Taas poistui legenda: Arthur Lee 1945-2006

  • 2 173
  • 5

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Harvassa ovat taideteokset, jotka osuvat suoraan maaliin, joita varten ei löydy parannusehdotuksia, jotka saavat haukkomaan henkeä, kokemaan täyttymystä ja kaipuuta yhtäaikaa.

Sellainen taideteos on Loven Forever Changes. Jos maailmassa on joku levy, joka tuntuu syntyneen musiikin jumalien sulkakynästä, ei ihmisen sielun syövereistä, se on Forever Changes. Musiikkia, joka ei ole tästä ajasta tai tästä maailmasta.

Mies tuon täysosuman takaa, Arthur Lee, on nyt kuollut.

Tunnen olevani hiukan väärä ihminen avaamaan tämän ketjun, sillä harvoin seuraan musiikintekijöiden yksityiselämää, en aina edes musiikillista uraa kovin tarkasti. Mutta kuuntelen, kuuntelen ja kuuntelen kyllä parhaita levyjä. Musiikki tekee tuhonsa ja tehtävänsä. Antaa miesten elää rauhassa.

Monta kertaa olen tuntenut pakottavaa tarvetta mennä levykauppaan ostamaan levy, joka muistuttaisi Forever Changesia. Mutta aina selatessani levyhyllyjä huomaan, että en tiedä mitä etsin. Yksikään artisti, yksikään bändi, ei tee sellaista musiikkia, jota Love tuotti vuonna 1967.

Mies kitaran takana ei ollut mikään helppo tapaus, ei muusikkona, ei ihmisenä. Leen muuhun tuotantoon olen tutustunut vain vähän. Pelkään että tuo keskinkertaiseksi mainittu tuotanto söisi Forever Changesin tehoa. Lee ei koskaan toistanut tuota nerouden hetkeään, joka tuotti FC:n, vaan ajautui sivuraiteille. 1980-luvulla hän oli lain kanssa tekemisissä väkivallan ja huumeiden takia. Myöhemmin hän sai peräti 12 vuoden tuomion pelleiltyään aseiden kanssa. Lee istui siitä viisi vuotta ja lähti sen jälkeen kiertueelle. Tuolla kiertueella Lee sai jonkin verran ansaitsemaansa huomiota soittelemalla Forever Changesin piisejä.

Loven FC tunnustetaan joka paikassa klassikoksi, ja ihmiset musiikin eri aloilta jumaloivat sitä. Silti levy on jotenkin jäänyt varjoon. Harva bändi on lähtenyt Loven tielle. Loven ansiot tunnustetaan, mutta jokin ei ole saanut musiikintekijöitä Leen jalanjäljille. Ehkä syynä on se, että Forever Changes on ylittämätön.

Kun yleensä puhutaan valkoisista, joilla on mustan ääni, niin Lee on toista maata. Hän teki valkoista poppia. Levyltä ei kuulu, että mies on musta. Levyltä kuuluu vain ylittämätöntä neroutta.

Mutta ei anneta kaikkea kunniaa Leelle. Myös bändi ansaitsee osansa, erityisesti piisejäkin väsännyt Bryan MacLean. Hän kuoli jouluna 1998. Helvetinmoinen bändi alkaa olla kasassa siellä jossain. Toivottavasti ei helvetissä, vaikka Leestä nyt ei tiedä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tällaisten heti alusta asti toivottomien ketjujen elvyttäminen ei ehkä ole kunniakasta, mutta hieman hämmentynyt olen siitä, että vaikka Jatkoajassa on paljon perinnetietoisia kirjoittajia, kuten nämä Pink Floyd-, The Doors-, Bob Dylan-, jne -ketjut kertovat, niin Lovesta ja Arthur Leestä ei kenelläkään ole ollut mitään sanottavaa.

En oikein voi uskoa, ettei Love olisi tuttu edes vähän alusta. En itsekään ole varsinaisesti asiantuntija, joten so not. Toisaalta eipä viime keväänä Jim Pembrokekaan (!!!) herättänyt minkäänlaista reaktiota, joten mysteereitä riittää.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
hannes_ko kirjoitti:
Tällaisten heti alusta asti toivottomien ketjujen elvyttäminen ei ehkä ole kunniakasta, mutta hieman hämmentynyt olen siitä, että vaikka Jatkoajassa on paljon perinnetietoisia kirjoittajia, kuten nämä Pink Floyd-, The Doors-, Bob Dylan-, jne -ketjut kertovat, niin Lovesta ja Arthur Leestä ei kenelläkään ole ollut mitään sanottavaa.

Itse olen myös hämmästynyt, mutta lähinnä siitä syystä että meikäläiseltä tämä Love on mennyt täysin ohi. Kai tuohon nyt olisi pitänyt törmätä jossain vaiheessa, vaikken mikään suuri pop/rock-musiikin asiantuntija olekaan. Onko tuota Lovea kuinka radiosoitossa tällä hetkellä?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
hannes_ko kirjoitti:
En oikein voi uskoa, ettei Love olisi tuttu edes vähän alusta. En itsekään ole varsinaisesti asiantuntija, joten so not. Toisaalta eipä viime keväänä Jim Pembrokekaan (!!!) herättänyt minkäänlaista reaktiota, joten mysteereitä riittää.

Kyllä nämä tulee luettua!

Ei tosin ko. bändi ole lainkaan tuttu. Eiköhän se pidä sitten yksi levy tilata testiksi.

Pembroke nyt on tuttu ja herättää reaktioita, enkä nyt puhu mistään homoseksuaalisesta, vaan musiikkinsa puolesta. Taisinpa vain silloin olla pelikiellossa. Wigwamin levy on kyllä kaikki hyllyssä ja pari Pembroken sooloa kans, sekä Pekka Pohjolaa ja Jukka Tolosta, mutta täytyy kirjoittaa siitä ko. jannujen ketjuun.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ilman muuta aiheellinen ketju

Täällä on paljon rokista ja muustakin musasta kiinnostuneita ihmisiä. Esim. minä.
Tällaiset uutiset eivät aina kulkeudu kaikkien asiasta kiinnostuniden korviin. Lovekaan kun ei ollut mikään suuren yleisön tuntema bändi.
Täältä nyt sain tämänkin tiedon ikään kuin vahingossa.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Lovesta en sen kummemmin tiedä, mutta kyllä tuo Forever Changes levyhyllystä löytyy. Jotenkin se oli vähän semmoinen pakkohankinta broidin tiukan painostuksen alla. Ei siinä mitään ihan hyvä levy, muttei mulla nouse mitenkään lähellä suosikkeja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös