Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 362
  • 1 534
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Jahas, hieno ilma on näköjään monilla tuottanut reippailua. Niin täälläkin. Viimeiseen pariin tuntiin reippailtiin kahteen mieheen neljään autoon renkaat ja vielä kahteen hevoskoppiinkin. Ihan mukavaa hommaahan tuo on, ei siinä mitään. Samaan rahaan pestiin sitten vielä talvinakit ja autotkin sen perään. Tolkuttomia määriä hiekkaa pakkautunut talven aikana nakkeihin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kitkarenkaat vaihtui suvikumeihin lauantaina. Ja kohta vaihtuvat takaisin!

Alle sujahti Pirelli P6000, 195 x 60 x 14 (edellisen omistajan jäljiltä) ja siihen loppui tuon vanhan bimmerin kiitelty ajomukavuus. Jyrinä kuin panssarivaunussa ja auto poukkoilee urissa villisti puolelta toiselle. Aivan hirveät renkaat. Onneksi pintaa on niin vähän että vuoden kuluttua on hankittava uudet ja silloin täytyy kyllä valita jokin muu rengasmalli. Toinen vaihtoehto on vaihtaa takaisin noi Nankanging kitkarenkaat ja ajella niillä ympäri vuoden. Hakkaa mukavuudessa mennen tullen nuo Pirellit.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Hehee, täälläkin jumittui Mondeon talvivanteet, molemmat eturenkaat. Eivät lähteneet millään irti. Lopulta otettiin leka, ja sisäpuolelta iskettiin renkaaseen, jolla saatiin vanteet irti. Faijalle ei ollut koskaan käyny tuollain. No nyt on kesärenkaat alla, Goodyearin Hydra Gripit tjsp. 450€ tekno pyörästä. :)
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Vielä tässä ollaan noin kuukauden verran etuajassa, mutta tulipahan vaan mieleen, kun auton mittari näytti aamulla pääkaupunkiseudullakin miinusta, että taitaa olla kautta aikain ensimmäinen kerta, kun allekirjoittanut ei vaihda itse talvirenkaita alle, vaan vaihdatuttaa rengasliikkeessä.

Uudessa autossa ei nimittäin ole mukana kuin joku väsynyt renkaanpaikkausaine. Ei tunkkia, ei rengasavainta, ei vararengasta, ei mitään. Eipähän tarvitse pähkäillä tuon suhteen, talvirenkaat vaan matkaan mukaan ja lähimpään rengasliikkeeseen kahville. Eivätköhän pojat osaa hommansa.

Hieman kuitenkin harmittaa. Onhan tuo kivaa puuhastelua sen kaksi kertaa vuodessa.
 

scholl

Jäsen
Uudessa autossa ei nimittäin ole mukana kuin joku väsynyt renkaanpaikkausaine. Ei tunkkia...

Eikös se ole niin, että auton mukana tulleet vehkeet ovat leluja, joita on tarkoitettu käytettäväksi vain silloin jos rengas menee tiellä. Renkaiden kausivaihtoon on ihan omat vehkeensä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eikös se ole niin, että auton mukana tulleet vehkeet ovat leluja, joita on tarkoitettu käytettäväksi vain silloin jos rengas menee tiellä. Renkaiden kausivaihtoon on ihan omat vehkeensä.

Schollilla taitaa ollakin melkoisia köyhänmiehen autoja. Minä ainakin olen tottunut siihen, että laatuautossa on myös tarpeeksi laadukkaat välineet, jotta renkaat saa vaihdettua ihan niilläkin.

Oman autoni tunkki on ehkä hieman omalaatuinen, mutta kun sitä oppii käyttämään, ei parempaa keksintöä tähän hommaan ole olemassakaan. Loistava keksintö, fiksuja nuo ruotsalaiset.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tunkilla oli käyttöä viime perjantaina, kun joku oli yön aikana puhkonut renkaan helvetin isolla nastalla/naulalla. Aiheutti aikamoisen harmistumisen, kun tämän havaitsin. Saavat kerrostalojen parkkipaikoilla temmeltävät vandaalit etsiä kiihottumisensa jostain muualta jatkossa, sillä minä vien kyllä auton parkkihalliin joka ainoa kerta, vaikka auto seisoisi käyttökertojen välissä vain kymmenen minuuttia.

Aika persoonallinen oli myös Honda Civicin mukana tuleva tunkki, mutta kyllä sillä runnellun renkaan ilmaan sai.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Olen ajellut viimetalvisilla kitkoilla myös koko kesän, eli kulutin ne loppuun. Huomasin sitten eilen töihin mennessä että auton mittari näytti lämpötilaa +1 joten tuli mieleen että pitäisikö hakea uudet kitkat. Onko mitään vinkkiä millaiset tai minkä merkin mikä malli kannattaisi hankkia? Nykyiset on Saksasta ostetut, alkutalvella kun hain auton sieltä niin kävin samalla rengasliikkeessä.
(nykyiset on jotkut ihan merkkirenkaat, soittelin silloin autonhakureissulla Saksasta Suomeen ja sama satsi olisi maksanut Suomessa vähän yli kuusi ja puolisataa euroa, Saksassa alle kolmesataa allelaitettuna ja kaasulla täytettynä)
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen ajellut viimetalvisilla kitkoilla myös koko kesän, eli kulutin ne loppuun. Huomasin sitten eilen töihin mennessä että auton mittari näytti lämpötilaa +1 joten tuli mieleen että pitäisikö hakea uudet kitkat. Onko mitään vinkkiä millaiset tai minkä merkin mikä malli kannattaisi hankkia? Nykyiset on Saksasta ostetut, alkutalvella kun hain auton sieltä niin kävin samalla rengasliikkeessä.
(nykyiset on jotkut ihan merkkirenkaat, soittelin silloin autonhakureissulla Saksasta Suomeen ja sama satsi olisi maksanut Suomessa vähän yli kuusi ja puolisataa euroa, Saksassa alle kolmesataa allelaitettuna ja kaasulla täytettynä)

Uusimmassa TM:ssa on kitkarenkaat vertailussa. Vertailun kärkikolmikko oli Continental ContiVikingContact 5, Michelin X-Ice XI2 ja Nokian Hakkapeliitta R. Yleisarvosanaltaan nämä olivat lähes tasoissa (7,8-7,7), eikä testatuissa ominaisuuksissa ollut suurta eroa. Rengasmelultaan X-Ice ja Hpl R ovat vertailun mukaan CVC5:sta sen verran hiljaisemmat, että itse taidan valita jommat kummat niistä. Nokialainen on X-Iceä noin satasen kalliimpi sarjalta. (X-Ice XI2 205/55/R16 ~510 €)
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Uusimmassa TM:ssa on kitkarenkaat vertailussa. Vertailun kärkikolmikko oli Continental ContiVikingContact 5, Michelin X-Ice XI2 ja Nokian Hakkapeliitta R. Yleisarvosanaltaan nämä olivat lähes tasoissa (7,8-7,7), eikä testatuissa ominaisuuksissa ollut suurta eroa. Rengasmelultaan X-Ice ja Hpl R ovat vertailun mukaan CVC5:sta sen verran hiljaisemmat, että itse taidan valita jommat kummat niistä.

Kiitos vinkistä! Pitää käydä kioskilla hakemassa TM tai lukea se kirjastossa. Itselläni varmaan yksi tärkeimmistä ostokriteereistä on nimenomaan se hiljaisuus. Budjettina olen suunnitellut sellaista puolta tonnia. Kiitoksia vielä kerran.

PS. onko täällä ollut keskustelua kitkat vastaan nastat?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Uusimmassa TM:ssa on kitkarenkaat vertailussa. Vertailun kärkikolmikko oli Continental ContiVikingContact 5, Michelin X-Ice XI2 ja Nokian Hakkapeliitta R. Yleisarvosanaltaan nämä olivat lähes tasoissa (7,8-7,7), eikä testatuissa ominaisuuksissa ollut suurta eroa. Rengasmelultaan X-Ice ja Hpl R ovat vertailun mukaan CVC5:sta sen verran hiljaisemmat, että itse taidan valita jommat kummat niistä. Nokialainen on X-Iceä noin satasen kalliimpi sarjalta. (X-Ice XI2 205/55/R16 ~510 €)
Ajattelin kokeilla tänä talvena kitkoja ekan kerran, joten ehkä ne on jompi kumpi misukka tai nokialaiset jotka vanteille sujahtaa. Ihan vielä ei kyllä mene alle, vaikkakin parina aamuna on joa saanut skrapata tuulilaseja.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Teeerrrvetuloa "talvi"

Viime keskiviikkona heitettiin kesäkiekot naulaan ja löytiin alle nastarenkaat. Siksi näinkin ajoissa syksyä, kun etujarrupalat vaihdoin niin samalla sitten renkaatkin kun oli auto ylhäällä. Ja kunnei noissa talvinakeissa niitä nastojakaan enää ollut nimeksikään niin sama se.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Rengasmelultaan X-Ice ja Hpl R ovat vertailun mukaan CVC5:sta sen verran hiljaisemmat,
Mistähän tuo tuli? Kaikilla näistä oli melusta arvosanaksi 10. Itselläni nuo CVC5:t ovat ensimmäisinä kitkoina kesärenkaitakin selvästi hiljaisemmat, riittävät aivan loistavasti. CVC taitaa olla hinnaltaan kilpailukykyinen näistä kolmesta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mistähän tuo tuli? Kaikilla näistä oli melusta arvosanaksi 10. Itselläni nuo CVC5:t ovat ensimmäisinä kitkoina kesärenkaitakin selvästi hiljaisemmat, riittävät aivan loistavasti. CVC taitaa olla hinnaltaan kilpailukykyinen näistä kolmesta.

Miksi vertaat kesärenkaisiin? Kaikki kitkat ovat hiljaisempia kuin kesärenkaat, koska ovat selkeästi pehmeämpää kumiseosta. Vertaile kitkoja keskenään, niin saat vertailukelpoisia tuloksia.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Miksi vertaat kesärenkaisiin? Kaikki kitkat ovat hiljaisempia kuin kesärenkaat, koska ovat selkeästi pehmeämpää kumiseosta. Vertaile kitkoja keskenään, niin saat vertailukelpoisia tuloksia.
Niin, tuossa TM:n rengastestissähän oli vertailtu. Rengasmelujen arvosanat olivat:
Continental, Federal, Michelin, Nokian ja Yokohama 10, Bridgestone, Goodride (kesä M+S) ja Vredestein 9, nastarenkaat 5-7.
 

alapesa

Jäsen
Ajattelin kokeilla tänä talvena kitkoja ekan kerran, joten ehkä ne on jompi kumpi misukka tai nokialaiset jotka vanteille sujahtaa. Ihan vielä ei kyllä mene alle, vaikkakin parina aamuna on joa saanut skrapata tuulilaseja.

Menee ehkä hieman yhden merkin mainostamiseksi, mutta Nokian kotisivuilla voi käydä testaamassa sopiiko omaan käyttöön paremmin kitkat vai nastat
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Asiantuntijalausunto viikolle 44 / 2008

Niin, päädyn ilmoittamaan rengas- ja keligurun ominaisuudessa, että nyt on oikea aika aloittaa nastarenkaanvaihto Etelä-Suomessa talouden kakkosautoon.

Ykkösautossa kannattaa vielä pitää suvikumeja.

Näin ainakin itse tein, että siitä vaan opetuslapset kopiomaan.

Täältä tähän
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistähän tuo tuli? Kaikilla näistä oli melusta arvosanaksi 10. Itselläni nuo CVC5:t ovat ensimmäisinä kitkoina kesärenkaitakin selvästi hiljaisemmat, riittävät aivan loistavasti. CVC taitaa olla hinnaltaan kilpailukykyinen näistä kolmesta.

Sori, minun näppäilyvirhe. Tarkoituksenani oli kirjoittaa, että testin mukaan Hpl5 ja XI2 olivat vierintävastukseltaan CVC5:ta parempia. Rengasmelultaan kaikki kolme olivat tosiaan yhtä hiljaisia.

Oman tarjouskyselyni perusteella CVC5 ja XI2 ovat hinnaltaan kutakuinkin samanhintaisia ja nokialainen selkeästi niitä kalliimpi.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse kävin tänään laitattamassa uudet talvirenkaat alle, kun kyllästyin aamuisin liukastelemaan kesäkumeilla. Huomasin kyllä, että etelään on tulossa taas lämmintä, mutta samapa tuo.
Ostin uudet Michelinin X-ice Northit ja täytyy sanoa, että ainakin rengasmelultaan positiivinen yllätys itselleni. Hintakin oli jonkin verran uutta Nokialaista halvempi.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Mistäköhän löytyisi tietoa Avensiksen (vm. 2000) tuommoiselle halpishallitunkille sopivista nostokohdista? Enpä ainakaan netistä tai auton ohjekirjasta bongannut. Ja kuinka karhealla/kaltevalla alustalla hallitunkkia uskaltaa ylipäänsä käyttää? Kotipihan vaihtoehdot ovat melko tasainen hiekka-alusta ja melko kalteva asfaltti.

Jos ei tässä pian viisastu, niin on pakko nöyrtyä rengasliikkeen palveluihin. Avensiksen oma tunkki tahtoi näet väen väkisin nostaa 2 rengasta kerrallaan, vaikka siirsin auton kahdesti uuteen paikkaan. Ei lopulta ihan uskallus riittänyt empiiriseen tutkimukseen 800 kilon nostokyvyn paikkansapitävyydestä...
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Avensiksen nostokohdista ei tietoa ole, mutta itse nostaisin tasaisimmalla paikalla ja tunkin alle laittaisin vanerilevyn tms, että tunkki pääsee liikkumaan pyöriensä päällä.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Pistät tunkin ja auton "pohjan" väliin pienen lankun pätkän tai jääkiekon edellisen ohjeen lisäksi. Tällä tavalla kyllä kestää nostaa oikeastaan mistä kohdasta tahansa. Tieten kannattaa katsoa että ei aivan letkujen ja putkien kohdalta nosta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos vielä ei ole ollut tunkille käyttöä, niin nyt kannattaa alkaa jo harkita. Huomiseksi luvattu vesisadetta ja keskiviikkoaamuksi sitten kirpeät pakkaset. Itse jätän tunkin käyttämättä, ja suuntaan puolen tunnin päästä rengasliikkeeseen vaihtamaan renkaat. 20€ maksaa, ja tasapainottavakin kaupan päälle. Mielestäni erittäin hyvä diili. Ajankin varasin n. vartti sitten.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mukava auringonpaisteinen syyskeli, joten ei ku hommiin. Auton omilla työkaluilla ihan kotipihassa. Kolme varttia ja valmista, nyt voi nastoilla irroitella pinnoitetta ja tuottaa hiukkaspäästöjä.

Ilahduttavaa oli se, että viime keväinen "omankädennapakkamomentti" oli juuri sopiva. Kaikki pultit lähtivät helposti auki, jolloin hommassa oli oikein nautinnon makua - verrattuna edelliseen kertaan, kun aukoi autoliikkeen paikalleen kuristamia pultteja. Ervatsalon vinkkinurkkaan voisi lisätä tuon maltillisen kiristämisen, sillä renkaat kyllä pysyy paikallaan, vaikkei niitä väännäkään kiinni ihan koko kehon painolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös