Taksikuskit

  • 241 838
  • 1 401

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuo onnistui Etelä-Afrikassakin, niin miksei sama onnistuisi Suomessa?
Olihan noi molemmat Helsingissä, mutta jostain syystä Bolt lopetti. Käytän siis Uberia... Tallinnassa noi molemmat toimii edelleen, siellä tuntuu Bolt toimivan hieman paremmin (autoja on enemmän?)
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Olin noin viikkoa ennen kuin covid alkoi Etelä-Afrikassa. Siellä oli kaksi kilpailevaa järjestelmää eli Uber ja Bolt. Kumpikin toimi samalla tavalla, mutta edellisessä maksettiin luottokortilla se oli siksi hieman kalliimpi ja jälkimmäisessä käteisellä. Kummassakin oli app, josta näki joka hetki ajossa olevat vapaat autot, pystyi syöttämään lähtö- ja määränpään, sekä haluamansa auton ja järjestelmä niiden perustella laski hinnan, joka oli kiinteä. Sen jälkeen näki tilaamansa auton rekkarin ja sijainnin kartalla joka hetki. Helppoa ja hauskaa.

Jos tuo onnistui Etelä-Afrikassakin, niin miksei sama onnistuisi Suomessa? En jaksa uskoa, että siellä olisi säätelyä ollut niin paljon ja täällä niin vähän, vaan ehkä jopa toisinpäin. Varmaan siellä tavallisiakin takseja oli, mutta kun nuo kaksi toimivat niin hyvin, niin ei olisi tullut mieleenkään alkaa soittelemaan minnekään tai ottamaaan lennosta.
Onhan Suomessakin ja vielä niin hyvä appi että näkyy jopa useamman palveluntarjoajan hinnat ja auton saapumisajat joista voi valita. Itse en ole pitkään aikaan muuta appia käyttänyt taksin tilaamiseen kuin 02 Taksi-appia. Siis Turun seudulla ainakin vaihtoehtoina on Taxidata, menevä ja taksi Länsi-Suomi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan noi molemmat Helsingissä, mutta jostain syystä Bolt lopetti. Käytän siis Uberia... Tallinnassa noi molemmat toimii edelleen, siellä tuntuu Bolt toimivan hieman paremmin (autoja on enemmän?)
Bolt teki paluun Suomeen heinäkuun alussa. Taitaa toimia aluksi vain Helsingissä.
Onhan Suomessakin ja vielä niin hyvä appi että näkyy jopa useamman palveluntarjoajan hinnat ja auton saapumisajat joista voi valita. Itse en ole pitkään aikaan muuta appia käyttänyt taksin tilaamiseen kuin 02 Taksi-appia. Siis Turun seudulla ainakin vaihtoehtoina on Taxidata, menevä ja taksi Länsi-Suomi.
Kiitos tästä. Näyttäis Helsingissä olevan useampikin taksiyritys tätä kautta saatavilla. Hyvä vara-appi niihin hetkiin, jos uber sattuu olemaan ruuhkainen.

Itsellä ei ole ollut tarvetta taksille kuukausiin. Sähköpyörän ja hyvien pyöräilykelien ansiosta on tullut pyöräiltyä nuo reitit, millä sitä taksia silloin tällöin tulee käytettyä. Tälle päivälle uhkaillaan ukkosmyräköitä koko päiväksi, niin vilkaisin taksihinnat yhdelle reitille, mikä pitäis tänään tehdä. 02 taksi app tarjoaa 19-22 euroa ja uber noin 10 euroa. Uberilta tuli sopivasti vielä joku -40% tarjouskoodi.

Edit: Korjataan sen verran, että se uberin vajaat 10€ hinta oli jo valmiiksi alennettu kampanjahinta. Normihinta olisi ollut vajaat 14€. Siinä alennuksessa oli max 4€ rajoituskin vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tunnun kyllä elävän jossain eri todellisuudessa kuin nämä taksiuudistuksen kauhistelijat. Ei ole ollut käytännössä mitään ongelmia, riippumatta siitä, onko kyydin tilannut sovelluksella vai ottanut tolpalta. Kyydit pääasiassa pääkaupunkiseudulla, mutta joitain yksittäisiä muuallakin, myös kaukana taajamien ulkopuolella.

Ainoa kerta uudistuksen jälkeen, kun kuski ei ole löytänyt perille, sattui kesällä Jyväskylässä. Tuolloin oman kertomuksensa mukaan vuosikymmeniä alalla toiminut (kantasuomalainen) taksiyrittäjä ei meinannut millään löytää perille, ennen kuin alettiin takapenkiltä navin kanssa opastamaan. Osoite oli tosin Vaajakosken keskustassa, mikä selittänee sen, että oli jyväskyläläiselle haasteellinen.

Vaikka hinnat olisivat keskimäärin nousseet, on tässä itse säästänyt ainakin pitkän pennin. Viime vuoden pikkujouluissa suorastaan nauratti, kun nelihenkinen seurueemme matkasi Yangolla 4,5 eurolla matkan, joka ns. perinteisillä yhtiöillä olisi maksanut yli 30 euroa. Ennen uudistustahan tuota kyytiä ei olisi edes saanut, kun tarjontaa ei pikkujoulukaudella ollut likimainkaan riittävästi.

Ymmärrän, että nuo kuskien hihastarepimiset ja muut painostusyritykset ovat ahdistavia etenkin naisille. Tällaisena toista sataa kiloa painavana miehenä on varmasti paremmassa asemassa myös taksitolpalla.

E: Ja tuo edellä mainittu 02 Taksi -sovellus on aivan ehdoton pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jossa ei ubereita ja vastaavia ole tarjolla. Ei tarvitse selvitellä paikallisia yhtiöitä, hinnan ja odotusajan tietää etukäteen. Aivan loistava palvelu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
...uberin vajaat 10€ hinta oli jo valmiiksi alennettu kampanjahinta.

...Yangolla 4,5 eurolla...
En tiedä olenko jotenkin vanhanaikainen tai jotain, mutta mun käsitys yrittämisestä tai työn tekemisestä ylipäätään on sellainen että sillä pitäisi tienata sen verran, että saa kulut maksettua ja sen oman elannon/työntekijän palkan maksettua. Nää hinnat on sellaisia että jotain kusetetaan jossain välissä raskaasti. Joku jää väkisinkin ilman omaa osuuttaan. Jokainen voi sitten mielessään pohtia onko se verottaja vai kuski. Vai molemmat... Onhan se tietty sille käyttäjälle edullista mutta noin kansantalouden kannalta tästä ei näin insinöörin laskentataidoilla saada kannattavaa mitenkään. Hinnoista kun vähentää pakolliset polttoaine ja autonkulut sekä välityspalkkiot niin jäljelle ei paljoa jää. Veroja tuollaisesta toiminnasta ei valtiolle kerry yhtään mutta kuskit joutuvat elämään kelan tuilla että saavat peruselämisen maksettua kun palkalla ei elä... Ja sitten taas ihmetellään kun verotus nousee. Kumma...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nää hinnat on sellaisia että jotain kusetetaan jossain välissä raskaasti. Joku jää väkisinkin ilman omaa osuuttaan.
Noi halpishinnat toimivat siten että jos ei ole kysyntää, hinta on matala. Mutta kyllä siellä viikonloppuöinä on kovemmat hinnat käytössä, ainakin Uberilla.
 
Nää hinnat on sellaisia että jotain kusetetaan jossain välissä raskaasti. Joku jää väkisinkin ilman omaa osuuttaan. Jokainen voi sitten mielessään pohtia onko se verottaja vai kuski.
Yangollahan homma toimi niin, että Yango maksoi kuskille enemmän kuin mitä asiakas maksoi Yangolle. Jostain Putinin mafian kassasta tuli siis rahoitus. Tuolla varmaan pyritään valtaamaan markkinaa ja samalla Yandex pyrki rohmuamaan mahdollisimman paljon tietoa käyttäjistä ties mihin hämäriin tarkoituksiin. Putinin mafian kassan köyhdyttäminen tai tietojeni rohmuaminen ei aiemmin pahemmin jaksanut kiinnostaa, mutta Ukrainan sodan alettua olen ihan periaatteesta jättänyt Yango-kyydit väliin. Ilmeisesti tarjontaakin nykyisin aika nihkeästi.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Onko noita Yangoja vielä Helsingissä liikenteessä? Turusta hävisivät ainakin autojen kyljistä Yangon tekstit kevään aikana.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noi halpishinnat toimivat siten että jos ei ole kysyntää, hinta on matala. Mutta kyllä siellä viikonloppuöinä on kovemmat hinnat käytössä, ainakin Uberilla.
Tottakai. Mutta en ne korkeammat hinnatkaan voi olla kalliimmat kun ns. normitaksin hinta koska silloin valitaan se halvempi...
 
Onko noita Yangoja vielä Helsingissä liikenteessä? Turusta hävisivät ainakin autojen kyljistä Yangon tekstit kevään aikana.
Kyllä niitä ilmeisesti jonkin verran edelleen on, vaikka moni lopettikin Yangolle ajamisen. Teippejä täälläkin revittiin, kun pelättiin mainehaittaa, mutta ilmeisesti osa jatkoi Yangolle ajamista ilman teippejä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä olenko jotenkin vanhanaikainen tai jotain, mutta mun käsitys yrittämisestä tai työn tekemisestä ylipäätään on sellainen että sillä pitäisi tienata sen verran, että saa kulut maksettua ja sen oman elannon/työntekijän palkan maksettua. ....
Ei yrittäjän jokaisen keikan tarvitse olla selkeästi plussalla. Jos vaihtoehtona on istua tolpalla tai ottaa edes tuo 4,5€ pois kuleksimasta, niin jälkimmäinen on viisaampi, vaikka kaikki kulut jyvitettynä sille se olisikin tappiollinen. Kokonaisuus ratkaisee.

Olen varmasti aiemminkin todennut, että lähibaariin on sellaiset 1,5km ja jos en viitsi dallailla, niin hinta on nykyään järkevä, aiemmin täysin älytön ottaen huomioon, että baarin vieressä oli tolppa missä about kymmenen autoa venaa hyvää keikkaa ja kukaan ei hae minua kympillä himsta. Täysin päätön tilanne.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noi halpishinnat toimivat siten että jos ei ole kysyntää, hinta on matala. Mutta kyllä siellä viikonloppuöinä on kovemmat hinnat käytössä, ainakin Uberilla.
Juuri näin. Päivällä, kun kattelin noita appeja, ajattelin ensin kokeilla Boltia. Sieltä tarjottiin noin 12€ hintaa mun reitille. Autoja ei sitten kuitenkaan ollut vapaana, niin menin Uberilla. Kun noita muutaman kerran päivällä kattelin, niin hinta oli joka kerta eri. Muutaman euron heitolla. Toteutunut hinta oli vajaat 12€, mistä kampanja-alennusta 4€. Parin euron tippi kuljettajalle teki reissun hinnaksi vajaat 10€. Eipä se matkakaan ollut kuin 8 km. Kaipa se kuskille on parempi ottaa nuokin pennoset, kuin istuskella tyhjän panttina tolpalla.

Näissä hintavertailuissa, joissa taksien hintojen kerrotaan nousseen ei ilmeisesti oteta huomion näitä halpistakseja. Ei anna ihan oikeaa kuvaa hintojen tasosta siis. Lisäksi hintavertailua vaikeuttaa se, että tämä uusi taksi on ihan erilainen tuote kuin aiemmin. Aiemmin hinta oli (lähes) vakio, mutta kysynnän huippuaikoina taksia ei välttämättä saanut ollenkaan, tai ainakin joutui jonottamaan. Nyt jonottaminen on korvattu kalliimmalla hinnalla. On hankala tehdä hintavertailua esim seuraavissa tapauksissa:

A: Taksimatkan hinta 50€, mutta taksia ei saa liian kysynnän takia.
B: Taksimatkan hinta 100€ ja taksimatka myös toteutuu.

Näissä nykyisissä hintavertailuissa taksimatkan hinta on tuossa keksityssä esimerkissä kasvanut huimat 100%, mutta onhan siinä tietysti se, että se kalliimpi matka myös toteutuu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan Suomessakin ja vielä niin hyvä appi että näkyy jopa useamman palveluntarjoajan hinnat ja auton saapumisajat joista voi valita. Itse en ole pitkään aikaan muuta appia käyttänyt taksin tilaamiseen kuin 02 Taksi-appia. Siis Turun seudulla ainakin vaihtoehtoina on Taxidata, menevä ja taksi Länsi-Suomi.
Pitää ottaa kokeiluun. Viimeksi olen taksia tarvinnut juhannusyönä ja silloin kilpaileva App oli ainakin hyödytön. Toki se saattoi olla poikkeustilanne, mutta silloin se vain ilmoitti että kaikki autot on varattuja eikä näyttänyt mitään, mutta vaikeahan se näyttää on jos ei ole.

Olisi tarvittu säätelyä että olisi saatu pakotettua lisää kuskeja hommiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tottakai. Mutta en ne korkeammat hinnatkaan voi olla kalliimmat kun ns. normitaksin hinta koska silloin valitaan se halvempi...
Paitsi silloin kun sitä taksia ei saa. Sehän ongelma monesti ennen uudistusta oli, että tolpalla oli satojen ihmisten jonot. Olisin joskus ollut valmis maksamaan tuplahinnan, että olisi päässyt jonottamatta nopeasti nukkumaan, mutta se ei käy, se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy, koska eihän markkinat tällaista osaa ratkaista.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei vittu mä sanon, tässä lyhyt stoori eilisestä Hesarista. Oikeaa linkkiä ei voi pistää, kun en ole aktiivisena digihesarissa, mutta eiköhän pointti selviä.

Eli Espoolainen asiakas pyytänyt kuskia ajamaan ihan Espoossa yleiseen/suosittuun alueeseen. Taxikuski oli pyytänyt asiakasta itse navigoimaan reitti sinne. Kesken matkan taximittari hajonnut, joten maksaminen tiesi haasteita. Lopulta tämä nautinnollinen ajo oli päätynyt jonkun talon seinään.

Melkosia ammattikuskeja jotkut. Pitäisköhän se taxilaki-uudistus kumota. Ei oo pakko, mut saattaa olla notta pitäis.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli Espoolainen asiakas pyytänyt kuskia ajamaan ihan Espoossa yleiseen/suosittuun alueeseen. Taxikuski oli pyytänyt asiakasta itse navigoimaan reitti sinne. Kesken matkan taximittari hajonnut, joten maksaminen tiesi haasteita. Lopulta tämä nautinnollinen ajo oli päätynyt jonkun talon seinään.
Se on Helsingissä nykyään ihan normimeininkiä, että asiakas joutuu itse neuvomaan reitin. Pitää ilmeisesti varautua myös tuohon seinäänajoon tai muuhun kolarointiin, sitä ei ole vielä ainakaan omalle kohdalleni sattunut. Kop kop.

Kun taksin palvelutaso on nykyään tämä, niin eihän sitä kannata käyttää enää kuin silloin, kun on kännissä eikä voi ajaa itse autoa. Vetelen nykyään lyhyet työajot pk-seudulla omalla autolla nekin, kun taksista ei koskaan tiedä, mitä sieltä tulee.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Se on Helsingissä nykyään ihan normimeininkiä, että asiakas joutuu itse neuvomaan reitin. Pitää ilmeisesti varautua myös tuohon seinäänajoon tai muuhun kolarointiin, sitä ei ole vielä ainakaan omalle kohdalleni sattunut. Kop kop.

Kun taksin palvelutaso on nykyään tämä, niin eihän sitä kannata käyttää enää kuin silloin, kun on kännissä eikä voi ajaa itse autoa. Vetelen nykyään lyhyet työajot pk-seudulla omalla autolla nekin, kun taksista ei koskaan tiedä, mitä sieltä tulee.

Näinhän se. Itse kohtuullisen harvoin taxia käytän, ja se on joko illanvieton päätteeksi tai jotain satunnaista työajoa, eli kiireelliset käynnit asiakkailla tms.
Mutta otan aina Taxihelsingin tai Lähi(idän)taxin. Eihän nekään tae ole mistään, mutta onpahan alan isompi toimija, joille mahdollinen valittaminen tai ongelmat todennäköisesti helpompia selvittää.

Kerran tunsin Stadissa kusetusfiilistä, kun otin päiväristeilyltä ekan taxijonon taxin satamassa. Kotiin tulee sieltä n.7-8km, ja se ilo kustansi 49€. Siis noin lyhyt matka viiskymppiä. Jos ihan ytimestä himaan, niin se 5-6km on yleensä joku 25€. Ja se on se normi. Tämä satamakuski päätti vähän rahastaa tilaisuuden tullen. Ehkä oli pettynyt kun ei menty kymmeniä kilsoja tms. Enää en kyllä ota nopeesti vaan jotain ikinä, ellei ole ihanihan pakko ja kiire.

On niitä ollu aika huonosti ajavia kuskeja kyllä. Viimeksi ihan hyvä/normi kokemus, mutta edellisen ajotaidot kyllä suoraan sanoen heikot. Ei pitäisi koskaan olla noissa hommissa, ei yliveloitusta eikä heikkotasoista ajamista.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hesarissa juttu entisen taksinkuljettajan, nykyisen toimittajan, näkökulmasta:


Meidän suvussa on ollut taksinkuljettajia jostain 1950-luvulta tähän uudistukseen asti. Voi olla että se asia on vaikuttanut, mutta minulla on ollut mielikuva siitä, että taksikuskit ovat ammattiautoilijoita ja myös turvallisia kanssakumppaneita liikenteessä. Jos nyt alaan liittyviä ylinopeussakkoja ja mielikuvituksellisia pysähtymispaikkoja ei lasketa. Mutta tämä mielikuva ei nyt taida olla nykypäivää ainakaan isommissa kaupungeissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

ace

Jäsen
Hesarissa juttu entisen taksinkuljettajan, nykyisen toimittajan, näkökulmasta:


Meidän suvussa on ollut taksinkuljettajia jostain 1950-luvulta tähän uudistukseen asti. Voi olla että se asia on vaikuttanut, mutta minulla on ollut mielikuva siitä, että taksikuskit ovat ammattiautoilijoita ja myös turvallisia kanssakumppaneita liikenteessä. Jos nyt alaan liittyviä ylinopeussakkoja ja mielikuvituksellisia pysähtymispaikkoja ei lasketa. Mutta tämä mielikuva ei nyt taida olla nykypäivää ainakaan isommissa kaupungeissa.
Sama, oma isoisäni oli taksikuski ja hänen jäämistöistään löytyi tarkat kilometrimäärät mitä ajoi, samoin tankkauksista, öljynvaihdoistaja pyyhkinten vaihdoista. En voisi kuvitella että kukaan nykyinen taksisuhari pitäisi samanlaista kirjaa kaikesta kulutuksesta.

Pappa, niinkuin isoisääni kutsuttiin, aina sanoi, silloin harvoin kun avautui, että asiakas on se joka tuo leivän pöytään. "Pidä auto siistinä ja kunnossa, kunnioita asiakkaita."

Taksikuskia minusta ei koskaan tullut, mutta nykysekoilua seuratessa nämä sanat tulee monesti mieleen.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neljä vuotta ollut taksilakiuudistus voimassa ja vieläkin jengi hyppää ensimmäiseen autoon mitään sen enemmän katsomatta. Ja tietysti pitää sitten avautua yleisönosastolla.

Kuinkakohan moni näistä tilaa ravintolassa ensimmäisen listalla olevan annoksen, ihan sama mitä se on tai mitä se maksaa?
 

Grafix

Jäsen
Neljä vuotta ollut taksilakiuudistus voimassa ja vieläkin jengi hyppää ensimmäiseen autoon mitään sen enemmän katsomatta. Ja tietysti pitää sitten avautua yleisönosastolla.

Kuinkakohan moni näistä tilaa ravintolassa ensimmäisen listalla olevan annoksen, ihan sama mitä se on tai mitä se maksaa?

Toisaalta, ravintolassa tarjoilijat harvemmin ottavat keskenään yhteen kun asiakas on tuulikaapissa eikä siellä kovin usein kuule kyyppariakaan solvaamassa asiakasta jos hän tilaakin jotain muuta kuin sen ekan annoksen.

Mutta onhan tuo taksiuudistus aivan surkea. Tarkoitus oli hyvä varmasti, mutta toteutettiin huonosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös