TPS:n kannattajatoiminta ja -matkat kaudella 2015–2016

  • 35 644
  • 115

Jazzy76

Jäsen
Vai vouhottaako joku esimerkiksi Vaasassa fanipäädyn sijasta jostain hienosti tehdystä hidastuksesta?

Kirjoitit näemmä vastaustasi yhtä aikaa, kun äsken tarkensin viestinäni. Lähinnä mietin sitä, että meillä on tapahtumatuotannon puolesta asiat suht' koht' kunnossa, mutta jonkinlainen linkki seuran ja kannattajien välille pitäisi saada ja tätä hommaa pitäisi jotenkin päästä tekemään yhdessä.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Penkkien irroitus on sekin seurasta kiinni, jos vain tekisi asialle jotain. Viimeksi kesällä höpistiin sitä sun tätä, yhtään mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Se kertoo ainakin minulle välinpitämättömyydestä tai laiskuudesta.

Ellen nyt ihan väärin muista, niin ei ole seurasta kiinni. Mun käsityksen mukaan siinä on jokin raja, että kuinka korkea porras saa olla seisomakatsomossa. @-TMA- tietänee paremmin HK Areenan portaista.
 

-TMA-

Jäsen
Ellen nyt ihan väärin muista, niin ei ole seurasta kiinni. Mun käsityksen mukaan siinä on jokin raja, että kuinka korkea porras saa olla seisomakatsomossa. @-TMA- tietänee paremmin HK Areenan portaista.

Jokainen voi Googletella mitkä Suomessa ovat rakennusmääräykset kaiteiden ja rappusten osalta. Samat asiat pätevät tietenkin myös meillä. Sen tarkemmin en lähde asiaa selvittelemään täällä keskustelupalstalla.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ellen nyt ihan väärin muista, niin ei ole seurasta kiinni. Mun käsityksen mukaan siinä on jokin raja, että kuinka korkea porras saa olla seisomakatsomossa. @-TMA- tietänee paremmin HK Areenan portaista.

Kyllä standardeista ja säädöksistä tietoa saa, mutta jonkun pitää ensin tehdä, esittää ja sopia asioita. Jos TPS haluaa seisomakatsomon ottelutapahtumaansa, niin TPS:n on asiaa hoidettava. Ei kukaan ulkopuolelta tule pelastamaan.

EDIT. Asianosainen ehtikin jo näppärästi.

Linkataan vielä tämä vanha kunnon klassikko Youtubesta: NHL vs European Hockey Fans

Minusta tuntuu, että TPS:n ottelutapahtumasuunnittelija puhuu ensimmäisestä osiosta. Paitsi ettei suomalainen mies ole luonteeltaan kuten yhdysvaltalainen heimolaisensa eikä areenalla puhuta samanlaisista ihmismassoista taikka tekniikan ylivoimasta. Ja ennen kaikkea: kulttuurierot. Kannattajat taas ovat jo vuosia pyrkineet eurooppalaiseen kannatuskulttuuriin, jota esittelee videon jälkimmäinen osio.
 
Viimeksi muokattu:

Jazzy76

Jäsen
Minusta tuntuu, että TPS:n ottelutapahtumasuunnittelija puhuu ensimmäisestä osiosta.

Jos eurooppalaisella kulttuurilla tarkoitetaan esimerkiksi Ruotsia, niin siellä monella paikkakunnalla on itse asiassa aika paljon näitä NHL-elementtejä. Mielestäni esimerkiksi Örebrossa on aika hyvä combo. (Minulla on siellä sukulaisia, joten siksi on tullut käytyä useamman kerran). Mukana on jopa sponsoroitu tanssikamera (joka korvaa mainoksen), ja tietenkin tilastot ja hidastukset jne jne. mitä mekin teemme. Silti laulua riittää.

Ruotsissa lähinnä Djurgårdenilla ja välillä AIK:lla on varaa olla täysin puritaaninen jalkapallotyyppinen tapahtuma, kun siellä laulavaa massaa on kertakaikkiaan niin paljon. Globenin viereinen Hovetin pääty on kieltämättä kokemisen arvoinen. HIFK tai Jokerit eivät ole lähelläkään sitä. Tukholma lienee talousalueena niin suuri, että mainoksia ei hallissa tarvita.

Oikeasti suurin ero Ruotsin ja Suomen välillä on se, että siellä kaiuttimista ei tule musiikkia juuri ollenkaan mainoksia ja mainosten kaltaisia sponsoroiden NHL-elementtejä lukuun ottamatta. Se johtuu taas näistä paikallisista kannattajista, jotka laulavat. Tämä on nyt vähän muna/kana-ilmiö. Jos Turussa lopetamme nyt heti musiikin soittamisen, niin kovin olisi hiljaista arkipeleissä.

Samaan hengenvetoon on hupaisaa kertoa, että tuolla Örebrossa tanssikamera oli jopa odotetuimpia tapahtumia myös kannattajakatsomossa. Siellä muuten kannattajakatsomoon ei päässyt ilman erillistä pääsylippua. Järkkärit olivat todella tarkkana. Tämäkin on päinvastoin Suomeen verrattuna, mutta lieveilmiötkin ovat eri luokkaa.

* * *

Mitä Suomeen tulee, ei se seisomakatsomokaan autuutta aina tee. Olin katsomassa Porissa Ässät–Kärpät-peliä. Yllätyin kovasti, että näitä eurooppalaisia laulavia kannattajia oli vain muutama. Toisaalta seisomakatsomo oli jo niin iso, että omat porukat erottautuivat jo selkeästi. Ja taas toisaalta: Ässillä on perinteitä sellaisesta seisomakatsomosta, joka herätessään henkiin on todella voimavara.

Tämän tekstini tarkoitus ei ole arvostella eurooppalaista tapaa. Näkisin mielelläni sen voiman, mitä Tukholmassa ja muualla Ruotsissa ja Mr. Foxin Sveitsissä on. Jos asiaa @Daenboudian edistetään sillä, että otetaan se Amarillo-kannustusanimaatio pois, niin otetaan se pois.

Jos verrataan erilaisia kannustuskulttuureja, niin ei Suomessa millään paikkakunnalla ole myös(kään) tämä eurooppalainen tapa lyönyt läpi sillä tavalla kuin olisi tässä vuosien aikana toivonut ehkä Raumaa lukuun ottamatta – tosin hekin kuulemma kannattavat joidenkin mielestä väärin.

Kunnioitan ja arvostan nimimerkin Jaakko ja Daenboudian tekemää työtä ja toivon, että heille tulee jatkajia.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En voisi olla paljon enempää eri mieltä. Kyllä pitää säkissä elää, jos väittää ettei Ruotsissa harrasteta eurooppalaista kannatuskulttuuria. Jääkiekossa meno ei ole identtistä mitä tulee isoihin futiskatsomoihin. Showelementtejä on ja tulee pitkään olemaankin. Siitä huolimatta tiettyjä modernin ja eurooppalaisen kannatuskulttuurin elementtejä on olemassa. Tuossa linkkaamassani videollakin aika moni pätkä on juuri Ruotsista kuvattuja. Luitko muuten @Jazzy76 sen uutisen Ruotsista, jossa kannattajat jopa uhkailivat seura-aktiivia, koska aikoi tuoda kannatuskulttuurin vastaisesti läpsyttimiä katsomon? Törkeä uhkaus ja tapa tuoda asia esille, mutta ymmärsit varmaan pointin. Linkki uutiseen: http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2015102820572466_jk.shtml

Argumentoit jatkuvasti, että koko päädyn pitäisi huutaa hoosiannaa ja tuhannen ihmisen seistä, ennen kuin voidaan harkitakaan muuta. Muuten ottelutapahtuma pitää vetää läskiksi ja väkisin vääntää 90-luvun laitteistolla jotain perhediscoa. Ei tämän pidä olla joko-tai. Annetaan katsojien ja kannattajien tehdä sitä, mitä he itse haluavat. TPS:n yleisömäärät ovat laskussa ja tunnelma on luokaton. Kannattajakatsomo on tyhjillään. En tiedä millä perustelette ottelutapahtuman loistavuutta.

Jokainen kannattajakatsmossa vähänkään mukana oleva tietää, että Pori on suuri vitsi kannatuskulttuurin saralla. Naurettavaa nostaa esimerkiksi. Jos siellä ihmiset haluavat tehdä omaa juttuaan, niin tehkööt. Meillä Turussa haluamme muuta. Jokeritkin oli mukiinmenevä kannatuskultturin saralla ennen kuin siirtyivät Venäjän liigaan. En lähde tästä aiheesta sen enempää jauhamaan.

Mainitsit viestissä vielä, että vaikka Ruotsissa on joitain amerikkalaisia höpöhöpöelementtejä, niin silti laulut raikaa. Jep. Se vaatii työtä, yhteistyötä, kommunikointia ja arvostusta. Turussa nämä eivät toimi riittävästi. Siinä yksi syy, miksi laulut eivät enää kuulu senkään vertaa mitä aiemmin. Esimerkiksi kaudella 2012-2013 moni kehui uutta seisomakatsomoa pelaajia myöten ja se toi kaivattua autenttista tunnelmaa halliin.

Minä puhun kannatuskulttuurista ja sen arvostuksesta. Sinä katsot koko ajan ottelutapahtumia niiden teknisen järjestämisen kannalta. Jälleen kerran menee puurot ja vellit sekaisin. Toiseksi, en minä ole mitään lopettanut. Viitaten viestiisi, jossa toivot jatkajia työlle.

Loppuun vielä pari Youtube-videoita Ruotsista. Nämä ovet eurooppalaista kannatuskulttuuria. Organisoitua kannattamista, seisomakatsomo, tifot, liput, banderolli, arvomaailmat jne. Youtube: Swedes - The world's best hockey fans 2. Pakko nostaa esille vielä tämä. Hammarbyn kannattajat tekevät vuosittain jääkiekkon Bajenkvällen-tapahtuman. Huikea tunnelma! Mainittakoot, että Hammarby taitaa pelata kolmanneksi korkeimmalla (?) sarjatasolla. Youtube: Bajenkvällen!!! Bajen Fans Hockey - Hovet 2009-02-20

EDIT. Lisätään sekin vielä, että kannattajakatsomo on ehkä kuvatuin katsomo ottelutapahtumassa, mitä tulee some- ja uutisnäkyvyyteen. Usein se nähdään myös tapahtuman tunnelman peilinä. Kannattajien pitäisi olla seuroille valtava voimavara ja sissimarkkinointiväylä. TPS:n virallisessa strategiassa on muuten kannattajat yhtenä kulmakivenä. Miten se näkyy arkisessa toiminnassa?
 
Viimeksi muokattu:

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hei @Jazzy76, sinulla kun tuntuu olevan poltetta kehittää tapahtumaa ja olet kiinnostunut myös kannattajan mielipiteestä (!) olisiko mahdoton ajatus, että ihan livenä kävisit tiimeinesi kysymässä yleisössä miltä näyttää, mistä tykätään ja mistä ei. Toki tämä kannattaa ajoittaa siten ettei koko fanikatsomo ole lauantaina kolmen promillen humalassa. En tiedä oletko TPS:n vai kenen palkkalistoilla, mutta seuralta hieman unohtuu tämä, että ei niihin faneihin ole vaikea saada yhteyttä, sen kun kävelee naaman eteen ja kysyy. Lisäksi on nämä pari kannattajayhdistystä josta voisi uskoa, että löytyy intoa istua alas vaikkapa ennen matsia kahvikupposen äärellä.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Marraskuussa kannattajat teki pienimuotoisen kyselyn seisomakannattajakatsomosta. Siihen vastasi 110 nykyistä tai aiemmin seisomakannattajakatsomossa mukana ollutta. Tärkeimmät tunnusluvut:
  • Sopiva hinta irtolipulle 10 €
  • 14 % vastaajista ei tiennyt, että Mutkaan pääsee millä tahansa lipulla tai kausikortilla
  • "Kuinka todennäköisesti suosittelisit seisomakannattajakatsomoa" -24 [-100,100]
  • "Miksi ei käy katsomossa?" 40 % vastasi "Liian vähän muita ihmisiä"
Kun kysyttiin asioita, joilla saisi tulemaan seisomakannattajakatsomoon, niin tärkeimmäksi syyksi rankattiin "Lisää markkinointia HC TPS Turku Oy:ltä". Vapaassa kommentoinnissa nostettiin esille se, että katsomossa on liikaa hengailijoita eikä nykyiseen porukkaan haluta samaistua/koeta tervetulleeksi. Tietty myös katsomojohtamista peräänkuulutettiin. Luonnollista, kun moni entinen aktiivi on kadonnut tai motivaatio hukassa.
 

Jazzy76

Jäsen
Hyvä @Daenboudian. Kirjoitinko niin huonosti, että ymmärsit minut täysin väärin? Toivon sydämestäni, että et ymmärrä minua tahallaan väärin.

Minähän juuri viittaan eurooppalaisella kulttuurilla Ruotsiin.

Jos eurooppalaisella kulttuurilla tarkoitetaan esimerkiksi Ruotsia, niin siellä monella paikkakunnalla on itse asiassa aika paljon näitä NHL-elementtejä.

Totesin vain lisäksi, että siellä Ruotsissa on tämän vahvan laulukulttuurin lisäksi viihde-elementtejä ja yleisö niistä jopa pitää ainakin niillä paikkakunnilla, joissa olen käynyt. Sieltä näitä ideoita olen hakenut. No... sinäkin onneksi totesit, että viihde-elementtejä(kin) kaivataan. Tai sitten minä ymmärsin sinut nyt täysin väärin.

Totesin myös – tai ainakin yritin sanoa – että Ruotsiin on kehittynyt sen verran suuret yleisömassat, että musiikkia ei siellä tarvita monella paikkakunnalla. Turussa tilanne juuri nyt on sellainen, että kannattajakatsomon massa ei riitä siihen, että hallissa musan soitto lakkaa. Yritin mielestäni myös tiedustella, että miten koordinaatiota saisi paremmaksi ja saisimme kannattajien äänen kuuluviin? Yritän nyt tarkentaa kysymystäni: Kuinka paljon vähemmän musiikkia pitää olla? Ei ollenkaan? Pienempi volyymi? Mitä?

Yritin myös sanoa, että puhdasoppinen old-school seisomakatsomokaan ei ole aina autuaaksitekevä ja viittasin sillä Poriin. Porissahan monesti ylpeillään tästä seisomakatsomosta.

Minä vastaan peleissä videotaulusta, valoista ja tapahtuman juoksutuksesta. Teen yhteistyötä DJ:n kanssa, mutta en siis hoida musiikkia. Yritän tässä koko ajan sanoa, että nämä ns. viihde-elementit alkavat olla ok ja nyt pitäisi saada se koordinointi toimimaan. Ja kyllä: tottakai omaa tonttiani katson omasta kulmastani. Toivon itsekin, että seuran ja kannattajien välille saadaan luonteva foorumi.

Olen useamman kerran yrittänyt kysyä, että miten me saisimme tätä koordinaatiota ottelutapahtuman osalta toimimaan kannattajakatsomon kanssa, mutta ehkä tämä Jatkoaika tosiaan on väärä foorumi sille, kuten jotkut ovat kirjoittaneet.

Ja lopuksi: en minä mihinkään @daenboudiania ole pois heittämässä. Te konkarit ette ehdi joka peliin ja siksi toivoin, että saatte lisää vahvistusta joukkoonne. Olkoon tämä nyt viimeinen kirjoitukseni tänne toistaiseksi. En halua tulla väärinymmärretyksi koko ajan.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jossain Ugandassa poliitikkojen on helppo ratsastaa uuden sillan rakennuttamisella, mutta esimerkiksi korruption kitkeminen onkin jo vaikeampaa. Tällä ajatusleikillä viittaan siihen, että Ruotsissa on tehty jo vuosia pitkäjänteistä työtä kulttuurin ja seuraindentiteettien parissa. Lopussa kiitos seisoo. Pelkän musiikin määrän kyttääminen on kuin kinastelisi sen Ugandalaisen sillan tolppien väristä. Sen sijaan vaikeammat ja pidempivaikutteiset asiat sivuutetaan helpommin, kun niihin ei löydy mitään yhtä helppoa hokkuspokkusratkaisua. Valmiiseen pöytään on helppo mennä syömään, mutta moniko jaksaa alkaa vääntämään Crème brûléeta? Arvostusta ja vuorovaikutusta tarvitaan konkreettisten tekojen lisäksi.

Mainittakoot vielä se, että seuran pitäisi tästä ottaa koppi. Ei tässä voi osoitella pelkästään ottelutapahtumasta vastaavia.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
C1-katsomossahan ei saa nojailijoiden mielestä seistä, kun eivät itse näe peliä jos siellä joku seisoo. Näin ainakin kävi mulle parin kaverin kanssa, kun KooKoo pelissä siinä oltiin. Lopulta järkkärikin tuli siihen ja käski meitä nojailemaan muiden tavoin.
Omasta mielestäni aivan naurettavaa toimintaa kyseiseltä järkkäriltä.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
C1-katsomossahan ei saa nojailijoiden mielestä seistä, kun eivät itse näe peliä jos siellä joku seisoo. Näin ainakin kävi mulle parin kaverin kanssa, kun KooKoo pelissä siinä oltiin. Lopulta järkkärikin tuli siihen ja käski meitä nojailemaan muiden tavoin.
Omasta mielestäni aivan naurettavaa toimintaa kyseiseltä järkkäriltä.

Aivan uskomatonta. Jos meillä olisi vielä Community Manager, niin hänen olisi pitänyt välittää tämä viesti oikeille tahoille. C1-lohko on seisomakannattajakatsomoa. Nimikin sen kertoo: Siellä seistään ja kannatetaan. Tai siis pitäisi teoriassa.
 

Jessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Daenboudian, voit kertoa ongelmakohdista nykyään minulle. Niinkuin olemmekin jutelleet, voit näistä asioista ja muutostoiveista kertoa samalla. Vaikka en Community Manager -titteliä kannakaan, haluan olla yhteydessä ja saada asiat toimimaan.
 

turkuboss

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jossain Ugandassa poliitikkojen on helppo ratsastaa uuden sillan rakennuttamisella, mutta esimerkiksi korruption kitkeminen onkin jo vaikeampaa. Tällä ajatusleikillä viittaan siihen, että Ruotsissa on tehty jo vuosia pitkäjänteistä työtä kulttuurin ja seuraindentiteettien parissa. Lopussa kiitos seisoo. Pelkän musiikin määrän kyttääminen on kuin kinastelisi sen Ugandalaisen sillan tolppien väristä. Sen sijaan vaikeammat ja pidempivaikutteiset asiat sivuutetaan helpommin, kun niihin ei löydy mitään yhtä helppoa hokkuspokkusratkaisua. Valmiiseen pöytään on helppo mennä syömään, mutta moniko jaksaa alkaa vääntämään Crème brûléeta? Arvostusta ja vuorovaikutusta tarvitaan konkreettisten tekojen lisäksi.

Mainittakoot vielä se, että seuran pitäisi tästä ottaa koppi. Ei tässä voi osoitella pelkästään ottelutapahtumasta vastaavia.

Olen pohtinut kannattajakatsomon vetovoimaa ja en ole löytänyt selkeää vastausta siihen, että miksi toiminta ei ole ottanut tuulta purjeisiin. Sinulla kuintenkin arvon palstaveli kirjoitusten perusteella on selkeä näkemys ja konsepti homman kuntoon laittamiseen. Seura kuuntelee varmasti menestystarinasi nuotit ja ottaa siitä kopin. Uskon ja toivon, että siellä toimistollakin halutaan saada kannattajakulttuuri kukoistamaan ja sitäkautta hyvää pöhinää hallille = ELÄMYKSIÄ = LIIKEVAITOA = TULOSTA. Se vaan on yksinkertaisesti helppoa huudella palstalla ja esittäytyä asiantuntijana ja ratkaisuna kaikkiin ongelmiin. Tässäkohtaa keskiössä on yhteistyön kautta rakentaminen ja toiminnan kehittäminen.

HC TPS:llä on varmasti paljon parannettavaa, mutta mitä? Mitä seuran tulisi tehdä? Miten seura parantaisi edellytyksiä kannattajatoiminnalle?
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin sellainen fiilis, että monella kannattajalla oli kauden alla mitta täynnä tätä viime vuosien kyntämistä. Omallakin kohdalla kausarin ostamatta jättäminen oli ensimmäistä kertaa erittäin lähellä. Erityisesti vitutti tuo hintojen nostaminen, monella on taloustilanne erittäin tiukalla ja tuote on ollut suoraan sanottuna luokaton jo monta vuotta putkeen, mutta silti tuli se parin kympin korotus kausareihin. Tuntui suoraan sanottuna kusetukselta ja ihan periaatteesta meinasin jättää maksamatta. Pikemminkin päinvastoin olisi pitänyt toimia ja lähettää vielä pahoittelukirje viime vuosien perseilystä. Tepsin kausarihan on jo pari vuotta ollut käytännössä 10-15 pelin arvoinen, sen jälkeen on laitettu kaikki myyntiin ja luovutettu.

Tilannetta ei yhtään auttanut se pakkopaitaepisodi. Kannattamisesta pitäisi tehdä mahdollisimman mutkatonta, mennä kannattajien ehtojen mukaan, mutta täällä asetettiin jotain ehtoja ja yritettiin sanella, mikä on oikeaa kannattamista. Varmaan moni on jättänyt tulematta peliin ihan protestina huonosta kohtelusta ja menestymättömyydestä. Ikävä juttu vain on, että kun jättää kerran tulematta peliin niin kynnys jäädä jatkossakin kotiin on entistä matalampi. Kun kerran menettää luottamuksen niin sitä on vaikeaa voittaa takaisin. Onkin erittäin valitettavaa lukea näitä juttuja aktiivikannattijista, jotka ovat luopuneet toiminnasta tällä kaudella. Tällaiseen ei olisi yhtään varaa ja vaatii suuren työn saada näiden ihmisten luottamus taas takaisin.

Mutkan suhteen kannattaisi varmaan ainakin kokeilla hintojen selvää alentamista, esim. joku 5-10 euroa per lippu seisomapaikasta peliin kuin peliin. Pitäisi seuran puolelta tiedottaa, että mutka on ihan yleinen seisomakatsomo ja sinne saa kuka tahansa mennä. Sitten kun saadaan massaa aktiiviporukan ympärille niin kynnys osallistua kannustamiseen madaltuu ja saataisiin ehkä lisää porukkaa innostumaan.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Se vaan on yksinkertaisesti helppoa huudella palstalla ja esittäytyä asiantuntijana ja ratkaisuna kaikkiin ongelmiin. Tässäkohtaa keskiössä on yhteistyön kautta rakentaminen ja toiminnan kehittäminen.

HC TPS:llä on varmasti paljon parannettavaa, mutta mitä? Mitä seuran tulisi tehdä? Miten seura parantaisi edellytyksiä kannattajatoiminnalle?

Markkinointikoordinaattorin kanssa homma toimi liki täydellisesti 2012-2013 ja 2013-2014. Yhteistyö ja vuorovaikutus sujui konttorin ja ottelutapahtuman suuntaan mallikelpoisesti. Somessa sai pöhinää, jossa seuran markkinointi tuki kannatustoimintaa. Sitten tuli uusi TJ ja CM kuvioihin. Kaiken touhutuksen keskellä kannattajat jäivät aiempaa enemmän taka-alalle. Tai siltä se ainakin tuntui. Strategiaankin "kannattajat" jäivät vain sanaksi, konkreettisesti osa-alueen riittävää huomioimista en nähnyt.

Kannattajien aktiivit pyysi useampaan kertaan palaveria, mutta joko a) mitään ei tapahtunut b) ei ymmärretty, mitä tarvitaan. On eri asia keskustella oikealla porukalla asiat läpi yhteisymmärryksessä kuin järjestää avointa fanitapaamista, jossa voi samalla pyytää vaikka nimmareita pelaajilta. Juuri kun tässä asiassa alkoi homma toimimaan, niin CM otti ja lähti. Nyt on siis uusi henkilö enemmän tai vähemmän virallisesti tässä roolissa ja ainakin alku on miellyttänyt minua kovasti. Asenne on hyvä.

Tilannetta ei yhtään auttanut se pakkopaitaepisodi. Kannattamisesta pitäisi tehdä mahdollisimman mutkatonta, mennä kannattajien ehtojen mukaan, mutta täällä asetettiin jotain ehtoja ja yritettiin sanella, mikä on oikeaa kannattamista. Varmaan moni on jättänyt tulematta peliin ihan protestina huonosta kohtelusta ja menestymättömyydestä. Ikävä juttu vain on, että kun jättää kerran tulematta peliin niin kynnys jäädä jatkossakin kotiin on entistä matalampi. Kun kerran menettää luottamuksen niin sitä on vaikeaa voittaa takaisin. Onkin erittäin valitettavaa lukea näitä juttuja aktiivikannattijista, jotka ovat luopuneet toiminnasta tällä kaudella. Tällaiseen ei olisi yhtään varaa ja vaatii suuren työn saada näiden ihmisten luottamus taas takaisin.
Amen!

Kun asiat meni kentällä jatkuvasti päin persuksia ja kannatustoiminta olisi kaivannut tukea, niin seura alkoikin kukkoilemaan. Tykkään esimerkiksi Espoon meiningistä sikäli, että seuraa moukaroidaan edestä ja takaa, mutta kannattajien ja pelaajien välinen side vain vahvistuu koko ajan.

Seuran pitää ymmärtää: Vuosien työ voidaan tuhota viikossa. Viikossa ei saada aikaiseksi vuosien työtä ja arvostusta. "Joukkue olemme me" -sloganista ja sen toteuttamisesta olisi saanut enemmän irti. Nyt mieleen tulee vain netissä heitetyt vitsit ja Elomon pärstä.

Mitä tulee Liigan kokonaisilmeeseen, niin ei sen taakse kannata liikaa piiloutua. Esimerkiksi FC TPS:n kannattajakatsomossa oli viime kaudella meininkiä enemmän kuin vuosiin, vaikka seura putosi Ykköseen.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mustavalkoinen maihinnousu Tampereelle 16.1.2016

TPS-kannattajien baarin kautta kiertävälle reissulle on enää 20 paikkaa jäljellä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on tuleva sunnuntai 10.1. Lähtöpaikka on muuttunut Turun tuomiokirkon pihalle. Mukaan voi ilmoittautua tästä linkistä: tps-kannattajat.net

HC TPS:n reissulle voi ilmoittautua tästä linkistä: hc.tps.fi

Kaiken kaikkiaan mukana on jo yli 200 mustavalkoista, toivottavasti enemmänkin. Vieraskannattajat kokoontuvat C1-seisomakatsomossa.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tänään on viimeinen ilmoittautumispäivä TPS-kannattajien reissulle Tampereelle. Kannattajat lähtevät liikkeelle aikaisemmin ja kiertävät neljällä bussilla baarin kautta. Seuran reissulle on viimeinen ilmoittautumispäivä huomenna maanantaina. Yhteensä liikutaan noin 250 mustavalkoisessa. Kaikki rohkeasti mukaan, TPS:n runkosarjan hienoin vierasreissu tiedossa.

Reissu kustantaa vain 25 € (matkat ja lippu). Vertailuksi, jos ostat seisomalipun ovelta ensi keskiviikon Sport-kotiotteluun, pelkästään se maksaa jo 20,50 €. Laita kahvikupin verran lisää rahaa ja pääset Tampereelle ja takaisin.

TPS-kannattajat sijoittuvat C1-seisomakatsomoon. Millä ikinä tuletkin Tampereelle, niin kaikki samaan katsomoon.
 
Viimeksi muokattu:

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Facebookista luin, että Palloseuran kannattajamatkalle osallistuneista eivät kaikki päässeet mukaan. 10-15 henkeä jäi kai pois. Ilmeisesti bussi jättänyt tulematta. Sitten löytyi pikapikaa varabussi, mutta ei kuljettajaa sille. Eihän tämä varmaan Tepsin vika ole, mutta ottavat kyllä paskaa niskaan tuosta. Esimerkillisesti vihaiseen palautteeseen vastattiin heti ja luvattiin mahdollisimman hyvä korvaus, ja jokaiseen ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä. Pisteet siitä.

Mites noin muuten meni Tampereella?
 

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mites noin muuten meni Tampereella?

Meininki katsomossa oli hyvä alusta loppuun saakka ja vähän sen jälkeenkin. Osa kannattajista tosin näytti nauttineen kahdella kädellä koko aamun, koska kun itse saavuin hallille noin puoli tuntia ennen peliä niin ensimmäiset huojui jo vastaan tavaillen jotain kannatuschanttia. Toki näitä aina eksyy mukaan kun ei vielä aikuisiälläkään ole oppinut rajojaan ja ottelun sijaan kiinnostaa lähinnä muut matkan aktiviteetit.

Jotain juttua myös kuului, että muutama naulapää päätti ottaa mittaa järkkäreistä ja poliiseista, hyvää Turkukuvaa siis maailmalle. Kaikenkaikkiaan katsomossa siis oli meno ihan hyvä ja ääntä riitti varsinkin kun Ilveksen kannattajat olivat protestiksi kotona niin voitettiin äänin 10-0 fanitus, kentällä sitten otteet vähän heikommat.

Ainakin Liigan sivuilta löytyy jo muutama otos: TPS-kannattajat matkasivat Hakametsään – katso kuvat | Uutiset | Liiga

edit/ Ja vielä lehden versio tapahtuneesta perseilystä: Porukka pahoinpiteli järjestyksenvalvojan – Hakametsästä kirjattiin useita rikosepäilyjä | Aamulehti
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Eipä paljon kannattaisi tuollaisia yhteisiä reissuja järjestellä, koska "joka kerran" jälkeenpäin saa lukea, miten ääliömäisesti niillä käyttäydytään. Vasta sen jälkeen, kun TPS-kannattajien sivistystaso nousee sellaiselle tasolle, että pystytään käyttäytymään asiallisesti, niin kannattaisi järjestää seuraava yhteinen reissu.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kannattajamatka Lappeenrantaan: SaiPa - TPS (tps-kannattajat.net)

TPS-kannattajat järjestää vierasreissun Lappeenrantaan Liigaotteluun SaiPa – TPS lauantaina 20.2.2016.

Lähtöaika: 11.00 (takaisin Turussa noin klo 00.30)
Paikka: Yliopistonkatu 30, Turku (Pikku-Torre), Salo (ABC Piihovi) tai Helsinki (Kehä III).
Hinta: 40 € sisältäen matkat ja lipun.
Katsomo: D2
Ilmoittautuminen: info@tps-kannattajat.net (reissu, koko nimi, puh.nro) tai Ilmoittautumislomake (otsikon linkki)

Tervetuloa!
 
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Komea tifo, hyvää mainosta ja näkyvyyttä sekä varmasti mahtava fiilis Parélla palata Turkuun tuon saattelemana. Kiitokset, jotka ovat aikaansa ja rahaansa tuohon pistäneet.

Itse en etäkannattaja varsinkaan noihin pääse osallistumaan tai useinkaan edes näkemään paikanpäälle, mutta mikäli näihin jotain kautta pystyy osallistumaan rahallisella tuella, niin mielelläni ottaisin osaa. Näitä lisää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös