TPS huhut ja mutut 2012-13

  • 640 256
  • 1 309

Cannonpowder

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kyllä liity huhuihin tai mutuihin mitenkään - eikä suoraan sanottuna ammattilaisurheiluunkaan, mutta...

Pieni esimerkki omalta kohdaltani. Pelasin teinivuosinani salibandya ihan kohtuullisen tosissani. Roolini oli yksi vittumaisimmista - näillä puukäsillähän ei pallon kanssa oikein mitään tehdä, mutta mä löin lähes satakiloisen ruhoni siihen maalin eteen ja heilutin persettäni oikealle ja vasemmalle. Eihän mua siitä maalin edestä siirretty salibandysäännöillä mihinkään. Lopetin muutamaksi vuodeksi kunnes jälleen opiskelijana innostuin lajista - tosin ihan huumorimielellä.

Vedettiin jotain opiskelijaturnauksia, ja mä nautin jälleen pelaamisesta (sekä saunailloista). Likaista työtä - perse kiinni maalivahdin nenään, edellispäivän hernekeittokaasut ilmoille ja trash talkia enemmän kuin laki sallii. Pohkeet ja käsivarret oli aina turnausten jälkeen mustelmilla, kun 70-kiloiset tietotekniikan opiskelijapojat hakkasivat mailoillaan minkä ehtivät. Rymistelin kentällä kuin norsu posliinikaupassa. Kerran satuin jopa voittamaan yhden turnauksen maalipörssinkin. Hakkasin irtopalloja metrin etäisyydeltä maaliin - kolme mailaakin muistaakseni hajosi viikonlopun aikana. Tuon turnauksen jälkeen mua sitten pyydettiinkin pelaamaan jälleen ihan oikeaan joukkueeseen.

Kävin jonkun aikaa harjoituksissa ja muutamassa ottelussakin. Yhteishenki koko joukkueessa oli kuitenkin niin vittumainen, että ei mua kiinnostanut enää olla 100% siellä maalin edessä hakattavana. En mä päässyt ikinä siihen porukkaan sisälle. Muutaman viikon kuluttua mä haistatinkin pitkät paskat koko porukalle. Joukkueenjohtajan/pelaajavalmentajan whatever kanssa mä juttelin koko aikana ainoastaan sen verran, että hän kertoi mulle seuraavien harjoitusten tai matsien kellonajat ja paikat. Olipa todellista yhteishenkeä koko porukassa.

Miten tämä sitten liittyy koko TPS:n? Ihan vain ajatuksena, että jos joku Corey Locke ei vastaavasti ikinä päässyt sisälle koko TPS:n joukkueeseen. Ehkä häntä vituttaa jo koko Euroopassa olo aivan vastaavasti kuin mua vitutti asua Porissa (noh, ketäpä ei...)? Kyllä mä olen sitä mieltä, että se vaikuttaa itse kunkin peliin, jos valmennusjohdossa ja joukkueenjohdossa on jotain skismoja.

Tämähän toimii ihan tavallisilla työpaikoillakin. Kyllä sielläkin duunareiden kesken on kireä ilmapiiri, jos/kun jatkuvasti ylhäältä sataa paskaa niskaan. Ei välttämättä edes omaan niskaan, mutta jos viime viikolla johtaja haukkui yhden kollegan, tällä viikolla toisen, lähin esimies on puun ja kuoren välissä ja haukkuu tänään johtajien painostuksesta kolmannen... Kenen vuoro on ensi viikolla? Mikä tuollaisessa kireän ilmapiirin työpaikassa/joukkueessa saa jokaisen työntekijän/pelaajan sitoutumaan yhteiseen tavoitteeseen?

Mä olen sitä mieltä, että mitä parempi ilmapiiri työpaikalla/joukkueessa on - sitä parempi on työntekijöiden/pelaajien työnteon/pelaamisen taso. Ja tämä kaikki lähtee sieltä ylhäältä päin - niin kauan kuin aiheetonta paskaa valuu alaspäin, niin yksikään työntekijä/pelaaja ei ole tyytyväinen.

Jep...

Oma pointtini on edelleen se, että se on se lähin esimies joka se sen hengen luo... Ei se Marko Anttila (esim. - elkää yleistäkö) voi mennä ja miettiä, että hmm.." sanoipa se J.Koivu ehkä siellä hallituksen kokouksessa vähän meikäläistä rassaavasti"..." pelaanpa tässä sinne päin"... JOS näin tekee niin näkemiin
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Oma pointtini on edelleen se, että se on se lähin esimies joka se sen hengen luo... Ei se Marko Anttila (esim. - elkää yleistäkö) voi mennä ja miettiä, että hmm.." sanoipa se J.Koivu ehkä siellä hallituksen kokouksessa vähän meikäläistä rassaavasti"..." pelaanpa tässä sinne päin"... JOS näin tekee niin näkemiin
Um... nyt käsitit hieman väärin!

Tarkoitin ennemmin sitä, että tuo ei ole tietoista tekemistä. Meneehän se pienemmissäkin yksiköissä vastaavasti. Jos on vaikkapa rahahuolia, niin kyllähän se vaikuttaa koko perhe-elämään. Tunnelma on kireä joka puolella, kaikissa asioissa. Mun mielestäni voisi verrata jopa sellaiseen tilanteeseen, jossa lapsen vanhemmista toinen on jäänyt työttömäksi. Kotona ilmapiiri kiristyy, kun vanhemmat ilta toisensa jälkeen miettivät miten asuntolainoista nyt selvitään. Kyllä mä olen sitä mieltä, että tällainen vaikuttaa jopa lapsen koulumenestykseen.

vanhemmat = joukkueenjohto
lapsi = työntekijä/tulosyksikkö

Eihän sitä joku 10-vuotias lapsi osaa tietoisesti miettiä, että onpa meillä kotona tiukka rahatilanne => valmistaudunpa huonosti kokeisiin => arvosanat tippuvat. Minun mielestäni tämä on luonnollinen jatkumo - alitajuntainen suoritustason heikkeneminen.

Saat luonnollisesti olla kanssani eri mieltä. Tamimaisesti ilmaistuna: kireä ilmapiiri => 95% keskittyminen => 50% suorittaminen...
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Katsopa vaan ollaan Ketun kanssa samalla sivulla tässä kirjassa!

Läheltä seuranneena voin todeta että jos jonkun organisaation johto on pihalla kuin lintulauta niin se heijastuu lopulta jokaisen yksittäisen työntekijän päivittäiseen tekemiseen ja koko organisaation yhteishenkeen. Tuollaisessa organisaatiossa voi tietysti olla työntekijänä mutta sitoutuminen yhteiseen tekemiseen/tavoitteeseen puuttuu.

Jääkiekossa johtoportaan sekoilu heijastuu vähintään valmentajan kautta joukkueeseen. Jos valmentaja kokee olevansa uhattu eikä saa tehdä työtään rauhassa kaikenmaailman säätämiseltä, näkyy se satavarmasti joukkueen peliesityksissä.

Tietysti jos uskoo että tämä on kiinni vain oikeiden pelaajien hankkimisesta, niin ehkä se salama iskee taas ensi kaudella. Toivossa on hyvä elää.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sveitsin suunnalta yhä kiinnostusta Tepsin pelaajiin.
Jos TPS häviää tänään, sekä pari matsia lisää heti tauon jälkeen, niin taitaa olla aika sama, vaikka antaisi poikia pois loppukautta ajatellen.

Onhan se valmennukselle isku vasten kasvoja, kun annetaan parhaita pois, mutta kolme tappiota putkeen tietäisi lähes 100-varmasti, ettei TPS selviydy pudotuspeleihin. Silloin kannattaa pelastaa taloutta, jos hyvät hillot saa Sveitsistä.

Kertalippujen ostajia avainpelaajien myynti/vuokraus vähän verottaa, joten kokonaistuoton laskeminen on vaikeaa.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Eikä tarkoitus ole väittää etteikö loukkaantua olisi voinut hieman enemmänkin punttia tehnyt, aika heppoisistakin törmäyksistä Artturi vain lentelee melko holtittomasti. Ei siitä oikealla tavalla hankitusta voimasta ja lihaksesta haittaa ole ennenkään kenellekkään ollut.

Juu ei kyllä tee mieli kovin arvostella Lehkosta nyt kun noin ikävästi pääsi käymään, mutta kyllä tuli mieleen tuo Winchesterin taklaus Kulmalaan viime torstaina. Eroa oli vain se että Kulmalalla oli kiekko, mutta kun näki että että tulossa on, otti kyllä todella hienosti vastaan, vaikka perseelleen lentikin. Lehkonen ei valmistautunut yhtään, vaikkei tavallaan kiekottoman tarvitsekkaan, mutta käyllä tuntosarvet pitäisi olla kokoajan pystyssä. Lopussa kun huomasi, ei kyllä yrittänyt juuri vastaan ottaa. Kyllähän Lehkonen ensimmäisellä Turun vierailullakin tällä kaudella aikalailla kamojaan keräili useaan otteeseen. Mitä tähän fysiikka valmennukseen tulee, voi katsoa millaisella kaavalla RR55 ja Barkov kesällä kehittyi, enkä usko tämä heitä millääntavalla rikkoi, mutta poikien fysiikka on ollut tällkaudella aikalailla eritasoa, josta on ollut todella roimasti apua. Ristolaisesta en tiedä varmaksi, mutta Barkovin reeniohjelmat teki NiämisVille.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pekka Virta sanoi eilen Urholla että Ristolainen harjoitteli kesällä Rautalan opein. Tämä oli minulle positiivinen yllätys sillä luulin Rautalan keskittyvän lähinnä NHL-pelaajien treenaamiseen. Voi olla luottavainen kehityksen suhteen jatkossakin.
 

Fremont

Jäsen
Samaa katselin Kulmalasta varsinkin alkukaudesta kun tuli enemmän peleissä käytyä, hurjan näköisiä lentoja välillä.
Toivottavasti sentään Tepsissä panostetaan oikealla tavalla myös voimaharjoitteluun. Minusta viime vuosien trendi ala "60-kiloisilla pakeilla pärjää ja puntti kangistaa" on ollut huolestuttavaa, ei kyseessä ole maraton, vaikka välillä metodeista kestyvyyslajit tulevatkin mieleen.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Pekka Virta sanoi eilen Urholla että Ristolainen harjoitteli kesällä Rautalan opein. Tämä oli minulle positiivinen yllätys sillä luulin Rautalan keskittyvän lähinnä NHL-pelaajien treenaamiseen. Voi olla luottavainen kehityksen suhteen jatkossakin.

Varmasti Rautalan, koska RR teki aikapaljon Vahan kanssa kimpassa kesällä. Vaha puolestaan Rautalan kanssa kävi aika ison projektin sen parinvuoden takaisen reiden kuntoituksessa ja paljon tehnyt toki ennenkin Rautalan kanssa. Vahan yksi kommentti jäi mukavasti mieleen, jossain mainitsi Ristolaisesta tyyliin "Kaveri vetelee ihan uskomattomia painoja, poika kasvoi kesällä ihan silmissä". Liigassa on lisäksi monta TPS taustaista peluria jotka käy kesällä Rautalan kanssa juttuja läpi, jostain syystä vaan joukkue taisi miehen palveluita huomattavasti pari kautta takaperin vähentää, olisiko syynä ollut P.Virran suuri luotto jumppapalloon ja aerobikkiin. Voi olla että väheni jo ennen Virtaa, mutta muistaisin että Suikkasen aikaan vielä yhteistyötä oli enemmän, joku voi muistaa paremmin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Liigassa on lisäksi monta TPS taustaista peluria jotka käy kesällä Rautalan kanssa juttuja läpi, jostain syystä vaan joukkue taisi miehen palveluita huomattavasti pari kautta takaperin vähentää, olisiko syynä ollut P.Virran suuri luotto jumppapalloon ja aerobikkiin. Voi olla että väheni jo ennen Virtaa, mutta muistaisin että Suikkasen aikaan vielä yhteistyötä oli enemmän, joku voi muistaa paremmin.
Eikös Hannu Rautala ollut TPS:n fysiikkavalmentajana nimenomaan mestaruuskaudella 2009-10? Samaten kuin se mikä... Elmo Anttila (?) oli videovalmentajana. Kuinka mä jotenkin muistaisin jonkun Suikkasen haastattelun, jossa hän kehui koko tiimiä ja etenkin näitä kahta vähemmän otsikoissa paistattelevaa kaveria. Hänen valmennuksestaan ei olisi tullut yhtään mitään - yksinkertaisesti aika ei olisi riittänyt - ellei Rautala olisi vastannut poikien fysiikasta ja tämä toinen heebo olisi kelannut pitkin öitä nauhoja sekä koostanut hänelle aamuharjoituksiin videoita.

Heikki Leimeen päävalmentajakaudelta (2010-11) en muista, oliko Rautala silloin enää TPS:n fysiikkavalmentajana, mutta Pekka Virran ensimmäisellä päävalmentajakaudella (2011-12) ei ainakaan enää ollut.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Elmo Anttila (?) oli videovalmentajana. Kuinka mä jotenkin muistaisin jonkun Suikkasen haastattelun, jossa hän kehui koko tiimiä ja etenkin näitä kahta vähemmän otsikoissa paistattelevaa kaveria. Hänen valmennuksestaan ei olisi tullut yhtään mitään - yksinkertaisesti aika ei olisi riittänyt - ellei Rautala olisi vastannut poikien fysiikasta ja tämä toinen heebo olisi kelannut pitkin öitä nauhoja sekä koostanut hänelle aamuharjoituksiin videoita.

Aittola, nykyään hoitaa tutossa samoja hommia, ja päälle vähän muutakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös