Töitä, mutta mistä?

  • 331 983
  • 1 617

Kliz

Jäsen
Mahtaakohan joku tietää, että saanko huomenna tuplapalkan + yölisät kun työvuoroni alkaa 24-06. Tiistaihan on pyhäpäivä, mutta onko se vielä maanantaita vai miten nää oikein menee. :) Työehtosopimus on majoitus ja ravitsemusalan mukainen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kliz kirjoitti:
Mahtaakohan joku tietää, että saanko huomenna tuplapalkan + yölisät kun työvuoroni alkaa 24-06. Tiistaihan on pyhäpäivä, mutta onko se vielä maanantaita vai miten nää oikein menee. :) Työehtosopimus on majoitus ja ravitsemusalan mukainen.
Saat tuplaliksaa heti kun vuorokausi vaihtuu.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
macnevis kirjoitti:
Ei tuo niin onneton ole, riippuu ihan mihin sitä vertaa. Legendan mukaan makuunin kassat saa ihan minimin, joka on siis joku 6euroa tunnilta.

Itse ajelen viikonloppuisin taksia ja jos ajelen kuukaudessa 8 perjantai/lauantai yötä, niin siinä tienaa verojen jälkeen noin. 800 euroa kk:ssa. Ja taksikuski ainakin pk-seudulla saa samantien työpaikan jos haluaa.

Niin kaveri on AMK-opiskelija ja tekee "alan työtä" kesän josta saa 7,8e/h. Joten eipä tuollainen nyt niin kovin huono ole. Jos tekee 5päivää viikossa ja 8h/päivä, niin sehän tekee jo kuukaudessa sellaista 1300 ennen veroja. Kyllä se on ihan hyvä palkka jos ei mitään erityistä koulutusta ole ja ei mikään maailman pahin ole tuhlailemaan. Rahaa siis kyllä vielä jää taskuunkin, jos vain elää niin.

Ihmisillä tuntuu olevan vähän hassu kuva siitä millaisia summia pitäisi tienata että tulisi hyvin toimeen. Tai sitten eletään aika tuhlailevasti.

Niin vielä miksi tätä lainasin, niin tuo minimipalkka on kuulemma makuunissa ja aiemmin taisi olla Hesessäkin palkka tyyliin 6,8e/h.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
#10 forever kirjoitti:
Minulta vielä kysyttiin, että onko tuo minulle OK ja sanoin vain kiltisti kyllä, kun olin niin haltioissani siitä, että ylipäätään sain töitä. Nyt sitten ketuttaa, kun en silloin kyseenalaistanut tuota palkkaa.

Heh, oikeastihan sinulla ei ollut mitään neuvotteluvaraa. Ne kysyvät "onko OK", mutta et kai oikeasti luule, että kieltämällä olisit tuolla töissä?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Sen haluan sanoa kaikille, jotka aloittelevat työelämässä, että vaikka palkka tuntuu huonolta karttuu kokoajan arvokasta työkokemusta. Myöhemmin, kun hakee esimerkiksi opiskeluiden aikana "oman alan" töitä on hyvä, että on aiempaa kokemusta vaikka se ei olisikaan ko. alalta. Työnantajat arvostavat tyyppejä, jotka ovat jo päässeet sisään työelämään. Eikä se verkostoituminenkaan paha asia ole.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Noh, vieläkin ilman kesätöitä ja tänään oli vuoden viimeinen tentti. Kerkesin käymään välissä parissa haastattelussa, raksa-apulaiseksi ja kännykkämyyjäksi. Jälkimmäisestä ei tullut mitään (lupasivat soittaa parin päivän sisään työhaastattelusta jos ottivat) ja raksalle pitänee soittaa ja kysyä tilannetta. Pitää vielä noihin henkilöstövuokrausfirmoihin soitella, jos jotain varasto/rakennusapulaishommia irtoaisi. ISS:llekin voisi varmaan yrittää siivoushommiin. Eipä tosin vieläkään ole kauheasti luottoa siihen etten viettäisi kesää peukaloita pyöritellen ja edes lyhyitä hommia etsien. Ei kauheasti inspaa opintolainan ottaminen kesälle..

PS: joskus aiemmin avauduin siitä että soitin työpaikan perään ja en päässyt edes haastatteluun kun kaveri pääsi.. Olipahan sekin paikka lopulta suhteilla hankittu. Eipä mikään yllätys sekään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Soittivat vuokrafirmasta missä edellinen pätkä loppui vappuun, että töitä olisi. Etäisesti koulutusta vastaavaa ja palkkaus varsin kohtuullinen.

Otin toki pestin vastaan, parasta tässä on se, että ei enää mitään haastatteluja asiakkaan puolesta. Menen vain sinne maanantaina.

Vuokrafirma haluaa hoitaa hommansa kunnolla ja minun pitää mennä niiden toimistolle huomenna kirjoittamaan työsopimus. Tokihan se on hyvä, että hoitavat hommansa, mutta kun eihän sillä paperilla ole mitään merkitystä, ei mitään. Tuosta tulee ainoastaan minulle vaivaa, mutta olen muutenkin tuolla suunnalla huomenna liikenteessä, niin sama se on käydä puumerkki laittamassa.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sattui semmoinen ihme, että työkkärin välittämänä pääsin oman alani hommiin. Tuli vaan soitto, että tuutko haastikseen ja viikon päästä sain paikan. Tätä ennen olin lähettänyt neljän kuukauden ajan hakemuksia sinne tänne ilman tulosta. Aika ihme juttu kyllä. Ainoat yhteydenotot työkkäristä ovat tätä ennen olleet kutsuja joillekin hohhoijaa-kursseille.
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Jahas, kymmenes työhaastattelu tuotti tulosta. Tosin eipä taida hirveästi hommia olla kesän puolella, mutta tuosta saanee ainakin ensi kesäksi varman paikan.

Kliseet pätevät toki tässäkin. Työhaastattelun sain suhteilla (en olisi päässyt haastatteluun asti edes ilman), ja nyt sitten on turvatarkastajan hommat edessä. Mielenkiintoista on se, ettei heillä ole viieläkään työtodistuksiani jne. Mahtaakohan sittenkään tulla työsopimusta kun tuon sille tänään noi köyhät laput kymppiluokan yhteensä n. 3kk työharjoittelusta? :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Menee aina vain ihmeellisemmäksi tämä työnhaku.

Eräs alansa johtavia ja monella mantereella toimiva iso yritys järjesti rekrytointiohjelman. He etsivät jo alalla olevia ihmisiä koulutettavaksi tarpeisiinsa. Katselin sitä ja tuumasin, että tuo on aivan minulle. Homma toimisi niin, että yritys järjestää koulutuksen, työhönoppimisjakson ja sitten lyödään vakituinen työsuhde kouraan.

Kävin ensin pari haastattelukierrosta konsulttifirmassa ja pääsin sitten itse yritykseen viimeiseen haastatteluun. Tapahtuma oli varsin epävirallinen missä oli vain yksi haastattelija. Tunnin verran käytiin CV:tä ja osaamisalueita läpi, mutta siinä sivussa oli paljon muutakin jutustelua ja välillä ehkä hieman harhauduttiin aiheestakin.

Kaikki meni erittäin hyvin ja olin aika varma, että minut valitaan, vaikka tiesin, että hakijoita oli alunperin yli kymmenkertainen määrä paikkoihin nähden. Sitä en tosin tiedä mikä suhde tuossa viimeisellä kierroksella oli. Projekti mihin ihmisiä haettiin oli aivan huikaiseva, todella mielenkiintoinen. Euroopan mittakaavassa se on jättimäisen suuri ja myös mediassa on asiasta ollut juttua. Luonnollisesti se on kansainvälinen.

Konsulttifirmasta tuli soitto: "Kävit siellä haastattelussa? Joo, tässä nyt on semmonen ongelma, että olit ihan hyvä hakija ja..." Ei ehkä ihan sanatarkkaan noin, mutta eli tuommoista perussettiä mihin meinasin jo ehtiä sanoa kiitos ilmoituksesta.

Mutta ei, minut oli valittu ohjelmaan, mutta ongelma oli se, että mitään työpaikkaa tuossa projektissa ei ole tarjolla, koska siinä oli tullut jotain mutkia matkaan. He haluavat minun siis osallistuvan koulutukseen ja yrittävät etsiä töitä sitten toisista yksiköistä jne. Mitään toiveita ei ainakaan ole nostatettu paikan löytymisestä. Yhdessä yössä tuohon huippuprojektiin ei enää tarvitakaan tekijöitä, mitä niin kovasti etsittiin?

En usko, että minua on varsinaisesti vedätetty, olisivathan he voineet olla tarjoamattakin tuota koulusta. Mutta jotain erittäin outoa on meneillään, kuka muka voi kämmätä tällä tavalla?

Jatkoajan projektipäälliköt, mitä vittua tuona yönä tapahtui?
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Työnantajia ja rekrytoijia ei ole yksi. Eri ihmiset arvostavat eri asioita.

Tämä on varmasti totta. Itselläni on myös aukko cv:ssä, josta kysyttiin aikoinaan työhaastattelussa, mutta vastasin että keikkailin aikoinaan bändin kanssa aktiivisesti eikä sen oheen mahtunut päivätöitä. Sattui sitten haastattelija olemaan myöskin entinen aktiivimuusikko ja hän vastasi, että oman taustansa takia ymmärtää asian varsin hyvin ja aukko oli sillä kuitattu. Joku toinen haastattelija olisi ehkä pudottanut minut pelistä kun on tehnyt jotain niinkin haihattelevaa kuin musiikkia, mutta silloin kävi tuuri ja se riittää, koska tuohon firmaan olen työsuhteessa edelleen.

Yksi kaveri sai kerran mitättömällä työkokemuksella hyviä kesätöitä, koska kirjoitti työhakemuksen Tiimarista ostetulle kolmiulotteisia kuvioita sisältäneelle paperille hopeakynällä. Tosin kyseessä oli ns. luova ala, raksalle sama ei välttämättä toimisi. Mutta taatusti erottui joukosta. Omaan työpaikkaani tulee paljon kesätyöhakemuksia ja suoraan roskiin lentävät ne, joissa on kirjoitettu hakemuksista vastaavan henkilön nimi väärin. Siinä siis kannattaa olla tarkkana, mikä nyt on ihan perusasioita muutenkin.

Tänne kun näkyy firmojen rekrytoinnista vastaaviakin kirjoittavan, niin olisi mielenkiintoista tietää, mitä teillä ajatellaan Opetusministeriön politiikasta, jossa halutaan ylioppilaat heti kirjoitusten jälkeen opiskelemaan eli välivuosista pitää päästä eroon. Oman näkemyksen ja myös kokemuksen mukaan kun välivuosina on hyvä mahdollisuus hankkia kokemuksia erilaisista töistä ja sitä kautta saa paremmat eväät melkein mille tahansa alalle. Itse taisin tehdä viittä tai kuutta eri työtä parin välivuoden aikana ja siinä kyllä maailmankuva avartui aika paljon. Tekeekö työnantaja alle 25-vuotiaalla maisterilla mitään, jos työkokemusta on vain muutamalta kesältä sen sijaan, että valittavana olisi vähän vanhempi maisteri, joka on tehnyt parikymppisenä hanttihommia pari vuotta?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänne kun näkyy firmojen rekrytoinnista vastaaviakin kirjoittavan, niin olisi mielenkiintoista tietää, mitä teillä ajatellaan Opetusministeriön politiikasta, jossa halutaan ylioppilaat heti kirjoitusten jälkeen opiskelemaan eli välivuosista pitää päästä eroon.
Syvältä se on, vaikka en rekrytointeja suoritakaan. On paljon viisaampaa viettää välivuosi(a), kuin sännätä ensimmäiseen aukeavaan opiskelupaikkaan, ellei se sitten tue jatkosuunnitelmia tms. Itse en tätä ymmärtänyt, vaan väänsin paperit itselleni alalta, joka ei nappaa aivan satasella vieläkään. No, nyttemmin olen heittänyt verkkoja hiukan laajemmalle, ja yllättäen myös haastattelukutsuja on tullut. Pointtini on kuitenkin siinä, että on paljon fiksumpaa yksilön kannalta, kun miettii aikansa, mitä oikeasti haluaa tehdä, ja yhteiskunnan kannalta myös, kun porukka opiskelee motivoituneemmin ja myöhemmin todennäköisesti myös työskentelee tehokkaammin, kun työ kiinnostaa edes jossain määrin. Tämä tietenkin vaatisi opinto-ohjauksen rukkausta ja tehostamista jo ennen lukiota tai viimeistään siellä. Lukioonkin menee aivan turhaan monia hyviä kirves- ja putkimiehiä.

Kirjoitin aiheesta Jykylän yliopistoon opo-porukalle sekä erääseen koulutusalan yritykseen. Molemmissa tiedostettiin tilanne ja kiiteltiin kenttäpalautteesta. Pitäsiköhän alkaa pommittaa opetusministeriötä?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jatkoajan projektipäälliköt, mitä vittua tuona yönä tapahtui?
En ole projektipäällikkö, mutta heitän arvaukseni. Asia saattaa olla niin, että yrityksen omistuspohja on muuttumassa. Tällainen muutos vaikuttaa usein todella pikaisesti rekrytointisuunnitelmiin ja -strategioihin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Pääsen armeijasta tammikuussa ja lääketieteen opiskelut alkavat ensi syksynä, joten ainakin puoleksi vuodeksi olisi tarkoitus saada joku työpaikka. Aikaisempaa työkokemusta ei ole, suhteilla voisin ehkä päästä töihin sairaalaan johonkin hanttihommaan. Mistä muualta kannattaisi hakea, kun ansioluettelossa ei ole mitään näytettävää?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos joku nyt edes hieman kiinnostunut, niin HKL hakee jatkuvasti uusia ratikkakuskeja. Kuljettajatarvetta kasvattaa erityisesti ensi syksynä aloittava linja 9, jota varten tarvitaan noin 30 kuljettajaa ja sitten on vielä ne muut linjat.

Itse olen syksyisin ns. opiskelijakuljettaja ja voin kyllä lämpimästi suositella kaikille opiskelijoille ja tietysti myös vakituista työtä etsiville. Kyseessähän ei ole läheskään niin vittumainen työ, kuin monet luulee. Paljon on kiinni omasta asenteesta. Itse en paljoa kuuntele, jos joku sattuu tulemaan jotain vittuilemaan(ei ole vielä ainakaan kertaakaan tullut), vaan annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja spugetkin lähtee kiltisti kun kerran sanoo. Pääsääntöisesti matkustajat ovat sitä mukavaa sakkia.

Palkkahan on todella kilpailukykyinen. Itse en paljoa pidä palkan mainostamisesta, mutta laitetaan nyt jotain kuitenkin. Kesällä kun olin ns. vakikuljettaja, tienasin kuussa bruttona reilusti yli 2000e, menipä jopa yli 2500euron. Ja palkkahan tulee kahden viikon välein. Vakituisilla kuskeilla on tietysti kk-palkka ja me opiskelijat teemme tuntipalkalla (11,03e/h+lisät). Jos joku kiinnostui, voi lisätietoja kysellä yv:llä.

Ai niin, vaatimuksena on siis 21-vuoden ikä ja pysyvä ajokortti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pääsen armeijasta tammikuussa ja lääketieteen opiskelut alkavat ensi syksynä, joten ainakin puoleksi vuodeksi olisi tarkoitus saada joku työpaikka. Aikaisempaa työkokemusta ei ole, suhteilla voisin ehkä päästä töihin sairaalaan johonkin hanttihommaan. Mistä muualta kannattaisi hakea, kun ansioluettelossa ei ole mitään näytettävää?

Mieti, mitä osaat konkreettisesti (kielet, atk, ajokortti jne...), ota puhelinluettelo käteen ja soita paikkoihin, joissa voisit kuvitella tarvittavan jotain apumiestä, autonkuljettajaa, pesulakuskia, pizzalähettiä, varastomiestä tai vastaavaa. Pyri kontaktiin asioista päättävien kanssa henkilökohtaisesti, koska viestit tai hakemukset jäävät todennäköisesti pyörimään pöydille. Ainakin itse olen hanttihommani ja osa-aikaduunini saanut suorilla yhteydenotoilla.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täälläkin tuntuu olevan jonkin verran välivuoden viettäneitä henkilöitä. Minkälaisia hommia olette tehneet ennen opiskelupaikan saamista?

Itselläni on tällä hetkellä periaatteessa todella hyvä työpaikka, jossa viihdyn ihan hyvin. Soppariakin riittää aina ensi elokuun loppuun saakka. Pari vuotta tulee lokakuussa jo täyteen kyseisessä firmassa ja vaikka kaikki periaatteessa on kohdillaan, huomaan, että työ alkaa tuntua koko ajan enemmän ja enemmän... No, miten sen sanoisi. Palkka on työkokemukseen nähden aika huono (TES:n mukainen kylläkin), tunteja ei ole tarjolla niin paljon kuin ehkä haluaisin ja olen jo edennyt työssäni niin korkealle, että ei tästä enää kovin paljoa enempää voi yletä. Työkaverit, ilmapiiri, joustavuus ja työnkuvan vaihteluvuus ovat kuitenkin aika huipputasolla, joten sikäli ei pitäisi hirveästi valittaa.

Soppariin ei ole kirjattuna mitään minimitunteja ja työnantajan kanssa on puhuttu joustosta suuntaan jos toiseenkin, joten olen alkanut pitää enemmän ja enemmän silmiä avoinna myös muiden työpaikkojen suhteen. En tosin tiedä itsekään kunnolla, mitä etsin - ehkä vain jotain silloin tällöin tehtävää extrahommaa, josta saisi vähän lisää liksaa tai sitten jos jotain todella hyvää osuisi kohdalle, niin voisin jopa ajatella vaihtavani nykyisen päätyöni "kakkosduuniksi". Nykyinen työpaikkani on kuitenkin tehnyt minusta, myönnetään, hyvinkin vaativan juuri noiden aiemmin luettelemieni hyvien puolien johdosta. Jos palkka ja tuntimäärä miellyttäisivät enemmän, niin en todellakaan olisi edes harkitsemassa muita töitä.

Yllättävän vaikeaa kuitenkin keksiä, mistä niitä hommia lähtisi kyselemään pelkällä yo-pohjalla. Mielikuvitus loppuu kesken. Omalla aktiivisuudella olen aikanani nykyisen paikkanikin hankkinut, mutta jotenkin pää lyö nyt aivan tyhjää, kun ehkä pitäisi taas alkaa etsiä. Ehkä tavoittelen liikaa kuuta taivaalta, kun tiedän, että mitään puhelinmyyntiä tai siivousta en ole ihan heti valmis työkseni ottamaan ainakaan tässä vaiheessa, kun ei kuitenkaan ole mitään hätää varsinaisen toimeentulon suhteen. Kenties nirsoa, mutta itse myös koen, että työn täytyy jotenkin miellyttää, jotta sitä todellakin jaksaisin. Eli vaikka rahan perässä olen (säästöjä haluaisin kerryttää enemmän), niin silti en ole valmis tekemään ihan mitä vain.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täälläkin tuntuu olevan jonkin verran välivuoden viettäneitä henkilöitä. Minkälaisia hommia olette tehneet ennen opiskelupaikan saamista?

Itse olen yrittäjäperheestä, joten osa töistä tuli vanhempien kautta, mutta ainakin opettajan sijaisuudet ylä- ja ala-asteella olivat sellaisia hommia, jotka sopivat juuri välivuoden viettäjälle. En tiedä mitä kautta niitä voi yleensä hakea, mutta mulle soitti aina koulun rehtori, kun tuli joku sairastapaus tai muita menoja vakiopettajille. Palkkahan sijaisella oli ainakin silloin parempi kuin vakiväellä, joten vaikka en erityisemmin opettajan työstä pitänyt, rahaa siitä sai kyllä helposti.

Suosittelen myös avoimessa opiskelua välivuosien aikana, mikäli tavoitteena on päästä yliopistoon jossain vaiheessa. Avoimen opinnot luetaan silloin tietysti hyväksi ja lisäksi ne eivät vaikuta opintotukikiintiöihin, joten jos joku lukee avoimessa vaikka 2/3 maisterin tutkinnosta ja menee sitten yliopistoon, opintotukikuukausia on jäljellä yhtä paljon kuin muillakin. Opintotukeahan avoimen opintoihin ei kai saa, mutta jos menee kansanopistoon tekemään niitä, silloin pääsee opintotuelle.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Suosittelen myös avoimessa opiskelua välivuosien aikana, mikäli tavoitteena on päästä yliopistoon jossain vaiheessa.
Avoimessa opiskelleena ja opintojen perusteella yliopistoon päässeenä suosittelen samaa. Yliopistoonhan voi päästä ilman pääsykoetta avoimen opintojen perusteella. Väylävaatimukset vaihtelevat yliopistoittain ja aineittain eikä kaikissa aineissa ole lainkaan tätä mahdollisuutta. Myös Linkit avointen yliopistojen sivuille ja opetustarjonta löytyvät täältä.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
FourForty kirjoitti:
Palkkahan sijaisella oli ainakin silloin parempi kuin vakiväellä, joten vaikka en erityisemmin opettajan työstä pitänyt, rahaa siitä sai kyllä helposti.

Ei se sijaisen palkka kyllä millään ole voinut edes silloin olla parempi kuin vakiväellä. Niihin sijaistunteihin lisätään vain kesälomakorvaus mukaan, joten saattavat vaikuttaa paremmilta. Mutta yleensäkin jos pelkältä ylioppilaspohjalta on sijaisena, niin kai se tuntipalkka jonnekin 20€ tuntumaan jää.

Ja sijaiseksi haluavat: kannattaa soitella paikkakunnan koulu-/sivistystoimistoon sekä kaikkiin mahdollisiin kouluihin suoraan. Sijaisuuksia varmasti riittää, jos vain on valmiutta lähteä nopeastikin päivän tai parin mittaiseen työhön. Ja myönnän kyllä, että varsinkin opiskelijoille vallan tuottoisaa työtä, lukuunottamatta sitä, että harvoin ne päivät ovat yli 5-tuntisia (tai siis palkanmaksun osalta, kyllä ne muuten saattavat olla pitkiäkin).

Pointtina tässä, että kun hommansa hoitaa hyvin, niin mielellään ottavat tutun sijaisen myös uudelleen. Itse ainakin soittelen jo etukäteen tutulle sijaiselle, jos tiedossa on esim. koulutusmatka tai muu vastaava. Ei tarvitse edes rehtorin nähdä sitä sijaisen järjestämisen vaivaa.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se sijaisen palkka kyllä millään ole voinut edes silloin olla parempi kuin vakiväellä. Niihin sijaistunteihin lisätään vain kesälomakorvaus mukaan, joten saattavat vaikuttaa paremmilta. Mutta yleensäkin jos pelkältä ylioppilaspohjalta on sijaisena, niin kai se tuntipalkka jonnekin 20€ tuntumaan jää.

Joo, jotenkin noin se juuri meni, eli ehkä oli tarpeetonta vertailla vakituisten palkkoihin tässä tapauksessa. Itse olin kuitenkin hyvin tyytyväinen palkkaan, koska ei ollut mitään opintoja takana yo-papereita lukuunottamatta eikä minulla teetetty mitään välituntihommia, joten tuo parikymmentä euroa irtosi 45 minuutin työskentelystä ja 15 minuutin kahvilla istumisesta.
 

pänkäle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Noista opettajan sijaisuuksista vielä sen verran, että parin päivän sijaisuuksista saa kyllä melko pienellä vaivalla ihan hyvän korvauksen, sillä opettajat ovat yleisesti ottaen sen verran tunnollista porukkaa, että jopa sairasvuoteeltaankin suunnittelevat tunnit sijaiselle valmiiksi. Eivätkä vanhemmatkaan parin päivän sijaista iltaisin vaivaa. Pidemmät sijaisuudet sitten edellyttävät sijaiselta yleensä jo enemmän omaakin suunnittelua ja raportointia siitä, mitä tuntien aikana on puuhattu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, konsulttifirma teki sitten kuitenkin minkä lupasi ja järjesti minulle työharjoittelupaikan. Aloitan parin tunnin päästä.

Mitään nimiä ei kyllä vielä ole papereissa, mutta noin muuten näyttää hyvältä. Joku voisi pitää järjettömänä olla ilmaiseksi töissä (toki kyseenalaistan sen itsekin), mutta niin se vain menee, että nyt kannattaa olla ihan hiljaa ja tehdä annetut hommat ja käyttäytyä kuin oikea työntekijä.

Jännä nähdä menisikö tämä kerrankin hyvin. Edessä on koulunkäyntiä, tehtävien tekoa ja lopputyö, mutta vakituinen työpaikka on tosiaan jo melkein luvattu, kunhan noista suoriutuu. Ja vaikka se ei syystä tai toisesta juuri tästä firmasta onnistuisi, niin jostain kuitenkin, sen verran tässä erikoistuu nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös