TPS:n tulevaisuus – mikä se on?

  • 59 092
  • 169

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Scissors sitten paukutti edellisissä viesteissään nopeasti laskien 15 kysymystä aurajoelle ja lähes saman verran toteamuksia kuinka aurajoki ei ymmärrä eikä argumentoi. Tuu nyt aurajoki itte vastamaan näihin kysymyksiin!
Muutama päivä sitten puolustelin aurajokea ja hänen näkemyksiään tuolla (v)ihastuttavat Moderaattorit -ketjussa. Oletan siis saavani myös vastata pariin kysymykseen aurajoen puolesta tai ainakin kertoa oman mielipiteeni asiasta, joka on (tavallaan) hyvin yhteneväinen aurajoen näkemyksien kanssa.
Oletko sinä sitä mieltä että pelaajaliikenne on järkyttävän suurta koska TPS itsepintaisesti tarjoaa yhtä vuotta sopimuspituudeksi, siinä missä kaikki nämä täällä läpi lyövät jätkät sitten olisivat jo etukäteen valmiita pitkiin sopimuksiin? Jos olet sitä mieltä niin mihin perustat tuon mielipiteen?
En tietenkään tiedä kuinka aurajoki on tuon asian tarkoittanut, mutta mun mielestäni siinä on pointtiakin.

Mielipiteeni perusteena käytän vaikkapa peruspuolustajaa: Antti Halonen. Tällaisia pelaajia tarvitaan aina joukkueessa - joka kausi. Nytkin meidän rosteristamme pystyy laskemaan kolme helpostikin saman kategorian puolustajaa: Markus Palmroth, Jere Pulli ja Veli-Matti Vittasmäki. Nyt kun Markus Seikola on parantanut otteitaan, niin mitkä ovat pakiston haukutuimmat nimet? Aivan!

No mikä on Antti Halosen tarina? 2000-luvun puolivälissä Halonen oli Hokki-puolustuksen kulmakiviä esiintyen jopa joukkueensa kapteeninakin, kunnes TPS houkutteli miehen kokeilemaan liigavauhtia kahden vuoden sopimuksella. Puolitoista kautta myöhemmin TPS:n tuli Hokki-valmentaja Kai Suikkanen. Toisin sanoen Antti Halonen oli osoittanut, että hän pysyy liigavauhdissa mukana. Valmentajan kanssa oltiin tuttuja - puolin ja toisin.

Millä TPS palkitsi Halosen kaiken tämän jälkeen?
- Yhden vuoden sopimuksella!

Mitä Kai Suikkanen sanoi sopimuksesta?
- "Halonen on fyysinen puolustuksen runkomies, joita ei koskaan ole liikaa."

Mä teen nyt vastakysymyksen: miksi Antti Halonen sai keväällä 2009 vain yhden vuoden sopimuksen TPS:sta?

Mies on osoittanut haluavansa sitoutua. Viisi peräkkäistä Mestis-kautta (Kajaanin Hokki) mielestäni osoittavat sen erittäin selvästi. Entä mikä oli Halosen jatko tuon TPS:n yhden vuoden sopimuksen jälkeen? Kahden kauden sopimus Timrå IK:n kanssa. Entä sen jälkeen? Kolmen vuoden sopimus KalPa:n kanssa.

Eli kertauksena:
2002-2007 - Mestis - Kajaanin Hokki - todennäköisesti vuosi kerrallaan?
2007-2009 - SM-liiga - TPS - 2 vuoden sopimus
2009-2010 - SM-liiga - TPS - 1 vuoden sopimus
2010-2012 - Elitserien - TIK - 2 vuoden sopimus
2012-2015 - SM-liiga - KalPa - 3 vuoden sopimus

Paistaako jonkun muun silmään tuolta tuo yksi sopimus? Mistään rahasta ei jonkun Antti Halosen kohdalla voi olla kyse. Jos joku nyt oikeasti tulee tänne väittämään, että Antti Halonen oli/on liian kallis mies TPS:lle, niin sitten kannattaa jo lyödä lappu luukulle. Päävalmentaja tykkäsi miehestä, hän tiesi, että tuontyyppisiä pelaajia ei ole koskaan joukkueessa liikaa, yhteistä historiaakin löytyi. Itse pelaaja on ollut myös sitoutumishaluinen: sen osoittavat pelaajan sitomat myöhemmät sopimukset.

Miksi Antti Halonen ei sitten ole pelannut meillä kevään 2010 jälkeen? Mä en näe mitään muuta syytä kuin että TPS:n johdossa/Ari Vuori ei olla riittävän pitkäjänteisiä. Joukkue tarvitsi tuollaista fyysistä peruspakkia kaudella 2010-11. Joukkue tarvitsee tuollaista fyysistä peruspakkia myös kaudella 2013-14 - aivan kuten kaudella 2016-17 - aivan kuten kaudella 2019-20 jne. Jotenkin musta tuntuu siltä, että käsite "perussarjajyrä" on unohtunut TPS:n toiminnasta kokonaan.
Mitä on pitkäjänteisyys? Kerro ihan muutamalla sanalla mitä haet takaa koska tähän astiset kuvaelmasi eivät ole olleet mitään totuudenmukaisia asioita koska et ole selvästi edes ottanut asioista kunnolla edes selvää.
Mun mielestäni pitkäjänteisyyttä olisi mm. tietää - tai edes olla kohtuullisia suunnitelmia - ketä pelaa esim. TPS:n kolmosparin vasempana pakkina kaudella 2015-16. Nythän meillä vaihtuvat sekä kärkiukot että perusrunkopelaajat aivan liian usein. Kuinka monta pelaajaa meillä on vielä jäljellä kevään 2010 mestarijoukkueesta? (Tuomas Suominen), Veli-Matti Vittasmäki, Marko Virtala... onko muita? Siitä keväästä on nyt kolme ja puoli vuotta aikaa - meillä on joukkueessamme enää 2-3 samaa pelaajaa.

Vaihtuvuus on aivan liian suurta! Siksi on hyvin vaikeata iloita joistain muutamista 2-vuotisista tai jopa 1+1 -vuotisista sopimuksista.
Se, miksi TPS:n budjetti on vain tuo alle pari miljoonaa onkin sitten toinen asia ja siihen pitäisikin saada nostetta tässä vähitellen. Ei talouskuurilla ikuisesti voida olla, tämä kaupunki tarvitsee kolmen miljoonan budjetin jengin.
No nyt alat olla asian ytimessä! Kyllä ne pelaajat (ja agentit) rahaa uskovat. Kyllä mä veikkaan, että joku Morrisonnkin kirjoittaisi takuuvarmasti jonkun kahden tai kolmen vuoden diilin, kunhan lapussa on riittävän iso luku. Joka kausi joukkue kuitenkin tarvitsee myös Morrisonnin kaltaista pelaajaa. Joka kausi sen tyyppinen pelaaja vaatii palveluksistaan myös tietyn suuruisen korvauksen.

Nyt me olemme löytäneet hyvän pelaajan kyseiselle pelipaikalle. Kuinka paljon TPS on valmis sijoittamaan pitääkseen tuon hyvän pelaajan rosterissa myös jatkossa? Onko mitään takeita sille, että vaikka sijoittaisimme saman summan kaudelle 2014-15 kuin kaudelle 2013-14 Morrisonniin, niin saisimmeko siltikään yhtä hyvää? Toisin päin käännettynä: Morrisonn on vähintään nykyisen palkkansa arvoinen. Tämän pelaajan pitäminen Auran rannoilla myös kevään 2014 jälkeen pitäisi olla toimistolla kaikkien prioriteetti numero 1.

Mä vertaan hyvin mielelläni tähän nykyiseen "kakkoskotijoukkueeseeni" SC Berniin. Poimitaan rosterista vaikkapa kanukkipuolustaja Travis Roche. Kaudella 2007-08 Roche takoi AHL:ssa 71 matsissa tehot 6+35=41. Kesällä 2008 SCB teki Rochen kanssa yhden vuoden sopimuksen. Mun mielestäni tähän asti TPS pystyisi aivan hyvin samaan kuten nyt vaikkapa Morrisonnin kanssa. Heti syksyllä - vain muutaman kuukauden jälkeen - Roche oli vakuuttanut SCB:n valmennuksen ja seurajohdon kyvyistään - aivan kuten Morrisonn on tehnyt Turussa ja TPS:ssa. Mitä tämän jälkeen tapahtui Rochen tapauksessa? Se suuri ero tulee tässä!

Lokakuussa 2008 SCB tarjosi Rochelle kolmevuotista sopimusta. Sopimusneuvotteluissa ei siis odotettu jouluun tai helmikuulle tai kevääseen: se tehtiin heti kun pelaaja oli osoittanut mistä puusta hänet on veistetty. Sopimus julkaistiin 27.10.2008. Kun hyvä pelaaja on löytynyt, niin hänestä on pidettävä kiinni kynsin sekä hampain ja pitkillä sopimuksilla. Rahat tähän on saatava yhteistyökumppaneilta - sitä vartenhan nuo rätit ovat täynnä niitä mainoksia.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Muutama päivä sitten puolustelin aurajokea ja hänen näkemyksiään tuolla (v)ihastuttavat Moderaattorit -ketjussa. Oletan siis saavani myös vastata pariin kysymykseen aurajoen puolesta tai ainakin kertoa oman mielipiteeni asiasta, joka on (tavallaan) hyvin yhteneväinen aurajoen näkemyksien kanssa.En tietenkään tiedä kuinka aurajoki on tuon asian tarkoittanut, mutta mun mielestäni siinä on pointtiakin.

Ilman muuta ja toki tietäen, ettet tosissasi tietenkään ole lupia keneltäkään kyselemässä. Tuo "tuu nyt aurajoki itte kertomaan" oli vain viittaus Jortikkaan, varaluistimiin sekä Tukioon. Oikeasti kannustan aurajokeakin vastaamaan joka ikiseen kysymykseen, muutoin vastaamatta jättämisiin viitataan seuraavat puoli vuotta tämän noitavainon jatkuessa. Tyyliin vastaa kysymykseeni nro 12 viestissäni 89 päivämäärältä 28.9.2013. Sitä paitsi osa kysymyksistähän varsin hyviä, mielenkiinnolla odottelen ovatko myös vastaukset.

Ps. Kiitos tuosta linkistä, toteat siellä minut tps:n tston vastaiseksi kirjoittajaksi. Hmm, ymmärrän tämän, mutta aika lailla rauhassa siihen suuntaan on tullut viime vuodet oltua. Jos muistelee ja vertaa esim vaikka Narvanmaan aikoja. Sitä paitsi aika monenkin seuran ympärillä ja huomattavasti isoimmista piireistä samankaltainen ilmiö on menestymättömyyden hetkellä tuttua. TPS:n osalta asia vaan on jotenkin anteeksiantamatonta.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kun ihmisellä on muutakin elämää kuin roikkua täällä TPS-osiossa vastailemassa järjettömään määrään kysymyksiä, joudun nostamaan Scissorsille kädet pystyyn ja sanomaan "antaudun". En todellakaan viitsi etsiä jokaiselle sanalleni absoluuttista faktapohjaa, koska sekään ei todennäköisesti riittäisi, niin joudut jäämään ilman haluamiasi vastauksia.

Kysyn omalta puoleltani muutaman kysymyksen:

1. Kuka/ketkä on valinnut TPS:n valmentajat viime vuosina?
2. Onko valituilta valmentajilta ollenkaan kysytty, millaisen joukkueen he haluavat vai ovatko valmentajat tulleet valmiiseen pöytään?
3. Onko valittujen valmentajien pelityylejä kartoitettu etukäteen ja mietitty vastaako joukkue ja valmentaja toisiaan?
4. Onko mietitty joukkuetta koottaessa myös tulevia pelikausia?
5. Kenen tehtäviä nuo yllä olevat asiat olisi hoitaa/ratkaista?
6. Onko TPS-organisaatiossa kenelläkään tulosvastuuta urheilullisesta menestyksestä, ja jos on niin, miten se näkyy ulospäin?

Muutkin voivat mielihyvin vastata kuin Scissors.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
1. Kuka/ketkä on valinnut TPS:n valmentajat viime vuosina?
2. Onko valituilta valmentajilta ollenkaan kysytty, millaisen joukkueen he haluavat vai ovatko valmentajat tulleet valmiiseen pöytään?
3. Onko valittujen valmentajien pelityylejä kartoitettu etukäteen ja mietitty vastaako joukkue ja valmentaja toisiaan?
4. Onko mietitty joukkuetta koottaessa myös tulevia pelikausia?
5. Kenen tehtäviä nuo yllä olevat asiat olisi hoitaa/ratkaista?
6. Onko TPS-organisaatiossa kenelläkään tulosvastuuta urheilullisesta menestyksestä, ja jos on niin, miten se näkyy ulospäin?

Muutkin voivat mielihyvin vastata kuin Scissors.

Vastaukset kysymyksiin 1 ja ennenkaikkea 5-6 ovat aika olennaisia ja niiden vastauksista määräytyy myös tulokulmat asioihin. Juridisesti osakeyhtiö on koko lailla nerokas keksintö, vastuullinen löytyy aina. Vaihdoksia on ollut myös "hallinnossa" siten, että osalla on vieläkin tukka sekaisin muustakin kuin tuulikaapissa seisomisesta. Yhtä kaikki ja lisää hämmentäen: kuka/ketkä vastanneet valmentajien, toimitusjohtajien valinnoista sekä heidän poispotkimisistaan, ketkä siitä keihin pelaajin on varaa ja keihin ei, ketkä siitä kuka saa jatkaa missäkin roolissa.

Eräässä vanhassa työpaikassani "pikkujoulutoimikunnassa" ehdotettiin ohjelmanumeroksi johdon assistentin (pulska 50-v rouva) strippaamista. Asiaa ihmetellessäni vastaukseksi kerrottiin, että "kato, nähtäisiin kerrankin millä vitulla tätä työpaikkaa pyöritetään". TPS:n osalta olennainen vastaus vastuullisiksi on muutamien sakki, sakit jotka ovat tapelleet keskenään ja toistensa kanssa vuosikymmenet.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tma, onko tj tai utj missään vaiheessa aikeissa kommentoida näitä asioita, en itse ole saanut mitään vastausta heiltä ko. kysymyksiin. Mikäli herrat eivät näe aiheelliseksi tätä missään vaihessa tehdä, en minäkään näe aiheelliseksi tukea tpsn toimintaa enää millään tavalla. Ylimielisyyden aika loppui 2000 luvun alussa...
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oikeasti kannustan aurajokeakin vastaamaan joka ikiseen kysymykseen, muutoin vastaamatta jättämisiin viitataan seuraavat puoli vuotta tämän noitavainon jatkuessa. Tyyliin vastaa kysymykseeni nro 12 viestissäni 89 päivämäärältä 28.9.2013. Sitä paitsi osa kysymyksistähän varsin hyviä, mielenkiinnolla odottelen ovatko myös vastaukset.

Tuon "noitavainon" on herra saanut aivan itse aikaan. Ihan oikeasti.

Ja tuo boldaamani kohta on aika hupsu, koska itse olen tasan kerran pyydellyt vastausta mokomalla tavalla. Yhden kerran. Tuo, että vastaamatta jättämisiin viitataan aurajoen kohdalla seuraavat puoli vuotta on ainakin itselleni se ja sama, siksi niin paljon samanlaista monotonista paasausta sieltä on tänne ilmestynyt läpi kirjoitushistoriansa. Rehellisesti sanottuna en ymmärrä jos sieltä ei muka ole vastauksia tulossa, jolle nyt pahasti näyttää. En ymmärrä miksei voi nähdä sitä vaivaa perustella niitä viestejä.

No mikä on Antti Halosen tarina? 2000-luvun puolivälissä Halonen oli Hokki-puolustuksen kulmakiviä esiintyen jopa joukkueensa kapteeninakin, kunnes TPS houkutteli miehen kokeilemaan liigavauhtia kahden vuoden sopimuksella. Puolitoista kautta myöhemmin TPS:n tuli Hokki-valmentaja Kai Suikkanen. Toisin sanoen Antti Halonen oli osoittanut, että hän pysyy liigavauhdissa mukana. Valmentajan kanssa oltiin tuttuja - puolin ja toisin.

Millä TPS palkitsi Halosen kaiken tämän jälkeen?
- Yhden vuoden sopimuksella!
...
Mä teen nyt vastakysymyksen: miksi Antti Halonen sai keväällä 2009 vain yhden vuoden sopimuksen TPS:sta?

Mies on osoittanut haluavansa sitoutua. Viisi peräkkäistä Mestis-kautta (Kajaanin Hokki) mielestäni osoittavat sen erittäin selvästi. Entä mikä oli Halosen jatko tuon TPS:n yhden vuoden sopimuksen jälkeen? Kahden kauden sopimus Timrå IK:n kanssa. Entä sen jälkeen? Kolmen vuoden sopimus KalPa:n kanssa.

Otan tähän kantaa. Antti Halosen keissiä sen tarkemmin tuntematta, osoitti tosiaan Mestiksessä olevansa seurauskollinen. TPS:ssä pelasi yhteensä kolme kautta. Kolme. Spekulaatiot siitä miksi tuo viimeinen sopimus oli vain yhden vuoden mittainen ovat mielestäni toissijaisia, sillä sitähän me emme Jatkoaika.comin keskustelupalstojen nimimerkkeinä voida tietää. Jos joku tietää niin tänne saa vinkata ja tämä keskustelu saa täysin uuden alustan. Halonen kuitenkin pelasi ensin TPS:ssä suoran kahden vuoden diilin ja sen jälkeen tuota diiliä jatkettiin yhdellä vuodella. Jos ei ole suoraa varmaa tietoa siitä että TPS:n kanta jälkimmäisen sopparin tekohetkellä oli että max. 1 vuoden soppari tai etsi uusi seura, ei mielestäni tällaista pitäisi täällä totuutena julistaa. Sen verran totean, että totta helvetissä siinä on menetelty päin vittua jos TPS:n kanta on ollut tuo. Ei kahta kysymystäkään asiasta. Silti nyt menee aivan jäätäväksi jossitteluksi.

Miksi Antti Halonen ei sitten ole pelannut meillä kevään 2010 jälkeen? Mä en näe mitään muuta syytä kuin että TPS:n johdossa/Ari Vuori ei olla riittävän pitkäjänteisiä. Joukkue tarvitsi tuollaista fyysistä peruspakkia kaudella 2010-11. Joukkue tarvitsee tuollaista fyysistä peruspakkia myös kaudella 2013-14 - aivan kuten kaudella 2016-17 - aivan kuten kaudella 2019-20 jne. Jotenkin musta tuntuu siltä, että käsite "perussarjajyrä" on unohtunut TPS:n toiminnasta kokonaan.Mun mielestäni pitkäjänteisyyttä olisi mm. tietää - tai edes olla kohtuullisia suunnitelmia - ketä pelaa esim. TPS:n kolmosparin vasempana pakkina kaudella 2015-16. Nythän meillä vaihtuvat sekä kärkiukot että perusrunkopelaajat aivan liian usein. Kuinka monta pelaajaa meillä on vielä jäljellä kevään 2010 mestarijoukkueesta? (Tuomas Suominen), Veli-Matti Vittasmäki, Marko Virtala... onko muita? Siitä keväästä on nyt kolme ja puoli vuotta aikaa - meillä on joukkueessamme enää 2-3 samaa pelaajaa.

En oikeastaan voi käsittää että sä et näe muuta syytä Halosen viimeiselle yhden vuoden diilille kuin TPS:n suunnalta tullut päätös, kun tietääkseni neuvottelupöydässä tahoja on TPS:n edustajan lisäksi aina useampia muitakin läsnä. Pakkohan aina muitakin vaihtoehtoja on miettiä varsinkin ilman faktaa. Mielestäni on täysin absurdia vedellä mutkia noin suoriksi. Edelleen, tässä kannattaa muistaa se että oma mielipiteeni on seuraava: Jos tuo vuoden soppari oli vain ja ainoastaan Palloseuran päätös niin olen samaa mieltä kaikesta tuosta. Niin kauan kuin on mahdollista että esim. Halosen agentti on tarjonnut tuon vuoden sopimuksen lähtökohdat ja perustellut esim. pelaajan halulla katsella uusia tuulia yms. muuta täysin mahdollista, on tuohon myrskyilyyn yhtyminen mielestäni hankalaa. Sitäpaitsi Mestiksessä ei tietääkseni ammatikseen pelata, joten on täysin ymmärrettävää että on "osoittanut halunsa sitoutua" Kajaanin Hokkiin. Lienee ollut ihan paikkakunnan alueella tai sen välittömässä läheisyydessä jotain siviilityökuvioita. Ei siis mielestäni ole täysin reilua verrata sitä siihen miten mies on jääkiekkoseuroja ammattilaistasolla edustanut.

Mitä tuohon tämänhetkiseen pitkäjänteisyyteen tulee niin eikö Palloseuralla tällä hetkellä ihan mukava perusrunko jatka täällä ensi kaudellakin? Siellä on aikaisemmin listaamiani nimiä joilla on jo sopimus tai optio siitä. Miten yleistä on yleensäkään nyky-Liigassa että pelaajat sitoutuvat 3:lla vuodella tai useammalla? Voisit tilastonikkarina Mr.Fox kaivaa esiin jonkun moisen listan. Jos TPS on täysi poikkeus ja luonnonoikku menettelyssään (ja painotan että tässä ei nyt edes oteta huomioon pelaajien/pelaajien agenttien lähtökohtia!) niin myönnän avoimesti tämän.

No nyt alat olla asian ytimessä! Kyllä ne pelaajat (ja agentit) rahaa uskovat. Kyllä mä veikkaan, että joku Morrisonnkin kirjoittaisi takuuvarmasti jonkun kahden tai kolmen vuoden diilin, kunhan lapussa on riittävän iso luku. Joka kausi joukkue kuitenkin tarvitsee myös Morrisonnin kaltaista pelaajaa. Joka kausi sen tyyppinen pelaaja vaatii palveluksistaan myös tietyn suuruisen korvauksen.

Ihan perspektiivin saamiseksi seuraava kysymys: Oletko nyt aivan varma että jo tämänkin pelaajan sopimuskuviot TPS on kussut? Olet saanut selville että Morrisonn oli halukas kirjoittamaan useampivuotisen pahvin? Minä epäilen tuota ja todella suuresti epäilenkin. Miten usein täysin uuteen ympäristöön siirtyvät usean sadan NHL-ottelun veteraanit kirjoittavat useampivuotisen diilin?

Selvennykseksi vielä: Minä suorastaan rakastan Morrisonnia kentällä. Aivan mieletön pelaaja. Tottakai Palloseuran tulisi minustakin tuo jätkä sitouttaa Turkuun hyvin nopeasti. Jos se on mahdollista ja jos se tapahtuu niin minä kusen hunajaa. Silti, nyt jos lähdetään jo etukäteen ounastelemaan jotain täysin omiaan koskien sopparia jonka mies viime kesänä kirjoitti vailla (taas kerran, btw) yhtään mitään faktisia perusteita niin ollaan aika heikoilla jäillä. Jos joskus käy ilmi että Shaone olisi halunnut kolmen vuoden sopimuksen mutta TPS ei ollut halukas niin saatan vaikka mennä Vuoren ovelle kyselemään asiasta, mutta kaikki aikanaan.

Morrisonn on vähintään nykyisen palkkansa arvoinen. Tämän pelaajan pitäminen Auran rannoilla myös kevään 2014 jälkeen pitäisi olla toimistolla kaikkien prioriteetti numero 1.
.

Tästä kyllä samaa mieltä.

Aurajoen vastaamattomuudesta en toisaalta yllättynyt. Katselen omia mielipiteitäni noihin vastakysymyksiisi huomenissa. Valideja kysymyksiä ovat ja sanon jo nyt että noita olen itsekin pohdiskellut. Silti täällä pauhaaminen repeatilla asioista joita ei jaksa edes sen suuremmin avata on mielestäni turhaa.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Tuon "noitavainon" on herra saanut aivan itse aikaan. Ihan oikeasti.

Ja tuo boldaamani kohta on aika hupsu, koska itse olen tasan kerran pyydellyt vastausta mokomalla tavalla. Yhden kerran. Tuo, että vastaamatta jättämisiin viitataan aurajoen kohdalla seuraavat puoli vuotta on ainakin itselleni se ja sama, siksi niin paljon samanlaista monotonista paasausta sieltä on tänne ilmestynyt läpi kirjoitushistoriansa. Rehellisesti sanottuna en ymmärrä jos sieltä ei muka ole vastauksia tulossa, jolle nyt pahasti näyttää. En ymmärrä miksei voi nähdä sitä vaivaa perustella niitä viestejä.


Tuo oli hyväntahtoista läppää mun taholtani, kun kerrankin olen itse näiden vääntöjenne ulkopuolella. Lähinnä huvituin kun kaksi niin helvetin erilaista kirjoittajaa tekee kohtaannon - toinen tekee saatana parikymmentä huolella miettimäänsä kysymystä ja on tunnettu faktojen vaatimuksistaan ja toinen ei paljoa ennen edellistä viestiä ole kysellyt mutta sitäkin enemmän vastaillut pyytämättäkin, vaivautumatta faktojaan yksilöimään. Aviopariainesta.

Kiva kuitenkin olisi, jos et joka helvetin viestissä eri tai samaa mieltä olevien kanssa esittäsi arvosanoja kuinka onnistunut lainaamasi viesti on. Siis näitä hyvää pohdintaa, hupsu viesti, et ymmärrä kiekosta mitään jos et tätä ymmärrä jne. Kiitos ja edellen hyvää tahtoa puhkuen, vaikka vituttaa koko saatanan seura juuri nyt, taas.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Tämän iltaisen Kuopion sukelluksen jälkeen olisi TPS-johdon korkea aika astua julkisuuteen ja kertoa, mikä on johdon näkemys nykytilanteeseen ja mitä se aikoo tehdä muutoksen aikaan saamiseksi.

Ylimieliseltä näyttävä piileskely kulisseissa ei mielestäni ole tätä päivää vai mitä mieltä muut kanssakirjoittajat ovat.

Ainakin Ari Vuorelta pitäisi saada näkemys siitä, mitkä ovat olleet ne periaatteet, millä tämän kauden joukkue on koottu, ja onko myös valmennukselta saatu siunaus tehdyille hankinnoille.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Joukkueen kokoaminen suhteessa budjettiin on ihan OK.
Tahmeat esitykset johtuvat todennäköisesti helvetin kovasta harjoitusrääkistä josta johtuen peli alkaa rullaamaan viiveellä muihin joukkueihin nähden, keväällä odotettavissa voittoputkia.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Joukkueen kokoaminen suhteessa budjettiin on ihan OK.
Tahmeat esitykset johtuvat todennäköisesti helvetin kovasta harjoitusrääkistä josta johtuen peli alkaa rullaamaan viiveellä muihin joukkueihin nähden, keväällä odotettavissa voittoputkia.


Uskotko myös Joulupukkiin?
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Uskon Suikkaseen ja tepsiin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää ketkä ovat nämä rahalle pelaavat ulkomaalaiset, jotka nostavat samantien selkänsä suoraksi. Paré tehnyt noin pisteen per peli ja Sexton luonut siinä samalla helvetin monta paikkaa sekä pakistosta Seigo ja Morrisonn on saanut palstalla kehuja. Eli mitkä ihmeen ulkomaanelävät on niitä selkänsä suoristajia? Bertrand?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää ketkä ovat nämä rahalle pelaavat ulkomaalaiset, jotka nostavat samantien selkänsä suoraksi. Paré tehnyt noin pisteen per peli ja Sexton luonut siinä samalla helvetin monta paikkaa sekä pakistosta Seigo ja Morrisonn on saanut palstalla kehuja. Eli mitkä ihmeen ulkomaanelävät on niitä selkänsä suoristajia? Bertrand?

En tiedä mistään selän nostoista, mutta ässä- peliä ja kärppä rl- kisaa lukuunottamma en lähtisi näitä nytkään ylistämään. Mitäköhän vittua tarkoittaa tuloskentän osalta paikkojen luominen? Ollaan hei vikana sarjassa, en lähde tässä kohden näistä kiittelemään. Palstakehuja? Niidenkö perusteella pitää arvioida, ei saatana ainakaan mulle riitä mittariksi, kun tietty katsomonosa ejakuloi täällä varmuudella.

Tiivistettynä pointti siis on, että enemmän vaaditaan.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Nykypelaajisto ei ole tuonut menestystä mutta tästä voi syyttää Ari Vuoren lisäksi esimerkiksi:

a) Valmentajia. Virta oli hutikuti, vaikka esim. itse halusin olla kärsivällinen hänen suhteensa. On sitä tällä hetkellä vähemmän yllättäen Porissakin. Lisäksi halusi itse koota jenginsä, haali tänne jotain sekunda-Seppäsiä yms.

b) Johtoporrasta. Tavattoman paljon on sekoiltu ja annettu esim. juuri Vuorelle ties minkälaista linjausta pelaajiston suhteen tässä viime aikoina. Valtataistelua käydään ilmeisesti jatkuvasti ja jos multa kysytään niin nää lentokapteenit ynnämuut lajista ymmärtämättömät tapaukset voitaisiin suistaa vallasta vähitellen.

Tämän iltaisen matsin jälkeen mietityttää HC TPS:n tulevaisuus. Jos Suikkanenkin epäonnistuu, niin mitä sen jälkeen. Kuinka kauan katsojat, pl fanit, ja ennen kaikkea yhteistyökumppanit jaksavat kuunnella lupauksia paremmasta tulevaisuudesta. Siis jos tälläkin kaudella jäädään pudotuspelien ulkopuolelle.

Itse näen HC TPS:n pikku hiljaa näivettyvän pysyvästi alemman kastin Liigaseuraksi, jonka tavoitteena on päästä edes säälipleijareihin ja välttää suuret taloudelliset tappiot.

Parin kauden päästä silloinen toimitusjohtaja ei enää kauden alussa viitsi lupailla parempaa tulevaisuutta, kun kaikki tietävät ettei sitä ole tulossa.

Niin, ja synkkä profetiani johtuu edellä mainitusta kohdasta B,

johtoporras joka keskittyy valtataisteluun ja karttaa taloudellisia riskejä kuin ruttoa
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä mistään selän nostoista, mutta ässä- peliä ja kärppä rl- kisaa lukuunottamma en lähtisi näitä nytkään ylistämään. Mitäköhän vittua tarkoittaa tuloskentän osalta paikkojen luominen? Ollaan hei vikana sarjassa, en lähde tässä kohden näistä kiittelemään. Palstakehuja? Niidenkö perusteella pitää arvioida, ei saatana ainakaan mulle riitä mittariksi, kun tietty katsomonosa ejakuloi täällä varmuudella.

Tiivistettynä pointti siis on, että enemmän vaaditaan.

Sinäänsä sääli ettei tuo helvetin Liigan tilastointi toimi, sillä voisin sanoa, että 2/3 TPS:n maaleista on juurikin tuo nelikko+Koskiranta rakentanut ja tehnyt. Kyllä se tällä hetkellä TPS:n ongelmana on muut kentät. Ei se 1. kenttä voi jokaista peliä taistella TPS:lle. Ärsyttää vain, että tullaan heti syyttämään niitä ykköskentän miehiä, kun peli ei suju. Tällä hetkellä pitäisi vaatia myös muilta ketjuilta sitä tulosvastuuta.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Sinäänsä sääli ettei tuo helvetin Liigan tilastointi toimi, sillä voisin sanoa, että 2/3 TPS:n maaleista on juurikin tuo nelikko+Koskiranta rakentanut ja tehnyt. Kyllä se tällä hetkellä TPS:n ongelmana on muut kentät. Ei se 1. kenttä voi jokaista peliä taistella TPS:lle. Ärsyttää vain, että tullaan heti syyttämään niitä ykköskentän miehiä, kun peli ei suju. Tällä hetkellä pitäisi vaatia myös muilta ketjuilta sitä tulosvastuuta.

Varmasti näin, en lähde tästä kiistemään. Mutta kun ollaan viimeisenä, ongelma on kuitenkin kaikki kentät + paljon muuta.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo oli hyväntahtoista läppää mun taholtani, kun kerrankin olen itse näiden vääntöjenne ulkopuolella. Lähinnä huvituin kun kaksi niin helvetin erilaista kirjoittajaa tekee kohtaannon - toinen tekee saatana parikymmentä huolella miettimäänsä kysymystä ja on tunnettu faktojen vaatimuksistaan ja toinen ei paljoa ennen edellistä viestiä ole kysellyt mutta sitäkin enemmän vastaillut pyytämättäkin, vaivautumatta faktojaan yksilöimään. Aviopariainesta.

Ihan keskustelun kannalta on mun mielestä suotavaa osata perustella. Jos ei vaivaudu sitä tekemään, miksi vaivautua kirjoittamaan alunperin yhtään mitään?

Kiva kuitenkin olisi, jos et joka helvetin viestissä eri tai samaa mieltä olevien kanssa esittäsi arvosanoja kuinka onnistunut lainaamasi viesti on. Siis näitä hyvää pohdintaa, hupsu viesti, et ymmärrä kiekosta mitään jos et tätä ymmärrä jne. Kiitos ja edellen hyvää tahtoa puhkuen, vaikka vituttaa koko saatanan seura juuri nyt, taas.

En kyllä niitä joka väliin tunge. Arvosanoja varmaan kertaakaan kertoillut. Jos jotain täysin hölmöä saa lukea niin etenkin aurajoki on palautteensa täällä 200 viestisen kirjoitushistorian perusteella ansainnut. Mutta tällaista metakeskustelua meidän ei tarvitse käydä, kyllä lievä sarkasmi ja pienet piikittelyt ovat oikeasti välillä ihan paikallaan kunhan ei mene överiksi. "Joka helvetin viestissä" en allekirjoita, taidat liioitella.

Kun ihmisellä on muutakin elämää kuin roikkua täällä TPS-osiossa vastailemassa järjettömään määrään kysymyksiä, joudun nostamaan Scissorsille kädet pystyyn ja sanomaan "antaudun".

Tämä lainattu ei voi olla oikeasti syynä sille ettet vastaa yhteenkään (siis yhteenkään!) noista kysymyksistä. Itse kirjoitin tuon pitkähkön kirjoituksen eilen noin parissakymmenessä minuutissa aamukahvin ääressä. Mutta kuten todettua, yllättynyt en ole tästä. Lienee oikeasti ihan järkevää jättää tämä aihe sitten tähän. Vastaan vielä omat mielipiteeni noihin kysymyksiisi ja taidan tehdä poikkeuksen omiin palstamaneereihini ja ottaa ignore-toiminnon käyttöön. Myönnän marttyyriyteni mutta ei tässä touhussa ole oikeasti järkevä ellei perusteluita ala vähitellen noille suurille paasauksillesi tipahdella. Ei lähtökohtasi mitenkään kestämätön ole, itsekin kyseenalaistan todella suuren osan nyky-TPS:n toimista mutta joku tolkku tuossa meiningissä pitää olla. Tosiaan, kysymyksiisi vielä (ja nyt siis kirjoitan vain omat mielipiteeni näistä itse kysymyksistä, ovat tosiaan ihan järkeviä)

1. Kuka/ketkä on valinnut TPS:n valmentajat viime vuosina?

Hyvä kysymys. Perstuntumalta minä sanoisin että hallitus on vaihtoehtonsa jo kartoittanut ennen kuin Vuori on laitettu duuniin miehiä hommaamaan. Ainakin Leimen ja miksei Virrankin kohdalla näin. Pajuoja on saattanut olla Vuoren oman työn tulos. Koutsien kohdalla on ehdottomasti silti tehty pahanlaisia virhearvioita, oli ne valinnut kuka tai ketkä tahansa.

2. Onko valituilta valmentajilta ollenkaan kysytty, millaisen joukkueen he haluavat vai ovatko valmentajat tulleet valmiiseen pöytään?

Pekka Virta kitisi muistaakseni ensimmäisen kautensa jälkeen että rosterissaan oli paljon ns. dead-woodia. Miehiä joista piti päästä eroon ja tilalle tuli hommata hänelle sopivampia palasia. Muistaisin myös että hykerteli tyytyväisyyttään ennen viime kautta, että nyt on itse saanut vaikuttaa tarpeeksi jenginsä rakenteeseen ja kauteen on hyvä lähteä. No ihan vitunmoiseksi pannukakuksihan se sitten kuitenkin meni. Mielestäni tässä kohtaa Virta arvioi oman pelikirjansa vaateet päin vittua. Siellä Seppäset, VMV:t, junnut yms. oikeasti yrittivät hinkata kiekkoa. Katastrofaalisin tuloksin. En tiedä mikä on vastaus tähän kysymykseen pitkällä aikajänteellä ja kaikkien koutsien kohdalla mutta voisin olettaa että Vuori kyllä pyrkii kasaamaan valmentajien toiveiden mukaiset jengit, välillä siinä tosin onnistumatta. Kai Suikkanen on ainakin jutellut jo, että Vuori oli yhteyksissä häneen jo hyvissä ajoin viime kaudella koskien uusia potentiaalisia pelaajahankintoja. Osittain varmaan

3. Onko valittujen valmentajien pelityylejä kartoitettu etukäteen ja mietitty vastaako joukkue ja valmentaja toisiaan?

Peksi Virran kohdalla tähän taidettiin reagoida tosiaan säälikauden jälkeen. Ironista on että tulokset tipahtivat nolliin. Tähän vastaus lienee samankaltainen kuin kysymykseen 2.

4. Onko mietitty joukkuetta koottaessa myös tulevia pelikausia?

Kuvittelisin että viime keväänä/kesänä/tänä syksynä näin on ainakin pyritty menettelemään. Tahtoisin saada itsekin TPS-johdolta tähän asiaan vastauksen. Kuitenkin Miettisen, Soinnun, Seikolan, Parén ja muutaman muun suora kahden vuoden diili kielivät ainakin yrityksestä menetellä pitkäjänteisemmin. Eipä tuo vaatisi kuin esim. Morrisonnin jatkon, niin siinä olisi jo ensi kaudeksi profiilipelaajaa tarjolla sekä hyökkäykseen että puolustukseen.

5. Kenen tehtäviä nuo yllä olevat asiat olisi hoitaa/ratkaista?

Mielestäni asiallista olisi saada vastaus myös siihen kuka niitä on tähän asti hoitanut, ja myös jonkinlaista suoraa itsearviointia kyseisestä toiminnasta olisi mukava lukea. Vastaus lienee, ja sen pitäisikin olla, Ari Vuori. Etenkin UTJ-nimityksensä jälkeen. Uskon kuitenkin että sikariportaasta puututaan Palloseurassa poikkeuksellisen paljon näihin asioihin. Varmaan status-juttuja ovat johdossa, jos rehellisiä ollaan. Sen vuoksi minä tahtoisin johdon hierarkiasta ja struktuurista selvyyden seuran sisältä.

6. Onko TPS-organisaatiossa kenelläkään tulosvastuuta urheilullisesta menestyksestä, ja jos on niin, miten se näkyy ulospäin?

Tosiaan tällekin kysymykselle puolto, mutta tulosvastuun määritelmä on varmaankin urheiluorganisaatiossa aika häilyvä. Vuoren kohdalla tulosvastuuta lienee korjaillut liiaksi väärään suuntaan tuo 2010 mestaruus. Näin uskon rehellisesti. Tosin mainittava tähän väliin vielä että ansaitsematonta paskaa on Ari Vuorikin saanut niskaansa mutta omalla kohdallani olen vakaasti siinä uskomuksessa että jos tämä(kin) kausi menee vituilleen niin alkaa miehen elämänlanka työpaikassa nimeltä TPS olemaan melkoisen ohut.

Tosiaan itsekin olen vaatinut useasti jonkunnäköistä ulostuloa. Ihan virallista ja avointa sellaista. Rehellistä.

Ei minun mielipiteeni näistä tietyistä asioista mitenkään hirveän radikaalisti eroa kriittisistäkään tulokulmista, mutta kaipaisin pontta ja järkeä tähän keskusteluun välillä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
... Ei minun mielipiteeni näistä tietyistä asioista mitenkään hirveän radikaalisti eroa kriittisistäkään tulokulmista, mutta kaipaisin pontta ja järkeä tähän keskusteluun välillä.

Kiitos, että vastasit kysymyksiini ihan asiallisesti.

Valitettavasti TPS-keskustelua on hirvittävän vaikea käydä, koska organisaatio on asettautunut siilipuolustukseen eli minkäänlaista tietoa sieltä ei ulospäin ole kuulunut, mitä hallitus ja tulosvastuulliset työtekijät ovat nykytilanteesta mieltä ja miten siihen aiotaan reagoida vai aiotaanko olla reagoimatta.

TPS-johto ei tunnu vieläkään tajuavan, ettei 2010-luvulla julkisuuden pakoilu voi johtaa järkevään lopputulokseen. Ne ajat ovat jo menneitä, kun voitiin olla Suomen brezneviläinen seura.

Jokainen varmaan on nähnyt, millainen joukkue jalkapallon puolella on ollut ROPS, joka entisen johdon aikana löi aina vuosittain oman edellisen vuoden ennätyksensä, montako ulkomaalaista joukkueessa kauden aikana pelasi. Joukkue oli todellinen hissijoukkue.
Nyt on organisaatiossa johto vaihtunut ja pelaajisto on suomalaistunut merkittävässä määrin. Joukkue voitti juuri Suomen Cupin ja on menestynyt sarjassakin esim. TPS:ää paremmin. Asiasta on mielenkiintoinen artikkeli Urheilulehdessä. Nyky-ROPS:ssa on kokonaan uusi toimintamalli otettu käyttöön.

TPS valitettavasti muistuttaa nykymenollaan tuota jo kuopattua "vanhaa jalkapallo-Ropsia". En ymmärrä alkuunkaan, miksi TPS:n perustaa toimintansa muukalaisten varaan. En ole muukalaisvihaaja, mutta kyllä sitä "oman kylän poikia" mieluummin katselee kuin muualta tänne vain kääntymään tulevia pelaajia. Kyllä Suomesta pitäisi löytyä laadukkaalla scouttaamisella hyviä prospekteja, joita kannattaisi hankkia tänne useampivuotisilla sopimuksilla kehittymään hyvässä valmennuksessa kohti suurempia areenoita. Silloin on mahdollista myös saada näistä "kasvateista" rahaa, jos ja kun he ovat sopimuksen alla, ja "iso paha susi" (NHL/KHL) tulee ja ostaa heidät pois. Myös oma juniorityö pitäisi laittaa kuntoon, sillä miksi uhrata rahaa juniorityöhön, jos sieltä ei mitään tuloksia edustusjoukkueeseen saada.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos, että vastasit kysymyksiini ihan asiallisesti.

Ei kestä kiittää. Näin keskustelussa on tapana tehdä. En ymmärrä miksi sinä et voi osaltasi vastata minun kysymyksiini. Ts. tuo antautuminen siksi "ettei ole aikaa" on melkoista kiertelyä. Et ole vissiin kertaakaan 200-viestisen kirjoitushistoriasi aikana lainauksineen päivineen vastannut sinulle kohdistettuihin viesteihin. Toteat vielä päälle ettet aio tarkistaa faktojasi tai kaivella perusteluita kehiin. Pidän tällaista vähän omituisena.

En ole muukalaisvihaaja, mutta kyllä sitä "oman kylän poikia" mieluummin katselee kuin muualta tänne vain kääntymään tulevia pelaajia. Kyllä Suomesta pitäisi löytyä laadukkaalla scouttaamisella hyviä prospekteja, joita kannattaisi hankkia tänne useampivuotisilla sopimuksilla kehittymään hyvässä valmennuksessa kohti suurempia areenoita.

En tiedä, mutta mielestäni esim. mestaruusjengi 2010 koostui todella suurilta osin prospekteista jotka eivät olleet muualla onnistuneet. Nordlundia, Erkinjunttia, Hattusta, Virtalaa, Halosta, Skålbergia, kyllä näitä riitti. Menestykseen suoraan johtava taustaduuni on oikeasti vähän suhteellista ja pidemmän päälle joukkueen kollektiivisesta tekemisestä kiinni. Pelaajien kasvamisesta ja kehittymisestä on myös paljon kiinni, sekä valmentajien kyvystä saada materiaalista maksimitehot irti. Ei voi oikeasti väittää että skouttaus on ollut vituillaan kun yhden kauden aikana voitetaan tietyillä pelaajilla mestaruus ja seuraavalla varmistetaan sarjapaikka viimeisellä kierroksella. Menet mielestäni liian helposti noihin kohtalaisen subjektiivisiin ja helposti käytettäviin korulauseisiin, jotka eivät välttämättä isossa kuvassa näyttelekään niin suurta roolia näissä tapetilla olevissa konteksteissa kuin mitä sinun kirjoituksistasi voisi kuvitella.

Sitten kirjoitat ensin "oman kylän pojista" ja seuraavassa lauseessa koko Suomesta haettavista prospekteista. Niitä TPS:ään tasaisin väliajoin tuodaan. Esimerkkinimiä viimeiseltä kolmelta kaudelta nuo yllä mainitsemani kaikki Skålbergia lukuunottamatta + esimerkiksi Engren, Anttila jne.

Toinen pointti, joka täällä on tuotu jo useasti esiin on, että Liiga on ammattilaissarja ja kun rahavirrat esim. itänaapurissa on tyystin eri luokkaa ja pelaajien imu Suomesta poispäin kohtalaisen vahvaa, on osaavaa työvoimaa pelaajien muodossa haettava ulkomailta. Paré, Sexton ja Morrisonn ovat malliesimerkkejä täsmähankinnoista. Seigo, Kumeliauskas, Bertrand, Famulare ovat pelaajia jotka ovat nimenomaan osoittautumassa hyviksi scouttauksiksi. Ovat vielä halpoja ja pidemmillä kuin vuoden diileillä TPS:ssä(optioineen). Tällaisten perään olet kauan kysellyt, joten tämä "ei mielellään ulkomaalaisia" on mielestäni ristiriidassa aikaisempien kirjoitustesi kanssa. Ei Suomi mikään Ruotsin veroinen maa pelaajatuotannossa ole, että täällä jatkuvasti lupaavaa urheilijaa puskisi junnumyllyistä Liiga-rostereihin. Tästä kuitenkin lisää seuraavassa.

Myös oma juniorityö pitäisi laittaa kuntoon, sillä miksi uhrata rahaa juniorityöhön, jos sieltä ei mitään tuloksia edustusjoukkueeseen saada.

TPS:n junnutyö ei käsittääkseni edes mitään paskaa ole verrattuna muihin Liigaseuroihin. Ristolainen, turkulainen ykkösvaraus, on breikkaamassa Sabresin kokoonpanoon, Rantanen on junnumaajoukkueiden helmiä omassa ikäluokassaan ja Kulmalasta, Mähösestä yms. on kasvamassa pelimiehiä. Kyllä sieltä niitä tulee, Suikkanen tosin on valmentajana sellainen ettei anna ilmaiseksi näyttöpaikkoja pelkän lupaavuuden perusteella. Läheltä jengiä kuultuna esim. Rantasen eilinen kokeilu ykkösessä oli seurausta siitä että koko pelaajistoa haluttiin herätellä ja mies oli oikeasti suorittanut treeneissä esimerkillisesti. Lisäksi Niko Karhusta on kasvamassa hyvä liigapakki.

Ässien viimekautinen mestarijoukkuekaan ei mikään järin omavarainen ollut. Lisäksi tosiaan tällä hetkellä sarjan kärjessä keikkuu Pelicans, josta ei tarvinne sanoa mitään tässä yhteydessä pointin perille saamiseksi.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Aikaisemminkin kirjoitin jo tästä asiasta, mutta kerrataan:
Omistuspohjaa pitää supistaa ja omistajien pitää olla pelin hengessä mukana ja panostaa joukkueeseen eikä vain tuijottaa tasetta.
Mutta ei tämä tule tietenkään toteutumaan, mikään kuppikunta ei ole valmis luopumaan asemistaan ei edes rakkaan joukkueemme tepsin vuoksi.
Joten haistakaa nykyinen omistuspohja pitkä paska.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koko kioski on mätä.

TPS on Jukka Koivun valmentajakausien jälkeen nykymuodon mukaisesti räpistellyt tasan kerran suoraan pudotuspeleihin. Tämä tapahtui Suikkasen ensimmäisen stintin toisella kaudella, jolloin joukkue oli kuudes. Sitä aikaisemmin TPS oli ainoastaan kerran sm-liigan historian aikana sijoittunut huonommin. Tämä tapahtui 2002 Jalosen toisella kaudella. Silloin TPS oli runkosarjan kahdeksas. Tämä koko organisaation suoritustason totaalinen slorpahdus osuu tismalleen yhteen Hannu Ansaksen eläköitymisen kanssa.

Helppo noin puolentoista pennin analyysi on, että siitä lähtien organisaatiotasolla hommia ollaan tehty ammattitaidottomasti. Omistuspohja on valunut osaamattomiin / tehottomiin käsiin, hallituksessa patsastelee toistaitoisia miehiä tehottomassa kokoonpanossa, suorittavalla portaalla puuhastellaan ja siedetään puolivillaista säätämistä ja kentällä neppaillaan - koko toimintakulttuuri on perseestä. Jos työntekijät lippukassoista pelaajiin ja päävalmentajiin aistivat, että joka tasolla siedetään kompromisseja ja vaatimustaso on mitä on, niin se ei voi olla vaikuttamatta urheilulliseen tulokseenkin vaikka sinne säkällä silloin tällöin saataisiinkin paperilla hyvä nippu kootuksi. Ja kääntäen, jos organisaatioon tuleva uusi jannu näkisi, että jumalauta täällä siivoojiltakin (mitenkään väheksymättä), yritysmyynnistä tai pelaajatarkkailusta vastaavista kavereista puhumattakaan, odotetaan ehdotonta ammattitaitoa ja tuloksen tekemistä, niin ko. toimintakulttuuri iskostuu myös tämän kaverin kaikkeen tekemiseen. Jos halutaan olla parhaita, niin ainoa vaihtoehto on, että tehdään kaikki asiat paremmin ja kovemmalla ammattitaidolla kuin muualla.

Tämä ei yksinkertaisesti voi jatkua näin, eikä ole mitään syytä olettaa, että homma olisi itsestään loksahtamassa raiteilleen. Ehdotankin siis jonkinlaisen 100% ammattimiehistä koostuvan ulkopuolisen työryhmän kokoamista analysoimaan tilanne ja organisaatio sekä lopuksi työryhmän korjausehdotusten toteuttamista pilkulleen vaikka se tarkoittaisi koviakin muutoksia.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koko kioski on mätä.

TPS on Jukka Koivun valmentajakausien jälkeen nykymuodon mukaisesti räpistellyt tasan kerran suoraan pudotuspeleihin. Tämä tapahtui Suikkasen ensimmäisen stintin toisella kaudella, jolloin joukkue oli kuudes. Sitä aikaisemmin TPS oli ainoastaan kerran sm-liigan historian aikana sijoittunut huonommin. Tämä tapahtui 2002 Jalosen toisella kaudella. Silloin TPS oli runkosarjan kahdeksas. Tämä koko organisaation suoritustason totaalinen slorpahdus osuu tismalleen yhteen Hannu Ansaksen eläköitymisen kanssa..

Tämä on hyvä huomio. Johdonmukaista menestystä ei olla sen jälkeen nähty. Valoa tunnelinpäässä oli yllätysmestaruus-keväänä, mutta sen jälkeen on mennyt taas päin helvettiä. Jännä poiminta tuo Ansas, en ollut kertaakaan edes vielä miehen nimeä tässä yhteydessä fundeerannut.

Jos työntekijät lippukassoista pelaajiin ja päävalmentajiin aistivat, että joka tasolla siedetään kompromisseja ja vaatimustaso on mitä on, niin se ei voi olla vaikuttamatta urheilulliseen tulokseenkin vaikka sinne säkällä silloin tällöin saataisiinkin paperilla hyvä nippu kootuksi. Ja kääntäen, jos organisaatioon tuleva uusi jannu näkisi, että jumalauta täällä siivoojiltakin (mitenkään väheksymättä), yritysmyynnistä tai pelaajatarkkailusta vastaavista kavereista puhumattakaan, odotetaan ehdotonta ammattitaitoa ja tuloksen tekemistä, niin ko. toimintakulttuuri iskostuu myös tämän kaverin kaikkeen tekemiseen. Jos halutaan olla parhaita, niin ainoa vaihtoehto on, että tehdään kaikki asiat paremmin ja kovemmalla ammattitaidolla kuin muualla.

Kyllähän tuollainen yleinen hassutteluilmapiiri on vallinnut jo kauan. Yksi promille (eli kärjistäen, yksi hienoa duunia tekevä -TMA-) tekee näkyvästi hyviä asioita organisaation eteen. Tämä on melko pieni osa koko struktuuria. Tuo seuraava lainaus onkin sitten huippukuti.

Tämä ei yksinkertaisesti voi jatkua näin, eikä ole mitään syytä olettaa, että homma olisi itsestään loksahtamassa raiteilleen. Ehdotankin siis jonkinlaisen 100% ammattimiehistä koostuvan ulkopuolisen työryhmän kokoamista analysoimaan tilanne ja organisaatio sekä lopuksi työryhmän korjausehdotusten toteuttamista pilkulleen vaikka se tarkoittaisi koviakin muutoksia.

Juuri näin tulisi menetellä. Ehdottomasti juuri näin. Tämän työryhmän tulisi olla absoluuttisen sidokseton Palloseuraan. Tämän työryhmän ei tulisi koostua edes yhdestä jonkun organisaatiotoimijan hyvän päivän tutusta. Tämä on nähdäkseni ainoa tie ulos, mutta mitäs arvelette, toteutuuko tällainen skenaario? Nähdäkseni ei koskaan.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Koko kioski on mätä.

Viestisi on kokonaisuudessaan yksi viiltävämpiä tälle palstalle ikinä kirjoitetuista. Olen lähes kaikesta samaa mieltä, tulkintaero lähinnä Ansaksen osalta ja tarpeesta teettää ulkopuolinen selvitys. Itse näen katastrofin juuret kauempana, jo niissä ajoissa jolloin tavattiin torilla pääsiäisen aikoihin. En nyt lähde tätä tämän kummemmin avaamaan, mutta monikin palstalla pitkään ollut varmaan muistaa edelleen 2000- luvun alun näkemykset ja kiivaatkin keskustelut.

Ulkopuoliset selvitykset toimivat silloin, kun tarvitaan joku ulkopuolinen kertomaan kuinka päin helvettiä asiat ovatkaan. Sille tarvitaan tilaaja, sellaista TPSstä ei löydy. Itse olen toivonut kannattajien toimivan konsulttina siinä mielessä, että jotakin hallinnossa kiinnostaisi paskan lieskan vertaa kuinka paljon otteluissa käy ihmisiä ja mitä esim täällä kirjoitetaan. Ei tunnu kiinnostavan.
 
Suosikkijoukkue
TPS
TPS on Jukka Koivun valmentajakausien jälkeen nykymuodon mukaisesti räpistellyt tasan kerran suoraan pudotuspeleihin. Tämä tapahtui Suikkasen ensimmäisen stintin toisella kaudella, jolloin joukkue oli kuudes. Sitä aikaisemmin TPS oli ainoastaan kerran sm-liigan historian aikana sijoittunut huonommin. Tämä tapahtui 2002 Jalosen toisella kaudella. Silloin TPS oli runkosarjan kahdeksas. Tämä koko organisaation suoritustason totaalinen slorpahdus osuu tismalleen yhteen Hannu Ansaksen eläköitymisen kanssa.

Hannu Ansas oli iso voimatekijä TPS:n menestyksen takana koko 1990-luvun ajan. Vuosituhannen vaihteen jälkeen sitten tietty vähemmän.

Yhtä lailla voi ajatella, että alamäki alkoi toden teolla Narvanmaan vuosina. Niihin toki mahtuu vuosituhannen vaihteen triplamestaruus, mutta yhtä lailla niitä seurannut "hallittu alasajo". Narvanmaata seurannut Sutela taisi, joidenkin puheiden perusteella, lähinnä pelastaa TPS:n "varmalta" konkurssilta. Jonkun järjen mukaan Sutelan vuosia seuranneella Hietarinnan kaudella olisi odottanut jo tilanteen parantumista, ja niin kävikin yllätysmestaruuden myötä. Harmi vaan, että se hetki sössittiinkin historiallisella mahalaskulla. Ehkä sen mahalaskun velkoja maksetaan edelleen: vasta mestaruuden jälkeisellä kaudella ja sen jälkeen TPS on vakiinnuttanut paikkansa pohjamudissa. No, Hietarinta sai potkut kohta vuosi sitten, ja tämä seuraaja, no, siitä heppulista en kyllä tiedä mitään.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Jatkan nyt vielä toisella pohdinnalla.

Jokseenkin oireellista, että mulla on tässä talvirenkaat vaihdettuani ja koiran ulkoilutettuani ja puolison riennettyä Hgin Kirjamessuille ihan vapaa lauantai-iltapäivä. Jotenkin vasta nyt, yllä olevan viestin kirjoitettuani, havahduin siihen, että tänäänhän olisi pelipäiväkin, ja että pelitkin ovat olleet käynnissä jo puoli tuntia. Että voisi vaikka tällaista TPS-Jokerit -klassikko-ottelua puolella silmällä/korvalla seurailla.

Mutta sen sijaan ajattelin, että josko sitä kävisi kaupassa tai lenkillä.

Mä en koskaan ole ollut sellainen jääkiekkofani, joka jaksaisi intohimoisesti joukkuetta niin myötä- kuin vastamäessäkin, vaan enemmän sellainen kasuaali neljättäkymmenettä käyvä tunneseuraaja, joka seuraa lajia ja joukkuetta joskus enemmän, joskus vähemmän. Kaikki kunnia toki aktiivikannattajille yms, mutta en mä sitä sorttia näin kuin ihmisenä ole.

Myönnän ihan suoraan sen, että joukkueen menestyksen ja oman kiinnostuksen välillä on suora korrelaatio: jos joukkueella menee hyvin, jos on jotain jännitettävää, kiinnostaa paljon enemmän kuin hetkinä, jolloin ketään - ei edes pelaajia - tunnu kiinnostavan.

TPS:n, kuten minkä tahansa kiekkojoukkueen, tulevaisuuden kannalta varmaan mun kaltaiset kannattajat ovat tosi tärkeitä. Intohimofanien määrä tuskin tulee räjähdysmäisesti kasvamaan, mutta tällaiset kaltaiseni perusheppulit pitäisi jotenkin saada hommaan innostumaan mukaan.

Siihen auttaa mun näkökulmasta muutama asia. Toissijaisesti laajasti ajateltuna markkinointi; se, että peleistä ja pelitapahtumista tehdään sinänsä houkuttelevia ja pelin katsomisesta vaivatonta. Tässä musta TPS on petrannut oikeinkin hyvin. Mutta ensisijaisesti siihen vaikuttaa se, miten joukkue pärjää ja miltä se näyttää. Vaikka miten markkinoisi ja mainostaisi, mä olen niin mukavuudenhaluinen, vanha, työssäkäyvä ja perheellinen, että aika monta asiaa menee jääkiekko-ottelun seuraamisen edelle.

Kuten vaikka se kauppareissu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös