Tappeluketju 2009-2010

  • 259 017
  • 761

Ropelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helenius tekee työtään, sehän on itse sanonut ettei salli edes puhtaita taklauksia oman joukkueen kavereihin.
Ottamatta kantaa itse tappeluun ja sen jälkeisiin puinteihin, mikä on oikein ja mikä väärin, niin uskon Korpikarin seuraavassa matsissa Pelsuja vastaan miettivän kaksi kertaa ajaako tilanteet loppuun asti vai ei. Se kai tässä episodissa oli opetus, mutta jatkakaa toki videoiden kelausta.
 

Mick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni ok tilanne. Helenius teki sen, mikä hänen rooliinsa tavallaan kuuluu ja kyllä Korpikari oli hommassa mukana, vaikka toki odotetusti nyrkkeilysäkiksi jäikin. Myönsi vielä pelin jälkeen rehellisesti, että vähän liian kova oli vastus. Noh seuraavassa Pelicans-pelissä voisi käydä pokkana haastamassa Heleniuksen uusintaan - itse ainakin tykkäisin! Aina nämä sytyttää ihan erilailla, kuin joku tunteeton virkamieskiekko.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Komarovin nimeä en olisi ihan heti uskonut vedettävän tähän juttuun mukaan, mutta sieltähän sekin tuli. Näköjään arvet on melko syvällä joidenkin kohdalla.
Jos joku ajelee vähän kovaa jotain Jarkko Ruutua änärissä, niin tuleeko joukkueen kovanaama kouluttamaan taklaajaa? Minä en itse asiassa tiedä, mutta ainakin oma koodistoni sanoisi, että Ruutu vastaisi itse kuitista, jos sellaista tarvitsee.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Jos joku ajelee vähän kovaa jotain Jarkko Ruutua änärissä, niin tuleeko joukkueen kovanaama kouluttamaan taklaajaa? Minä en itse asiassa tiedä, mutta ainakin oma koodistoni sanoisi, että Ruutu vastaisi itse kuitista, jos sellaista tarvitsee.

Näissä asioissa kannattaa ehdottomasti verrata NHL:ää ja SM-liigaa. Eikö?

Jos joku taklaa oman jengin kaveria kovaa, puhtaasti tai ei, ja Helenius on vieressä niin totta helvetissä tuo lähtee samantien selvittämään tilannetta. Tai niin ainakin pitäisi tehdä, Heleniukselle vain ja ainoastaan plussaa tuosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tarkennetaan sen verran, että ei minulla spontaaneja tappeluita vastaan ole mitään. Joskus keittää jne. Niin tässäkin, mutta käsittääkseni tähän "koodistoon" ei kuulu aloittaa tappeluita rehdeistä taklauksista? Vai pitääkö lähteä siitä, että vastustajalla on joku Helge, niin aina tulee turpaan, jos vastustajaa hipaisee?

Helge näki että taklaus ei ollut puhdas ja kävi hakemassa Korpikarin joka lähti mukaan. Se näkikö Helge oikein on irrelevanttia.
 
Ottamatta kantaa itse tappeluun ja sen jälkeisiin puinteihin, mikä on oikein ja mikä väärin, niin uskon Korpikarin seuraavassa matsissa Pelsuja vastaan miettivän kaksi kertaa ajaako tilanteet loppuun asti vai ei.

Sitten Korpikari on valinnut väärän ammatin. Itse puolestani uskon, että Korpikari pyrkii taklaamaan jokaisessa vaihdossa aina, kun saa siihen paikan. Mitäpä ne isohkot peruspakit muutakaan yrittää? Ei Korpikarista ainakaan kovin kaksiseen kiekolliseen peliin ole (peruspeliin kyllä), joten aika nopeasti kaveri on ulkona liigasta, mikäli jättää ajamatta. Vaikka olisi Helenius tai kuka olisi kentällä.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Tappelujen ihannoijat yleensä tuovat NHL:n keskusteluun, mutta onko nyt niin, että se kelpaa vain silloin kun itselle sopii, muulloin sitä ei saa ottaa esiin?

Muotoilin vähän väärin viestini, pahoittelut siitä. Siis tarkoitin että tällaisessa tilanteessa ei ole kovin fiksua verrata kyseisiä liigoja. SM-Liigassa ei varmasti ole kovinkaan moni pelaaja joka odottaisi taklauksen jälkeen että tultaisiin muistuttamaan yhtään kenenkään muun paitsi ehkä tuomareiden puolesta. Nahilassa vähän eri juttu. Ja nyt kuitenkin Sihvonen oli juuri sen aikaa maissa että Helgellä oli saumat tulla ja nakuttaa Korpikaria ympäri korvia, ja sen tottakai Helenius teki.

Jos totta puhutaan, niin en ymmärrä että miksi yhtään kellään olisi mitään nassuttamista tapahtumista.
 

axe

Jäsen
Tappelujen ihannoijat yleensä tuovat NHL:n keskusteluun, mutta onko nyt niin, että se kelpaa vain silloin kun itselle sopii, muulloin sitä ei saa ottaa esiin?

Tuota kutsutaan yleisemmällä kielellä jääkiekon kirjoittamaksi säännöiksi eli Koodiksi. Käytetään kun tarvitaan ja juuri sillä tavalla kuin sillä kertaa tarvitaan.
 

d2uce

Jäsen
Jos joku ajelee vähän kovaa jotain Jarkko Ruutua änärissä, niin tuleeko joukkueen kovanaama kouluttamaan taklaajaa? Minä en itse asiassa tiedä, mutta ainakin oma koodistoni sanoisi, että Ruutu vastaisi itse kuitista, jos sellaista tarvitsee.

Viimeyönä tulikin sopiva esimerkki tähän kysymykseesi.

Minnesota Wildin ja Calgary Flamesin välisessä ottelussa Derek Boogaard taklaa maalin edustalla puhtaasti Brandon Prustia, joka on varmasti ainakin kaikille tappeluiden ystäville tuttu nimi ja Flamesin Brian McGrattan haastaa Boogaardin.

Boogaard vs. McGrattan
 
Vai pitääkö lähteä siitä, että vastustajalla on joku Helge, niin aina tulee turpaan, jos vastustajaa hipaisee?

En usko että asia näin on, mutta tämähän olisi ideaalitilanne. Vastustajat himmailevat joka tilanteessa pelko perseessä. Itseasiassa tähän olisi jopa pyrittävä.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
En usko että asia näin on, mutta tämähän olisi ideaalitilanne. Vastustajat himmailevat joka tilanteessa pelko perseessä. Itseasiassa tähän olisi jopa pyrittävä.

Tää olisi kyllä hienoa - päästäisiin näin taklaamisesta ihan tyystin eroon koko lajissa. Voitaisiin seurata naisten lätkää, mutta miesten pelaamana. Best of both worlds tai jotain.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tää olisi kyllä hienoa - päästäisiin näin taklaamisesta ihan tyystin eroon koko lajissa. Voitaisiin seurata naisten lätkää, mutta miesten pelaamana. Best of both worlds tai jotain.

Uskoakseni tämä lopettaisi lähinnä vain Kärppien harrastaman taklaamisen. Eivät kai nämä keskustelujen perusteella muissa kaupungeissa saa punttia tutisemaan?

Poislukien Mikko Leinonen, Aamulehti ja osa Tappara-faneista, jotka olisivat jo ottaneet yhteyttä keskusrikospoliisiin.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En olis kauden alussa uskonut, että Sami Venäläinen hoitaa goonin hommat tepsissä. Ehkäpä Halonen on kyllästynyt hanskaamiseen ja luovuttanut hanskaushommat Venäläiselle, mahtoiko olla Pesosen kanssa samanlainen halaushetki kuin Liivikin kanssa?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Minnesota Wildin ja Calgary Flamesin välisessä ottelussa Derek Boogaard taklaa maalin edustalla puhtaasti Brandon Prustia...
Boogaard taklaa myöhässä. Ei mun mielestä tässä kohtaa ole kyse puhtaan taklaamisen jälkeen haetusta tappelusta. Boogard ottaa otetta vastustajan telaketjuista taklaamalla myöhään, kovaa ja jossain mielessä jopa tarpeettomasti. Tähän sitten taas Flamesin cowboyt yrittää vastata.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Boogaard taklaa myöhässä. Ei mun mielestä tässä kohtaa ole kyse puhtaan taklaamisen jälkeen haetusta tappelusta. Boogard ottaa otetta vastustajan telaketjuista taklaamalla myöhään, kovaa ja jossain mielessä jopa tarpeettomasti. Tähän sitten taas Flamesin cowboyt yrittää vastata.

Se ei ollut myöhään ja (onneksi) NHL:n sääntökirja ei tunne kohtaa "tarpeeton taklaaminen".

Boogaard haastoi Flamesin ajamalla heidän pelaajan, Flamesin oli pakko vastata koska muuten Minnesota olisi ottanut henkisen edun.

Varmaan harmitti kaikkia Minnesotan suomensukuisia Aamulehden tilaajia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Boogaard taklaa myöhässä. Ei mun mielestä tässä kohtaa ole kyse puhtaan taklaamisen jälkeen haetusta tappelusta. Boogard ottaa otetta vastustajan telaketjuista taklaamalla myöhään, kovaa ja jossain mielessä jopa tarpeettomasti. Tähän sitten taas Flamesin cowboyt yrittää vastata.
Ei tuosta jäähyä tullut, joten taklaus oli puhdas. Se että jos Calgaryn miehet eivät taklauksesta tykäneet ei eroa mitenkään siitä ettei Helenius tykännyt Korpikarin taklauksesta. Näinhän tämä menee.

Pitänee Kärppiin hankkia oma gooninsa jos eivät tämän jälkeen enää muuten taklata uskalla.
 

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
En olis kauden alussa uskonut, että Sami Venäläinen hoitaa goonin hommat tepsissä. Ehkäpä Halonen on kyllästynyt hanskaamiseen ja luovuttanut hanskaushommat Venäläiselle, mahtoiko olla Pesosen kanssa samanlainen halaushetki kuin Liivikin kanssa?

Pesonen kävi ylle ja kyllä siinä hetki ihan lyötiin ennen sitomisvaihetta. Pistevoitto Venäläiselle ehkä.
 

OJIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomen maajoukkueet
Pitänee Kärppiin hankkia oma gooninsa jos eivät tämän jälkeen enää muuten taklata uskalla.

Eiköhän se riitä että puetaan vaan Aarnio penkille, kun jatkoaikaa lukemalla kaikkia Aarnion taklaukset rumia ja vähintään tappoyrityksityksiä, ja siltikään Helenius ei aikoinaan mitään tehnyt kun Aarnio hälle jakeli omaa tavaramerkkiään....Vai ootteliko Helenius että joku tulee koodiston mukaan puollustaan tätä?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Se ei ollut myöhään ja (onneksi) NHL:n sääntökirja ei tunne kohtaa "tarpeeton taklaaminen".

Boogaard haastoi Flamesin ajamalla heidän pelaajan, Flamesin oli pakko vastata koska muuten Minnesota olisi ottanut henkisen edun.
Ei tuosta jäähyä tullut, joten taklaus oli puhdas.
Taklaus on aina puhdas jos siittä ei tule jäähyä? Hieman hymyilyttää tämä sääntökirjan ja ns. kirjoittamattomien sääntöjen siteeraaminen. Niistä otetaan aina se kohta mikä palvelee parhaiten omaa näkökantaa. Muistuttaa hieman uskovaisten touhua.

Ei se tarpeellinen/tarpeeton mitään sääntörkijaa tarvitse. Kyse on nyt ihan jostain muusta. Tässä on kyse juuri siittä mitä Daespookin mainitsi, eli Boogard haki tuolla niitillään jotain. Jos siinä olisi ollut vaikka Boyd tai Langkow, niin Boogard olisi todennäköisesti jättänyt taklaamatta. Mutta nyt kun Boogard näki kuka kiekon kanssa oli, niin... Ja tuleehan se myöhään, Prust on jo laukaissut ja peli kääntynyt toiseen suuntaan. Boogardin taklaus oli ihan jotain muuta kuin pelitilanteen tuoma taklaus ja sen tarkoitusperät olivat jotain muuta kuin pelkkä Prustin pelaaminen kiekosta irti ja tämän McGrattan rekisteröi ja siksi tapahtui mitä tapahtui.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ettekös te tätä vielä tiedä: tappelu on silloin koodin mukainen jos siihen aloittaja on HIFK:n pelaaja. Siihen mitä on tapahtunut ennen tilannetta sovelletaan jotain ihmeellistä NHL-koodia mistä ei kukaan täysjärkinen ymmärrä hevon vittuakaan. Jos edellä mainitun joukkueen pelaaja voittaa tappelun on hän suuri sankari ja jos häviää niin sitten etsitään kivien ja kantojen alta syitä miksei k.o tappelu ollutkaan ns. koodien mukainen
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eiköhän Daespoo intohimoisena HIFK-fanina tiedä itsekin, että McGrattan ja Helenius ovat kumpikin HIFK:n pelaajia ja siksi tappelevat aina koodin mukaan.

Joskus kirjoittamattomia sääntöjä rikotaan, mutta ei se sitä tarkoita etteikö niitä olisi olemassa. Kaikki eivät kaikista säännöistä edes ole samaa mieltäkään, muttei sekään tarkoita etteikö niitä olisi olemassa. Säännöissä ei kielletä jäässä olevien hakkaamista, mutta fiksut ihmiset ymmärtävät, että se ei ole soveliasta käytöstä.
 
Naurettavaa tää koodistokeskustelu yleensäkin. Itse kun pelasin niin ei koskaan kukaan kyllä puhunut tai varmaankaan edes tiennyt mistään koodistosta. Jos tapeltiin niin tapeltiin sitten kunnolla ilman mitään koodia. Joskus oli kyllä näitä muka tappeluita, mutta ei niissä mitään koodistoa ollut. Ainoastaan pelisilmää, että ei kaverikaan tosissaan ole. Muutenkin naurettavaa ajatellakin että tää ois joku herrasmiespeli, jossa varotaan että vastustajaan ei satu tai lyödään vain tietystä syystä. Tää on tunnepeliä ja kaukalossa on tunteet pinnassa ja silloin jää rationaalinen ajattelu taustalle. Vaikea kuvitella muutenkaan että nyrkinheiluttamisen välissä funtsitaan että mitäs se koodisto nyt sanoikaan. Kyllä niitä vastustajia haluttiin satuttaa milloin milläkin keinolla, kunhan ei tuu jäähyä. Mailaniskut tiukoissa paikoissa heikkoihin kohtiin tulevat kyllä pelaajilta luonnostaan kun tilanne on otollinen. Ei kukaan kuitenkaan tahallaan sairaalaan vastustajia halunnut pistää, eli siinä kulki ehkä raja.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Koodistoa noudattavat lähinnä tappelemaan hankitut pelaajat. Jos tavallisella Pertti peruspakilla ja Pekka puukäsihyökkääjällä syntyy pelitilanteessa kiistaa ja alkavat spontaaniin tappeluun niin siinä ei järjelle jää sijaa kun toisen naamaa yritetään ruhjoa. Näissä tappeluissa lyödään vastustajaa vielä silloinkin kun hän on jo maassa, tai tuomari on sitonut hänen kätensä.

Nimimerkki Kahvitunti pitää Koodistoa naurettavana koska ei tiedä siitä mitään. Noh, en yhtään ihmettele, että tavalliset SM-Liigaa seuraavat pera perusjannut eivät siitä mitään tiedä, koska tätä koodistoa noudattaa SM-Liigassa pari hassua pelaajaa. Hekin yleensä vain toisiaan vastaan.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Tässä on kyse juuri siittä mitä Daespookin mainitsi, eli Boogard haki tuolla niitillään jotain. Jos siinä olisi ollut vaikka Boyd tai Langkow, niin Boogard olisi todennäköisesti jättänyt taklaamatta.

Ei ollut myöhään. Tai ei ainakaan NHL-tuomareiden mielestä, tuossa on kiekko irronnut lavasta syötön muodossa, kyllä, mutta ei missään nimessä liian myöhään tullut Boogaardin taklaus. Ja se on ihan varmaa myöskin että Boogaard olisi taklannut ihan yhtälailla vaikka pommin kohteena olisi ollut Crosby, Boogey on niin julmetun iso ja hanskattomana kohtalaisen taitava joten ei äijän tarvitse "pelätä" lätkäkaukalossa käytännössä yhtään ketään. Paitsi ehkä tuomareita, mutta se on erilaista pelkäämistä se.

Ja täytynee vielä todeta että et ilmeisesti ole kovin paljoa P-Amerikkalaista lätkää seurannut. Tuo Boogaardin taklaushan on täysin pelitilanteen tuoma taklaus, Prust on itse pää alhaalla muutaman sekunnin ja nostaa katseensa jäästä vasta vähän ennen Boogaardia. Samaan aikaan Boogey näkee tilanteensa tulleen, ja antaa pommin. Puhdas taklaus ja taklauksen tarkoituksena on aina joko a) saada kiekko vastustajalta, tai b) satuttaa vastustajaa, eli siis saada vastapuolen kaverin olotilaa paskemmaksi jolloin pelikin luistaa automaattisesti vähän heikommin. Tässä tapauksessa tapahtui tilanne B, ja kun tämän seurauksena McGrattan haastaa Boogaardin vielä tappeluun ja Boogey tämän voittaa, niin... Mitä luulet, onko olemassa yhtä ainoaa Wildin fania/kannattajaa joka ei olisi ollut helvetin tyytyväinen Boogeyn toimintaan tuossa tilanteessa? Vastaus: Ei. Tästä voisi päätellä että ihan maissa eivät varmastikaan Wildin pelaajatkaan olleet.

Tilannetta voi verrata hitusen tuohon Helenius-Korpikari -matsiin, sillä erotuksella että Helenius voittaa tappelun ja tuon Korpikarin taklauksen tuoma momentum (copyright Tami) on otettu samantien Kärpiltä pois. Edelleenkin asiallista toimintaa Heleniukselta.

Sorry OT, en jatka tätä enää tässä ketjussa. Ellei joku muu sitten lainaa viestiäni ja kommentoi sitä sillä tavalla että se saa allekirjoittaneessa ajatuksia aikaan. Ja niin, se on Boogaard. Ei Boogard.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös