Ti 14.1.03 Jokerit - HIFK

  • 81 563
  • 563

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Viestin lähetti Ossi
.

IS:n tieto case Niemestä ihmetyttää. Voin jotenkin kuvitella, että Sihvosen teko oli törkeydessään tahaton ja että Mäen melkein puhdas taklaus ei aiheuttaisi jatkotoimia. Mutta miten aivotärähdyksen aiheuttanut poikittainen maila toista päähän voi olla vahinko?


Olit HPK:n kannattajana varmasti ihan samoilla linjoilla Santala - Aalto -tapauksessa?

Itse tilanne paikan päältä katsottuna näytti vaarattomalta, mutta tämän päivän Hesari muuttaa hieman näkemystäni. Joo kyllä kuvan perusteella on ainekset pelikieltoon, mutta uskon silti ettei AJ tarkoituksella lyönyt poikittaisella päähän, niinkuin ei Santalakaan aikaisemmin syksyllä. Mutta anyway, rangaistava teko oli vahinko tai ei.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Siitä Pärssisen loukkaantumisesta olisi kiva saada lisää infoa, koska minun mielestäni, jos tilanne on sama mistä jumbolle tuli hidastus, kaverit kaatuivat samaan läjään melko hiljaisesta vauhdista ja AJ kaatui Pärän päälle, mutta ei siinä tilanteessa ainakaan mitään Santalan tapauksen tapaista poikittaista ollut. Iltalehden kuvassahan kundien kropat ovat aivan kiinni toisissaan ja AJ:n maila siinä välissä.

Eniten kuitenkin ihmetytti se miksi ifk:n pelinjohto laittoi Pärän vieälä senkin jälkeen peliin vaikka aivotärähdys oli ilmeisen selviö, sen verran sekaisin poika oli. Tyhmä riski pojan hengellä eikä ainakaan lyhentänyt tulevaa sairaslomaa.
 

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensinnäkin: vituttaa aivan hillittömästi T.Ruudun loukkaantuminen. Toivottavasti Tuomo paranet edes samassa aikataulussa kuin edellisen polvivamman kohdalla.

Toiseksi: nyt kannattaa jokaisen miettiä miksi jääkiekkoa yleensä pelataan. Niin pelaajien, valmentajien, päättäjien kuin meidän penkkiurheilijoidenkin on mentävä itseensä. Miten eilisen kaltaiset tapahtumat olisi vältettävissä? Ovatko panokset päässeet liian korkeiksi huippujääkiekkoilussa? Kenenkään etu ei ole vahingoittaa vastustajan pelaajia, ei vahingossa eikä tahallaan. Siitä kärsivät loppupelissä kaikki. Eiliset tapahtumathan ovat vain jäävuoren huippu. Nyt tähän on yksinkertaisesti tultava stoppi.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Vopatista

Vopat on poissa kaukalosta vähintään kuukauden eli kyse on vähintään lievästä aivovammasta, ei pelkästä aivotärähdyksestä.

Useimmiten kun ihminen saa aivotärähdyksen vammautuu aivot myös, onneksi lievissä tapauksissa vammasta ei aiheudu pysyviä haittoja. Eilisestä IS:stä voi lukea aivovammoista ja niiden aiheuttamista vaivoista tarkemmin.


T: Vaikeasti aivovammainen
 
Viimeksi muokattu:

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Ammattimies tietää mistä puhuu

Mies, joka hankittiin aikoinaan suojelemaan, heh, IFK:n erästä Ruutu-nimistä pelaajaa ja josta on tulossa myös ns.henkilökuva (ihan kohta, joo joo lupaan lupaan) kertoi tälläiset terveiset eilisen jälkeen:

"Jokerit are a bunch of fucking pussies anyway!"

Nyt todella Hänet voisi raahata takaisin... Quebecin puoliammattilaisliigasta tänne... sniif... *herkistyy*
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Re: Vopatista

Viestin lähetti Shammy Agitator
Mitä tulee Pärän päästämiseen jäälle yhden vaihdon ajaksi, niin tämä johtui todennäköisesti siitä, että heti tilanteen jälkeen Pärä oli hyvin orientoitunut eli vamma ei penkillä näkynyt ulospäin. Lisäksi aivotärähdyksen oireet tulevat joissakin tapauksissa muutaman minuutin viiveellä.
Et tainnut olla eilen katsomossa, sillä Pärssinen oli pihalla kuin lumiukko heti. Pärssinen yritti pariinkin kertaan nousta ylös, mutta jalat petti alta samantien. Ilmeisesti niin pelaajat jäällä, kuin minäkin katsomossa näki tilanteen samalla tavalla, eli ihan normaalilta väänöltö miltei paikallaan maalin edessä. Muistini mukaan kukaan-IFK pelaajista ei mennyt katsomaan mikä on tilanne ennen kuin Pärä oli pyristellyt ylös ja notkahtanut takaisin.

Viestin lähetti Mr. Jones
Eli tarkennusta hiukan, ainakin ristisiteet polvesta ja kierukka paskana. Ja ilmeisesti tämän lisäksi vielä jotain muutakin.
Ei voi kun sanoa, että voihan paska jos tuo pitää paikkaansa. Tsempit Tuomolle, että vielä joku päivä mies on ylipäätään luistimilla.



En tiedä, johtuuko siitä että katsoin narrilasien läpi peliä, mutta ei se mielestäni ollut mitenkään "sikailua", niin kuin täältä monista kirjoituksista voisi päätellä. Mielipiteeni on vahvistanut vieressäni olleet toverit.
 

J.Pursey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NyR, Chelsea
Re: Re: Vopatista

Viestin lähetti JiVe
Et tainnut olla eilen katsomossa, sillä Pärssinen oli pihalla kuin lumiukko heti. Pärssinen yritti pariinkin kertaan nousta ylös, mutta jalat petti alta samantien. Ilmeisesti niin pelaajat jäällä, kuin minäkin katsomossa näki tilanteen samalla tavalla, eli ihan normaalilta väänöltö miltei paikallaan maalin edessä. Muistini mukaan kukaan-IFK pelaajista ei mennyt katsomaan mikä on tilanne ennen kuin Pärä oli pyristellyt ylös ja notkahtanut takaisin.

Totta en ollut paikalla ja kun kerran tilanne oli näin selkeä, niin hiukan ihmettelen, missä oli HIFK:n lekuri ja huolto tilanteessa.
Pelaajat lienevät otteluissa sen verran keskittyneitä peliin, että tällaisten tilanteiden hoitaminen kuuluu nimenomaan lekurille ja huollolle.

Kiitos korjauksesta!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Jimisola
Olit HPK:n kannattajana varmasti ihan samoilla linjoilla Santala - Aalto -tapauksessa?
Mitä siellä kyselet? Mielipiteeni on edelleen nähtävillä ko. ketjussa. Ainoa ero näillä tapauksilla minun kohdallani on se, että Niemen tapauksessa luotan (liian sokeasti?) muiden sanaan. Santalan tapausta kelasin useasti videolta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Arvon Sininen,

Nyt ollaan jo lähes siellä mitä hain/haen. Vertaukseni ja yleistämisen tarkoitus on lähinnä osoittaa että toisaalla kiekko on aina ollut suosittua ns. massankin parissa, siitä keskusteltu ja toisaalla se on vain ns. lajifriikkien asia. Sama kuin Suomessa vaikkapa Maahockey, jos siitä tulisi huippusuosittu laji, niin varmasti katsomossa olisi suuri osa aivan ummikkoja, vaikka löytyisi niitä lajiin perehtyneitäkin, jopa huomattavakin määrä. Olen käynyt niin useita kertoja Jokereiden matsissa(siis Hartwalilla) että tämä kuva on muotoutunut aika kattavasti. En kuitenkaan tarkoita että kaikki olisivat samaa. Mitä tämä taas liittyy otsikkoon, juuri sitä että suhtautuminen lajin ns. etikettiin on helposti hukassa ummikoilla, varsinkin kun tapahtuu jotain mitä harvoin tapahtuu.

Lajietikettiä on myös että heti maksetaan kalavelat, eikä kuukausien/viikkojen päästä.
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Mielestäni helvetin hyvä puheenvuoro Ramilta SportFM:n haastattelussa. Pari kohtaa oli, jossa olen eri mieltä, mutta kokonaisuudessaan varsin selväjärkinen tilanteen selvitys.
Hän toi esiin juuri minun peräänkuuluttaman asian eli Alpo hakee tukea itselleen ottamalla mukaan lapset, jotka vetoavat ihmisiin.
Hän nyt jostain syystä tarvitsee tukea. "Alpo tarvitsee ihmisiä, joille puhua. Valmentajan työ on tosi yksinäistä.", sanoi Rami. Olen samaa mieltä.
En henkilökohtaisesti tunne Apea, joten en osaa sanoa tarvitseeko mies ammattiauttajan apua.


PS. Shammy: Seurasin Pärän liikkeitä hänen päästyään vaihtoaitioon ja minusta mies vaikutti kovin sekavalta. En tiedä mitä Helenius hänelle puhui, mutta tuntui, että Pärä vain katsoi lattiiaan eikä puhunut mitään. Siksi minusta tuntui kovin erikoiselta hänen kentälle päästämisensä. Jäällä ollessaan hänestä selvästi huomasi, että jotain on pielessä edelleen. Onneksi kukaan ei häntä kyseisessä vaihdossa taklannut. Olisi voinut tulla rumaa jälkeä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Tapaus Ruutu

Viestin lähetti St_Patrick #16
Kiitos Senior asiallisesta palautteesta. Ihan tosissani olit, mutta viitsisitkö tarkentaa mikä tarkalleen ottaen sai sinut kirjoittamaan tätä rakentavaa palautetta.
******
Mutta olen edelleen sitä mieltä, että kysessä oli valitettava vahinko. Kuinka sinä Senior olisit tämän vahingon välttänyt?

Huh, aika duuni löytää jo viestejä tästä ketjusta.

Toki viitsin vastata ja toivon, että vastaisit myös Sinä kysymyksiini alla. Sitaateissa olevat ovat Sinun kirjoittamia:

''Kuinka sinä Senior olisit tämän vahingon välttänyt?''
Olisin taklannut vartalolla, en polvella. Mites Sinä?

''Heti alkuun mainittakoon etten ollut ottelussa paikalla.''
Mutta silti katsot olevasi kykenevä pitää taklausta kutakuinkin puhtaana ja hyväksyttävänä ja katsot voivasi tuomita Apen totaalisen hiiltymisen?

''Toivottavasti kyseessä on vain venähdys kuten lääkäri Koff:n sivuilla sanoo. Olisi ollut hienoa nähdä Tuomo kevään kisoissa.''
Taisit jo ehtiä lukea. Tuomon vamma tuhosi hänen kautensa. Ei nähdä kotikisoissa. Mitä mieltä olet tilanteesta? Onko Sinusta seuraus edelleen luokkaa -no tällaista sattuu miesten pelissä-?

''Pelle, mikä pelle. Ja tyhmäkin vielä.''
Tämä kuvaa mielestäni Sinun kykyä arvostella itseäsi todennäköisesti jonkinverran vanhempaa ja yleisesti tunnustettua, viisaaksikin sanoattua Apea. Ja tyhmäkin vielä? Toivottavasti Sinulla on tosiaan kompetenssia olla tosissasi tässä sanomisessasi. Onko?

''Mutta tosi asia on se että jääkiekossa tapahtuu, vaarallisiakin asioita ja se täytyy vain hyväksyä. Erityisesti kun taklauksia haetaan ja paljon ja vielä kovalla vauhdilla niin loukkaantumiset ovat monesti pienestä kiinni. ''
Sulta unohtuu minusta yksi perusjuttu. Taklaukset voitaisiin luokitella vaikka näin: taklaus, kova taklaus, päähänkohdistunut taklaus, polvitaklaus. Viimeinen on vastaanottajan kannalta kaikkein vaarallisin ja yksi sellainen saattaa päättää pelaajan ammatin ja tulevaisuuden. Älä siis puhu samassa kappaleessa taklauksesta ja polvitaklauksesta. Ne on syytä erottaa täysin kahdeksi eri asiaksi, oli teossa tuottamuksellisuutta tai ei. Mitä mieltä Sinä olet asiasta?

''Tämän varmaan Ruudun veljestrio tietää ehkä parhaiten. Kun vielä itse viljelee välillä hyvinkin kovavauhtisia taklauksia kuten Tuomo, on selvää että samalla altistaa itsensä myös vastaaville.''
Ks edell. polvitaklaus vs taklaus. Tuomo antaa ja ottaa, muttei polvilla. Vai?

''Toki aivan törkeitäkin polvitaklauksia on, jotka tähtäävät pelkästään vahingoittamiseen, mutta useimmiten ne ovat mielestäni lähinnä vaistonvaraisia.''
Paskat Sun vaistonvaraisuuksista. Katos uudestaan se eilinen. En usko Soosilla olleen suoraan tarkoitus vahingoittaa, muttet voi kiistää, etteikö hän luistele Tuomo kohti vasen polvi koukussa oikean ollessa enemmän ojennettu. Hän menee Tuomoa kohti polvi edellä, heltettiin vaistot. Oikeaoppisesti sellaiseen tilanteeseen mennään vartalo edellä, jolloin hartijalinja on paikka, joka kontaktoi. Vai?

'' Mikäli polvitaklauksista haluttaisiin kokonaan eroon, täytyisi taklaukset vauhdin kanssa kieltää kokonaan. Tätä tuskin monikaan HIFK-fani on eteenpäin ajamassa.''
Höpöhöpö.

''Yhteenvetona en usko hetkeäkään, että Sihvosella oli mielessä Tuomon tahallinen vahingoittaminen. Halusi vain antaa vastaavan niitin mitä Tuomo itse jatkuvasti jakelee.''
Ks yllä, mutta tehty mikä tehty. Uskon Soosin katumukseen. Sillä ei vaan tällä hetkellä ole mitään merkitystä, vaikka päivystäisi Tuomon sängyn vieressä spanieliilme kasvoillaan. Jakeleeko Tuomo Sinusta vastaavia niittejä jatkuvasti? Oikeesti?

'' A.Suhosen korvien välistä en enää ole ollenkaan niin varma. Todella arvostelukyvytön ihminen.''
Niin. Tämä kommenttisi on kuvaavan objektiivinen ja arvostelukyvyn paljastava.

Toivon Sinun vielä jaksavan paneutua vastauksiin, kun kerran kysyit. Aika puuduttavaksi on tämä ketju jo mennyt.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Niin kuin joku jo ehti todetakin Kyyberiltä todella asiallinen kommentti.

Porukka jo vähän alkanut rauhoittua ja tällaiset "ens pelissä me sitä ja tätä" -uhoaminen lakannut. Nyt sen sijaan aletaan spekuloida rangaistuksilla, ja moni näppärä IFK:n ja HPK:n kannataja onkin saanut päähänsä, että eihän Jokeripelaajia voida rangaista kun on Summaset ja Harkimot ja Kummolat ja Jortikat ja kaikki. No ettehän te usko tohon itsekään!

Luulenkin, että ovat tuomiot kuinka kovia tahansa, alkaa hirvittävä poru tyyliin "kyllä meidän pelaaja olisi saanut tosta ainakin tuplasti enemmän".

Oma näkemykseni on seuraava:

Sihvonen: sellaset 10 peliä

Mäki: kärsinyt jo omansa (2 min.)

Hentunen: kärsinyt jo omansa (2+10 min.)

Niemi: En ole oikeen saanut selkoa tilanteesta, jos tulee 5 peliä niin ok, jos ei mitään niin ok.

Lisäksi muutamat IFK:n fanaattiset kannattajat ovat jo järkeilleet mielessään koko Jokereiden organisaation olevan läpeensä paha, jonka tarkoituksena on jahdata IFK "hengiltä". Toki on joillakin Jokeri-faneillakin hieman älyvapaita juttuja.

Itse en oikeen ymmärrä miten esim. Summanen liittyy niin vahvasti näihin ikäviin loukkaantumisiin. Jälkimainikeihin kylläkin. Joidenkin mielestä tämä on Summasen pelityylin tulosta, mutta miten on vältytty vakavilta loukkaantumisilta aiemmin tällä kaudella Jokereiden otteluissa, jos pelityyli suorastaan viljelee niitä? Turha ruveta nyt muistuttelemaan :) Itse olen nähnyt kaikki Jokereiden tämänkin kauden kotipelit, ja tuskin aiemmissa peleissä siellä on kukaan edes taklannut. Mäki on tältä osin positiivinen yllätys, taklasi Vihkoakin hyvin(ja puhtaasti).

Mielestäni kukaan jääkiekosta perillä oleva ei käytä tässä keskustelussa sanoja "käskytys, ajojahti, tahallinen telominen", näille sanoille tämän ottelun osalta on ihan oma ketjunsa, missä voi myös arvailla onko Saddamilla ydinase ja onko avaruudessa elämää.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Pelikieltoa ovelle?

Mutta paljon saakaan pelikieltoa Hartwall Areenan vaihtoaition ovi joka törkeästi teloi Jokereiden nuoren lahjakkuuden, Sean Bergenheimin?

Media se vaan hehkuttaa HIFK:n loukkantumisten yhteydessä että Jokereilta loukkaantui Sean Bergenheim.

Huoh.

Tuomon loukkaantumisesta en jaksa sanoa mitään, kaikki tietää miltä tuntuu.

EDIT: Jimisola: "Itse en oikeen ymmärrä miten esim. Summanen liittyy niin vahvasti näihin ikäviin loukkaantumisiin."

Vastaus: Jos muistat että Summanen valmensi myös toisessa helsinkiläisessä seurassa jokunen vuosi sitten. Jotain tietoa meillä, IFK-faneillakin on Raadon toimintatavoista.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti hull16
Siitä Pärssisen loukkaantumisesta olisi kiva saada lisää infoa, koska minun mielestäni, jos tilanne on sama mistä jumbolle tuli hidastus, kaverit kaatuivat samaan läjään melko hiljaisesta vauhdista ja AJ kaatui Pärän päälle, mutta ei siinä tilanteessa ainakaan mitään Santalan tapauksen tapaista poikittaista ollut. Iltalehden kuvassahan kundien kropat ovat aivan kiinni toisissaan ja AJ:n maila siinä välissä.

Vaikka asia ei minulle sinänsä kuulu, niin totean vaan ulkopuolisena tarkailijana, että kannattaa katsoa maikkarin videoclipit. Vaikka kuva on hyvin epäselvä näkyy mielestäni aika selvästi a)päähän kodistunut b)poikittainen maila. AJ:n vauhdista on paha sanoa mitään, kun tilanne näytetään niin nopeasti, mutta kyllä Pärä aika rajusti lähtee kun AJ tulee hieman etuviistosta puhelimeen. Mielestäni ero jälleen tähän maankuuluun case Santalaan on se, että AJ:n maila ei ole, niin selkeästi edessä (Santalalla taisi olla kädet suorana, mikäli oikein muistan) ja se, että AJ on itse taklaava osapuoli, tosin kuten Santala ja todennäköisesti pelikiellosakin on eroa.

Ikään kuin pieneksi piikiksi Hifki kirjoittajille: Ilves-Hifki pelin jälkimainigeissa, oli Hifki kirjoittajien teesi "ei väliä miten taklataan, pääasia on että taklataan." Nyt näyttää siltä, että kanta on rajusti muuttunut.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Re: Voi itku!

Viestin lähetti flintstone

AJ Niemen ja Pärän tilanne oli mielestäni täysin normaali maalinedus tilanne jossa AJ oikeaoppisesti siivosi Pärän pois maalinedestä ja ihmettelen että miten se Pärä oli niin pihalla jäästä noussessaan.

Ai ettäkö ihan oikeaoppisesti??!! Haista nyt vähän mitä jauhat. Jos mä tulen sua vastaan kadulla ja tempaisen pesismailalla sulta tajun pois, niin onko se "oikeaoppinen tapa" tervehtiä naapurijoukkueen kannattajaa?

Ja Pärä oli niin pihalla jäästä noustessaan siksi, että oli aika lailla sekaisin siitä aivotärähdyksestä ja tajun menetyksestä.

Täällä on nyt jo saatu jonkinlainen konsensus siitä, että Sihvosen taklaus oli paljolti vahinko. Ja ettei sitä voi enää kuitata, ihan jo siksikin, että Sihvonen ei taatusti ole kokoonpanossa 30.1.

Itse olen monta kertaa sanonut, että kun kyse on Pärästä, niin en katsele asiaa todellakaan neutraalisti. Vaadin kostoa. A-J Niemeltä vaikka sitten taju pois, ihan sama kunhan jotain tehdään. Ko. paviaani ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini, joten mulle on aika sama mitä sille tehdään. Uraa lopettavia toimia en toivo, mutta jonkinsortin kovemman luokan muistutus.
 

Banhammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Mystinen mies
Ei jumalauta. Jokereita syytetään tahallisesta vahingoittamisesta. Okei, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Sitten itketään että tälläinen pilaa liigan. Okei, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseenä. Sitten huudetaan uhkailuja tiettyjen pelaajien pelaajien kylmäksi ajelusta seuraavassa matsissa. Jos näin kävisi, sillon voisimme puhua tahallisesta vahingoittamisesta.

Pointtia en jaksa kirjoittaa tähän loppuun parilla sanalla, koska te ette kuitenkaan tajua sitä vaan tulkitsette tämänkin provona ja alatte itkemään.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Itse ottelusta ovat paikalla olleet sanoneet kaiken tarpeellisen, minä tyydyn kommentoimaan mediassa esillä ollutta kuvaa sekä puhetta. Toisin kuin Cimo, minä taas olen vahvasti sitä mieltä, että jos joku tarvitsee ammattiapua, se ei suinkaan ole Suhonen, vaan "Raato" Summanen. Tämä mies on edessauttanut (ja jatkossa tekee sitä vielä vielä näkyvämmin) suomalaisen huippujääkiekon jos ei nyt tuhoutumista, niin ainakin muuttumista huonommaksi ja mielenkiinnottomammaksi. Syitä edellä:
  • Yleisön sekä vastustajan älykkyyden aliarvioiminen typerillä, älyttömillä, keskenään ristiriitaisilla kommentoinneilla ja suoraan sanoen heikolla psyykkauksella tyyliin ("jokerit tavitsee maalintekijän", "joskus tulee ylilyöntejä", "Santala ja Miettinen pelaavat pikkusikaa", ja erityisesti uusi lempparini, päivän allekirjoitukseni "Sen olen oppinut, että pitää hoitaa omat asiat ensin" (toki huomionarvoista on että off-topicciin menee tämäkin viesti, mutta minkäs teet, enpähän ole ainoa. Nimim. ~400 viestiä muusta kuin ottelusta and counting) ja miljoona muuta, joita en jaksa luetella. ("Rami" "Raato" Summasen kommenteista mediassahan voisi avata vaikka oman ketjun, hmm...)
  • Kaverin itsensä aiemmat kilahteluepisodit valmentajaurallaan (peliurasta puhumattakaan). Kun raimo-haaremin jäsenet ottavat sopivissa väleissä tämän suomi-kortin esiin, vedettäköön se nyt: onko luolamiesmäinen meuhkaaminen sopivaa maajoukkuekoutsin arvolle?
  • Summasen valmentamien joukkueiden taipumus ylilyönteihin, kuppien kaatuiluun ja loukkaantumisiin muille. Näissä peleissä on tullut aina tarve jonkun saada turpaansa ja se on aina vähän ikävää jääkiekossa, jossa toki tunteet käyvät kuumina, ei siinä mitään.
  • Summasen valmennustyyli - tarkemmin pelityyli. Asiasta tietävät kommentoinevat (ja ovatkin sitä tehneet) harjoitus- ym. olosuhteita, jotka eivät oikeastaan edes mua liikuta, minä kritisoin tätä saatanan sumpputyyliä, peruuttelua ja pitkien läiskimistä, joka jos mikä tappaa jääkiekon. Taitoa olisi, mutta sitä ei käytetä. Yritystäkin pitäisi löytyä, mutta näinkö nähdyllä tavalla se purkautuu? Todellakin, "odotan" "mielenkiinnolla" maajoukkuepelejä "Raimon" valmennuksessa.
Olen myöskin (ylde) taipuvainen uskomaan, ettei tänne (SM-liigaan) mitään poliisisysteemeitä sun muita pelon tasapainoja tarvita (jotkut ovat ihan oikein täälläkin maininneet, etteivät tämän ottelun seurauksena mahdollisesti langetettavat pelikiellot auta uhria), vaan asiansa osaavia, ammattimaisia ja järkeviä (=harkintakykyisiä, omatuntokin löytyy, foto ois kiva ylläri) valmentajia sekä pelaajia. Jälkimmäisiä tuntuisi olevan tällä hetkellä kentillä suhteellisesti enemmän?

Siinä hieman tunteita ja tuoksuja. Loppukevennyksenä ilmoitan pyrkimyksestäni päästä Nordixxxelle seuraamaan 30.1. tapahtuvaa "jääkiekko"-ottelua sekä toivotan Jokerit mitä lämpimimmin tervetulleeksi taas joskus Rinkelinmäelle, vaikken itse siellä paikan päällä välttämättä olisikaan logistisista ja monetaarisista syistä johtuen. Pelataan puhtaasti ja keskitytään kiekkoon, ja jos ei, niin eiköhän meillä sentään vielä osata vastata huutoon "pelin hengen mukaisesti". Aamen.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
10 matsia Sihvoselle, ainakin teksti-TV:n mukaan.
Hyvä!! Tai itse asiassa rangaistuksen pitäisi olla yhtä pitkä kun loukkaantuneen toipuminen.


Edit: "Saluuna" oli ekana.
 
Viimeksi muokattu:

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Mäki 4 peliä.
Niemi 2 peliä.
Ei jumalauta!
Poikkari päähän on kaks peliä ja taklaus 4 peliä. Mäki taklas kohtuullisen puhtaasti, vaikkakin hieman sivusta. Siitä Vopat lyö päänsä lasiin. Vitun ohmot!
Nyt saa vaihtaa säännöt...
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
En tosiaankaan jaksa/viitsi/halua kahlata läpi koko ketjua ja kirjoitan siis luultavasti useaan kertaan mainittuja asioita useaan kertaan käytetyistä näkökulmista. Jos jotain haittaa, lopettaa lukemisen tähän.

Itse peli oli yllättävän viihdyttävää jääkiekkoa. Viikkoa aiemmin Jokerit pelasi Tampereella Tapparan kanssa todella tylsän nyhjäyspelin, jonka jälkeen mietin aika vakavissani, viitsinkö lähteä tällä kaudella enää yhteenkään SM-liigan runkosarjaotteluun. Onneksi viitsin, sillä tämä paikallisottelu oli ikäviä loukkaantumisia lukuunottamatta ihan mukiinmenevää katsottavaa.

Molemmat joukkueet lähtivät otteluun ryminällä ja ensimmäisissä vaihdoissa nähtiin runsaasti taklauksia. Yksi epäonnistunut taklaus päätti kakkosketjun laitaan nostetun Sean Bergenheimin lupaavasti alkaneen ottelun tämän törmättyä avonaisen vaihtoaition luukun reunaan. Tässä tilanteessa taklattavana ollut IFK-pelaaja siis vain väisti Bergenheimiä. Tämä menetti tasapainonsa ja törmäsi kulmaan itse. Ei siis tosiaan mikään sikailutilanne kummankaan osalta.

Toinen taklaus päätti Roman Vopatin ottelun. Tomi Mäki ajoi Vopatin vauhdilla laidan vieressä ja tämän alhaalla ollut pää jäi Mäen ylhäällä olleen käden ja laidan väliin. Mäki sai rumasta taklauksestaan kakkosen laitataklauksesta, vaikka hyvin olisi voinut lentää suoraan pihalle päähän kohdistuneesta taklauksesta, sen verran selvästi Mäen kädet olivat koholla (paikan päällä näytti puhtaalta, jälkikäteen katsoin tarkemmin ja kyllähän siinä molemmat kyynärpäät ovat ylhäällä, selvä tapaus). Näissä tilanteissa tosin on ollut tapana muistuttaa siitä taklattavan vastuusta...

Jatketaan nyt vielä tätä loukkaantumisten luettelemista: Timo Pärssinen loukkaantui kolmannessa erässä maalinedustilanteessa, jossa hän törmäsi A-J Niemen kanssa ja löi päänsä jäähän. Pärssisen hoiperreltua aikansa jäällä hänet talutettiin vaihtoaitioon. Jostain ihmeen syystä Pärssinen pelasi vielä tämän jälkeen yhden vaihdon.

Niclas Hedbergiltä menivät ilmeisesti ilmat pihalle Jukka Hentusen typerästä laitataklauksesta, josta tämä sai 2+10 minuuttia päähän kohdistuneesta taklauksesta. Päähän tuo taklaus taas ei kohdistunut, mutta suunnilleen oikean suuruinen rangaistus joka tapauksessa oli.

Toinen linjatuomari osoitti loistavaa laskupäätä tämän tilanteen yhteydessä: Dave Stathos ehti vaihtoaitioon vähän ennen itseään hetken aikaa kokoillutta Hedbergiä ja Stathosin tilalle tullut kuudes kenttäpelaaja pääsi laukaisupaikkaan suoraan vaihtoaitiosta. Fiksuna miehenä linjatuomari katsoi, että Hedberg ei ollut vielä ehtinyt vaihtoaitioon ja vihelsi pelin poikki näyttäen sormillaan kuutta pelaajaa. Jep, kuusihan noita olikin, mutta kun maalivahti oli ehtinyt jo vaihtoon...

Sitten se pahin: Tuomo Ruutu ja Toni Sihvonen törmäsivät keskialueella ja heti näki, että nyt sattui. Paikanpäällä tuota tilannetta raetaululla näytetty kertaakaan uusintana, mutta jälkikäteen sitä on tietysti tullut kelailtua ja hirveältähän tuo näyttää. Tuomari oli tilanteessa todella hyvin sijoittunut ja nosti heti kätensä jäähyn merkiksi. Surkeaa epäonnea, että Tuomo Ruudun hyvin mennyt kausi sai näin typerän lopun.

Uskaltaisin väittää, ettei kyseessä ollut tahallinen vahingoittamisyritys. Sihvonen ei toki vetänyt polveaan pois edestä, mutta ei hän sitä myöskään törkeästi eteen työntänyt. Tuollaisessa tilanteessa ei välttämättä vain ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti pelastaakseen vastustajan loukkaantumiselta, itsensä pelikiellolta ja oman joukkueen pitkältä alivoimalta.

Alivoimasta kun tuli puhe, täytyy mainita Jokerien lähes koko ottelun viimeisen viidenneksen jatkunut alivoima, jonka aikana IFK ei saanut aikaan juurikaan vaarallisia maalipaikkoja. Hyökkääjät karvasivat hienosti, puolustajat pitivät vastustajat pois maalin edestä ja Kari Lehtonen hoiti loput. Jos alivoima toimii tuohon malliin pudotuspeleissäkin, on Jokereita todella vaikea voittaa.

Tärkeimpiin, eli maaleihin... Illan komeimmasta suorituksesta vastasi Ville Peltonen, joka pisti kahville tähtipuolustaja Zidlickyn ja nosti kiekon hallitusti ohi Dave Stathosin. Juuri tuollaisia yksilösuorituksia minä haluan nähdä!

IFK teki molemmat maalinsa maalin edestä. Ensimmäisessä Viitaluoma pääsi kävelemään rauhassa maalin eteen. Kari Lehtonen heittäytyi liian aikaisin jäihin ja Viitaluoma pääsi siirtämään kiekon helposti maaliin. Jälkimmäisessä pakkiparin Mikkola-Jalkanen voimat eivät riittäneet siirtämään IFK-hyökkääjiä tarpeeksi kauas omasta maalista. Jotenkin toivoi Terran Sandwithiä paikalle...

David Nemirovsky oli viikontakaiseen verrattuna todella hyvä. Edelleen Nemo meni välillä tilanteisiin puolivaloilla, mutta eilen hän pystyi kuitenkin voittamaan kaksinkamppailuja ja teki hienon esityön Antti Aallon maaliin. Tosin hetkeä aiemmin maalitykki Nemirovsky sai kätensä jäädytettyä sellaisessa paikassa, josta kenen tahansa olisi pitänyt tehdä maali. Toisaalta Dave Stathos pelasi tilanteen todella hyvin haastaen hyökkääjän maalin kulmalla aggressiivisesti.

Muuten Stathos ei kovin kummoisia esittänyt. Ilkka Mikkolan suora laukaus olisi pitänyt olla torjuttavissa, mutta eipä sitäkään voi Stathosin huonoudeksi laskea.

Meinasipa Nemo joutua tappeluunkin, sen verran kuumana Marek Zidlicky kävi parin tilanteen jälkeen. Myös Tomek Valtonen ja Robert Kantor meinasivat ottaa yhteen.

Aika kovasti ihmettelen Alpo Suhosen pehmeitä puheita ottelun jälkeen. Toki tappio saa vituttaa ja loukkaantumiset ovat ikäviä, mutta syyttää nyt Jokereita ajojahdista ja ykkösketjun telomisesta, en ymmärrä. Tomi Mäen ja Jukka Hentusen sinänsä rumat ja sääntöjenvastaiset taklaukset olivat yksittäisiä sattumia, joissa kummassakaan ei vahingoittamistarkoitusta ollut. Pärssinen löi päänsä jäähän tahattomassa törmäystilanteessa. Toni Sihvonen ei myöskään varmasti yrittänyt Tuomo Ruudun polvea hajottaa.

Jos ottelussa olisi nähty törkeää mailapeliä, järjettömiä ryntäyksiä, holtitonta huitomista tai edes yksi selkeä tahallinen vahingoittamisyritys, ymmärtäisin Apen kiihtymystä paljon paremmin. Nyt nuo puheet olivat aika hölmöjä.

Tuomari Favorinille sattui pari karkeaa arviointivirhettä (erityisesti Tomi Mäki pääsi korkeine kyynärpäineen liian helpolla), mutta kaikkiaan hän selviytyi tehtävistään mallikkaasti. Kiekottoman pelaajan estämisiä toki voisi viheltää vielä johdonmukaisemmin ja tarkemmin, mutta parempi, että vihelletään edes osa, jos kaikkia ei (niiden järkyttävän suuren määrän vuoksi) voi.

Hieno voitto Jokereille, mutta taklausten puhtauteen pitää kiinnittää jatkossa huomiota. Tuomo Ruudun loukkaantumisesta jäi todella ikävä sivumaku.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Re: Re: Voi itku!

Viestin lähetti Pärde
Ai ettäkö ihan oikeaoppisesti??!! Haista nyt vähän mitä jauhat. Jos mä tulen sua vastaan kadulla ja tempaisen pesismailalla sulta tajun pois, niin onko se "oikeaoppinen tapa" tervehtiä naapurijoukkueen kannattajaa?
Täytyypä taas kaivella vanhoja kun teitin mielipiteet muuttuu aina kausittain ja miten se teille sopii.
Viime kaudella muuan Pauli "takakaulin" Levokari pusasi teidän mielestä oikeaoppisesti HPK:n pelaajan pois teidän maalin edustalta koska ei tajunnut itse lähteä vaikka maali oli jo syntynyt kaksi sekunttia aikaisemmin. Ikävä kyllä teidän oikeoppinen poistuttaminen kulki maalin yläputken kautta tunnetuin seurauksin.
74654 kertaa törkeämpi kuin Sihvosen tapaus eilen ja vähemmän rangaistusta.
 

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Ehkä tämä ei kuulu tähän ketjuun ,mutta sanon kuitenkin. Ensiksikään en pidä Jokereista. Syynä tähän on kevään 92-finaalit.

Minua suorastaan säälittää kerho-fanien yritys kiillottaa omaa kilpeään ja kehua kuinka kiltti Santala oli muinaisessa Aalto tapauksessa. Kaikki vähättelevät Santalan silloista taklauksen vastaanottoa ,joka oli todella törkeä hyppy poikittaisella Aallon naamaan.

En myöskään pidä Ruudun veljeksistä tai pelityylistä mitä he edustavat ja mielestäni ainoa heistä kuka osaa pelata on Tuomo. Herätkää kuitenkin hyvät ihmiset eihän kukaan voi tosissaan sanoa Tuomolle ,että sitä saa mitä tilaa. Samoin ei voida myöskään sanoa että Toni teki taklauksen tahallaan. Toivottavasti lupaavan nuoren huippulahjakkaan pelaajan uralle ei koitunut mitään peruuttamatonta vahinkoa.

Mielestäni ankarin rangaistus olisi kuulunut AJ:lle ,kuten joku tuolla ylempänä totesikin: poikittainen maila ja pelaajan pää eivät kuulu yhteen!
 

Kari Jurri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hellsingin Jokerit
On se vaan taas niin liikuttavaa, miten te hurrit ja savikeisarit yksissätuumin vaaditte kostoa Jokereille.

Kertokaapa ensinnäkin se mies IFK:sta, joka Sihvoselle olisi tapauksen kostanut. Jos sen teette, niin minä lupaan näyttää ranskalaisen tarjoilijan, joka puhuu mielellään englantia. Kannattaa pitää mielessä, että jengin ylivoimaisesti kovin gosse, tuo goonien gooni, Vopatin Roman, oli juuri saanut niin pahan niitin JUNNU-pelaajalta, ettei millään kyennyt jatkamaan. :)

Sitä saa mitä tilaa. Euroopan ykkösiä on paha lähteä haastamaan millään osaalueella, muuten saattapi tulla verta nenästä..
 
Viimeksi muokattu:

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti wade
Mielestäni ankarin rangaistus olisi kuulunut AJ:lle ,kuten joku tuolla ylempänä totesikin: poikittainen maila ja pelaajan pää eivät kuulu yhteen!
Minusta tuon tapauksen oikea tulkinta löytyy Jortikan raportista:
AJ:n maila osui Pärssisen kaulaan jonka seurauksesta tämä kaatui ja löi päänsä jäähän. Toisaalta siinä olisi voinut myös lukea, että AJ:n vartalo törmäsi Pärsiseen jonka seurauksena hän kaatui...
Maku asia, mutta ei minusta verrannollinen tapaus Santalaan koska AJ:n maila oli hänen omassa vartalossa kiinni eikä ojenetuissa käsissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös