Tommy Salo - Mr. Tappelija!

  • 3 166
  • 15

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mitähän kivaa tuossa sitten oli? Jos joku psykopaatti käy tuolla tavalla kimppuun, niin ainakaan minua ei naurata. Ongelmia tilanteessa ilmenee, mutta yksikään niistä ei ole Salolla. Jääkiekkoa? Ja paskat. Toivottavasti emme koskaan näe tuollaista Liigassa tai Suomen maajoukkueen peleissä.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Viestin lähettänyt käyttäjä Designer
Mitähän kivaa tuossa sitten oli? Jos joku psykopaatti käy tuolla tavalla kimppuun, niin ainakaan minua ei naurata. Ongelmia tilanteessa ilmenee, mutta yksikään niistä ei ole Salolla. Jääkiekkoa? Ja paskat. Toivottavasti emme koskaan näe tuollaista Liigassa tai Suomen maajoukkueen peleissä.

Ei kai siinä mitään erikoisen kivaa ollut...
Salohan se itse siinä mukaan ryntäsi.
NHL on NHL. En usko että näemme tällaista ainakaan SM-liigassa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tappeluiden puoltajathan aina sanovat, ettei kukaan joudu vastentahtoisesti tappeluun. Miten tuo näyttää siltä, että Salo on ekassa pahoinpitelyssä noin puoli sekuntia, jonka jälkeen tuomari ohjaa hänet sivuun. Psykopaatti tulee älyttömällä vauhdilla jostain taustalta ja aloittaa pahoinpitelyn saman tien. Oliko tuo nyt sellainen reilu tappelu?
 

Rocco

Jäsen
Salo sekaantui.

Jos muistan oikein niin tuo kyseinen ottelu tuli telkkarista tai ainakin tuo tappelukohtaus. Salo itse meni sekaantumaan kahden kenttäpelaajan väliseen kahinaan eli sekaantui kolmantena osapuolena tappeluun. Tällöin Cloutier vasta lähti itse mukaan.

Eli totuus on se edelleen että jos Salo olisi pysynyt maalillaan niin olisi pysynyt Cloutierkin omallaan. Salo itse aiheutti tappeluun joutumisensa. Tommy tosin tässä vaiheessa ei tiennyt näitä maalivahtien tappeluiden kirjoittamattomia sääntöjä, nyt taitaa tietää.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähettänyt käyttäjä Designer
Tappeluiden puoltajathan aina sanovat, ettei kukaan joudu vastentahtoisesti tappeluun. Miten tuo näyttää siltä, että Salo on ekassa pahoinpitelyssä noin puoli sekuntia, jonka jälkeen tuomari ohjaa hänet sivuun. Psykopaatti tulee älyttömällä vauhdilla jostain taustalta ja aloittaa pahoinpitelyn saman tien. Oliko tuo nyt sellainen reilu tappelu?

Ja tappelujen vastustajille on täysin mahdotonta ymmärtää, että tappelulla ja pahoinpitelyllä on eroa ja siksi toisen puolustaminen ei välttämättä päde toiseen. Liekö ongelmia abstraktissa hahmottamisessa - mene ja tiedä. Tuo noin yleisesti.

Tuossa tilanteessahan (joka pyörii työpöydälla koko ajan tätä kirjoittaessani) Salo itse menee kolmantena pyöränä tappeluun, ja jos viitsisit hieman perehtyä asiaan johon otat kärkevästi kantaa, tietäisit mitä se tarkoittaa. Siitä hyvästä Cloutier hänet pieksi. Minun on hyvin, hyvin vaikea nähdä miten Salo tuossa tilanteessa on mielestäsi "vastentahtoinen".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähettänyt käyttäjä Muksu
Ja tappelujen vastustajille on täysin mahdotonta ymmärtää, että tappelulla ja pahoinpitelyllä on eroa ja siksi toisen puolustaminen ei välttämättä päde toiseen. Liekö ongelmia abstraktissa hahmottamisessa - mene ja tiedä. Tuo noin yleisesti.
Sovitaanko, että emme jatkossa kerro toisillemme, mitä meidän on mahdoton ymmärtää ja mitä ei? Mielestäni minun olisi noloa pelkän kirjoittelun perusteella lähteä arvioimaan, mitä hahmottamisongelmia muilla on.

Tappelu = lyödään nyrkein päähän. Saatetaan myös potkia ja käyttää erilaisia painiotteita. Jääkiekkotappeluissa ei potkimista onneksi esiinny. Pahoinpitely = lyödään nyrkein päähän, potkitaan ja käytetään erilaisia painiotteita. Hmm. Tuokin noin yleisesti.


Tuossa tilanteessahan (joka pyörii työpöydälla koko ajan tätä kirjoittaessani) Salo itse menee kolmantena pyöränä tappeluun, ja jos viitsisit hieman perehtyä asiaan johon otat kärkevästi kantaa, tietäisit mitä se tarkoittaa. Siitä hyvästä Cloutier hänet pieksi. Minun on hyvin, hyvin vaikea nähdä miten Salo tuossa tilanteessa on mielestäsi "vastentahtoinen".
Tuo tilanne on karkeasti arvioiden noin neljässadas näkemäni jääkiekkotappelu, jossa muita menee väliin kun kaksi idioottia takoo nyrkein toisiaan. Mutta missä on se Cloutierin "haaste" Salolle? Tappeluiden ihannoijathan aina hehkuttavat, miten tappeluun halukas antaa "haasteen" toiselle jolloin toinen voi joko lähteä leikkiin mukaan tai perääntyä. Ilmeisesti Cloutier ei ollut tästä jalosta periaatteesta kuullut.

Se on muuten näissäkin MM-kisoissa nähty, että yleisin Pohjois-Amerikan poikien nujakointitapa on mennä joko kaksin tai kolmin yhden päälle. Ihailtavaa.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer,

Arvioin tappelujen vastustajia yleisesti, kuten kenties saatat huomata, jos lukaiset uudelleen. Yleistys ei ollut sen kummempi kuin oman kirjoituksesi aloitus.

Mitä Cloutierin haasteen puuttumiseen tulee, niin ei kai mistään koskaan mitään tule jos vuorotellen haastellaan. Et sitten ole vielä 400:llä kerrallakaan oppinut mitä se third man in tarkoittaa, kun sotket sen aivan toiseen asiaan.

Olen muuten kuullut, että kuvanveistäjät saattavat takoa päätä jopa vasaran ja taltan kanssa. Linnaan koko ammattikunta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Muksulle

Huomasin kyllä, että esitit arvioita tappeluiden vastustajista yleisesti. Yritin vastauksessani esittää, että emme - siis noin yleensäkään, ei pelkästään Muksu tai Designer - tekisi liiallisia yleistyksiä siitä "toisesta" ryhmästä. Siksi kirjoitin monikossa.

Cloutierin teko oli raukkamainen. Ilmeisesti siitä tekee ihailtavan teon vain se, että kohteena oli ruotsalainen. Haastetta ei tullut, maassa olevaa hakattiin. Mutta ilmeisesti se onkin ihan tapauskohtaista, mitä ihailtavassa ja kunnioitettavassa one-to-one nujakassa saa tehdä ja mitä ei. Jos minä en tämän ketjun perusteella ymmärrä mitä third man tarkoittaa, niin samalla perusteella voisi sanoa, että sinä et ymmärrä "reiluista" tappeluista läheskään niin paljoa kuin haluaisit.

Tätä jauhamista voisi jatkaa maailman tappiin asti, mutta minä ainakaan en jatka vaan lopetan tähän. Mutta totean ikäänkuin lohdutukseksi, että on se perkele Cloutier vaan ihan vitun kova jätkä.
 

laatokka

Jäsen
Mitä kovaa on siinä, jos joku osaa nyrkillä iskeä. En tiedä aivottomampaa toimintaa, kuin pelitaitojen ja hermojen loppuessa otetaan nyrkit esiin. Siinä vaiheessa on laskeutunut apinan tasolle.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Hahaa!!!

Paskaset naurut. Pikkusen liian tosikkoa porukkaa täällä :) Velemua katella ku pölijät tappelee!
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
You Are Soo.. Beautiful..

Hauska mielipiteitten vaihto ikuisuuskysymyksestä.

Stanley Cupin playoffseissahan ei ottelujen tärkeyden vuoksi tappeluja harrasteta. On niin kivaa kun edes parin kuukauden ajan saamme katsoa "väkivallatonta" kiekkoa.

Heh

Hockey Night in Canada teki koosteen tappeluttoman jääkiekon ystäville tänään esittämällä videon, jossa näytettiin tämänvuotisen playoffsin taisteluissa haavoittuneitten pelaajien kasvoja - taustalla soi Joe Cockerin "You Are So Beautiful", Cleary, Norström, Arnott, Tucker, Modano, Smyth, Poti, Heinze, Primeau, Smith, Stevens jne. jne. veri valui ja tirskui silmistä, silmikulmista, suusta, otsasta, poskesta, nenästä, kaulasta; tuoreita tikkejä, mustia silmiä - todella kaunista katseltavaa.

Luojan kiitos ettei playoffseissa ole tappeluja. Matsit ovat liian tärkeitä. Joku vielä satuttaisi itsensä.

Tooo.o....Meeeee...
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer,

Voisihan sitä jatkaa Maailman tappiinkin. Miksi lopettaa kesken? En kyllä aivan helposti saa teksteistäni irti sitä, minkä takia nimenomaan Salon henkilö olisi mielestäni millään lailla olennainen seikka tässä - saati sitten se keskeinen vaikutin jollaiseksi sen nostat. Kenties edes sen verran jaksat palata aiheeseen, että osoitat? En myöskään voisi olla välinpitämättömämpi Cloutierin suhteen, ja vaikea on senkään tunnon kanssa ristiriitaista kohtaa tuolta löytää.

Cloutierin teko oli siis mielestäsi raukkamainen sillä perusteella, että Salo ei halunnut tapella ja/tai linjamies oli aivan oikein siirtänyt hullun idiootin pois toisten tappelusta, ennenkuin kukaan loukkaantui todella vakavasti?

Ensimmäinen peruste olisi (jos se oli asiasi ydin) mielestäni aivan täysin - niin - perseestä, koska Salo itse ryntäsi maaliltaan <b>tappeluun</b> ja vieläpä kolmanneksi pyöräksi. Minun nähdäkseni Salo halusi tapella, koska en suurin surminkaan pysty edes kuvittelemaan mitään, mikä hänet olisi pakottanut hänet lähtemään maaliltaan ja vieläpä kolmanneksi pyöräksi toisten tappeluun - saati sitten että pystyisin näkemään sellaista syytä tuossa pätkässä.

Toinen perustelusi on vastaavasti mielestäni aika irrelevantti. Minä en ymmärrä millä tavalla linjamiehen sinällään oikea ja erittäin aiheellinen toiminta olisi tehnyt Salosta koskemattoman. Salo kuitenkin teki tilanteessa ylivoimaisesti suurimman, törkeimmän ja vaarallisimman rikkeen - niistä jotka tuossa pätkässä näkyvät ja tässä keskustelussa on esille tullut. Ja tässä ennakoin jo seuraavaakin kappaletta. Salo myös itse aloitti lyömisen omalta kohdaltaan - eikä siis tosiaankaan ollut vain juonut rauhassa hartsporttia maalillaan Cloutierin rynnätessä kimppuun.

Sitä en tiedä mikä sai Stockin käymään taitokiekkoilijan päälle, voisi varman päälle arvailla että siihen joko oli hyvä syy tai sitten ei. Oletettavasti käynnissä ollut tappelu kuitenkin oli alkanut yksipuolisesti Stockin aloitteesta, mutta valitettavasti minä en sitä tiedä. Tiedätkö sinä? Minun on vain vaikea uskoa, että Czerkawski ryhtyisi nyrkkihippasille Stockin kanssa ihan oma-aloitteisesti ja huvikseen, ellei hänellä sitten jääneet piilarit, järki tai molemmat kämpille. Edellinen on siis vain arvailua tiedon puutteessa, jonka tarkoituksena on päästä (oletettuun) tilanteeseen, jota voisin käyttää esimerkkinä selittäessäni niin yksiselitteisesti kuin osaan mistä minä tässä olen tulossa.

Jos Czerkawski ei halunnut tapella, eikä toisaalta aloittanut vihanpitoa jollain vielä ronskimmalla tempulla, kuten keihästämällä tjms, niin siinä tapauksessa tuo olisi ollut minunkin mielestäni pahoinpitely, enkä sitä puolustelisi. Jos oikein tarkkaan katsotaan niin enpä ole siihen tainnut kantaa ottaakaan. Nähdäkseni siis hyvä suoritus ilman parempaa tietoa minulta tuossa kohtaa. Minun mielestäni jatkuvan, törkeän mailalla lyömisen tai selvän keihästyksen saa silti itse nyrkeillä kuitata, vaikka miten kaveri olisi vastahakoinen. Mitään poliisitoimintaa en silti kannata, vaan välittömästi tilanteen ollessa päällä ja homma pitää hoitaa itse. Pieksämisessä pitää olla myös joku roti, kun kaveriin sattuu niin sitten lopetetaan ellei tämä itse jatka muksimista, hanskat ja muut aseet ensin pellolle ja kypärä perässä, ainakin jos omassa on visiiri ja suunnitellulla koulutettavalla ei, jne. Kaikki edellinen siis tietysti vain jos pinna paloi niin paljon, että tapella haluaa. Suositeltavaa on tietysti katsoa mitä tuomari tekee ja jatkaa peliä. Silti - kun pelaa puhtaasti maila alhaalla jne, kohtuullisella toleranssilla tietysti, niin minun näkemykseni tappeluun ei voi joutua vasten tahtoaan. Jos joku käy muuten vain päälle, niin silloin kyseessä on minunkin nähdäkseni ihan vain väkivalta, enkä sitä halua puolustaa.

Aiemmin tekemäni oletukset käynnissä olleesta tappelustakaan eivät silti muuttaisi asiaa jota tässä on käsitelty yhtään mihinkään. Salo meni ihan itse, omin jaloin paikalle ja alkoi kenenkään pakottamatta lyödä sivusta. Salo oli tilanteessa aloitteentekijä maalivahtien välillä mennessään kuudentena miehenä tilanteeseen ja suorastaan pakotti Cloutierin reagoimaan mentyään kolmantena pyöränä tappeluun. Noita lähtökohtia ei saa millään ilveellä väännettyä siten kuin esitit, että Salo muka olisi päätynyt tappeluun viattomana uhrina ja sivustakatsojana. Cloutierkaan ei silti kai sinustakaan näyttänyt vastahakoiselta, vaikka hän lopulta oli se maalivahdeista joka vain vastasi haasteeseen. Maalivahdit halusivat tapella ja Cloutier löi sitten Saloa päähän. Ihan reilu joskin epätaisainen tappelu. Cloutier olisi saanut lopettaa aiemmin, mutta ei tuossa nyt mitään maatajärisyttävää ylilyöntiä hänelle sattunut.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin

Viestin lähettänyt käyttäjä Black Adder
Paskaset naurut. Pikkusen liian tosikkoa porukkaa täällä :) Velemua katella ku pölijät tappelee!

Huumorintaju taitaa olla siinä määrin henkilökohtaista, että luulisin sen määrän mittaamisen olevan muutenkin vaikeaa - saati sitten sen arvioiminen jonkun varsin kapealle elämänalalle keskittyvän foorumin vielä kapempaan ala-aiheeseen pureutuvasta keskustelusta, parin repliikin perusteella. Onneksi olkoon siis - ei turhaan Oulua sanota osaajien kaupungiksi.

Tuostapa juontuukin mieleeni tarina molemmista oululaisista herrasmiehistä, jotka matkustivat Porilaisten Marssin kantaesitykseen. Matka oli pitkä, kuinkas muuten, mutta perille herrat pääsivät kunnialla, ja lopulta koitti H-hetkikin. Miehet kuuntelivat marssin kyyneleet poskillaan, ja kansan osoittaessa suosiotaan ympärillä sanoi toinen ystävälleen: "Olipa todella hieno marssi."

"Kyllä oli", vastasi toinen nieleskellen ja jatkoi: "Harvoin saa tällaista kokea."

Siihen toinen oululainen viimeisellä äänellään vastasi: "Nii-in. Koko Oulussa tuskin olisi viittäkään miestä, jotka moisen osaisivat säveltää."

No, naurattiko? Nii-in. Mieti sitä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Muksu

Täytyy varmaan tuottaa pettymys. En edelleenkään näe mitään syytä jatkaa, vaikka yritätkin vääristellä mielipiteitäni ("Cloutierin teko oli siis mielestäsi raukkamainen sillä perusteella blah blah bs"). Ehkä voisinkin, jos kirjoituksessasi olisi jokin pointti. Tällä kertaa ei vaan ole sellaista, johon näkisin mitään syytä puuttua.

No offence, none taken.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Kommentteja Salo-Cloutier-tilanteesta

Maalivahdin (Salo) meneminen kenttäpelaajien tappeluun mukaan on haaste P-Amerikkalisessa kiekkoilussa haaste vastustajan maalivahdille (Cloutier). Tämä on sikäläisessä kiekkoilussa kaikkien tiedossa. Eli haasteen tappeluun teki Salo ja tähän Cloutier sitten vastasi.

Reilun tappelun sääntöjä tilanteessa rikkoi ensin Salo menemällä kolmantena miehenä mukaan tappeluun ja toisena Cloutierin hakkaamalla jäässä kilpikonnapuolustuksessa maannutta Saloa.

Eli Designerille terveisiä: tämä ei ollut ns. reilu tappelu, vaan kirjoittamattomia ja kirjoitettujakin sääntöjä rikottiin molemmin puolin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös