Taudinkuvana depressio

  • 547 391
  • 2 070

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@Morgoth Tyhmiä asioita tekee itse kukin (yllä osa omistani) on vain pieni otos siitä mitä itse olen tehnyt typerää. On mulla käräjillä tuomiokin jos niikseen tulee mutta siitä tuli vaan ehtoollista aikoinaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse taas taistelen tällä hetkellä todella voimakkaan häpeän tunteen kanssa.

Itsensä kanssa ikävintä on se, ettei itseään pääse pakoon. Itse löytää itsensä aina ja itselleen viimeistään jää aina kiinni. Itse haluan uskoa, että kaikki asiat on kuitenkin mahdollista selvittää ja oppia elämään niiden kanssa. Se ei välttämättä aina tarkoita, että kaikki elämässä olisi hienosti, mutta kuitenkin asia on sillä tavalla käsitelty, että sen kanssa voi oleskella.

Jumiutuminen kaikkiin niihin asioihin, joille ei mitään enää voi, on melkoista itsekidutusta. Jo tapahtuneille asioille ei mitään voi. Itselläni ei ole kunnollista esimerkkiä, mutta minulla on samanlainen suhde tupakointiin. Olen lopettanut tupakoinnin varmaan kymmenen kertaa ja aloittanut joka kerta uudestaan jossakin vaiheessa. Nyt olen ollut kohta kolme viikkoa jälleen savuton, mutta ei puhuta siitä tässä ketjussa, kun se ei liity asiaan.

Silloin kun poltan niin koen hyvin syvää häpeää siitä, joka motivoi minut lopettamaan uudestaan. Kun en polta niin tämä häpeä on poissa, mutta jos kerron jollekin ystävälleni, että olen lopettanut tupakoinnin niin se hävettää minua, koska tiedän osan ajattelevan, että "jaa taas?".

Olen tätä käsitellyt itseni kanssa kymmeniä kertoja. Itse selviän sillä, että laitan päähäni OMAN PROSESSINI. Tämä on minun lopetusprosessini, minun terveyteni ja minun lipsahdukseni. Tämä ei ole kenenkään muun asia. Häpeä syntyy siitä, kun minua hävettää oma prosessini, mutten edes tiedä kenelle se minua hävettää. Ainoa, jolle minun pitää hävetä on minä itse. Ja myös opetella antamaan anteeksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Häpeä, pelko, syyllisyydentunto, itseinho, itsetuho, itsetunto-ongelmat, liian puhdas moraali, vahva oikeudenmukaisuus... ja lista jatkuu. Kaikki tämä on koettu, ja nykyään osaan pitää itsestäni jopa vähän huolta. Ei saa antaa muille omia avaimiaan parempaan elämään, sillä ne käyttävät niitä sinua vastaan. Ikävä kyllä ihminen on sellainen itsekeskeinen paskiainen, joka yrittää hyötyä muista.

Tiedän, että pyrkimys mielenterveyden parantamiseen on helpommin sanottu kuin tehty, mutta meillä mielenterveyspotilaillakin tulee parempia jaksoja tai päiviä. Silloin mieltä pitää vähän jumpata toistaen itselleen, että mihinkään ei kuole, ja jos joskus VITUTTAA JA AHDISTAA RANKASTI, niin siihenkään ei kuole kovinkaan nopeasti. Joskus itseasiassa vitutus voi kertoa paremmasta mielentilasta, sillä se voi ilmentää, että itsemurha ei ole välitön vaara, vaan ehkä jokin mahdollinen teko jossain kaukana tulevaisuudessa, tai parhaassa tapauksessa tavoittamattomissa. Mutta se on käynyt mielessä, ja tiedän miltä se tila tuntuu. Toivon @Morgoth ja @Päätykiekko että olonne tuosta kohenevat.

Minä olen leikellyt käteni kauttaaltaan arpiseksi, vetänyt lääkeövereitä ja muuta kaikkea paskaa, mutta tässä sitä silti tallaillaan, vaikka lääketieteellisesti voisin olla käytännössä täysi vihannes. Ja nyt olen miettinyt, että kukaan ei tallo minua enää alleen. EI KUKAAN. Jos vittu jengi vetää tuolla kovalla itsetunnolla ja kiusaajat tuhoaa muita siinä sivussa, niin minuun ei sellainen enää tepsi. Kukaan ei kiusaa, eikä pelleile kustannuksellani. Olen vahvempi nyt kuin koskaan, eikä tämä ole maniaa. Silloin olisi eri laulu. :)
 

Morgoth

Jäsen
@peterra @peksa @godspeed Kiitoksia teille kaikille. Tavallaan olin asian kanssa jo sinut kunnes se revittiin yhtäkkiä taas auki pienen joukon edessä. Olen melko sinut sairauteni kanssa tai masennusvaiheesta puhuminen ei ole mitenkään hankalaa. Se vaihe taas kun ollaan taas maailmanvaltiaita ja tehdä mitä tehdään niin siitä puhuessa jotenkin vain tunnen ihan helvetillistä häpeää tai lähinnä en edes puhu kenellekään muulle kuin korkeintaan hoitajalla/lääkärille. Mielialapolilla toki aiheesta keskustelin paljonkin hoitajan kanssa, mutta tietyllä tavalla tuon vaiheen ja sen seurauksien käsittely ei vain tahdo onnistua. Ehkä siihen joskus kykenee.

Lemmy toki on tämänkin tiivistänyt hyvin: "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've alreadey done it, haven't you? You've lived your life. No point wishing you could change it."
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@peterra @peksa @godspeed Kiitoksia teille kaikille. Tavallaan olin asian kanssa jo sinut kunnes se revittiin yhtäkkiä taas auki pienen joukon edessä. Olen melko sinut sairauteni kanssa tai masennusvaiheesta puhuminen ei ole mitenkään hankalaa. Se vaihe taas kun ollaan taas maailmanvaltiaita ja tehdä mitä tehdään niin siitä puhuessa jotenkin vain tunnen ihan helvetillistä häpeää tai lähinnä en edes puhu kenellekään muulle kuin korkeintaan hoitajalla/lääkärille. Mielialapolilla toki aiheesta keskustelin paljonkin hoitajan kanssa, mutta tietyllä tavalla tuon vaiheen ja sen seurauksien käsittely ei vain tahdo onnistua. Ehkä siihen joskus kykenee.

Lemmy toki on tämänkin tiivistänyt hyvin: "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've alreadey done it, haven't you? You've lived your life. No point wishing you could change it."

Aina voi puhua monestakin asiasta. Itse vien hautaan asti muutamat asiat itsestäni joita en kerro kenellekään.

Mielen ongelmat eivät ole helpoimpia juttuja mutta siinä vaiheessa kun ihminen oppii sen ettei paskaakaan välitä mitä toiset on mieltä (negatiivisessa mielessä) niin pärjää hyvin.

Olen itse esim kysynyt toiselta mieheltä että toteuttaisko se mun kinkyn seksifantasian ja maininnut mitä se on? Vastaus yllätti kun sanoi kyllä.... Jos olisi vastannut ei niin eipä se olisi haitannut. Olen myös pokannut miehen kadulta kaffelle....
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse monta masennusta sairastaneena voisin sanoa että kannattaa koettaa pitää huolta omasta henkisestä jaksamisesta. Erityisesti silloin kun menee hyvin. Taistelin pitkään oman sairauteni kanssa taistelin pitkään kunnes tajusin että tuo taistelu on yksi iso ongelmaani, minun piti hyväksyä tämä sairaus ennenkuin pystyin toipumaan siitä.

Monta vuotta kuvailin sairausjaksojani lumipallona joka vyöryy alas mäkeä, kasvaen aina isommaksi ja isommaksi. Vasta viime aikoina olen huomannut että tämä mäki ei ole ns totta. Tämä "lumipallo" kasvaa isommaksi ja isommaksi koska itse sitä työnnän eteenpäin vaikkaa vaihtoehtona olisi vain jättää menneet taakseen ja jättää "lumipallo" sulamaan kevät aurinkoon.

Hyvää ja tasaista kevättä kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tämä ketju on ollut minulle aikoinaan tärkeä kanava purkaa tuntojani, kertoa tarinaani auttaakseni muita ja löytää muiden tarinoista apua omaan taisteluuni.
Tulin tänne nytkin tarkoituksena lausua joku lohduttava kokemuksen sana kärsiville, mutta luettuani näitä juttuja, mieleni valtasi selittämätön syvä alakulo ja surullisuus... miksi?

Ruokin tuossa välillä koiranikin saadakseni jotain selkeyttä ja/tai muuta ajateltavaa itselleni, mutta ei oikein auttanut. Tämmöistä tää vaan on, olla tässä maailmassa, kun mieli sairastaa, toipuu, oirehtii, sortuu uudelleen.
Olen toki reilun parinkymmenen vuoden aikana oppinut, ainakin jollain tasolla, hyväksymään rajoitteeni. Olen luopunut lääkityksestä tietäen, että sen seuraukset voivat kävellä minua vastaan vielä useasti, milloin tahansa. Yritän kovasti elää elämääni enemmän päivä kerrallaan ja yritän nauttia niistä lukuisista asioista, jotka ovat hyvin - turhan harvoin se onnistuu edes tyydyttävästi, mutta niitäkin päiviä on.

Mitä yritän kertoa itselleni ja teille?
Varmaankin, etten koskaan pääse eroon sairaudestani, mutta siksi ja siitä huolimatta olen kokonaisempi ja siten... olin kirjoittamassa vahvempi mutta pitää korjata: inhimillisempi ja ymmärtävämpi ihminen kuin ennen sairastumistani. En ole vahva mieleltäni, mutta ymmärrän itseäni paremmin kuin ennen ja ehkä juuri siksi minun on helpompi hyväksyä nämä heikot hetkenikin välttämättömyytenä...

Viime keväänä annoin vaimolleni hänen synttäreillään kortin, jossa oli pieni värssy:

"Tule!
Juostaan tuulispäänä niin,
että tuuli korvissa ujeltaa...
Annetaan elämän tehdä
meidät onnellisiksi
"
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eilen oli ihan tappofiilis, kurkkua kuristi ja paikallaan ei voinut olla. Kaiken aikaa ihan sellanen olo, että kohta leviää pää. Nyt on taas ihan eri meininki, kun erottuvasti parempaa oloa pukkaa. Tämä on sitä sekamuotoista, kun kierrokset vaihtelee rajusti, mutta ei ole itsetuhoisuutta.

Muijan kans puhuttiin, että kun oikein vituttaa, niin se on kovaa masennusta silloin. On vaan helvetillisen paha olla ja mitään et voi sille asialle tehdä, etkä kykene minkäänlaista järjellistä ajatusta käyttää kaiken apuna.

Kun puhutaan, että ota niskasta kiinni ja mitä jos nyt ajattelisit positiivisesti, niin VITTU SAATANA MINÄ SINULLE NÄYTÄN POSITIIVISEN ja paljas persepyllistys tollasten suuntaan. Mitään muuta reaktioita ei tuollaset ansaitse.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ihan sikahyvä olla. Muija sanoo, ettei näe oloja päällepäin, mutta se johtuu siitä, että harvoin sähellän mitään, kun vähän hypottaa. Nytkin oon perkeleen tehokas eri asioissa, kun teen niitä tässä. Äly leikkaa kuin sirkkeli ja tuntuu euforiselta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kaikki nyt ok. Sekamuotoinen oli ja meni, ehkä. On aika normaali ja ennen kaikkea rauhallinen olo. Kirjoitan tästä nyt siksi yleisellä tasolla, että jos joku tunnistaa itsessään vastaavaa, kuin mitä performanssini nyt muutaman viime päivän on ollut, niin kysykää lääkäriaikaa terveyskeskuksesta.

Kaksisuuntainen voi oirehtia myös lyhyesti ja voimakkaasti, eikä se vaadi aina esim jotain kuukauden aaltoilevaa maniaa, mistä aina puhutaan. Se EI ole todellisuutta, vaan hypomaniakin voi kestää käytännössä yhden illan, kun on hetken aikaa vähän kierroksia. Tätä ei koskaan ymmärretä. Kaksisuuntaisia pyörii ympäriinsä diagnosoimatta, koska ei osata sitä maniaa erottaa ja tunnistaa. Osa niistä sitten ehtii tappaa itsensä ennen kuin tarttuvat haaviin. Masennuksesta toki jaksetaan jauhaa, kun taas sekamuotoista ei ole yksikään minun tapaamani lääkäri tajunnut. Se on se kaikista ongelmallisin ja vaarallisin tila mihin mieli saattaa joutua.

Kiitän lukemisesta.
 
Viimeksi muokattu:

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
No jaa. Luojan kiitos ei enää itsetuhoisia ajatuksia ole kuten joskus (2018-19 ne pahimmat ajat), mutta sellainen harmaus on iskenyt kaikkeen ajatteluun. Ei osaa iloita mistään, ei osaa surrakaan mitään. En siis tarkoita, että olisin tunteeton tai jotain, kyllä empatiakyky on tallella. Lähinnä vain mikään ei tunnu miltään. Emotionaalinen turtuneisuus, sekin aika vittumainen fiilis.

Tiedän kyllä, että maailmassa on miljoonia ihmisiä joilla on asiat hiukkasen kehnommin, ja että omat ongelmat ovat kosmisessa ja maailmanlaajuisessa mittakaavassa yksi kärpäsenpaska. Joskus näitä eksistentiaalisia asioita tulee kuitenkin pohdittua. Aika pitkä prosessi on ollut päästä edes tähänkin asti, ammattiapua tuskin koskaan pyydän (koska on huomattavan paljon niitä enemmän tarvitsevia).
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tiedän kyllä, että maailmassa on miljoonia ihmisiä joilla on asiat hiukkasen kehnommin, ja että omat ongelmat ovat kosmisessa ja maailmanlaajuisessa mittakaavassa yksi kärpäsenpaska. Joskus näitä eksistentiaalisia asioita tulee kuitenkin pohdittua. Aika pitkä prosessi on ollut päästä edes tähänkin asti, ammattiapua tuskin koskaan pyydän (koska on huomattavan paljon niitä enemmän tarvitsevia).

Heti kun ymmärtää, ettei tarvitse kilpailla muita kuin itseään vastaan, niin eksistentiaalinen kriisi hieman lavenee. Ainoa asia joka merkitsee on se kuva aamuisin peilistä, sillä kukaan meistä ei elä kenenkään muun elämää. Jos jollain menee jossain huonommin kuin sulla, niin mitä sinä sille asialle voit tehdä? Et mitään. Pitäisikö sinun lakata elämästä siksi, että joku on "alempana" kuin sinä? Ei.

Tiedän kovan luokan amatöörifilosofina sen, mistä kannattaa kilpailla henkilökohtaisella tasolla selviytyäkseen tässä eläintarhassa. Ei kannata välittää ainakaan muiden hyvinvoinnista perhe ja lähimmät ystävät poislukien. Sitten alkaa asiat selvitä. Kärpäsenpaska on sun paskasi, siitä sun pitää aloittaa, jos meinaat, että olo paranee. Se on ihan se ja sama onko se iso vai pieni paska.

Jos joku lukee tämän viestin tänne asti, niin minulla ei ole ketään vastaan mitään. Elämä on vain opettanut, että aika moni tekee juuri niin kuin minä kirjoitan, ja se on aivan helvetin pelottavaa. Ei pelottavaa siksi, että se olisi väärin, vaan koska niin kuuluu tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Enpäs olekaan voinut vuosiin näin hyvin, kun nettikiusaaminen loppui. En siis todellakaan tajunnut sen laajuutta ja törkeyttä aiemmin. Ehkä tästä syystä ihmisiä kiusataan herkemmin, kun eiväthän he tajua, että siitä on kyse. Jee, tämä on nyt todella hyvä näin!
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tänään tuli varmaan kahteen vuoteen niin kova ahdistuskohtaus, että oli pakko perua menot sukujuhliin. Ei vaan pysty ja pulssi oli jotain tuhat kun edes ajatteli, että täytyy ihmisjoukossa olla ja kaitsea lapsia samalla.

Muuten mennyt mielialalääkityksellä hyvin, mutta nyt tuli pohja vastaan. Lääkkeitäkään ei voi hakea, kun nykyisin eivät kirjoita niitä ilman henk koht tapaamista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Siis noi ahdistuslääkkeet on kolmiollisia ja niitä ei saa enää etänä työterveydestä. Ennen sai pienen boksin, mutta nykyisin ei mitään ilman käyntiä.

On minullakin kolmiolääkkeitä, eikä ole tarvinut kuin netin kautta laittaa pyyntöä tai soittaa perään. Toki minä en ole työterveydessä, enkä kohta enää varmaan polinkaan asiakas, mutta oudolta kuulostaa. Mutta joo, ei siinä sitten :)
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tänään tuli varmaan kahteen vuoteen niin kova ahdistuskohtaus, että oli pakko perua menot sukujuhliin. Ei vaan pysty ja pulssi oli jotain tuhat kun edes ajatteli, että täytyy ihmisjoukossa olla ja kaitsea lapsia samalla.

Muuten mennyt mielialalääkityksellä hyvin, mutta nyt tuli pohja vastaan. Lääkkeitäkään ei voi hakea, kun nykyisin eivät kirjoita niitä ilman henk koht tapaamista.

Tämä on perseestä että jotkut reseptit vaatii paikallaoloa. Jatkuvan diabeteslääkkeen saa kyllä uusittua puhelimessa mutta..... No ei muuta kun lekurin puheille.... Ite tunnen oman työterveyden lääkäreitä sen verran että kellä on mukava käydä niin jos tarjotaan ajanvarauksesta jotain puoskaria niin se aika mulle ei käy ja sitten vasta käy aika kun tulee mukava lekuri.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
On minullakin kolmiolääkkeitä, eikä ole tarvinut kuin netin kautta laittaa pyyntöä tai soittaa perään. Toki minä en ole työterveydessä, enkä kohta enää varmaan polinkaan asiakas, mutta oudolta kuulostaa. Mutta joo, ei siinä sitten :)

Kolmiolääkkeitä en ite ole saanu työterveydestä soittamalla. Saikkua olen saanu kyllä. Btw jos Tampereella heilut niin lounaalle joku pv johonkin kun mulla on noita 2 yhden hinnalla kuponkeja.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Noniin taas on aika avautua, kun en parempaakaan paikkaa löydä, niin ajattelin tehdä sen tässä ketjussa.

Tosiaan olen odottanut että pääsen Pitkäänniemeen sähköhoitoon, mutta jonot on aivan toivottoman pitkät. Soittelin yksi päivä sinne ja sanoivat että joudun varmaan vielä olemaan sen 3-4 kuukautta jonossa että hoitoon pääseen. Vähän taas lyötiin ilmat pihalle, mutta kai se pitää vain ymmärtää että jonot on pahoja ja jono ei vaan liiku, kun minun pitäisi saada paikka osastolta. Ehkä juuri sen takia pääsy onkin niin hidasta, kun kukaan ei voi valvoa minua 24/7 sähköhoidon jälkeen. Toki turhauttaahan tämä ja eikä minua hoitava lääkärikään ollut kovin innoissaan, mutta eipä hänkään voi asialle mitään. Toki ymmärrän että jonosssa on paljon ihmisiä ja en ole ainoa joka odottaa pitkään. Pitää vain jaksaa, vaikka nyt tuntuu ettei oikein jaksaiskaan.

Toki tähän väliin lääkäri teki lähetteleen jonnekkin Sastamalan psykiatrian viikko-osastolle, eli siellä olisi viikot ja viikonlopuksi kotiin. Olisihan se hyvää vaihtelua tähän arkeen, mutta tietty taas täältä Tampereelta kulkeminen sinne vähän haastavaa ellei sitten pääsee kelataksilla menemään. Omaa autoa kun en omista, niin tuo kelataksi varmaan on ainoa vaihtoehto. No katsotaan miten tuo asia etenee ja milloin tuolta sitten jotain kuuluu. Kuulemma ei pitäisi kauheasti olla jonoa, mutta mistäpä näistä tietää.

Muuten menee aika kehnosti. Juuri havahduin etten ole taas yli kahteen viikkoon poistunut kotoa kuin lähikauppaan ja sinnekkin vain pakon edestä. Unirytmit on aivan sekaisin ja niiden korjaaminen on tosi työlästä. Kai se on parempi että edes nukkuun, mutta eipä itseensä kauhean tyytyväinen voi olla kun heräilee iltapäivällä ylös juomaan "aamukahveja". Hankalaa on ahdistuksen kanssa ja tuntuu että ei ihan oikeasti saa mitään aikaan. Toki yritän saada syötyä ja suihkussa edes käytyä, jotta saa edes vähän onnistumisen tunnetta päivään. No ensi viikolla on ainakin pakko poistua kotoa, kun lääkkeitä pitää hakea apteekista. Muuten en varmasti mihinkään kotoa poistuisi. Mutta näillä mennään uutta viikkoa kohti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noniin taas on aika avautua, kun en parempaakaan paikkaa löydä, niin ajattelin tehdä sen tässä ketjussa.

Tosiaan olen odottanut että pääsen Pitkäänniemeen sähköhoitoon, mutta jonot on aivan toivottoman pitkät. Soittelin yksi päivä sinne ja sanoivat että joudun varmaan vielä olemaan sen 3-4 kuukautta jonossa että hoitoon pääseen. Vähän taas lyötiin ilmat pihalle, mutta kai se pitää vain ymmärtää että jonot on pahoja ja jono ei vaan liiku, kun minun pitäisi saada paikka osastolta. Ehkä juuri sen takia pääsy onkin niin hidasta, kun kukaan ei voi valvoa minua 24/7 sähköhoidon jälkeen. Toki turhauttaahan tämä ja eikä minua hoitava lääkärikään ollut kovin innoissaan, mutta eipä hänkään voi asialle mitään. Toki ymmärrän että jonosssa on paljon ihmisiä ja en ole ainoa joka odottaa pitkään. Pitää vain jaksaa, vaikka nyt tuntuu ettei oikein jaksaiskaan.

Toki tähän väliin lääkäri teki lähetteleen jonnekkin Sastamalan psykiatrian viikko-osastolle, eli siellä olisi viikot ja viikonlopuksi kotiin. Olisihan se hyvää vaihtelua tähän arkeen, mutta tietty taas täältä Tampereelta kulkeminen sinne vähän haastavaa ellei sitten pääsee kelataksilla menemään. Omaa autoa kun en omista, niin tuo kelataksi varmaan on ainoa vaihtoehto. No katsotaan miten tuo asia etenee ja milloin tuolta sitten jotain kuuluu. Kuulemma ei pitäisi kauheasti olla jonoa, mutta mistäpä näistä tietää.

Muuten menee aika kehnosti. Juuri havahduin etten ole taas yli kahteen viikkoon poistunut kotoa kuin lähikauppaan ja sinnekkin vain pakon edestä. Unirytmit on aivan sekaisin ja niiden korjaaminen on tosi työlästä. Kai se on parempi että edes nukkuun, mutta eipä itseensä kauhean tyytyväinen voi olla kun heräilee iltapäivällä ylös juomaan "aamukahveja". Hankalaa on ahdistuksen kanssa ja tuntuu että ei ihan oikeasti saa mitään aikaan. Toki yritän saada syötyä ja suihkussa edes käytyä, jotta saa edes vähän onnistumisen tunnetta päivään. No ensi viikolla on ainakin pakko poistua kotoa, kun lääkkeitä pitää hakea apteekista. Muuten en varmasti mihinkään kotoa poistuisi. Mutta näillä mennään uutta viikkoa kohti.
Toivottavasti saat apua sähköhoidosta ongelmiisi ja pääset sinne. En onnekseni ole siinä pisteessä (vaikka välillä tuntuisikin mukavalta ajatukselta olla muistamatta mitään). Koita saada syötyä ja käytyä ulkona muutenkin kuin apteekissa käydessä. Eihän se helppoa ole aina tai etenkään pakon edessä. Koita pysyä vahvana.

En voi muuta kuin toivoa hyvää sinulle.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Erilaiset mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. Paino sanalla erilaiset, koska niitä on ollut niin kauan kuin ihmiseläimiäkin, mutta nyt ne vaan muuttavat eri tavoin muotoaan ja ovat myös runsaammin edustettuna. Joskus voidaan puhua myös siitä, ovatko mielenterveysongelmat paikoittain ongelmia laisinkaan.

Yksilön vapaus olla ja esiintyä, ajatella ja vaikuttaa on maailmanhistoriassa täysin eri tasolla länsimaissa kuin vain sata vuotta aikaisemmin. Kollektiivisesti katsottuna se ei aina tarkoita sitä parasta, tai että yhteiskunta oikeastaan alkaisi toimia aina edistyneemmin kuin ihminen luulee, vaan vaikeuksia on väistämättä edessä. Paremmin meillä sentään menee kuin aikaisemmin, jolloin puolet ajasta oltiin sodassa. Nyt on toki välillinen sota-ongelma, mutta se ei ole nyt tämän jutun pointti.

Lisääntyminen ei ole kestävällä pohjalla. Katsokaa ihan huviksenne suoraan vaikkapa väkiluvun kasvua. Niin. Ei tarvitse kaukaa hakea missä kusee. En nyt ala mitään luentoa pitämään, ettei saisi nussia tai tehdä mitä ikinä, mutta itsellä on lähemmäksi 10 kuin 1 mielenterveysdiagnoosia, ja osa niistä tulee siksi, että tietyllä tasolla ihmistä ei ole luotua olemaan tällä pallolla tällä tavoin. Resursseja ei pohjimmiltaan koskaan ole hoitamaan ketään, ja haluan nyt teroittaa, että koskaan ei tule tällä maapallolla olemaan niin paljoa rahaa terveydenhuollon kantokykyyn, että mielenterveysongelmat tutkittaisiin jokaista sierainparia myöten täydellisesti. Ei. Minua ei ainakaan tutkittu, koska se olisi vaatinut rahaa.

Minä olen toki vain yksi esimerkki tällaisesta hullusta, joka on jäänyt hoitamatta, mutta tilastot eivät tässäkään valehtele, sillä meitä hulluja on suunnilleen jokaisen diagnoosin kohdalla 1/100. Noita kun alkaa huvikseen laskemaan yhteen, niin pian meillä on diagnoosi puolella yhteiskunnasta. Mutta jos hetki ajatellaan tunnereaktiot sivuun sysäten totuutta, niin diagnoosit ruokkivat toisiaan ja todella monella masennuspotilaalla on tosiasiassa viiden diagnoosin edestä paranneltavaa. Se helposti hämää, mutta jää toteamatta. Lääkäreitäkään ei kiinnosta. Taas kerran: hoitovirhe.

Miksi minä näin kirjoitan rumasti ja tyhmästi meidän hienosta terveydenhuoltojärjestelmästä? Varmaan siksi, että koen olevani oire, tulos, paska tai jokin jäänne, joka lopulta on yhteiskunnalle pelkkä riesa aivan kuin nykyajan vanhuuseläkeläisetkin. Minut on tehty, mutta ei oikeastaan minkään takia. Miksi olen maailmassa? No, en minkään takia. Olen toki aika saatanan hyvä filosofi, joten voisin toki ajatella itselleni jonkin tarkoituksen, vaikka siinä vain valehtelisi itselleen. Jou mään Tsikaago!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eiliseltä jäi vielä sanomatta, että älkää tosiaan antako masennuksen (tai minkään muunkaan) takia teidän tulla kiusatuksi. Minä kerran kävin koulua omaan tyyliini hieman vetäytyneenä, mutten erakkomaisesti, eli otin osaa kuitenkin asioihin sosiaalisesti. En vaan tunkenut itseäni näytille mitenkään, ja tämäkös sitten ärsytti erästä, joka oli tällainen seuramies joka vitun paikassa.

Sellainen päänaukominen ja jopa fyysinen kädellä tökkiminen kesti jonkin aikaa, kunnes täräytin diagnoosit pöytään. En enää jaksanut kuunnella. Meni tyyppi sekunnissa hiljaiseksi, ja myönsi, että on hänkin joskus masennuslääkkeitä käyttänyt. Joskus rehellisyydellä selviää, joskus ei, mutta tässä oli vain esimerkki siitä, että sairaus voi aiheuttaa mielentiloja, jotka toiset näkevät otollisina kiusaamiselle. Usein se ainoa ongelma on kiusaajan päässä.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Noniin ensi viikolla sitten mennään ma-pe Sastamalaan psykiariselle viikko-osastolle. Vähän jännittää tämä meneminen, mutta pääseepä ainakin kotoa pois hetkeksi ja se tekee varmasti pääkopalle ihan hyvää. Ja tietty näkee ihmisiä samalla, mikä on myös hyvä asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös