Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 886 462
  • 4 118

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Samankaltaisia pohdintoja täällä. Mitsu oli edellisessä talossa eikä moitteen sanaa. No, ehkä se muovin natina ja nakse välillä, mutta sisäyksikkö oli sellaisessa kohtaa, että ei liiaksi haitannut. Noista uusista Mitsuista jossain vaiheessa luin moitteita, että vetää sulatushumppaa ja tehot jää huonoksi. Tiedä sitten mikä on totuus ja olosuhteet kun noin käy. Niben PILPin kaveriksi olisi ihan kätevä saada pumppu lämmitykseen ja tietenkin kesälle hieman helteiden taittoa ja kosteuden poistoa.

Mitsun LN25 on se pumppu, jossa tuota sulatussyklin ongelmaa on ollut. Tosin itselläkin on asunnossa kaksi tuollaista, eikä kummassakaan ole ollut ongelmia sulatustenkaan kanssa.

Toshibat myös pääsääntöisesti ihan laatuvehkeitä. Itse valitsin Mitsut ihan fiilispohjalta + sen takia, että kaukosäädin vaikutti laadukkaammalta.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitsun LN25 on se pumppu, jossa tuota sulatussyklin ongelmaa on ollut. Tosin itselläkin on asunnossa kaksi tuollaista, eikä kummassakaan ole ollut ongelmia sulatustenkaan kanssa.

Toshibat myös pääsääntöisesti ihan laatuvehkeitä. Itse valitsin Mitsut ihan fiilispohjalta + sen takia, että kaukosäädin vaikutti laadukkaammalta.

Ja nimenomaan LN- sarjan ensimmäisessä versiossa ollut tuota sulatusongelmaa. LN- sarja on jo tovin (ainakin Scanofficella) ollut jo V2 sarjaa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
AY- mallisarja on Mitsubishin lämmittävistä malleista heikoin nimenomaan lämmitysarvoissa. Ihan hyvä peruspumppu tuokin, mutta jos arvostat parempia lämmitysominaisuuksia, niin ota Mitsulta vaikkapa FT- mallisarjan pumppu. Hintaluokka kuitenkin aika lailla sama.


AY sarja valikoitui fyysisten mittojen takia. Sen verran ahdas väli, että FT sarja ei mahdu tuohon ilman pientä purkuhommaa. Lämmityksen tueksi löytyy myös takka ja eipä tuossa paljoa rintamamiestalon yläkerrassa paljon lämmitettäviä neliöitä ole ja muutenkin tykkää nukkua aika viileässä. Viilennykseen tuota varmaan eniten tulee käytettyä, kun meinaa olla aikamoinen pätsi tuo yläkerta kesäisin.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
AY sarja valikoitui fyysisten mittojen takia. Sen verran ahdas väli, että FT sarja ei mahdu tuohon ilman pientä purkuhommaa. Lämmityksen tueksi löytyy myös takka ja eipä tuossa paljoa rintamamiestalon yläkerrassa paljon lämmitettäviä neliöitä ole ja muutenkin tykkää nukkua aika viileässä. Viilennykseen tuota varmaan eniten tulee käytettyä, kun meinaa olla aikamoinen pätsi tuo yläkerta kesäisin.

Ok, tuo selittää valintaa. AY on tosiaan sen nelisen senttiä kapeampi. Toisaalta FT on pari senttiä matalampi, jos on korkeuden kanssa tiukkaa.
Varmasti AY ajaa asiansa tuossa paikassa.
 

Veijari

Jäsen
Kellään kokemusta Toshiban lämpöpumpuista? Tarjous pöydällä Mitsusta ja Toshibasta. Hinta käytännössä sama. Tämä tulisi yläkertaan makuuhuoneiden lämmitykseen ja viilennykseen. Alakerrassa Mitsun pumppu, mikä on jo aika iäkäs, mutta toimii varsin hyvin. Tämä taitaa kallistaa valintani Mitsuun, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia Toshiban pumpuista. Aika vähän noita näkee ihmisten pihoissa.

Mallit siis:
Toshiba Aurora + 25
Tai
Mitsubishi Electric AY 25
Onko eroja äänitasossa? Meinaan vaan jos sisäyksikkö on makuuhuoneessa tai lähellä sitä niin antaisin tuolle ehkä eniten painoarvoa.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko eroja äänitasossa? Meinaan vaan jos sisäyksikkö on makuuhuoneessa tai lähellä sitä niin antaisin tuolle ehkä eniten painoarvoa.

Speksien mukaan nopeasti katsottuna Mitsu näyttäisi hieman hiljaisemmalta. Aika pienet erot.

Oleellisin asia olisi tietää lämmityskäytöllä, paljonko äänitaso on sulatustoiminnalla. Siirryttäessä R32 pumppuihin tuntuu, että eniten tulee ihmettelyä sulatuksen aikaisista äänitasoista, eikä oikeastaan siitä varsinaisesta käyntiäänestä.
 

444

Jäsen
Kellään kokemusta Toshiban lämpöpumpuista? Tarjous pöydällä Mitsusta ja Toshibasta. Hinta käytännössä sama. Tämä tulisi yläkertaan makuuhuoneiden lämmitykseen ja viilennykseen. Alakerrassa Mitsun pumppu, mikä on jo aika iäkäs, mutta toimii varsin hyvin. Tämä taitaa kallistaa valintani Mitsuun, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia Toshiban pumpuista. Aika vähän noita näkee ihmisten pihoissa.

Mallit siis:
Toshiba Aurora + 25
Tai
Mitsubishi Electric AY 25
Mulla on sekä Mitsu että Toshiba. Jälkimmäisen mallia en muista, Mitsu on LN25. Mitsun hyvä puoli on säätömahdollisuus etänä, mikä on paljon yksinkertaisempaa kuin kaukosäätimen kanssa kikkailu. Toshibassa tuota ei ollut, toisin kuin olin kuvitellut, ja ylimääräinen pulikka olisi maksanut aivan liikaa jälkikäteen. Siis varmasti saman verran kuin yhtaikaa hankittuna, mutta silti. Molemmat hoitavat leiviskänsä eli lämmittää ja viilentää, Mitsussa inan verran parempi hyötykerroin lämmityksessä, ei olennaisesti. Asennushetkellä ei ollut valinnanvaraa, koska Mitsut olivat loppu, mutta silloinkin olisin valinnut sen. Ihan jo siksi, että samalla äpillä olisi voinut hallinnoida molempia.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itse asennutin syksyllä 2022 Mitsun RW35 mallin. Mitään muuta en muuttanut, mutta sähkön kulutus tippui 5000kWh vuositasolla pelkästään sillä. Kyseessä 134m2 okt suorasähköllä vastuksilla lattiassa, sekä varaavalla takalla. Ostin silloin tuon, kun myyjät suosittelivat tuota mallia tähän taloon. Toinen vaihtoehto olisi ollut jokin Toshiban pumppu, en enää muista mikä. Uskon että hyvän saat valitset kumman tahansa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kellään kokemusta Toshiban lämpöpumpuista? Tarjous pöydällä Mitsusta ja Toshibasta. Hinta käytännössä sama. Tämä tulisi yläkertaan makuuhuoneiden lämmitykseen ja viilennykseen. Alakerrassa Mitsun pumppu, mikä on jo aika iäkäs, mutta toimii varsin hyvin. Tämä taitaa kallistaa valintani Mitsuun, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia Toshiban pumpuista. Aika vähän noita näkee ihmisten pihoissa.

Mallit siis:
Toshiba Aurora + 25
Tai
Mitsubishi Electric AY 25
Minulle asennettiin syksyllä Toshiba Premium+ 25 ja hyvin on puskenut lämmintä koko talven kovista pakkasista huolimatta. Wifillä pystyy säätelemään etänä ja sitä kautta näkee myös kämpän lämpötilan. Laite on olohuoneessa ja todella hiljainen.

Mitsusta ei ole kokemusta ja Sanyo joka on eteisessä on niin vanha ettei kannata vertailla.

Edit. Kun tässä kirjoitusvirheitä korjailee, niin samalla voisi sanoa, että asentajan mukaan Mitsu tarvitsee erillisen sähkön ulkoyksikölle ja Toshibassa sinne vedetään sähkö sisäyksiköltä kylmäputkien mukana. En tiedä onko legendaa, mutta noin loihi lausumaan...
 
Viimeksi muokattu:

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulle asennettiin syksyllä Toshiba Premium+ 25 ja hyvin on puskenut lämmintä koko talven kovista pakkasista huolimatta. Wifillä pystyy säätelemään etänä ja sitä kautta näkee myös kämpän lämpötilan. Laite on olohuoneessa ja todella hiljainen.

Mitsusta ei ole kokemusta ja Sanyo joka on eteisessä on niin vanha ettei kannata vertailla.

Edit. Kun tässä kirjoitusvirheitä korjailee, niin samalla voisi sanoa, että asentajan mukaan Mitsu tarvitsee erillisen sähkön ulkoyksikölle ja Toshibassa sinne vedetään sähkö sisäyksiköltä kylmäputkien mukana. En tiedä onko legendaa, mutta noin loihi lausumaan...

Mitsussa syöttö menee tosiaan ulkoyksikön kautta, kuten lähes kaikissa ilpeissä nykyään. Aika yllättävää, jos Toshibassa ei näin ole.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mitsussa syöttö menee tosiaan ulkoyksikön kautta, kuten lähes kaikissa ilpeissä nykyään. Aika yllättävää, jos Toshibassa ei näin ole.
Ainakin omassa Toshibassa ulkoyksikölle vedettiin sähköt, ja sieltä sitten sisäyksikölle putkien kanssa samaa kourua. Ei kai mikään noista kahdella eri sähköllä toimi? Tuo sisäyksikkö kun ei kauheasti virtaa vaadi, niin tuntuisi jotenkin oudolta, että sähkö tuotaisiin siihen ja vietäisiin vielä ulkoyksikköön.

Sen verran noihin muihin kommentteihin, että ainakin omaan Toshibaan olen ollut tyytyväinen, tosin se on vain viilentävä pumppu. Kun sitä käyttää kesällä jatkuvasti, niin melutaso on hyvinkin siedettävä. Olen saanut tuon säädettyä ihan riittävän tarkasti pelkällä ajastimella, ja (kallista) wifipalikkaa en tuohon ole osannut kaivata. Toki mulla rivitalo, joten kesällä kun aurinko siirtyy tiettyyn kohtaan, alkaa paistaa eteläikkunoista sisälle ja silloin pumppu menee päälle. Jos aurinko paistaa monelta seinältä, niin joutunee ajamaan ainakin pidempään, jos ei koko valoisaa aikaa. Toki siis noi wifihommat on sellaisia, että jos pumppu on pääasiallinen lämmityslähde, niin silloin ehdottomasti suosittelen wifiä, ainakin maalämpöä tulee itse seurattua aktiivisesti wifin kautta (toki maalämpöpumppu on teknisessä tilassa jonne pitää mennä ulkokautta).
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin omassa Toshibassa ulkoyksikölle vedettiin sähköt, ja sieltä sitten sisäyksikölle putkien kanssa samaa kourua. Ei kai mikään noista kahdella eri sähköllä toimi? Tuo sisäyksikkö kun ei kauheasti virtaa vaadi, niin tuntuisi jotenkin oudolta, että sähkö tuotaisiin siihen ja vietäisiin vielä ulkoyksikköön.

Vanhemmissa ilpeissä ei ole mitenkään harvinaista, että sisäyksikkö lyöty pistotulpalla seinään ja siitä johto ulos. Nykyään tosiaan aika lailla kaikilla ohje on, että syöttö ulos.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vanhemmissa ilpeissä ei ole mitenkään harvinaista, että sisäyksikkö lyöty pistotulpalla seinään ja siitä johto ulos. Nykyään tosiaan aika lailla kaikilla ohje on, että syöttö ulos.
Mun mielestä tonne vedettiin jopa voimavirta, joten ihan pistotulpalla ei ainakaan tuo viilennyslaitekaan toimisi, tuskin lämmitys. Tuon asennuksesta on n. 6 vuotta aikaa, aikalailla ensimmäisiä R32 -laitteita oli silloin.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestä tonne vedettiin jopa voimavirta, joten ihan pistotulpalla ei ainakaan tuo viilennyslaitekaan toimisi, tuskin lämmitys. Tuon asennuksesta on n. 6 vuotta aikaa, aikalailla ensimmäisiä R32 -laitteita oli silloin.

Aika kovat on vedot, jos puhutaan ilmalämpöpumpuista. Aika isokin ilppi menee vielä 1x16A sulakkeella ja pienemmät omakotitalolaitteet 1x10A.

Veikkaan, että puhut nyt ilma-vesipumpusta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Aika kovat on vedot, jos puhutaan ilmalämpöpumpuista. Aika isokin ilppi menee vielä 1x16A sulakkeella ja pienemmät omakotitalolaitteet 1x10A.

Veikkaan, että puhut nyt ilma-vesipumpusta.
Ei, kyllä toi on vaan ilppi. Mutta siitä en mene tosiaankaan takuuseen, että vedettiinkö tuonne voimavirta, ja oliko siinä tausta-ajatuksena se, että samaan vetoon voisi sitten nykäistä porealtaan joskus tulevaisuudessa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mitsussa syöttö menee tosiaan ulkoyksikön kautta, kuten lähes kaikissa ilpeissä nykyään. Aika yllättävää, jos Toshibassa ei näin ole.
Näkyy lukevan manuaalissa, että voidaan valita yhdistettäväksi sisäyksikköön tai ulkoyksikköön. Eli Mitsussa ei ole valintaa ilmeisesti ja siitä puhui.
 

Hakki#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Ainakin omassa Toshibassa ulkoyksikölle vedettiin sähköt, ja sieltä sitten sisäyksikölle putkien kanssa samaa kourua. Ei kai mikään noista kahdella eri sähköllä toimi? Tuo sisäyksikkö kun ei kauheasti virtaa vaadi, niin tuntuisi jotenkin oudolta, että sähkö tuotaisiin siihen ja vietäisiin vielä ulkoyksikköön.

Sen verran noihin muihin kommentteihin, että ainakin omaan Toshibaan olen ollut tyytyväinen, tosin se on vain viilentävä pumppu. Kun sitä käyttää kesällä jatkuvasti, niin melutaso on hyvinkin siedettävä. Olen saanut tuon säädettyä ihan riittävän tarkasti pelkällä ajastimella, ja (kallista) wifipalikkaa en tuohon ole osannut kaivata. Toki mulla rivitalo, joten kesällä kun aurinko siirtyy tiettyyn kohtaan, alkaa paistaa eteläikkunoista sisälle ja silloin pumppu menee päälle. Jos aurinko paistaa monelta seinältä, niin joutunee ajamaan ainakin pidempään, jos ei koko valoisaa aikaa. Toki siis noi wifihommat on sellaisia, että jos pumppu on pääasiallinen lämmityslähde, niin silloin ehdottomasti suosittelen wifiä, ainakin maalämpöä tulee itse seurattua aktiivisesti wifin kautta (toki maalämpöpumppu on teknisessä tilassa jonne pitää mennä ulkokautta).
Meillä on ollut 1,5 käytössä Toshiba Premium + 35 ja siihen vedettiin sähköt samalla lailla eli ulkoyksikköön ja siitä putkikourussa sisäyksikköön.
Sisäyksikkö on olohuoneessa ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen. Ei ole kokemusta muista laitteista, mutta tämä vaikuttaisi olevan hiljainen.
Mitsusta jäi mieleen myyjän kommentti, että sen ulkoyksikkö resonoi herkästi jos se asennetaan seinätelineeseen. Suositteli Mitsulle maatelinettä. Vertailtiin Mitsua ja Toshibaa ja myyjän suosituksesta päädyttiin Toshibaan.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Meillä on ollut 1,5 käytössä Toshiba Premium + 35 ja siihen vedettiin sähköt samalla lailla eli ulkoyksikköön ja siitä putkikourussa sisäyksikköön.
Sisäyksikkö on olohuoneessa ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen. Ei ole kokemusta muista laitteista, mutta tämä vaikuttaisi olevan hiljainen.
Mitsusta jäi mieleen myyjän kommentti, että sen ulkoyksikkö resonoi herkästi jos se asennetaan seinätelineeseen. Suositteli Mitsulle maatelinettä. Vertailtiin Mitsua ja Toshibaa ja myyjän suosituksesta päädyttiin Toshibaan.
Mulla toi ulkoyksikkö resonoi hiukkasen, mutta sen saa pienellä tönimisellä loppumaan kyllä aina hetkeksi. Tuo on nyt sellaisten kumien läpi terassiin pultattuna, mietin että oliskohan jotain parempaa tärinänvaimennusta olemassa? Ei se sinänsä terassiin tärise, mutta ärsyttää tuotakin potkia parin tunnin välein.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Meillä on ollut 1,5 käytössä Toshiba Premium + 35 ja siihen vedettiin sähköt samalla lailla eli ulkoyksikköön ja siitä putkikourussa sisäyksikköön.
Sisäyksikkö on olohuoneessa ja olen ollut laitteeseen tyytyväinen. Ei ole kokemusta muista laitteista, mutta tämä vaikuttaisi olevan hiljainen.
Mitsusta jäi mieleen myyjän kommentti, että sen ulkoyksikkö resonoi herkästi jos se asennetaan seinätelineeseen. Suositteli Mitsulle maatelinettä. Vertailtiin Mitsua ja Toshibaa ja myyjän suosituksesta päädyttiin Toshibaan.

Mulla on vanhempi mitsu maatelineellä, eikä pidä oikein minkäänlaista resonoinnista johtuvaa ääntä. Tän uudenkin pumpun ajattelin maatelineellä ottaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä Fujitsun ilmalämpöpumppu, ikää tosin jo reilut 13 vuotta. Sähköt yhdistetty sisäyksiköstä ulkoyksikköön. Ulkoyksikkö seinätelineessä eikä resonoi yhtään, ilmeisen hyvät vaimenninkumit.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä Fujitsun ilmalämpöpumppu, ikää tosin jo reilut 13 vuotta. Sähköt yhdistetty sisäyksiköstä ulkoyksikköön. Ulkoyksikkö seinätelineessä eikä resonoi yhtään, ilmeisen hyvät vaimenninkumit.

Mahdolliseen resonoimiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin kumit. Hyvät ja ei liian kovat kumit ovat toki hyvät ja ehkäisevät ääniä.

Nämä ääniasiat ovat välillä myös vähän henkimaailman juttuja. Toinen hädin tuskin kuulee äänen, toiselle se on häiritsevä. Jossain paikassa vastaavassa talossa seinäteline aiheuttaa resonointia, toisessa ei. Maatelineellä urakoitsija suojaa omaa selustaa ja saa vähemmän reklamaatioita. Siksi maatelineen käyttö on aika paljon yleistynyt.

Taloyhtiöissä maateline on usein nykyään jo sääntönä.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä onko aivan sopivin ketju mutta kysäistään täällä.

Toiminnassa VILP Nibe Polar VVM320R sisäyksikkö ja F2120-8 ulkoyksikkö. Vuoden alusta siirryttiin pörssisähköön ja tänään yhdistin vihdoin pumpun nettiin.

Aluksi rekisteröin Nibe Uplinkkiin ja otin sitten Smart Price Adaption käyttöön ja homma pelitti mallikkaasti.

Nibe Uplink suositteli softan päivitystä ja teinkin molempien yksiköiden päivitykset ja ne meni sisään moitteetta. Uusien päivitysten jälkeen kone vaati rekisteröitymistä myUplinkkiin joka on uudempi alusta.

Tässä alustassa ongelmaksi koitui se että nyt en saa sähkön hinnaksi valittua mitään muuta kuin Åland ja valuutaksi Öre? Hinnat ei pidä Suomen spot hintoihin joten homma ei pelistä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko löytynyt fixiä?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on CTC mutta samaa konsernia. Tässä piti pumpun asetuksista valita maa Suomi, ja sitten tarjosi oikeaa hintaa. Se piti valita erikseen vaikka valikkojen kieli oli jo suomeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös