Tulisiko kerjääminen kieltää?

  • 9 412
  • 68

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Melko usein kaivan kuvettani, jos ylimääräisiä hiluja sattuu olemaan lompakossa. En keksi rahoille mitään parempaa tarvetta tai ketään sellaista, joka ansaitsisi ne enemmän.
Täh? Oletko varoissasi? Ei hyvää päivää.

Eihän näille kannata kenenkään antaa mitään! Siitähän ne vain innostuvat ja tollainen "elämäntapa" saa kannatusta. Tekisivät jotain rahan eteen, onhan se kaikinpuolin tyhmää olla vain käsi ojossa.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täh? Oletko varoissasi? Ei hyvää päivää.

En minä kovinkaan rikas ole, mutta toistaiseksi pärjään. Sanoin, että en ansaitse rahoja sen enempää kuin kukaan muukaan. Käsi sojossa vonkuen olen elänyt elämäni. En ole onnistunut tekemään kovinkaan paljon vaadittua elantoni oikeuttamiseksi. Kerjäämisen karsastaminen olisi sekä epäjohdonmukaista että tuskallista: jos vihaisin elämäntapaa, jossa ollaan ajoitttain käsi tyhmästi sojossa, en voisi katsoa enää ihastellen peiliin.

Toisen perspektiivistä katsottuna on selvää, että spurgullakin tekee oikeasti mieli sitä kaljaa eikä sillä ole sitä rahaa. Jos taskussa on kaksi euroa, joille ei akuuttia käyttökohdetta, ja itse muuten pärjää taloudellisesti ihan ok, niin miksi ei tarjoaisi kanssaeläjälle hetken helpotusta? Ei näin toki tarvitse tehdä, enkä tietenkään itsekään tee kuin toisinaan.

Monilla ihmisillä on nähdäkseni tapana mielessään kiistää spurgujen ihmisyys juuri siksi, että heitä ei tarvitsisi kohdella ja mieltää ihmisinä haluineen ja tunteineen. Yritän itse olla sortumatta tähän, ja siksi joskus sorrun myös kaivamaan taskujani.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa kattoa näitä igoreita polvillaan, pää vinossa ja käsi ojossa jossin stockan edessä. Kuten myös moni muu on huomannut, on tänä vuonna ollut jotenkin huomattavasti enemmän kerjäläisiä. Tiedä sitten mistä johtuu.

Muistaako joku, että eikös jonnekin pitänyt jotain ilmoittaa jos aikoo esimerkiksi mennä soittelemaan kadulle trumpettia rahan tienaamisen merkeissä? Kai se koskee myös ihan näitä varsinaisia kerjäläisiä?
 

Heatley

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Ei oo ku Jokerit. V*TTU"
Jos ne jostain Etelä-Euroopasta on tulleet niin ei ne tiedä Suomen pakkasista yhtään mitään... Luulevat vaan et vähän paleltaa... -20 kun on mittarissa niin aika hiljaista tulee olemaan...
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ne jostain Etelä-Euroopasta on tulleet niin ei ne tiedä Suomen pakkasista yhtään mitään... Luulevat vaan et vähän paleltaa... -20 kun on mittarissa niin aika hiljaista tulee olemaan...

Mutta ei hätää, sillä soliaalipäivystys majoittaa ja varmaan sitten aikanaan lahjoittaa talvivatteet, jotta saadaan vähän väriä katukuvaan. Enää puuttuu, että näille annetaan puhdasta rahaa sosiaaliviranomaisten toimesta. Varmaan riittää entisestä itäblokista tuliojoita, kun sana leviää.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Mutta ei hätää, sillä soliaalipäivystys majoittaa ja varmaan sitten aikanaan lahjoittaa talvivatteet, jotta saadaan vähän väriä katukuvaan. Enää puuttuu, että näille annetaan puhdasta rahaa sosiaaliviranomaisten toimesta. Varmaan riittää entisestä itäblokista tuliojoita, kun sana leviää.

Tuskin tämä porukka kuitenkaan turvapaikkaa hakee, sillä muutenhan he ovat Suomen sosiaalijärjestelmän ulkopuolella. Olisi kuitenkin kiinnostavaa tietää kuinka kauan tällaista toimintaa voi harjoittaa ilman varsinaista oleskelulupaa? Jostainhan rajan yli on tultava, ja Suomeen ei taida päästä ellei ole sen verran paalua, että voidaan olettaa ihmisen pärjäävän oletetun oleskeluajan. Pistääkin siis kysyen, että mistä nämä ihmiset rajan ylittävät? Ruotsista?

Toinen ihan hauska anekdootti on se, kun eräs tapaamani kaveri (ulkomaalainen) väitti kerran kokeilleensa kerjäämistä huvikseen Brysselissä opiskelun ohessa; tienesti oli kuulemma sen verran hyvä, että oli harkinnut "työn" tekemistä sivutoimisesti. Joten ei penniäkään ainakaan täältä kerjäläisille.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Niin, mietin tuossa viikonloppuna kun kävelin Oulun keskustassa ja törmäsin pariinkin otteeseen rähjäisiin kerjäläisiin, että tulisiko tällainen julkinen kerjääminen kieltää? (ja pieni lisäys, jos julkinen kerjääminen on jo kiellettyä niin tulisiko virkavallan puuttua asiaan)

Juu kyllä minäkin sitä mieltä olen että jos ei baarista irtoa niin pitää mennä suoraan, tai korkeintaan pizzerian kautta kotiin nukkumaan ja jättää muut kotiinkäppäilijät tai taksijonossa olevat rauhaan, vituttaa, mistä ne tietää haluaako kaikki edes.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereelta alkaa myös löytyä melkoisen paljon kerjääjiä.
Keskustaan mennessä se alkaa asematunnelissa: siellä on Kirkon ulkomaanavun kerjäläisiä, Greenpeacen kerjäläisiä, jne. Sen lisäksi joku soittotaidoton rämpyttää kitaraa, ja sillekin pitäisi muka antaa rahaa.
Hämeenkadulla on niitä jotain Itä-Euroopan ihmeitä riuhtomassa haitaria ja toitottamassa torvea, myymässä ruusuja, joku tyyppi joka on "tullut Kanadasta ja tarvii rahaa ruokaan" jne. Jumankauta. Millä rahalla se on ostanut matkalipun Kanadasta Suomeen? Tuskin se nyt uimallakaan on tullut. Haitarinsoittajille ja torvisoittokunnalle pitäisi seuralaisen sanoin "kaataa sementtiä torveen ja pistää mattopuukolla haitarin palkeet paskaksi". Pöljät mummot ostelee ruusuja niiltä retaleilta jotka pistävät lapsensa niitä tyrkyttämään ja hyökkäävät itse perässä tinkaamaan rahaa. Mitä enemmän niitä täällä pyörii, sitä enemmän ne alkaa mua ärsyttää ja sitä pienemmäksi tulee todennäköisyys että mä niille jotain antaisin.
Oikeastaan ne voisi antaa mulle rahaa, mä elän opintotuella.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Juu kyllä minäkin sitä mieltä olen että jos ei baarista irtoa niin pitää mennä suoraan, tai korkeintaan pizzerian kautta kotiin nukkumaan ja jättää muut kotiinkäppäilijät tai taksijonossa olevat rauhaan, vituttaa, mistä ne tietää haluaako kaikki edes.
Minihame kun löytyy, niin onnistumistakuu on 99,5% pitkäaikaisen tilastoinnin pohjalta sanottuna.

Joku väitti, ettei vapaassa maassa voi tällaista touhua kieltää, mutta asia ei ole nähdäkseni näin. Nimittäin jokainen kunta voi laatia omat järjestyssääntönsä, jolloin näihin sisällytettynä se kielto on helppo panna täytäntöön. Kokonaan toinen juttu on sitten se, miten kuuluu toimia näiden ihmisten kanssa ko. alueilla. Poliisi tai vartiointiliike nostavat ensiksi haloon, että heidän kaikki aikansa mene tällaiseen touhuun, ja ei ole selvää paikkaa, mihin kuorman voi kipata. Asiassa on tietysti jotain perääkin, mutta työllistävä vaikutus silläkin sitten olisi lopulta.
 

JoKKa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät , NJD
Jokin on pielessä, kun keski-ikäinen tukevahko (lue:läski) mies istuu kadulla polvillaan ja pitää kädessään kylttiä jossa lukee: "Minun on nälkä". Jos vaikka tekisi päivän hyvän työn ja heittäisi pari euroa - En helvetissä!
 

Heatley

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Ei oo ku Jokerit. V*TTU"
Jokin on pielessä, kun keski-ikäinen tukevahko (lue:läski) mies istuu kadulla polvillaan ja pitää kädessään kylttiä jossa lukee: "Minun on nälkä". Jos vaikka tekisi päivän hyvän työn ja heittäisi pari euroa - En helvetissä!

"Suosi Suomalaista potki maahan muuttajaa":DD
 
Pelikiellon kerjääminen on jo valmiiksi kielletty joten suosittelemme että kirjoittajat miettivät kaksi kertaa sanomisiaan.

Tähän astiset kerjäykset ovat käsittelyssä ja joidenkin kuppiin saattaa kolahtaa sanktioita.
 

tutzba

Jäsen
Kesällä kun piipahdin Italiassa, niin kyllä sydän oli kovilla kun lievästi kehosta epämuodostuneet nilkuttivat perässä ja pyysivät rahaa. Olisihan sitä voinut antaa tietenkin niille, mutta jostakin syystä sitten ei tullut rahapussia avattua. Siinä oli kuitenkin erona se, etteivät he pysty tekemään työtä, eivätkä (uskoakseni) ole mitään alkoholisteja.

Suomessa jokainen, joka kerjää, on alkoholisti. Itse on itsensä siihen jamaan saanut, joten en jaksa auttaa. Pitäisi kyllä, mutta ei pysty.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
..joku tyyppi joka on "tullut Kanadasta ja tarvii rahaa ruokaan" jne. Jumankauta. Millä rahalla se on ostanut matkalipun Kanadasta Suomeen?

Toi kaveri on meilläkin! Ehkä se tuli Turun kautta sinne Tampereelle?

Tosiaan meikääkin vastaan on tullut nyt 2000-luvulla pari vastaan, "bussirahaa" pummaavien teinipissisten lisäksi erityisesti ikäihmisiä mikä häiritsee kahden verroin. Ei se itse akti vaan se että Suomessa joku turvautuu ttu kerjäämään! Sinänsä miksi tätä pitäisi ihmetellä, sosiaalitoimi, vanhustenhuolto ja kaikki muutkin hyvinvointivaltion tukipilarit ovat olleet säästöjen takia alasajossa jo pitkään. Samaa kun EI SAA vähemmällä kuin poliitikon korulauseissa. Mutta epäilen vahvasti että jollekin 70+ vanhukselle almujen pyytäminen ei tule ihan luonnostaan. Kyllä se ainakin meikälle olisi kova paikka.

Stan Saanila kertoi Hetimitenissä kohdanneensa kerran kaverin joka pyysi rahaa ruokaan. Rahaa ei antanut mutta sanoi että oli menossa kauppaan että tule mukaan ja katsotaan mitä löytyy. Hyvä veto.

Kerjuun "kieltäminen" on taas näitä plasebohoitoja. Sarjassamme kielletään asiat jotka eivät/jottei ne kosketa meitä. Vähän sama kuin Beijing potkii kaikki irtolaiset maaseudulle jottei näitä ikäviä ihmisiä näy kisavieraiden lähellä. Itse ongelma ei silti ole yhtään enemmän hoidettu.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Stan Saanila kertoi Hetimitenissä kohdanneensa kerran kaverin joka pyysi rahaa ruokaan. Rahaa ei antanut mutta sanoi että oli menossa kauppaan että tule mukaan ja katsotaan mitä löytyy. Hyvä veto.

Tuota minäkin olen miettinyt, josko kerjäläiselle, joka valittaa nälkäänsä, pudottaisi eteen vaikka pari juustopurilaista. Häviäisköhän hemmo siitä siltä illalta. Kerran muuten nykäisin tällaisen nälkäänsä valittavan Carrolsin ovelta sisään ja ostin hampurilaisaterian. Tuli ruokailunsa jälkeen reilusti kiittämään.

Kerran huomasin polvillaan olevan itä-eurooppalaisen miehen pitävän kädessään kuvaa naisesta ja lapsesta - liekö heitä kaivannut, mutta olosuhteiden pakosta joutunut jättämään. Mutta kun parin kulman takana oli polvillaan nainen ja lapsi, edessään em. miehen kuva. Pitäisköhän tälle naiselle riemuissaan kertoa, että hänen miehensä on löytynyt? Ja saattaa perhe taas yhteen. Olisikohan riemuinen jälleennäkeminen?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eilen tuli taas vähän päätä pyöriteltyä. En tiedä ovatko muut tänne kirjoittavat huomanneet melkein jokapäivä Uuden ylioppilastalon edessä pyörivän noin 12-vuotiaan tytön? Tyttö pyörii kainalosauvan kanssa jalkaterät ja polvet sisäänpäin käännettyinä ja ojentelee pahvimukia ohi kulkioille eurojen ja senttien toivossa. Hyvin vaivalloiselta näyttää liikkuminen.

Eilen kuitenkin 100% varmuudella sama tyttö tuli vastaan äitinsä(?) ja pienemmän veljensä(?) kanssa Lasipalatsin edessä ilman keppiä ja jalat ihan normaalisti. Vauhtikin oli kolmikolla aikamoinen eli olisikohan ollut kiire jonnekin?

Lähinnä käy tuota tyttöä sääliksi, koska äidissähän se syy on, että lapsi laitetaan esittämään rampaa ja kerjäämään vaikka oikea paikka olisi koulunpenkillä. Tällaista ei oikein haluaisi Suomessa nähdä.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Eilen tuli taas vähän päätä pyöriteltyä. En tiedä ovatko muut tänne kirjoittavat huomanneet melkein jokapäivä Uuden ylioppilastalon edessä pyörivän noin 12-vuotiaan tytön? Tyttö pyörii kainalosauvan kanssa jalkaterät ja polvet sisäänpäin käännettyinä ja ojentelee pahvimukia ohi kulkioille eurojen ja senttien toivossa. Hyvin vaivalloiselta näyttää liikkuminen.

Eilen kuitenkin 100% varmuudella sama tyttö tuli vastaan äitinsä(?) ja pienemmän veljensä(?) kanssa Lasipalatsin edessä ilman keppiä ja jalat ihan normaalisti. Vauhtikin oli kolmikolla aikamoinen eli olisikohan ollut kiire jonnekin?

Lähinnä käy tuota tyttöä sääliksi, koska äidissähän se syy on, että lapsi laitetaan esittämään rampaa ja kerjäämään vaikka oikea paikka olisi koulunpenkillä. Tällaista ei oikein haluaisi Suomessa nähdä.

Perheen molemmille lapsille on opetettu sama kerjäystaktiikka. Jalkaterät käännetään sisäänpäin ja esitetään raajarikkoa. Ja 15 minuuttia kyseisen tytön vaikealta näyttävää kävelyä ja ohikulkijoiden katsekontaktia hakevaa anevaa katsetta seurattuani huomasin, että likka tienaa tuolla varmaan yhtä hyvin kuin minä. Useampi ihminen antoi hänelle kolikoita sen verran, että tuntipalkka menee kyllä reippaasti yli jonkun McDonald's myyjän ansion.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, Suomessa pyörivät katukerjäläiset on vielä aika helppo sivuuttaa, mutta taannoin käytyäni Bosniassa teki kyllä oikeasti häijyä katsoa niitä kadulla ja kujilla kerjääviä rikkiammuttaja sotaveteraaneja ja muita raajarikkoja, joita oli liikkeellä ihan riittävästi.

Ja eivätkä ne Pietarin kerjäläisetkään kovin mieltä ylentävä näky olleet, varsinkin kun samalla kadulla kulki porukkaa soopeli- ja ties missä turkeissa. Pisti oikein vituttamaan, kun ajatteli kuinka paljon Venäjäkin laittaa rahaa ties mihin kuulentoihin ynnä muihin isoihin pyssyihin ja samaan aikaan porukkaa nukkuu vähän joka kadunkulmassa.

Em. paikoissa tuli kyllä jotain pientä jollekulle annettua.

Täältä tähän
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
kerjäys

Tuo arkipäivän rasite. Siis herranen aika kun tuossa Sokoksen nurkallakin se yksi jannu polvillaan könöttää pitkän putken ja kädet yhdessä kohti taivasta!?!? Älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan rahaa näille antako, vaan vaikka sitten ruokaa.

Kaveri oli Turkissa käymässä ja nulikkalauma kerjäsi rahaa ruokaan niin vei pojat ranskalaisia syömään läheiseen kojuun, eipä oo nälkä sitten enää... Tässä on sekin hyöty, että suurin osa rahoista menisi jollekin muulle, mutta nyt pojjaat saivat sitten mahansa täyteen.

Noista avustusten kerääjistä pääsee sillä eroon, että sanoo jo tukevansa toimintaa... Varsinkin jos tukee, MUTTA mikäli kyseessä on harvinaisen kaunis naisihminen, kuten Porissa pari vuotta sitten, niin tokihan sitä juttusille voi ruveta.

Nämä raajarikot on yleensä huijareita, ainakin juttujen mukaan, vai meinaako joku, että jostain etelä-euroopasta lähtisi kaveri linkkaamaan kylmään Helsinkiin ihan kerjuu tienestit mielessä?

Näistä katukuvan särkijöistä pitäisi jotenkin päästä eroon... Keksikää joku nyt jotain:D
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
Missä viipyy kerjäämisen kieltävä laki?

Tänäänkin on taas virpojat liikkeellä. Eivätkö vanhemmat tosiaan osaa itse ostaa karkkia lapsilleen?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
En minä kovinkaan rikas ole, mutta toistaiseksi pärjään. Sanoin, että en ansaitse rahoja sen enempää kuin kukaan muukaan. Käsi sojossa vonkuen olen elänyt elämäni. En ole onnistunut tekemään kovinkaan paljon vaadittua elantoni oikeuttamiseksi. Kerjäämisen karsastaminen olisi sekä epäjohdonmukaista että tuskallista: jos vihaisin elämäntapaa, jossa ollaan ajoitttain käsi tyhmästi sojossa, en voisi katsoa enää ihastellen peiliin.

Toisen perspektiivistä katsottuna on selvää, että spurgullakin tekee oikeasti mieli sitä kaljaa eikä sillä ole sitä rahaa. Jos taskussa on kaksi euroa, joille ei akuuttia käyttökohdetta, ja itse muuten pärjää taloudellisesti ihan ok, niin miksi ei tarjoaisi kanssaeläjälle hetken helpotusta? Ei näin toki tarvitse tehdä, enkä tietenkään itsekään tee kuin toisinaan.

Monilla ihmisillä on nähdäkseni tapana mielessään kiistää spurgujen ihmisyys juuri siksi, että heitä ei tarvitsisi kohdella ja mieltää ihmisinä haluineen ja tunteineen. Yritän itse olla sortumatta tähän, ja siksi joskus sorrun myös kaivamaan taskujani.

Arvaapas kenelle se kerjäläismummolle antamasi kaksieuronen päätyy?
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Miksi kerjääminen pitäisi kieltää? Siksikö, että se pahoittaa joidenkin mielen? Kerjäämistä voidaan pitää yrittämisen muotona. Iso osa suomalaisista yrittäjistä saa ison osan tuloistaan yhteiskunnan tukina. Miten se eroaa kerjäämisestä? Muuten kuin tätä jälkimmäistä porukkaa arvostetaan yhteiskunnan napoina.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerjäämistä voidaan pitää yrittämisen muotona. Iso osa suomalaisista yrittäjistä saa ison osan tuloistaan yhteiskunnan tukina.
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta sen tiedän, että n. 99 % yrityksistä ei saa mitään yhteiskunnan tukia. Eikä pidäkään saada.

Tosin kerjäläisyyttä voisi siinä mielessä verrata yrittäjyyteen, että varsinkin nämä ulkomaalaiset ryhmät ovat ainakin jossain määrin organisoituja ja niissä on duunarinsa ja johtajansa kuten yrityksissäkin. En minä satunnaista pummaamista halua sanktioida, mutta järjestäytynyt toiminta, josta jätetään verot maksamatta (ja johon liittyy ainakin jossain määrin rikollisuutta), voisi olla kieltämisen arvoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös