Taudinkuvana depressio

  • 547 783
  • 2 070

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Minä en varmaan ole se työmarkkinoiden suurin vetonaula. Ikää viiskyt, 5,5 vuotta oon ollut pois työelämästä. Tai no puolitoista vuotta sitten olin työkokeilussa ja nyt tuolla palkkatuella ollut kohta puoli vuotta. Ei kovin vakuuttava ansioluettelo viime vuosilta. Sitten kun vielä tietää, että täyttä päivää tuskin jaksaa tehdä.

Onnea vaan etsintään minulle.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Suomessa on valtava työvoimapula. Mahdollisuuksia on, jos niitä haluaa nähdä ja on ennakkoluuloton - hakee laajalla skaalalla, eikä junnaa vain omissa rajoitteissa.

Anoppi joutui aktiivimallin takia hakemaan vuoden verran ennen vanhuuseläkettä duuneja ja hänet kutsuttiin uskomattomaan määrään haastetteluja, aloille ja töihin mitä ei suoranaisesti koskaan tehnyt.

Kannattaa yrittää, myös osa-aikaista työtä on paljon tarjolla. Onnea etsitään!
 

Schadowan

Jäsen
Nelisen viikkoa magneettihoitoa takana, annetaan väliarviointi. Lähes apaattinen, suisidaalinen olotilani, joka vallitsi tammikuussa, on keskeisten elementtien osalta selkeästi helpottanut, vastoin ennakkoluulojani. Annetut lääkkeet eivät joko tehonneet tai fyysisten rajoitusten vuoksi en niitä kyennyt syömään, joten tulevaisuus oli synkkä.

Tein ennen hoitoa BDI-masennustestin ja sain tulokseksi 49 pistettä (erittäin vaikea masennus). Stimulaatiohoidon loppupuolella tehty testi antoi 29 pistettä (keskivaikean ja vaikean rajamailla). Eli edistystä on tapahtunut.

Olen kiinnostunut asioista, jotka eivät ole kiinnostaneet vuoteen. Olen jaksanut touhuta ja toimia, siivota, ajaa parran jne. Jotain hyötyä tästä hoidosta on ollut. Ei tietenkään lopullista tai ratkaisevaa, mutta pahummat oireet ovat lieventyneet.

Eli suosittelen henkilökohtaisesti tätä niille, joille muut hoidot eivät auta. Aina kannattaa kokeilla, vaikka olisi epäilyksiä. Mennään tällä nyt.

Tsemppiä kanssatoipujille.

Miten tuo hoito jatkuu tämän intensiivihoitojakson(?) jälkeen? Millaisia "sivuoireita" magneettihoidosta tulee vrt vaikka lääkkeet?
 
Suosikkijoukkue
40-25-15
Miten tuo hoito jatkuu tämän intensiivihoitojakson(?) jälkeen? Millaisia "sivuoireita" magneettihoidosta tulee vrt vaikka lääkkeet?
Nyt siirrytään 1krt/vk -tahtiin kolmeksi viikoksi ja katsotaan, että onko sillä vaikutusta suuntaan tai toiseen. Siitä eteenpäin ei ole vielä puhuttu jatkosta, veikkaisin että tarpeen mukaan otetaan pieni kertausjakso. Tai sitten ylläpitoa tyyliin kerran puolessa vuodessa/vuodessa. En jaksa olla niin toiveikas, että hoidon tarve tähän jäisi kuitenkaan.

Hoidosta ei ole tullut minkäänlaisia sivuoireita. Jotkut saattavat saada arkuutta päänahkaan tai lievää päänsärkyä, mutta verrattuna lääkkeiden hirveisiin sivuvaikutuksiin tämä on ollut kuin keväinen puistokävely. Katsotaan josko tästä nyt löytyisi se meikäläiselle sopivin hoitomuoto.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onpas ollut eilen synkkää. Parantui olo kun pääsi kotiin. Kyllä ihmisellä pitää olla sellainen koti, johon on aina mukava tulla millä asioilla tahansa on ollutkaan muualla.

Mut tuossa pitää just muistaa tää oma taudinkuva. Hätäisessä mielentilassa voisi jotain tapahtuakin.
Oli mulla semmoisiakin aikoja, kun kotiin ei ollut mukava tulla. Olin vast'ikään muuttanut yksikseni ja ikävä lapsia tietysti vaivasi, mutta, mutta... oli siinä se hyvä puoli, että jos ei huvittanut/jaksanut/kyennyt, ei tarvinnut tehdä mitään.
Pikkuhiljaa aloin siitä kuitenkin tottua ja orientoitua yksineloon enkä menettänyt yhteyttä lapsiini mitenkään, joskin pitkään kesti oppia pois siitä alitajuisesta tunteesta, että mulla on jotain tekemättä, joka pitäisi just' nyt tehdä...
 

Glove

Jäsen
Ahdistavaa hommaa kun pitäisi vielä yksi työpaikkahakemus tehdä tässä kuussa. Ei kukaan ota töihin kuitenkaan ja kun yrittää hakemuksessa kehua itseään niin huomaa, ettei osaa oikein mitään enää.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Päätykiekko ja @peksa olivat miitissä kanssani Tampereella. Tämä järjestyi nopeammin kuin luulinkaan, mutta erittäin taitavia urheilumiehiä ovat kummatkin. Privassa jo kehuin erikseen, että opin taas asioista jotain ja seuraavalla kerralla varmasti vieläkin enemmän.

Oikein hieno homma oli tämä ja mikä jottei pian sitten uudelleen! Muutkin tamperelaiset ovat tervetulleita, vaikka teemana olisikin vähän tämän threadin otsikko. Urheilusta kuitenkin enimmäkseen puhuttiin, joten ei tarvitse pelätä :)
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@Päätykiekko ja @peksa olivat miitissä kanssani Tampereella. Tämä järjestyi nopeammin kuin luulinkaan, mutta erittäin taitavia urheilumiehiä ovat kummatkin. Privassa jo kehuin erikseen, että opin taas asioista jotain ja seuraavalla kerralla varmasti vieläkin enemmän.

Oikein hieno homma oli tämä ja mikä jottei pian sitten uudelleen! Muutkin tamperelaiset ovat tervetulleita, vaikka teemana olisikin vähän tämän threadin otsikko. Urheilusta kuitenkin enimmäkseen puhuttiin, joten ei tarvitse pelätä :)

Kiitos molemmille. Uusien ihmisten tapaaminen voi olla jännittävää mutta en mä aistinut kummastakaan moista.

Kesällä miitti vois hyvin onnistua Näsinkallioilla siitä pääsee hyvin vaikka uimaan Mältinrantaan. Silloin voi vetää omia eväitä ja chillaa....
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen taas ollut jotenkin lamaantunut. Kaikki on sinänsä hyvin mutta tuntuu vain niin laimealta. Tuntuu että on jossain välitilassa kun katselee kasvatuksiaan. Hyvin ne on kasvanut mutta menee vielä pitkään kun niille voi jotain tehdä. Odotellaan, kastellaan ja seurataan. Eikö kohta voisi tapahtua jotain mikä palkitsee. Eikö tämä tylsä vaihe vaan voisi loppua. Olisi kesä ja kukat kukkisi. Ja koko ajan jollain tavalla pelkää että menee pieleen ja kasvatukset kuolee...

Muutenkin tuntuu että elämä on sitä samaa vanhaa suorittamista josta puuttuu palkinnot. Pitää tehdä sitä & tätä. Ei huvita mutta onhan se tehtävä. Pese pyykkiä ja koe että itse pitää kaikki kaappiin laittaa. Tee ruokaa ja koe ettei kukaan välitä. Siivoa kotona ja koe että toiset sotkee taas. Vaikka minä meistä olen sotkuisin. Ajatukset on jotenkin sotkussa. Näen ympärillä tehtävää ja ongelmia enkä aina viitti niitä ajatella. Silti teen niin paljon tehtäviä ja juttuja kun ne on vaan siinä, pikku juttuja. Tulee suorituksia. Mies kyllä yrittää ymmärtää mitä koen vaikka en edes itse osaa sanoa mistä on kyse...
 

Glove

Jäsen
. Pitää tehdä sitä & tätä. Ei huvita mutta onhan se tehtävä.
Tätä minäkin mietin viikonloppuma mitä kaikkea sitä pitääkään tehdä. Onneksi sydämenlyöntejä ja hengittämistä hallitse vissiin joku autonominen hermosto niin ei tarvi sentään niitäkin ajatella Silloin menisi kyllä kuuppa jumiin väittömästi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Masennus on vähän sellainen pahimmillaan, että pitää vaan opetella antamaan itselleen armoa. Kukaan muukaan ei sitä henkilölle itselleen anna. Varsinkin jos taustalla on jotain riippuvuutta tai vastaavaa. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse väkisin vääntää, jos jaksamus ei riitä. Eritoten henkistä lepoa pitää olla tarpeeksi, jolloin voi vähän suunnitella arkeakin.

Ensialkuun stressi minimiin siten, että kaikki asiat tiedostaen teet kaiken välttääksesi sitä. Voi vaikka kirjoittaa kalenteriin askareita, ja joskus laittaa sinne päivän, jolloin ei tee mitään. Sitten katsoo aina vaan kalenterista, että mitä kulloinkin tavoitellaan. Sen pidemmälle ei välttämättä ole mitään tarvetta suunnitella, mutta oletan tällaisessa kuvailemassani tilanteessa ihmisen olevan vähintään saikulla. Sen verran pitkälle on sairaus edennyt.

On varmaan hyvin tavallista, mutta minä olen katsellut koko ikäni lähipiirissäni ihmisiä, jotka vain suorittaa ja suorittaa, vaikka ilmapiiri tai suorittamispaikka olisi käytännössä ja yhteiskunnallisesti ajatellen sairas, tai siihen olisi vaikea sopeutua. Ne vaan painaa meneen, mikä on kyllä kunnioitettavaa sinällään, mutta todella ihmettelen sitä jaksamista. Olen joskus itsekin ollut täysin terve, joten muistan niistä vaiheista jotain.

Ja tietysti, onhan näillä ihmisillä herkästi jossain vaiheessa väkisinkin hieman masennusta tai muuta uupumusta, sillä ympäristö aiheuttaa vähintään välttävällä tasolla hankalia oireita. Eli sairaudenomaisia tunteita voi kokea sellainenkin tyyppi, joka ei ole välttämättä masentunut tai sellaiseksi diagnosoitavissa. Hän ei ole varsinaisesti sairas, mutta hän tiedostaa asioita.

Tällaiset ihmiset saattavat vaan kuitata monet jatkuvat raskaat asiat toteamalla, että olipa perseestä, mutta eivät jää jumiin siihen ajatukseen, vaan sitten onkin jo aika siirtyä taas eteenpäin. Masentunut jumittaa, eikä pääse eteenpäin. Masennukseen usein yhdistyvä ahdistus voi aiheuttaa kierteen, jossa mieli vatvoo jotain asiaa loputtomiin. Se taas ei ole ns tervettä.

Jos jää jumiin johonkin, niin ajatusprosesseissa saattaa olla jotain ongelmaa. Itsetuntemusta on syytä harjoittaa aina lisää, jos tuntuu jatkuvasti, että jotain on vialla. Masennus on siis toisaalta myös terveen mielen ja ns terveiden aivojen sairaus, eli reaktio johonkin joka ei ole rehellistä. Osa johtuu runollisesti sanottuna herkästä mielestä, joka ruokkii masennusta. Mutta on niitä ns koviksiakin, jotka voivat sairastua. Käytännössä masennus on meidän kaikkien sairaus, siksi siitä nykyäänkin jauhetaan niin paljon. Se voi iskeä teoriassa aivan jokaiseen.

Olen viime kuukausina käynyt erään kaverini kanssa leffassa ja monesti kun puhutaan katsotuista elokuvista, niin hän, tervemielinen, tekee aivan samat terveen ihmisen havainnot näkemästään kuin minä, vaikka olen niin sanottu sairasmielinen. En tiedä mistä se on kiinni, mutta tällainen hitaasti ajatteleva pöpi voi hiffata samat asiat, oli kyse sitten positiivisesta tai negatiivisesta seikasta elokuvassa. Tai jokin teema puhuttelee ihan kuten ketä tahansa muuta.

Masentunut ei siis aina ole suoraan sananmukaisesti kyvytön, vaan se saattaa mennä päinvastoin. Sen tajuamiseen minulla on kestänyt kyllä kauan, ja edelleen asiasta käyn päivittäistä sisäistä keskustelua, sillä minut on opetettu siihen, että masennusta ei suunnilleen ole olemassakaan. Vasta kun jäin pysyvälle sairaseläkkeelle, niin osa jengistä otti tosissaan. Siinä ei sitten enää pelleilty ja aateltu, että ottaispa itseään niskasta kiinni...

Mutta kyllä meillä on täällä Suomessa sillain asiat hyvin, että ei tarvitse kuin mennä johkin muuhun maahan ja systeemi kalpenee meille heti. Siihen nähden on ehkä outoa, että suomalaisuus liittyy masentuneisuuteen niin vahvasti. Mutta kyllä se tossa lähipiirissä sillain menee, että yli puolella on jotain. Hyvin yleistä saada nykyisin diagnoosi. Ei siinä mitään, mutta pelottava on terveydenhuollon kantokyvyn tilanne juuri tällä hetkellä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Eilisestä @godspeed ja @Päätykiekko miitistä niin pakko kehua jälkimmäisen urheilutietämystä. Ja minkä havainnon itse tuossa tein niin kummallekin teistä teki hyvää eilinen jutustelu.

Itse mietin että kesällä vois olla sellainen viiden henkilön miitti täällä missä mainitsi luonnon helmassa missä olis meidän kolmen lisäks @Czescku ja Punis mukana jos vaan kummallekin näistä sopii.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@peksa

Joo hetki menee prosessoida juttuja. Vieläkin elää eilistä ja miettii mitä puhuttiin. Tämä nyt sillain positiivisella jännityksellä, vaikka minulla pakko-oireisena jää herkästi levy päälle. Katsellaan vaan lisää miittejä myöhemmin :)
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@peksa

Joo hetki menee prosessoida juttuja. Vieläkin elää eilistä ja miettii mitä puhuttiin. Tämä nyt sillain positiivisella jännityksellä, vaikka minulla pakko-oireisena jää herkästi levy päälle. Katsellaan vaan lisää miittejä myöhemmin :)

Ei hoppua. Otin ehdotuksessa huomioon asioita jotka ei etenkään teikäläiselle olisi pahoja tässä suhteessa. Sen takia max 2 uutta tyyppiä kerrallaan mukaan ja rauhallinen paikka niin se on turvallinen siinä suhteessa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kiitos lääkityksen arki pelaa jotenkuten. Tajusikohan lekuri kun määräsi nää aineet, että mä todellakin tarvitsen ne, ettei mene systeemi ihan oikosulkuun. Muutaman kerran tänäänkin miettinyt kiikkua, vaikka on aika hyvä olla. Tää on sellaista sekamuotoista, jossa ilo ja suru vaihtelee tai toimii samaan aikaan. Aika kiero yhdistelmä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Vaakuna

Kirjoitan eilisestä keskustelustamme tänne, koska on enemmän tämän ketjun asiaa.

Kehoitit/pyysit minua kirjoittamaan vaikeista asioista, sillä ne ovat minun arkeani. Kaiken aikaa niitä ratkon ja hoidan. Kun on kokemusta tarpeeksi, voi nähdä masennuksessakin jotain kaunista kaiken rumuuden keskellä. Minä en olisi minä, enkä edes kovinkaan hyvä kirjoittamaan, ellen olisi vääjäämättä sairastunut. Aloin silloin opetella tätä touhua, kun oli halua prosessoida mielessä asioita, sekä opetella ja tuoda taitoja muiden tietoisuuteen.

Alkuun kirjoittaminen oli jotain vituttavaa, varsinkin kun sitä piti tehdä koulussa asioista, joita ei yhtään kiinnostanut käsitellä. Vittu mitä paskaa sanoi se eräs meidän ministerimmekin joskus muutama vuosi sitten. Jatkoin kypsymättömästä iästäni huolimatta kirjoittamista, ja sitten pikkuhiljaa se alkoi sujua ja lutviutua, kun tuli palkintojakin kehujen muodossa. Opettelin kaiken periaatteessa itse, koska mitään ohjausta ei ole ollut, enkä varsinkaan palautetta ole saanut koskaan. Olin yksin vain tietokoneen ruutu edessäni. Masensi kovasti.

Toki kirjoittamiseen luovuutta tuonut sairaus ei paranna itsessään mitään, mutta se tuo mielestäni tietoa ja erilaisia sävyjä teksteihin. Joku voi olla eri mieltä, mutta kyllä minun mieleni ja muiden mielten ymmärtämistäni on monet ihmetelleet. En ole lääkäri, enkä sosiaalityöntekijä, mutta sinällään kohtuullisen taitava ihan oman kokemukseni pohjalta. Minulla sairaus voi tuoda jotain, mitä muut eivät ole nähneet. Minä siis olen "ammatiltani" toimittaja, eli toimin vapaaehtoispohjalta, mutta olen siten menestynyt, että jotain voi sanoa saavuttaneensa samalla tavalla kuin joku on tavoittanut urheilusuorituksessa jonkin tavoitteen.

Yli 10 vuotta olen jo tehnyt toimittajan hommia. Välillä vähän väsähdellyt ja välillä ottanut taukoa. Mitään ei ole ollut pakko tehdä, mikä on hyvä verrattuna ihan oikeaan ammattijulkaisuun liittyen. Tähän matkaan mahtuu niin paljon, että kaksikin hyvää ystävääni on sanoneet, että mikset tee kirjaa teksteistäsi. No, se on ensinnäkin aika vaikeaa, toiseksi julmetun kallista ja kolmanneksi melko turhaa. Toki omistan oikeudet teksteihini, mutta en minä koe, että ne pitäisi johonkin kansien väliin änkeä. Ääh, ihan turhaa. Ja sitten se tärkein: pitäisi viimeinkin OSATA kirjoittaa!

Jos en kuitenkaan kirjoittaisi jotain, niin varmaan tappaisin itseni. Se olisi varmaan jo tapahtunut, sillä kirjoittamalla osaan käsitellä mieltäni. Tämä itsemurhaheitto ei siis ole koskaan missään yhteydessä jokin uhkaus tai ylidramaattinen huomionhakunumero, jonka takia pitäisi nyt heti soittaa poliisille. Se nyt vain on kaiketi pointtina siinä tosiasiassa, että äärettömän pahasta masennuksesta kärsinyt/kärsivä ihminen tiedostaa itsetuhoisuuden mahdollisuuden, vaikka ei olisi lainkaan aikomuksia toteuttaa mitään. Useimmilla itsemurha kuitenkin vähintään käy mielessä, ja silloin asioihin pitäisi pystyä ensimmäistä kertaa puuttua. Harmi, että moni tekee sen onnistuneen teon heti ensimmäisellä kerralla, kun vielä olisi ollut täydet voimat auttaa kuiville silkasta pimeydestä ja kertoa, että meidän kaikkien kannattaa käyttää rajallinen aikamme parempaan. Elämä on pimeää vain yöllä, jos me oikein asiaa tarkastelemme.

Jotain sisältöä me kaikki kaipaamme elämäämme, tai vähintään jotain, joka pienissä asioissa pitää pinnalla. Kaverini sanoi, että hän juo vain alkoholitonta olutta. Pidin sitä erinomaisena ratkaisuna, mutta junan alle meni hänkin siitä huolimatta. Selvinpäin. Sen pienen asian, josta saa iloa, ei siis tarvitse olla mitään suurta tai ihmeellistä, mutta se voi kannatella, vaikka se juna kummittelisikin mielessä. Joskus esimerkiksi jokin yksinkertainen ihmiskontaktikin voi riittää pitkälle. Minulle monesti ihmiskontakti on riittävä netissäkin, ja sitten heistä pääsee eroon yläkulman ruksia painamalla. Tuo on julmasti sanottu, mutta masentuneet ihmiset tekevät tätä. Voidaan olla ystävällisiä, mutta sitten vedetään täysi hylkäysmoodi tai mykkäkoulu päälle. Kyllä, olen ollut vastaanottajanakin lukuisia kertoja, koska olen niin raskas ihminen.

Itse en vihaa ihmisiä tai että olisin erakko pelkästään omasta päätöksestäni. Ei pidä ajatella niin, vaan ahdistuneisuushäiriö on nykyisin jopa vaikeaa tasoa ja pitää minut omissa oloissani pääasiassa. Sinä yhtenä saatanan kylmänä talvena minä olen kerran katsonut kuolemaa suoraan silmiin, sillä yksi askel pimeyteen, ja se olisi ollut siinä. Niin lähellä asiantuntijuutta minä olen. Parhaita asiantuntijoita ovat ne, jotka onnistuvat yrityksessään. Jopa Chuck Norris pelkää edes vilkaista heitä. Tämän verran minuakin auttaa musta huumori. Kuolema on toki vakava asia, mutta senkin läsnäoloon joko turtuu tai tottuu, ja joskus vaan tajuaa, että lopulta kaikki meistä täältä poistuu.

Okei, riittää tältä erää. Kiitän lukemisesta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voiko ihmisen mieli jakaantua niin, että töissä kiinni ollessaan on kaikki hyvin, mutta sen ulkopuolella masentunut?

En kysele omasta, enkä kaverin puolesta, kunhan vaan mietiskelen havaintojeni pohjalta.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Itellä ollut masennusta jo vuosia, tein äsken tuollaisen testin josta sain 47 pistettä. Oon tosi vakavasti masentunut ja lähes joka aamu ensimmäinen ajatus on itseni ampuminen?? Vaikken edes koskaan ole ampunut aseella. Jotenkin ajatus siitä tuntuu lohduttavalta. Apuakaan en jaksa enää hakea kun ei sitä lääkäreiltä saa, ei fyysisiiin ongelmiin eikä henkisiin. Parile psykologille sanoin kun kysyivät mihin haluan apua, vastasin että eutanasiaan. Asia meni olankohautuksella ohi. Oon oikeestaa niin väsynyt että apua ei enää voi hakea, kun sitä ei saa muuta kuin uhkaamalla tai vaatimalla.
Jos menee lääkäriin ja sanoo, että minua vaivaa asia 1 ja asia 2, kumpaakaan ei hoideta. Tämä ihan omasta kokemuksesta. Mulla on siis ollut pahaa kroonista hermokipua nyt vuodesta 2017 mikä estää mua nukkumasta, mutta mulla ei ole siihen mitään lääkitystä. Kukaan ei tunnu ottavan kantaa niihin, en tiedä miksi. Pari hammasta olen myös purrut kipukohtauksissa halki ja nekin stressaa ja kipeytyy välillä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Voiko ihmisen mieli jakaantua niin, että töissä kiinni ollessaan on kaikki hyvin, mutta sen ulkopuolella masentunut?

En kysele omasta, enkä kaverin puolesta, kunhan vaan mietiskelen havaintojeni pohjalta.

Aika monihan lopulta on tällainen, varsinkin jos on työnarkomaniaa luonteessa ja suvussa. Ei osata olla kotona, vaan menojalkaa vipattaa niin sanotusti kaiken aikaa. Minusta nuo ovat käänteisesti katsottuna hieman masentuneita ihmisiä, eli kyse voi olla high functioning -tyyppisistä tapauksista. Esitetään kaikkea muuta kuin mitä kotona on, ja yksinäisyyskin siellä voi vaivata.

Mutsilla oli tällainen työkaveri, joka oli juhannukset ja joulutkin duunissa, kun ilmeisesti mitään muuta ei elämässä ollut. Hän ei kai ollut sinällään masentunut sairaudenomaisesti, sellaisiakin on, vaan elämässä sisältö tuli duunin kautta. Muu masensi, tai tuntui muuten vaan epäsopivalta.

Olen itse vasta oppinut tuon, että masentunut ihminen voi olla erittäin aktiivinen ja aikaansaava, vaikka mieli olisikin tsunamin partaalla kaiken aikaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Itellä ollut masennusta jo vuosia, tein äsken tuollaisen testin josta sain 47 pistettä. Oon tosi vakavasti masentunut ja lähes joka aamu ensimmäinen ajatus on itseni ampuminen?? Vaikken edes koskaan ole ampunut aseella. Jotenkin ajatus siitä tuntuu lohduttavalta. Apuakaan en jaksa enää hakea kun ei sitä lääkäreiltä saa, ei fyysisiiin ongelmiin eikä henkisiin. Parile psykologille sanoin kun kysyivät mihin haluan apua, vastasin että eutanasiaan. Asia meni olankohautuksella ohi. Oon oikeestaa niin väsynyt että apua ei enää voi hakea, kun sitä ei saa muuta kuin uhkaamalla tai vaatimalla.
Jos menee lääkäriin ja sanoo, että minua vaivaa asia 1 ja asia 2, kumpaakaan ei hoideta. Tämä ihan omasta kokemuksesta. Mulla on siis ollut pahaa kroonista hermokipua nyt vuodesta 2017 mikä estää mua nukkumasta, mutta mulla ei ole siihen mitään lääkitystä. Kukaan ei tunnu ottavan kantaa niihin, en tiedä miksi. Pari hammasta olen myös purrut kipukohtauksissa halki ja nekin stressaa ja kipeytyy välillä.

Johonkin sinun pitäisi päästä purkamaan tätä asiaa. Näen/luen kauheasti ahdistusta, jota ei ole osattu/viitsitty kanavoida mitenkään/mihinkään. Mistä sinä nautit? Mitä sinä vihaat? Toteuta näitä jollain tavalla. Tunteet pitää saada käsiteltyä jotenkin muuten, kuin patoamalla kaiket vuodet. Itse tosiaan voin kirjoittamalla nykyään tehdä toisin, mutta välillä teen väkivaltaisia mielikuvaharjoitteita tai katson kauhu/toimintaelokuvia. Minä olen sitä mieltä, että saa ja pitää fantasioida väkivaltaisesti, koska me ihmiset olemme väkivaltaisia ja saamme siitä tyydytystä. Mitä olet mieltä? Saisitko jossain ns hakata säkkiä?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuttavalla on nyt melkoinen syöksykierre päällä. Perinteinen kolmio: masennusta, taloudellisia huolia, alkoholiongelma ja toistuvia itsemurhauhkauksia. Mielenterveyspalveluista käännytetään pois alkoholiongelman takia ja ainoat yhteiskunnan tarjoamat palvelut ovat toistaiseksi olleet miekkataksi juoppoputkaan. Surkeaa katsoa sivusta ja pelätä sitä pahinta, mutta vähissä tuntuu olevan mahdollisuudet tässä tilanteessa. Ei vaikuta siltä, että olisi vielä valmis katkaisemaan ryyppyputkeakaan mutta onko tuossa tilanteessa mitään apua tarjolla mistään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös