Tinnitus/kuulovaurioketju

  • 10 619
  • 17

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Ei löytynyt asiaan viittaavaa, joten katsotaan saadaanko asiasta keskustelua. Itse olen kärsinyt enemmän tai vähemmän tinnituksesta reilut neljä vuotta. Tämän laukaisi abiristeily ja Elastinen vaikka yritinkin sormilla suojata korviani. Minulla oli jonkun aikaa vaikeuksia nukahtaa kun korviin sattui, mutta kipu katosi vähitellen.

Tinnitus ei. Jos muistatte vanhat kuvaputkitelkkarit, niin ainakin sellaisessa mikä minulla on, on melko korkea taustaääni. Kuvitelkaa sellainen joka sekunniksi päähän soimaan. Korkea kiminää.

En käynyt lääkärissä reissun jälkeen (helvetin paha virhe), mutta tinnitus ei tuntunut kovin pahalle. Tuona kesänä pääsin Helsinki-Vantaalle lemppaamaan matkalaukkuja ja siellä kaikilla oli Peltorit päässä koko ajan.

Pystyin nukkumaan ihan normaalisti koska tinnitus ei vieläkään tuntunut kovin pahalle. Yhden pienen huomion tein. Nokian kännykän laturi pitää muutaman sekunnin ajan pientä kimeää, nousevataajuuksista ääntä kun sen ottaa pistorasiasta irti. Ennen tinnitusta kuulin äänen selkeästi kauempaakin, mutta tinnituksen myötä (pienen kuulovaurion edesauttamalla) en sitä enää kuule kaukaa.

Pahinta myrkkyä korvilleni tulikin tapahtumasta vajaa vuosi myöhemmin kun olin Norjassa katsomassa lätkän olympiakarsintoja. Otteluissa ei musiikkia soitettu niin kovaa, että olisin tarvinnut korvatulppia, mutta tanskalaisilla faneilla oli iso patarumpu mukana jonka takia pistin tulpat korviin. Yhdessä päiväpelissä olin ehkä 10 metriä rumpua alempana, mutta viimeisessä ottelussa Norjaa vastaan olin vain parin metriä alempana rummusta. Pidin tulppia koko ottelun ajan, mutta silti rummun jyske tunki tulpista läpi.

Seuraavana päivänä lähdin kotimatkalle ja korvat olivat todella herkillä. Kun puhuin, niin sanat jäivät kaikumaan päähän ja olin melko peloissani, että mitähän vittua. Viimeisen pätkän lensin FinnCommilla ja tulpat päähän. Parin päivän ajan elämä oli aivan hirveää tuon kuminan takia ja oli pakko mennä korvalääkärille. Korvalääkäri oli hieman vanhempi mies joka oli päivisin keskussairaalalla ja iltaisin piti yksityisvastaanottoa. Kerroin hänelle murheeni liittyen tinnitukseen ja tähän kuminaan ja vastus oli tyyliin "Tuolle ei ole mitään tehtävissä." Pelkäsin, että kuuloni on lähdössä, mutta sen verran lekuri osasi kertoa, että tinnitus itsessään ei tee kuuloa heikommaksi.

Intissä yritin anoa vapautusta kovapanosammunnoista, mutta tinnitus ei kuulemma ole riittävä syy. Koska vasen korvani on hieman huonommassa kunnossa niin pyysin, että saisin ampua vasemmanpuoleisimmalta ampumapaikalta jotta hälyäänet tulisivat vain oikealta. Luonnollisesti tuplakuulonsuojauksella ja sen lisäksi normaalia paksummilla kuppisuojilla.

Läpihän se melu tuntui silti tulevan ja ennen kotiutusammuntoja kävin eri lääkärin luona vaatimassa vapautusta. Lekuri sanoi, että hän voi antaa tällaisen lausunnon, mutta komppanian päällikkö tekee ratkaisun. Kävelin lapun kanssa päällikön toimistoon ja hän sanoi, että jos lääkäri sanoo näin, niin ei hän voi sen päätöksen yli kävellä.

Viime vuonna kävin tinnitukseen erikoistuneen lekurin luona ja hän kertoi hieman tarkempaa faktumia mistä on kyse. Kyseessä on trauma joka johtuu siitä, että kuulohermosta lähtevä sähköpotentiaali on muuttunut. Tämän muutoksen aivot ilmaisevat hälytysäänenä, eli tinnituksena. Kyse ei ole mistään vaarallisesta, se ei heikennä kuuloa eikä itsessään aiheuta mitään sairautta ym haitallista.

Yhden lääkärin mukaan lähestulkoon kaikki ihmiset kärsivät jossain vaiheessa tinnituksesta, mutta tämän spesialistin mielestä ihmiset ovat ennen sietäneet enemmän ääniä ja syy on melko selkeä. Nykyään hiljaisuutta vaalitaan aivan liikaa. Huoneet äänieristetään kaupungin hälystä ja muista luonnonäänistä ja hiljaisuudessa ollaan aivan liikaa. Huolimatta siitä, että hiljaisuus on evolutiivisesti täysin luonnotonta. Savanneilla hiljaisuus oli aina merkki vaarasta, jolloin ihmiset kuuntelivat entistä tarkemmin mistä kuuluisi se pieni rasahdus, joka paljastaa missä peto on.


Oikeastaan ainoa hoito tähän on happihoito heti tinnituksen tultua, tai jos tinnitus on ehtinyt jäädä päälle, niin poisoppimishoito. Pointtina on siis tuoda ympäristöön sellaista miellyttävää, tasaista taustaääntä joka ei kokonaan peitä tinnitusta, vaan ainoastaan pienentää aistimuksen vahvuutta. Tilanne on siis sama jos yrittää puhua jollekin ulkona, niin tyynellä kelillä kaveri kuulee pienemmällä volyymillä kuin jos tuulisi. Jos kaveri puhuu samalla volyymillä tyynellä ja tuulisella kelillä, niin melko epämiellyttävälle se tuntuisi.

Luonnonäänet ovat parhaita taustaääniä. Jos mahdollista, niin ikkuna auki ja tuulen kohinaa eetteriin. Talvellahan tuo ei oikein natsaa ellei välttämättä halua kodistaan pakastinta. Toinen hyvä keino on yksinkertaisesti laittaa radio tyhjälle kanavalle. Minulla tinnitus on sillä tasolla, että minun on aika vaikea nukkua täydellisessä hiljaisuudessa. Joko ikkuna auki tai radio kohisemaan, niin huomio ei enää kiinnity tinnitukseen.

Kerran näin lehdessä luontaistuotemainoksen jossa mainostettiin pelkän pillerin vievän tinnituksen pois. Sen olisi pitänyt vaikuttaa elekrolyyttitasapainoon ym, mutta humpuukin puolelle melkeinpä pakko laskea. Lääkärit ovat eläinkokeissa joitain proteiineja muuttamalla onnistuneet pienentämään tinnitusta, en muista olisiko se onnistuttu jopa poistamaan. Jos lääkäritkin vielä kinaavat tinnituksen syntymekanismeista, niin miksi luontaistuote olisikin lääke kaikkeen?

Kun tinnitus alkoi vaivata, aloin miettiä miksi. Tulin siihen tulokseen, että se oli minun kohdalla kenties vain ajan kysymys. Olen käynyt n. 10 vuoden ajan enemmän tai vähemmän JYPin peleissä ja usein olen ollut sambaryhmän lähellä ja nuorempana korvani eivät olleet tuosta moksiskaan, mutta se on varmasti väsyttänyt korviani. Pentuna on tullut paukuteltua nallipyssyillä (älkää jumalauta ikinä antako sitä lapsillenne) ja muistan kuinka olen pidellyt korviani paukkujen jälkeen. Korvalappustereioita on tullut huudatettua, kuten myös stereoita kun olen ollut yksin himassa.

Lukioaikana minulle tuli yhden musiikintunnin jälkeen juuri vasempaan korvaan pieni tinnitus ja olin todella huolissani siitä. Se onneksi oli kadonnut seuraavana aamuna, mutta siitä ei mennyt kuin reilut kaksi vuotta kun tinnitus tuli jäädäkseen.

Yökerhoissa en voi käydä koska olen erityisen allerginen juuri jumputtavalle äänelle. Myös niissä soiva paska musiikki vaikuttaa kielteiseen reaktioon. Ainakin JYPin peleissä tulpat pitää olla sambaryhmän ansiosta aina korvissa, toki myös musiikin vuoksi. Ylipäätään meluisissa jäähalleissa en selviä ilman tulppia. Potkuriturbiinikoneissa myös tulpat korviin, mutta suihkukoneissa pärjään mainiosti ilmankin.

Enemmän tai vähemmän juuri tinnituksen takia tuntuu kuin muistini olisi heikentynyt ja minun pitää ponnistella entistä enemmän oppiakseni uusia asioita. Toki tämä vaikuttaa myös itsetuntoon kun jatkuvasti tuntuu siltä, että olen huonompi kuin ennen.

Tämä on henkisesti todella vaikea taakka joillekin kun taas toiset osaavat elää sen kanssa. Itse olen jossain vaiheessa tuolla matkalla.

EDIT. Voiko Modet laittaa tämän suoraan Vapaan keskustelun alle?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
On ainakin IceBlacks-nimimerkin avauksen perusteella tinnitus ja ääniherkkyys yksilöllistä, niin kuin kaikki muutkin tilat, joita ihminen kokee.

Ainoan kerran on todella pelottanut kuulon puolesta kesäkuun Metallican jälkeen. Olin etukarsinassa ilman korvatulppia aivan hirvittävässä möykässä kun ajatellaan äänenpainetta, muutenhan äänen kokoomus oli puhdasta kultaa. Äänenpaine tuntui ruumiillisesti läpätyksenä ja hörpötyksenä rintakehässä ja muutamassa videopätkässä on nähtävissä, että siltä etäisyydeltä jopa videokuva tärisee basson ansiosta.

Minulta puutui puoli päätä, eli vasen puoli. Automatkalla takaisin Ouluun oli huudettava vieruskaverille, joka hänkin - tyhmää, myönnetään - oli korvatulpitta katsomossa. Seuraavana päivänä oli vaikeuksia seistä suorassa, koska huojutus oli melko voimakasta. Tähän täsmennys, että huojutus ei voinut johtua alkoholista, koska olin keikalla selvin päin. Päättelin, että äänen aistimiseen osallistuvat värekarvat olivat lakona ja jokin neste tasapainoelimissä hämmennyksissä.

Nuo tilat menivät ohi vuorokaudessa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Vaiva on tuttu ja se on mös tutkittu. Tutkimuksessa lähinnä pois suljetaan menieren tauti, tinnitykselle ei käsittääkseni ole mitään tehtävissä. Itselleni tämä laukesi viimeisen AC DC:n konsertin jälkitilana, istuin Ratinan stadionilla betoniseinän edessä ja volyymit olivat ajoittain todella rankat. AC DC on edelleen suosikkini, mutta harkitsen seuraavaa konserttia vakavasti, jos sellainen vielä tulee. Tinnityksen kanssa voi elää, mutta eihän tämä ole aina mukavaa. Etenkin aamut, kun on huonouninen ovat vaikeita, hiljaisuus ympärillä ja korvat viheltävät, niin unen saaminen uudelleen on entistä vaikeampaa. Parhaiten vaivan unohtaa, kun on riittävästi tekemistä ja esim. golfin parissa en edes muista tinnitystä, ulkona on kentällä yleensä vielä sopivasti tausta-ääniä.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minullakaan ei pahempia ongelmia ole toistaiseksi ollut kuulon kanssa. Tosin ne ovat oletettavasti edessä, koska äitini puolella sukua lähes jokainen on alkanut menettää kuuloaan ennen eläkeikää. Nyt isoäidilläni ja veljillään on kuulolaitteet.

Kuuloani olen aina suojannut tarkasti. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Joskus vuosia sitten, kun tuli vielä asuttua tuossa paikallisessa tanssisalissa, olimme kaverini kanssa Rotten Soundin keikalla. Tietenkin sillä kerralla oli korvatulpat jääneet kotiin. No, onneksi ongelmaan löytyi ratkaisu. Kaverilta filtterit korviin ja siihen lavan reunalle keikkaa seuraamaan. Sitä seuraavan päivän pääkipua en kaipaa koskaan takaisin. Korvissa soi, ei kuullut kunnolla ja pää tosiaan jyskyttyi kuin olisi se viimeinenkin aivosolu tulossa ohimosta ulos. En edes heti tajunnut, mistä tila johtuu. Ihmettelin vaan, että onpas kovin omituinen olo, vaikken juonut paria tuoppia enempää. No, olo normalisoitui, ja jos vielä joskus eksyn keikoille, on korvissani tulpat ja niin helvetin syvällä.

Serkullani on minua huonompi tilanne. Päällä tuleva sukurasite kuulon heikentymisestä, sekä muusikoille niin yleinen tinnitus jo nyt kolmekymppisenä. Ei käy kateeksi.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mulla alkoi tinnitus oikeassa korvassa jo lukioiässä ja eipä se onneksi ole sentään pahentunut. Harvinaisen vittumainen ja alkuun pelottavakin vaiva tämä oli, mutta ajan kanssa olen tottunut jotenkin ignorettamaan lähes koko vininän. Ensimmäiset kuukaudet tätä paskaa kuunnellessa minun tosin täytyi nukkua radio auki, koska mieluummin kuuntelin jopa sitä, kuin hermoja repivää ääntä pään sisällä.

Eihän tähän täysin ikinä totu, mutta ei sen kannata antaa koko olemista pilata.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kova äänistä rokkia on tullut soitettua ja kuunneltua keikoilla paljonkin ja pieni taustavinkuminen on tuttua mutta ei juuri haittaa millään tavoin. Vanhemmiten olen kyllä aika tarkka siitä että suojaus on kunnossa koska enempää en halua korviani pilata. Ainoa missä sen oikeastaan huomaa on se että kun päivät on töissä paikassa jossa meteli on jatkuvaa niin iltaisin ei sitten halua kuunnella mitään ylimääräistä, vaan mielummin on ihan hiljaisuudessa. Hyvä kaverini sen sijaan joutui aikanaan lopettamaan rokin soittamisen tinnituksen takia. Outoa siinä oli se että hän oli bändin ainoa joka käytti kuulosuojausta jatkuvasti... Eli kuten todettua hyvin erilailla ihmisten korvat suhtautuvat meluun.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vuodesta 1997 on tullut kärsittyä vaivasta. Saattaa mennä viikkoja ilman oireita, kunnes ne ilmaantuvat. Toisinaan ne esiintyvät lähes päivittäin. Yleensä se ääni kestää muutaman sekunnin, mutta toisinaan se saattaa venyä jopa päälle 10 sekunnin. En ole mitannut, mutta siltä se tuntuu.
Piip-ääni iskee niin sängyssä juuri ennen nukahtamista, täysin hereillä tai kesken urheilusuorituksen.

Ja mikä aiheutti tämän vaivan? Aivan liian kovaa kuunneltu musiikki eli istuin suurin piirtein kaiuttimien vieressä samalla kun olin pistänyt äänenvoimakkuuden mahdollisimman kovalle. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tinnitus ei niinkään ole ongelma, mutta otoskleroosi on. Jäljempänä mainittu sitten aiheuttaa sitä tinnitustä aika ajoin ja suhteellisen säännöllisesti. Oikeanpuoleisessa (minun vinkkelistä) korvassa on erinomainen kuulo, mutta vasemmalla on keskimäärin 30dB:n ero parempaan korvaan, mutta johtumiskuulo (termistä en tiedä) on molemmissa korvissa identtinen.

Leikkauksen piti olla tänä kesänä, mutta eihän se sitten mennytkään kuten lääkäri sanoi, sillä "leikkuri" on lomalla koko heinäkuun. Kyllähän tämän toispuoleisen kuulon kanssa elää (kuten jo vuosia olen tehnyt), mitä nyt muut joutuvat toistamaan sanomisiaan: "..." - "Mitä?" - "..." - "Täh?" - "..." - "vittu kun en kuule, toistatko toiselle korvalle!" - on aivan liian tuttu kuvio.

Kiva vaiva, sillä tämä on ilmeisesti korjattavissa. En silti suosittele kenellekään.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni on ollut tinnitystä varmaankin n. viisi vuotta. Se ei ole millään tavalla haitannut elämääni ja kuulen silti hyvin. Tinnityksen kuulee esimerkiksi mökillä, jossa on hiljainen ympäristö tai muuten vain kun on hiljaista. Iltaisin nukkumaan mennessä kuulen välillä voimakastakin tinnitystä, jos olen esimerkiksi kuunnellut musiikkia kovalla. Se ei kuitenkaan jostain syystä häiritse uniani. Joskus siitä huolestuin, mutta koska pystyin elämään normaalisti, niin jätin sen taka-alalle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulla alkoi oikea korva soida "tinnitustyylisesti" n. 6 vuotta sitten korvatulehduksen jälkiseurauksena. Ikäänkuin suhinan takaa tuleva vinkuva ääni ei onneksi ole taajuudeltaan mitään pahinta lajia, sillä sen kestää kyllä, kipuja ei ole. Ääni on täysin jatkuvaa, vaikka itse kuulon taso hiukan vaihteleekin. Virallisten mittausten mukaan kuulo on siinä korvassa alentunut n. 30 %, omasta mielestä enemmän. Aika usein joutuu pyytämään ihmisiä toistamaan mitä ovat sanoneet.

Tutkittu on kaikennköisillä magneetti- ym. kuvauksilla, mutta lekurien mielestä mitään ei ole tehtävissä. Mielenkiintoista on, että silloin 6 vuotta sitten ensimmäinen lääkäri, joka korvaan sisälle katsoi, totesi 2 sekunnin diagnoosin jälkeen, että "tästä korvasta ei sitten enää tule entisen laista". Oikeassa oli.
 

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Unohdin mainita, että myös sähkökitaraa aloitin soittamaan lukiossa. En aina kovin lujalla volyymillä, mutta varmasti on vaikuttanut asiaan. Erityisesti wah-efekti teki välillä kipeää.

Vaikka kuulo pitää suojata aina melun ollessa riittävä, niin liiallinen kuulon suojaaminen on omiaan herkistämään korvia. Juurikin ensimmäisessä viestissä mainitsemastani syystä, eli hiljaisuus on täysin luonnotonta ja aivot pyrkivät löytämään ääniärsykkeitä kun mitään ei kuulu. Jos itseään ei altista äänille, niille tulee herkäksi ja normaaliäänetkin alkavat tuntua pahalta.

Vähän sama juttu kuin allergioiden kanssa. Kasvatapa lapsesi pumpulissa ja täysin steriilissä ympäristössä niin aikuisena hänellä on kaikki mahdolliset allergiat ja nuhat päällä. Itse olen rypenyt pentuna mudassa ja tunkenut kaikkea mahdollista suuhun mitä vain maasta löytyy ja lopputuloksena minulla on kuumetta ehkä kerran viidessä vuodessa ja nuha pari kertaa. Varsinaista flunssaa minulla ei ole ollut ikinä.

Liika on tosin tuossakin liikaa.

Perintötekijätkin toki vaikuttavat asiaan. Isänikin kärsii tinnituksesta, johtuen osittain siitä, että hän ajoi enduroa ja oli rekkakuskina. Vastaavasti papalla on ikäisekseen (yli 70) erinomainen kuulo eikä hänellä ole tinnitusta. Hän ajoi koko työuransa kuorma-autolla, ajoi kilpaa moottoripyörällä ja armeijassa ei paljon kuuloa suojattu kun kiväärillä ammuttiin. Meluisa elämä, mutta ei siitä kaikille oireita tule. Eivät kaikki tupakoitsijatkaan syöpää saa.

Jotain tinnituksesta luonteesta kertoo, että olen itse tiennyt asiasta enemmän kuin jotkut lääkärit keiden vastaanotolla olen käynyt.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vaikka kuulo pitää suojata aina melun ollessa riittävä, niin liiallinen kuulon suojaaminen on omiaan herkistämään korvia. Juurikin ensimmäisessä viestissä mainitsemastani syystä, eli hiljaisuus on täysin luonnotonta ja aivot pyrkivät löytämään ääniärsykkeitä kun mitään ei kuulu. Jos itseään ei altista äänille, niille tulee herkäksi ja normaaliäänetkin alkavat tuntua pahalta.

Vähän sama juttu kuin allergioiden kanssa. Kasvatapa lapsesi pumpulissa ja täysin steriilissä ympäristössä niin aikuisena hänellä on kaikki mahdolliset allergiat ja nuhat päällä. Itse olen rypenyt pentuna mudassa ja tunkenut kaikkea mahdollista suuhun mitä vain maasta löytyy ja lopputuloksena minulla on kuumetta ehkä kerran viidessä vuodessa ja nuha pari kertaa. Varsinaista flunssaa minulla ei ole ollut ikinä.

Liika on tosin tuossakin liikaa.

Totta Mooses. Oli aika, kun en pystynyt nukkumaan ilman korvatulppia, koska olin niin tottunut niiden käyttöön. Samoin rakennustyömailla aikoinani hypin seinille, jos sirkkeli rävähti käyntiin selän takana, eivätkä tulpat olleet korvissa. Jokainen vähänkin kova ääni tuntui suoranaisena rutinana korvissa. Sitten luovuin tulppien liikakäytöstä ja homma tasoittui.

Erään kaverini äiti oli aina ylisuojeleva, kun oltiin lapsi-ikäisiä. Kaverini ei saanut esimerkiksi leikata ruohoa missään nimessä ilman kuulonsuojausta, joten muun muassa minä leikkasin sitä nurmikkoa, jos ei suojausta ollut saatavilla. Välillä tuntui, ettei hän saa kuunnella musiikkiakaan ilman korvatulppia. Koira ei saanut tulla sisälle koskaan, ruoka oli aina suurin piirtein steriloitua. Nyt hänellä on hirveä määrä allergioita, kuuloherkkyyttä ja astma nyt tietenkin, eikä ruokakaan oikein kelpaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tinnitus on muuten hankala sana meille suomalaisille. Tässäkin ketjussa suuri osa näyttää kirjoittavan sen väärin, eli muodossa "tinnitys". Noh, latinankielinen lainasanahan se on, ja äänteellisesti varsin outo, joten eiköhän tuokin ymmärretä väärin kirjoitettuna.

Itse en ole kärsinyt tinnituksesta. Olen onneksi tajunnut suojata kuuloni musiikkiharrastuksissani. Bändisoittoa suhteellisen kovilla volyymeillä tuli harrastettua kymmenisen vuotta. Siinä oppi hyvin pian, mikä on kohtuullisen korvatulpan merkitys. Jo nuo n. 20€ maksavat "Earit" ovat pirun hyvä investointi jopa ihan rockkonsertteja ajatellen.

Sen sijaan toisessa korvassani on tietyillä taajuuksilla kuulon alenema. Tuo paljastui minulle armeijassa, vaikka äitini mukaan tuollainen olisi ollut minulla aina. Taustalla ovat ilmeisesti vauvaiässä läpikäytyjen korvatulehduskierteiden takia tehdyt korvan puhkomiset. Armeijassa tuo näkyi siinä, että minulle lätkäistiin tuplasuojaus, joka tarkoittaa siis sitä, että pidin kuulosuojaimien lisäksi myös kertakäyttökorvatulppia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuulon alenemaa on täälläkin. Sukuvikaa sikäli, että mummo oli lähes kuuro vanhemmiten ja äitillä on kuulokone.

Muistan ennen armeijaakin kuuloani jo tutkitun, mutta lopulta lääkäri sanoi että olin varmaan kuulokokeessa "ajatellut tyttöjä". Niinkuin varmaan olinkin. Nappia tuli paineltua vähän silloin tällöin ja varmuuden vuoksi.
Armeijan lopputarkastuksessa havaittiin kuulon alenemaa tulotarkastukseen nähden, mutta sekin kuitattiin aika nopeasti, minullakin oli kiire pois. Hämärästi muistelen, että olisin allekirjoittanut jonkun vastuuvapauslapunkin, mutta ehkä nyt ei sentään.

Vuosi sitten kävin terveystarkastuksessa, ja siellä tehtiin kuulotutkimus, alenemaa todettiin, ja pääsin korvalääkärille. Tilasin myös Tilkasta omat paperini, mutta ei niissä kuulokäyriä ollut, eikä muutenkaan mitään mielenkiintoisia psykoanalyysejä. Koittavat pimittää niitä, salaliitto perkele!
Mistään lapsuuden korvatulehduksista ei kuulemma alenema johdu, kauniit korvat, sanoi tohtori.

Sain työterveyslääkäriltä todistuksen, jossa kielletään huutamasta minulle (työskentely melussa). Ei ole tarvinnut vielä pomolle näyttää.

Sen olen huomannut, että jos on taustahälyä niin en oikein kuule. Telkkarit, musiikit yms voin pitää ihan normaalikuuloisen tasolla. Baarissa tai yökerhossa en saa puheesta yhtään mitään selvää, joojottelen vaan tyhmänä.

Sitten luovuin tulppien liikakäytöstä ja homma tasoittui.
Toisin sanoen kuulosi huononi? Nyt voit alkaa taas käyttää kuulosuojaimia huoletta, kuulosolut kun lisääntyy kuin kaikkonen.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Baarissa tai yökerhossa en saa puheesta yhtään mitään selvää, joojottelen vaan tyhmänä.

Minun on myös vaikeaa keskustella yökerhoissa. Pubeissa tätä ongelmaa ei ole, hiljaisemmasta melutasosta ja paremmasta musiikista johtuen. Olen joskus miettinyt, että johtuuko tuo keskustelun vaikeutuminen yökerhojen jumputijumputimusiikissa huonommasta kuulosta, vai siitä, että koen tuon metelin vain yksinkertaisesti niin häiritsevänä, etten yksinkertaisesti oikein kykene keskusteluihin. Veikkaan jälkimmäistä, koska vastaavaa ongelmaa ei ole myöskään hyvillä festarikeikoilla, joissa musiikin volyymitaso voi hyvinkin olla samaa luokkaa tai yli. Mutta häiritsevyysaspekti jää huomattavasti alhaisemmaksi.

Poikamiesaikana tuo jokseenkin vitutti, enkä ikinä oikein tuntenut yökerhoja omimmikseni paikoiksi, enemmänkin päädyin niihin kaveriporukan vietävänä. Noh, onneksi emäntä löytyi sitten muita reittejä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Toisin sanoen kuulosi huononi? Nyt voit alkaa taas käyttää kuulosuojaimia huoletta, kuulosolut kun lisääntyy kuin kaikkonen.

En usko, että kuuloni sinänsä huononi kun lopetin korvatulppien ylenmääräisen ja turhan käytön. Esimerkiksi yöaikaan en enää tarvitse hiljaisessa kämpässä tulppia. Vain ääniyliherkkyys ja dynamiikan häiritsevät ääripäät katosivat, ja tärykalvon rutinat tasoittuivat aivojen tottuessa taas tavalliseen taustahälyyn ja elämän ääniin.

Vaikka benicion lahjakkuus painottuukin lähinnä matematiikkaan, hänkin kyennee ymmärtämään, että vaikka lopetin tulppien käytössä ylilyönnit, olen suojannut kuuloani normaalisti kovassa metelissä, kuten järkevä ihminen tekee. Paitsi silloin Metallican keikalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En usko, että kuuloni sinänsä huononi kun lopetin korvatulppien ylenmääräisen ja turhan käytön.
Ei varmaankaan, kunhan vain huomioni kiinnitti maininnat mm sirkkelin ja ruohonleikkurin käytöstä ilman kuulosuojaimia.

Vaikka benicion lahjakkuus painottuukin lähinnä matematiikkaan,...
Mukava kuulla, ettet ole vieläkään unohtanut sitä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei varmaankaan, kunhan vain huomioni kiinnitti maininnat mm sirkkelin ja ruohonleikkurin käytöstä ilman kuulosuojaimia.

Sirkkelin käyttäjällä oli luultavasti kuulo suojattuna, kun sirkkeli käynnistettiin. Minulla taas ei. Tulinhan myös maininneeksi, että sirkkeli pärähti käyntiin selkäni takana. Siinä kaverini perheen ruohonleikkurissa oli hyvin vieno ääni, koska se oli ekologista mallia, siinä olisin voinut tarkentaa asian artikulointia.

Mukava kuulla, ettet ole vieläkään unohtanut sitä.

En koskaan unohda niitä kuumoittavia hetkiä, kun kyttäsit liukutaklausta nilkkaani booli- ja BB-ketjuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös