Tilannehuone: ratkaisut ja keskustelu

  • 237 934
  • 1 525

jakke-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jukurien 2-1 maali tänään. Kiekkoa ei näy yhdessäkään kuvakulmassa eikä varsinkaan voida vahvistaa sen ylittäneen maaliviivaa. Tuomari näytti jäällä maalia. Mitä sääntökirja sanoo, menikö oikein, jos jäällä tuomio on maali, mutta videolta tuota ei voi mitenkään todentaa?
En osaa myöskään sanoa, pitääkö tuomarin aktuaalisesti nähdä kiekko maalissa, vai riittääkö, että havainnoi kiekon olleen Vainion alla, joka oli maalissa.

Itse tulkitsen tuomareiden tuominneen tilanteen juuri tästä jälimmäisestä näkökulmasta:

-Irtokiekko maaliviivalla, JYPin Vainio syöksyy jalat edellä kiekon päälle liukuen samalla maaliin.
-Kiekko jossain Vainion jalkojen alla, kukaan ei näe sitä.
-Peli vihelletään poikki, Vainio hivuttautuu pois maalista ja kiekko tulee pois Vainion jaloista.
-Tuomarit tulkitsevat, että kiekko on väkisinkin ollut maalissa, koska koko Vainion alakroppakin on siellä ollut.

En tosiaan osaa sanoa, mitä sääntökirja asiasta sanoo. Pitääkö tuomarin nähdä kiekko maalissa, vai riittääkö, että voi em. tavalla päätellä kiekon väkisinkin olleen maalissa.

Muistelisin joskus nähneeni hiukan vastaavan tilanteen, jossa maalivahti torjunut räpylällä kiekon, mutta sitten töhöillyt suljetun räpylän maalin sisälle. Tilanne on tuomittu maaliksi. Tässäkään tilanteessa tuomaristo ei luonnollisestikaan ole nähnyt kiekkoa maalissa, mutta pystynyt toteamaan kiekon silti varmuudella käyneen maalissa.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Tuomarit ovat vähän niinkuin Dungeon Mastereita pöytäroolipelissä: pelaajilla on kyllä yhteiset, olemassaolevat säännöt sääntökirjassa, mutta DM saa silti tehdä omat tulkintansa ja tuomionsa tilanteessa kuin tilanteessa. Ei se aina hauskaa ole, mutta varmistaa pelin jatkumisen varsin sujuvasti.

"Pahisvelho loitsii yhtäkkiä taikakuplan ja häntä ei voi enää vahingoittaa. Sitten hän pakenee ulottuvuusportaalin kautta huutaen: 'Tämä kostetaan!'"
"Mikä ihmeen taikakupla? Velhohan oli jo käyttänyt reaktionsa aiemmin?"
"No, näin se nyt vaan menee."


Onneksi tuo tuomio ei ratkaissut pelin voittajaa tai pistejakaumaa.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En osaa myöskään sanoa, pitääkö tuomarin aktuaalisesti nähdä kiekko maalissa, vai riittääkö, että havainnoi kiekon olleen Vainion alla, joka oli maalissa.

Itse tulkitsen tuomareiden tuominneen tilanteen juuri tästä jälimmäisestä näkökulmasta:

-Irtokiekko maaliviivalla, JYPin Vainio syöksyy jalat edellä kiekon päälle liukuen samalla maaliin.
-Kiekko jossain Vainion jalkojen alla, kukaan ei näe sitä.
-Peli vihelletään poikki, Vainio hivuttautuu pois maalista ja kiekko tulee pois Vainion jaloista.
-Tuomarit tulkitsevat, että kiekko on väkisinkin ollut maalissa, koska koko Vainion alakroppakin on siellä ollut.

En tosiaan osaa sanoa, mitä sääntökirja asiasta sanoo. Pitääkö tuomarin nähdä kiekko maalissa, vai riittääkö, että voi em. tavalla päätellä kiekon väkisinkin olleen maalissa.

Muistelisin joskus nähneeni hiukan vastaavan tilanteen, jossa maalivahti torjunut räpylällä kiekon, mutta sitten töhöillyt suljetun räpylän maalin sisälle. Tilanne on tuomittu maaliksi. Tässäkään tilanteessa tuomaristo ei luonnollisestikaan ole nähnyt kiekkoa maalissa, mutta pystynyt toteamaan kiekon silti varmuudella käyneen maalissa.
Mun käsittääkseni nykyinen ohjeistus menee niin että vaikka videolla ei näkyisi kiekkoa maalissa niin maali hyväksytään jos videolta voidaan poissulkea se mahdollisuus että kiekko ei ollut maalissa. Eli jos vaikka nähdään että kiekko on varmasti maalivahdin räpylässä ja räpylä on kokonaan maalin sisäpuolella niin on selvää ettei kiekko voi silloin olla muualla kuin maalissa. Toki tässä tilanteessa katsotaan sitten työnnettiinkö käsi maaliin yms, mutta se ole kysymyksen kannalta olennaista kun puhutaan siitä oliko kiekko maalissa vai ei.
 

jjuhku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Jukurien 2-1 maali tänään. Kiekkoa ei näy yhdessäkään kuvakulmassa eikä varsinkaan voida vahvistaa sen ylittäneen maaliviivaa. Tuomari näytti jäällä maalia. Mitä sääntökirja sanoo, menikö oikein, jos jäällä tuomio on maali, mutta videolta tuota ei voi mitenkään todentaa?

Katsomon tallenteelta kohdasta 02:44:25 - 02:44:29 voi katsoa, kun tuomarit tarkastelevat kuvaa, jossa kiekko on maalissa. Sen jälkeen alkavat tarkastamaan maalivahdin estämistä, mikä sääntöjen mukaan pitää myös tarkastaa videotarkastusten yhteydessä. Tämän vuoksi tarkastus kestää entistä pidempään.

Tarkastuksissa nyrkkisääntönä on se, että jos videotarkastuksella halutaan muuttaa jäällä tehtyä ratkaisua, pitää aukottomasti pystyä kumoamaan tuomarin jäällä tekemä ratkaisu. Eli kun Vikman näyttää jäällä maalia, niin videotarkastuksessa pitäisi pystyä aukottomasti osoittamaan, että kiekko ei käynyt maalissa. Jos taas Vikman olisi näyttänyt ei maalia, niin pitäisi aukottomasti pystyä todistamaan että kiekko on maalissa.
 

T-aika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaahan joku fiksumpi, miten IFK:n kolmas maali voidaan hyväksyä?

Pääkohdat tilanteesta:
* IFK:n pelaaja ottaa kontaktin maalivahtiin maalivahdin alueella.
* Kontaktin seurauksena maalivahti kaatuu selälleen, eikä pysty torjumaan laukausta.
* Kontakti ei aiheudu puolustavasta pelaajasta, vaan hyökkääjä itse aiheuttaa kontaktin omalla maalille ajollaan. Tilanteesta seuraa maali.

En voi itse käsittää, miten tuo maali voidaan hyväksyä. Ehkä joku muu keksii perusteet?
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Kertokaahan joku fiksumpi, miten IFK:n kolmas maali voidaan hyväksyä?

Pääkohdat tilanteesta:
* IFK:n pelaaja ottaa kontaktin maalivahtiin maalivahdin alueella.
* Kontaktin seurauksena maalivahti kaatuu selälleen, eikä pysty torjumaan laukausta.
* Kontakti ei aiheudu puolustavasta pelaajasta, vaan hyökkääjä itse aiheuttaa kontaktin omalla maalille ajollaan. Tilanteesta seuraa maali.

En voi itse käsittää, miten tuo maali voidaan hyväksyä. Ehkä joku muu keksii perusteet?

Varmaan nähtiin niin että Vehviläinen itse kädellään kurottaa Pihlströmiin ja kaatuu tämän seurauksena hivenen teatraalisesti. Minusta tuo tilanne meni oikein.
 

Jootu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kertokaahan joku fiksumpi, miten IFK:n kolmas maali voidaan hyväksyä?

Pääkohdat tilanteesta:
* IFK:n pelaaja ottaa kontaktin maalivahtiin maalivahdin alueella.
* Kontaktin seurauksena maalivahti kaatuu selälleen, eikä pysty torjumaan laukausta.
* Kontakti ei aiheudu puolustavasta pelaajasta, vaan hyökkääjä itse aiheuttaa kontaktin omalla maalille ajollaan. Tilanteesta seuraa maali.

En voi itse käsittää, miten tuo maali voidaan hyväksyä. Ehkä joku muu keksii perusteet?
Koska se oli IFK. Jos olis JYP tehnyt noin IFK:ta vastaan olisi ollut hylky. En ainakaan muita perusteita keksi tämän kauden ratkaisuille kuin suurseura vs muut...
 

Koirankoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertokaahan joku fiksumpi, miten IFK:n kolmas maali voidaan hyväksyä?

Pääkohdat tilanteesta:
* IFK:n pelaaja ottaa kontaktin maalivahtiin maalivahdin alueella.
* Kontaktin seurauksena maalivahti kaatuu selälleen, eikä pysty torjumaan laukausta.
* Kontakti ei aiheudu puolustavasta pelaajasta, vaan hyökkääjä itse aiheuttaa kontaktin omalla maalille ajollaan. Tilanteesta seuraa maali.

En voi itse käsittää, miten tuo maali voidaan hyväksyä. Ehkä joku muu keksii perusteet?
Ilman värilaseja videolta katsottuna, niin kontakti kyllä on mutta onko se tarpeeksi? Ei Veini tuosta kontaktista kaatunut. Kontakti on aika minimaalinen ja osuu ainoastaan Veinin räpylään. Mun mielestä hyvä maali. Toki mun mielipide ei se absoluuttinen totuus ole vaan pelkkä mielipide.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Koska se oli IFK. Jos olis JYP tehnyt noin IFK:ta vastaan olisi ollut hylky. En ainakaan muita perusteita keksi tämän kauden ratkaisuille kuin suurseura vs muut...
Mielenkiintoinen näkemys kun Liigaa vedetään niin vahvasti pikkuseurojen toimesta, että ihan tuomarilinja on säädetty suosimaan pikkuisia.

Voisi tämäkin Liiga mennä eteenpäin joskus, jos valta annettaisiin isoille seuroille. No, kulisseissa kuohuu kyllä koko ajan.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jotenkin luulisi, että selainen teknologia olisi helppoa kehittää mikä näyttää kuinka korkealla maila on kiekon siihen osuessa. Nämä siis kun tarkistetaan näitä maaleja, että onko tehty korkealla mailalla vai ei.

Vai onko tuo liian vaikea rasti jostain syystä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jotenkin luulisi, että selainen teknologia olisi helppoa kehittää mikä näyttää kuinka korkealla maila on kiekon siihen osuessa. Nämä siis kun tarkistetaan näitä maaleja, että onko tehty korkealla mailalla vai ei.

Vai onko tuo liian vaikea rasti jostain syystä?
Veikkaan, että ei olisi ihan niin helppo. Sen kun pitäisi mitata nimen omaan se hetki ja mailan kohta, milloin se kiekko osuus mailaan. Ainakaan helpppous ja kustannus vs. saatava hyöty eivät todennäköisesti kohtaisi.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Veikkaan, että ei olisi ihan niin helppo. Sen kun pitäisi mitata nimen omaan se hetki ja mailan kohta, milloin se kiekko osuus mailaan. Ainakaan helpppous ja kustannus vs. saatava hyöty eivät todennäköisesti kohtaisi.
Mielestäni nuo hetket on aika helppo poimia hidastuksista milloin kiekko osuu mailaan. Toki ei aina.

En kuitenkaan itse näkisi tuota esteenä/ongelmana, jos vain itse teknologian saisi kehitettyä mikä osaisi mitata mailan etäisyyden jäänpinnasta. Nykyteknologian luulisi tuohon taipuvan.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kuitenkaan itse näkisi tuota esteenä/ongelmana, jos vain itse teknologian saisi kehitettyä mikä osaisi mitata mailan etäisyyden jäänpinnasta. Nykyteknologian luulisi tuohon taipuvan.
Turha sitä mailan etäisyyttä jäänpinnasta on mitata. Varmaan helpompi olisi mitata kiekon etäisyys. Sitä paitsi älykiekko kun on jo olemassa niin voisi siihen kuvitella saatavan tällaisenkin ominaisuuden. Mailan osumakohta kiekkoon on kuitenkin siinä kohdassa, kun kiekon liikerata muuttuu.

Tämän päivän tilanne oli hidastusten perusteella aika selvä. Kiekko näytti olevan suunnilleen olkapään korkeudella. Tämä oli selvempi kuin Janeckyn korkea maila vuonna 1994. Ihmettelin, miten Kojo näki tilanteen niin, ettei olisi näyttänyt korkealta mailalta.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
En kuitenkaan itse näkisi tuota esteenä/ongelmana, jos vain itse teknologian saisi kehitettyä mikä osaisi mitata mailan etäisyyden jäänpinnasta. Nykyteknologian luulisi tuohon taipuvan.
Melko yksinkertainen teknologia olisi se että jos maalin takana on kamera aina samassa paikassa, ja siitä otettaisiin pysäytyskuva kiekon osumahetkellä. Tuolloin riittäisi kun videotuomari painaa hiirellä jään pintaa sillä kohdalla missä osumakohta on, niin softa voisi heti laskea ja piirtää ruudulle missä kohdassa korkean mailan raja on silloin. En tosin tiedä onko sellainen tekniikka jo käytössä.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Melko yksinkertainen teknologia olisi se että jos maalin takana on kamera aina samassa paikassa, ja siitä otettaisiin pysäytyskuva kiekon osumahetkellä. Tuolloin riittäisi kun videotuomari painaa hiirellä jään pintaa sillä kohdalla missä osumakohta on, niin softa voisi heti laskea ja piirtää ruudulle missä kohdassa korkean mailan raja on silloin. En tosin tiedä onko sellainen tekniikka jo käytössä.
Jos se kamera olisi tasan korkean mailan rajalla eli yläriman tasalla niin voisi suoraan verrata kiekkoa ja rimaa. Jos kiekko näkyy riman yläpuolella niin se on riman yläpuolella.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Jos se kamera olisi tasan korkean mailan rajalla eli yläriman tasalla niin voisi suoraan verrata kiekkoa ja rimaa. Jos kiekko näkyy riman yläpuolella niin se on riman yläpuolella.
Tuo olisi muuten hyvä, mutta siinä usein maalivahti ja/tai maskipelaajat peittävät näkyvyyden maalin takaa kiekkoon. Tosin voisi tuollaiset kamerat laittaa molemmille sivuillekin.
 

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Tuo olisi muuten hyvä, mutta siinä usein maalivahti ja/tai maskipelaajat peittävät näkyvyyden maalin takaa kiekkoon. Tosin voisi tuollaiset kamerat laittaa molemmille sivuillekin.
Vaatii lisäksi oikealla korkeudella olevan vastapisteen kaukalon toiselle puolelle, että tarkka korkeus on todettavissa. Eli useampi kamera, koska aina on näköesteitä johonkin suuntaan. Tai sitten vaan hyväksytään tulkintoihin pieni virheen mahdollisuus.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En tiedä onko älykiekossa kiihtyvyysantureita mutta niiden datasta saisi hyvinkin tarkalleen ajan jolloin kiekko osui mailaan. Sitten vaan katsotaan paikkadatasta tarkka sijainti z-akselilla jos tarkkuus riittää. Paikannus on varmaankin optimoitu x ja y-akseleiden suhteen joten voi olla ettei korkeus ole riittävän tarkka.

Tosin eihän Liigassa tarkastella maalejakaan datan perusteella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Älykiekko ei pysty sijaintiaan noin tarkasti kertomaan, muutenhan maaliviivanylityksestä ei tarttis videota katsoa lainkaan..

Jostain videosta korkeuden määrittäminen on täysin mahdotonta ilman useita kameroita ja automaattista 3D mallinnusta näiden pohjalta, kuten maaliviivateknologia jalkapallossa tekee.. isolla rahalla ja paljon hitaamman, isomman ja selkeämmin näkyvissä olevan objektin kanssa.

Joku mailojen korkeuden märittäminen automaattisest ei taitaisi teknologisesti kovin helpolla edes toteuttaa, saati paljonko sellasen järjestelmän aikaansaaminen maksaisi.

Simppelisti tietysti riittävästi kiinteitä kameroita kiinteällä korkeudella mitta kalibroituna näyttöön olis toteutettavissa, esim 200 goprota jne. vain tähänkäyttöön (riittäskö metrin välein, en tiä). Se, kuinka nopeeta sitten ihmisilmä näitä tutkailisi. heh..
 

axe

Jäsen
Nopea tsekki, virheet hyvin mahdollisia kun on vaan twitter-ilmoituslistaa käyty läpi ja pidetty tukkimiehen kirjanpitoa. Virhemarginaali kuitenkin varmasti niin pieni, että maailma ei järise parista liikaviivasta tai puuttuvasta sellaisesta. Mukana myös playoffit so far. Tappelut ja muut keskinäisten kamppailutilanteiden tarkastukset jätetty pois.

Tilannehuone on tsekannut näitä vastaan tehdyn rikkeen:
Ilves 15 kertaa
KalPa 13
Pelicans 13
Sport 13
Ässät 13
HIFK 10
KooKoo 10
TPS 10
Lukko 8
HPK 6
Jukurit 6
Tappara 5
Kärpät 4
JYP 3
SaiPa 3

Tilannehuone on tsekannut näiden tekemän rikkeen:
Pelicans 13 kertaa
TPS 13
Ässät 13
KalPa 12
KooKoo 10
Ilves 9
Lukko 9
Sport 9
Tappara 9
HPK 8
JYP 8
SaiPa 7
HIFK 5
Jukurit 5
Kärpät 5

Joidenkin joukkueiden peleissä rymistellään selvästi enemmän kuin toisten!
 
Viimeksi muokattu:

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Eniten hämmästyttää tuo Tanuksen arpominen selvitykseen, kun näitä polvitaklauksia ei kukaan oo noteerannut tällä kaudella, ainakaan Tapparaan kohdistuneita. Niitä on mennyt kolme ohi ja kaikki on ollut sellaisia, että kurinpitoon olisi pitänyt mennä, mutta ei ensimmäistäkään. Samoin Muulin suorittama laitataklauskaan ei jäänyt haaviin, vaikka täysi syy oli jäädä. Miten ihmeessä toi Tanus päätyi näiden samojen jamppojen toimesta tutkittavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös