TPS, media ja julkisuus

  • 2 992 919
  • 11 997

timpo09

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vouhkaaminen tästä paitahommasta loppuu vasta sitten kun kaikki olemme tiettyjen käyttäjien kanssa samaa mieltä.

Käytetään se energia mikä menee syyllisten etsimiseen ja haukkumiseen ongelman ratkaisuun. Jotainhan sille pitää tehdä, että ihmiset käyttävät väärin palveluita ja ne esimerkit mitä Eskola kertoi olivat varmasti todelliauudessa vaan pintaraapaisuja.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
IHAN KAIKKI tuntuu nykyään oleva väärin, huonosti tai muuten vaan vittuilemisen arvoisesti tehty on käsittämätöntä. Hoh hoijaa, onneksi on suuri hiljainen enemmistö..

Kyllähän siellä nyt ollaan vaan suurin osa asioista vedetty ihan vihkoon.
- asiaa enemmän miettimättä aletaan vittuilemaan yritysvieraille ja kannattajille
- kausikorttien hintaa nostetaan, noh onhan se ihan asiallista kun tuote on ollut viime vuosina ihan kunnossa
- tehdään pari miltssii turskaa, mutta se on ihanaa.
- ja sata muuta asiaa

Ja olet sitten sitä mieltä, jotta hiljainen enemmistö on ihan mehuissaan tästä toiminnasta?

Ja kai tämä on vieläkin keskustelupalsta? Tosin kovin täällä on vuosia yritetty kertoa kuka saa puhua ja mitä, pitkään aikaan ei ole kyllä taas neuvottu miten saisi kannustaa..... Kyllä te positivistit saatte ihan rauhassa tänne kirjoitella niitä ihania asioita, mutta ei kai täällä on tilaa toisenlaisillekkin ajatuksille?
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
TPS:n ketjuista on tullut varsinainen mielensä pahoittajien onnela. Joo, aihettakin on, mutta että ihan, siis IHAN KAIKKI tuntuu nykyään oleva väärin, huonosti tai muuten vaan vittuilemisen arvoisesti tehty on käsittämätöntä. Ja sitten medioissa (lue; ip-lehdet) kirjoitetaan TPS:n kannattajien some raivosta etc. Ja täällä mieli pahoitetaan taas kuinka meille nauretaan maailmalla ja urputetaan vähän lisää. Hoh hoijaa, onneksi on suuri hiljainen enemmistö.

Jos kerran jotain asioita on hyvin koskien Liigassa tätä osakeyhtiötä edustavaa seuraa, niin mitkä ne asiat sitten ovat? Ei nyt vedetä A -nuorten mestaruutta tähän, vaikka se mahdollistuikin hyvin pitkälti edustuksen rämpimisen kautta.

Mutta siis sillä lailla positiivisella tavalla, että TPS erottuu niissä edukseen suhteessa muihin? Antakaa nyt vähän eväitä toimistolle, jotta niitä muitakin kausikortteja menisi kaupaksi ja saadaan taloutta kuntoon. Millä muulla tätä touhua voidaan nyt markkinoida kuin vetoamalla turkulaisuuteen, velvollisuuteen tukea vaikeassa tilanteessa olevaa seuraa (taas kerran perselleen menneen kauden jälkeen) jne. En usko että kukaan tälläkään palstalla toivoo mitään muuta kuin että tähän urputukseen ei olisi enää aihetta ja joku ulkopuolinenkin siunaisi täällä tapahtuvien asioiden olevan valtakunnan kärkeä.

Ja toisekseen mitä itse tunnen "hiljaista enemmistöä" (siis TPS henkisiä, jotka eivät näillä palstoilla viihdy tai jaksa kirjoitella), niin eivät he näiden urputtajien kanssa kauheasti eri mieltä ole.

Sori OT, niitä positiivisia asioita voi listata vaikka positiivisuusketjuun.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos ongelma on se, että aitovuokralaiset ostavat mahdollisimman halvan kausikortin, eikö ongelma pitäisi silloin ratkaista nostamalla aitoiden hintoja. Mielestäni on typerää syyttää aitiolaisia kausikortin väärinkäytöstä, jos TPS itse on sallinut tämän käytännön mahdolliseksi. Jos ongelma johtuu aitiolaisista, määräisivät sitten heille pukupakon, mutta eiköhän seuraavaksi TPS:n toimisto keksi evätä sisäänpääsy kaikilta, joilla on lehväslogolla varustettu fanipaita ja pakottaa siten ostamaan uuden ja kalliin fanipaidan tilalle.
 
No millä tavalla TPS erottuu niistä yleensäkään? Seurat seilaa urheilullisesti ylös - alas, joskus joku tekee voittoa ja toisinaan tappiota. Aikoinaan Kultapossu-Junnokin oli Kärppien kanssa tautisessa mediapyörityksessä tekojensa takia, HIFKI oli hukassa kaikien mielestä (en tiedä onko vieläkin..), Perrin pois Jyskästä (maailmanloppu) jne. jne.

Meillä on puitteet kohdillaan, eikö? Ottelutapahtumaa voi aina parantaa, mutta sama koskee kaikkia. Vessoja liian vähän, bisseä ei ehdi juoda tauolla ja nakkejakin saa jonottaa. Ja liputkin maksaa liikaa. Sama kaikkialla vähän eri vivahtein. Toivossa on hyvä elää, ehkä joskus tulee sabluuna jolla palvelut toimivat. Urheilullisesti on kynnetty huolella verrattuna panostukseen, totta. Muutama kauden ajan, ei aina. Yhtiö teki tappiota, mutta on hengissä ja pyrkii parempaan.
Menkääpä huviksenne pläräämään muiden seurojen ketjuja ja katsokaa mitä siellä sanotaan. Ihan samaa natinaa kaikkialla, aivan sama onko suuri vai pieni, perseellään kaikki kirjoittajien mielestä. Siis kirjoittajien, onneksi suuri hiljainen enemmistö..
(Edit; quotevirhe.)
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Seurat seilaa urheilullisesti ylös - alas, joskus joku tekee voittoa ja toisinaan tappiota. Aikoinaan Kultapossu-Junnokin oli Kärppien kanssa tautisessa mediapyörityksessä tekojensa takia, HIFKI oli hukassa kaikien mielestä (en tiedä onko vieläkin..),

Siis ihan rehellisesti, vertaatko tämän hetken Tepsiä HIFK:hon ja Kärppiin?

TPS:n kolmen edellisen kauden runkosarjasija: 13. 13 ja 13. Ei ole kyse enää mistään pikku alamäestä, vaan tätä menoa leijaillaan kalliolta alas. Ei tarvinne edes muistuttaa, ettei TPS:n pelaajabudjetti tai taustaorganisaatio ole kertaakaan ollut sillä tasolla, että 13. sija kaudesta toiseen olisi hyväksyttävää.

TPS teki kaudella 2014-2015 yli 2 000 000 € tappiota. Yksikään muu Liigajoukkue ei tehnyt. Se ei ole "toisinaan tappion tekemistä", vaan todella surkea lukema, jonka vuoksi joku on epäonnistunut ja pahasti. Vieläkin jyskyttää takaraivossa korpivaellus, josta päästiin taloudellisesti ulos. Ainakin hetkeksi.

Ennen kaikkea: Meille nauraa koko urheilu-Suomi. Todellakin, mä haluaisin olla vain ylpeä tästä jengistä. Antakaa edes pieni mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tepsin toimistolla on tosiaan mietitty tätä asiaa: ''ok kundit, meillä on pari tapaa ratkaista tää ongelma, me voidaan tarkastaa kaikkien liput kun ne menee katsomoon tai sitten me voidaan hoitaa tää niin että kannattajakausarilaiset pääsee vain fanipaita päällä halliin, itte mä kääntyisin tän kakkosvaihtoehdon puoleen koska nää vaihtoehdot on sisällöltään kuitenkin aika samanlaisia, ja noi fanithan kuitenkin ylpeinä kantaa tepsin paitaa vaikka sitten hautajaisissakin. onk teillä jotain näkökohtia miksi tää kakkonen voisi lävähtää meidän kasvoille, niinku onks tässä jotain riskejä tms? ai teistäkin kakkosella mennään, osku tees tiedote niin saadaan taas homma myötätuuleen. ai että tää seuran vetäminen voikin olla -walk in the park- mukavaa !''
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis ihan rehellisesti, vertaatko tämän hetken Tepsiä HIFK:hon ja Kärppiin?

TPS:n kolmen edellisen kauden runkosarjasija: 13. 13 ja 13.

Tämä nyt on täysin epäolennaista. 13, 10, 13, 13, 13 - olisitte kiitollisia että seuralla on alekausareita!

Onneksi on se suuri hiljainen enemmistö, joka täyttää Turkuhallin lehterit illasta toiseen.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Jatketaan nyt tätä vieraisiinpöytiinhuutelua, mutta juuri tämä ajattelutapa, että oman tuotteen myynti olisi joku 'kädenojennus' tai palvelus asiakkaille pitäisi kitkeä joka ainoasta urheiluseurasta kokonaan pois.

Se, että yhtiö myy erilaisia tuotteita eri asiakassegmenteille eri hinnalla ei todellakaan ole mikään 'kädenojennus' vaan perusmarkkinointia. Jääkiekossa lippujen hinnoitteluun tuppaa vaikuttamaan myyty paikka (kuinka hyvin siitä näkee, onko se istuma- vai seisomapaikka jne.) ja se, ostetaanko yksittäistä lippua vai isompaa pakettia (kausari on käytännössä paljousalennus.) Kun yrityksellä sitten on ongelma, että joku tietty tuote (esim. seisomapaikkalippu) ei oikein houkuttele ostajia, niin on aivan tavanomaista markkinointia, että osa niistä pyritään myymään isollakin paljousalennuksella, että edes jollekin kelpaisi. Jääkiekossa tällainen paljousalennus vaikeammin myytävään tuotteeseen voidaan sitten nimetä esim. kannattajakausariksi.

Mutta kannattajakausarit eivät ole urheiluseuralta sen enempää kädenojennus kuin esim. Samsung Galaxy Trendin valmistaminen ja myyminen on Samsungilta. Se on vain erillinen tuote, joka on asemoitu eri tavalla kuin esim. lippu hallin parhaille istumapaikoille. Ei kukaan jääkiekkotoimijakaan toivottavasti ole niin tyhmä, että kuvittelisi, että jokainen, tai edes merkittävä osa, Samsung Galaxy Trendin ostajista ostaisi Samsung Galaxy S6:n, jos Trend poistettaisiin myynnistä tai että kannattajakausarin ostaja ostaisi kalliimman premium-tuotteen sen sijasta, jos kannattajakausaria ei olisi tarjolla.

TPS:n ongelma on se, että se ei saa tuotettaan myytyä sitten millään, vaan kapasiteettia jää käyttämättä isoja määriä, jolloin paitsi tulot jäävät saamatta (ja silti ottelutapahtuman menot ovat todennäköisesti suhteellisen kiinteitä isoilta osiltaan), niin tuotteen imago ja koettu laatu kärsii. Silloin yleensä tarvitaan enemmän eri tavoin asemoituja myyntituotteita, eikä vain härkäpäisesti yrittää myydä sitä yhtä, itselle parhaan katteen tuottavaa tuotetta, joka vain ei käy kaupaksi.

En nyt Turkua hirveästi tunne, mutta kuvittelisin, että sielläkin sentään jotain muutakin tekemistä on tarjolla kuin TPS:n jääkiekkopelit. Ihmisillä on siis muitakin vaihtoehtoja ajan- ja rahankäytölleen kuin TPS. Kaupungin järjestyssäännötkään eivät taida vaatia jokaista turkulaista osallistumaan TPS:n ottelutapahtumaan. TPS:kin voisi siis jo unohtaa yritykset pakottaa ihmiset paikalle ja käyttäytymästä kuin he tekisivät suuren palveluksen turkulaisille sallimalla näiden tulla tykönsä. Ei pidä seurankaan kuvitella, että tässä nyt tarjotaan suuressa armollisuudessa jotain kädenojennuksia, joilla nuo ressukat nyt vielä tämän kerran saavat nähdä suuren Nakkikattilan sokaisevat valot, kunhan lupaavat käyttäytyä ja pukeutua oikein. Sen sijaan pitää oppia miettimään, että miten voisimme tarjota noille potentiaalisille asiakkaille niin houkuttelevan tuotteen, että he ostavat sen ja vielä sen jälkeen pysyvät kanta-asiakkaina.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Tämä nyt on täysin epäolennaista. 13, 10, 13, 13, 13 - olisitte kiitollisia että seuralla on alekausareita!

Onneksi on se suuri hiljainen enemmistö, joka täyttää Turkuhallin lehterit illasta toiseen.

Mikä enemmistö mistä ryhmästä "täyttää Turkuhallin lehterit illasta toiseen"? Aika tyhjää siellä kyllä käsitykseni mukaan on ollut.
Mitä tulee kiitollisuuteen alekausareista, niin @Marre tyhjentävästi vastasi tuohon. TPS on varmaan useille turkulaisille - ja miksei muualtakin tuleville - rakas, mutta aika käsittämättömässä tilanteessa pitää kyllä olla jos tuntee jotain kiitollisuutta siitä että saa ostaa lippuja jonkin urheilujoukkueen otteluihin.
 

Senmutsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pistää miettimään yleisesti suomalaisen urheilujohtamisen tasoa ja kompetenssia tämä TPS:n sikariportaan jo perinteinen suhmurointi. Miten siis voi hoitaa suhteet joukkueen kannattajiin noin huonolla tyylillä? Onhan näitä omituisia kuningasideoita nähty toisinaan muuallakin, mutta TPS näyttää tehneen tästä aivan "brändinsä" (vienyt tittelin HIFKiltä). Enkä halua mitenkään dissata TPS:n kannattajia. Olisitte ansainneet osaavamman johdon seurallenne.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä enemmistö mistä ryhmästä "täyttää Turkuhallin lehterit illasta toiseen"? Aika tyhjää siellä kyllä käsitykseni mukaan on ollut.
Mitä tulee kiitollisuuteen alekausareista, niin @Marre tyhjentävästi vastasi tuohon.

Sarkasmi ei näköjään tällä kertaa välittynyt rivien välistä riveille asti. Ks. floikkarin ja Spes patriaen kirjoitukset tässä ketjussa. Oma näkemykseni on aivan samanlainen kuin sulla, Marrella ja monella muullakin, mutta tylsäähän se olisi, jos keskustelupalstalla kaikki olisivat samaa mieltä.

Floikkarille et al vielä se toteamus, että varmaan tässä tapauksessa on ollut taustalla ihan aito ongelma, ei siinä mitään. Sopivaa ratkaisua siihen olisi vaan ehkä kannattanut miettiä hieman tarkemmin. Vähän samaan tapaan kuin viime syksynä, jolloin joukkueen odotettua heikommat peliesitykset olivat kiistatta ongelma, mutta seurajohto päätti puuttua asiaan tavalla, joka (vähemmän yllättävästi) pahensi ongelmaa entisestään.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Pistää miettimään yleisesti suomalaisen urheilujohtamisen tasoa ja kompetenssia tämä TPS:n sikariportaan jo perinteinen suhmurointi. Miten siis voi hoitaa suhteet joukkueen kannattajiin noin huonolla tyylillä? Onhan näitä omituisia kuningasideoita nähty toisinaan muuallakin, mutta TPS näyttää tehneen tästä aivan "brändinsä" (vienyt tittelin HIFKiltä). Enkä halua mitenkään dissata TPS:n kannattajia. Olisitte ansainneet osaavamman johdon seurallenne.

Joskus(usein) vituttaa ihan huolella noiden tunarointi. Ihan käsittämättömiä päätöksiä ja tuonne pääsee johtamaan ilman mitään osaamista kunhan vaan on joskus pessyt jonkun tietyn henkilön selän.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
jne.

Mutta kannattajakausarit eivät ole urheiluseuralta sen enempää kädenojennus kuin esim. Samsung Galaxy Trendin valmistaminen ja myyminen on Samsungilta. Se on vain erillinen tuote, joka on asemoitu eri tavalla kuin esim. lippu hallin parhaille istumapaikoille. Ei kukaan jääkiekkotoimijakaan toivottavasti ole niin tyhmä, että kuvittelisi, että jokainen, tai edes merkittävä osa, Samsung Galaxy Trendin ostajista ostaisi Samsung Galaxy S6:n, jos Trend poistettaisiin myynnistä tai että kannattajakausarin ostaja ostaisi kalliimman premium-tuotteen sen sijasta, jos kannattajakausaria ei olisi tarjolla.

jne.

Ei nyt mitenkään erityisen pahalla, mutta näit ihan turhaan vaivaa kirjoittamisen kanssa.

Muutama nopea pointti:

1. Kannattajakatsomokausareiden tarjoamisessa tavoitteena ja prioriteettina ei varmasti ole varsinkaan lyhyen aikavälin myynnin maksimointi, vaan tunnelman saaminen halliin ja fanikulttuurin tukeminen. Tämä on ihan selvä asia ja mainitsin tämän jo aikaisemmin.

2. Em. tuote on suunnattu (siis ainakin alunperin kuvitelmissa) nimenomaan eräänlaisille HC asiakkaille. En ala kiskoa mitään lukuja hatustani tähän, mutta väitän, että jos jonkin segmentin kohdalla, niin nimenomaan tässä ei nyt kyllä päde "Trend tai ei mitään" -periaate.

Jos tämä subventoitu kannattajakatsomokausari ei kelpaa, niin henkilö voi halutessaan hankkia sen normaalin kausikortin. Toistan: normaalin kausikortin. Kyseessä ei ole mikään premium tuote.

3. Ne kannattajakatsomokausarit myytiin viime vuonna loppuun.
 

gnarlie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei nyt mitenkään erityisen pahalla, mutta näit ihan turhaan vaivaa kirjoittamisen kanssa.

Muutama nopea pointti:

1. Kannattajakatsomokausareiden tarjoamisessa tavoitteena ja prioriteettina ei varmasti ole varsinkaan lyhyen aikavälin myynnin maksimointi, vaan tunnelman saaminen halliin ja fanikulttuurin tukeminen. Tämä on ihan selvä asia ja mainitsin tämän jo aikaisemmin.

2. Em. tuote on suunnattu (siis ainakin alunperin kuvitelmissa) nimenomaan eräänlaisille HC asiakkaille. En ala kiskoa mitään lukuja hatustani tähän, mutta väitän, että jos jonkin segmentin kohdalla, niin nimenomaan tässä ei nyt kyllä päde "Trend tai ei mitään" -periaate.

Jos tämä subventoitu kannattajakatsomokausari ei kelpaa, niin henkilö voi halutessaan hankkia sen normaalin kausikortin. Toistan: normaalin kausikortin. Kyseessä ei ole mikään premium tuote.

3. Ne kannattajakatsomokausarit myytiin viime vuonna loppuun.

1. Puitteet tähän on osittain luotu luomalla Mutka. Jos liput menee "väärille" ihmisille se on voi voi.

2. Kyseisessä tuotteessa ei oo vikaa. Muissa tuotteissa on puutteita jos mutkan kausaria käytetään väitetyssä mittakaavassa väärin. Aivan varmasti iso osa kannattajakausarin ostajista ei ostaisi mitään kausaria jos tuota ei olisi tarjolla tuohon hintaan. Allekirjoittanut esimerkkinä.

3. En tiedä tän pointin tarkotusta mutta eipä yllättä, että halvimmat kausarit myydään loppuun.
 

Senmutsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joskus(usein) vituttaa ihan huolella noiden tunarointi. Ihan käsittämättömiä päätöksiä ja tuonne pääsee johtamaan ilman mitään osaamista kunhan vaan on joskus pessyt jonkun tietyn henkilön selän.
No, en kyllä ihmettele yhtään, jos ottaa päähän välillä! Parikymmentä vuotta asiakasviestinnän alalla töissä oltuani sanoisin, että kehittämisen varaa löytyy TPS:n toiminnassa... Taitaa tosin olla kehityskohteita muuallakin kuin pelkästään viestinnässä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mielenkiintoista on ollut seurata tätä keskustelua kannattajakausarista ja siihen tulevaisuudessa liittyvästä pakkopaidasta.

Täysin järjenvastainen päätös vallitsevassa talous-ja markkinatilanteessa on ihmeekseni saanut jopa pari-kolme "palstaveljeä" kiittämään tehtyä linjakasta päätöstä. Hienoa, että näitä jees-miehiä putkahtaa esiin taputtamaan TPS-johdolle. Muistuu vanhat TV-kuvat Neuvostoliitosta mieleen, kun Leonid Breznev sanottuaan ihan mitä tahansa, niin kuuntelijat nousivat seisomaan ja taputtivat monta minuuttia hänen hienoille ajatuksille. Samanlaisia Ajatuksen Tonavia tuntuu olevan TPS-toimisto pullollaan. Pitäisiköhän jatkaa kirjoittamista seisaalleen nousten?

Kuten olen monasti todennut, niin jos ja kun tuote olisi kunnossa, niin mitään kikkailuja lipunmyynnissä ei tarvitsisi tehdä. Nyt, kun se ei sitä enää ole ollut kohta jo yli vuosikymmeneen (pl. 2010), niin sen seurauksena seuran talous on viime vuosina uudelleen kiristynyt kertaluonteisten tulojen hiivuttua hyvin pieniksi. Ilmeisesti viimeisin tilinpäätös 5 miljoonan liikevaihdolla 2 miljoonan tappio, on johtanut siihen, että nyt yritetään jopa jo aivan järjenvastaisiakin keinoja lisätulojen synnyttämiseksi. Taustalla valitettavasti johdolla tuntuu olevan ajatus, että seuran kannattajat ovat tähän ahdinkoon pääsyyllisiä, kun ovat äänestäneet lompakoillaan, eivätkä enää ole entiseen malliin täyttäneet HK-Areenaa, sillä tarjottu tuote on ollut lähes täyttä kuraa jo vuosikausia. Siksi heitä pitää rangaista, ettei johdon mielestä hienoa TPS-viihdettä tarjoavan edustusjoukkueen pelejä vain pääse katsomaan liian halvalla ja ainakaan vääräntyyppisellä lipulla.

Mika Eskola sanoi aikoinaan, että kaikki firman osastot käydään tiheällä kammalla läpi. Ymmärsin valitettavasti hänen lausuntonsa täysin väärin sen suhteen, mitä hän omilla tekemisillään on nyt on osoittanut tarkoittaneensa. Valitettavasti asenne ja toimintatapa TPS-johdossa ei henkilövaihdoksista huolimatta ole muuttunut mitenkään. Edelleen ollaan ylimielisiä ja muita syyllistäviä, vaikka virheet paremmin näkyisivät toimiston peilistä, mutta sitä ei tunnu kukaan käyttävän.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaikki alkaa olla ketjussa sanottu, mutta pieni kooste omista ajatuksistani:

Aina tulee olemaan niitä, jotka ostavat Amorellalle C-hytin kuudella eurolla ja tuovat mukanaan omat eväät. Tästä on kokonaan erittäin vaikea päästä eroon. Olen itsekin joskus ostanut aikanaan halvemman kausikortin silloiseen B2:een ja todennut parin matsin jälkeen menon olevan itselleni täysin sietämätöntä ja katsonut loppukauden H-katsomon takana seisten/tyhjällä paikalla istuen. Tämä tekoni oli vielä siinä mielessä astetta pahempi, että jälkeeni jäi tyhjä penkki, mutta huikeana paljastuksena voin todeta, että eipä kaduta.

Aitiokatsojat eivät yllätys yllätys selvästikään ole mikään ongelma tässä, kuten moni onkin tässä ketjussa jo huomannut. Nähtävästi on vain pitänyt keksiä jotain muutakin kuin rahvaan syyllistämistä tähän ulostuloon. Jos aitiokatsojien kausikorttien väärinkäyttö olisi ongelma, koko aitiokatsojien lippupakosta olisi helppo luopua, kuten ketjussa on jo useasti esitetty. Ei muuta kuin aition vuokraajalle/omistajalle aition avaimia (vaikka hyttikortteja, nyt kun laivoista päästiin puhumaan) käteen yhtä paljon kuin aitiossa on paikkoja ja se on sitten siinä.

Minulla oli kausikortti vuodet 1990-2001, jonka jälkeen kävin katsomassa irtolipuilla kaikki ottelut 2001-2008, kunnes muutin pois Turusta. Kaikenlaista tuli siis nähtyä ja esimerkiksi mainittu jokaisen katsomon lippujen tarkistaminen oli välillä kokeilussa 90-luvulla. Se on Turkuhallin kokoisessa paikassa aika mittava projekti ja käytännössä esimerkiksi sisääntulot ruuhkautuivat todella pahasti välillä. Ja kun järkkärit perinteisesti ovat mitä ovat, välillä tuli nähtyä sitäkin kun ohittajia otettiin hihasta kiinni ja takaisin jonottamaan lipputarkastukseen. Mielestäni jokaisen pitäisi ymmärtää, että maksaneita asiakkaita ei kannata kiusata millään ylimääräisellä tarkistuksella enää katsomon ovella, vaikka se jossain Lappeenrannan ladossa voisikin toimia. Ok, myönnetään, nykyään ei tiettävästi ole pelkoa sisäänkäyntien ruuhkautumisesta. Oli välillä erittäin koomista seurata, kun osalta ihmisiä kyseltiin lippuja useaan kertaan ja vitutuskäyrä nousi. Tätä tehtiin jo 80-luvulla Kupittaallakin, muistan eräänkin kerran kun aina niin ystävällinen isäni huusi järkkärille "pääseekö tänne jumalauta ilman lippuakin" ja jatkoi matkaa kausikorttipaikalleen ilman lipun näyttämistä. Liput on jo kerran tarkastettu hallin ovella ja ihmisillä (lue: turkulaisilla) on tapana ärsyyntyä erikoisen helposti, en suosittele. Vähän isommassa maailmassa tuo on usein naamioitu niin, että ystävällinen työntekijä katsoo lippusi, jotta voi ohjata sinut paikallesi. Se ärsyttää ihmisiä vähemmän, tosin ei niitä, jotka tietävät minne ovat menossa.

Jos kansipaikkalipulla luxushyttiin väkisin tunkevat matkustajat ärsyttävät niin paljon, kannattaisi varmaan myydä ne penkit täyteen. Melko huvittavaa, että TPS on jo nyt päättänyt sulkea CHL-matsien ja muutaman liigapelin ajaksi yläkatsomon. Hienoa, että on ainakin jo tajuttu, että eivät osaa penkkejä myydä, joten luovuttaminen voi tullakin halvemmaksi.

Ainoa oikea ratkaisu tähän jupakkaan on hintaerojen kaventaminen tai tosiaan se, että katsomon aktiivit myyvät liput pärstäkertoimen mukaan. Pärstäkerroinratkaisu ei oikein kuulosta hyvältä minun silmiini. Hintaerojen kaventamisen voi tehdä kannattajakausikortin hinnan nostamisella tai muiden kausikorttien reippaalla alennuksella. Sellaisen vinkin voisi antaa, että Green Bay Packersin ei mielestäni kannata valita tuota hintojen laskemista.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua ei kyllä suuremmin haittaisi vaikka järkkärit tarkastaisivat noita lippuja siellä katsomoiden välissäkin. Nopeastihana tuohon varmasti tottuisi sekä järkkäri että yleisö. On tätä minunkin aikana (2000-luvulla) tehtykin aina silloin tällöin. Pitää lipun valmiina kädessä niin nopeastihan tuo menisi. Jos pidetään sama järkkäri aina samassa paikassa niin siinähän tulee kasvotkin tutuksi eikä jokaista kausikorttilaista tarvitse sitten parin ekan pelin jälkeen tarkastaa. Nuo fanikausarit voisi myös tehdä jotenkin eri näköiseksi, että ne voisi heti bongata jos joku pyrkii sellaisella väärään katsomoon.

Toinen vaihtoehto olisi vain kylmästi laittaa kaikki seisomakausarit tuonne 150-200 euron paikkeille ilman mitään erillistä fanialennuksia. Minusta on melko käsittämätöntä että normaalista seisomakausarista joutuu Turussa maksamaan 420 euroa, siis sama hinta kuin istumapaikasta yläkertaan. Halvalla seisomakausarilla saataisiin enemmän ihmisiä halliin kuluttamaan palveluita ja näiden ihmisten kynnys lähteä peliin paskoinakin aikoina olisi huomattavasti matalampi kuin ei-kausaria omistavien. Minusta TPS:n pitäisi tässä tilanteessa maksimoida halliin saapuvien määrä kaikin mahdollisin keinoin ja palauttaa sitä kautta kannattajien usko parempia aikojen varalle. Vaikka tämä seisomakausikorttilainen istuisi koko pelin baarissa niin tulisi siitä silti euroja Tepsin kassaan ravintolapalveluiden myötä. Minusta on suhteellisen hävytöntä, että näiden perseilyiden jälkeen päädyttiin nostamaan kausikorttien hintaa seuraavaksi kaudeksi. Saatana viimeiset kolme kautta ovat olleet sellaista paskaa että seuran pitäisi pikemminkin hyvittää kausikorttien hinta peleissä käyneille kannattajille anteeksipyynnön kera.

Tietysti nämä halvat kausarit vaatisivat myös sitä että niiden väärinkäyttöä valvottaisiin juuri tehostetuin tarkastuksin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Minua ei kyllä suuremmin haittaisi vaikka järkkärit tarkastaisivat noita lippuja siellä katsomoiden välissäkin.
- - -
Toinen vaihtoehto olisi vain kylmästi laittaa kaikki seisomakausarit tuonne 150-200 euron paikkeille ilman mitään erillistä fanialennuksia.
- - -
Tietysti nämä halvat kausarit vaatisivat myös sitä että niiden väärinkäyttöä valvottaisiin juuri tehostetuin tarkastuksin.
Yksi "ongelma" tässä ratkaisumallissa vain on!

Yläkerran piippuhylly - nk. Varissuo-paikat - on osa seisomakatsomoa eli se aivan katonrajassa kiertävä taso. Molemmissa päädyissähän on penkkejä arviolta ehkä vähän reilu toistasataa kappaletta. Nykypäivänä ne ovat jo kiinteitä, mutta 90-luvulla ne olivat vielä irtopenkkejä. Kyseisille paikoillehan pääsee ainoastaan kiipeämällä hallin keskellä olevat portaat ylös saakka. Näitä portaita on yhteensä neljä kappaletta eli molemmin puolin sekä E4- että G4-katsomoa. Seisomakausarillahan (tai irtolipulla) tuonne on päästävä. Näin ollen järjestyksenvalvojien tarkastamilla lipuilla ei ole paskankaan merkitystä yläkatsomon osalta. Yksikään järkkäri ei pysty valvomaan menevätkö kaikki E4-E5-E6 -aukossa seisomalipun esittäneet kaverit oikeasti sinne piippuhyllylle vai jäävätkö he istumaan tyyliin riville 17.

Nykyisillä yleisömäärillä tällaisilla "väärinkäytöksillä" ei mielestäni myöskään ole paskankaan väliä. Tällä on merkitystä vasta silloin, kun hallissa alkaa olla vakiona se 9.000+ katsojaa. Hallissahan on se ~8.500 jakkaraa, jotka pitää ensin saada täyteen ennen kuin seisomalipun ostaneiden mahdollisia istumaanmenoja pitäisi ruveta tosissaan seuraamaan. Hallin ollessa täynnä yläkerran piippuhyllyillä istuu/seisoo katsojia kolmessa rivissä. Näitä hetkiä elettiin 90-luvulla IFK- ja JOK-matseissa jopa runkosarjassa.

Ei tässä mun mielestäni ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä yläkerran kausikortteja samaan hintaan kuin seisomakausikortteja. Hyväksyttävä hinta olisi mielestäni siellä 99EUR-149EUR. Muistutan edelleen, että yläkerrassa on noin 4.000 jakkaraa. Kaudella 2014-15 näistä oli myyty kausikorttilaisille noin parisataa. Näistäkin noin kolmasosa oli opiskelijoille myytyjä kausikortteja hintaan 129EUR/kpl. Tarkemmat laskelmat löytyvät jostain aiemmasta viestistäni Miten saadaan yleisömäärät nousuun? -ketjusta.

EDIT: pikaisella haulla en löytänyt noita yläkerran kausarilaskelmiani kaudelta 2014-15. Linkin takana on kuitenkin samaiset kausarilaskelmat kaudelta 2013-14. Kyseisellä kaudella mun laskujeni mukaan yläkertaan oli myyty 119kpl. Kaudella 2014-15 niitä myytiin 124kpl (+ opiskelijakausikortit ~70kpl).

Jännä yksityiskohta muuten toimiston prosenttilaskutaidoista:
- kaudella 2014-15 yläkerran jakkaroista oli myyty kausikorttilaisille noin 5% (200 kausikorttia - 4.000 istumapaikkaa)
- kaudelle 2015-16 yläkerran kausikorttien hintaa nostettiin samainen 5% (400EUR => 420EUR)

Kyllä siellä ainakin matikantunneilla ollaan hereillä oltu...
 
Viimeksi muokattu:

gknight

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On melkoisen nurinkurista, että lippujen hinnat ovat nousseet viime kaudesta hallin täyttöasteen ollessa mikä on. Mielestäni jo ala-asteella tuli puheeksi kysynnän ja tarjonnan laki ja kenties olisi aika kaivaa vanhat kirjat esiin. Koska kysyntä ei todellakaan vastaa tarjontaa, pitäisi ostokäyttäytymiseen ja ylitarjontaan vaikuttaa laskemalla hintoja. Ottaa vielä huomioon kutakuinkin samoilta markkinoilta löytyvän kilpailijan, joka tarjoaa samaa ottelua selostettuna ja omalta kotisohvalta katsottavaksi aivan siinä seurassa (NPI), kuin asiakas haluaa.

Ja ehkä edullisempien lippujen myötä ei tarvitsisi edes jaella ilmaislippuja.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
1. Puitteet tähän on osittain luotu luomalla Mutka. Jos liput menee "väärille" ihmisille se on voi voi.

Hohhoijaa. Ja jos niitä kausikortteja väärinkäytetään ja asiaa yritetään ratkaista muistutuksella ja fanipaitapakolla, niin se on voi voi.

2. Kyseisessä tuotteessa ei oo vikaa. Muissa tuotteissa on puutteita jos mutkan kausaria käytetään väitetyssä mittakaavassa väärin. Aivan varmasti iso osa kannattajakausarin ostajista ei ostaisi mitään kausaria jos tuota ei olisi tarjolla tuohon hintaan. Allekirjoittanut esimerkkinä.

3. En tiedä tän pointin tarkotusta mutta eipä yllättä, että halvimmat kausarit myydään loppuun.

Niin, ne kannattajakatsomokausarit on edelleen erityistuotteita joita on tarkoitus tarjota tietylle erityiselle asiakkasgmentille (äänekkäät kannattajakatsomotoiminnasta kiinnostuneet fanit) tiettyä erityistä tarkoitusta (tuomaan ääntä ja tunnelmaa halliin) varten. Sitä voi olla sitten ihan mitä mieltä tahansa siitä, että paljonko normaalien lippujen pitäisi maksaa. Sanon edelleen, että tämä joukkovinkuna tästä päätöksestä on tympeämielistä ylireagointia kannattajien toimesta.

Täysin järjenvastainen päätös vallitsevassa talous-ja markkinatilanteessa on ihmeekseni saanut jopa pari-kolme "palstaveljeä" kiittämään tehtyä linjakasta päätöstä. Hienoa, että näitä jees-miehiä putkahtaa esiin taputtamaan TPS-johdolle. Muistuu vanhat TV-kuvat Neuvostoliitosta mieleen, kun Leonid Breznev sanottuaan ihan mitä tahansa, niin kuuntelijat nousivat seisomaan ja taputtivat monta minuuttia hänen hienoille ajatuksille. Samanlaisia Ajatuksen Tonavia tuntuu olevan TPS-toimisto pullollaan. Pitäisiköhän jatkaa kirjoittamista seisaalleen nousten?

Röh röh vaan sulle.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Niin, ne kannattajakatsomokausarit on edelleen erityistuotteita joita on tarkoitus tarjota tietylle erityiselle asiakkasgmentille (äänekkäät kannattajakatsomotoiminnasta kiinnostuneet fanit) tiettyä erityistä tarkoitusta (tuomaan ääntä ja tunnelmaa halliin) varten. Sitä voi olla sitten ihan mitä mieltä tahansa siitä, että paljonko normaalien lippujen pitäisi maksaa. Sanon edelleen, että tämä joukkovinkuna tästä päätöksestä on tympeämielistä ylireagointia kannattajien toimesta.

Vai onko asiakas sitten kuitenkin aina oikeassa? Kuka vinkui ensin, taisi tulla "tuotteen suunnalta"...

Eipä sillä, tuskin kukaan on sitä mieltä etteikö asiaan kuulu puuttua. Ongelmana tässä oli (jälleen kerran) asiaan puuttuminen, miten se tehtiin. Tämä keskusteluun kutsuminen olisi voitu tehdä ennen kuin julkaistaan tällaista päätöstä. Olisi säästytty ihan turhalta paskamyrskyltä. joka taas kerran luotiin ja ihan omatoimisesti. Sitä ihmettelen, että eikö näitä juttuja tosiaan nähdä etukäteen?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Sitä ihmettelen, että eikö näitä juttuja tosiaan nähdä etukäteen?

Sehän se on kun vedetään tunteella muttei ammattitaidolla.

"Kuules meitä on kusetettu tässä lippuasiassa. Tutopäällikkö laitappas vähän tiedotetta sivuille, jotta mietä koijjataan.... shaatana, taas ne suuttu meille....."

Eikä asiakkaat ole tätäkään ongelmaan rakentaneet, kyllä se on ihan tuolla toimistolla kasaan vänetty porukalla.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös