Ajattelin kirjoitella vähän työnteosta Thaimaassa, kun hiljan aloitin duunit täällä Pattayalla. Suurin osa hommista täällä on call center kamaa ja toki laskuttaville freelancereille, jotka tekevät online duunia, on tarjolla Iglu Chiang Maissa. Jos mielii töihin Thaimaahan, kannattaa tutustua paikallisiin lakeihin koskien työlupaa ja työn tekemistä ilman työlupaa/mahdollisia seurauksia. Monet hämärät firmat teettävät työtä ilman työlupaa ja lupailevat työluvan hankkia "myöhemmin" kun tulokset antavat siihen aihetta. En suosittele tätä vaihtoehtoa. Työluvan ehtoihin kuuluu tietty palkka, joka on thaimaalaisittain erittäin suuri. Suurin osa firmoista ei kuukausipalkkaa halua maksaa, koska usein työt ovat myyntitöitä.
Thaimaasta löytyy myös (suomalaisia)firmoja, jotka pelaavat sääntöjen mukaan ja hoitavat paperiasiat kuntoon ennen töiden aloittamista. Nämä ovat yleensä BOI(Board of Investment of Thailand)yrityksiä, joille työlupien saanti on huomattavasti helpompaa, kuin ilman BOI-yhteyttä. Toki paperisota ja byrokratia on edelleen melkoinen, mutta tehtävissä kohtuu lyhyessä ajassa. Tässä esimerkkinä oma työnhakuprosessi aikajanoineen.
Viikko/kuukausi
1/4. Otin yhteyttä entiseen duunikaveriin, jonka tiesin työskentelevän eräässä call center firmassa. Kertoi hommista ja lupasi suositella jos laitan laput sisään.
1/4 Laitoin hakemuksen sisään CV:n kanssa.
2/4 Firman omistaja laittoi mailia takaisin ja sovittiin aika koska soitellaan.
2/4 Puhuttiin noin tunnin ajan puhelimessa ja sain paikan osin CV:n, osin entisen kollegan suosituksen perusteella.
3/4 Paperisota käyntiin. Työtodistukset, koulutodistukset ja CV englanniksi. Koulutodistus piti kääntää. Rekrytoiva firma hoiti asian.
4/4 Odottelua, että kaikki paperit tulevat valmiiksi.
1/5 Edelleen paperien odottelua.
2/5 Ilmoitus, että dokumentit ovat valmiit.
2/5 Viisumireissu Hong Kongiin(olin jo valmiiksi Thaimaassa, Suomesta tulevat hakevat viisumin Helsingistä). Tuolupaan tarvitaan 3kk Non-B viisumi(Business-viisumi), jonka rekrytoinut firma anoo vuoden mittaiseksi prosessin varrella.
2/5 Työlupalaput sisään odottamaan hyväksyntää ja vuoden viisumianomuksen täyttö.
3/5 Työlupa hyväksytty. Bangkokiin hakemaan työlupaa ja pitkää viisumia. Nämä saa samasta toimistosta. Apuna oli thaimaalainen assistentti firman puolesta. Ei tarvinnut muuta kuin odottaa alakerran kahvilassa. Assistentti hoiti jonottamisen ja puheet. Piti vain näyttää naamansa eri tiskeillä 4 kertaa kuvia yms. varten. 7 tunnin byrokratian jälkeen työlupa ja pitkä viisumi taskussa.
Näyttää hankalalta prosessilta, mutta tässä kaikki meni ns. putkeen. Suomesta tullessa tuossa paperisodassa voi mennä kauemmin, koska viisumia varten tarvittavat paperit pitää olla alkuperäisiä, eli pitää toimittaa postin kautta. En viitsi edes kuvitella, kuinka hankala prosessi tuo on, jos haluat työluvan esim. omaan yritykseen.
Omalla kohdalla työstä saatavalla palkalla tulee toimeen erittäin hyvin. Asunnot ovat täällä halpoja varsinkin nyt turistisesongin ulkopuolella. Minulla kun on paikallinen tyttöystävä, niin hommasin kaksion erittäin edulliseen hintaan hyvältä alueelta läheltä työpaikkaa. Oma keittiö mahdollistaa kotona kokkailemisen. Itse teen aina muhkean aamupalan ja tyttöystävä kokkailee illaksi thaikkuruokaa. Toki jos elelee yksi, niin safkan laittamisessa kotona ei juurikaan ole järkeä, koska katu- ja ravintolaruoka on naurettavan edullista.
Liikenne täällä Pattayan seudulla on supervaarallista. Minulla on mopo kulkemista varten, mutta jos et ole Thaimaassa moottoripyörää ajanut, kannattaa harkita ottaako riskiä. Kansainvälinen ajokortti on oltava ja se on helppo konvertoida thaimaalaiseksi. Ns. lavataksiliikenne toimii täällä hyvin ja on erittäin edullista(10bht/matka), joten lavataksilla liikkuminen toimii yllättävän hyvin. Poliist kyttäävät ulkomaalaisia ahkerasti, eli aina pitää ajaa kypärä päässä, selvinpäin ja ajokortti taskussa. Noilla välttää sakot käytännössä aina. Minut on pysäytetty jo muutaman kerran ajokortin tarkistusta varten, mutta aina olen päässyt eteenpäin ilman sakkoja.
Jos Suomessa oleskelu ottaa pannuun tai on vailla työtä, kannattaa harkita Thaimaahan lähtöä. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että ko. maa kiinnostaa asuinpaikkana. Työn luonteesta johtuen pitää olla rahaa parin kuukauden elämistä varten, ennenkuin palkka alkaa juosta. Itse olen tällä hetkellä todella tyytyväinen. Toki kannattaa muistaa, ettei täällä tehdystä työstä kerry eläkettä, mutta työluvan varjolla saa paikallisen "sosiaaliturvan", jolla saa paikallisen sairaanhoidon. Jos haluaa extraturvaa, kannattaa ottaa lisävakuutus, jolla saa sitten käydä parhaimmissa sairaaloissa.
Omalla työpaikalla vaihtuvuus on ollut erittäin pientä ja työntekijät ovat olleet tyytyväisiä. Tämä juurikin siksi, että kaikki asiat hoidetaan lakien mukaan ja jos jotain luvataan, se hoidetaan luvatusti. Olen kuullut paljon kauhutarinoita muista firmoista, jotka eivät pelaa sääntöjen mukaan, mutta näinhän se menee Suomessakin. Kannattaa tehdä reilusti taustatyötä, ennen Thaimaahan lähtöä, ettei joudu pettymään. Toki ammattilainen saa aina uuden duunipaikan, mutta siinä tulee aina itselle lisäkuluja ja stressiä.
Minulta on turha kysyä enempää neuvoa työpaikoista tai firmoista tässä ketjussa tai yksityisviestillä. Google on paras kaverisi. Toki jos tunnet minut henkilökohtaisesti, voin antaa neuvoja varsinkin jos olet kiinnostunut tulemaan Thaimaahan töihin. Yleisiä käytännön neuvoja voin antaa mielelläni, jos joku asia mieltä askarruttaa.