Tekoäly – luonnollinen jatkuma koneista koneiksi

  • 3 262
  • 36

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vielä ihan täysin alkeellisella tasolla ja silti jo alkanut mullistamaan yhteiskuntaa ja työelämää. Tästä tulee vielä todellakin aika haipakkaa. We ain't seen nothing yet.
 

Glove

Jäsen
Käytän kyllä tekoälyä hyväksi työssäni. Saa nähdä milloin se tekee hommani paremmin kuin minä ja minä saan kenkää.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei kai tekoälylle ole ongelma eikä mikään seurata maailman uutisfeediä…

… jotka ovat kasvavassa määrin myös tekoälyn (avulla) tuottamia. Törmäsin jokunen viikko sitten ihan mielenkiintoisiin artikkeleihin, joissa käsitellään ”tekoäly kopio tekoälyn tuottamaa virheellistä matskua” -ilmiötä ja sen seurauksia/ongelmia.

 

redpecka

Jäsen
Täällä keskustellaan lähinnä tekoälyn lieveilmiöistä. Ja hyvä tietysti että keskustellaan, paljon niitäkin tulee vanavedessä. Aika pienen mittakaavan hommilta kuitenkin tuntuu miettiä miltä AI kuulostaa uutisia lukiessaan. En nyt ehdi tai jaksa sen syvällisemmin lähteä perkaamaan, mutta tässä ollaan AI:n kanssa vasta aapisen etukantta tutkimassa. Jossain vaiheessa se vienee meidät tähtiin ja muuta mukavaa. Tai tappaa kaikki.
Olen minä puhunut filosofisestakin vinkkelistä. Se ehkä itseäni eniten kiinnostaa tässä, vaikkei vaikutuksia lähitulevaisuuden näkymiin voikaan sivuuttaa epämielenkiintoisena. Haluan muistuttaa kaikille, että avausviestissä on linkki myös konkreettisuuteen eli tekoäly työelämässä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uutisia lukeva tekoäly oli kyllä noloa jöötiä ja täydellinen esimerkki, kun tekoälyä pitää valjastaa asiaan, johon sitä ei ole mitään tarvetta käyttää.

Tässä säästettävä henkilöstökulu vaikkapa Novan kaltaiselle puljulle täytyy olla minimaalinen. Lähtökohtaisesti jokainen tässä nykyisessä karmeassa yhteiskunnassa haluaa kuulla radiosta aitoa ihmistä tunteettoman robotin sijaan.

Vetää mietteliääksi ja mieltä alas.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä ainakin kaipaisin sellaista, että tekoäly kun lukee uutiset, niin se myös kertoisi, että tekoäly on äänessä. Kyllä minua ainakin toistaiseksi kiinnostaa tietää, että onko oikea ihminen äänessä vai tekoäly.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Vielä ihan täysin alkeellisella tasolla ja silti jo alkanut mullistamaan yhteiskuntaa ja työelämää. Tästä tulee vielä todellakin aika haipakkaa. We ain't seen nothing yet.
Minun mielenterveys tuntuu jo nyt olevan koetuksella tekoälyn vuoksi. En usko olevani yksin ongelman kanssa ja satavarmasti tulevaisuudessa tulee olemaan jos jonkinmoista ongelmaa varsinkin ihmisille, joilla on vaikeuksia todellisuuden hahmottamisen kanssa.

Tämä on lopun alkua.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Tämä on lopun alkua.
Tai sitten tämä on vain uuden alkua. Mielenterveys on ollut historian saatossa koetuksella jos jonkinlaisten murrosten kanssa. Toki tämä eroaa siinä, että nyt puhutaan ei-inhimillisestä. Me ja tulevat sukupolvet kärsivät asian kanssa murrosta eläessään, mutta itse uskon, että lopulta ihmisyyden maalitolppia siirrellään ja rajat hämärtyvät. Hamassa tulevaisuudessa kukaan ei enää välitä tai menetä mielenterveyttään vaikka Kirsi Alm-Siira on ollut jo tuhat vuotta kuolleena mutta edelleen se lukee uutisia studiossa.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tai sitten tämä on vain uuden alkua. Mielenterveys on ollut historian saatossa koetuksella jos jonkinlaisten murrosten kanssa. Toki tämä eroaa siinä, että nyt puhutaan ei-inhimillisestä. Me ja tulevat sukupolvet kärsivät asian kanssa murrosta eläessään, mutta itse uskon, että lopulta ihmisyyden maalitolppia siirrellään ja rajat hämärtyvät. Hamassa tulevaisuudessa kukaan ei enää välitä tai menetä mielenterveyttään vaikka Kirsi Alm-Siira on ollut jo tuhat vuotta kuolleena mutta edelleen se lukee uutisia studiossa.
Hauska viesti. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole uuden lopun alkua. Pelasin vastikään Mass Effect Legendary Editionin läpi. Hienoja pelejä ja jotenkin nyt erityisesti iskivät tajuntaan kun tekoäly lähtenyt laukalle. Elämmekö uuden syklin alkuvaiheessa? Mene ja tiedä. Vähän kuumottavaa tuo on, kun ei ollenkaan osannut etukäteen varautua tuohon AI:n kehittymiseen. Ikään kuin varkain tässä parin vuoden ajan tekoäly on oikeasti läsnä ja tästä ei ole enää paluuta. Villiä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Minun mielenterveys tuntuu jo nyt olevan koetuksella tekoälyn vuoksi. En usko olevani yksin ongelman kanssa ja satavarmasti tulevaisuudessa tulee olemaan jos jonkinmoista ongelmaa varsinkin ihmisille, joilla on vaikeuksia todellisuuden hahmottamisen kanssa.

Tämä on lopun

Täällä mielenterveys tekoälyn suhteen on myös jo koetuksella. Pelkään aidosti tässä oltavan sellaisen murroksen äärellä, ettei esimerkiksi lisääntyminen tunnu lainakaan mielekkäältä ajatukselta. Joko siksi, että tekoälyn aiheuttamat lieveilmiöt muuttuvat sietämättömiksi tai sitten jonkin tekoälyaseen lahdatessa meidät kaikki.

Ja tämä taas käy esimerkiksi parisuhteen päälle. Ihan fyysisesti paha olla.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Itselläni on kaveripiirissä henkilöitä jotka ovat kirjoittaneet gradunsa enemmän tai vähemmän kokonaan tekoälyn avulla, ja läpi meni niin että heilahti. Kun eipä tuota kaiketi voi mitenkään todistaa onko omaa vai tekoälyn tekstiä. Vähän kun muokkaa vaan tekstiä oman näköiseksi sieltä täältä niin on tarpeeksi uskottavaa.

Huolestuttavaa. Pelkään, että yhdessä sosiaalisen median kanssa tulee samaan vielä paljon tuhoa ja pahoinvointia aikaiseksi...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös