Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 518 616
  • 21 783

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei tässä uudessa tekniikassa ole minulle mitäön vaikeaa, jos niin luulet. Minä en vain haluaisi hankkia uusia härpäkkeitä pelkän liigan takia, kun en niitä toistaiseksi muuten koe tarvitsevani.
Mitä, jos haluat tallentaa ja katsoa pelin hiukan myöhemmin? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen.
 

444

Jäsen
Muutoksen vastustajilla on hassu tapa argumentoida. Ei siis haluta hankkia mitään uutta ja ihmeellistä lisähärveliä, ainoastaan painaa paria nappia tv:n kaukosäätimestä ja homma pelaa.
Mutta oliko tämä tilanne alusta asti? Eli hankittuanne television, ei tarvinnut hankkia mitään uutta lisäkimpaletta kylkeen ja kaikki ohjelmat olivat yhtäkkiä näkyvissä? Ei minkään operaattorin viihdeboksia, ei tv-korttia, ei kortinlukijaa siihen tyhjään paikkaan yms.?
Mitä jos sen tv-kaukosäätimen sijaan olisikin se puhelin (joka kuitenkin on koko ajan kädessä telkkaa katsottaessa), joka toimii kaukosäätimenä? Okei, voi olla että telkkariin pitäisi saada virrat omalla kakella, mikäli hdmi-ohjaus ei toimi, mutta siinäpä se; muilta osin näppäilet haluamasi puhelimesta. Tai sitten sillä tv:n kakella telkkarissa olevaa appia ohjaillen.

Mutta kuulostaahan se nyt saatana vaikeelta. 90-luvulla pysty hyvin kattomaan uutiset 8ainamalla siitä telkkarissa olevasta isosta nappulasta virrat päälle, ja nyt yhtäkkiä pitäis osata joku Chromecast tai Apple-tv osata kytkeä yhdellä johdolla telkkariin. Ja toisella helvettiläinen pistorasiaan! Koskaan ei ole ollut näin vaikeaa.

Operaattoreiden pitäisi varmaan edelleen jatkaa analogisten lähetysten jakamista, jotta "perinteitä kunnioittavien" mustavalko-Saloralle olisi vielä käyttöä.

Edelleen peräänkuulutan sitä, että Telian tulee päättää oma suuntauksensa tulevaisuuden näkökulmasta. Mikäli siellä ollaan sitä mieltä, että antenni- ja kaapeliverkoissa on tulevaisuus, niin sitten unohdetaan striimihömpänpömpät ja pistetään paukut ikivanhaan teknologiaan. Jos tulevaisuus kuitenkin nähdään mobiilina ja applikaatioissa, niin kaikki panostus vanhoihin teknologioihin vie budjettia kehityksestä tai vaihtoehtoisesti nostaa hintoja.
Muutosvastarinta on paskaa ja hidastaa kehitystä. TV:n siirtyminen internetiin ei kuitenkaan ole mitään hamaa tulevaisuutta vaan nykypäivää. Se ei ole ohimenevä ilmiö vaan valtavirran suunta. Nämä teknologiat eivät ole vaikeita ottaa käyttöön eikä hankalia omaksua, mikäli vain on yhtään kiinnostusta asiaan.
Jos tällä hetkellä Ruudun striimi ei tarjoa parasta mahdollista kuvanlaatua, ongelma ei korjaannu panostamalla antennitalouksiin tai rajoittamalla striimien tarjontaa. Asia korjaantuu panostamalla kuvauspuolelle ja kasvattamalla tiedonsiirtokapasiteettia sekä parantamalla applikaatioiden toimintaa. Kehitys kehittyy ja sen voi joko hyväksyä tai olla hyväksymättä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No kehitys kehittyy, mutta eihän esim. tuo Yle Areena (kohtalaisen tärkeä sisällöntuottaja minulle) ollut vielä alkuvuodesta streamattavissa chromecastille, jos oikein muistan. Nyt näköjään on.

Eli ollaan vielä alkuvaiheessa tässä siirtymässä. Joka sinällään vaikuttaa väistämättömältä, en kiistä. Menee varmaan vielä 10-15 vuotta ennen kuin analogiset tv-lähetykset kokonaan ajetaan alas. Jollei paljon pidempäänkin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitä, jos haluat tallentaa ja katsoa pelin hiukan myöhemmin? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen.
No näin haluaisinkin tehdä. Tämähän ei tekijänoikeussyistä onnistu elisan verkkotallennukseen ja tallentavaa boxia ei heiltä saa. Arvaa, olenko laittanut palautetta useamman kerran, että on iso miinus. Pelit tulee kyllä arkistoon, mutta voi katsoa yleensä vasta jälkikäteen, ei viiveellä ottelun ollessa kesken.

Nythän verkkotallennuksiin tulee 2 vuoden määräaika, luulisi, että noita maksukanaviakin voisi sitten pikkuhiljaa alkaa tallentamaan.

Miten näissä viaplayssa ja muissa, onnistuuko viiveellä aloittaminen. Mulla oli viasat kullan yhteydessä kerran viaplay myös, mutta yhden pelin taisin katsoa pöytäkoneelta, ei tullut ominaisuuksiin tutustuttua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No nämä on ihan sun omia johtopäätöksiäsi. Eihän se ymmärrä, kun ei mene perille. Melkoinen ylimielisyys paistaa sinun viesteistäsi. Ei tässä uudessa tekniikassa ole minulle mitäön vaikeaa, jos niin luulet. Minä en vain haluaisi hankkia uusia härpäkkeitä pelkän liigan takia, kun en niitä toistaiseksi muuten koe tarvitsevani.
Edelleen ymmärrän, että kaikilla ei ole halua ostaa uusia härpäkkeitä pelkän liigan vuoksi, mutta kannattaa ottaa huomioon, että niistä härpäkkeistä voi olla paljon muutakin hyötyä, eikä kyse ole mistään erityisen kalliista investoinnista.

Vedän luonnollisesti omat johtopäätökseni ihan jokaisesta viestistä mitä luen. Jos sinun silmiisi vaikutan ylimieliseltä, niin ei voi mitään. Minun silmissäni sinä vaikutat henkilöltä, jolla ei ole näistä asioista läheskään niin paljon tietoa, kuin itse luulee. Enkä sano tätä pahalla, vaan toivoisin, että asioihin tutustuttaisiin hieman paremmin ja ehkä jopa kokeiltaisiin itse. En minäkään ole kaikesta uudesta teknologiasta aina heti täysin perillä, mutta en myöskään tuomitse niitä kokeilematta itse.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jotenkin tuntuu, että tämä keskustelu on käyty ennenkin. Tässä ote elokuulta 2013:

Siis missä kivikaudella jengi elää?

Mitä väliä sillä on minkälaisia paketteja joku kaapelioperaattori (tai mikään tv-kanava) tarjoaa? Ostakaa se Ruutu-paketti niin kaikki näkyy, kaikkialla ja täsmälleen samalla laadulla kuin siitä töllöstäkin.

Kivikautiselle jengille ei ole vieläkään tarjolla kaapeli-tv:tä vastaavalla laadulla toimivaa muuta vaihtoehtoa. En usko, että Teliakaan tätä puolessatoista vuodessa saa aikaiseksi. Ollaanhan nyt kuitenkin Suomessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin ja minulle on siis ihan sama tuleeko analogisena, digitaalisena vai nettistreamina, mutta mielellään saisi tulla suoraan telkkariin/boksiin, kun mulla kuitenkin telkku on laajakaistaan kytkettynä. Mulle kaikki välivaiheet on heikennystä aiempaan.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli ollaan vielä alkuvaiheessa tässä siirtymässä. Joka sinällään vaikuttaa väistämättömältä, en kiistä. Menee varmaan vielä 10-15 vuotta ennen kuin analogiset tv-lähetykset kokonaan ajetaan alas. Jollei paljon pidempäänkin.
Tämä päivämäärä on jo lyöty lukkoon, 31.3.2020 loppuvat.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vedän luonnollisesti omat johtopäätökseni ihan jokaisesta viestistä mitä luen. Jos sinun silmiisi vaikutan ylimieliseltä, niin ei voi mitään. Minun silmissäni sinä vaikutat henkilöltä, jolla ei ole näistä asioista läheskään niin paljon tietoa, kuin itse luulee. Enkä sano tätä pahalla, vaan toivoisin, että asioihin tutustuttaisiin hieman paremmin ja ehkä jopa kokeiltaisiin itse. En minäkään ole kaikesta uudesta teknologiasta aina heti täysin perillä, mutta en myöskään tuomitse niitä kokeilematta itse.

No tässä olet kyllä väärässä. Olen ammatiltani opettaja ja nämä kännyjen, padien ja läppäreiden kuvan siirto videotykille ja älynäytöille on ihan arkipäivää. Olenpa vielä koulun av-vastaava, ja opastan muita näiden käytössä.

Minulle olisi silti kätevintä, että kanavat tulisi edelleen siihen elisan tai jonkun muun boksiin tahi suoraan töllöön. Mutta tämä tästä, enköhän mä pärjää jatkossakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No kehitys kehittyy, mutta eihän esim. tuo Yle Areena (kohtalaisen tärkeä sisällöntuottaja minulle) ollut vielä alkuvuodesta streamattavissa chromecastille, jos oikein muistan. Nyt näköjään on.
Mä hommasin chromecastin syksyllä. Kyllä silloin Areena tuki silloin jo suoraan.

Ei muuten ole mahdottoman pitkä aika siihen, kun antennijohtoa pidetään ylimääräisenä härpäkkeenä televisiossa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja minulle on siis ihan sama tuleeko analogisena, digitaalisena vai nettistreamina, mutta mielellään saisi tulla suoraan telkkariin/boksiin, kun mulla kuitenkin telkku on laajakaistaan kytkettynä. Mulle kaikki välivaiheet on heikennystä aiempaan.
Ja juuri tämähän on takuuvarmasti täysin mahdollista, jos löytyy smart-tv, htpc tai Chromecast (tms). Ja samalla sen Elisa Viihteen voi heittää menemään, jos hommaa kerralla sellaiset välineet, ettei tarvitse useampaa härpäkettä väliin.

Joka toisessa viestissä sun ongelma on uusien laitteiden ostaminen ja joka toisessa "ylimääräiset" välivaiheet. Vaihtelet tätä aina sen mukaan, millainen vasta-argumentti edelliseen viestiisi tulee. Väkinäiseltä tuntuu tämä muutosvastarinta.

On olemassa osaajia, "osaajia" ja niitä jotka eivät vain osaa. Oman työni kautta törmään näihin kaikkiin ja pahimpia ovat nimenomaan "osaajat". On varsin helppoa avustaa sellaisia ihmisiä, jotka tietävät etteivät osaa ja ottavat tietoa/apua avosylin vastaan. Tämä teksti on kohdistettu tähän ketjuun yleisesti ja jokainen varmasti löytää siitä itsensä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja juuri tämähän on takuuvarmasti täysin mahdollista, jos löytyy smart-tv, htpc tai Chromecast (tms). Ja samalla sen Elisa Viihteen voi heittää menemään, jos hommaa kerralla sellaiset välineet, ettei tarvitse useampaa härpäkettä väliin.

Joka toisessa viestissä sun ongelma on uusien laitteiden ostaminen ja joka toisessa "ylimääräiset" välivaiheet. Vaihtelet tätä aina sen mukaan, millainen vasta-argumentti edelliseen viestiisi tulee. Väkinäiseltä tuntuu tämä muutosvastarinta.

On olemassa osaajia, "osaajia" ja niitä jotka eivät vain osaa. Oman työni kautta törmään näihin kaikkiin ja pahimpia ovat nimenomaan "osaajat". On varsin helppoa avustaa sellaisia ihmisiä, jotka tietävät etteivät osaa ja ottavat tietoa/apua avosylin vastaan. Tämä teksti on kohdistettu tähän ketjuun yleisesti ja jokainen varmasti löytää siitä itsensä.
Niin, ylimääräinen härpäke = ylimääräinen välivaihe, saivartele nyt vielä vähän enemmän.

Niin, ja kaikista vittumaisimpia ovat ne besserwisserit ;)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, sitähän tässä kritisoidaan, että miksi pitäisi toimivat vehkeet vaihtaa, ja mikä sitten takaa noidenkaan toimivuuden kovin pitkälle? Smart-telkkuunhan tuota appia ei kai ole tulossa, vaan Telian ilmoituksen mukaan mennään kaapelin Teliatv:llä ja muut sitten voi hoitaa mobiilisti . Mutta tämähän on vasta ensitieto.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, sitähän tässä kritisoidaan, että miksi pitäisi toimivat vehkeet vaihtaa, ja mikä sitten takaa noidenkaan toimivuuden kovin pitkälle? Smart-telkkuunhan tuota appia ei kai ole tulossa, vaan Telian ilmoituksen mukaan mennään kaapelin Teliatv:llä ja muut sitten voi hoitaa mobiilisti . Mutta tämähän on vasta ensitieto.
Juuri tämä on se ongelma operaattorin omien laitteiden kanssa, josta puhuin aiemmin ja et sitä silloin sisäistänyt. Joko nyt?

Ja edelleen toistan, että ymmärrän tämän ongelman. Totuus on, että mikään laite ei ole ikuinen, mutta ei tässä myöskään puhuta mistään hirvittävän hintaisista laitteista. Laitteet sen mukaan, mitä tarvitsee, jotta näkee sen mitä tarvitsee. Kaikkien kohdalla laitteita ei tarvitse vaihtaa, kun ei ole käytössä muiden operattoreiden omia systeemejä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Niin, sitähän tässä kritisoidaan, että miksi pitäisi toimivat vehkeet vaihtaa, ja mikä sitten takaa noidenkaan toimivuuden kovin pitkälle? Smart-telkkuunhan tuota appia ei kai ole tulossa, vaan Telian ilmoituksen mukaan mennään kaapelin Teliatv:llä ja muut sitten voi hoitaa mobiilisti . Mutta tämähän on vasta ensitieto.
Siksi, että tuo teknologia on kivikautista ja se tullaan lopettamaan, jos vaihdat välineet uuden teknologian vehkeisiin, niin tuskin ihan heti joudut uudelleen päivittämään. Tätä tosin ei voi täysin tietää, teknologia kun on sellaista, että nopeastikin voi joku asia kehittyä harppauksin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Juuri tämä on se ongelma operaattorin omien laitteiden kanssa, josta puhuin aiemmin ja et sitä silloin sisäistänyt. Joko nyt?

Ja edelleen toistan, että ymmärrän tämän ongelman. Totuus on, että mikään laite ei ole ikuinen, mutta ei tässä myöskään puhuta mistään hirvittävän hintaisista laitteista. Laitteet sen mukaan, mitä tarvitsee, jotta näkee sen mitä tarvitsee. Kaikkien kohdalla laitteita ei tarvitse vaihtaa, kun ei ole käytössä muiden operattoreiden omia systeemejä.
Ymmärrän, että tämä on ihan perseestä, että näitä oikeuksia alkaa mennä operaattoreille. Kuluttajan kannalta paljon parempi tilanne, että oikeudet muualla ja kuluttaja sitten valitsee minkä operaattorin kautta palvelut ottaa. Ymmärrän, ettei Telia välttämättä halua myydä näitä Elisalle tai Elisa edes ottaa kilpailijan tarjontaa osaksi omaa palveluaan. Toisaalta Telia tulee toimittamaan näitä palvelujaan jatkossa Elisan nettiyhteyksillä, joten onko tuo sitten kauheasti eri asia?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siksi, että tuo teknologia on kivikautista ja se tullaan lopettamaan, jos vaihdat välineet uuden teknologian vehkeisiin, niin tuskin ihan heti joudut uudelleen päivittämään. Tätä tosin ei voi täysin tietää, teknologia kun on sellaista, että nopeastikin voi joku asia kehittyä harppauksin.
Smart-tv voi olla kuoleva systeemi, mutta mulla on joka tapauksessa ihan riittävät välineet Telian "huippunykyaikaisten" nettilähetysten vastaanottoon. Telia nyt vaan haluaa ohjata nuo oman mobiiliappinsa kautta.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Telia nyt vaan haluaa ohjata nuo oman mobiiliappinsa kautta.
Kyllä, mutta kun tuo on koko ajan yleistyvä piirre ja uskon, että kohta sitä tekee muutkin kuin Telia. Kysymys on, haluaako vitkutella tuon uuden laitteiston hankinnan kanssa vai ei, joka tapauksessa jossain kohti joutuu hankkimaan jos katsella haluaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Smart-tv voi olla kuoleva systeemi, mutta mulla on joka tapauksessa ihan riittävät välineet Telian "huippunykyaikaisten" nettilähetysten vastaanottoon. Telia nyt vaan haluaa ohjata nuo oman mobiiliappinsa kautta.
Vetää sanattomaksi tämä viesti. Ei sulla taida olla riittävät välineet, kun et niillä pysty Telian lätkälähetyksiä katsomaan. Elisa VIihdettä ei todellakaan voi pitää "riittävänä välineenä". Tokihan Telialla on oma mobiiliappinsa, kuten kaikilla muillakin, mutta tuo viimeinen lauseesi on niin erikoinen, että joko et tiedä yhtään mistä puhut, tai sitten ole jollain tapaa aivan sekaisin.

Ihan vain tiedoksi, että jos Elisa olisi sattunut nämä oikeudet ostamaan, niin se toimisi ihan samalla tapaa, kuin Telia nyt toimii. Telian boksissa ei lätkää silloin nähtäisi. Valittaisitko silloin, vaikka sinulla olisikin valmiina tilanteeseen sopiva laitteisto, mutta monilla muilla ei olisi?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä, mutta kun tuo on koko ajan yleistyvä piirre ja uskon, että kohta sitä tekee muutkin kuin Telia. Kysymys on, haluaako vitkutella tuon uuden laitteiston hankinnan kanssa vai ei, joka tapauksessa jossain kohti joutuu hankkimaan jos katsella haluaa.
Näinhän se on. Tämä on nykyajan hehkulamppubisnestä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vetää sanattomaksi tämä viesti. Ei sulla taida olla riittävät välineet, kun et niillä pysty Telian lätkälähetyksiä katsomaan. Elisa VIihdettä ei todellakaan voi pitää "riittävänä välineenä". Tokihan Telialla on oma mobiiliappinsa, kuten kaikilla muillakin, mutta tuo viimeinen lauseesi on niin erikoinen, että joko et tiedä yhtään mistä puhut, tai sitten ole jollain tapaa aivan sekaisin.

Ihan vain tiedoksi, että jos Elisa olisi sattunut nämä oikeudet ostamaan, niin se toimisi ihan samalla tapaa, kuin Telia nyt toimii. Telian boksissa ei lätkää silloin nähtäisi. Valittaisitko silloin, vaikka sinulla olisikin valmiina tilanteeseen sopiva laitteisto, mutta monilla muilla ei olisi?
No sä nyt et yhtään tajunnut, mitä tarkoitin. Laitteisto ei ole teknisesti kivikautinen, siitä ei näy lätkä ihan muista syistä.

Valittaisin, mutta muiden puolesta. Toki myhäilisin hyvää tuuriani samalla, ettei osunut omaan käkättimeen,myönnetään ;)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sä nyt et yhtään tajunnut, mitä tarkoitin. Laitteisto ei ole teknisesti kivikautinen, siitä ei näy lätkä ihan muista syistä.
Kun ilmaisee asiansa ihan päin persettä, niin tokihan se silloin ymmärretään ihan yhtä hyvällä tarkkuudella. Laitteisto voi olla suhteellisen nykyaikaista, mutta se ei tee siitä millään tavalla soveltuvaa kyseessä olevaan käyttöön.

Kuten todettua, niin oma laitteistoni on sellainen, että ei ole mitään väliä mikä operaattori mitäkin yksinokeuksia kaappaa, kun kaikki toimii kuitenkin. On ikävää, että kovin moni ihminen on operaattoreiden bokseihin päätynyt, kun niissä maksetaan pääosin tyhjästä ja rajoitetaan yksinoikeudellisten sisältöjen näkymistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No kehitys kehittyy, mutta eihän esim. tuo Yle Areena (kohtalaisen tärkeä sisällöntuottaja minulle) ollut vielä alkuvuodesta streamattavissa chromecastille, jos oikein muistan. Nyt näköjään on
.
On se minusta ainakin pari vuotta jo ollut.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No kehitys kehittyy, mutta eihän esim. tuo Yle Areena (kohtalaisen tärkeä sisällöntuottaja minulle) ollut vielä alkuvuodesta streamattavissa chromecastille, jos oikein muistan. Nyt näköjään on.
Äkkiseltään tuossa tarkistelin asiaa ja selvisi, että Yle Areena on tukenut Chromecastia vuodesta 2014.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös