Tietokonetta ostamassa

  • 337 928
  • 1 631

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Muutenkin olisi mukava lukea ihan omakohtaisia kokemuksia kannettavista hintahaarukalta 800€-1200€, plussia ja miinuksia mitä on oston jälkeen ilmennyt. Millaisen sitä itse hankkisi, kun ihan uusien pelien pyöriminen ei kuulu kriteereihin, vaan enemmänkin yleinen käytettävyys ja toimivuus (yhdistettynä tietenkin keskiverto-tehoihin.

Tässä linkki, josta voi tutustua Murojen foorumiin ja sen kautta kannettavista käytäviin keskusteluihin. Voi olla osa aika "hifisti" - juttua, mutta kyllä siellä on paljon valaisevaakin juttua.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Eli ihan pöytäkone hakusessa. Ei niinkään pelikäyttöön mutta multimediazydeemeihin kyllä, eli videoeditointia sun muuta. Miltä tämä näyttää:

CORE 2 QUAD Q9450 2.66GHz 299.40 €

4GT DDR2 800+MHz (PC-6400), Extreme Edition Dual-kit, 4-4-4-12, EPP 82.00 €

500GB Spinpoint T166, 3.5", SATAII/300, 16MB, 7200RPM 64.40 €

IP35 ATX DDR2 SATA2 GLAN HD 8C 102.00 €

Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) 104.00 €

GF 8600 GT PCIE 256MB GDDR-3 SONIC 89.00 €

DVD+-RW Dual Layer, SH-S203B/BEBN, 20x8x48x, SATA, musta, bulk 33.40 €

Tietokoneen kokoonpano ja testaus 50.00 €

WINDOWS VISTA HOME PREM 64-BIT, UK, OEM 102.00 €

Pitääkö tuohon lisätä jotain virtalähdettä, tuuletinta, kortinlukijaa, USB väyliä (?) vai löytyykö ne emolevyssä/kotelossa ja onko noi kaikki yhteensopivia? Ylikuumeneeko tuollainen? Onko osat muuten ok vai jotain parantamisen varaa/jotain turhaa. Hintaa saisi olla ~1.000€.

Vinkkejä kaivataan kun itse ei koneista enää tänä päivänä ymmärrä yhtään mitään.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Eli ihan pöytäkone hakusessa. Ei niinkään pelikäyttöön mutta multimediazydeemeihin kyllä, eli videoeditointia sun muuta. Miltä tämä näyttää:

..


Pitääkö tuohon lisätä jotain virtalähdettä, tuuletinta, kortinlukijaa, USB väyliä (?) vai löytyykö ne emolevyssä/kotelossa ja onko noi kaikki yhteensopivia? Ylikuumeneeko tuollainen? Onko osat muuten ok vai jotain parantamisen varaa/jotain turhaa. Hintaa saisi olla ~1.000€.

Vinkkejä kaivataan kun itse ei koneista enää tänä päivänä ymmärrä yhtään mitään.

Kotelosta löytyy näköjään 500W poweri, eli ei tarvitse. Ja mielestäni jos olet ostanut kokoonpanemisen+testauksen niin kyllä soittavat jos ovat sitä mieltä että jokin osa ei nyt klikkaa yhteen. Eikä ylikuumene kun kootaan oikein.

Videoeditointia ajatellen tuosta emolevystä taitaa puuttua firewire-liitäntä, joka kyllä pitäisi olla. Vai miten ajattelit videot siirtää kamerasta koneelle? Muuten paketti on kyllä oiva ja potkua pitäisi riittää raskaaseenkin työntekoon.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Eli ihan pöytäkone hakusessa. Ei niinkään pelikäyttöön mutta multimediazydeemeihin kyllä, eli videoeditointia sun muuta. Miltä tämä näyttää:

.......

Pitääkö tuohon lisätä jotain virtalähdettä, tuuletinta, kortinlukijaa, USB väyliä (?) vai löytyykö ne emolevyssä/kotelossa ja onko noi kaikki yhteensopivia? Ylikuumeneeko tuollainen? Onko osat muuten ok vai jotain parantamisen varaa/jotain turhaa. Hintaa saisi olla ~1.000€.

Vinkkejä kaivataan kun itse ei koneista enää tänä päivänä ymmärrä yhtään mitään.

Kyllä tuo ihan hyvältä näyttää. Ei tarvi lisätä mitään, vaan tuo on ihan valmis paketti tuollaisena. Virtalähde löytyy kotelosta, ja muistaakseni tuuletinkin. Ainoa, mitä voisi harkita, on uusi tuuletin prosessorille.

Ja jos löytyy taitoa, tai joku pätevä kaveri, niin kasaamisessa voi säästää tuon 50e. Ei se kuitenkaan kovin vaikeaa ole laittaa konetta kasaan.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Videoeditointia ajatellen tuosta emolevystä taitaa puuttua firewire-liitäntä, joka kyllä pitäisi olla. Vai miten ajattelit videot siirtää kamerasta koneelle?

Enää pitäisi tietää että mikä ihme on firewire... Käsi kun olen. Onko jotain ehdotusta paremmasta emosta jossa on kaikki härpäkkeet?

Ja ennenkuin joku siellä takana alkaa huutamaan että eihän tällainen käsi mitään voi editoida jos ei tiedä mistään mitään, niin softat kyllä jotenkin onnistuu, mutta kaikki nuo tekniset hardware jutut vai mitä lie on täysin hepreaa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Eli ihan pöytäkone hakusessa. Ei niinkään pelikäyttöön mutta multimediazydeemeihin kyllä, eli videoeditointia sun muuta.

Pitääkö tuohon lisätä jotain virtalähdettä, tuuletinta, kortinlukijaa, USB väyliä (?) vai löytyykö ne emolevyssä/kotelossa ja onko noi kaikki yhteensopivia?
USB:tä ei ole koskaan liikaa. Kannattaa katsoa, että niitä on sekä takana että edessä runsain mitoin. Videoiden kanssa firewire-liitäntä on tarpeellinen.
Kovalevyistä kannattaa harkita RAID-asemaa tai automaattista varmuuskopiointia vaikka ulkoiselle asemalle.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Enää pitäisi tietää että mikä ihme on firewire... Käsi kun olen. Onko jotain ehdotusta paremmasta emosta jossa on kaikki härpäkkeet?

Ja ennenkuin joku siellä takana alkaa huutamaan että eihän tällainen käsi mitään voi editoida jos ei tiedä mistään mitään, niin softat kyllä jotenkin onnistuu, mutta kaikki nuo tekniset hardware jutut vai mitä lie on täysin hepreaa.

Firewire on USB:n tapainen väylä, nopea sellainen. Yleinen macintosh-maailmassa ja hiljalleen yleistynyt myös PC:n puolella. Ainakin silloin kun itse vielä pelasin MiniDV-kameroiden kanssa niin dataa ei saannut ulos kuin firewirellä tai sitten analogisesti. Nykykameroissa tuntuu olevan myös USB2-liitäntä, mutta kannattaa silti hankkia tuo firewire-liitäntäinen emolevy. Itse en aikanaan hankkinut ja vitutti jälkeenpäin kun olisi pitänyt yksi häävideo editoida.

Vaihtoehtona on ostaa firewirellinen emolevy tai sitten ohjainkortti jonka törkkäät emolevyyn kiinni, esim. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9861
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Kovalevyistä kannattaa harkita RAID-asemaa tai automaattista varmuuskopiointia vaikka ulkoiselle asemalle.

Öh, tarkoitatko tällä RAID-asemalla sitä, että hankkii kaksi samanlaista kiintolevyä ja tekee niistä RAID:n, vai mikä on kyseessä?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
CORE 2 QUAD Q9450 2.66GHz 299.40 €

IP35 ATX DDR2 SATA2 GLAN HD 8C 102.00 €
Tuo emo ei tue 1333 väylänopeutta, eli voit ostaa halvemmankin prossun, esim Q6700. Noin säästää sen 70 euroa, tosin 40€ lisää niin saat emon joka tukee tuota. Yleisesti raskaat ohjelmat (video, musiikki) tykkää isosta FSB:stä ja L2-muistista.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Öh, tarkoitatko tällä RAID-asemalla sitä, että hankkii kaksi samanlaista kiintolevyä ja tekee niistä RAID:n, vai mikä on kyseessä?
Näin. Jos toinen pamahtaa, niin kone jatkaa porskuttamistaan, eikä mitään tarvitse uusiksi asentaa.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Hienoa,
kiitos kaikille osallistujille. Emolevy vaihdetaan seuraavaan:
GA-P35-DS4 S775 P35 DDR2 ATX

Eli 1333Mhz tukeva, ajattelin nyt kerralla ostaa "isommat luvut" ettei tarvitse heti päivittää! Noh, en minä ihan NIIN hölmö näissä ole, kuten avovaimo kun oli ostamassa läppäriä. "Toi on varmaan tosi hyvä kun on tosi isot numerot"

Eiköhän kone olisi sillä valmis?
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen hankkimassa kannettavaa tietokonetta lähiviikkojen aikana. Olen pääkaupunkiseudulla vakiduunissa, mutta samaan aikaan teen gradua ja suoritan vielä muutamia tenttejä Tampereella, joten junassa tulee istuttua joka viikko jonkin verran tunteja. Lähinnä hommaan kannettavan siis sen vuoksi, että voin tehdä graduani ja hoitaa tiettyjä työasioitani junamatkojen aikana. Jonkin verran olen jo kaupoissa kierrellyt koneita katsomassa, ja koneen hintahaarukaksi olen ajatellut jotain 600-1000 euron väliltä.

Minkälaisia kokemuksia/suosituksia kannettaviin tietokoneisiin paremmin perehtyneillä olisi kertoa eri merkeistä? Lisäksi kiinnostaisi kuulla kokemuksia liikkuvista laajakaistoista eri palvelun tarjojien välillä, sillä sellainen on kuitenkin välttämätön hankinta koneen oston yhteydessä.

edit. Plussaa olisi vielä koneen keveys, jolloin sitä olisi mukavampi kantaa matkoilla.
 
Viimeksi muokattu:

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Olen suunnitellut tässä ostavani kannettavan tietokoneen koska alkaa vituttaa pitää tälläistä hehtaarin kokoista pöytäkonetta opiskelijasolussa.

Konetta tarvitsen lähinnä netin käyttöön, elokuvien/sarjojen katseluun sekä musiikin kuunteluun. Eli peruskone jossa on riittävästi tilaa kiintolevyllä (halpa hinta plussaa). Pikaisen selailun jälkeen silmään pisti lähinnä tämä Gigantin tarjoama Toshiba hintaan 399. Vinkkejä, neuvoja, turhanpäiväsiä kommentteja yms?

EDIT: LINKKI. Asiaa ehdin jo kysymään toisesta ketjusta ja sieltä tuli kommenttia että Vista on aika hitaanpuoleinen vain gigan keskusmuistilla. Tämä ei itseäni haittaa sillä poistan kyseisen paholaisen keksinnön ja asennan tilalle vanhan kunnon ÄxPeen tai Linuxin. 120 gigaa kiintolevytilaakin riittää mainiosti omiin tarpeisiin. Kuinka vaikea sitten näihin kannettaviin on itse vaihtaa eri osia? Meinaan vaan että on tuttavapiireissä muutama ns. nörtti jotka ainakin osaavat pöytäkoneita rakennella ja vähintäänkin vaihtaa rikkoutuneita osia jos eivät korjata.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
No ei Toshiban ostamisessa ainakaan mitään häviä verrattuna esimerkiksi Fujitsuun tai Euroopan ostetuin - Euroopan huolletuin Aceriin. Itselläni on yhtenä käyttökoneista Toshiba ja hyvin on toiminut. Alkuasennus oli kilpailijoita nopeampi ja mitään valitettavaa ei vielä ole tullut eteen. Syvällisempi keskustelu monen liikkeen myyjän kanssa sekä omat vikakokemukset auttoivat ainakin väistämään kahta tunnetuinta merkkiä.

LG oli ostohetkellä toinen vaihtoehto, mutta tarjolla ei ollut sillä hetkellä budjettiin sopivaa mallia.....
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse ostin 8 päivää sitten verkkokaupasta HP 6720:n. Hinta oli tuo sama, CPU 2.0GHZ, 1GB RAM ja 120GB HD, joten siitä voi verrata että kumpi kandee ostaa. En tuon Gigantin laitteen speksejä muista, mutta silloin reilu viikko sitten tuo ostamani oli paras vaihtoehto.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itse ostin 8 päivää sitten verkkokaupasta HP 6720:n. Hinta oli tuo sama, CPU 2.0GHZ, 1GB RAM ja 120GB HD, joten siitä voi verrata että kumpi kandee ostaa. En tuon Gigantin laitteen speksejä muista, mutta silloin reilu viikko sitten tuo ostamani oli paras vaihtoehto.

Vertailussa ehkä painaa eniten nimi GIGANTTI. Nimittäin nykyinen koneeni on Gigantista ostettu ja tietenkin se hajosi noin puolen vuoden käytön jälkeen. Vein sen takaisin liikkeeseen (Kuopiossa) huollettavaksi ja sitä kautta se ilmeisesti reissasi Helsinkiin ja ties minne. Kyseinen reissu kesti lopulta yli kolme kuukautta. Eli ainakaan huollon takia ei kannattis Gigantista ostaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Onko jollain kokemuksia kannettavasta tietokoneesta Acer Aspire 5315? Konetta tarvitsen lähinnä netissä surffailuun, musiikin kuunteluun ja kouluhommiin. Nyt olisi kyseinen kone 2 gigan keskusmuistilla ja 160 gigan kovalevyllä tarjolla melko kevyeen hintaan. Kertokaahan minkälaisia tuntemuksia kyseinen kone on herättänyt...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Onko jollain kokemuksia kannettavasta tietokoneesta Acer Aspire 5315? Konetta tarvitsen lähinnä netissä surffailuun, musiikin kuunteluun ja kouluhommiin. Nyt olisi kyseinen kone 2 gigan keskusmuistilla ja 160 gigan kovalevyllä tarjolla melko kevyeen hintaan. Kertokaahan minkälaisia tuntemuksia kyseinen kone on herättänyt...
Itselläni on juuri tuo kone ja riittää hyvin tuollaiseen käyttöön. Tehoja ei järjettömästi löydy, eikä esim. Vistan visuaalisia tehosteita saa edes päälle (tai ainakaan minä en ole saanut...) mutta pyörittää kyllä kaikki hyötyohjelmat hyvin.

Pelaamiseen kone ei oikein taivu, jos ei sitten puhuta kevyistä puzzlepeleistä tai vaikkapa EHM:sta.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko jollain kokemuksia kannettavasta tietokoneesta Acer Aspire 5315? Konetta tarvitsen lähinnä netissä surffailuun, musiikin kuunteluun ja kouluhommiin. Nyt olisi kyseinen kone 2 gigan keskusmuistilla ja 160 gigan kovalevyllä tarjolla melko kevyeen hintaan. Kertokaahan minkälaisia tuntemuksia kyseinen kone on herättänyt...

Itselläni on myöskin tuo kyseinen masiina. Vaikka Aceria merkkinä täällä on aika paljon parjattu, niin eiköhän tuo kone edellä mainitsemasi vaatimukset täytä ja kirkkaastikin. Pelikone se ei todellakaan ole, mutta pelikone ei irtoakaan alle viidelläsadalla, eikä läppäreitä nyt muutenkaan yleensä pelikoneiksi hankita.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Vertailussa ehkä painaa eniten nimi GIGANTTI. Nimittäin nykyinen koneeni on Gigantista ostettu ja tietenkin se hajosi noin puolen vuoden käytön jälkeen. Vein sen takaisin liikkeeseen (Kuopiossa) huollettavaksi ja sitä kautta se ilmeisesti reissasi Helsinkiin ja ties minne. Kyseinen reissu kesti lopulta yli kolme kuukautta. Eli ainakaan huollon takia ei kannattis Gigantista ostaa.
Tuohan on aivan normaali käytäntö riippumatta ostopaikasta: (takuu)huoltoon menevä "merkkikone" (kuten siis esim. HP, Fujitsu-Siemens, Acer jne.) menee kyseessä olevaa merkkiä huoltavaan huoltofirmaan. Ei se Gigantti mitään huolla kun se ei mitään valmistakaan. Vain kaupassa itse koottuja koneita huolletaan siinä paikassa, josta ne on ostettu. Tässä(kin) mielessä yksityisen kivijalkaliikkeen rakentama PC, jonka osat voi aika pitkälle valita itse, on hyvä vaihtoehto merkkikoneelle.
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Onko tässä paketissa jotain hämärää, koska hintaa on vain 449€?

Prosessori: AMD X2 AMD 6000+
Prosessorituuletin: Titanin hiljainen cooleri
Muisti: 4GB Kingston DDR2 800Mhz
Kovalevy: Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA300 16Mb
Näyönohjain: GeForce 8600GT 512MB DDR3 PCI Express
Emolevy: ABIT AX78
USB-portit: 8kpl
Verkkokortti: 10/100/1000BASE-T
Äänikortti 7.1 CH HD Audio
Optinen asema: LiteOn 20A4P DVD±RW 20x + Nero ohjelmisto
Kotelo: Antec NSK4480B New Solution Series + 380W virtalähde

Takuu:12KK

En kauhean paljon ymmärrä komponenttien ominaisuuksista, mutta kuvittelen tuon kokoonpanon olevan vähintäänkin kohtuullinen hintaansa nähden. Voisi opiskelijalla olla varaakin vaihtaa vanha kone tähän kokoonpanoon, koska ei yli 500€ haluaisi käyttää.

Tässä vielä linkki kyseiseen kohteeseen:

http://www.computex.fi//catalog/pro...=1900&osCsid=b20d11055484c3797d2d509316b6972f
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Käyttishän tuosta puuttuu ja näytönohjain ei mikään hirveän tehokas ole, mutta hintaan nähden ei kovin paha :)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Itse tein sen virheen, että liisasin firmalleni Acer Aspire 5520:n. Kokolailla paskalta vaikuttaa ja tukikin on mitä sattuu. Soitin viralliseen Acer-tukeen ja joku virolainenhan sieltä vastasi. Ymmärsin karkeasti arvioiden noin puolet siitä mitä asiakaspalvelija minulle kertoi. Ostakaa siis jonkun muun merkkisiä koneita, mielellään sellaisia joiden tuki-ja takuuasiat ovat paremmalla mallilla. Tuonkin paskakasan joutuu omalla kustannuksella lähettämään jonnekin hevonhelvettiin jos sitä haluaa takuutyönä korjauttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös