Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu

  • 23 054
  • 206

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ted Raikas
Seppä ja Satumaa, Maamies ja Lohikäärme, Herra Bliss. Tuossa ainaskin muutamia jotka on suomennettu. Hobittia, eli tätä tunnettua TSH:n esiosaakin jotkut pitänevät hieman sadunkaltaisena juttuna. Joskin aika raaka ja synkkä saduksi. Tosin onhan ne jotkut Grimmin veljesten stooritkin aika rankkoja.

Roverandom on myös yksi näitä Tolkienin sadunomaisiatarinoita jotka on suomennettu, tulipa tässä mieleeni.

Hobitti on mielestäni huomattavasti sadunomaisempi verrattuna TSH, luin Hobittin ensimmäisen kerran joskus reilu 20 vuotta sitten, tuolloin se oli tosin suomennettu nimellä "Lohikäärmevuori", jo silloin kirja vaikutti minusta enemmän pitkähköltä sadulta kuin todellisemmalta fantasiateokselta, mitä sitten TSH on kaikesta eeppisyydestään ja huikeasta kerronnastaan huolimatta.

Paikoin aika julmiahan nämä vanhat sadut ovat, muistelee vaan Punahilkkaa, Hannua ja Kerttua etc.

vlad#16.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Kiitokset infosta varjolle ja Veikolle. Tätä se on, kun ei ole aiemmin aiheeseen tutustunut. Josko tässä jouluna voisi katsastaa näitä kirjoja.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hieno leffa. Ei voi muuta sanoa.
En jäänyt kaipaamaan mitään, noin tehdään laadukasta viihdettä.

Yksi kohta jäi kaivelemaan, kun Frodo juoksi tulivuoren seinämässä olevaa oviaukkoa kohden oli animaatio uskomattoman kökön näköisesti tehty. Oikein pisti silmään, kun huomasi, että ei se oikeasti juossut missään vuoren rinteellä.
Hirvittävän näköinen, mutta pieni lapsus loistavassa leffassa sallittakoon...
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Tpip
Itse kritisoin elokuvan loppua liian pitkäveteisenä. Kirjat olen lukenut pariin kertaan ja niissä loppu toimii oikein hyvin. Kuitenkin hieman alkaa "vituttaa" perse puuduksissa odototella elokuvissa sitä, että pääsee kuselle. Tässä on se ero, kirjaa ei tarvitse kahlata läpi kerralla, elokuva pitää katsoa teatterissa kerralla, reilu kolme tuntia alkaa todella olla rajoilla sen suhteen ja jos loppu vielä on periaatteessa "turhaa" lissynlässyniä, niin pakosti tulee tulee tunne, lopu jo.

No nyt ollaankiin tavallaan asian ytimessä. Elokuva pitää suunnitella alusta asti aina sellaiseksi, että se katsotaan yhdeltä istumalta. Kirjaa tuskin koskaan suunnitellaan sellaiseksi, että se luetaan kertarykäyksellä. Jo tästä syystä kirjan ja elokuvan draaman ja jännityksen luomiseen käytetyt keinot poikkeavat - ja käytännössä niiden pitääkin poiketa - huikeasti toisistaan. Elokuvaan siis ei voi suoraan ympätä samanlaisia elementtejä kuin mitä kirjasta löytyy, ilman että elokuva siitä kärsii. Tämä ei tietenkään selitä kaikkia muutoksia, jotka esim. TSH-trilogiaan on laitettu, mutta perustelut niillekin muutoksille lötyy. Perusteluista tietysti saa olla eri mieltä.

Vaikka Sormusten herrojen elokuvaversiot ovat mielestäni erinomaisia, ne samalla osoittavat sen, että toisenlaisenkin lähestymistavan voi todellakin tuollaiseen eepokseen ottaa. Uskallan sanoa tämän, vaikka en vielä viimeistä osaa ole edes nähnyt. Minua ainakin kiinnostaisi samanlaisella antaumuksella tehty TV-sarja, josta löytyisi ainakin 30 tunnin mittaista jaksoa. Siinä voitaisiin päästä jo syvemmälle mjr:n mainitsemiin filosofisimpiin kohtiinkin. Peter Jackson ja kumppanit tekivät kuitenkin selkeän linjavalinnan, jossa keskityttiin enemmän toimintaan hahmoja kuitenkaan täysin unohtamatta. Valinta oli pakko tehdä, jotta trilogiasta saataisiin edes jotenkin ehjä kokonaisuus, mutta painotuksista voi silti olla eri mieltä.

Uskon, että trilogian kolmannesta osastakin löytyy jotain pientä kitisemisen arvoista, mutta että kokonaisuutena elokuva on taattua laatua. Samalla trilogia on lyönyt pöytään aivan uudet standardit, joiden mukaan kaikkia tulevia eeppoksia tarkastellaan. Minusta oli loistavaa, että Jackson ei tyytynyt pelkästään sinisiin taustoihin ja tietokonegrafiikkaan, kun elokuvaa kuvatiin, vaan lavasteita rakennettiin osittain ihan senkin vuoksi, että näyttelijät pääsisivät tunnelmaan kiinni. Näyttelijätyöskentely on osittain tämän ansiosta aivan eri tasolla, kuin esim. Lucasin uusimmissa kammotuksissa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti Tenho
Yksi kohta jäi kaivelemaan, kun Frodo juoksi tulivuoren seinämässä olevaa oviaukkoa kohden oli animaatio uskomattoman kökön näköisesti tehty. Oikein pisti silmään, kun huomasi, että ei se oikeasti juossut missään vuoren rinteellä.

Panin saman merkille. Itse asiassa koko Tuomiovuori-kohtauksen aikana tehosteiden taso oli hiukan heikompi kuin muualla elokuvassa. Järkeilin, että asian täytyi johtua siitä, punasävyisten trikkien teko on ainakin aikaisemmin ollut vaikeampaa kuin muiden trikkien, koska punaiset sävyt ovat lähellä ihmisen ihon väriä. Toisaalta mies liekkien ja laavan mallintaminen on aika vaikeaa.

Mutta efektejä pitää kehuakin. Taistelu Minas Tirithistä on niin massiivinen ja upeasti toteutettu, että se sai haukkomaan henkeä vielä eilenkin, kun kävin katsomassa leffan toistamiseen. :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Taito-Ojanen
No nyt ollaankiin tavallaan asian ytimessä. Elokuva pitää suunnitella alusta asti aina sellaiseksi, että se katsotaan yhdeltä istumalta.

Minua taasen leffan pituus ei haittaa, mutta mieleeni kumpusi ajatus siitä, että miksei megapitkiin leffoihin, (joista itse pidän jos tarina pysyy hyvin kasassa), sijoitettaisi väliaikoja entiseen malliin. Voi toki olla ideana turhan vanhanaikainen mutta voisi ehkäpä lisätä viihtyisyyttä pitkien leffojen katseluun.

Vai olisiko se turha häiriötekijä leffan keskellä? Tiedä häntä, joskus nuorena vaan kävin katsomassa Seitsemän samuraita teatterissa ja siinähän on keskivaiheilla väliaika, itseäni se ainakin auttoi tuolloin nuorena viihtymään katsomossa entistä paremmin - vaikka kyseinen leffa onkin onnistunut vangitsemaan minut aina tuoliinsa kun sitä katson.

En oikein tiedä miltä TSH tuntuisi pitkänä sarjana, jotenkin kerronnallisesti elokuvat viihdyttävät minua enemmän vaikka juuri "aikarajoitusten" vuoksi melkoinen osa filosofiaa jää kerronnasta pois.

vlad#16.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti vlad
Minua taasen leffan pituus ei haittaa, mutta mieleeni kumpusi ajatus siitä, että miksei megapitkiin leffoihin, (joista itse pidän jos tarina pysyy hyvin kasassa), sijoitettaisi väliaikoja entiseen malliin. Voi toki olla ideana turhan vanhanaikainen mutta voisi ehkäpä lisätä viihtyisyyttä pitkien leffojen katseluun.

Ei mikään mahdoton ajatus. Itse olen elämäni varrella pari oopperaakin katsonut, ja niissähän on tapana pitää pieni tauko jossain sopivaa kohtaa näytösten välillä. Tosin siihen on varmaan muitakin syitä kuin itse esityksen pituus, esim. näyttelijät saavat ääntänsä lepuutella. Eivät nuot tauot minusta itse esitystä juurikaan häirinneet, vaan oli ihan mukava jaloitella hetki. Kyllähän sitä pausseja kotonakin tulee pidettyä, kun nuo extended-versiot katselee, ja siinä levyä vaihtaessa se on jotenkin luonnollista.

Juuri tuon pituuden takiahan nuo Sormusten herratkin on elokuvateattereita varten pätkitty lyhyemmiksi. Näissä tapauksissa niitä ”oikeita” versioita ovat nimenomaan nuo extended-versiot, sillä sellaiseksi ne on alunperin suunniteltu. Ennemmin olisin nähnyt esim. nelituntisen Kaksi tornia, jossa on tauko välissä kuin lyhennetyn elokuvateatteriversion, jossa ei ole taukoa.

Itsekin pidän pääsääntöisesti elokuvista enemmän kuin sarjoista, mutta kyllä loistavat sarjatkin voivat viedä täysillä mukaansa Tällaisista esimerkkeinä vaikkapa Twin Peaks ja Babylon 5. Näistä jälkimmäinen on mielestäni loistava esimerkki siitä, miten paljon pidemmälle TV-sarjassa päästään kuvitteellisen maailman sekä siinä esiintyvien henkilöhahmojen kuvaamisessa, ja kehittymisessä, jos se tehdään oikein. Sormusten herrassa tottavie olisi aineksia pitkään sarjaan.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti Habby
"Jokainen fani"... huoh, mitä paskaa! Mitä jos puhuisit tästä lähtien vain omasta puolestasi, tai ainakin jättäisit minut ulos fanilaumastasi, "joka tiesi ettei kolmas osa voinut pettää."

Hyvää joulua vaan sinullekin! :)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
noniin tulipas tuokin sitten nähtyä ja fiilikset ovat ristiriitaiset, leffa oli ihan hyvä mutta jotenkin vain leffan jälkeiset tuntemukset eivät olleet erikoisempia...joku tunnelman luomisessa mätti tai sitten vain olin liian väsynyt lyhyitten yöunien jäljiltä.

Jos noita fiboja pitää hakea niin Sauronin valonheitin oli varsin typerä juttu, etenkin kun muuten leffassa ollaan käsitelty paljon abstrakteja "tunnen", "näen tulevaisuuteen" yms. käsitteitä.

Sitten yksi asia joka jäi häiritsemään pahasti eli Merrin ja Pippinin pituus, leffan lopussa oliko se nyt Pippin oli itseasiassa lyhin koko hobittijoukosta.
Toki tämän voisi selittää sillä ettei kirjaa olla seurattu tarkasti mutta kun sitä ollaan, TT:n EE:ssä Merrin ja Pippinin kasvaminen esitetään.

Toki sekin on mahdollista että koska TT:n leffaversiossa ei tuota kasvamista tapahtunut niin ROTK:sta on kaksi loppua joissa toisessa kasvamista ei todellakaan ole tapahtunut ja toinen, EE-versio, jossa pituuden kasvaminen on havaittavissa.

TV-maailmassa on ohimennen juttua Hobitista, eräs lause hyppää silmille: Elijah Wood:
"Toinen pulma on se, että Bilbo on tarinan sankari, mutta hän ei lopulta pelasta päivää. Sitä pitäisi ehkä muuttaa"

Iso uuh, siis tuollainenhan voisi olla vain hyvää vaihtelua ettei se sankari _aina_ pelasta päivää. Onneksi Wood ei päätä asiasta.

off-topic:
Koska anglosaksissa maissa on ollut usein käytössä erilaiset pituusmitat mittaamaan vaakasuoraa ja pystysuoraan matkaa (jaardi/jalka) niin miksi suomenkielessä ihminen on pitkä mutta talo korkea. Pituus kun suomessakin määritellään usein vaakasuuntaiseksi matkaksi.
 
Viimeksi muokattu:

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Viestin lähetti varjo
Sitten yksi asia joka jäi häiritsemään pahasti eli Merrin ja Pippinin pituus, leffan lopussa oliko se nyt Pippin oli itseasiassa lyhin koko hobittijoukosta.
Toki tämän voisi selittää sillä ettei kirjaa olla seurattu tarkasti mutta kun sitä ollaan, TT:n EE:ssä Merrin ja Pippinin kasvaminen esitetään.

Eikö TT:n EE:ssä annettu myös ymmärtää, että kasvu jäi tilapäiseksi. Muistelisin, että Rautapihassa Merri ja Pippin olisivat vertailleet keskinäistä pituuttaan ja todenneet jotain tyyliin "things are back to normal".
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti mirasane
Eikö TT:n EE:ssä annettu myös ymmärtää, että kasvu jäi tilapäiseksi. Muistelisin, että Rautapihassa Merri ja Pippin olisivat vertailleet keskinäistä pituuttaan ja todenneet jotain tyyliin "things are back to normal".

Itse käsitin, että Merri oli kasvanut "kiinni" Pippinin, koska joi kohtauksessa myös enttien vettä. Ainakin kirjassa molemmat olivat kasvaneet ihan lopullisesti ja heitä ihmeteltiinkin "isoina hobitteina".
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Tulipahan tämäkin sitten nähtyä. Yllättävän hyvin jaksoin istua yli kolme tuntia, vaikka mäiske tosiaan hiukan puuduttikin. Kelpo elokuva, joitakin Hollywood-ylilyöntejä lukuunottamatta. Eikä mielestäni Tolkienin tekstiäkään oltu mitenkään häiritsevässä määrin muokattu.

Viimeisen vartin aikana tosin iski "ei kai ne sentään ole filmanneet liitteitäkin"-fiilis.

Tosin tätä noitakuningasta kävi sääliksi. Ensin joutuu kestämään lähes kolme elokuvaa täystoheloita apureita ja lopulta herra itse onnistuu tuhansien miesten täyttämältä taistelukentältä heti kättelyssä löytämään ainoan tyypin, joka sääntöjen porsaanreikää hyödyntämällä onnistuu noin ensimmäisellä lyönnillä lahtaamaan noitakuninkaan.

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota oli se, että Mordorissa ja ja Rautapihassa olisi töitä kurkkupastillien myyjille. Vai oliko ihme kähinä pääsyvaatimuksena Sauronin leipiin?
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hieno leffa

Olihan se upea teos kaiken kaikkiaan tämä viimeinenkin osa, eikä pituus minua haitannut, mutta ymmärrän vallan mainiosti niitä, jotka niin sanovat esim. kusihädän takia, sillä se jos mikä on tuskaista. Olen sen kokenut mm. The Perfect Storm-leffassa, joka on kenties pahin mahdollinen leffa kokea kusihätä. Se alkoi ehkä siinä leffan puolessavälissä, ja istuin lopussa kaksin kerroin tuskaisena siinä odottaen loppua. Ei helpottanut yhtään se, että leffassakin vaan vesi lorotti ja meri myrskysi.

Takaisin aiheeseen. Minulle jäi kyllä täysin arvoitukseksi se, mikä helvetin paikka se oikein oli mihin haltijat ja lopussa Gandalf, Bilbo ja Frodo menivät? Taivas vai joku konkreettinen paikka jossain? Kuolivatko he? Kyllä minua ainakin kosketti se loppu, sillä tuo monivuotinen ja monituntinen eepos oli nyt lopussa, ja kaiken tuon jälkeen päähenkilöt tavallaan kaikki erkanivat toisistaan. MUTTA, miksei lopussa tullut vielä Aragorn kehiin valtaistuimella? Siihen sen olisi pitänyt loppua prkl. Ja miten se Faramirkin muka selvisi...

Mutta joka tapauksessa loistava trilogia. Tulevatkohan kyseiset leffat jossain vaiheessa myyntiin DVD-versioina yhdessä paketissa, joka sisältäisi kaikkien kolmen osan leikkaamattomat versiot? Se olisi aika huikea paketti. Ja aika huikean pitkä. Ja varmaan aika saatanan kalliskin. Mutta todennäköisesti sellaisen kyllä ostaisin. Koko ajan muuten, kun Elrond oli kehissä, tuli mieleen Agentti Smith. Odotin koko ajan sitä hetkeä kun Keanu Reeves ilmestyy mustassa takissa kulman takaa, Elrond repäisee kaavun pois päältään (alla puku solmioineen) ja toteaa: "Mister Anderson". Jos joku keksisi jonkun parodian tuosta tehdä, se voisi sisältyä siihen.

Lopetan arvioni legendaariseen huutoon keski-maan vuorien takaa: AAARAGOOOORN.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: Hieno leffa

Viestin lähetti Cannibal

Mutta joka tapauksessa loistava trilogia. Tulevatkohan kyseiset leffat jossain vaiheessa myyntiin DVD-versioina yhdessä paketissa, joka sisältäisi kaikkien kolmen osan leikkaamattomat versiot? Se olisi aika huikea paketti. Ja aika huikean pitkä. Ja varmaan aika saatanan kalliskin. Mutta todennäköisesti sellaisen kyllä ostaisin. Koko ajan muuten, kun Elrond oli kehissä, tuli mieleen Agentti Smith. Odotin koko ajan sitä hetkeä kun Keanu Reeves ilmestyy mustassa takissa kulman takaa, Elrond repäisee kaavun pois päältään (alla puku solmioineen) ja toteaa: "Mister Anderson". Jos joku keksisi jonkun parodian tuosta tehdä, se voisi sisältyä siihen.


Samalla kun koitan välttää liiallisia spoilereita (no lopun ny arvaa kuka tahansa), niin on pakko kommentoida vähän. Jos leffat kaikkine lisineen kestävät yhteensä n. 12 tuntia, niin eikös tuosta saisi 15 osaisen mini sarjan tv:hen? Vois tulla pientä kisaa tv yhtiöiden kesken. Suomessa sais tulla kyllä YLEltä, nauhoittaessa ei olisi mainoskatkoja haittana.

Ja tuosta parodiasta, niin eiköhän MTV löydä taas mukavsti materiaalia ensi vuoden Movie Awardseihin (ellei Spiderman 2 tarjoa parempaa), vaikka tuolla mainitsemallasi tavalla.
 

Miss Duck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KalPa ja New Jersey Devils
Cannibal kirjoitti; Minulle jäi kyllä täysin arvoitukseksi se, mikä helvetin paikka se oikein oli mihin haltijat ja lopussa Gandalf, Bilbo ja Frodo menivät?

Tätä on vaikea lyhyesti selittää...no, yritetään;

He lähtivät länteen Valarin (eräänlaisten jumalien) asuttamille Kuolemattomille maille. Kuolevaiset eivät sinne saa käydä (Bilbo ja Frodo olivat sormuksen haltijoita ja he saivat sen tähden "kunnian"), sillä se on on ikään kuin haltioiden lepopaikka heidän väsyttyään Keski-Maahan.

Tähän kyseiseen maahan (Aman) liittyy pitkä tarina, jonka selittäminen vaatisi paljon aikaa jota mulla ei tällä hetkellä ole. Jos tarkkaa tietoa haluat lue Tolkienin Silmarillion.
 

Veikko

Jäsen
Viestin lähetti Miss Duck
Cannibal kirjoitti; Minulle jäi kyllä täysin arvoitukseksi se, mikä helvetin paikka se oikein oli mihin haltijat ja lopussa Gandalf, Bilbo ja Frodo menivät?

Tätä on vaikea lyhyesti selittää...no, yritetään;

He lähtivät länteen Valarin (eräänlaisten jumalien) asuttamille Kuolemattomille maille. Kuolevaiset eivät sinne saa käydä (Bilbo ja Frodo olivat sormuksen haltijoita ja he saivat sen tähden "kunnian"), sillä se on on ikään kuin haltioiden lepopaikka heidän väsyttyään Keski-Maahan.

Tähän kyseiseen maahan (Aman) liittyy pitkä tarina, jonka selittäminen vaatisi paljon aikaa jota mulla ei tällä hetkellä ole. Jos tarkkaa tietoa haluat lue Tolkienin Silmarillion.

Eli Valinoriin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kuolevaiset eivät sinne saa käydä (Bilbo ja Frodo olivat sormuksen haltijoita ja he saivat sen tähden "kunnian"),"

Kysehän ei nyt ollut oikeastaan kunniasta vaan siitä että Frodo, Bilbo ja Sam (jota tosin ei leffassa tuotu esille) olivat sormuksen viejiä ja tänä aikana he muuttuivat jollain tasolla erilaisiksi kuin muut kaltaisensa.

Toisinsanoen kun ihmisten aika loppui niin kaikki _maagiset_ olennot alkoivat hiljalleen lähteä pois keskimaasta ja tähän joukkoon siis kuuluivat sormusten haltijat ja haltijat yleisestikin.
Legolas ja Gimli lähtivät samoille teille Aragornin kuoleman jälkeen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo

Legolas ja Gimli lähtivät samoille teille Aragornin kuoleman jälkeen.
Kyllä, juurikin näin. Legolaksella oli luonnollisestikin haltiana oikeus mennä Kuolemattomille Maille, kaikilla haltioilla oli. Kenties joitain kaukana idässä asuvia avareita lukuunottamatta, jotka tuskin halusivatkaan olla tekemisissä muiden kanssa - olivat vieraantuneet muista haltioista. Gimli ainoana kääpiönä pääsi Legolaksen mukana suuren ystävyyden vuoksi, ystävyyden joka yhdisti näitä yleensä niin eripuraisia rotuja.
Tarinahan kertoo että Aragornin kuoleman jälkeen Legolas rakensi purren ja seilasi pois Keski-Maasta yhdessä Gimlin kanssa. Sillä nähtyään ensi kertaa meren ja kuultuaan lokkien huudon, oli hänen haltiansydämeensä syttynyt loputon kaipaus merelle ja sen taakse.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viestin lähetti jarnold
Mielenkiinnolla odotan tulen dvd:n Saruman osioo, joka oli leffasta leikattu pois.

Samat sanat. Kuinkahan paljon Sarumania siinä Extended versiossa nähdään? Onkohan siinä versiossa leffan loppu kokonaan kuin kirjassa.

Oli tuo teatteriversiokin mielestäni hyvä. Joukkokohtaukset ja taistelut toimi hienosti. Minas Tirith oli aivan upeasti tehty.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Shearer
Samat sanat. Kuinkahan paljon Sarumania siinä Extended versiossa nähdään? Onkohan siinä versiossa leffan loppu kokonaan kuin kirjassa.
Loppu tuskin tulee radikaalisti muuttumaan. Kenties joku pieni palanen siellä täällä. Konnun Puhdistusta tuskin näemme koskaan näissä filmatisoinneissa. Sarumanin kohtaus kuulemma tulee olemaan jotain 6 minuutin mittainen ja se sijoitetaan elokuvan alkuun. Eli tässä versiossa Sarumanin kohtalo ratkaissaan Orthancissa ja Kärmekielellä on siinä tärkeä osansa, kuten kirjassakin toki oli.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Konnun tuhoa ei ole edes kuvattu ja PJ:llä alkaa King Kongin teko joten en tiedä tullaanko sitä edes kuvaamaan.

Parasta ovat kuitenkin huhut EE:n pituudesta, 4h50 tuntuu jo mahdottoman hyvältä mutta 4h15min:kin kelpaisi (nuo kaksi lukua ovat siis tulleet esiin).

Loppuun tullee jonkinsortin epilogi jossa käydään sitten käsittääkseni muittenkin elämiä läpi tarkemmin, kenties myös mainitaan Saminkin lähtö muille maille.

TJ aivan liikaa...jaksaisikohan sitä lukea kirjan läpi vielä kerran...
Tai olisiko nyt Silmarillionin vuoro.

katselin muuten vanhoja LOTR-ketjuja ja rupesin miltei nauramaan kun tämän ketjun kovin puristi Habby paljastaa että lukin kirjat vasta leffojen tultua esiin...niin, eiköhän se niin ole että kovimmat glooryhuntterit nousevat koloistaan vasta kun jollain asialla on tarpeeksi glooriaa :)

Älä ota tätä Habby vittuiluna mutta kieltämättä vähän hupaisalta tuo asenteesi vaikuttaa jos tutustumisesi kirjoihin tapahtui leffojen myötävaikutuksella.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No niin, leffa on eilen katsottu ja näin kaikki kolme on plakkarissa.
En jaksanut kaikia teidän juttuja eroavaisuuksista kirjan ja leffan
välillä lukea koska ne ovat minulle yksi se ja sama.
Pääasia oli nyt siis leffa.

Kaikille Tolkien ym faneille tuotan nyt pettymyksen ja sanon että
leffa oli huonohko.
Tai sanotaanko että leffa oli tehty todella hienosti, mutta nämä
ikuiset suuret kansojen taistelut hienoine efekteineen alkoi
tylsistyttämään. Sitä samaahan oli jo 2:sessa ja nyt vieläpä
enemmän. Kokoajan oltiin kansaa kokoamassa seuraavaan
suureen hyökkäykseen, tapahtuiko leffassa edes muuta?

Ja kyllähän siellä leffassa sen 3-4h istuu hyvinkin jos leffa on
kiinnostava. Tässä voin leffaa puolustaa että kyllä se silti
mukanaan vei tuoksi ajaksi. Ja puolessa välissä oli jopa 5 min
tauko leffateatterin toimesta.

Välillä vaan olisi toivonut pientä nopeutusta, kun juttelu- ym
fiilistelykohtaukset etenivät tylsistyttävän hitaasti, varsinkin kun
tähänkään yli kolmetuntiseen ei kaikkea ilmeisesti oltu
mahdutettu....
Seikkailuelokuvahan tämä oli, niin sitä enemmän ruutuun.
No joo, nyt taas joku kirjafriikki olisi heti puolustelemassa, joten
unohdetaan toi.

Mutta noi taistelut tosiaan tuntuivat vievän puolet toisesta
osasta ja kokonaan tämän viimeisen. Ensimmäinen osa oli
mielestäni täysien pisteiden arvoinen hyvällä eteenpäin viennillä
ja mustienratsastajien pelolla.

Loppu oli mitä oli. Lopun venytys oli hyvä vaihtelu Hollywood-
mallisiin loppuihin. Odotin kyllä jotain isoa hirviötä tms pelkän
vuoren räjähdyksen korvikkeeksi vielä loppuun.

Se revan näköinen reikäkö näiden johtaja nyt oli, vai kuka?

Loppuarvosana oli että osat huononivat loppua kohden mutta
kokonaisuutena leffa on erittäin loistava.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bulkkikatsojan, joka on lukenut vain Hobbitin ja Silmarillionin, näkökulmasta:

Nojoo. Ihan nätti leffa, ei siinä mitään. Taistelut oli huikean näköisiä, tosin se suurtaistelun loppuratkaisu oli melkoinen töksäys. Ja vähän jäi häiritsemään taisteluiden rikkonaisuus, kun koko ajan hypittiin Frodon & Samin ja taisteluiden väliä.

Hirveästi muuta hyvää nätin ulkokuoren ja noiden taisteluiden lisäksi ei leffassa sitten ollutkaan. Itse kyllästyin jo totaalisesti TTT:ssä katselemaan Frodon, Samin ja sen p*rkeleen Klonkun vänkäämistä. Joojoojoo, on se huijari ja nyyh nyyh itkua väännettiin joka toinen hetki. Ok, kuuluu varmaan kirjaan ja sopinee siihen 100 kertaa paremmin, mutta aloin olla lopussa aika täynnä Elijah Woodin ja sen paksumman ilmeettömien naamojen katselua ja sen loputtoman paskanjauhannan kuuntelua, kun lopputuloskin oli koko ajan ihan selvillä.

Muutenkin leffoista on ehkä hieman hankala saada kiinni, jos ei ole lukenut LOTRia tai muita Tolkienin kirjoja. Itsellä helpotti kiinnisaamista aika paljon etenkin Silmarillionin tunteminen, mutta voin kuvitella kuinka sekavalta ja päättömältä kirjoja lukemattomille monet jutut voivat tuntua. Se vaan ei oikein hyvin toimi leffassa, tuollainen että koko ajan esiin putkahtelee uusia paikkoja ja hirviöitä toinen toisensa perään ilman mitään logiikkaa. "Mikäs paikka toi on? Ai se on joku kirottu vuorensola Fgfgf FGfdsgfgF. Nyt mun pitää mennä sinne. Ja siellä on jotain kuolleita, koska ne asettui sinne joskus." Sekavaa ja järjettömän tuntuista.

Nätti leffa, hienot musiikit, loistava Ian McKellen. Kyllähän sen katsoo, ei siinä mitään. Eka leffa lähellä täydellistä, TTT puuduttava ja rasittava, vika ihan ok.

Silmarillionista muuten muistelen lukeneeni, että eikö nuo velhot (Gandalf, Saruman ja se joku kolmas) kuuluneetkin maiariin? Sitäkin olisi voinut leffassa vähän selittää kirjoja lukemattomille, että miksi Gandalfilla on nuo kyvyt ja miksi lähti lopussa Valinoriin. Ja ylipäätänsä, että mikä on Valinor. Ja mitä tapahtui Sarumanille? Entä miksei siitä kolmannesta velhosta koskaan kuulunut mitään?
 
Viimeksi muokattu:

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Viestin lähetti Vteich
loistava Ian McKellen.
---------------------------------------
Silmarillionista muuten muistelen lukeneeni, että eikö nuo velhot (Gandalf, Saruman ja se joku kolmas) kuuluneetkin maiariin? Sitäkin olisi voinut leffassa vähän selittää kirjoja lukemattomille, että miksi Gandalfilla on nuo kyvyt ja miksi lähti lopussa Valinoriin.
Tosiaankin, McKellen oli erinomaisen loistava, ja tainnut päästä vaikuttamaan elokuvan kohtauksiinkin jonkin verran. Oli siinä meinaan sen verta paljon halailua poikien kesken. :) Muuten leffa oli loistava, mutta pari asiaa jäi pikkasen vaivaamaan. Jo TTT:ssa alkoi vituttamaan Frodo, jolla oli koko ajan itku päällä. Kirjasta jäi sellainen kuva, että Frodo ei sentään olisi ollut noin herkkä kuin leffassa. Mun puolesta Frodon olisi voinut potkaista Tuomiovuoreen erään toisen sijasta.

Sitten on tietysti Legolas the glider, joka uhmaa tässäkin elokuvassa fysiikan lakeja. Senkin kohtauksen olisi voinut tehdä tyylikkäämmin. Kolmantena asiana on kuolleet. Ei siinä muuten mitään, mutta kun se antaa Pelennorin kenttien taistelulle suht laimean lopun.
---------------------------------------
Velhoja oli itse asiassa viisi. Kaksi mainittua, Radagast Ruskea ja kaksi sinistä(?) velhoa. Nämä kaksi viimeksi mainittua painuivat itään eikä niistä koskaan enää kuultu mitään. Itselläni ei ole mitään käsitystä, että mitä Ruskealle tapahtui, mutta eihän se edes ollutkaan mitenkään suuressa osassa loppujen lopuksi, muuta kuin ilmoitti Gandalfille jotain.

edit: nimi muutettu oikeaan muotoonsa
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti Vteich
Silmarillionista muuten muistelen lukeneeni, että eikö nuo velhot (Gandalf, Saruman ja se joku kolmas) kuuluneetkin maiariin? Sitäkin olisi voinut leffassa vähän selittää kirjoja lukemattomille, että miksi Gandalfilla on nuo kyvyt ja miksi lähti lopussa Valinoriin. Ja ylipäätänsä, että mikä on Valinor. Ja mitä tapahtui Sarumanille? Entä miksei siitä kolmannesta velhosta koskaan kuulunut mitään?

Kolmas velho oli Radagast Ruskea (tai sinne päin), mutta hän katosi kuvioista lähes kokonaan jo saavuttuaan Keskimaahan.

Veikaan, että EE-versio tulee jo tuomaan selkeyttä Sarumanin kohtalolle eikä varmaan ne taistelukohtauksetkaan ole enää niin "töksähtäviä". Tässä ROTK:ssa kyllä huomasi, että joitakin kohtauksia oli jouduttu kunnolla leikkaamaan, että elokuva saadaan edes siedettävän pituiseksi. EE-versio tulee kuitenkin olemaan (vähintään) neljä tuntia pitkä, joten eiköhän "töksähtely" vähene silloin. Itse olen jo oppinut pitämään noita EE-versioita "varsinaisina" versioina, koska molemmat jo julkaistut EE:t ovat vain parantaneet huomattavasti leffaversioita.

Edit: Itsehän pidin sellaisen "friikkipäivän" elokuvapäivänä, että katselin parin kaverin kanssa edelliset EE:t putkeen ennen elokuviin menoa. Näin sai todella hyvä kokonaiskuvan itse elokuvasta. Minä pidän näet koko trilogiaa yhtenä elokuvana, joka on jouduttu pituutensa (EE-versiot yhteensä 11h 15min) takia pätkimään kolmeksi elokuvaksi. Samoinhan kirjakin on aikoinaan kirjoitettu yhdeksi niteeksi eikä miksikään trilogiaksi. Tolkienin vastustelusta huolimatta kustantaja pätki kirjan kolmeen osaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös