The best of Mika Häkkinen

  • 10 710
  • 45

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan Mika Häkkinen on kaikkien aikojen ylivoimaisesti tunnetuin suomalainen maailmalla. Kaikista yksilöurheilijoista suurimmat tunteenpurkaukset - siis sekä ilon että pettymyksen - ja kiduttavimman hermopaineen olen kokenut juuri hänen puolestaan, tuon hieman yksioikoisen ja pellavapäisen vantaalaispojan, jonka silmiin syttyy hymy melkein jokaisessa haastattelussa ja joka ei toisaalta pettymyksen hetkellä useimmiten edes yritä peitellä tunteitaan.

Tarina juontaa juurensa aina 1980-luvun alkuun saakka. Olin jo pikkupoikana erittäin kiinnostunut ykkösistä, ja muistan vieläkin Keken villin mestaruustuuletuksen, jonka mahdollisti viides sija Las Vegasin paahtavassa helteessä. Suomalaisessa mediassa Kekelle oli lukuisten keskeytysten myötä lähinnä naureskeltu, mutta kaikki tuo päättyi - monien pettymykseksi - viimeistään 25.9.1982, kun Keke kruunattiin mestariksi ja myöhemmin vielä vuoden urheilijaksi. Kymmenen vuotta jouduttiin odottelemaan seuraavaa suomalaista menestyjää.

Tuttavapiirissäni oli useita, joita F1 ei kiinnostanut, ja he vannoivat - kuten Kekenkin kohdalla oli käynyt - ettei Häkkinen tule koskaan voittamaan yhtään osakilpailua, ei ainakaan maailmanmestaruutta. Tämä ruokki mielessäni Mikan suosikkiasemaa entisestään. Häkkisen pitkä ura F1:ssä alkoi vuonna 1991. Hän edusti vain kahta tallia - Lotusta ja McLarenia. Kaikki näkivät, että kysymyksessä oli luonnonlahjakkuus. Mika ajoi ensi kertaa pisteille jo kolmannessa GP:ssään San Marinossa, Imolassa, ollen viides. Seuraavalla kaudella Häkkinen keräsi jo 11 pistettä, ja miestä huhuttiin Williamsin huipputiimiin. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt, vaan Mika ajautui McLarenin testikuljettajaksi. Keken ja Häkkisen uhkapeli osoittautui onnistuneeksi, kuten myöhemmin kävi ilmi.

"Älkää suomalaiset olko huolissanne. Kyllä Mika Häkkiselle löytyy töitä formulamaailmasta." - Sir Frank Williams vuonna 1993.


Olen seuraavaan rankannut Häkkisen uran parhaat kisat paremmuusjärjestyksessä. Näin sen näen.


Mika Häkkisen uran viisi parasta kilpailua:

I Japanin GP, Suzuka, 31.10.1999.

Tässä kisassa ratkaistaisiin maailmanmestaruus. Irvine johti edelliskisan protesti-/vastaprotestihässäköiden jälkeen neljällä pisteellä. Voittamalla Mika varmistaisi toisen peräkkäisen mestaruutensa siinäkin tapauksessa, että Irvine ajaa toiseksi, koska tasapisteissä yksittäisten voittojen määrä ratkaisee, ja niitä Mikalla oli enemmän.

Mestaruustaistosta loukkaantumisensa takia jo kauan ulkona ollut Schumacher otti aika-ajoissa paalupaikan, ja Häkkinen oli toinen. Hirvittävissä paineissa ajanut Mika otti miljoonan dollarin lähdön ja ampaisi kymmenien metrien kaulan saksalaiseen ensimmäiseen mutkaan tultaessa. Schumi koetti leikata suoraan Häkkisen eteen, mutta Martinlaakson suuri poika sai aivan fantastisen startin ja meni menojaan. "Tämän startin jälkeen Mikalla on edessään uransa pisin kaksituntinen", totesi kommentaattorina ollut Keke.

Läpi kauden useita vastoinkäymisiä omista virheistäänkin kokenut Mika kesti järkyttävän hermopaineen, ja samoin kesti auto rääkin. Muutamaa viikkoa aiemmin käyty Malesian GP poiki erään kaikkien aikojen sääntöpykälämyllytyksistä, mikä varmasti lisäsi paineita entisestään; Ferrari sai pitää kaksoisvoittonsa, vaikka Häkkinen oli jo ehditty julistaa mestariksi Ferrarien hylkäämisen myötä. Mika nappasi kuitenkin Malesiasta elintärkeän kolmossijan viime kierrosten ohituksellaan, joka nosti hänet palkintopallille. Tämä kolme kierrosta ennen maalia Herbertistä tehty ohitus oli tärkeä siksi, että näin mestaruus oli edelleen Mikan omissa käsissä.

Suzukan GP:n maalissa Häkkinen oli juhlittu sankari. Hänestä tuli "Seitsemäs Suuri" ts. Mika onnistui kautta aikain seitsemäntenä kuljettana ajamaan mestariksi kahdesti peräkkäin. Edelliset kuusi nimeä olivat Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna ja Michael Schumacher. Kisa ei sinällään tarjonnut paljoakaan, mutta niissä paineissa tehty uskomaton startti ja virheetön työ sekä ruutulipun heiluessa koettu suloinen helpotus nostivat tämän GP:n rankingissani Häkkisen uran parhaaksi. Aivan tavallista ei ollut myöskään se, että mestari löytyi vasta toiseksi eniten pisteitä keränneestä tallista.

"Parhaimmat timantit syntyvät suurimmissa paineissa." - Keijo "Keke" Rosberg.


II Luxembourgin GP, Nürburgring, 27.9.1998.

Kysymyksessä oli kauden toiseksi viimeinen kisa, viimeinen käytäisiin vasta viiden viikon kuluttua Japanissa. Mika ja Schumi olivat tasapisteissä ennen kilpailun alkua. Voittaja ottaisi "finaalia" varten etulyöntiaseman sekä pisteissä että henkisesti.

Häkkinen oli aika-ajoissa kolmas. Startti ei ollut paras mahdollinen; Ferrarit ampaisivat kaksoisjohtoon. Muistan selvästi, kuinka ehdin jo pelätä pahinta. Taktikoisiko Scumacherin kärkeen laskenut Irvine hiljentämällä vauhtia, jolloin saksalainen ajaisi leikitellen voittoon ja kenties mestaruuteen saakka? Kierroksella 14 Mika kuitenkin ohitti Irvinen näyttävästi, ja lähti kaventamaan Schumacherin etumatkaa. Jo kymmenen sekuntia Schumin perässä ollut Häkkinen meni varikkopysäykseensä viisi kierrosta saksalaista myöhemmin ajaen välikierrokset raivopäisesti. Tullessaan varikolta Mika ehti nipin napin Schumacherin eteen, ja piti johtonsa loppuun saakka Michaelin lukuisista yrityksistä huolimatta. Häkkinen siis ohitti kilpailun aikana kummatkin Ferrarit tässä mestaruustaistelun kannalta erittäin ratkaisevassa kilpailussa.

Tämä oli ehkä kilpailullisesti Häkkisen uran paras suoritus. Loistava, upea kisa. Tietenkään paineet eivät olleet samaa luokkaa kuin mestaruuden ratkaisseissa kilpailuissa.

"Kun näin Mikan ajavan varikolta ykköspaikalle, en ollut uskoa silmiäni. Hän oli kuronut etumatkani umpeen." - Michael Schumacher.


III Belgian GP, Spa, 27.8.2000.

Kysymyksessä on Mikan viimeinen voitto kaudelta 2000 ja uran ainoaksi jäänyt Belgiasta. Kysymyksessä on myös ainoa kerta, kun Mika onnistui ajamaan ensimmäisenä ruutulipulle sadekilpailussa.

Häkkinen oli ottanut paalupaikan. Sateen ja kauden 1998 muistot (kaikkien aikojen tuhoisin startti kaatosateessa) pakottivat tuomariston tekemään ratkaisunsa: kilpailu aloitettiin safety carin perässä lentävällä lähdöllä. Mika pääsi kärkeen, mutta sateen, rengasvaihtoruletin ja oman spinnauksen myötä Häkkinen löysi itsensä toiselta sijalta Schumacherin takaa. Suomalainen ajoi kuitenkin Schumin kaulan kiinni, ja oli aivan takapuskurissa neljä kierrosta ennen maalia. Häkkinen yritti ja yritti, mutta aika teki työtään Michaelin hyväksi. Onnistuisiko Häkkinen ohituksessaan?

Hetkeä myöhemmin nähtiin Häkkisen uran uskomattomin ohitus, joka puolueettomienkin näkökantojen mukaan on eräs F1-historian upeimmista. Schumi ja Mika ajoivat peräkkäin kuin köyhän talon porsaat, kunnes eteen ilmestyi kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Ennen mutkaa Michael lähti ohittamaan keskellä uraa ajanutta Zontaa. Häkkinen näki hetkensä tulleen, ja lähtikin huimapäiseen ohitukseen toista kautta! Hetken kaikki kolme ajoivat rinnakkain, mutta nerokkaan tempauksen tehneellä Mikalla oli vauhti päällä, eikä Schumacher osannut tätä liikettä odottaa. Häkkinen syöksyi mutkaan ohi hölmistyneen Michaelin, ja ajoi vakuuttavasti voittoon.

En voi sanoin kuvailla Schumacherin ilmettä palkintokorokkeella. Jokainen, joka sen muistaa, tietää täsmälleen, mitä tarkoitan. Siinä oli sekoitus ällistystä ja kunnioitusta. Tuon kisan jälkeen Schumi kuitenkin näytti, miksi hän on kaikkien aikojen paras. Mika oli noussut 24 pisteen takaa-ajoasemasta kuuden pisteen johtoon, mutta Michael jyräsi sekä paalulle että voittoon kauden kaikissa jäljellä olleissa neljässä osakilpailussa. Hallitseva kuningas oli lyöty, kauan eläköön kuningas. Schumacher on sittemmin voittanut kaikki mestaruudet ja ajaa tälläkin hetkellä vakuuttavasti kohti viidettä peräkkäistä ja yhteensä seitsemättä mestaruuttaan.

"He overtook me in a way that was astounding and brilliant, it was a super manoeuvre." - Michael Schumacher.


IV Japanin GP, Suzuka, 1.11.1998.

Vaikka tämä GP osoittautui Häkkiselle kilpailullisesti helpohkoksi, ensimmäinen mestaruus on aina ensimmäinen mestaruus. Paineiden tason voi jokainen kuvitella mielessään. Tästä Mika oli haaveillut ensimmäisestä polkuautostaan saakka.

Mika johti MM-sarjaa ennen viimeistä kilpailua neljän pisteen erolla Schumacheriin. Viimeisen ja toiseksi viimeisen kisan välissä taukoa oli siis peräti viisi viikkoa, joten hermopaineesta kuljettajat saivat kovinta mahdollista kokemusta. Toinen sija kuitenkin riittäisi varmistamaan Häkkisen mestaruuden, koska voittoja oli Mikalla enemmän. Michael nappasi paalun, ja Häkkinen oli toinen. Schumin ja Mikan ero oli alle kaksi sekunnin kymmenystä, mutta kuvaavaa on, että tämä taistelupari oli aika-ajoissa yli sekunnin nopeampi kuin kukaan muu. Ennen lähtöä Häkkinen kävi pääsuoralla kättelemässä jo kypäränsä päähän panneen Schumacherin satojen miljoonien TV-katsojien edessä. Ei aivan tavallista F1-maailmassa.

Lähtöön tarvittiin tällä kertaa kolme yritystä. Ensin sammui Trullin moottori, ja hänet määrättiin lähtemään uusintastartissa jonon hänniltä. Seuraavalla kerralla sattui jotain todella dramaattista: myös mestaruudesta taistellut Schumacher sammutti autonsa, ja sama kohtalo odotti häntäkin. Taktiikat ja tunnemaailma menivät täysin päälaelleen. Nyt Mika lähtisi "paalulta", ja kaksinkamppailijoiden välissä olisi parikymmentä autoa. Kisa oli kuitenkin vasta alkamassa.

Mika otti lähdön varman päälle, ja johti ensimmäisessä mutkassa. Coulthard sai surkean lähdön ja juuttui Frentzenin taakse, kun taas hyvän startin napannut Irvine syöksyi Mikan perään. Häkkinen joutuisi siis ajamaan täysillä ja voitosta, koska perässä oli pahin mahdollinen mies, Ferrarin renkipoika.

Puolueettoman katsojan kannalta Michael Schumacher -show oli luonnollisesti mitä nautinnollisin. Jo lähtösuoralla hän ohitti lukuisia autoja, ja parissa kierroksessa mies oli kolmantenatoista. "Autokilpailuhan tästä vielä ikävä kyllä tulee", totesi kommentaattori Rosberg tavoilleen uskollisena asiallisesti. Noin puolivälin tietämillä Schumi oli jo kolmantena, ja kun edessä ajoivat Irvine ja Häkkinen, Mikalla ei olisi varaa keskeytykseen. Katsojia kidutettiin kierros toisensa jälkeen. Voisiko jo lähes hyppysissä ollut mestaruus sittenkin karata virheeseen tai tekniseen murheeseen?

Goodyearin pehmeillä renkailla raivopäisesti Häkkistä takaa-ajanut Schumacher ei voinut kumejaan säästää, ja se kostautui. Noin parikymmentä kierrosta ennen maalia Schumacherin rengas räjähti näyttävästi ennen pääsuoran jälkeistä mutkaa. Hän ei enää millään voisi nilkuttaa varikolle. Sekä katsojat että selostaja kommentaattorineen ehtivät jo pelästyä, oliko hitaasti ajava auto safety car, joka oli kenties lähtenyt radalle hetkeä aiemmin sattuneen kolarin seurauksena. Häkkisen johto Schumiin oli parikymmentä sekuntia, ja turva-auto voisi kutistaa johtoaseman minimiin. Safety caria ei koskaan nähty. Hitaasti köröttelevä auto osoittautui punaiseksi Ferrariksi, jonka kaksinkertainen maailmanmestari Schumacher pysäköi radan varteen. Tämä keskeytys tarkoitti sitä, että hurjissa paineissa ajanut Mika Häkkinen oli allekirjoittaneen suureksi riemuksi toteuttanut unelmansa ja varmistanut ensimmäisen maailmanmestaruuteensa. Selostajapersoona Matti Kyllönen sekosi täydellisesti ensi kerran sitten Häkkisen uran avausvoiton noin vuoden takaa.

"Nyt saa tuulettaa! Nyt saa tuulettaa! Mikä Häkkinen on maailmanmestari! Mika Häkkinen on maailmanmestari!" - Matti Kyllönen.

"Ihmiset, jotka tyytyvät vähempään - niin, heistä ei tule maailmanmestareita." - Keijo "Keke" Rosberg.

Maalissa Mika otti omansa, ja lähti juoksemaan kohti suomalaisten valtaamaa katsomoa. Unohtumaton tuuletus. Myöhemmin Häkkinen valittiin vuoden urheilijaksi, kuten Keke aikoinaan.


V Unkarin GP, Hungaroring, 13.8.2000.

Schumacher johti MM-sarjaa ennen Unkaria kahden pisteen erolla Häkkiseen ja Coulthardiin, jotka olivat kumpikin 54:ssä pisteessä. Mika oli tehnyt mahtavan kirin: Kanadan GP:n jälkeen vain kolme kisaa aiemmin Schumin ero Lentävään Suomalaiseen oli ollut 24 pistettä, ja nyt Mika taisteli aivan tasapäisesti mestaruudesta. Paitsi Häkkisen loistava ajo myös paikalle saapuneet yli 10 000 suomalaista tekevät tästä kisasta loistavan.

Häkkinen oli aika-ajoissa kolmas. Unkarissa ohittaminen on käytännössä mahdotonta, niin kuin useimmat tietävät. Ainoa mahdollisuus on saada hyvä startti. Mikan lähtö oli mahtava, hän johti jo ensimmäisessä mutkassa. Tämä oli toinen perättäinen huippustartti Häkkiseltä. Saksan GP:ssä kahta viikkoa aiemmin Mika ampaisi kärkeen neljänneltä sijalta, nyt kolmannelta. Häkkinen ajoi virheettömän ja upean kisan. Maalissa tuhannet suomalaiset juhlivat voittoa "kotikisassaan" aivan kuten edelliselläkin kaudella. Häkkinen siirtyi MM-sarjan kärkeen ennen Belgian Spata, kaikkien kuljettajien lempirataa.


Muita ikimuistoisia hetkiä satunnaisessa järjestyksessä:

Australian GP, Adelaide, 10.11.1995, perjantain aika-ajot.

Mika Häkkisen elämä ja ura oli lähellä päätöstään tuona päivänä, kauden viimeistä kisaa edeltävänä perjantaina. Olin lukenut teksti-tv:stä, että Häkkinen oli loukkaantunut ulosajon seurauksena Suomen aikaa aamuvarhaisella ajetuissa aika-ajoissa, mutta tuossa vaiheessa vamman laadusta ei ollut tietoa. Myöhemmin selvisi, että Mika oli loukkannut päänsä erittäin vakavasti.

En koskaan unohda erästä iltapäivälehden kuvaa, jossa Häkkistä vedettiin hervottomana ja ilmiselvästi tajuttomana autosta kasvot verisinä. Tarina kertoo, että F1-lääkäri Syd Watkinsin pätevyys pelasti paitsi Mikan hengen myös terveyden. Ilmeisesti Häkkinen oli tukehtua omaan vereensä, mutta kaulaan työnnetystä putkesta hän tarpeeksi happea, eivätkä aivot vahingoittuneet. Kaikki oli joka tapauksessa milleistä ja sekunneista kiinni. Halvaantuminenkaan ei käsittääkseni ollut kaukana. Häkkinen kuitenkin tervehtyi ja ajoi pisteille vain muutamaa kuukautta myöhemmin kauden 1996 avauskilpailussa.

Sanotaan, että tuollaisissa tilanteissa kuskit todella punnitaan. Toiset eivät enää milloinkaan ole entisellään, toiset palaavat kovempina kuin koskaan. Kummastakin tapauksesta löytyy lukemattomia esimerkkejä. Mika Häkkinen pääsi viimeksi mainittujen listalle.


Euroopan GP, Jerez, 26.10.1997.

Koko kauden 1997 ensimmäistä voittoaan tavoitellut Häkkinen saavutti lopultakin päämääränsä. Mika oli menettänyt teknisten murheiden takia avausvoiton jo useaan kertaan ja noussut myös korkealle vähemmän mairittelevassa "eniten kilpailuja ilman voittoa" -tilastossa monien formuloita ja Häkkistä itseään ihmeellisellä neuroottisuudella inhoavien tuttavieni riemuksi.

Muutama kierros ennen loppua Häkkinen oli kolmantena edellään Coulthard ja samassa kisassa mestaruuden Schumin keskeytyksen myötä varmistanut Jacques Villeneuve. David laski hurjasti taistelleen Mikan ohitseen, ja vain muutamaa mutkaa ennen maalia Häkkinen ohitti myös ongelmia kohdanneen Villeneuven. Jo epätoivoiselta näyttänyt avausvoiton metsästys oli päättynyt kauden 1997 osalta viimeisellä mahdollisellä hetkellä. Mestaruuskautta 1998 ajatellen elintärkeä kynnys oli ylitetty ja siemen kylvetty. Katsojat kokivat myös nyyhkyttelevän ja hysteerisenä huutavan Matti Kyllösen täydellisen sekoamisen, jota saattoi hillitä vain Erkki Mustakarin jäätävän asiallinen kommentointi.

Palkintokorokkeella ja lehdistötilaisuudessa Mika soperteli hämmentyneenä ja epäuskoisena. Hän ei ollut uskoa tapahtumaa todeksi. Maamme-laulu kuultiin ensimmäisen kerran sitten kauden 1985 Adelaiden päätöskilpailun, jossa kansallishymni soitettiin viimeisen kerran Keke Rosbergin kunniaksi.

"Kuljettajan tärkeimmät merkkipaalut ovat ensimmäinen voitto, Monacon voitto ja maailmanmestaruus. Mika on nyt saavuttanut niistä ensimmäisen." - Keijo "Keke" Rosberg.


Italian GP, Monza, 12.9.1999.

Urheilullisesti kysymyksessä lienee Häkkisen uran hirvittävin epäonnistuminen. Tiukassa MM-taistossa Mika tarvitsi ehdottomasti voittoa ja johti kisaa turvallisen tuntuisesti. Kierroksen 30 tuntumassa hän teki kuitenkin shikaanissa järkyttävän ja alokasmaisen virheen spinnaten autonsa hiekkaan, josta se ei enää irronnut.

Häkkinen paiskoi raivoissaan hanskoja ja syöksähteli turvamiehen lähestyessä sinne tänne, kunnes poistui läheiseen metsikköön. Sieltä helikopterin kuva tavoitti kyyryssä kyyhöttävän Mikan, joka ruoski itseään pää polviin painettuna itkua vääntäen. F1-kuskeja arvostellaan usein tunteettomuudesta, mutta sillä kertaa Häkkinen päästi tunteensa purkautumaan valtoimenaan. Ei sillä hetkellä kuitenkaan kiukutteluna, vaan valtavana pettymyksenä ja itsekritiikkinä.

Kirous ei koskaan hellittänyt. Italia jäi ikuisiksi ajoiksi valloittamatta sekä Imolassa että Monzassa niin Kekeltä kuin Mikaltakin. Myöskään Kimi ei ole onnistunut Italian maaperällä voittamaan.


Japanin GP, Suzuka, 24.10.1993.

Mika Häkkinen oli nostettu koko kauden surkuhupaisasti ajelleen Michael Andrettin paikalle edelliseen Portugalin Estorilin osakilpailuun. Jo Estorilissa Mika oli osoittanut lahjakkuutensa lyömällä aika-ajoissa tallitoverinsa, nopealla kierroksella voittamattomana pidetyn, F1-legenda Ayrton Sennan, vieläkin ennätyksellisen 65 paalupaikan miehen.

Japanissa Häkkinen saavutti uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksen. Keskimmäisellä voittajan pallilla seissyt Senna onnitteli kolmanneksi ajanutta Häkkistä. McLarenin edellinen ja tuleva mestari kohtasivat ensimmäisen ja viimeisen kerran palkintopallilla. Häkkisen uran paras sijoitus siihen mennessä oli neljäs sija Lotuksella.

Kun Mika seuraavan kerran ylsi kolmen parhaan joukkoon San Marinon GP:ssä vuonna 1994, tunnelmat olivat vähemmän riehakkaat: Senna oli menehtynyt kisan alkuvaiheessa. Tuosta mustasta, Roland Ratzenbergerin ja Ayrton Sennan hengen sekä Rubens Barrichellon loukkaantumisen vaatineesta, viikonlopusta tulee huhti-toukokuun vaihteessa kuluneeksi tasan kymmenen vuotta.


Yhdysvaltojen GP, Indianapolis, 30.9.2001.

Kysymyksessä on Häkkisen viimeiseksi jäänyt voitto kilpailusta, joka oli Mikan uran ja kauden 2001 viimeistä edellinen.

Kilpailun lähtökohta oli dramaattinen, koska Häkkiseltä oli hylätty aika-ajojen paras suoritus lämmittelyrikkeen takia. Mainittu tulos olisi oikeuttanut kakkosruutuun ja eturiviin. Hänen toiseksi paras suorituksensa riitti vasta neljänteen lähtöruutuun.

Mika ajoi kuitenkin loistavan kilpailun, ja otti uransa 20. voiton. Tuolla kaudella Häkkinen oli jo onnistunut ensimmäistä kertaa urallaan voittamaan Silverstonen, ja nyt sama onnistui Indianapolissa. Mika totesikin jälkeenpäin, että uransa päätöskauden kaksi voittoa osuivat parhaimpiin mahdollisiin paikkoihin; Häkkinen onnistui vielä valloittamaan kaksi autourheilun mekkaa, Indyn ja Silverstonen. Legendaarisimmista kisoista vain Monza jäi ikiajoiksi voittamatta.



Häkkisen ura sisälsi lukuisia muitakin unohtumattomia hetkiä. Saimme kokea fantastisia startteja, vain muutamaa mutkaa ennen maalia teknisiin murheisiin kariutuneita voittoja, uskomattomia aika-ajosuorituksia, satoja MM-pisteitä ja loistavia kilpailuja. Sattuneesta syystä Kimi Räikkönen tai Mika Salo eivät koskaan ole nostattaneet kirjoittajassa vastaavia tunteita. Muutenkin koko F1-sirkus on Schumin ja Ferrarin ylivoiman sekä Häkkisen lopettamisen myötä käynyt mielenkiinnottomammaksi. Juuri kaksinkamppailut MM-taistossa ovat aina olleet lajin suola. Senna vs. Prost, Senna vs. Schumacher, Schumacher vs. Hill, Schumacher vs. Villeneuve, ja tietenkin Häkkinen vs. Schumacher. Kenties muutosta ei liene odotettavissa, ennen kuin Schumi päättää lopettaa uskomattoman uransa. Nähtäväksi jää, oliko Mika viimeinen, joka hänet kykeni lyömään.


"Minun on myönnettävä, että kaipaan Mikaa. Hän oli usean vuoden ajan kilpakumppaneistani pahin, mutta samalla reiluin ja mukavin." - Michael Schumacer talvella 2002.



Ranger
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan Mika Häkkinen on kaikkien aikojen ylivoimaisesti tunnetuin suomalainen maailmalla.
Off-topic, älkää välittäkö:

Googlefight.comin vertailussa Häkä häviää esim. Linus Torvaldsille aika kirkkaasti. Ollilan Jorelle Mika jotenkuten laittaa kampoihin. Tiukkapipoille ja kukkahattutädeille tiedoksi että tälläinen vertailu ei ole mistään kotoisin, kunhan otin vain esille ;p
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti pasil
Off-topic, älkää välittäkö:

Googlefight.comin vertailussa Häkä häviää esim. Linus Torvaldsille aika kirkkaasti. Ollilan Jorelle Mika jotenkuten laittaa kampoihin. Tiukkapipoille ja kukkahattutädeille tiedoksi että tälläinen vertailu ei ole mistään kotoisin, kunhan otin vain esille ;p


Jep, mutta kotisivuja raivolla ylläpitävät insinöörit ja sellaisiksi halajavathan eivät ole ihmisiä, joten se siitä.


Kyllähän F1:sistä puuttuu tällä hetkellä se jokin, tai ainakin itseltäni puuttuu se kipinä, joka oli joka kisassa mukana aina Häkkisen Mclarenille siirtymisen jälkeen. Adelaiden onnettomuuden näin aamulla tv:stä ja sattuneesta syystä kouluun lähteminen jäi muutamaa tuntia myöhemmäksi tuona päivänä. Häkkisen uskomattoman paluun jälkeen en missanut yhtään kisaa, yhtään aika-ajoa enkä edes harjoitusta ilman todella hyvää syytä. Samaa ei valitettavasti voi sanoa nyky-Formuloista, jotka eivät tällä hetkellä kiinnosta juuri tippaakaan.

Vaikka Häkä oli uransa alkuaikoina yhtä persoonaton kuin Räikkönen nykyisin, oli Häkkisellä puolellaan yksi valtti, jota Räkä ei välttämättä koskaan saa - uskomaton herrasmiesmäisyys ja tyylikkyys. Niin voitoissa kuin tappioissakin.


Räkä on tällä hetkellä vain b-luokan Häkkis-kopio, jolla on todella pitkä matka kuljettavanaan ennenkuin edes koputtaa samaa ovea, jonka takana legenda Häkkisestä lymyää. Ennenkuin Räikkönen astuu edes tuon oven lähelle, ei vormuloissa ole samaa hohtoa kuin 90-luvulla.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Juhaht pystyi quottaamaan koko messun mutta ei sitten tajunnut lukea kuin vähän alusta. bg ,'/
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti pasil
Juhaht pystyi quottaamaan koko messun mutta ei sitten tajunnut lukea kuin vähän alusta. bg ,'/

Luin toki ja ehkä jopa ymmärsinkin... Ei tuo ollut niinkään sinulle tarkoitettu, lainasin viestiäsi, jotta oma kommenttini saisi kiinnekohdan.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
The very best of

Mika Häkkisen paras saavutus juonsi hiljattain Miljonääri-Jussia (ja tähän hymiö)

Ei vaan, olihan se kova kuski ja lopetti lähes ajoissa melkein huipulla, ei kuitenkaan minään raakkina. Herrasmies tosiaankin ja oppi vuosien saatossa heittämään huultakin. Parhaita juttuja oli, kun Mika murjaisi keskeytetyn kilpailun jälkeen Porttilalle tämän juostessa Häkän auton vierellä kun Häkä oli poistumassa varikkoalueelta jotakuinkin "olet sä kyllä sitkeä sissi, ei voi muuta sanoa..." Avasi kuitenkin ikkunan ja sanoi muutaman kommentin vaikka varmasti vitutti enemmän kuin tarpeeksi.
 

NHL

Jäsen
Todella hieno ja kattava teksti ranger!

Formuloista on kyllä hävinnyt jotain Häkkisen lopettamisen myötä.
Häkkinen oli loistava kuski, joka antoi aina kaikkensa.
Räkä tuskin koskaan yltää Häkän tasolle, ainakaan nyky-Mclarenilla.
Kuten Keke kirjoitti äskettäin ilta-lehdessä, Mika Häkkinen lopetti ajoissa uransa Mclarenilla. Vai johtuisko Mclarenin ahdinko juuri Häkkisen lähdöstä? Olen kuullut että Mika Häkkinen, M. Schumacherin ohella, oli yksi parhaista auton kehittäjistä.


Räkä Räikkönen ensi kaudella Williamssilla?
Miettikääpä sitä...
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itselläkin on kadonnut hohto noihin F1:iin häkän lopetettua. Häkä-Schumi taistot ovat parasta mitä minä olen formuloissa nähnyt ja häkä oli todella tyylikäs ja heitti välillä mukavaa läppää lehdistötilausuuksissa. Räikkösen mutinaa ei jaksa edes kuunnella. Aina vaan jotain emmä tiiä, sen näkee sitten. Eikai se ole sen kummempi kuin muutkaan. EIkai se mitenkään eroa edellisestä Ei siinä mun mielestä mitään kummallista ole jne.. Todellakin tylsä kuski, vaikka hänen puolesta nyt jännitänki. Schumi vaikuttaa kovin yksinäiseltä tähdeltä ja on vaikuttanut siitä asti, kun häkä lopetti. Harmi, että häkkisen nälkä voittoihin katosi, vaikka tuskinpa tuolla autolla häkkinenkään ihmeitä tekisi. Eri asia on miten hän olisi vaikuttanut kehitystyöhön testauksien yhteyksissä. Kyllä on ikävä f1-kuski Häkkistä.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viestin lähetti Eddie
Kyllä on ikävä f1-kuski Häkkistä.

Niin on!

Onhan sen itse suuri ja mahtava Schumikin myöntänyt. Häkkinen oli todellinen taistelija. Muistatteko sen kisan jossa Mika oli muistaakseni kolmas. Palkintojen jakotilaisuudessa ei enää jalat kantaneet vaan Mika joutui istua korokkeen reunalle, kaikkensa antaneena.

Todella taitava kuski joka ei saanut todellakaan mitään ilmaiseksi. Kuolema oli lähellä, keskeytys kisan viimeisellä kierroksella jne jne.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suuret kiitokset rangerille loistavasta kirjoituksesta.

Häkkisen uraa aina erittäin tarkasti seuranneena kirjoitus toi kyllä elävästi muistot mieleen jokaisesta mainitusta tapahtumasta. Ei voi edelleenkään muuta sanoa, kuin että olihan kova kuski. Kysykää vaikka Kyllöseltä... ;)

Mika oli ainoa, joka pystyi laittamaan vauhdissa Schumille kampoihin tiukoissa tilanteissa. Vaikea on nykyään kuvitella tilannetta, että joku alkaisi kisan lopussa lataamaan kelloon niin kovia kierrosaikoja, että ilman teknisiä ongelmia johdossa ajava Schumi joutuisi tosissaan taistelemaan voitosta. Ja mikä tärkeintä, Häkkinen pystyi jopa ohittamaan Kerpenin munapään tiukan paikan tullen.

Mika ja Schumi olivat 1990-luvun lopussa sarjan ylivoimaisesti parhaat kuljettajat, kierrosajat kertoivat sen selvästi niin aika-ajoissa kuin kisoissakin. Kun meno yltyi kovaksi, ei muilla ollut varsinaisesti jakoa. Kivahan se olisi, jos joku voisi nykyäänkin haastaa Schumin vakavasti taisteluun niin osakilpailun kuninkuudesta kuin maailmanmestaruudestakin. (Okei, Kimi jäi viime kaudella 2 pistettä...)

Hugo, vaihda potkuhousut ajohaalareihin ja painu radalle!
 
Viimeksi muokattu:

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Joo, kyllä on formuloista hävinnyt jokin loisto Häkkisen lopetettua. Toki seuraan vieläkin käytännössä kaikki kisat, mutta enää ei tule nenä kiinni ruudussa hikoiltua suomalaisen puolesta, vaikka Kimille peukkuja pidänkin.

Tuntuu Häkkinen tehneen vaikutuksen myös sellaisiin, joita formulat eivät ehkä muuten kiinnostaisi. Olen nimittäin havainnut, että eräät kaverini, joiden kanssa tuli ennen juteltua formuloista niin, että sylki lensi suusta, eivät ole enää pitkään aikaan olleet kiinnostuneita kisoista. Toki kisatkin ovat muuttuneet pääsääntöisesti tylsemmiksi, mutta itse olen aika varma, että Häkkisen persoona yhdistettynä voittavaan kuljettajaan toi ihmisiä formuloiden pariin aivan toisella tavalla kuin väritön Räikkönen. Häkkisestä oikein paistoi läpi huippuvuosina innostus tuohuun; oli hauska seurata kuinka hän selvitti kisan tapahtumia kameroille kuin pieni poika. Kimin kommentit yleensä ovat, kuten jo todettua, enemmän tyyliä 'emmä tiiä' ja 'kai se ihan hyvin meni'. Ei pitäisi toki vertailla kahta täysin erityyppistä henkilöä keskenään, mutta eihän näiltä voi välttyä. Sitä paitsi Häkkinenhän oli todella suosittu Suomen lisäksi myös ainakin Saksassa (aikoinaan yhtä suosittu kuin Schumi) ja Japanissa. Vaikea kuvitella Kimille samanlaista suosiota.

Oikeastaan aika erikoista tuo Häkkisen suosio ulkomailla, sillä Mikan englantihan oli kohtalaisen heikkoa ja lehdistötilaisuuksista välittyi toisinaan vaivautunut tunnelma, kun Mika ei tuntunut oikein osaavan ilmaista mietteitään englanniksi. Muistankin kuinka eräässä lehdistötilaisuudessa haastattelija kysyi Mikalta: "So, Mika. Good Race for you?" Mika piti kiusallisen pitkän tauon ja totesi: "Yes!" ja naurahti päälle.

Mistäköhän saisimme uuden Mikan? Kimi on lahjoiltaan lähes Mikan tasoa, mutta samanlaista velikultaa ei hänestä saa kirveelläkään, eikä tietysti tarvitse saadakkaan. Kimi on sellainen persoonallisuus kuin on ja hänellä on siihen tietysti täysi oikeus, mutta mukava olisi saada samanlainen 'pikkupoika' kisoihin kuin Mika oli. Ehkä Heikki Kovalainen tai sitten se Hugo! Jos se vauhti on geeneissä.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Korhonen
...Tuntuu Häkkinen tehneen vaikutuksen myös sellaisiin, joita formulat eivät ehkä muuten kiinnostaisi. Olen nimittäin havainnut, että eräät kaverini, joiden kanssa tuli ennen juteltua formuloista niin, että sylki lensi suusta, eivät ole enää pitkään aikaan olleet kiinnostuneita kisoista...

Melkein tunnistan itseni. F1-kisat ovat muuttuneet itselleni täysin turhiksi urheilutapahtumiksi. Ei mitään mielenkiintoa. Koko formula seuraamiseni loppui käytännössä Häkkisen lopettamiseen. Nykyään en edes tiedä missä on seuraava kisa ja kuka tuli kolmanneksi. Ei kiinnosta. Häkkisen uraa tuli seurattua aina Lotukselta saakka. Häkkisessä oli jotain junttia scharmanttisuutta joka iski. Ehkä tuo Häkkisen suosio oli jotain kun Keke lopetti, sitten tuli Mika joka nousi huonosta tallista ja voitti pikku hiljaa ja lopuksi vielä mestaruuksia.

Mutta muistan vielä ajan jolloin oli Mansell, Senna ja Prost. Loistava kolmikko. Juttujen mukaan herrat eivät samaan huoneeseen mahtuneet. Aina oli jotain kiinnostavaa. Vai kultaako aika muistot ?

rangersin hyvästä listauksesta oma suosikki: Japanin GP, Suzuka, 24.10.1993.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Aika kultaa muistot, sillä ne oli ihan yhtä tylsiä kisoja kaikille muille paitsi Häkkis-faneille. Tietysti jos kannatti Häkkistä, niin varmaan muistelee kaiholla 98-99 vuosia(minä en). McLaren olisi ollut vähintään yhtä dominoiva, kuin Ferrari vuonna 2002, jos Mäkki olisi saanut loihdittua saman kestävyden autoonsa kuin Ferrari nykyään. Häkähän olisi voittanut 98 vuonna pistein 100-1 Schumin jos McLaren olisi kestänyt aina maaliin asti, mutta luotettavuushan ei ole koskaan kuulunut McLarenin vahvuuksiin. Ferrarihan oli aivan mopo tuohon aikaan ja silti Schumi taisteli aina mestaruudesta(paitsi 99). Eli Schumi osoitti jo tuolloin olevansa aivan ylivertainen kuljettaja nykypäivän F1:ssä. Summa summarum Häkä tarvitsi parhaan auton saavuttaakseen voittoja, kun taas Schumi on näyttänyt vuosien saatossa pystyvänsä ajamaan vaikka Ladalla podiumille.

EDIT. Katsokaa RR:ää aivan eri planeetalta kisojen viihdyttävyyden suhteen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti KPL
Häkähän olisi voittanut 98 vuonna pistein 100-1 Schumin jos McLaren olisi kestänyt aina maaliin asti, mutta luotettavuushan ei ole koskaan kuulunut McLarenin vahvuuksiin. Ferrarihan oli aivan mopo tuohon aikaan ja silti Schumi taisteli aina mestaruudesta(paitsi 99). Eli Schumi osoitti jo tuolloin olevansa aivan ylivertainen kuljettaja nykypäivän F1:ssä. Summa summarum Häkä tarvitsi parhaan auton saavuttaakseen voittoja, kun taas Schumi on näyttänyt vuosien saatossa pystyvänsä ajamaan vaikka Ladalla podiumille.


Kenellähän se aika kultaa muistot? McLaren oli täysin ylivoimainen kauden 1998 alkupuoliskon, mutta Silverstoneen menessä Ferrari oli kuronut etumatkan käytännössä kokonaan umpeen. Kauden loppupuolella voidaan jo sanoa edun olleen lievästi Ferrarin puolella. '99 oli todella tasainen, mutta vaikka mestaruus tulikin, pidän sitä Häkkisen voittokausien heikoimpana kautena. Irvinesta ei olisi pitänyt olla Häkälle mitään vastusta, mutta toisin kävi. Kaudella 2000 Häkkinen oli mielestäni parhaimmillaan ja ilman McLarenin uskomatonta paskuutta kauden alussa yhdistettynä Ferrarin satumaiseen luotettavuuteen mestaruus olisi ollut Häkkisen.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti Juhaht
Kenellähän se aika kultaa muistot? Irvinesta ei olisi pitänyt olla Häkälle mitään vastusta, mutta toisin kävi.

Ei ainakaan minulla.

Häkällä meni pasmat sekaisin kun Schummy loukkaantui ja Irvine pääsi kuin puskista taistelemaan mestaruudesta. Tavallaan sääli ettei Eddie voittanut, mutta toisaalta se olisi silloin mennyt väärälle Ferrari-kuskille, joten hyvä näin. Eddiehän oli Ferrari pestin loppuvaiheessa kova kuski ja kun siihen lisätään varikon parhaat jutut, niin se äijähän on aivan kuningas Schumin jälkeen tietysti.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti KPL
Eddiehän oli Ferrari pestin loppuvaiheessa kova kuski ja kun siihen lisätään varikon parhaat jutut, niin se äijähän on aivan kuningas Schumin jälkeen tietysti.

Persoonana Irvine oli hyvä lisä F1:siin, kuskina ei niinkään. Irvinen menestys Schumin loukkaannuttua kieliikin enemmän siitä kuinka paljon Ferrarilla ykköskuskin asema merkitsee tuloksissa.

Schumista nyt ei saa kuningasta tekemälläkään. Hyvä kuski, tämän hetken paras, mutta hemmetin tylsä tyyppi ja aivan liian korrekti persoona.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Kyllähän Ferrarilla on siitä saakka, kun Schumin sinne saapui laitettu kaikki munat yhteen koriin. Yleensä tämä kori on ollut Schumin, mutta kaudella 99 sai Irvine mahdollisuuden ja Mika Salo joutui kummallisten 'jarruongelmien' vuoksi päästämään Irvinen Hockenheimissa ohitseen.

Tällä viestillä koitan vähän murentaa tuota KPL:n kuvaa Schumista yli-ihmisenä. Schumacher toi mukanaan Benettonilta Ferrarille puolet henkilökunnasta, ja tämä tiimi oli voittanut Benettonilla jo kaksi mestaruutta. Vielä, kun siihen lisätään pohjaton kassa, jonka tämä joukko sai Ferrarilta käyttöönsä, niin olisihan se ollut suunnaton ihme, jos Schumi ei mestaruuksia olisi voittanut.

Ja, jotta saadaan tämä viesti, jotenkin käsittelemään tuota topiccia, niin todettakoot, että eiväthän Häkkisen taustat olleet läheskään vastaavat. Mikan tallitoveri oli samassa asemassa Mikan kanssa, eikä Coulthardille yleensä näitä 'harmittavia jarruvikoja' tullut.

Jottei tästä nyt kukaan saa väärää käsitystä, niin täytyy sanoa, että toki Schumi on loistava kuljettaja, mutta saavutuksia ei suoraan kannata verrata Häkkisen vastaaviin. Schumin talleissa on nyt kymmenen vuoden ajan tehty kaikki työ vain ja ainoastaan hänen menestyksensä eteen ja hän on myös käytännössä aina ajanut huippuautolla. Samaa ei voi sanoa Häkkisestä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti Korhonen
Mikan tallitoveri oli samassa asemassa Mikan kanssa, eikä Coulthardille yleensä näitä 'harmittavia jarruvikoja' tullut.

Ehkä niin, mutta kyllähän Häkän taistellessa mestaruudesta David oli täysi statisti. Coulthard pärjäsi häkälle vain jos McLarenilla ei ollut potentiaalia voittaa joka kisaa. Esim. 2001 Häkkisen motivaatio tipo tiessään ja Coulthard pyyhki ajoittain Mikalla lattiaa. Tallimääräykset on poikaa, ehkä McLareninkin tulisi käyttää niitä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Upea kirjoitus Ranger

Kiitos siitä. Tuo kirjoitus sai jälleen muistamaan ajan jolloin F1 oli elämää suurenpaa ja Häkkisen mukana tuli jännitettyä kisa toisensa jälkeen. Ja noista rangerin poimimista kilpailuista tuo Suzuka 1998 ja Spa 2000 on ne eniten lämpimiä muistoja herättäviä, myös Jerezin "lahja" 1997 oli kauan odotettuna unelmana hieno hetki. Adelaide 1995 taas on hetki jolloin kaikki pysähtyi ja unelma lähes kuoli, paluu olikin sitten sitäkin hienonpi.

Mika Häkkinen tuli kuoleman porteilta epäonnen soturista kaksinkertaiseksi maailmanmestariksi. Häkä oli niitä harvoja jota tuo ihmisrobotti Michael Schumacherkin kunnioitti ja jopa vähän pelkäsikin. Häkkinen pystyi samalla autolla lyömään lähes lyömättömän, yhden nopean kierroksen kuninkaan, legendaarisen Ayrton Sennan. Mika oli ja on edelleen hieno ihminen, aina vaatimaton herrasmies F1:sten kylmän kovassa maailmassa. Suuri suomalainen, josta edelleen voi olla ylpeä.

Kiitos ranger, tuo kirjoitus menee nyt talteen.
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Viestin lähetti kapa76

Mutta muistan vielä ajan jolloin oli Mansell, Senna ja Prost. Loistava kolmikko. Juttujen mukaan herrat eivät samaan huoneeseen mahtuneet. Aina oli jotain kiinnostavaa.

Aijai. Uskomattomia kilpailuja ajettiin tuolloin. Prost ja Senna ajoivat koko kisan ajan peräperää välillä toisiaan ohitellen. Olikohan se Prost joka työnsi autonsa maaliin, kun menovesi loppui viimeisellä kierroksella. Mansell ajoi voittoon eräässä kilpailussa kun jätti renkaanvaihdon tekemättä. Voitti siinä aikaa, viimeiset 5 kierrosta oli melkoista liukastelua. Itselleni Mansellin mestaruus oli iso juttu, lähes yhtä iso kuin Mikan eka. Persoonana Mansell kohoaa ykköseksi.

Top Gearin Tiff Needell ajeli jossain brittien vakioautosarjassa taistellen samoista sijoituksista Mansellin kanssa. Ilmeisesti herrat olivat vähän yhteenkin kolahtaneet, Needell sai pientä palautetta Mansellilta kilpailun jälkeen :) Tämä siis yhdessä Top Gear-jaksossa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Alkuun lämpimät kiitokset kiittäjille. Ilo on ehdottomasti molemminpuoleinen.


Häkkisen suora vertaaminen Schumacheriin kuljettajana on mahdotonta ja jopa turhaakin, joskin tietty mielenkiintoista. Schumin saavutukset ovat kuitenkin niin kiistattomat, että jos olisin pakotettu nimeämään kaikkien aikojen parhaan, se olisi juuri hän.

Michael on nopea, varma, taitava, laskelmoiva, auton kehittäjänä pistämätön, taktisesti kypsä, fyysiseltä kunnoltaan rautainen ja sopivalla tavalla mulkku. Eli lyhyesti, täydellinen kilpa-autoilija (tai täydellinen saksalainen huippu-urheilija, voisi joku irvileuka todeta). Tietenkin jää ikuiseksi arvoitukseksi, mitä esimerkiksi juuri Häkkinen olisi saanut aikaan yhtä betonisen luotettavalla ja nopealla autolla, jollaisella Schumi on ajanut jo viisi-kuusi kautta. Tällainen jossittelu ei johda mihinkään, koska saman "jossin" voisi asettaa lukemattomien muidenkin huippukuskien kohdalle. En siis tarkoittanut varsinaisesti spekuloida sillä, kumpi oli "parempi". Mikan ja Schumin kaksinkamppailu oli joka tapauksessa nautinnollista katsottavaa ja osa F1:n pitkää historiaa. Ja Häkkinen oli ehdottomasti näistä kahdesta ja kaikista suomalaisesta selkeä suosikkini.

Mielenkiintoista on sekin, että - kuten Juhaht totesi - myös minusta Häkkinen ajoi kokonaisvaltaisesti parhaan kautensa vuonna 2000, vaikka jäikin lopulta toiseksi. Sattumalta ei rankingissani Häkkisen uran viiden parhaan GP:n joukkoon mahtunut kaksi kilpailua juuri tuolta kaudelta. Tämä siis osoituksena siitä, että voi ajaa huikean kauden, vaikka jääkin toiseksi. Aivan samalla tavalla kuin Schumi, joka ajoi huonommalla autolla mahtavan kauden vuonna 1998 taistellen mestaruudesta viimeiseen kisaan saakka. Kaudella 2000 Mika käänsi 24 pisteen tappioaseman kuuden pisteen johdoksi, mutta Schumi oli sittemmin lyömätön, ja Häkkinen kohtasi ratkaisevia teknisiä murheita. Tolpasta sisään, tolpasta ulos. 2001 Mikan motivaatio oli nollissa, sen näki aivan kaikesta. Ehkä hän tuli siihen lopputulokseen, että nämä saavutukset ansaittuine tuloineen saavat riittää, elämässä on muutakin kuin Formula 1. Häkkinen kuitenkin voitti vajaavaisella autolla uransa toiseksi viimeisen kilpailun ja kaksi kisaa viimeisellä kaudella kokonaisuudessaan, joten mistään kehäraakista on turha puhua.

Kaudella 1999 Mika ja talli tekivät kaikki mahdolliset virheet Monzan spinnauksesta kesken kisan irtoaviin renkaisiin. Puhumattakaan Itävallan GP:stä, jossa kakkosruudusta lähtenyt Coulthard tuikkasi lähtösuoran päässä paalupaikkamies Häkkisen ulos radalta. Toisaalta juuri edelliset ja tietenkin Häkkisen suoritus päätöskilpailussa tekivät toisesta perättäisestä mestaruudesta ikimuistoisen. Ellei Mika olisi onnistunut Japanin päätöskisaa voittamaan, hänet olisi vuoden 1998 mestaruudesta huolimatta kenties sittenkin muistettu epäonnistujana, eikä vähiten juuri Monzan katastrofin takia. Vertailun vuoksi voisin mainita vaikkapa Damon Hilliin: kuinka moni muistaa hänet suurena kuljettajana, vaikka hän onnistuikin voittamaan MM:n vuonna 1996? Ennen 1999 päätöskilpailua Mika oli "vain" maailmanmestari, mutta se voitto nosti hänet Yhdeksi Suurista.


Ehkä Mikassa itseenikin vetosi luonnonlahjakkuuden lisäksi juuri velikultamaisuus. Hänellä oli aina puhuessaan pilke silmäkulmassa. Sen takia tönkkö englantikaan ei särähtänyt niin pahasti korvaan. Jonkun mainitsema "olet sä kyllä aika sitkeä sissi, ei voi muuta sanoa" auton perässä juosseelle Porttilalle avatusta ikkunasta on totisesti legendaarinen. Tai se, kuinka hän kaksinkertaisena maailmanmestarina 1999 Suzukan lehdistötilaisuudessa totesi: "Deciding the championship in the last Grand Prix - last year with Michael and this year with Eddie - is nerve-racking. I really don't recommend it to anyone." Puhumattakaan siitä, kuinka hän kyseistä kilpailua pakkovoiton edessä johtaessaan aivan piruuttaan hiljensi viimeisessä mutkassa niin, että auto oli lähes pysähtyä. Olin saada sydänhalvauksen, ja Kekekin hötkyili. Kerrankin tuo kivikasvoinen manageri ja maailmanmestari menetti pokerinaamansa. "Mika hiljentää, ja katsoo peileihinsä... MIKSI AUTO PYSÄHTYY", Keke melkein parahti kommentaattorin paikaltaan. Jopa kaiken mahdollisen kokenut Ron Dennis oli kertomansa mukaan paskoa housuunsa. Martinlaakson mies vain naureskeli jälkeenpäin, että vähän oli pakko näpäyttää.

Muistot saattavat hyvinkin olla ajan kultaamia, totta. Ja silläkin uhalla, että kuullostan "toista se oli silloin, kun..." -tyypiltä, tuntuu joka tapauksessa joskus siltä, että tämän maailman fernandot ja kimit ja buttonit saavat kaiken ikään kuin liian helpolla. Kaverit pääsevät parikymppisinä huipputalleihin huippupalkoilla, pari johtokierrosta riittää jo nostamaan "yhdeksi kaikkien aikojen superlahjakkuuksista", kisoissa vaaramomentti on olematon ja loistopursia, naisia ja luksusautoja piisaa. Kärjistäen, ei ole kaukana se hetki, kun kisat ajetaan pleisteissoneilla pop-cornia syöden pit-babesien stripatessa taustalla. Sitten tulee keskeytys tekniseen ongelmaan, ja tönitään ratavalvojaa, joka tekee työtään miljoonasosan palkalla, jota ilman ei koko ruletti pyörisi ja joka edustaa viimeisen F1-kilpailussa surmansa saaneen joukkoa. Onhan ratavalvojia tosin ennenkin tuupittu, mutta pointti ei ollutkaan siinä. Naama norsunvitulla kuljetaan ympäri varikkoa ilmeen kertoessa, että "mähän en tämmösellä paskalla aja, isi osta uusi".

No joo, kenties tuli vuodatuksessa horjahdettua yliammunnan puolelle. Tokihan toivon esimerkiksi juuri Kimille mitä parhainta menestystä, mutta jännitysmomentista ei voi puhua samana päivänä Mikan aikoihin verrattuna. Ja tietenkin sitä on voinut itsekin muuttua matkan varrella, kukapa tietää. Muistot Mika Häkkisen urasta ovat silti edellen mahtavia.



Ranger
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Parasta Häkkistä:

Häkkisen otettua uran kahdeskymmenes voitto, pääsi Mustakari haastattelemaan Mikaa.

Mustakari: "No niin Mika, kaksikymmentä voittoa on uralla plakkarissa. Mitä se merkitsee sinulle?"

Häkkinen: "Kaksikymmentä on hieno luku. Kun olin kaksikymmentä vuotias, olin todella nuori."

Mustakari kiitti ja lopetti haastattelun.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Moni on jo kirjoittanut Häkkisestä upeasti joten en lähde toistelemaan samoja asioita. Häkkisen viimeisestä GP:stä minulla on sellainen muistikuva, että Mika päästi kisan lopulla Coulthardin ohitseen ja ikäänkuin maksoi takaisin Jerezin kisassa saamaansa lahjavoittoa. Se sykähdytti ainakin minua valtavasti. Häkkinen oli koko uransa ajan hieno urheilija, joka ei koskaan kiukutellut tai diivaillut. Haastatteluista kieltäytymisetkin Mika hoiti korrektisti vaikka voisi kyllä pinna palaa pahastikin, kun joku Porttila tunkee mikrofoniaan joka käänteessä nenän alle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti Bast
Häkkisen viimeisestä GP:stä minulla on sellainen muistikuva, että Mika päästi kisan lopulla Coulthardin ohitseen ja ikäänkuin maksoi takaisin Jerezin kisassa saamaansa lahjavoittoa.

Minun mielestäni temppu oli aivan yhtä mauton, kuin ne muutamat kerrat kun Schumacher on maksellut Rubenssille takaisin ohi päästämisiään. Häkkisen lahja oli vielä tasoa 6. sija, joten se siitä voiton maksamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös