Tappeluketju kaudella 2023–2024

  • 97 934
  • 597

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Kyllähän tuo uudistus on melko iso. Eli voit puolustautua, ilman pelkoa että lennät automaattisesti ulos vaikka laitat kampoihin.
Istut siis oman femman ja takas kentälle.
Hienoa ja etenkin oikeudenmukaista!

E. Toki tämä tulee varmasti aiheuttamaan parranpärinää, sillä nyt tuomareilla aivan uusi rooli tulkita osallistumisen tasoa ja siitä jaettavia tuomioita.

En olisi ikinä uskonut että linjaa vietäisiin tähän suuntaan. Ja tämä siis pelkästään positiivinen suunta.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen pessimisti ja enkä usko, että yhtäkään pelkkää viiden minuutin jäähyä anneta kauden aikana. Tuomarit muna pystyssä heittelevät ukkoa pihalle paitsi, kun he koukkaavat, estävät ja huitovat.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Itse olen pessimisti ja enkä usko, että yhtäkään pelkkää viiden minuutin jäähyä anneta kauden aikana. Tuomarit muna pystyssä heittelevät ukkoa pihalle paitsi, kun he koukkaavat, estävät ja huitovat.

Valta on rakenteissa ja nyt sitä on muutettu. Se on todella iso askel.

Toki se konkretisoituu tuomarien työskentelyyn ja heidän päätösvaltaansa ottelun aikana. Mutta nyt voidaan ainakin käydä debaattia, mikäli koetaan epäoikeudenmukaisuutta näissä tulkinnoissa.

Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kuinka tuomareita koulutetaan tulkintoihin "sallittavasta" puolustautumisesta, eli 5min boksista.
 

Animal

Jäsen
Kyllähän tuo uudistus on melko iso. Eli voit puolustautua, ilman pelkoa että lennät automaattisesti ulos vaikka laitat kampoihin.
Istut siis oman femman ja takas kentälle.
Hienoa ja etenkin oikeudenmukaista!
Näen tämän päätöksen eräänlaisena siltapäätöksenä siihen, että tappeluista rangaistus tulee jatkossa olemaan 5 minuuttia, kuten Ruotsissa oli jo viime vuonna. Tappelut Ruotsissa eivät oleellisesti lisääntyneet.

Ruotsissa siirryttiin viime kaudella "NHL sääntökirjaan" kuten myös kansainvälisessä kiekossa, mutta suomessa tätä ei täysin suoraan uskallettu (todennäköisesti) tehdä vaan tappeluihin jätettiin automaattinen pelirangaistus päälle. Ymmärrän tämän siitä näkökulmasta, että Suomessa pelataan fyysisempää kiekkoa ja täällä on ehkä yleisesti myönteisempi kiekkokulttuurinen suhtautuminen tappeluihin kuin monessa muussa maassa, ja sitä kautta tappeluiden määrän kasvaminen olisi helposti nähtävissä ja toisaalta myös niiden käyttäminen häntäpään porukoilla joko markkinointi- ja/tai pelitavallisena keinona.

Mitään uuttahan noissa sääntömuutoksissa ei sinällään ole. Vitosen päälle annettava automaattinen pelirangaistushan on ehkä 25 vuotta vanha keksintö. Vielä 90-luvulla oli mahdollista saada pelkkiä vitosia erinäisistä rikkeistä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mitään uuttahan noissa sääntömuutoksissa ei sinällään ole. Vitosen päälle annettava automaattinen pelirangaistushan on ehkä 25 vuotta vanha keksintö. Vielä 90-luvulla oli mahdollista saada pelkkiä vitosia erinäisistä rikkeistä.
Mää muistan Mikael Kotkaniemen. Yhtenä kautena 13 minuuttia jäähyjä. En muista, mistä vitosen nappasi patapaidassa.
 

Animal

Jäsen
Mää muistan Mikael Kotkaniemen. Yhtenä kautena 13 minuuttia jäähyjä. En muista, mistä vitosen nappasi patapaidassa.
Yleisimmin se tuohon aikaan taisi olla joko korkea maila tai sitten kyynärpää- tai laitataklaus.
 
Viimeksi muokattu:

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Tänään ensimmäinen tapahtuma jossa myllyn seurauksena Abt 5+20 ja Rask 5min. Eli Abt pihalle ja Rask istumaan oma femma?

Itselläni meni tuo ohi, tapahtuman nähneet kertokoon lisää. Menikö tuomio oikein?

E. Nyt näin itsekin. Millä vitulla Abt lentää tuosta pihalle mutta Rask ei lentäisi? Aivan täyttä naalin paskaa, ei vittu.
 

McLovin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Vegas Golden Knights
Tänään ensimmäinen tapahtuma jossa myllyn seurauksena Abt 5+20 ja Rask 5min. Eli Abt pihalle ja Rask istumaan oma femma?

Itselläni meni tuo ohi, tapahtuman nähneet kertokoon lisää. Menikö tuomio oikein?

E. Nyt näin itsekin. Millä vitulla Abt lentää tuosta pihalle mutta Rask ei lentäisi? Aivan täyttä naalin paskaa, ei vittu.
Rask piti hanskat kädessä, Abt pudotti toisen hanskan. Ei tainnut Abt edes osua paljaalla nyrkillä yhtäkään iskua, molemmille olisi riittänyt femmat ihan hyvin. VMP.
 

Kitugränn

Jäsen
Suosikkijoukkue
NMKY
Rask piti hanskat kädessä, Abt pudotti toisen hanskan. Ei tainnut Abt edes osua paljaalla nyrkillä yhtäkään iskua, molemmille olisi riittänyt femmat ihan hyvin. VMP.
Kuinka mä luulen,ettei ole tarkoituskaan paljaalla nyrkillä osua muualle, kuin varusteisiin.
Kanadalainen kaveri on taatusti myllyihin tottunut ja tahtoessaan saa iskut perille.
Ei ihminen halua luonnostaan toista vahingoittamaan. Tutkittua on, että jopa sodassa on ammuttu mieluummin ohi,kuin kohti.
Mutta joo, vitoset kummallekin olis ollut ok.
 

McLovin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Vegas Golden Knights
Kuinka mä luulen,ettei ole tarkoituskaan paljaalla nyrkillä osua muualle, kuin varusteisiin.
Kanadalainen kaveri on taatusti myllyihin tottunut ja tahtoessaan saa iskut perille.
Ei ihminen halua luonnostaan toista vahingoittamaan. Tutkittua on, että jopa sodassa on ammuttu mieluummin ohi,kuin kohti.
Mutta joo, vitoset kummallekin olis ollut ok.
Mitä?
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viiden minuutin rangaistus tappelusta koskee ainoastaan tilanteita, ”joissa toinen osapuoli on selkeä päällekävijä ja toinen vastaavasti tulkitaan passiiviseksi ja haluttomaksi tappelemaan – vaikka hän osittain osallistuisikin iskujenvaihtoon esimerkiksi puolustautuakseen”.

Tässä tapauksessa puolustautuvalle pelaajalle voidaan tuomita vain viiden minuutin rangaistus.

https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000009838523.html

Itse en saa Raskia kyllä mitenkään tohon rooliin: "passiiviseksi ja haluttomaksi tappelemaan – vaikka hän osittain osallistuisikin iskujenvaihtoon".

Tuomarit vaan halus väkisin käyttää uutta sääntökirjaa. Vanha olis ollut paljon oikeudenmukaisempi molempia kohtaan - molemmat ulos.
 
Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viiden minuutin rangaistus tappelusta koskee ainoastaan tilanteita, ”joissa toinen osapuoli on selkeä päällekävijä ja toinen vastaavasti tulkitaan passiiviseksi ja haluttomaksi tappelemaan – vaikka hän osittain osallistuisikin iskujenvaihtoon esimerkiksi puolustautuakseen”.

Tässä tapauksessa puolustautuvalle pelaajalle voidaan tuomita vain viiden minuutin rangaistus.

https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000009838523.html

Itse en saa Raskia kyllä mitenkään tohon rooliin: "passiiviseksi ja haluttomaksi tappelemaan – vaikka hän osittain osallistuisikin iskujenvaihtoon".

Tuomarit vaan halus väkisin käyttää uutta sääntökirjaa. Vanha olis ollut paljon oikeudenmukaisempi molempia kohtaan - molemmat ulos.

Joo onhan tämä nyt aivan selvä että ihan pisin vittua meni tuo tuomio. Jos tuota sääntökohtaa haluttiin käyttää niin 100% selvä tuomio olisi ollut täysin päinvastoin, Abt vitoselle ja Rask ulos.

Mielestäni sääntökirjan mukaan ois pitänyt mennä molemmat vitosella ulos ja Raskille extrakakkonen poikittaisesta mailasta jolla aloitti tilanteen.

Eikö tän olis pystynyt videolta katsomaan vai katsottiinko se jopa? Ainakin sen yhden maalitilanteen siinä samalla tarkastivat videolta.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Höpö höpö, Rask 2+5 min ja Abt 5 min. Seuraavassa erässä uusinta.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääasia oli, että ylipäätään edes tapeltiin ja vähän niistettiin nenää.

Ei tee mitään muuta kuin hyvää tälle sarjalle. Ja kukaan katsoja tuskin sai mitään loppuelämän traumoja siitä.

Kyllä se niin on että spontaanit tappelut kuuluu jääkiekkoon ja sytyttää samalla tavalla kuin maali.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Itse olen pessimisti ja enkä usko, että yhtäkään pelkkää viiden minuutin jäähyä anneta kauden aikana. Tuomarit muna pystyssä heittelevät ukkoa pihalle paitsi, kun he koukkaavat, estävät ja huitovat.
Nopeasti kusi arvauksesi. Rask sai tänään, tai siis eilen 5 minuuttisen.
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Ja sekin meni väärin päin. Raskin olisi kuulunut saada 5+20 ja Abtin pelkkä vitonen. Eli tuomarit kusi tämänkin muna huurussa.

Pakko myöntää, että Raskin osalta tuo meni kyllä vihkoon. Ei ollut Rask tuossa missään nimessä passiivinen vaikka saattoikin olla haluton tappelemaan. Abt taasen ei ollut passiivinen tai haluton tappelemaan, vaikka tilanteen sytytystulppana Rask toimikin. Aktiivisia tekijöitä kumpainenkin, joten oikea tuomio olisi ollut molemmat pihalle. HIFK:n miehenä toki mielelläni otan tämän tuomarivirheen vastaan, mutta ymmärrän jos Raumalla vähän närästää.
 

sohvakoutsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hermes
Pakko myöntää, että Raskin osalta tuo meni kyllä vihkoon. Ei ollut Rask tuossa missään nimessä passiivinen vaikka saattoikin olla haluton tappelemaan. Abt taasen ei ollut passiivinen tai haluton tappelemaan, vaikka tilanteen sytytystulppana Rask toimikin. Aktiivisia tekijöitä kumpainenkin, joten oikea tuomio olisi ollut molemmat pihalle. HIFK:n miehenä toki mielelläni otan tämän tuomarivirheen vastaan, mutta ymmärrän jos Raumalla vähän närästää.

Voiko noista vihellyksistä tulla jopa rasite joillekkin pelaajille? Siis tarkoitan sitä, että kun muutaman kerran saat pelkän vitosen, niin sä olet aina se joka ei halua tapella ja luikit pakoon. Kyllähän siitä ainakin vastustajajoukkueen kannattajissa saat huutelua perään.

Enkä siis tarkoita tässä Raskia, vaan otin ihan yleisesti kantaa
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
Voiko noista vihellyksistä tulla jopa rasite joillekkin pelaajille? Siis tarkoitan sitä, että kun muutaman kerran saat pelkän vitosen, niin sä olet aina se joka ei halua tapella ja luikit pakoon. Kyllähän siitä ainakin vastustajajoukkueen kannattajissa saat huutelua perään.

Enkä siis tarkoita tässä Raskia, vaan otin ihan yleisesti kantaa

En tiedä oliko kysymys suoranaisesti minulle osoitettu mutta vastaan, koska minun viestiä oli lainattu. Itse luulen, että pelaajat kokevat tuon rasitteen toisinpäin: onko esimerkiksi Abtin tai Melartin mahdollista saada tuollaisesta tilanteesta pelkkää viiden minuutin rangaistusta? Itse epäilen, että tietyillä pelaajilla tappeluhakukkuus on niin vahava rasitteena tuomareiden silmissä, että lentävät pihalle pelkästä oletuksesta. Vastustajajoukkueen fanien huutelut tuskin kiinnostavat ja omat huutavat vain, jos pelaat huonosti.
 

sohvakoutsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hermes
En tiedä oliko kysymys suoranaisesti minulle osoitettu mutta vastaan, koska minun viestiä oli lainattu. Itse luulen, että pelaajat kokevat tuon rasitteen toisinpäin: onko esimerkiksi Abtin tai Melartin mahdollista saada tuollaisesta tilanteesta pelkkää viiden minuutin rangaistusta? Itse epäilen, että tietyillä pelaajilla tappeluhakukkuus on niin vahava rasitteena tuomareiden silmissä, että lentävät pihalle pelkästä oletuksesta. Vastustajajoukkueen fanien huutelut tuskin kiinnostavat ja omat huutavat vain, jos pelaat huonosti.

Hyvä näkökulma! Todennäköisesti ne isoimmat kovanaamat tuskin koskaan saavat pelkkää vitosta.
Tuota sääntöä pitäisi muuttaa niin, että aloittava osapuoli saa sen 5+20. Eli se joka sitä nyrkkiä alkaa ensin takomaan, oli hanskat kädessä tai ei, jos lopputuloksena on kunnon tappelu. Sillä tavalla ei tarvitsisi etsiä niitä juttuja, että kenellä ensin irtoaa kypärä tai hanskat, eikä lopputuloskaan vaikuttaisi jäähyihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös