Muistan aikaisempien toimareiden todenneen, että CHL on yli 200kEUR lisäkulu budjettiin, joten ihan halpaa ei ole.
Muistaakseni sanottiin, että CHL-matkakustannukset ovat suunnilleen yhtä suuria kuin koko SM-liigakauden matkakustannukset. Tuo heittämäsi luku pitänee hyvin pitkälti paikkansa CHL-kustannuksista. Tässä summassa ovat luonnollisesti mukana yöpymiset ja ruokailut.
Ylimääräistä rahaa on niin paljon, että pakko myös ihmetellä miten TPS kehtaa pistää pelaajansa reittilennolle?? Vaikuttaa varmasti suoritukseenkin kun joutuu normaalien ihmisten kanssa samaan koneeseen.
Mulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon joku ~50-paikkaisen charter-koneen vuokraus maksaa - onko jollain muulla ihan oikeaa tietoa, että reittilentäminen tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin charter-kone?
Sen mä kuitenkin tiedän varmaksi, että ei tuollaisten noin 40 hengen lennättäminen reittilennoillakaan mitään halpaa lystiä ole. Lisäksi pitää ottaa huomioon maasiirtymät: Turku-Helsinki (~170km), Wien-Linz (~150km), mahdollisesti Linz-Wien (~150km) sekä vielä siirtymä Helsingistä takaisin Turkuun (~170km). Tarvetta on siis kolmelle reittilennolle: HEL-VIE, VIE-DUS (tai LNZ-DUS) sekä DUS-HEL. Hyvin todennäköisesti joudutaan maksamaan myös lisähintaa rahdista - yhden jääkiekkojoukkueen kamat mailoineen eivät välttämättä sisälly ihan tavallisten reittilentojen matkustajahintoihin.
Jos nyt oletetaan, että matkustaminen kaikkine siirtymineen maksaa jopa alakanttiin laskettuna 2.000EUR per nuppi. Matkalla taitaa olla sellaiset 25 pelaajaa, valmennus ja huolto. Hyvin äkkiä päästään lähelle neljääkymmentä matkustajaa. Toisin sanoen tästä tulee sellainen 80.000EUR potti pelkästä matkustamisesta. Mä olen sitä mieltä, että samalla hinnalla - tai todennäköisesti jopa halvemmallakin - olisi irronnut viideksi päiväksi esim. AirBalticilta joku 76-paikkainen Bombardier (Q400 NextGen) miehistöineen.
Perustan hinta-arvioni yhteen nopeasti löytämääni brittiläiseen charter-konesivustoon.
Jetbox-uk.co.uk - Commercial Jet Charter Price
Tämän sivuston mukaan esim. 220-paikkainen Boieng 757 voidaan vuokrata kolmeksi päiväksi lennolle Pariisista Reykjavikiin hintaan 63.800EUR. Kuten sanottua epäilen suuresti, että AirBalticilta olisi tuollainen pienempi Bombardier voinut irrota viideksi päiväksi suunnilleen samaan hintaan.
AirBaltic - tilauslennot - vuokraus miehistöineen
Suoraan sanottuna mä en niin hirvittävästi luota siihen, että joukkueenjohtajana toimii OTO-pohjalla Jani "Stouni" Kiviharju. Toivottavasti siellä on sentään muutama tarjouspyyntö lähetetty - eikä vain varattu noita reittilentoja suunnilleen Momondosta. Voihan tietysti olla, että reittilennoista ollaan saatu joku hyvä pakettitarjous Finnairilta. Ainakin oma pikainen tarkastukseni suoraan Finnairin sivuilta paljasti yhdensuuntaisen HEL-VIE -lennon hinnaksi 842EUR sekä yhdensuuntaisen DUS-HEL -lennon hinnaksi tasan 800EUR. Käytin hinnantarkastukseen vastaavia viikonpäiviä (ke 28.10.2015 ja su 01.11.2015) lokakuun viimeiseltä viikolta kuin TPS:n tällä viikolla käyttämät. Perjantaina 30.10.2015 Lufthansa veloittaa lennosta Linzista Düsseldorfiin noin 250EUR per nuppi. Tähän päälle vielä linja-autokuljetukset (charter) välillä Turku-Helsinki, Wien-Linz sekä Helsinki-Turku, niin ollaan hyvin nopeastikin jo ylitetty kaksitonnia per sierainpari.
Ajansäästö on luonnollisesti toinen seikka, joka puhuu vahvasti charter-koneen puolesta. Nythän kävi ilmi, että TPS:n joukkue on lähtenyt tänään 26.08.2015 noin puolen päivän aikoihin kohti Helsinkiä. HEL-VIE -reittilento lähtee Helsinki-Vantaalta 17:05 (EET) - ja se on perillä Wienissä 18:35 (CET). Purkautuminen ja kamojen odottaminen kestänee hyvälläkin tuurilla noin tunnin - tästä on sitten edessä vielä noin parin tunnin bussimatka (?) Linziin. Joukkue on perillä Linzissä ehkä noin yhdeksän jälkeen paikallista aikaa - toisin sanoen matkaa ollaan tehty Turkuhallilta hotellille noin 10 tuntia. Charter-koneella lento kaikkine oheistoimintoineen suoraan Turusta Linziin olisi mennyt alle puolella tuosta ajasta. Pelkkä lento alle kolmessa tunnissa + tunti molemmissa päissä kentälle ja hotellille siirtymiseen.
Tähän ja mediakeskusteluun liittyen, on varsin ymmärrettävää ja jopa oletettavaa, että kaksi milliä turskaa tehnyt urheiluseura joutuu nipistämään kulujaan jostain. Ja tällöin pre-season lienee vielä todennäköisin kohde?
Suuri kysymys kuuluukin: tuliko reittilentäminen edullisemmaksi kuin charter-kone? Mä en ole vielä täysin vakuuttunut asiasta.