Taksikuskit

  • 242 046
  • 1 401

scholl

Jäsen
Kiitoksia informaatiosta. Tyypillistä muuten lättäpäille, että ketjun otsikko vesitettiin typeräksi ja mitäänsanomattomaksi. Samahan kävi Tarja Halonen -ketjulle.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä ole hetkeen (tuskin koskaan) nähnyt niin holtitonta ja hengenvaarallista toimintaa taksikuskilta kuin mitä näin tuossa 1,5 tuntia sitten. Taksikuski tuli paikallisen Näsin ABC:n pihasta hirveää vauhtia edestäni ja kääntyi vasemmalle. Minä olin ajamassa etuajo-oikeutettua tietä ja jos olisin ollut viisi-kymmenen metriä pidemmällä, niin kaipa siinä olisi henki mennyt. Niin kova vauhti sillä taksikuskilla oli ja mitään hän ei varonut. Harmi, etten saanut rekisterikilvestä selvää. Kaikki tapahtui aika nopeasti ja vaikka olisin saanut rekisterikilvestä selvää, niin tuskinpa olisi minun sanani painanut mitään, sana sanaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Harmi, etten saanut rekisterikilvestä selvää. Kaikki tapahtui aika nopeasti ja vaikka olisin saanut rekisterikilvestä selvää, niin tuskinpa olisi minun sanani painanut mitään, sana sanaa vastaan.

Milloinkohan nämä venäläisten (ja aasialaisten) kyttäyskamerat kojelaudalla yleistyvät Suomessa. Suomalaisetkin osaa jo aika hyvin kuvata koko ajan kaikkea, mutta oman ajoneuvon ajamisen kuvaamista ei ole vielä jostain syystä keksitty. Ei luulisi niiden laitteiden kovin kalliita olevan eli ei ainakaan siitä pitäisi olla kiinni.
 

Gneisenau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Metropolitans
Ymmärrän että taksikuskeilla on kiire mutta se ei saisi näkyä liikennekäyttäytymisessä näin rajusti. Asun alueella jossa on paljon lapsia, silti noilla pienillä sivuteillä taksikuskit tuntuvat surutta ajavan törkeää ylinopeutta pelaten turhan kovilla panoksilla. Alan paremmin ymmärtää ammattikuljettajaa joka totesi "on ammattikuljettajia ja sitten on taksikuskeja".
 

kaspeerk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pittsburgh
Muutaman sanasen voisi kirjoittaa itse kun tulee rahoitettua opiskelut taksia ajamalla.

Pitkäpinnaisuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista mitä alalla tarvitaan. Välillä on hiljaista, välillä asiakkaat on ärsyttäviä, välillä liikenne on tukossa jne. Näistä on kuitenkin aivan turha hermostua ja tehdä omaa oloa epämukavaksi. Ikinä en ole joutunut heittämään asiakasta ulos autosta vaikka mitä hiihtäjää on vastaan tullutkin jo.

Vaikka asiakkaille hinnat näyttäytyvätkin korkeina, ei ne sitä ole enää siinä vaiheessa kun palkat tulevat tilille. Tuntipalkka vaihtelee huomattavasti vuoron ajankohdan mukaan (lauantaiyö vs sunnuntaiaamu). Palkkaushan on alalla puhdas provikka, n. 33-38% nettotulosta. Ajoittain menee itkeä vai nauraa -ketjun puolelle kun koko vuoro koostuu pitkistä odotusajoista ja lyhyistä keikoista. Ei siinä silloinkaan auta muu kuin yrittää hymyillä ja palvella asiakas kunnialla.

Toisaalta auton ajaminen on leppoista hommaa ja vilkkaina päivinä liksaa tulee. Taksin ajaminen sopii hyvin opiskelujen oheen (koska silloin saa myös opintotuet eikä joudu niin paljon miettimään tulorajoja). Töitä löytyy varsinkin isoissa kaupungeissa aina ja joustavasti.

Alalla on paljon erinomaisia kuskeja ja asiakaspalvelijoita, jotka osaavat jättää asiakkaille hyvän mielen kyydeistä. Valitettavasti mukaan mahtuu myös sen luokan mestareita, että hirvittää.

Sitten vielä loppuun muutama pro tipsi asiakkaille:
- Osoitetta kertoessa (varsinkin pienemmät tiet) kannattaa mainita myös kaupunginosa, helpottaa kummasti kun ei tarvitse suuntaa alkaa arpomaan ihan ensimmäisenä
- Viikonloppuöinä tolpilla ollessa jonoa kannattaa kävellä muutama sata metriä vastaan autoja. (Esimerkiksi Kampissa kävelee Ruoholahden suuntaan). Aina joku pysähtyy kuitenkin. Kannattaa myös katsoa, että on oikella puolella tietä. Autot eivät tietenkään aja tyhjänä ytimestä poispäin.
 

Baldrick

Jäsen
Kylläpä nuo Jyväskylässäkin tolpalle käskevät ja kunnioittavat kollegoiden kesken jonojärjestelyä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Minulla ei ole kokemusta kuin asiakkaan roolista, mutta ilmeisesti tämä on paikkakuntakohtaista? Ainakin Turun seudulla asuessani joskus koitettiin tätä kikkaa, takseja meni ohi 30 minuutin aikana tyhjänä n. 15-20 kappaletta, osa varmaan toiseenkin kertaan. Sitten yksi pysähtyi ja sanoi ystävällisesti: "jos taksin haluatte niin menkää tolpalle odottamaan, me ei saada ottaa jonon ohi." No joo, tietysti kuten sanoitkin aina joku pysähtyy, mutta sitten sopii miettiä mikä on kohtuullinen aika sitä yhtä "rikkuria" odottaa vai saisiko ruuhka-aikaan tolpalta jo nopeammin.

@kaspeerk in mainitsema kikka Stadissa varsinkin Länsiväylän suuntaan kyllä toimii. Mä dalsin sen harvoin kun pitkien taksijonojen aikaan ytimessä olen yleensä Tieto-Nikkarin kohdalle ja aina siinä on auto pysähtynyt. Kysyinkin tästä joskus kuskilta ja kyllä se ainakin kertoi mielellänsä siitä pokan ottavan kyytiin. Tänä vuonna ei tosin ole vielä tälle tarvetta ollut, eli en sitten tiedä, jos jonohierarkiaa on kiristetty.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Sen verran täytyy antaa joidenkin rehellisyyteen liittyvää noottia, että joskus harvoin taksiin noustessa on ollut taksassa valmiina muutamia euroja yli aloitusmaksun ja mittari lyöty liikkeelle lähdettäessä hetkeksi paussille "kompensoimaan" tuota. Sitten samalla reitillä, liikenteellä, ajalla, matkustajamäärällä jne. identtinen matka on ollut 1-2 euroa halvempi, kun mittari on lähtenyt oikeista lukemista, joten ikinä tuota pausea ei ole pidetty tarpeeksi kauaan päällä. Ja puhutaan ihan muutaman kilometrin matkasta. Täytyy varmaan seuraavaksi vaatia sen nollaamista ennen ajon alkamista, vaikka suht pienistä summista onkin kyse.

Tämähän on jäänne menneeltä ajalta. Joskus kauan sittenhän luokseajo oli maksullinen, ainakin oman kunnan alueella. Ainakin Helsingissä taksikuskit, tai ainakin osa heistä, ryhtyi sitten harrastamaan sitä, että viikonloppuöinä ja muina ruuhka-aikoina laitettiin puntari soimaan kunnanrajalla ja keskustassa kysyttiin tolpalla, olitko sä tilannut tän. Hetken aikaa tätä leikkiä sitten katsottiin, kunnes eduskunta muutti sääntelyä siten, että luokseajo ei enää ollutkaan maksullinen. Nykypäivänä tiedän harrastettavan ainakin sitä, että ns. hukka-ajoja ei enää nollata, vaan laitetaan odotusaika seuraavan asiakkaan maksettavaksi. Kun autoon astuva asiakas ihmettelee puntarissa jo valmiiksi olevaa hintaa, ilmoitetaan tosiaan, että ajaa hetken matkaa puntari paussilla. Kaupunkialueella vaan saa ajaa melko pitkän matkan ennen kuin se muutama euro hintaa lisää tulee. Kovin suurta meteliä en kuitenkaan tuosta suosittele nostamaan, ainakaan ruuhka-aikoina, sillon kun voi kulua melko pitkä aika seuraavaa taksia odotellessa.

Jonojen välttämisestä Stadissa pitkälti samaa mieltä @kaspeerk kanssa. Jos olet aivan ytimessä, niin ei muuta kuin töppöstä toisen eteen ja kättä pystyyn. Toki sillä rajoituksella, että ei kannata kävellä hyvin vetäviä tolppia pidemmälle. Oman kokemuksen mukaan parhaat tolpat Helsingissä ruuhka-aikana ovat museokatu, hakaniemen tori ja Lapinlahdenkatu. Kaikki kolme verrattain lähellä ydinkeskustaa ja kaikille kolmelle tulee uusia autoja tasaisena virtana.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lähes kolmannes tehovalvonnassa tarkastetuista taksifirmoista kärähti harmaasta taloudesta, uutisoi YLE.

Yksi taksinkuljettajien ja taksiyrittäjien käyttämä argumentti taksilupajärjestelmän puolesta ja mm. Uber-kyytejä vastaan on ollut juuri se, että luvanvaraiset taksit maksavat veronsa yhteiskunnalle. On toki tiedetty jo ikiajat, etteivät maksa täysimääräisesti, joten taksiluvan haltijoiden huoli veroeuroista on monen kohdalla silkkaa jeesustelua. Osittaisen poikkeuksen muodostavat koulukyytejä ja vastaavia paljon ajavat taksikuskit ja -firmat, joiden on hankala kusettaa verottajaa näiden ajojen suhteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juu ei yllä oleva kovasti yllättä ja samaan hengen vetoon voi faktana kertoa kun näitä taksisuhareita lähipiirissä on että siellä kyllä ajetaan surutta ympäri kellon parilla kuskilla vaikka duunia olisi helposti kolmellekin. Tuntuu olevan aika yleinen tapa että vain kaksi renkiä ja ajavat puolet vuorokaudesta 12 tuntia näin kärjistäen. Ei siinä mitään ylitöitähän eli lisätulojahan nämä tietää kuskille melkein joka päivä ja siten moni tuttu on alalle jäänytkin, kehuskelevat ajavansa 5pv viikossa pidempää päivää ja tienaavat enemmän kuin entisessä elämässä ok palkkaisessa toimistoduunissa.

_
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuten jutussa mainitaan, kohteet on tarkoin ja ennakkoon valittu. Epäilempä, että mikäli randomilla alalta otetaan 180 yrittäjää, niistä 60% ei harrasta harmaata taloutta. Se on suuremmissa määrin tehty todella hankalaksi.
Työaikalakia mistä yllä mainitaan, taas rikotaan surutta. Ei tällä alalla työaikalain puitteissa saa edes voita leivän päälle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkoitin helsingissä, että omistaja tienaa luokkaa 60-70k€ vuodessa, mikä on mielestäni tollasesta duunista liikaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tarkoitin helsingissä, että omistaja tienaa luokkaa 60-70k€ vuodessa, mikä on mielestäni tollasesta duunista liikaa.
Ja tienaa yleisestikin enemmän jos on vain kaksi renkiä eikä kolme, tai peräti vain yksi ja isäntä ajaa itsekin. Pienessä koossa tuossa näkyy samat kuviot kuin muillakin aloilla jotka haluaa tuottoa bisneksestään. Vähemmällä porukalla tehdään työmäärä josta olisi jakaa isommallekin porukalle, säästetään kuluissa, saadaan enemmän voittoa ja win-win siinä mielessä että kuskitkin saa niitä ylimääräisiä tunteja(eli lisää rahaa) suunnilleen joka päivä ja sehän kelpaa heille. Tämän vuoksi tähän ei juurikaan puututa koska kaikki bisneksen sisällä tyytyväisiä.
Monella muulla alalla tämä tarkoittaa sitä että tehdään enemmän hiki hatussa se 8 tuntia duunia kun porukkaa pienennetään osakkeenomistajien iloksi.

_
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tarkoitin helsingissä, että omistaja tienaa luokkaa 60-70k€ vuodessa, mikä on mielestäni tollasesta duunista liikaa.

Jos Helsingissä tienestit ovat tota luokkaa, niin mikä sun mielestä olisi sopiva tienesti kyseisestä hommasta? Pienillä paikkakunnilla tienestit ovat jo nyt huomattavasti pienemmät, joten mikä se tilanne olisikaan jos Helsingin liksat "laskettaisiin" sulle sopivaksi.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos Helsingissä tienestit ovat tota luokkaa, niin mikä sun mielestä olisi sopiva tienesti kyseisestä hommasta? Pienillä paikkakunnilla tienestit ovat jo nyt huomattavasti pienemmät, joten mikä se tilanne olisikaan jos Helsingin liksat "laskettaisiin" sulle sopivaksi.
En nyt mitenkään halua väheksyä, mutta jos autolla ajamisesta maksetaan 70k vuodessa niin kyllä jotain on pielessä.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En nyt mitenkään halua väheksyä, mutta jos autolla ajamisesta maksetaan 70k vuodessa niin kyllä jotain on pielessä.

Tässä hain takaa sitä, että parhaimmillaan tienestit voivat toki olla tuota luokkaa jossain Helsingin kokoisessa kaupungissa. Itse ajan taksia huomattavasti pienemmällä paikkakunnalla ja tuollaisiin lukuihin ei päästä lähellekään. Tälläkin hetkellä kuukauden työtunnit yli 200h, joten hieman pelottaa, että kuinkan paljon niitä tunteja täytyy jatkossa kuluttaa ratin takana. Olisi se kivaa joskus olla perheen kanssa kotonakin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se homma niin herkkua ole. Autoille on määrätty tunteja se 260-300 kuukauteen ja yleensä nuo ajetaan isäntä-renki kaksikon voimin. Usein niin, että yrittäjä itse kellottaa lähemmäs 200h ja renki ajaa sitten kahdelle eri työnantajalle toisen 100+100h. Keskelle viikkoa onnistuu järkkäämään vapaita, mutta jos tienesteille haluaa, on ajettava vähintään 3 viikonloppua kuukaudessa. Muutenkin työvuorot ovat 8-12 tuntisia ja aamua-päivää-iltaa-yötä sekaisin. Tuo on asia, jota säännöllisessä päivätyössä käyvä ei ymmärrä.

Itse en alaan ole koskaan sotkeentunut, mutta yksi hyvä tuttu siinä oravanpyörässä on ollut 2000-luvun alusta. On harvinaisen veemäistä sovitella vapaa-ajan juttuja, kun kaveri tuntuu olevan aina töissä ja perheasiat sitten siihen päälle.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
En nyt mitenkään halua väheksyä, mutta jos autolla ajamisesta maksetaan 70k vuodessa niin kyllä jotain on pielessä.
Onhan se vähän niin, ettei Suomessa oikein sopis tienata mistään mitään. Tai jos tienaa, niin aina joku kateellinen parkuu.
Ei muuta kuin koittamaan, kuinka namia duunia on ja tekemään "helppoa rahaa".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Helsingissä tienestit ovat tota luokkaa, niin mikä sun mielestä olisi sopiva tienesti kyseisestä hommasta? Pienillä paikkakunnilla tienestit ovat jo nyt huomattavasti pienemmät, joten mikä se tilanne olisikaan jos Helsingin liksat "laskettaisiin" sulle sopivaksi.
Kysymyksesi sisältää oletuksen, että pienten paikkakuntien tienistit ovat jossain riippuvuussuhteessa helsinkiin jotenkin automaattisesti. No nyt toki näin on, kun ala on säännelty. Oletus ilmeisesti sisältää myös sen, että taksit ovat saman hintaisia joka paikassa, vaikka luonnollisesti näin ei kuulu olla. Taksikyyti on eri arvoinen korvesta korpeen kuin metroasemalta toiselle. Nämä ovat juuri sellaisia asioita jotka ovat sieltä syvältä kepun puolueohjelmasta missä kaupunkilainen maksaa taksistaan ylihintaa, että maalla on mukavaa. Jos maaseudun takseja halutaan tukea, niin se tuki pitää maksaa suoraan valtion kassasta kuskille, että se suostuu ajamaan sitä autoa, mutta kukaanhan ei tee sellaista poliittista päätöstä, paitsi kepu tietenkin. Nykytilanne on tulonsiirto kaupunkilaiselta maalle ja valitettavasti vain yksi sellainen ja loistava esimerkki suomalaisesta systeemistä mikä tekee tästä maasta taloudellisen katastrofin. Kepu on kuitenkin oikeistopuolue noin omasta mielestään, mutta toki kaikki kaupunkien asiat tehdään maaseudun ehdoilla. Nykyinen kuntaministeri on muuten todennut, että hänellä ei ole halua edistää kaupunkien asioita.

Sekä maalaisen, että kaupunkilaisen taksikuskin oikea palkka on se, minkä markkinat suostuvat maksamaan. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi ja suosittelen sen kokeilua niin takseissa, apteekeissa kuin viinakaupassakin.

Tälläkin hetkellä tuossa taksitolpalla parin kilsan päässä on vähintään viisi autoa jonossa. Niistä joku tulee hakemaan minut siihen viereiseen baariin jos maksan siitä jotain 15 euroa. Hinta on täysin idiootti ja kävelen mielummin. Oikea hinta olisi kolmannes tuosta, mutta he toki joutuisivat ajamaan kolme kertaa enemmän ja aikaa puhua bemuista ja meseistä tolpalla jäisi vähemmän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se vähän niin, ettei Suomessa oikein sopis tienata mistään mitään. Tai jos tienaa, niin aina joku kateellinen parkuu.
Ei muuta kuin koittamaan, kuinka namia duunia on ja tekemään "helppoa rahaa".
Mitä huumeita käytät? Ei minua kiinnosta lähteä töihin taksikuskin palkalla, eikä varsinkaan ajaa taksia. Suomessa on kuitenkin tietääkseni kymmeniä tuhansia ihmisiä ilman työtä ja aika monella niistä on ajokortti ja auto, mutta yhteiskunta on sitä mieltä, että heidän on parempi olla kotona minun rahoilla kuin heittää minut baariin minun rahoilla.

Missä muuten sanoin, että kyseessä on helppo raha ja miksi sen pitäisi sitä olla?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se homma niin herkkua ole. Autoille on määrätty tunteja se 260-300 kuukauteen ja yleensä nuo ajetaan isäntä-renki kaksikon voimin. Usein niin, että yrittäjä itse kellottaa lähemmäs 200h ja renki ajaa sitten kahdelle eri työnantajalle toisen 100+100h. Keskelle viikkoa onnistuu järkkäämään vapaita, mutta jos tienesteille haluaa, on ajettava vähintään 3 viikonloppua kuukaudessa. Muutenkin työvuorot ovat 8-12 tuntisia ja aamua-päivää-iltaa-yötä sekaisin. Tuo on asia, jota säännöllisessä päivätyössä käyvä ei ymmärrä.

Itse en alaan ole koskaan sotkeentunut, mutta yksi hyvä tuttu siinä oravanpyörässä on ollut 2000-luvun alusta. On harvinaisen veemäistä sovitella vapaa-ajan juttuja, kun kaveri tuntuu olevan aina töissä ja perheasiat sitten siihen päälle.

Ja tämän takia valtion pitää taata heille ylihintaisella vakiohinnoittelulla reilu palkka? Miksi kuitenkin toiset ovat valmiita ajamaan halvemmalla?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mitä huumeita käytät? Ei minua kiinnosta lähteä töihin taksikuskin palkalla, eikä varsinkaan ajaa taksia. Suomessa on kuitenkin tietääkseni kymmeniä tuhansia ihmisiä ilman työtä ja aika monella niistä on ajokortti ja auto, mutta yhteiskunta on sitä mieltä, että heidän on parempi olla kotona minun rahoilla kuin heittää minut baariin minun rahoilla.

Missä muuten sanoin, että kyseessä on helppo raha ja miksi sen pitäisi sitä olla?
Älä nyt persettäsi revi, hyvä mies.
Jotkut ovat valmiita maksamaan palvelusta ja turvallisesta kyydistä määränpäähän ja jotkut eivät. Sinä ilmeisesti kuulut jälkimmäiseen ryhmään. Joten herra on hyvä ja kulkee kävellen ja antaa niiden ajaa taksilla, joilla on siihen varaa.
PS. Köyhälle on kaikki kallista...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös