Tobias Winberg – the next one?

  • 30 591
  • 184

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kyllä sieltä junnuista pitää tulla pykälän parempaa laatua, eikä näitä kun tekee 1+3 sataan matsiin. Ihan ok pelaaja mutta ei mitään sellaista jonka perään pitäisi isommin itkeä. Winperikin on aika monta kautta pyörinyt tuossa ja varmaan tekee ihan hyvää lähteä hakemaan steppiä muualta. Viimekaudella otteet oli lupaavia, tällä kaudella on ollut todella hiljaista.

Lisätään nyt se verran että mitää Jardineja ei tarvitse roudata Winbergien minuutteja syömään. Toivotaan että tuo siirto tarkoittaa tulevaisuuden satsauksia Luotoon ja Saliniin eikä tosiaan nähdä mitää Jardineja syömässä heidän minuuttejaan.

Amen. Itse en ole ikinä pitänyt Winbergiä mitenkään erityisen lupaavana pelaajana vaikka onhan hänellä kaikki mahdollisuudet kehittyä kelvolliseksi liigatason peruspakiksi. Hän on pyörinyt edarin mukana jo kolme kautta eikä merkittäviä steppejä ole nähty, vaan päinvastoin - jopa pientä taantumista, oli syynä sitten viime keväänä tapahtunut loukki tai ei. Ikää on 23 vuotta, eli mistään junnustakaan ei voida enää puhua.

Näen kyllä eri tavalla. Rautakorpi on aika hyvin vuosien aikana osannut valita joukkueeseen juuri tälläisiä "kohta ottaa seuraavan stepin" kundeja.

KOSKA on 23-vuotias voi hänestä koulia erinomaisen liigan-pakin, mutta NHLään lähtö on aika epätodennäköistä. Winberg on juuri sitä mitä IFKlta on puuttunut:

Oma jätkä, joka pystyisi pelaamaan seuraavat vuodet IFKn kolmosparissa kohtuu edullisesti, ettei sinne tarvitse roudata jotain tusinapakkia. Sitten pikkuhiljaa ottaa sen stepin 2.pariin.

Mä luulen, että IFK mokasi tässä. Murphy ei jostain syystä luottanut kundiin. Kävi näyttämässä Jypissä, että osaa pelata liigassa yli 20 minsan roolissa ja siellä laitettiin samantien nimi paperiin.

Miksi jäädä tänne odottelemaan, että IFK hankkii taas jonkun uuden ECHL-kundin ja joutuu istumaan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Oma jätkä, joka pystyisi pelaamaan seuraavat vuodet IFKn kolmosparissa kohtuu edullisesti, ettei sinne tarvitse roudata jotain tusinapakkia. Sitten pikkuhiljaa ottaa sen stepin 2.pariin.
Mielestäni IFK:n kolmosparissa ei tietenkään pidä pelata ketään tusinapakkia, oli kyseessä sitten oma jätkä tai muualta hankittu. Laatua pitäisi olla joka ruudussa. Enkä nyt sano, että juuri Winberg olisi tusinapakki, mutta eihän IFK voi tämän kauden edesottamuksiin pohjaten taata paikkaa ensi kaudella pelaavassa kuusikossa eikä niitä tulevan kauden rooleja oikein kauden 20-21 näytöilläkään voi lukita. Tottakai pelaaja itsekin tietää, että JYP:ssä on enemmän vastuuta tarjolla kun täällä ura polkee vähän paikallaan. Onhan tämä sama kuvio toistunut moneen kertaan aiemminkin; itse näen, että jos haluat murtautua Liigan suurimalla budjetilla operoivan joukkueen vakiokokoonpanoon, niin kolme vuotta on aikalailla maksimi mitä voidaan antaa aikaa, tuossa ajassa se rooli pitäisi pystyä ottamaan, oli loukkaantumisia tai ei. Ne ajat ovat onneksi takanapäin, jolloin odoteltiin 7 kautta Juuso Salmen läpimurtoa.

Kyllähän Winbergillä on aihiot luoda sellainen "miihkaliteppomainen" ura Liigassa, mutta ymmärrän kyllä IFK:n näkökulman jättää jatkosopimus sorvaamatta ja toisaalta ymmärrän myös senkin jos tahtotila oli enemmän pelaajan puolelta lähtöisin.

Samaan hengenvetoon esitän veikkaukseni, että Salin on jo ensi kaudella valmis liigapelaaja mikäli saa ehjän kesän alle. Lahjakkuutta löytyy melkoisesti.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mielestäni IFK:n kolmosparissa ei tietenkään pidä pelata ketään tusinapakkia, oli kyseessä sitten oma jätkä tai muualta hankittu. Laatua pitäisi olla joka ruudussa. Enkä nyt sano, että juuri Winberg olisi tusinapakki, mutta eihän IFK voi tämän kauden edesottamuksiin pohjaten taata paikkaa ensi kaudella pelaavassa kuusikossa eikä niitä tulevan kauden rooleja oikein kauden 20-21 näytöilläkään voi lukita. Tottakai pelaaja itsekin tietää, että JYP:ssä on enemmän vastuuta tarjolla kun täällä ura polkee vähän paikallaan. Onhan tämä sama kuvio toistunut moneen kertaan aiemminkin; itse näen, että jos haluat murtautua Liigan suurimalla budjetilla operoivan joukkueen vakiokokoonpanoon, niin kolme vuotta on aikalailla maksimi mitä voidaan antaa aikaa, tuossa ajassa se rooli pitäisi pystyä ottamaan, oli loukkaantumisia tai ei. Ne ajat ovat onneksi takanapäin, jolloin odoteltiin 7 kautta Juuso Salmen läpimurtoa.

Kyllähän Winbergillä on aihiot luoda sellainen "miihkaliteppomainen" ura Liigassa, mutta ymmärrän kyllä IFK:n näkökulman jättää jatkosopimus sorvaamatta ja toisaalta ymmärrän myös senkin jos tahtotila oli enemmän pelaajan puolelta lähtöisin.

Samaan hengenvetoon esitän veikkaukseni, että Salin on jo ensi kaudella valmis liigapelaaja mikäli saa ehjän kesän alle. Lahjakkuutta löytyy melkoisesti.

No nää on aika vaikeita. Teoriassa Jääskästä olisi pitänyt päästää irti viime kauden perusteella. Ei ole nimittäin edullinen samalla tavalla kuin Winberg lienee olevan.

Silti Salmelainen sorvasi sen kahden vuoden jatkon Jäkylle. Oli täällä Jatkiksessa kirjoittajat aika montaa mieltä siitä jatkosta.

Winberg on vähän samanlainen tapaus. Ne avut on siellä olemassa ja vertaus Sinko-Juusoon on melkein hupaisa. Winberg kuitenkin oikeasti oli meidän Top-5 pakki jo viime keväänä.

Mä luulen, että lähtö tuli pelaajan aloitteesta.

Omiin kasvatteihin pitäisi myös suhtautua hieman arvokkaammin eikä aina viitata siihen Nybari-ajan suojatyöpaikkameininkiin. Nämä viime aikojen omat pojat on kuitenkin eri tason kavereita kuin Salmi, Eemeli Heikkinen tai joku Henri Tamminen. Meillä on ymmärtääkseni vähiten omia kasvatteja kokoonpanossa kaikista kärkijoukkueista. Pidän sitä ongelmana. Ostojoukkue on aina kallis eikä sillä ole hirveästi mestaruuksiakaan tuotu. Kärpissä ja Tapparassa on vissiin omat pojat olleet aika isossa roolissa aika usein mestaruuksien kohdalla.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mä luulen, että lähtö tuli pelaajan aloitteesta.

Onko siis tietoa että ei jatka meillä?

Harmi koska näen edelleen paljon lunastamatonta potentiaalia eikä se että pelaa pari kk lainalla toisella Liiga seurassa ole mielestäni huono juttu. Parempi sekin kuin huilaaminen ja sitä kautta voi saada hyviä steppejä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Onko siis tietoa että ei jatka meillä?

Harmi koska näen edelleen paljon lunastamatonta potentiaalia eikä se että pelaa pari kk lainalla toisella Liiga seurassa ole mielestäni huono juttu. Parempi sekin kuin huilaaminen ja sitä kautta voi saada hyviä steppejä.

Huhuihinhan nuo lehtien jututkin perustuu, mutta uskon tämän pitävän paikkansa.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näen kyllä eri tavalla. Rautakorpi on aika hyvin vuosien aikana osannut valita joukkueeseen juuri tälläisiä "kohta ottaa seuraavan stepin" kundeja.

KOSKA on 23-vuotias voi hänestä koulia erinomaisen liigan-pakin, mutta NHLään lähtö on aika epätodennäköistä. Winberg on juuri sitä mitä IFKlta on puuttunut:

Oma jätkä, joka pystyisi pelaamaan seuraavat vuodet IFKn kolmosparissa kohtuu edullisesti, ettei sinne tarvitse roudata jotain tusinapakkia. Sitten pikkuhiljaa ottaa sen stepin 2.pariin.

Mä luulen, että IFK mokasi tässä. Murphy ei jostain syystä luottanut kundiin. Kävi näyttämässä Jypissä, että osaa pelata liigassa yli 20 minsan roolissa ja siellä laitettiin samantien nimi paperiin.

Miksi jäädä tänne odottelemaan, että IFK hankkii taas jonkun uuden ECHL-kundin ja joutuu istumaan.

Kyllä mä mielestäni kirjoitin ettei mitään tusinapakkeja pidäkään roudata prospektien tielle, oliko sitten eri viestissä. Mun mielestä Winbergissä nyt ei vaan ole sellaista faktoria, että hänen peräänsä pitäisi itkemään jäädä. Omista pitäis tonne kolmospariin ideaalisti saada sen tasoista kundia kun on edes jotain pistepotentiaalia olemassa, sekä pystyy tuuraamaan kakkosparissa. Winberg voi joskus tulevaisuudessa olla sitä, mutta kolmeen kauteen ei ole sitä paikkaa pystynyt ottamaan. Edelleen rotaatiopakin perään ktkeminen on mielestäni turhaa. Tuo rooli meillä olisi luvassa ja ihan varmasti on hänelle parempi lähteä antamaan näytöt muualle.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä mä mielestäni kirjoitin ettei mitään tusinapakkeja pidäkään roudata prospektien tielle, oliko sitten eri viestissä. Mun mielestä Winbergissä nyt ei vaan ole sellaista faktoria, että hänen peräänsä pitäisi itkemään jäädä. Omista pitäis tonne kolmospariin ideaalisti saada sen tasoista kundia kun on edes jotain pistepotentiaalia olemassa, sekä pystyy tuuraamaan kakkosparissa. Winberg voi joskus tulevaisuudessa olla sitä, mutta kolmeen kauteen ei ole sitä paikkaa pystynyt ottamaan. Edelleen rotaatiopakin perään ktkeminen on mielestäni turhaa. Tuo rooli meillä olisi luvassa ja ihan varmasti on hänelle parempi lähteä antamaan näytöt muualle.

Ei se ole "rotaatiopakin perään itkemistä" jos näkee pakin jolla on iso potentiaali, jota ei olla vielä saatu lunastettua. Olisi todella hyvä ns. 8. pakki josta olisi varmasti paljon iloa ja voisi pelata 3. parissa. On ollut saumat ottaa paikka, mutta toisaalta ei ehkä kuitenkaan. Jos pelaaja on itse rooliinsa tyytyväinen niin kannattaahan sellainen pitää, jos saa kuitenkin annettua peliaikaa. Mutta jos breikkaa muualla eikä palaa meille niin onhan se menetys. Winbergillä kaikki mahdollisuudet olla osa joukkueen runkoa tulevaisuudessa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No nää on aika vaikeita. Teoriassa Jääskästä olisi pitänyt päästää irti viime kauden perusteella. Ei ole nimittäin edullinen samalla tavalla kuin Winberg lienee olevan.

Silti Salmelainen sorvasi sen kahden vuoden jatkon Jäkylle. Oli täällä Jatkiksessa kirjoittajat aika montaa mieltä siitä jatkosta.

Winberg on vähän samanlainen tapaus. Ne avut on siellä olemassa ja vertaus Sinko-Juusoon on melkein hupaisa. Winberg kuitenkin oikeasti oli meidän Top-5 pakki jo viime keväänä.

Mä luulen, että lähtö tuli pelaajan aloitteesta.

Omiin kasvatteihin pitäisi myös suhtautua hieman arvokkaammin eikä aina viitata siihen Nybari-ajan suojatyöpaikkameininkiin. Nämä viime aikojen omat pojat on kuitenkin eri tason kavereita kuin Salmi, Eemeli Heikkinen tai joku Henri Tamminen. Meillä on ymmärtääkseni vähiten omia kasvatteja kokoonpanossa kaikista kärkijoukkueista. Pidän sitä ongelmana. Ostojoukkue on aina kallis eikä sillä ole hirveästi mestaruuksiakaan tuotu. Kärpissä ja Tapparassa on vissiin omat pojat olleet aika isossa roolissa aika usein mestaruuksien kohdalla.
Itse en olisi välttämättä sorvannut Jääskän kanssa jatkosopimusta viime kauden päätteeksi, mutta toki nuorisomaajoukkueet läpi kolunneena pelaajana näen hänessä myös enemmän potentiaalia kuin Winbergissä vaikka eri pelipaikkaa pelaavatkin. Uskoisin Salmelaisen arvioivan parhaan kykynsä mukaan jatkuvuusprosessia toteuttaessaan, että kenellä on parhaat edellytykset ottaa harppauksia urallaan juuri IFK:ssa.

En toki verrannut Winbergiä pelaajana Juuso Salmeen vaan totesin yleisenä huomiona, että onneksi ne ajat ovat takanapäin, jolloin Juuso Salmen läpimurtoa odoteltiin 7 kautta. Eli toisin sanoen annoin posia Tobias Salmelaiselle; kehitystä on tapahtunut. Niin ikään mainitsemani Miihkali Teppo voisi ehkä olla parempi kohde jos Winbergiä halutaan pelaajana vertailla näihin muualle siirtyneisiin IFK-kasvatteihin. Hänenkään perään en varsinaisesti jäänyt huutelemaan vaikka paikoin on pystynyt ihan hyvin peruspakin roolin eri joukkueissa hoitamaan.

Veikkaan myös samaa, että aloite lähtöön tuli pelaajan puolelta eikä toki olisi ensimmäinen kerta kun pari-kolme vuotta vakiokokoonpanon ja rotaation välimaastossa pyörinyt nuorehko pelaaja siirtyy muualle isomman vastuun perässä. Tämä on asia mikä tuntuu toistuvan vuodesta toiseen, oli penkin takana tai UJ:n roolissa kuka tahansa.

Itse pyrin analysoimaan omia kasvatteja neutraalisti pelaajina enkä suinkaan "oma jätkä"-filtterin takaa. Olet täysin oikeassa, että paljon on tapahtunut sitten Nybondaksen, mutta toistan itseäni siinä, että omien kasvattien määrä edarissa ei pidä olla mikään itseisarvo vaan kaiken pitäisi lähteä siitä, että juniorimylly tuotta riittävästi laatua sinne edariin. Jos ei tuota, niin kehitystyöhön pitää satsata, niin että se tuottaa tulevaisuudessa. Kun Kärpät tuli mainittua, niin onko Salin meidän oma "topiniemelä"? Aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Harmittaa hieman winberin lähteminen, odotin/odotan et tulee vetää hyvän uran.
Vähän sellainen arkuus paistaa otteissa, itseluottamuksen kun saa kondikseen niin solidi pakki Liigaan, miksei myös EHT:lle.
Pari kautta Jypis, sit himaan Motinin paikalle, paitsi toiseen laitaan.
 
J

Just-Ice-Hockey

Mielelläni pitäisin Winbergin Stadissa. Kuten jo aiemmin mainitsin, näin ja näen Winbergissä potentiaalia "uudeksi Ahoseksi". Kolmospariin kookas ja hyvin liikkuva puolustaja, oletettavasti aika maltillisella sopimuksella, olisin pyrkinyt pitämään. Toisaalta, jos Winberg päätyy toisaalle ensi kaudeksi, ei hänessä ole pelaajana myöskään mitään sellaista, minkä perään pitäisi kovasti haikailemaan ruveta. Ongelmaksi Wimbergin mahdollinen poistuminen muuttuu siinä kohtaa, kun meidän kolmosparissa viilettää joko a) huonompi tai b) oletettavasti puolet kalliimpi pelaaja, joka ei pelillisesti tarjoa riittävää upsidea suhteessa perustelemaan palkkaeroa.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Kun Kärpät tuli mainittua, niin onko Salin meidän oma "topiniemelä"? Aika näyttää.
Veikkaan, että on.
Ja luulen, että Topi Niemelä sekä Otto Salin kehittyvät tulevaisuuden "miroheiskasiksi" asti.
 

Zamppaaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni harmittaa Winbergin lähtö. Näen hänessä paljon samaa kuin Kotkansalossa. Kotkansalo hieman kiekollisempi, Winberg parempi luistelemaan. Molemmat minusta 3 parin pakkeja lähtökohtaisesti ensi kaudelle, isona erona vain, että Kotkansalo tienaa todennäköisesti 1.5-2 kertaa enemmän kuin Winberg ja tässä on mielestäni se ongelma
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Winberg lähtee, niin harmittaa vietävästi. Kaverista näkee että tulee olemaan TOP4 puolustaja liigassa seuraan kuin seuraan kahden vuoden sisällä, oli jo sitä viime kauden poffeissa. Vielä toistaiseksi taso vähän heittelee pelistä peliin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt ei ole aika spekuloida ensi kauden jengiä, sen aika on myöhemmin, mutta en pysty millään hyväksymään Winbergin mahdollista siirtoa muualle. Tänään taas pihalla olleessa pakistossa ehdoton valopilkku.

Tämä. Mua vituttaa ihan huolella, että Winberg ei ole saanut valmennukselta sitä luottoa, mitä olisi ansainnut. Aivan käsittämätöntä, että Kotkansalo on saanut järjettömän määrän luottoa ja samaan aikaan Winberg ei ole. Vihaan epäoikeidenmukaisuutta ja siksi mulla menee pahasti tunteisiin tämä Winbergin tilanne.

Tänäänkin hyvä ja ennakkoluuloton peli. Yritti pelata omilla vahvuuksillaan ja välillä onnistuikin siinä oikein mallikkaasti. Kokonaisuutena muutenkin hyvät pari peliä. Samaa ei voi sanoa näistä muista valmennuksen "luottopakeista".
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Iso pettymys ja tästä kyllä miinus nyt Salmelaisen hattuun. Hyvä yleispuolustaja lähti JYPiin.
Joo mielellään olisin täällä pitänyt.
Rohkeesti lisää peliaikaa näille nuorille ja antaa roolin kasvaa rauhassa. Se olisi järkevää. IFK:ssa ei ole tilaa kuin Heiskasen tasoisille talenteille. Muut saa muutaman jämäminuutin 4.kentässä ja sillä ei pelaajana kehity.
Kehitys ei aina ole lineaarista ja joukkueessa voisi mun mielestä olla 10 tosi kova palkkaista ammattilaista ja loput pitäisi olla omista kasvavia junnuja, jotka kiipeää pikkuhiljaa korkeammalle.

Esimerkiksi Paajasen rinnalle olisi suht helppo heittää laidalle kaksi muutaman kauden liigassa marinoitunutta kehityskelpoista 20-24 v kaveria.
Ei niiden tarvitse siinä roolissa olla mitään eht- pelaajia.

Tsemppia Winbergille ja toivottavasti breikkaa kunnolla läpi.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Harmittaa jo nyt ja vielä enemmän, kun nähdään mihin pystyy saadessaan luottoa enemmän.
Tobbe voisi taas tehdä jonkun sopimuksen jonkun Ahosen kanssa 2+1 tai Jardinen tai Kotkansalon kanssa ja peliaikaa heille lisää vain, vaikka kuinka huono olisi kehityskäyrä. Ja seuraavaksi Salin ja Luoto lainalle SaiPaan ja Jukureihin. Kyllä heillekin tarjotaan hyvä mahdollisuus muualla.
 

samsuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ymmärrän Winbergin kannalta tämän siirron Jykylään. Olisin itsekin mielelläni pitänyt Stadissa mutta JYPissä on todennäköisesti isompi tontti tarjolla joten ymmärrän siirron. Uskon myös että Salmelainen on halunnut pitää hänet mutta ei vaan ole tarjota Winbergille sitä roolia mitä hän tavoittelee. Onnea ja menestystä Winbergille Jyväskylään!
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Harmittaa jo nyt ja vielä enemmän, kun nähdään mihin pystyy saadessaan luottoa enemmän.
Tobbe voisi taas tehdä jonkun sopimuksen jonkun Ahosen kanssa 2+1 tai Jardinen tai Kotkansalon kanssa ja peliaikaa heille lisää vain, vaikka kuinka huono olisi kehityskäyrä. Ja seuraavaksi Salin ja Luoto lainalle SaiPaan ja Jukureihin. Kyllä heillekin tarjotaan hyvä mahdollisuus muualla.
Ymmärrän kyllä kommenttisi koskien Maunoa ja Jardinea, mutta Kotkansaloa en. On totta, että Kotkansalon kausi EHTn jälkeen oli todella vaikea, mutta sitä ennen hän pelasi tasolla, jolla Winberg ei ole ikinä pelannut. Molemmat ovat kuitenkin samanikäisiä, joten jos valinta oli Kotkansalo-Winberg niin 10/10 ottaisin ensimmäisen. Kotkansaloa itse asiassa ajettiin sisään tavalla, jota sinä olet useasti täällä peräänkuuluttanut esimerkiksi nyt viimeiseksi Teissalan kanssa eli annetaan vastuuta paljon näytöistä piittaamatta? Miksi se ei nyt kelpaa sinulle Kotkansalon kanssa? Ideaalitilanteessa nämä Kotkansalon tällä kaudella nähdyt horror-otteet olivat niitä kasvurahoja, jotka pitää maksaa ja tulevilla kausilla Kotkansalo kiittää tuosta vastuusta Murphya sekä palkitsee meidät ”kärsivällisyydestä”.

Paljon onnea Winbergille Nykäskylään! Mielenkiiinnolla odotan minkälaisen roolin sieltä saa? Hopeakorpi ei tunnetusti lähde ikinä osallistumaan ja samaa kertoo myös JYPin hankinnat tähän mennessä, joten lainajakson tapaan Winberg tuskin saa nyt kausaria ylempiin pareihin vaan näyttöjä vaaditaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös