Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 332 826
  • 1 794

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Toivottavasti uuden pormestariohjelman mukaiset ajatukset ratikkaverkon laajenemisesta toteutetaan.
Tulee seurattua paikallispolitiikkaa turhan vähän (osin syytän Aamulehden verkkosivuja kun melkein kaikki sisällöstä on maksumuurin takana - myös paljon korona-infosta, mikä mielestäni on aika pyllystä, mutta eri ketjun asiaa), mitä näitä ajatuksia on? Kakkosvaiheen kuta kuinkin tiedän (mikä onkaan sitten lopullinen reitti), mutta entä sen jälkeen? Hatanpää vaikuttaisi ainakin jokseenkin selkeältä vaihtoehdolta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tampere on Suomen dynaamisin alue.
Tuo pitää juuri tällä hetkellä melko lailla paikkansa, tai ei se ole ainakaan millään lailla virheellinen lausuma. Tampereella tapahtuu paljon, vaikka jarrumiehiä ja -naisia riittää sielläkin omiksi tarpeiksi. Kehityshenki on kuitenkin ollut hyvän aikaa niskan päällä oleva voima, ja se lisää enenevästi Tampereen vetovoimaa. Isoja ja kalliita hankkeita kyllä, mutta ei mitään sellaista, minkä perusteella pitäisi pelätä kaupungin ja veronmaksajien joutuvan haukkaamaan huolella paskaa.

Tampereella näkyy tekemisen meininki joka kerta kun siellä käyn. Kaupunkikuva on muuttunut nopeassa tahdissa, ja muuttuu edelleen. Tämä on ihan toista kuin vaikka 1980-2000-luvuilla. Toki silloin rakennettiin Ilves ja Koskikeskus, ja Finlaysonin alueta kehitettiin isosti. Silti Tampereella käydessä saattoi noina aikoina lähteä suunnilleen siitä, että paikat olivat yleensä suht entisellään. Korkeintaan jokin parkkipaikka oli kadonnut, tai jossakin oli tienpätkä muuttunut yksisuuntaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä liikenneasiaa kopioituna Aamulehden mobiiliversiosta:

Liikenne – ratikkaa jatketaan?

Keskusta tulee olla jatkossakin saavutettavissa kaikilla kulkuneuvoilla, ohjelmassa todetaan.

Tällä valtuustokaudella tehdään päätökset raitiotien rakentamisesta Koilliskeskukseen ja Härmälään. Lentäväniemen raitiotieyhteys rakennetaan Näsisaaren kautta, kun lupa-asiat saadaan kuntoon.

Kunkun parkin kevytversio toteutuu ilman Amurintunnelia. Se tulee ohjelman mukaan rakentaa nopeasti ja tavoitteena täytyy olla, että maanalainen verkosto läpäisee koko Tampereen keskustan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tulee töiden takia pyörittyä Tampereen keskustassa autolla. Täytyy kyllä todeta, että parin vuoden sisällä autoilua on parhaalla mahdollisella tavalla koetettu hankaloittaa lisäämällä "täysin turhia" liikennevaloja tiettyihin paikkoihin. Tällä hetkellä Kalevan kirkon kohta tuntuu olevan paikka jossa saat autolla odottaa valoissa ihan saatanan kauan. Tai ainakin niillä parilöa kerralla mitä siitä meni ja ratikka kulki siitä samaan aikaan. Nykyään pyrin välttämään tuota risteystä....
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kakkosvaiheen kuta kuinkin tiedän (mikä onkaan sitten lopullinen reitti), mutta entä sen jälkeen? Hatanpää vaikuttaisi ainakin jokseenkin selkeältä vaihtoehdolta.
Kakkosvaiheen jälkeen suunnitelmissa on jatkaa TAYS:in linjaa Koilliskeskukseen asti ja Hatanpään linjaa Härmälän kautta Pirkkalan rajalle. Kangasalan aikeista en tiedä, mutta Pirkkalassa tuumaillaan linjan rakentamista ainakin Suuppaan ja mahdollisti lentokentälle asti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pirkkalassa tuumaillaan linjan rakentamista ainakin Suuppaan ja mahdollisti lentokentälle asti.

Lentokentälle asti rakentaminen ei tule toteutumaan, se on täysin epärealistinen tässä vaiheessa. Liitäntä busseilla Suupalle riittää vallan mainiosti. Olkoot sitten vaikka sähköisiä superpitkiä nivelbusseja Helsingin tapaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Lentokentälle asti rakentaminen ei tule toteutumaan, se on täysin epärealistinen tässä vaiheessa. Liitäntä busseilla Suupalle riittää vallan mainiosti. Olkoot sitten vaikka sähköisiä superpitkiä nivelbusseja Helsingin tapaan.
Joo, ainakin tällä hetkellä se on kaukainen ajatus. Pirkkalassa ei taida isommin olla asutusta kehätien etelä- ja itäpuolella, eli paikallisliikenteelle ei sillä alueella ole ratikkatarvetta, joten lentokentän matkustajamäärän pitäisi nousta aivan valtavasti, että ratikan tehokkuutta tarvittaisiin heidän kuljettamisekseen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jos ne viä kyhää sen sillan Niemenrannasta Onkiniemeen/Särkänniemeen niin on siinäkin.

Ratikassa olis kyllä hyvä jos pystyis tekeen kiertolinjan Koilliskeskuksen ja Jankan kautta. Sinänsä aavistuksen hassu tämä nykyinen linja kun ei käytännössä palvele Jankalaisia ollenkaan.

Tosin sen tekeminen Sammonvaltatien kautta olisi kaikkee muuta kun helppo ja käytännöllinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sinänsä aavistuksen hassu tämä nykyinen linja kun ei käytännössä palvele Jankalaisia ollenkaan.
Jankassa oma auto oli liki välttämättömyys, vaikka suhteellisen inhimillisen matkan päässä keskustasta olikin.

Mitä muuten tulee Tampereella yksityisautoiluun, niin olihan se nyt kesällä kauhistus vaikka kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Kaikki kadut auki ja remppoja ja rakennustyömaita keskustan ympäristö täynnä. Hyvä kun kotiini löysin. Meinannut osata Viinikasta Tammelantorille.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jankassa oma auto oli liki välttämättömyys, vaikka suhteellisen inhimillisen matkan päässä keskustasta olikin.

Mitä muuten tulee Tampereella yksityisautoiluun, niin olihan se nyt kesällä kauhistus vaikka kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Kaikki kadut auki ja remppoja ja rakennustyömaita keskustan ympäristö täynnä. Hyvä kun kotiini löysin. Meinannut osata Viinikasta Tammelantorille.

Hah. Onhan tää joo kun itse majailen tässä Hämeenpuiston huudeilla niin autosta olisi enemmän haittaa kun hyötyä.
Jos omalla autolla Tampereella keskustan läpi ja kosken yli ajaa niin ainoa vaihtoehto on Satakunnankatu ja sitä kautta sit minne haluaa. Sekään ei helpota asiaa kun kaikki poikkikadut on yks suuntaisia ja arpoo saa että mistä kannattaa kääntyä.

Ratikan joutunu testaan pariin otteeseen niin onhan tuo kätevä jos vaihtoehtona on kököttää bussissa. Koilliskeskukseen kyllä pääsee hyvin kun Kaupin Kampukselta lähtee aina samantain bussi siihen suutaan kun ratikka tulee paikalle, sillai näppärä.

Saa nähdä millainen sokkeli Tammelaan tulee kun ne alkaa sitä asemanmäessä Tammelanpuistokadun kulmassa olevaa rotiskoo purkaan ja nyt kun Tammelan Stadion on maan tasalla ja siellä alkaa sitten rakennustyöt. Taitaa Hämeenkadun hoodit olla ainoo remonttivapaa alue seuraavat pari vuotta sitten kun Live-arena on valmis.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ratikassa olis kyllä hyvä jos pystyis tekeen kiertolinjan Koilliskeskuksen ja Jankan kautta. Sinänsä aavistuksen hassu tämä nykyinen linja kun ei käytännössä palvele Jankalaisia ollenkaan.
Janka ei joukkoliikenteen osalta kaipaa muuta kuin matkustajia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Turha toivo. Rautatieaseman eteläpuolinen osa menee tyystin uusiksi. Lisäksi Kannen toinen osa käynnistyy ja sille ne varsinaiset korkeat tornit rakennetaan. Lisäksi Tullin ympäristössä tehdään edelleen ainakin Sumeliuksenkatu 18:lle tulee torni, mahdollisesti myös Kalevantie 3:een.

Jotain tällaista sen haaveillaan olevan aikanaan.

Joo se alue kyllä. Kun ne alkaa sitä Valkoista maisemanpilaajaa purkaan niin se on kans yks työmaa. Mut ne reipas poistuu joksikin aikaa ihan Hämpin läheltä kun saatiin tää ratikka tähän. En tiedä ihan varmaan missä se Sorin Kampuksen pääteasema on mutta kaiketi ihan hallin vieressä.

Jännä myös nähdä millainen stadion kun valmistunee ja miten vaikeuttaa esim autoilua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tossa ylempänä kun on tuosta ratikasta ollut puhetta, niin kyllähän se tullaan jossain vaiheessa tekemään Taysista Linnainmaalle asti. Vielä tulee koittaan se päivä, kun Ruotulan golf -kenttä lähtee vttuun tuosta.
Sille alueelle tulee useille tuhansille asunnot. Se että tapahtuuko se jo tällä vuosikymmenellä vai mennäänkö se 30 luvulle, aika näyttää. Mutta siinä on niin merkittävä "tyhjä alue, eliitin temmellyskenttä", jonka hyödyntäminen on pakko tehdä...
Hatanpään / Härmälä / Pirkkala reitti on varmasti hyvä ratkaisu... Itse näkisin järkevänä toteuttaa siitä poliisitalon nurkakilta reitin Viinikan liikenneympyrän kautta Nekalaan ja siitä Nekalantien vieressä Turtolaan ja siitä aina Kaukajärvelle asti? Turtolassa voisi vaihtaa ratikkaa ja tulla sillä keskustaan, matka lyhenisi huomattavasti ?
 

Glove

Jäsen
Voin kertoo monta. @Czescku ja pari muuta vois saada samalle reissulle ja kun mää tunnen tän kylän melkein joka kolkan niin varmasti pystyn järjestään tarvittavat aktiviteetit joka tyypille.
Tuli minullakin tuossa yksi ihan hyvä syy mieleen. Uuden areenan ensimmäiset pelit. Hartwall Arenallakin olin ihan tuoreeltaa 97 kisoissa niin miksen tulisi sinnekin korkkaamaan uuden hallin. Pitäisi tietysti saada liput sinne. Ei vaan taida olla tarkkaa tietoa milloin ne liput edes tulee myyntiin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuli minullakin tuossa yksi ihan hyvä syy mieleen. Uuden areenan ensimmäiset pelit. Hartwall Arenallakin olin ihan tuoreeltaa 97 kisoissa niin miksen tulisi sinnekin korkkaamaan uuden hallin. Pitäisi tietysti saada liput sinne. Ei vaan taida olla tarkkaa tietoa milloin ne liput edes tulee myyntiin.

Voi olla että ensimmäiset pelit voi olla aika tyyris ja kaaos kokemus kun varmaan sattuneesta syystä sinne voi olla tunkua. Mut joo, samalla reissulla jos saa muutakin sakkia tänne niin voi kehittää muitakin tsydeemejä
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kangasalan aikeista en tiedä

Kun asustelin Kangasalla, pohdin aina, että mahtaisinko jossain kohtaa päästä ratikalla töihin. No, sitten muutin sieltä pois, ja Valkeakoskelle asti tuo ei varmastikaan laajene. Mutta enpä keksinyt kyllä mitään järkevää reittiä, miten tuo ratikkalinja vedettäisiin Kangasalle. Koilliskeskuksesta olisi ehkä mahdollista vetää jotenkin linja Lentolaan, mutta siitä jatkaminen kohti Suoramaa ja keskustaa on jo hankalampaa. Harjun ja valtatien välillä ei juurikaan tyhjää tilaa ole, ja valtatien toisella puolella tulee Kirkkojärvi melko nopeasti tulpaksi. Kangasalantien leventäminen taitaisi myös olla aika mahdoton urakka.

No, onneksi ei tarvitse tuota olla päättämässä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
En kyllä keksi yhtään syytä, miksi tulisin käymään Tampereella.

Heh. Nauran vain siis sille että tuli tuossa mieleeni että voisin tänään lähteä pienelle päiväreissulle johonkin Hämeenlinnan lähelle. Tai ainakin suht lähelle. Sitten tuli Lepaan lisäksi myös Tampere mieleeni. Sitten tulin tänne ketjuun lukemaan sinun kommenttisi.

Tampere on siinä mielessä hyvä paikka pienelle päiväretkeilylle että käytyötililläni on nyt vain noin 52 euroa rahaa joten kovin kalliiseen reissuun ei ole varaa. Välitystilillä on toki sitten kyllä hiukan enemmän rahaa mutta niihin en pääse tosiaan käsiksi niin vain.

Tampereelle ja takaisin ei reissuliput maksaisi ihan hirveästi täältä Hämeenlinnasta. Katsoin nopeasti että vain jotain reilun kympin maksaa liput kun menee Tampereelle Onnibussilla ja tulee illalla takaisin lähijunalla.

Mutta onko Tampereella vielä tosiaan nähtävää minulle joka on siellä käynyt viime vuosina jo muutaman kerran? Ainakin sellaisia luontokohteita olisi näemmä katsastamatta joita en ole vielä nähnyt. Ja nyt tuntuu että nimenomaan nuo luontokohteet kiinnostavat minua. Ja luonnossa kun seikkailee enemmänkin niin ei kai se ole niin riskialtistakaan mahdollisen koronatartunnankaan kannalta?

Ja jos viidestäkympistä menee reilu kymppi matkoihin niin jäisi siihen vielä varaa käydä syömässä jossain. Ei olisi tosiaan paha hinta reissulle varmaan joten ei tuota piipahtamista Tampereella varsinkaan näin kesälomalla kannata sen enempää miettiäkään... Paitsi sitten on tämä hitoksen korona?

Jos haluaa niin saa kertoa hyviä perusteluita sille miksi Tampereelle kannattaisi tehdä nyt päiväreissu tai miksi ei kannata? Ja jos sinne lähtee niin mitä luontokohteita kannattaa käydä tsekkaamassa? Netissäkin on kyllä näemmä jo paljonkin tietoa näistä kohteista.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tamperelaisten osaamisesta kertoo paljon, että heidän pitää tilata uuden Uros-hallinsa jään tekijät Raumalta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tamperelaisten osaamisesta kertoo paljon, että heidän pitää tilata uuden Uros-hallinsa jään tekijät Raumalta.

Tää on kyllä koomista miten turkulaisilla ja sen lähialueilla asuvilla on nykyään niin huono itsetunto kusisen kaupunkinsa suhteen, että pitää kokoajan koittaa keksiä jotain aihetta jolla tulla tähän ketjuun kuittailemaan. Ja sitten nuo kuittailuyritykset ovat niin surkeita, että koko muu Suomi nauraa.

Mee sinne jumikulaariin käymään (jos se edes toimii) sen sijaan, että koitat keksiä näitä onnettomia kuittailuja.

Ja en asu Tampereella, mutta hieno meininki siellä on alueen kehittämisen suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös