Vuonna 2001 At-the Drive-In -yhtyeestä tutut laulaja Cedric Bixler-Zavala sekä kitaristi Omar Rodriguez-Lopez perustivat yhtyeen nimeltä The Mars Volta. TMV:n musiikkia on melko vaikeata kuvailla tarkasti. Itse sanoisin sen olevan progressiivista hard-core-rockia, salsa vaikuttein.
Yhtyeen ensimmäinen julkaisu oli vuonna 2002 ilmestynyt EP Tremulant, jota seurasi ensimmäinen pitkäsoitto De-loused in the Comatorium. Levyn tuotti Rick Rubin ja vierailijoina oli muun muassa RHCP:n Flea sekä John Frusciante. Periaatteessa ilman minkäänlaista promootiota julkaistu De-loused oli menestyksekäs ympäri maailman ja kriitikoiden ylistämä albumi on myynyt tähän päivään mennessä esimerkiksi jenkeissä n. 600 000 kappaletta. Guitar World-lehti valitsi vuosi sitten albumin kautta-aikojen 55. parhaimmaksi kitara-albumiksi.
The songs explode with creativity, fusing jazz riffs, tribal rhythms, hardcore bursts of noise, and addictive rock hooks into one of the most compelling discs of the year. - Entertainment Weekly 2003
Tässä näyte De-loused in Comatoriumilta, Roulette Dares
Vuonna 2005 TMV julkaisi toisen pitkäsoittonsa, Frances the Muten ja tämän jälkeen vielä livelevy Scabdatesin. FtM:lla laulujen sanat ovat puoliksi espanjaksi sekä englanniksi. Verrattuna esikoislevyyn, FtM on vaikeammin lähestyttävä levy. Sillä on pitkiä erikoisiin äänimaailmoihin keskittyviä periodeja, joita on myös tylsiksi kutsuttu. Kappaleilla on omia erikseen nimettyjä osioita. FtM:llä on kuitenkin pari musiikkityylin huomioon ottaen menestyksekästä hittiä, kuten The Widow sekä L'Via L'Viaquez. De-loused on kuitenkin Frances the Muteen verrattuna huomattavasti suoraviivaisempi ja "helpompi" levy. FtM:a on myyty jenkeissä n. puoli miljoonaa kappaletta.
The Mars Volta's second album is an exhilarating transgression: concussive, nonlinear rhythms; mad-dog guitar algebra; bloody-nightmare suites sung in bilingual free verse. In short, the beastly spawn of Radiohead's OK Computer and Rush's 2112. - Rolling Stone, 4/5 tähteä.
Näyte albumilta Frances the Mute; The Widow
Vuonna 2006 The Mars Volta julkaisi kolmannen pitkäsoittonsa nimeltään Amputechture. Albumin sisältö tekee paluun lähemmäksi eri sävellyksiin ja kappaleihin perustuvaa esikoisalbumi De-loused in Comatoriumia. Amputechturea on helpompi lähestyä eikä albumilta löydy enää minuuttitolkulla pelkkää äänimaailmaa. Kappaleet ovat selkeitä, joskin itsessään haastavia, kuten suurin osa TMV:n musiikista yleensäkin.
This early-Roxy-Music-meets-late Led-Zep-style third studio album finds the band stepping back from total impenetrability with a pithy, eight-song, 76-minute set, guaranteed to restore the faith of those whose confidence in this grand enterprise was waning. - The Observer, 5/5 tähteä
Näyte albumilta Amputechture, Viscera Eyes
Tammikuun lopulla on määrä ilmestyä The Mars Voltan neljäs pitkäsoitto, The Bedlam in Goliath. Bändi on julkaissut Youtubessa jo levyltä muutaman virallisen teaserin, hyvin epävirallisilla videoilla. Musiikki näyttäisi jatkavan ensimmäisen ja kolmannen levyn tyylisillä selkeimmillä linjoilla. Esimerkiksi Berinkula-kappale vaikuttaa varsin tunnistettavalta TMV:lta. Ajassa 03:15 alkava latinokitara hassuttelu-rock on sitä syvintä marsvolta-soundia, mistä bändin jokainen helposti tunnistaa.
Toinen näyte tulevalta levyltä löytyy täältä. Ilmeisesti kyseessä on ensimmäinen sinkku The Bedlam in Goliathilta.
****
The Mars Voltan musiikkia on kuvailtu negatiivisimmillaan vaikeaksi, sekavaksi kakofoniaksi. Eräs ystäväni sanoi joskus sen, mitä varmasti moni muukin ajattelee; "At-the Drive In oli parhaimmillaan loistava, mutta The Mars Voltassa äijät ovat seonneet sukkiinsa". TMV:n kappaleet ovat pitkiä ja soittimia on parhaimmillaan soimassa yhtä aikaa toistakymmentä. Erinomaisen kitaristi Omar Rodriguez-Lopezin tyyliin kuuluu maalailu ja voimakas soolokitarointi jo sinällään tarttuvan komppikitaran riffin päälle. Tämäkin jakaa mielipiteet vahvasti. Joka tapauksessa Rodriguez-Lopez kuuluu monen mielestä tämän hetken tärkeimpiin säveltäjiin, kitaristeihin ja tuottajiin.
Monelle kynnyskysymykseksi TMV:n kohdalla muodostuu myös laulaja Bixler-Zavalan lievästi sanottuna feminiininen ja kimakka ääni. Toiset taas pitävät sitä yhtenä bändin instrumenteista.
The Mars Voltasta joko pitää tai ei. Joillekin musiikki on kakofoniaa. Toisille taas nerokasta kakofoniaa.
Yhtye esiintyi taannoin Henry Rollins show`ssa. Seuraavassa linkit kahteen esitettyyn livevetoon;
Day of the Baphomets part 1
Day of the Baphomets part 2
Tetragrammaton part 1
Tetragrammaton part 2
**
Mitenköhän on. Olenko ainoa The Mars Volta-fani Jatkoajassa?
Yhtyeen ensimmäinen julkaisu oli vuonna 2002 ilmestynyt EP Tremulant, jota seurasi ensimmäinen pitkäsoitto De-loused in the Comatorium. Levyn tuotti Rick Rubin ja vierailijoina oli muun muassa RHCP:n Flea sekä John Frusciante. Periaatteessa ilman minkäänlaista promootiota julkaistu De-loused oli menestyksekäs ympäri maailman ja kriitikoiden ylistämä albumi on myynyt tähän päivään mennessä esimerkiksi jenkeissä n. 600 000 kappaletta. Guitar World-lehti valitsi vuosi sitten albumin kautta-aikojen 55. parhaimmaksi kitara-albumiksi.
The songs explode with creativity, fusing jazz riffs, tribal rhythms, hardcore bursts of noise, and addictive rock hooks into one of the most compelling discs of the year. - Entertainment Weekly 2003
Tässä näyte De-loused in Comatoriumilta, Roulette Dares
Vuonna 2005 TMV julkaisi toisen pitkäsoittonsa, Frances the Muten ja tämän jälkeen vielä livelevy Scabdatesin. FtM:lla laulujen sanat ovat puoliksi espanjaksi sekä englanniksi. Verrattuna esikoislevyyn, FtM on vaikeammin lähestyttävä levy. Sillä on pitkiä erikoisiin äänimaailmoihin keskittyviä periodeja, joita on myös tylsiksi kutsuttu. Kappaleilla on omia erikseen nimettyjä osioita. FtM:llä on kuitenkin pari musiikkityylin huomioon ottaen menestyksekästä hittiä, kuten The Widow sekä L'Via L'Viaquez. De-loused on kuitenkin Frances the Muteen verrattuna huomattavasti suoraviivaisempi ja "helpompi" levy. FtM:a on myyty jenkeissä n. puoli miljoonaa kappaletta.
The Mars Volta's second album is an exhilarating transgression: concussive, nonlinear rhythms; mad-dog guitar algebra; bloody-nightmare suites sung in bilingual free verse. In short, the beastly spawn of Radiohead's OK Computer and Rush's 2112. - Rolling Stone, 4/5 tähteä.
Näyte albumilta Frances the Mute; The Widow
Vuonna 2006 The Mars Volta julkaisi kolmannen pitkäsoittonsa nimeltään Amputechture. Albumin sisältö tekee paluun lähemmäksi eri sävellyksiin ja kappaleihin perustuvaa esikoisalbumi De-loused in Comatoriumia. Amputechturea on helpompi lähestyä eikä albumilta löydy enää minuuttitolkulla pelkkää äänimaailmaa. Kappaleet ovat selkeitä, joskin itsessään haastavia, kuten suurin osa TMV:n musiikista yleensäkin.
This early-Roxy-Music-meets-late Led-Zep-style third studio album finds the band stepping back from total impenetrability with a pithy, eight-song, 76-minute set, guaranteed to restore the faith of those whose confidence in this grand enterprise was waning. - The Observer, 5/5 tähteä
Näyte albumilta Amputechture, Viscera Eyes
Tammikuun lopulla on määrä ilmestyä The Mars Voltan neljäs pitkäsoitto, The Bedlam in Goliath. Bändi on julkaissut Youtubessa jo levyltä muutaman virallisen teaserin, hyvin epävirallisilla videoilla. Musiikki näyttäisi jatkavan ensimmäisen ja kolmannen levyn tyylisillä selkeimmillä linjoilla. Esimerkiksi Berinkula-kappale vaikuttaa varsin tunnistettavalta TMV:lta. Ajassa 03:15 alkava latinokitara hassuttelu-rock on sitä syvintä marsvolta-soundia, mistä bändin jokainen helposti tunnistaa.
Toinen näyte tulevalta levyltä löytyy täältä. Ilmeisesti kyseessä on ensimmäinen sinkku The Bedlam in Goliathilta.
****
The Mars Voltan musiikkia on kuvailtu negatiivisimmillaan vaikeaksi, sekavaksi kakofoniaksi. Eräs ystäväni sanoi joskus sen, mitä varmasti moni muukin ajattelee; "At-the Drive In oli parhaimmillaan loistava, mutta The Mars Voltassa äijät ovat seonneet sukkiinsa". TMV:n kappaleet ovat pitkiä ja soittimia on parhaimmillaan soimassa yhtä aikaa toistakymmentä. Erinomaisen kitaristi Omar Rodriguez-Lopezin tyyliin kuuluu maalailu ja voimakas soolokitarointi jo sinällään tarttuvan komppikitaran riffin päälle. Tämäkin jakaa mielipiteet vahvasti. Joka tapauksessa Rodriguez-Lopez kuuluu monen mielestä tämän hetken tärkeimpiin säveltäjiin, kitaristeihin ja tuottajiin.
Monelle kynnyskysymykseksi TMV:n kohdalla muodostuu myös laulaja Bixler-Zavalan lievästi sanottuna feminiininen ja kimakka ääni. Toiset taas pitävät sitä yhtenä bändin instrumenteista.
The Mars Voltasta joko pitää tai ei. Joillekin musiikki on kakofoniaa. Toisille taas nerokasta kakofoniaa.
Yhtye esiintyi taannoin Henry Rollins show`ssa. Seuraavassa linkit kahteen esitettyyn livevetoon;
Day of the Baphomets part 1
Day of the Baphomets part 2
Tetragrammaton part 1
Tetragrammaton part 2
**
Mitenköhän on. Olenko ainoa The Mars Volta-fani Jatkoajassa?