Tom Nybondas HIFK:n urheilutoimenjohtajan tehtävässä

  • 1 465 764
  • 5 037

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan höpö löpö juttuja. Nykykiekossa valmentajalla on tuskin koskaan merkitystä seuraa valittaessa. Toki pelaajat aina jaarittelevat nämä samat fraasit, kun sopimus allekirjoitettu "aina halunnut pelata HIFK:ssa, huippu valmennus, jne". Jalosen takia IFK:ssa ei ole ainuttakaan pelaajaa, eikä tule olemaan. Mitäs luulette, jos IFK nyt ilmoittaisi, että Jalosen saa lähteä ja Heikkilä tulee tilalle, niin montako kaveria sanoo adjööööö? Voitte olla varma, että nolla kaveria on oikea vastaus.

Ei muuta kuin monoa perseeseen, jos IFK yhtään haluaa menestyä ensi kaudella.

Tämä nyt ihan sitä itseään. Täällähän sitä vasta argumentoidaankin sen puolesta, että valmennus se on mikä ratkaisee, katsokaa vaikka jotain KalPaa tai TPS:ää. Ei se nyt niin mene, että pelisysteemillä on suuri merkitys, mutta pelaajan valitessa sillä ei yhtäkkiä olekaan mitään merkitystä. Tai valmentajan toimintatavoissa.

Me voimme, tai te voitte, olla täällä sitä mieltä, että Kari Jalonen on tuhannen paska valmentajana, mutta suuri joukko liigakiekkoilijoista ei suinkaan tätä mieltä ole. Itse olen kuullut tämän suoraan eräältä IFK:n pelaajalta, miksi hän valitsi IFK:n, vaikka seura alisuorittaa vuodesta toiseen resursseihin nähden. Mulla ei ole mitään syytä olettaa, että tämän keskustelun pohjalta mulle on ko. pelaajan toimesta puhuttu täyttä paskaa päin naamaa. Voidaan kysyä myös näin päin: "Jos Kari Jalonen on valmentajana niin huono kuin täälläkin hänen sanotaan olevan, miksi kohtuullisen suuri joukko IFK:n tämänkin kauden joukkueesta teki jatkosopimuksen?"

Itse veikkaan, että pelaajat tulevat IFK:hon siksi, että täällä on maan parhaat fanit, organisaatio on osoittanut olevansa suuri tekijä tämän vuosituhannen SM-Liigassa, menestys on ollut huikeaa resursseihin nähden ja joka vuosi on taisteltu mestaruudesta, kaikki ovat aina halunneet pelata IFK:ssa... Eiku, öö...
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä valmentajalla on joku osa siinä kun pelaaja miettii ottaisko tarjouksen vastaan. Kelatkaa vaikka narreja tällähetkellä: Ihan vitun floppikausi ja valmentajana jatkaa(tällähetkellä) Hannu Jortikka, joka on jo legenda siinä, miten haukkuu julkisesti pelaajansa häviön jälkeen. Mestaruudetkin se on voittanut joskus vuonna miekka ja kilpi. Ei hirveän moni pelaaja varmaan tollaseen lähde. Siinävaiheessa pitää tulla jo euroja. Onhan siellä tietysti menestysmahdollisuudet ihan eriluokkaa kuin esim. Ässissä.

Kyllä HIFK:lla on tällähetkellä varmasti ihan hyvä imu pelaajien suhteen. Organisaation tausta-asiat alkaa olee kunnossa vuosien jälkeen. Mitään suurempia tahroja ei löydy, edari-jututkin on välillä vähän niin ja näin. Esim. Ahtolan diiliä en ihmettele yhtään. Kaveri sai meillä mahdollisuuden ja käytti sen, nyt yrittää välttää toisen kauden kirouksen ja nostaa edelleen tasoaan. Hyvä näin. Mutta jos KJ saa kenkää ja koppiin tulisi joku ahl-jyrä huutamaan shittiä ja fuckia ja vaatimaan helvetin erilaista peliä, niin lopettaisko Ahtola siihen? Kelaisi: vitut tästä ja vitut tosta äijästä, höntsätään nyt ja katotaan taas enskaudella? Paskanmarjat. Ei tollasia enskausia enää tule, vai mitä Jermu Porthen? Se on adios ja lähtö muualle jos ei kiinnosta. Eipä ollut HIFK:ssa tälläkaudella oikeastaan yhtään tollasta pelaajaa enää. Tässä menty eteenpäin.

Voihan se KJ houkutella pelaajia signaamaan nimensä paperiin. Ja mitäs sitten? Kun se ei riitä. Sama kun laittaisi jonkun haaremin pystyyn ja houkuttelisi kaikki nuoret jätkät rosteriin lupaamalla vaimot ja tyttöystävät+hyvät liksat. Siltikin se haaremi ei toisi mitään muutosta menestykseen.

KJ on nähty. KJ on saanut aikaa. KJ ei ole saanut tulosta, vaikka sillä on ollut siihen kaikki edellytykset. Tekeekö HIFK taas muista seuroista poiketen jotain 'erilaista' ja kattelee nyt sitten samaa epäonnistujaa kolmet pleijarit putkeen? Ei helvetti.

Kuinkahan moni innostuu ostamaan muuten lipun enskaudella kun meillä on sama muumio penkin takana...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sidu,sidu! Mixu is back in business. Mä olin jo varma, että oot juossut Töölönlahteen.
Kannattaisiko IFKn kokeilla TV-sarjasta The House tuttua taktiikkaa ja valita useampi koutsi? Jokaisen epäonnisen/hävityn matsin jälkeen kenkästäisiin sitten aina se suurin tunari veks.
You are fired!

En vaan ymmärrä tätä Jalosen ymmärtämistä kun Nybari hankkii ok joukkueen ja Nokka on ihan ulkona kuvioista juuri silloin kun pitäisi homman toimia. Vaikka samalla tavalla nää Brewerit ja muut puolusti Penaa vuosi toisensa jälkeen. Eli ei mitään uutta sillä osastolla. Hifkissä ymmärtetään epäonnistujia ehkä enemmän kuin missään muussa joukkueessa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Aivan höpö löpö juttuja. Nykykiekossa valmentajalla on tuskin koskaan merkitystä seuraa valittaessa.
Huikeeta settiä. Varsinkin nuorille, nouseville pelaajille valmentajalla on ehkä kaikista suurin merkitys seuraa valitessa. Esimerkkejä nyt on siellä teilläkin Granlundia, Haatajaa, Wirtasta yms. mutta ehkä paras esimerkki taitaa olla Mikko Mäenpää. Mäenpää soitti Jukka Jaloselle, että saako tulla ilmaiselle tryoutille Kerhoon ja nousi mestisjyrästä siihen mitä nykyään on.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joku sanoi että hallitus valitsee päävalmentajan? No ei vitussa valitse, katsokaa ketä siellä hallituksessa on ja kysykää itseltänne mitä vittua he tietävät jääkiekkokoutsin valinnasta.

Kyllä se on UTJ/TJ akseli valitsee päävalmentajan ja sillä siisti.

Nybondas mielestäni kontrasi hyvin edellisen kauden fiaskon mutta yksi pala oli väärä tässä palapelissä.

Mikä on Suikkasen sopimustilanne? Siinä olisi koutsi joka sopisi kuin nenä päähän (no pun intended). Matikainen on toinen mutta vapaa vasta vuoden päästä ja tähtäin ilmeisesti ulkomailla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku sanoi että hallitus valitsee päävalmentajan? No ei vitussa valitse, katsokaa ketä siellä hallituksessa on ja kysykää itseltänne mitä vittua he tietävät jääkiekkokoutsin valinnasta.

Se "joku" olin minä, ja kyseisestä väitteestä, siis faktasta, menen 100% takuuseen. Ja kyllä ne jotain jääkiekkokoutsin valinnasta tietää, kun saivat palkattua 2000-luvun menestyneimmän valmentajan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se oli hyvä signaus sinänsä, mutta konseptina muistuttaa Virmasen teksti-tv-scouttausta :)

Pitää olla sopiva omaan rooliinsa samalla tavalla kuin muutkin: ei välttämättä paras pisteiden tekijä, ei välttämättä paras takaperinluistelija, ei välttämättä paras torjuja, mutta ehdottomasti Helsingin IFK:lle sopivin.

Muutenhan me ollaan ihan niinkuin muutkin joukkueet, ja se ei käy :)
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se "joku" olin minä, ja kyseisestä väitteestä, siis faktasta, menen 100% takuuseen. Ja kyllä ne jotain jääkiekkokoutsin valinnasta tietää, kun saivat palkattua 2000-luvun menestyneimmän valmentajan.
No eihän se mitään tarkoita. Jalonen oli valintaan asti 2000-luvun menestynein valmentaja. Mitä helvettiä se muka vaatii, että löytää tällaisen valmentajan? Sokea Reettakin olisi osannut tarjota sopimusta Jaloselle ja se ehkä tässä se ongelma onkin. Doug Shedden oli aikanaan löytö, samoin TPS:lle Kai Suikkanen.

Olen lisäksi erittäin huolissani ja yllättynyt, mikäli IFK:ssa tosiaan hallitus päättää valmentajasta ja siitä, että tiettyjä pelaajia (tai tiettyä pelaajaa) ei seuraan oteta.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen lisäksi erittäin huolissani ja yllättynyt, mikäli IFK:ssa tosiaan hallitus päättää valmentajasta ja siitä, että tiettyjä pelaajia (tai tiettyä pelaajaa) ei seuraan oteta.
Eiköhän asia mene niin, että valmentajan palkkaamisesta ja uuden valmentajan scouttaamisesta vastaa pääosin UTJ ja TJ / hallitustasolla valinnalle annetaan sitten siunaus. Urheiluseurassa päävalmentaja on kuitenkin yksi urheilullisen puolen avanhenkilöistä, joten on aivan perusteltua, että siihen valintaan otetaan kantaa myös hallitustasolla. Käyväthän mm. päävalmentaja ja joukkueen kapteeni ainakin kerran vuodessa hallituksen kokouksessa raportoimassa joukkueen tilanteesta.

Jalosen kohdalla puhutaan nyt siitä, että valmentajan (/valmentajien) työsuhde pitäisi päättää ennen aikojaan ja näinollen puhutaan useamman sadan tonnin lisäkustannuksesta. HIFKn ja kaikkien muidenkin SM-liigaseurojen kohdalla se on jo niin merkittävä summa, ettei sellaista päätöstä tehdä ilman ylimmän johdon siunausta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Eikö se joukkueen kasaamisen tärkeysjärjestys mene näin. Korjatkaa, jos olen väärässä:

1. Päävalmentaja
2. Ykkösmv
3. puolustus
4. sentterit
5. laidat
6. roolipelaajat

Mikä osasto lopulta "kuoli" playoffeissa. Valitettavasti #1. Väitän, että maksaa enemmän se, jos pelataan vielä kausi KJ:n valmennuksessa kuin se, että hän saa potkut. Jo lähtö kauteen KJ valmentajana on niin aneeminen yleisön silmissä, että menetetään KJ:n koko kauden palkka, vaikka peli alkaisi kulkemaan, koska katsojat jäävät kotiin, eivätkä tule halliin alkusyksyn aikana..

Onko Nybari vielä vaan niin "rookie" hommissaan, ettei uskalla edes ehdottaa KJ:n potkuja HIFK:n hallitukselle nyt ja heti.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Johannes hyvä...

......
1. Päävalmentaja
2. Ykkösmv
3. puolustus
4. sentterit
5. laidat
6. roolipelaajat

Mikä osasto lopulta "kuoli" playoffeissa. Valitettavasti #1.........
.....totta on ja myös valitettavaa, että # 1 oli sangen syvältä ainoassa playoffssarjassamme. Joukkueen tiiivistämisestä tappiotilanteissa ei ollut tietoakaan ja koomassa kaukalossa pyörineet saivat peliaikaa ottelu toisensa jälkeen.

Noronen teki sen, mitä kohtuudella voi edellyttää joukkueessa, joka päästää HPK-pelaajat pyörimään perässä juoksevien IFK-pakkien edessä/välissä/ohi, joten # 2 ei ollut kesälomabluesin alkusyy. Muut (# 3 - # 6), erityisesti puolustus, pettivät samalla tavoin kuin # 1. Kun Pikku-Boa # 77 ja jokeripelle # 12 olivat ratkaisuhetkillä täysin ulkona ja omalla tasollaan koko kauteen verrattuna pelasi (yhtä huonosti siis) ainoastaan # 76 Arthur C. Clarke, ei mitään menestystä voida odottaa.

Viime kädessä kysymys on joukkueen rakentamisen täydellisestä epäonnistumisesta. Tämä puolestaan kuului Hra Nybondaksen tehtäviin. Plussaa lähinnä Mikael Granlundin ja Petteri Wirtasen hankinnoista, mutta mikäli haluamme menestystä ennen kautta 2022-2023, tulee joukkue rakentaa aivan eri tavalla. On aika päästä vihdoinkin eroon oravapartion viimeisistä yksilöistä (Turre ja Aigars Hiirus) ja Borneolainen passipoliisi # 9 on syytä päästää eläkkeelle. Samoin on syytä myöntää se, ettei noin huonolla puolustuksella tee mitään SM-liigassa, puhumattakaan playoffsista. Senttereistä jättäisin kasvamaan vain Palle Ramstedtin ja Petteri Wirtasen. Muut vaihtoon (en pidä Mikael Granlundia valmiina sentteriksi sadomasokistiliigassa).

Ykkösveskari, rightin puolen pakkeja, joilla on käsiä ja jalkoja sekä senttereitä, joista ainakin yhden tulisi mahtua 1-2 kenttään sekä kaksi maalintekoon kykenevää laituria (mieluimmin right). Siinä tilauskaavake.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ykkösveskari, rightin puolen pakkeja, joilla on käsiä ja jalkoja sekä senttereitä, joista ainakin yhden tulisi mahtua 1-2 kenttään sekä kaksi maalintekoon kykenevää laituria (mieluimmin right). Siinä tilauskaavake.

Lisäisin kaavakkeeseen vielä Tuukka Mäkelä tyylisen oman pään luutijan, Kanki on ihan jees, mutta astetta kovempi puolustava puolustaja tarvitaan.

Mielestäni tämä meidän "leveä" hyökkäysosasto osoittautui hyvin kapeaksi pleijareissa, ainoastaan ykkösketju oli sitä mitä odotettiin. Sekin hävisi kuvasta 5vs5 pelissä. Muuten koko jengi oli vain harmaata massaa, eikä kukaan yltänyt kauden parhaimpaan suoritukseensa. Tämä tuskin tuli kenellekkään yllätyksenä?
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Right on....

Lisäisin kaavakkeeseen vielä Tuukka Mäkelä tyylisen oman pään luutijan.....
....sillä IFK-maalille pyrkimisen pitäisi tehdä riittävän kipeää, jotta sitä ei kovin usein yritettäisi. Mäkelä pelasi IFK-sarjassa todella hyvin sen mukaan mitä tuomarit antoivat pelata. Norosen näppejä koeteltiin aivan liian usein.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pääasiassa ajattelin, että ykkösmv joudutaan hankkimaan kuitenkin ja Jalosen toinen floppaaminen playoffeissa pakottaa vaihtamaan päävalmentajan, koska KJ on nyt nähty. En tavallaan päässyt ajatuksissani edes pidemmälle kuin päävalmentajan ja ykkösmaalivahdin hankinnan välttämättömyyteen, kun kai Noronen on lähdössä.

Joukkueesta pitää jatkaa ainakin loppujen "edarien" siivoamista pois, kun ei ne wanhoilla päivillä opi työntekoa kuitenkaan. Lisäksi tosiaan vähään fyysisyyttä lisää puolustukseen.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nybarille annan arvosanaksi 8 1/2 joukkueen kokoamisesta ja ei tarvitse todellakaan jännittää ensi kauden suhteen tämän postin panosta. Sitten vuoden 1999 oli joukkue omiin silmiini kokonaisvaltaisuudessaan laadukkain ja hyvin rakennettu alhaalta ylöspäin. Rakennusprojekti sujui kaikenlisäksi erinomaisesti yhdessä valmentajan kanssa mikä on erittäin tärkeä ominaisuus UTJ:n tittelin haltijalle. Aina voi Masailla tai Penailla. Kaikki pelaajat, jotka hyppäsivät sisään joukkueeseen kesken kauden olivat liigan eliittiä pelipaikoillaan. Ei tarvinnut jännittää vahvistetaanko Hurtajilla vai Parsonsilla. Hieno homma ja juna näyttää yksittäisten hajatietojen mukaan kulkevan mainiosti eteenpäin ensi kauttakin ajatellen.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Keisari Wilhelm I:n....

Nybarille annan arvosanaksi 8 1/2 joukkueen kokoamisesta ja ei tarvitse todellakaan jännittää ensi kauden suhteen tämän postin panosta...........Hieno homma ja juna näyttää yksittäisten hajatietojen mukaan kulkevan mainiosti eteenpäin ensi kauttakin ajatellen.
....aikana ajankohtainen nimimerkki osoittaa hersyvää huumorintajuaan älykkäällä ja aina kahdehdittavalla tavalla. Päättynyttä kautta koskevien yksittäisten hajatietojen mukaan IFK:n sijoitukseksi sadomasokistiliigassa muodostui kuudes. Hieno homma neljäntoista joukkueen sarjassa. Ensimmäisessä playoffskoitoksessa tiputus bluusereiden joukkoon otteluluvuin 2-4. Hieno homma.

Juna ehkä kulkee, mutta kiskot kohti menestystä ovat Hra Nybondaksen aikana kateissa tai ainakin rasvattuina ylämäessä.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juna ehkä kulkee, mutta kiskot kohti menestystä ovat Hra Nybondaksen aikana kateissa tai ainakin rasvattuina ylämäessä.

Se menestys on kulkenut ylipäätänsä HIFK:n ohi melkein kolme vuosikymmentä. Joukkueen menestys on erotettavissa joukkueen rakentamisesta. Asioita voi paloitella osiin - se ei ole rakettitiedettä. Matka on vielä kesken ja ennen päätösasemaa tarvitaan vielä snadisti enemmän rautaa ja verta ;).
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Vaikka Nybarin omien hommien hoitaminen olisi selkeästi mennyt parempaan suuntaan kaudella 09-10, niin lopputuloksesta antaisin kouluarvosanan 7 1/2. Eihän sijasta 6/14 voi antaa parempaa arvosanaa, eihän.

KJ on Nybarin tärkein työntekijä ja tämän epäonnistuminen playoff-työssään pudottaa kyllä aika paljon Nybarinkin työn lopputuloksen arvosanaa.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KJ on Nybarin tärkein työntekijä ja tämän epäonnistuminen playoff-työssään pudottaa kyllä aika paljon Nybarinkin työn lopputuloksen arvosanaa.

Itse sanoisin arvosanan putoavan, jos KJ epäonnistuu varsinkin ensi kaudella. Tekihän KJ alkuperäisen sopimuksen punaisten kanssa mösjöö Pentin toiminnan ja tohinan tuloksena. Tällä en toki tarkoita, että kaikki vastuu voidaan Tompalta viedä, mutta UTJ:n postilla joudutaan toimimaan myös aiempien toimien kahlitsemana. Kari Jalosen panokseen UTJ olisi voinut vaikuttaa kenkimällä tämän kesken kauden pois tai ainakin olemalla kenkimisen pään avaajana. Oh well, se oliskin ollut vaikuttamista. Toki jatkosopimuksen tekeminen oli osa palettia, mutta se ei vaikuttanut tämän kauden esityksiin, kuin ehkä vain minimaalisen positiivisesti, sillä osa pelaajista teki jatkosopimuksia KJ:n sopparin jälkeen, joten he ainakin päällisin puolin olivat sitoutuneita KJ:n metodeihin, koska olivat valmiita samaan seuraavalla kaudellakin.

Itse annoin arvosanaksi 8 1/2, sillä mielestäni tuo joukkue on rakennettu vakuuttavimmin sitten viimeisen menestyksen pilkahduksen ajan vuoden 1999. Olin itse todella vakuuttunut joukkueen rakenteesta aina maalivahtia myöden ja tästä kuuluu kiiton myös Nokalle, kuten hyvin toimivassa UTJ:n ja valmentajan suhteessa kuuluukin. Yhden pykälän tippuminen arvosanasta johtuu juurikin menestyksestä, vaikka itse joukkueen rakentaminen optimaaliseksikaan ei tähän välttämättä vaikuta, joten vertailu voi olla kovin paradoksaalista. Onneksi itse en ole vaikuttamassa arvioillani Nybondaksen toimiin, vaan siinä vaikuttaa olevan tällä hetkellä varsin päteviä herroja arvioita tekemässä. Ehkä mä olen lepsumpi maikka täällä JA:n palstalla Tompan suhteen, mutta aina mä pyrin rationalisoimaan nähdyn tuloksen ja tekemisen ja vetämään arviot kuka saattoi vaikuttaa mihin jne. vaikka kyseessä on kliseisesti tulosurheilusta.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...lopputuloksesta antaisin kouluarvosanan 7 1/2. Eihän sijasta 6/14 voi antaa parempaa arvosanaa, eihän.

KJ on Nybarin tärkein työntekijä ja tämän epäonnistuminen playoff-työssään pudottaa kyllä aika paljon Nybarinkin työn lopputuloksen arvosanaa.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Nybari ansaitsee mun mielestä 9:n tai jopa 9½:n arvosanan jokkueen kasaamisesta poff-floppaamisesta huolimatta. Hän hankki (KJ:n kanssa toki) kaikki tarvittavat palikat menestykseen. KJ floppasi sitten kauden tärkeimmillä hetkillä. Tammikuun lopun jälkeen Nybari ei voinut enää hyvän työn jälkeen muuta tehdä, kuin jännittää, miten jengi käytännössä pärjää.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä antaisin Nybarille kympin kultamitalista ja jokainen sija alaspäin pudottaa arvosanaa puoli numeroa. Kuudes sija on siis minulta 7 1/2 ja arvosanaan minulla kuuluu KJ:n floppaaminen playoffeissa. Tämä on nyt minun tapani ajatella asioita huippu-urheilussa, ei muuta ja jossa tulos näyttelee aina erittäin suurta osaa arvosanasta. En osaa huippu-urheilussa arvostaa kuin tulosta.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tomppa kokosi joukkueen muilta osin kiitettävästi paitsi puolustuksen. Sen arvosanaksi tulee välttävä. Puolustuksen päätehtävä on sananmukaisesti puolustaa. Tuossa joukkueessa ei ollut yhtään puolustavaa puolustajaa. Kanki yleispakki joka oli täysin sukka playoffeissa. Kaikki muut pakit sellaisia höseltäjiä joiden avut hyökkäyspäässä tai ei missään. Ei playoffeissa voi pärjätä pakistolla joka oli koottu noin yksipuolisesti. Joukkue oli heti vaikeuksissa, kun peliä käytiin omassa päässä. Vastustajalla riitti muutama minuutti hyödyntää puolustuksen sekasorto ja tehdä tarvittavat maalit. Yksinkertaisesti tuo puolustus oli koottu pelaajista jotka eivät osaa pelata ja puolustaa omassa päässä. Siis se kaikkein tärkein asia playoffeissa menestymiseen (maalivahtipelin lisäksi).
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä joukkueen rakennuksesta Nybari saa ihan tyydyttävä-hyvä maaston välillä olevan arvosanan. Suurimmat miinukset tulevat mv-saralta(alkukausi) ja selkeän johtohahmon hommaamisen puutteesta.

Pitää kuitenkin muistaa, että joukkue koottiin akselilla Nybari-Kojo. Hyvä myös pitää mielessä, ettei liigan 4 tällä hetkellä semejä pelaavaa joukkuetta oltu rakennettu mitenkään tähtivoittoisesti. Jyp oli periaatteessa ainoa, joka todella kilpavarusti itseään siirtorajalla.

Katsotaanpa vielä noita Nybarin puutteita. Veskaalueella lähdettiin rohkeasti Niemisellä selkeänä ykkösenä, Ahlqvist kakkosena idealla. Allu loukkaantui heti kättelyssä ja laittoi periaatteessa naulansa arkkuun a'la ura HIFK:ssa. Nybari hommasi ikinuoren Lundellin stunttaamaan.

Nieminen pelaili alussa passelisti, sitten tuli vastaan(mutu) nuoren veskan kokemattomuus ja HIFK:n alkukantainen(olematon?) mv-valmennus. Tässä kohdin hyvä tsiigata TPS:n veskoja. Periaatteessa alkukaudesta täysin samalla viivalla Niemisen kanssa. TPS otti karmeita rökäletappioita kauden aikana ja fanit toivottivat leggio-engren akselin alimpaan helvettiin. En tiedä, yrittikö jengi tosissaan Hurmetta saada, mutta nyt varmasti ovat tyytyväisiä kun eivät saaneet. Molemmat engren-leggio saivat valmennukselta aikaa ja arvokasta kokemusta, mv-koutsi hoiti loput. Tuloksena selkeä tasonnosto runkkarin viimeisellä jaksolla ja nyt porskuttavat pleijareissa. Eivät vieläkään ole mitään maagisia, mutta pointti varmasti tullut selväksi.

HIFK vaihtoi Niemisen pois ja heitti Lunkan tuleen. Ikinuori pelasi uransa kenties parhaimman jakson, paineettomassa vaiheessa keskellä syksyä, kun HIFK:lla ei periaatteessa ollut muuta vaihtoehtoa tolppien väliin laittaa.

Tämä ei riittänyt Nokalle, joka halusi kunnon voittavan veskan. Liekö tuo vihdoinkin uskonut sitä, mitä 99% lätkämaailmasta toitotti kauden alusta alkaen, mutta niin vain Nybari teki työnsä ja hommasi Norosen. Tästä iso plussa.

HIFK:n joukkue oli rakennettu kenttäpelaajien osalta hyvin. Lisäksi siellä pelasti tasan tarkkaan ne, ketkä Kojo sinne halusi. Oli voimaosastoa(Luttinen, Petrell, Liivik, Järvinen mm.) jotka hoitivat raa-an työnteon. Oli taito-osasto(MG, Hirso, Haataja, Ramstedt). Tässä kohdin ehkä kapsahdettiin liian kapeaksi, mutta toisaalta yksittäisten pelaajien epäonnistumisia/onnistumisia on aina pirun vaikea ennustaa. Katsokaa kärppiä ja Saarenheimoa niin totuus valkenee. Viimekauden/syksyn alla moni oli sitä mieltä, että HIFK haukkasi palan paskaa kun otti Haatajan ilman Saarenheimoa. Nyt kärppäosiossa puhutaan Haatajan ostamisesta ouluun jotta 'pekin' peli alkaisi kulkemaan.

Nyba hoiti myös hyvin täytemiesosaston(Wärn, Vilkman mm.). Ottakaa huomioon liigan taso. En vähättele muita jengejä yhtään, mutta kyllä esim. terveenä pelatessaan Max Wärn menisi aikan monen jengin kokoonpanoon.

Puolustuksessa Nybari saa hyvää ja huonoa palautetta. Kanki on peruspakki+ilkeys-voima yhdistelmä, kenet vasta tälläkaudella saatiin laitettua hänelle sopivaan rooliin. Turha odottaa Kangelta mitään pisterikkautta tai nerokkaita avaussyöttöjä. Jättäisikö joku liigajengi Kangen ottamatta jos olisi tilaisuus? Järventie oli periaatteessa riskihankinta, mutta kyllä Mara pelasi itsensä puhtaaksi tästä leimasta. Oli pleijareissa(kin) mun mielestä hyvä, joutui vain ottamaan liikaa roolia. Järventie on nimenomaan yleispuolustaja, köyhän miehen Laatikainen, eikä mikään huippuhyökkäävä pakki. Kun selkeyttää pelaajan vahvuudet ja niille sopivan roolin, voi paljon helpommin katsella tämä kautta.

Clarke oli todellinen riskihankinta, joka lopulta osoittautui sellaiseksi ei-flopannut-muttei-päässyt-loistamaankaan. Ehdotin aiemmin Clarkelle titteliä vitun-vaikea-löytää-oikea-pari. Mielestäni tätä jauhettiin kauden ajan koko ajan eikä ketään tuntunut kelpaavan. Huikea +- saldo oli myös iso miinus. Totuuden nimissä kuitenkin tunnustettava, että Clarken varaan laitettiin iso kasa HIFK:n kiekollista pelaamista ja mies oli pleijareissa meidän paras pakki.

Nybarin pakisto oli kapea ja yksitoikkoinen. Silti mies hoiti hommansa, Lupan tuominen(oli sitten KJ tai ei takana) oli selkeä vahvistus. Mies vain itse oli puolikunnossa ja loukkaantui.

HIFK:lta puuttui rosterista selkeä johtaja. Johanneshan tätä kuulutti jo syksyllä, hyvin kaveri näki puutteen. Hirso todella nosti tasoaan pleijareissa, mutta totuus on silti kylmä ja armoton: vaikka mies olisi pelannut triplapisteet, ei siitä saada isoa johtajaa kentälle. Olkoon sitten perusluonne tai pelihistoria syynä, mutta näin se vain on. MG oli vielä liian nuori, plain and simple. PW ei ole johtajatyyppiä myöskään, vaan näkymätön hiljainen raataja kuten Luttinen parhaina hetkinään. Ketä jää?

Haataja ei ole johtaja. Kibe ei ole johtaja. Kibe muuten oli periaatteessa myös hyvä haku, mutta hyytyminen pleijareissa oli jotakuinkin odotettua.

Lopuksi vielä omaa mutustelua. Joukkue koottiin KJ:n haluamalla tavalla. Joukkue olisi silti pystynyt pelaamaan erinäköistä kiekkoa. Ajoittain joukkue pelasi todella hyvin. Mä edelleen väitän, että tolla rosterilla olisi pitänyt mennä pidemmälle. Unohdetaan hetkeksi häviämisen kulttuurit ja HIFK-kiroukset. Jäljelle jää rosteri, jossa on nimimiehiä ja ok-liigatasoa olevia pelaajia. Veskaankaan ei kaaduttu. Pelisysteemiä oltiin vedetty viimekaudesta+syksyn ajan. Silti kaaduttiin, eikä edes saappaat jalassa.

Kyllähän Nyba olisi voinut parempaa työtäkin tehdä, mutta pointtina on se, että selkeät voittopalikat kaveri rakensi ja antoi valmennukselle. Siellä päässä sitten sössiittiin homma. Yksittäisten pelaajien perseilyjä ja epäonnistumisia voidaan aina spekuloida, mutta yhteenkään sellaiseen ei hävitä kokonaista pudotuspelisarjaa.

Meidän valmennus skoutattiin ennen pelejä ja pelin aikana täysin sata-nolla. Tästäkään huolimatta ei valmennus modannut omaa työtään tai muuttanut taktiikoitaan. Jääräpäisyys vei voiton. Sen jälkeen sen teki HPK.

Nyban arvosanaksi 8-9 välimaasto. Jos olisi hoitanut 'norosen' hetikauden alusta ja siirtorajalla viimeistään jonkun 'johtajan', nostaisin selkeään ysiin.

Jalonen ei muuten pääse 6+ yläpuolelle. Sen verran äijän pleijaridyykkaus pudottaa. Jos kerran Nybari oppi viimekauden pelaajahankinnoistaan, miksei voida odottaa samanlaista tasonnostoa Jaloseltakin?
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kerran Nybari oppi viimekauden pelaajahankinnoistaan, miksei voida odottaa samanlaista tasonnostoa Jaloseltakin?

Vaikka mä olen dissannut Nokkaa pleijareiden välittömässä jälkimainingissa ja syystä, niin hyvä kysymys tämäkin ja antaa KJ:n koko historian tuntien argumentin sen puolesta, että jos parempaa ei löydä niin miksi pitäisi väkisin pyrkiä eroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös