Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 539 094
  • 3 317

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei kai episodien I-III lyttäämiselle muita perusteita olekaan kuin - vastaajasta riippuen - onnettomat, muoviset tietokonetehosteet, Jar-Jar Binks (ja muu oheistuotemyynnin maksimoimiseksi tehty kohellus), Kauppaliiton ja Vanhan tasavallan "valtapelijaarittelu" sekä paikoin erittäin heikko dialogi. Omalta osaltani syyt sille, miksi suhtaudun ko. elokuviin edelleen nuivasti, ovat kaksi ensin mainitsemaani.

No onhan sille se yksinkertainen syy, että ne ovat erittäin huonoja elokuvia. Niiden ohjaus ja ennenkaikkea käsikirjoitus ovat surkuhupaisan heikkoja, siinä ei paljoa joku cgi tai Jar Jar Binks haittaa kun pääasia on ihan hukassa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
No onhan sille se yksinkertainen syy, että ne ovat erittäin huonoja elokuvia. Niiden ohjaus ja ennenkaikkea käsikirjoitus ovat surkuhupaisan heikkoja, siinä ei paljoa joku cgi tai Jar Jar Binks haittaa kun pääasia on ihan hukassa.

Ohjaus olisi tosiaan pitänyt jättää parempiin käsiin eikä paremman dialogin kyhääminenkään haitaksi olisi ollut.

Eipä ole vuosien varrella kuitenkaan hirveästi irronnut vaihtoehtoisia ja parempia stooreja siitä miten Anakinin tragedia olisi kuulunut kertoa samalla kun tasavalta murenee imperiumiksi. Väittäisin että nimenomaan kahdessa pääasiassa onnistuttiin varsin hyvin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellinen trilogia oli mielestäni syy miksi koko SW on olemassa. Lucas on puhunut monesti Anakinin tragediasta ja se on ollut punainen lanka. Muistelisin herran puhuneen että ennen yhtäkään elokuvaa hänellä oli piirros Mustafarilla kärynneestä Anakinista.
Aluksi oli elokuva Tähtien sota. Ei ollut episodi IV, ei ollut trilogiaa, ainoastaan yksi elokuva. Kaikki muu on keksitty siihen ympärille jälkikäteen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkuperäinen Tähtien sota heitti katsojan heti tapahtumien keskelle, ilman pitkähköjä selityksiä, ja lisää henkilöjä esiteltiin tarinan edetessä. Samalla myös vihjaten, että hahmoilla on pitkä ja mielenkiintoinen historia, josta tietoa tihkuu vähitellen erinäisten paljastusten muodossa, ja osa jää vielä katsojan mielikuvituksenkin varaan.

Tämä taitaa olla uusia fantastisia maailmoja esitellessä aika toimivakin taktiikka, päätellen siitä että J. R. R. Tolkien käytti oikeastaan samaa kirjoittaessaan Tarun sormusten herrasta. Itse ainakin tykkään kovasti alkuperäisessä Tähtien sota -trilogiassa esim. siitä, miten Darth Vader ensin esitellään mystisenä pahiksena, sitten myöhemmin näytetään (takaapäin) ilman kypärää, myöhemmin vielä kerrotaan lähes uskomaton paljastus, että tämä kaikkien aikojen pahis onkin ollut aikanaan hyvisten puolella (mikä saa välittömästi katsojan miettimään, mitä onkaan voinut tapahtua), ja sitten tietysti on tämä koko juttu siitä, kuka olikaan kenen poika.

Vastaavasti Yodan esittely syrjäiseltä planeetalta löytyvänä hassahtavana ukkona, josta pikkuhiljaa paljastuu odottamattomia puolia, on niin ikään mahtava.

Yksi perustavanlaatuinen ongelma Lucasin uudessa, muovisessa trilogiassa oli, että joka kerta kun uusi, merkittävä hahmo esiteltiin, niin se viittasi eteenpäin, vanhan trilogian hahmoon, jonka jo tiesimme. Elokuvista tulee tietynlaisia "yhdistä pisteet viivalla" harjoitelmia, ja kaikki se alkuperäisen trilogian jännittävyys ja mystisyys on poissa. Tilannetta ei mitenkään paranna se, että itse Voimakin pitää vielä de-mystifioida jostain hiton midikloriaaneista höpisemällä.

Jotkut insinöörihenkiset katsojat voi olla toista mieltä, mutta enemmistö taisi olla tyytyväisiä siihen, mitä alkuperäisessä trilogiassa lopulta paljastettiin Darth Vaderin, Imperiumin ym. syntyhistoriasta. Meille ei tarvitse kertoa kaikkea yksityiskohtaisesti, jotain voi jättää mielikuvituksen hommaksikin.

Toinen iso ongelma uudessa trilogiassa oli, että se yhdistä-pisteet-viivalla tehtäväkään ei lopulta onnistunut mitenkään kaksisesti. Anakin/Darth Vader on ensin sietämätön kakara, sitten angstinen teini, joka kääntyy pimeälle puolelle pikaistuksissaan ja kovin helposti. Palpatine/Darth Sidious juonittelee kovin läpinäkyvästi, mutta se riittää kuitenkin niin Anakinin käännyttämiseen kuin pahan Imperiumin luomiseen. Kuperkeikkoja heittävä ja lasermiekkaansa heilutteleva Yoda on myös pettymys siihen nähden, miten kiehtova tämä hahmo oli vanhassa trilogiassa.

Sitten on yleisesti ottaen epämieluisampi (muovisempi) visuaalinen ilme, heikommat toimintakohtaukset, vähemmän karismaattiset näyttelijät, karmea dialogi ja Jar-Jar Binks, niin eiköhän siinä ole syitä, miksi prequel-osia voi pitää tuollaisina 1-2 tähden tuotoksina, kun alkuperäinen trilogia on luokkaa 4-5 tähteä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Yksi perustavanlaatuinen ongelma Lucasin uudessa, muovisessa trilogiassa oli, että joka kerta kun uusi, merkittävä hahmo esiteltiin, niin se viittasi eteenpäin, vanhan trilogian hahmoon, jonka jo tiesimme. Elokuvista tulee tietynlaisia "yhdistä pisteet viivalla" harjoitelmia, ja kaikki se alkuperäisen trilogian jännittävyys ja mystisyys on poissa. Tilannetta ei mitenkään paranna se, että itse Voimakin pitää vielä de-mystifioida jostain hiton midikloriaaneista höpisemällä.

...

Toinen iso ongelma uudessa trilogiassa oli, että se yhdistä-pisteet-viivalla tehtäväkään ei lopulta onnistunut mitenkään kaksisesti. Anakin/Darth Vader on ensin sietämätön kakara, sitten angstinen teini, joka kääntyy pimeälle puolelle pikaistuksissaan ja kovin helposti. Palpatine/Darth Sidious juonittelee kovin läpinäkyvästi, mutta se riittää kuitenkin niin Anakinin käännyttämiseen kuin pahan Imperiumin luomiseen. Kuperkeikkoja heittävä ja lasermiekkaansa heilutteleva Yoda on myös pettymys siihen nähden, miten kiehtova tämä hahmo oli vanhassa trilogiassa.
Perustavanlaatuisia pointteja ja ne on helppo allekirjoittaa suurimmaksi osaksi. Itse koen, että I-III episodet tehtiin nimenomaan tarkoituksella tällä mentaliteetillä, että avataan miksi IV-VI osien tapahtumat tapahtuivat. Toki olisi ollut kiva lisä, että joukkoon olisi mahtunut jotain mystisempää ja yllättävämpääkin. Ja olet oikeassa, että näissä pisteiden yhdistämisessä ei varmasti onnistuttu parhaalla mahdollisella tavalla.

Silti sanoisin, että näissä 2000-luvun taitteen episodeissa oli selkeä pointti ja looginen juoni. VII sen sijaan tuntuu täysin irralliselta jatko-osien jatko-osalta, jossa kierrätetään aikanaan hyvin toiminutta juonta lähes identtisesti. Vanhoja hahmoja tuodaan nostalgian vuoksi estradille, mutta minun makuuni tässä "raiskataan" ne. Vaikkakin Harrison Ford ja Carrie Fisher suoriutuvat näyttelijäsuorituksestaan hyvin.

Siinä missä I-III episodeissa ei ollut mitään mystistä ja yllättävää, niin tämä VII oli kaikista ennalta-arvattakin pätkä. Vaikka nyt olisi ollut mahdollisuus vanhaan nähden luoda jotain yllättävää tai pohjustaa uutta. Valitettavasti tällä hetkellä näyttää niin vahvasti siltä, että seuraavatkin osat jatkavat samalla linjalla ja sama tarina kerrataan uusiksi.

Täällä joku aiemmin sanoi, että yksittäisenä elokuvana tämä varmasti toimii ihan hyvin, mutta jos peilaa koko leffasarjaan, niin omaan makuuni VII on sieltä kehnoimmasta päästä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ohjaus olisi tosiaan pitänyt jättää parempiin käsiin eikä paremman dialogin kyhääminenkään haitaksi olisi ollut.

Eipä ole vuosien varrella kuitenkaan hirveästi irronnut vaihtoehtoisia ja parempia stooreja siitä miten Anakinin tragedia olisi kuulunut kertoa samalla kun tasavalta murenee imperiumiksi. Väittäisin että nimenomaan kahdessa pääasiassa onnistuttiin varsin hyvin.

Miksi olisi pitänyt irrota, eihän kukaan ole edes tuota tarinaa Lucasin lisäksi halunnut kertoa? Prequelien synopsis kuulostaa ihan ok kehykselle tarinasta, joka voisi olla kiinnostava, mutta prequelien stoori ei vaan hetkauta pätkääkään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miksi olisi pitänyt irrota, eihän kukaan ole edes tuota tarinaa Lucasin lisäksi halunnut kertoa? Prequelien synopsis kuulostaa ihan ok kehykselle tarinasta, joka voisi olla kiinnostava, mutta prequelien stoori ei vaan hetkauta pätkääkään.

Pointti oli siinä että saagan isällä oli visio kokonaisuudesta ja siihen nyt liittyi myös toinenkin trilogia. Ja Lucas on voinut valehdella ummet sekä lammet, mutta hänelle hommassa on ollut omien sanojen mukaan kyse Anakinin tarinasta. Tällöin on aika perusteltua myös kertoa se tarina kerta pääpaino siinä on.

Tuo on myös se mihin itse olen nojannut vahvasti. Saagaa ei ole tarvinnut pureskella ja syöttää minulle valmiiksi, mutta olen ollut myös kiinnostunut siitä mitä pääjehu on halunnut kertoa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Pointti oli siinä että saagan isällä oli visio kokonaisuudesta ja siihen nyt liittyi myös toinenkin trilogia. Ja Lucas on voinut valehdella ummet sekä lammet, mutta hänelle hommassa on ollut omien sanojen mukaan kyse Anakinin tarinasta. Tällöin on aika perusteltua myös kertoa se tarina kerta pääpaino siinä on.

Tuo on myös se mihin itse olen nojannut vahvasti. Saagaa ei ole tarvinnut pureskella ja syöttää minulle valmiiksi, mutta olen ollut myös kiinnostunut siitä mitä pääjehu on halunnut kertoa.

Itse en usko Lucasin höpötyksiin edes vähää alusta, mutta vaikka ajattelisikin, että hänellä oli jokin suuri visio (mitä ei ollut, sillä Star Wars ihan kaikkine osineen on suuren ihmisjoukon tuotos, ei yhden mastermindin tekele), on Anakinin tarina kerrottu yksinkertaisesti liian huonosti. Jos Darth Vaderin taustatarinassa ei ollut muuta kertomisen arvoista kuin mitä prequeleissa nähtiin, olisi kannattanut jättää kertomatta. Anakinista kertovan tarinan keskiössä olisi pitänyt olla tuon hahmon muutos, koettelemukset ja kaikki ympärillä oleva olisi ollut vain settingiä tapahtumille. Nythän Anakin on paperinohut karikatyyri, joka ei ole millään tavalla uskottava hahmo edes Star Warsin yksiulotteisen naiivissa maailmassa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Aluksi oli elokuva Tähtien sota. Ei ollut episodi IV, ei ollut trilogiaa, ainoastaan yksi elokuva. Kaikki muu on keksitty siihen ympärille jälkikäteen.
Olet oikeassa siinä että ensin oli vain yksi elokuva. Kässäristä tuli kuitenkin liian laaja joten ensin Lucas päätti keskittyä kässärin keskiosaan ja alkoi siitä tekemään yhden elokuvan kässäriä. Sekin laajeni liikaa joten Lucas päätti jakaa sen kolmeen osaan. Kaksi seuraavaa tulisi vasta jos ensimmäinen osa saisi riittävästi suosiota ja me kaikki tiedetään miten siinä kävi.

Alkuperäinen idea siis ensin jaettiin kolmella ja sen tulos myös jaettiin kolmella. Ensimmäisen elokuvan jälkeen kässäreihin tuli muutoksia niin kuin elokuvien teossa yleensä käy. Hyvin harvoin ensimmäinen versio kässäristä on se lopullinen versio.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aluksi oli elokuva Tähtien sota. Ei ollut episodi IV, ei ollut trilogiaa, ainoastaan yksi elokuva. Kaikki muu on keksitty siihen ympärille jälkikäteen.


Nope... joo ei mitään episode neljää ollut, mutta Luke Starkillerin tarinaa oli ennen SW:tä ja se jatkui SW:n jälkeen. Toki esim Leian siskous keksittiin vasta myöhemmin, ja Luke ja Leia oli pari SW:n jatko-osaksi suunnitellussa stoorissa "Splinter of the Mind's Eye", joka piti toteuttaa SW:n jatko-osaleffana jos/kun eka ei menestyisi ja budjetti olisi pieni. siksi juttu oli määrätty kirjotettavan ilman mitään isoja avaruustaisteluja jne. Kirjottaja joutui kirjotaan kirjan ennen kun eka SW oli ulkona, joten siinä on vähän muitakin "aikajatkumovirheitä"



Mutta siis kyllä, tarinalle oli olemassa edeltävät jutut sekä jatko-osata jo seiskytluvulla. Silloin niistä kirjoteltiin paljonkin lehdissä, joita pikkupoikana koitti saada käsiinsä. Netiin tottuneille voi olla vaikea käsittää, kuinka tiedonhankinta fanijutuista oli aika erilaista tohon aikaan. Enive,
ESB ennakoiden aikoihin jo tiedetiin, että SW:tä edelsi jo joku isompi saaga, ja sittemmin ROTJ leffaanahan Lucas pisti siten sen jälkitarinankin mukaan ja clousas jutun.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Muistat väärin, se oli Luke Starkiller.
Ja siitähän kiskaistiin kunnianosoitushengessä nimi Episodi VII:ssä esitellylle - ja tuhotulle, kuten tapoihin kuuluu - Kuolemantähden mikroaaltoeinesversiolle, joka oli nimeltään Starkiller Base.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta siis kyllä, tarinalle oli olemassa edeltävät jutut sekä jatko-osata jo seiskytluvulla.
Varmasti oli elokuvalle jonkinlainen taustatarina kenties jatkotarinakin, mutta vielä alkuperäisen Tähtien sodan juonessa ei ollut keksitty niitä juttuja joita sitten kerrottin epidodeina 1-3. Tuon Luken ja Leian suhteen muuttumisen lisäksi se että Darth Vader oli Anakin Skywalker keksittiin jälkeen ensimmäisen elokuvan julkaisemisen, joten nuo jutut että koko tarina olisi ollut valmis jo 70-luvulla ei ainakaan täysin pidä paikkaansa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäisellä kerralla yritin katsoa elokuvan ilman minkäänlaisia ennakkoluuloja, mutta vaikuttihan se silloinkin suoraan kopiolta New Hopesta. Tällä toisella kerralla kiinnitin asiaan vielä enemmän huomiota ja ei herranjumala. Jos suoraan sanotaan, niin vaikea keksiä leffasta oikeastaan mitään hyvää.

Jep, mulle kävi ihan samoin. Olin todella yllättynyt, miten huonolta leffa vaikutti toisella kerralla, en kyennyt katsomaan edes loppuun. Uudet näyttelijät etunenässä ovat isoja pettymyksiä, juoni ihan hölmö, uskottavuus tasoa nolla. Olihan se alkuperäinenkin nyt vuonna 2016 tarkasteltuna ihan lapsellinen, mutta paljon on vettä ehtinyt virtaamaan virrassa sitten 70- ja 80-lukujen, olisi nyt vähän parempaan pitänyt pystyä. 12-vuotiaille ehkä ihan hyvää matskua.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Varmasti oli elokuvalle jonkinlainen taustatarina kenties jatkotarinakin, mutta vielä alkuperäisen Tähtien sodan juonessa ei ollut keksitty niitä juttuja joita sitten kerrottin epidodeina 1-3. Tuon Luken ja Leian suhteen muuttumisen lisäksi se että Darth Vader oli Anakin Skywalker keksittiin jälkeen ensimmäisen elokuvan julkaisemisen, joten nuo jutut että koko tarina olisi ollut valmis jo 70-luvulla ei ainakaan täysin pidä paikkaansa.

Ei tiätenkään ollu, kuten tuo sisko ja veli kuviokaan, mutta tarina oli laajemmax suuniteltu jo alunalkaen. "MustaLordi" oli myös tarina ja sarjis, jossa jo 70/80 luvun vaihteessa näitä historioita valotettiin.

Se, että tarina olisi kolme trilogiaa oli toki mediassa jo ESB aikoihin hyvinkin esillä, että oli kolme esiosaa ja kolme jälkiosaa. ROTJ jälkeen sit kirjoteltin että siihen ympätiin kaikki loput neljä tarinaa ja näin saaga päätty.
Näin siis kasarin alkupuolella. Ja noiden juttujen jälkeen Lucasilta kyseltiin ekojen osien perään, varsinkin kun niihin vihjattiin laajasti esim. peleissä ja sarjiksissa.

Luke Starkiller nimimuutokseen huhuttiin aikanaan oleen syynä rahottajatahojen halu, että Luke, eli Luukas olisi nimenomaan "taivaskävelijä' ei tähtitappaja, koska luukas ooi uskonnolinen nimi, eikä sen sopinut olla killer.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätähän on käyty paljon läpi mm. Plinkettin arvioissa ja muissa red letter median stara wars aiheisissa jutuissa. Force Awakens oli soft reboot ja sen ideana on tuoda tuttu tunne elokuvaa katsoessa. Tuttuja paikkoja/hahmoja ja musiikkia. Itse pidin elokuvasta ja siitä miten jätettiin asioita auki myös seuraavaa elokuvaa varten.

Star Warshan on loppujen lopuksi ollut yksinkertainen tarina joka noudattaa orjallisesti Hero's journey jossa ei fiksusti selitetty kaikkea auki koska kirjoittaja ei kyennyt keksimään mitään fiksua.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yhdyn täällä esitettyihin arvioihin, että viimeisin starwars oli ihan saakelin heikko tekele. Sen sijaan tykkäsin niistä Anakinin nuoruudesta kertovista kolmesta. Olin silloin varmaan vähän otollisemman ikäinenkin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Yhdyn täällä esitettyihin arvioihin, että viimeisin starwars oli ihan saakelin heikko tekele. Sen sijaan tykkäsin niistä Anakinin nuoruudesta kertovista kolmesta. Olin silloin varmaan vähän otollisemman ikäinenkin.

Jos tää on aito mielipide, eikä trolli.... niin ensimmäinen sellainen johon oon törmänny including kansainväliset SW ryhmät.

intresting kummin tahansa...
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos tää on aito mielipide, eikä trolli.... niin ensimmäinen sellainen johon oon törmänny including kansainväliset SW ryhmät.

intresting kummin tahansa...
Totta joka sana. Vetelen omia latuja sitten kai.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen varmasti sanonut tämän aiemminkin, mutta sanotaan uudestaan, että itse olen pitänyt jokaisesta Star Wars elokuvasta ja luultavimmin tulen pitämään tulevistakin. Ihan kelpo viihdettä ne on olleet. Tykkäsin mukulana niistä ensimmäisistä ja ollessani nuori aikuinen tulivat esiosat teattereihin ja nekin upposivat. Nyt on mukavaa kun voi oman jälkikasvun kanssa diggailla yhdessä noita leffoja. Onpahan joku yhteinen tykkäämisen aihe :)

Olen luultavasti silti hieman eri lähtökohdista tänne kirjoittelemassakin, kuin osa muista kirjoittajista. Sillä en suhtaudu asiaan millään tavalla intohimolla tai antaumuksellisesti, vaan ihan puhtaasti viihteen kannalta. Tai sitten voi olla että olen vaan niin kova fanipoika, etten näe asioita mitenkään kriittisesti. Täytyy varmaan taas joku viikonloppu katsoa koko roska läpi, eiköhän ne hyvää viihdettä ole edelleen :)
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Star Warsin suosio yllätti taas Finnkinon. Sivut on vähemmän yllättäen jumissa ja lippujen ostaminen/varaaminen on mahdotonta.
Ehkä ensi vuonna lippujen myynti sujuu paremmin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tätähän on käyty paljon läpi mm. Plinkettin arvioissa ja muissa red letter median stara wars aiheisissa jutuissa. Force Awakens oli soft reboot ja sen ideana on tuoda tuttu tunne elokuvaa katsoessa. Tuttuja paikkoja/hahmoja ja musiikkia. Itse pidin elokuvasta ja siitä miten jätettiin asioita auki myös seuraavaa elokuvaa varten.

Tässä edellisessä vaivasi vähän tuollainen "Blues Brothers 2000"-ilmiö, eli elokuva oli jonkinlainen itsenäisen elokuvan ja alkuperäisen remake:n välimuoto, jossa tasan samat vanhat kuviot toistetaan mutta vähän eri twistillä. Varsinkin siinä kohdassa jossa taas kerran syöksyttiin X-hävittäjillä toivottomaan hyökkäykseen kuolontähden heikkoa kohtaan vastaan tuli mieleen että vittu, eikö ne kuolontähti-insinöörit siitä edellisestä oppineet yhtään mitään. Toivottavasti nyt potkitaan paremmin irti vanhasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös