Tom Kivimäestä Bluesin uusi toimitusjohtaja

  • 3 583
  • 36

scholl

Jäsen
Nikke kirjoitti:
Kivimäki on tehnyt hommia HIFK:ssa Penan alaisuudessa, nyt ollut Bluesissa, tuttu organisaatio jne. Aivan oikea valinta verrattuna siihen että taas olisi tässä asiassa aloitettu alusta.

Tomppa on hyvä valinta. Olisi varmasti kelvannut IFK:honkin. Teki täälläkin päin nimittäin hyvin hommia. Fakta on, että mies taisi lähteä länteen, kun siellä oli tiedossa enemmän vastuuta ja haastavammat tehtävät. Hänellä on kaikki mahdollisuudet siihen, että onnistuu toimarina hyvin.
 

Kapo

Jäsen
Siis mikäli Bluesissa toimarilla oikeasti on mitään edellytyksiä toimia. Edellinen mies viihtyi kuitenkin melkein vuoden. Toivottavasti Kivimäki jo tietää ja tuntee Salonojan tavan hoitaa hommia..
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoon A-juniorit, Mathias Klockars (MMA)
Hartza kirjoitti:
Bluesin yleisökeskiarvo runkosarjassa oli edellisellä kaudella 3931 ja kuluvalla kaudella 5111. Absoluuttista kasvua oli 1180 katsojaa/ottelu, joka tarkoittaa 30% kasvua edelliseen kauteen. SM-Liigan keskimääräinen kasvu oli samaan aikaan 6%.

Sinun pitäisi tietää, että myynti/markkinointijohtaja pystyy lähinnä vaikuttamaan tulopuolelle poislukien myynnin ja markkinoinnin kulut. Toiminnan tuloksellisuudesta vastaa toimitusjohtaja, joka ei siis ollut Kivimäki, vaan Lintunen.

Kivimäki ei varmaan päättänyt pelaajahankinnoista ja pystynyt vaikuttamaan kulupuolelle tässä suhteessa.

Mitkäs ne sinun argumentit olivatkaan?

5111?oikeastiko? Mistä ton voi tarkasta? Pirun vaikea uskoa, kun ollut tällä kaudella melkein, joka pelissä ja harvoin on päästy edes lähelle 5000! Niin..pitkällä aikavälillä ei ole järkevää, että yleisömäärä kasvaa, jos jokainen lisäkatsoja aiheuttaa lisätappioita...myös markkinointi aiheuttaa menoja.

Edit. niin siis joka tapuksessa voi kysyä onko ollut järkevää hankkia katsojia tappiolla? niin ja kyllähän yleisökeskiarvoa voisi edelleen nostaa, jos puolittaisia lippujen hinnat. Tämä tuskin olisi järkevää...
Edit2: kyllä...näin netissä lukee. Ihme juttu! Ei voi muuta kuin ihmetellä!
 
Viimeksi muokattu:

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
kauppatieteilijä kirjoitti:
Edit. niin siis joka tapuksessa voi kysyä onko ollut järkevää hankkia katsojia tappiolla? niin ja kyllähän yleisökeskiarvoa voisi edelleen nostaa, jos puolittaisia lippujen hinnat. Tämä tuskin olisi järkevää...
Jukka Sonninen mainitsi jossakin mediassa jokin aika sitten, että Blues saa tuottoa lipuista 10 euroa per lippu, joten tuolla keskiarvolla Blues saisi 51 110 euroa. Viime kauden keskiarvolla yksittäisen lipun tuotoksi tulee 13 euroa. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon tällä kaudella on käytetty enemmän ilmaislippuja yms., eli tuleeko peleistä enemmän lipputuloina kuin viime kaudella.

Toki on muistettava, että katsojat tuovat muutenkin rahaa kuin pelkkinä lipputuloina. Nämä reilut tuhat katsojaa per ottelu ovat myös tuoneet rahaa oheismyyntiin varsin hyvin. Lisäksi katsojamäärissä on tällä kaudella junnuille myydyt halvat liput. Oli niiden vaikutus mikä tahansa, ne ovat erinomainen asia espoolaiselle kiekkoilulle pitkässä juoksussa. Nuoret pääsevät peleihin katsomaan espoolaista kiekkoilua ja toivon mukaan kiintyvät Bluesiin siinä määrin, että jatkavat Bluesin väreissä pelaamista ja heille kehittyy espoolainen sydän.

Itse uskoisin, että kaikkine hyvine puolineen yleisömäärän kasvattaminen tälle kaudelle, vaikka hieman talouden kustannuksella on pitkässä juoksussa erittäin hyvä asia. Hallilla on väkeä, oheismyynti paranee ja toivon mukaan saadaan íhmisiä palaamaan hallille.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoon A-juniorit, Mathias Klockars (MMA)
Kapulainen kirjoitti:
Jukka Sonninen mainitsi jossakin mediassa jokin aika sitten, että Blues saa tuottoa lipuista 10 euroa per lippu, joten tuolla keskiarvolla Blues saisi 51 110 euroa. Viime kauden keskiarvolla yksittäisen lipun tuotoksi tulee 13 euroa. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon tällä kaudella on käytetty enemmän ilmaislippuja yms., eli tuleeko peleistä enemmän lipputuloina kuin viime kaudella.

Toki on muistettava, että katsojat tuovat muutenkin rahaa kuin pelkkinä lipputuloina. Nämä reilut tuhat katsojaa per ottelu ovat myös tuoneet rahaa oheismyyntiin varsin hyvin. Lisäksi katsojamäärissä on tällä kaudella junnuille myydyt halvat liput. Oli niiden vaikutus mikä tahansa, ne ovat erinomainen asia espoolaiselle kiekkoilulle pitkässä juoksussa. Nuoret pääsevät peleihin katsomaan espoolaista kiekkoilua ja toivon mukaan kiintyvät Bluesiin siinä määrin, että jatkavat Bluesin väreissä pelaamista ja heille kehittyy espoolainen sydän.

Itse uskoisin, että kaikkine hyvine puolineen yleisömäärän kasvattaminen tälle kaudelle, vaikka hieman talouden kustannuksella on pitkässä juoksussa erittäin hyvä asia. Hallilla on väkeä, oheismyynti paranee ja toivon mukaan saadaan íhmisiä palaamaan hallille.

kyllä kyllä...olet ihan oikeassa. Toisaalta vaatisi hieman pidemmälle vietyä tilinpäätösanalyysia ennen kuin tilanteesta voi sanoa tarkemmin mitään. Toi on ihan hyvä pointti toi ilmaisliput yms. Toisaalta lippujen myynnin hintajoustoa olisi kiinnostavaa tutkia tarkemmin. Onhan niin, että on vaikea sanoa kannattaako myydä 7 lippua 15 eurolla, vai 10 lippua 9 eurolla. Siis tietenkin 7*15 on isompi tulo, mutta pitää huomioida myös esim. oheismyynti. Hintajousto tuskin on vakio, eli hinnan ja lippujen määrän tulo on vakio. Optimia on vaikea sanoa.

Lisäksi:

Lipputulojen osuus kaikista tuloista ja oheismyynnin osuus kaikista tuloista? Kustannusten jakaantuminen kiinteisin (osuus varmaan todella suuri) ja muuttuviin (siis muuttuvat toiminnan volyymin muuttuessa)? Myös ei-rahamääräisiä: brändin vahvistuminen? Fanikulttuurin/sitoutuneisuuden kasvu? Liikevaihdon kasvun ja yleisömäärän suhde jne.
 

Lambert

Jäsen
Suosikkijoukkue
La islas
Kapo kirjoitti:
Siis mikäli Bluesissa toimarilla oikeasti on mitään edellytyksiä toimia. Edellinen mies viihtyi kuitenkin melkein vuoden. Toivottavasti Kivimäki jo tietää ja tuntee Salonojan tavan hoitaa hommia..

Ei vaan riitä, että tietää ja tuntee Jussin. Cride perusti kaiken tähän, sai jatkaa hetken kauemmin, kunnes lopulta lähetettiin. Kivimäen tarvitsee tietää yhden toisen S:lla alkavan kaverin tavat toimia. Ja siihen ei riitä yksi luku opasta nimeltä "meidän vuosi". Uhka tulee tällä kertaa "alhaalta päin".
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Lambert kirjoitti:
Kivimäen tarvitsee tietää yhden toisen S:lla alkavan kaverin tavat toimia. Ja siihen ei riitä yksi luku opasta nimeltä "meidän vuosi". Uhka tulee tällä kertaa "alhaalta päin".

S:sta ei ole mitään uhkaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
NHL:ssä muistaakseni ns. concession-salesin (eli kaikki oheishärpäke parkkimaksuista bisseen) osuus oli n. 20% pääsylipputuloista eli jokaisesta 10€ lipputulosta tuli vielä 2€ oheismyyntiä päälle.

Tiedä sitten miten Suomessa mutta uskoisin että aika lähellä samaa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
kauppatieteilijä kirjoitti:
Toi on ihan hyvä pointti toi ilmaisliput yms. Toisaalta lippujen myynnin hintajoustoa olisi kiinnostavaa tutkia tarkemmin. Onhan niin, että on vaikea sanoa kannattaako myydä 7 lippua 15 eurolla, vai 10 lippua 9 eurolla. Siis tietenkin 7*15 on isompi tulo, mutta pitää huomioida myös esim. oheismyynti. Hintajousto tuskin on vakio, eli hinnan ja lippujen määrän tulo on vakio. Optimia on vaikea sanoa.
Tässähän on parhaimmassa tapauksessa tehty loistavaa pohjatyötä tuleville kausille. Blues on vuosi vuodelta saanut nuorten, tulevien maksavien katsojien joukossa jalansijaa. Ihan faktisesti; Bluesin yleisökeskiarvo runkosarjassa kaudella 2004-05 3931, kaudella 2005-06 5111 katsojaa. Nyt fanipohjaa on saatu laajennettua ja väitän että tämä kantaa tulev(i)ana kautena hedelmää. Fanikausareiden hintaa nostetaan ensi kaudeksi prosentuaalisesti paljonkin mutta hinta on silti niin naurettavan halpa että oletan että niitä myydään ainakin noin 80% siitä määrästä mitä tälle kaudelle. Yhteenvetona, uskoisin että yleisökeskiarvo säilyy ensi kaudella (vähintään) samana vaikka ilmaislippujen määrää vähennetään & tiettyjen lippujen hintoja nostetaan.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ilmaisliput ovat ilmaisia käyttäjälleen, mutta ovatko ne esimerkiksi Hesarin sponsoroimia?

On totta, että hintajousto ts. lätkäyleisön hintaherkkyys määrittelee mikä on lipputuottojen maksimoinnin osalta optimaalinen hinta. Kokonaistuottojen kohdalla pitää vielä ottaa huomioon tuo oheismyyntitulojen kasvu, kun yleisömäärän kasvu korreloi oheismyyntiin.

Tällä kaudella on ollut osittain halvemmat liput seisomokatsomoon ja 8€, mutta niitä on saatavilla rajoitetusti. Tämäkin on osittain seurausta hintaherkkyydestä ja sen hyväksikäytöstä. Hintadiskriminointia, jolloin ei tarvitse myydä niille katsojille edullista 8€ lippua, jotka ovat valmiita maksamaan hyvästä istumapaikasta enemmän. Toisaalta tarjotaan esim. opiskelijoille mahdollisuutta tulla peliin entistä useammin huokealla lipulla.

Pääsylipputulot eivät ole suurin tuloerä liigajoukkueen budjetissa. Itse kuitenkin arvelen, että sekä tulopuoli ja menopuoli ovat kasvaneet viime kaudesta. Menopuoli ehkä hiukan tulopuolta enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä moni unhotaa sen, että suurilla ja/tai kasvavilla katsjomäärillä on myös muita vaikutuksia kuin mahdollinen tulojen kasvu. On ihan eri asia löydä neuvotteluissa yritysten kanssa tuollaisia lukuja pöytään. Firmoille se on sitä paitsi aika sama miten se porukka on halliin saatu, jos se siellä vain pysyy.

Tuskin katteeet on suurimmassa osassa katsomopaikoista kovinkaan kovat, jolloin taloudelliselta kannalta ei ole niin dramaattista, jos ne paikat myydään "omakustanne" hintaan.

Lisäksi enemmän porukkaa luo yleensä paremman tunnelman, ja parempi tunnelma auttaa joukkuetta.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
tkks kirjoitti:
Tässä moni unhotaa sen, että suurilla ja/tai kasvavilla katsjomäärillä on myös muita vaikutuksia kuin mahdollinen tulojen kasvu. On ihan eri asia löydä neuvotteluissa yritysten kanssa tuollaisia lukuja pöytään. Firmoille se on sitä paitsi aika sama miten se porukka on halliin saatu, jos se siellä vain pysyy.

Tuskin katteeet on suurimmassa osassa katsomopaikoista kovinkaan kovat, jolloin taloudelliselta kannalta ei ole niin dramaattista, jos ne paikat myydään "omakustanne" hintaan.

Lisäksi enemmän porukkaa luo yleensä paremman tunnelman, ja parempi tunnelma auttaa joukkuetta.
Nimimerkki "tkks" kiteyttää asian varsin hyvin yllä. Bluesin kohdalla lippuja voi mielestäni myydä hieman halvemmalla ilman pelkoa tappion tekemisestä, sehän on täällä jo ihan tuttua. Nyt olisi nimenomaan tärkeintä luoda hyvää pohjaa kannattajakulttuurille, kuten Nikke totesi. Parhaassa tapauksessa tosiaan on kannattajapohjaa saatu kasvatettua reippaasti, jolloin menestyksen myötä muutaman vuoden kuluessa lippujen hintoja voi pikku hiljaa hilata lähemmäs taloudellisesti järkevämpää tasoa ilman, että yleisö äänestää jaloillaan. Kivimäki luultavasti tuntee nämä asiat suhteellisen hyvin, onhan hän päässyt läheltä seuraamaan kuinka IFK:ssa hoidetaan nämä asiat. Siinä mielessä IFK on varsin hyvä esimerkki, että siellä joukkueen/yrityksen imago on hyvin vahva niin kannattajien kuin myös varmasti yhteistyökumppanien keskuudessa. Nehän ovat tällä hetkellä hyvin tärkeä kehitettävä osa Bluesin tulevaisuuden palapelissä.

Toinen osa on junioritoiminta ja etenkin nuorten kasvattaminen "blueslaisiksi". Tässäkin osassa vetovastuu on varsinaisella ammattilaisella, Raimo Summasella. Ikinä ei ole liikaa uusia artolaatikaisia tai peteraholoja tai juhaikosia. En tiedä kenen idea on ollut (lienee Summasen) tarjota junnuille kausikortti halvalla, mutta joka tapauksessa tämän kaltainen paluu Matinkylän aikoihin on ollut erinomainen teko. Kuten jo aiemmin kirjoitin, se on omiaan parantamaan nuorten sitoutumista joukkueeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös