Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 533 510
  • 3 313

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Näitä piirrettyjä vaan ei kovin moni ole nähnyt, joten Maulit yms pitäisi pohjustaa sarjassa uudelleen.
Samaa mieltä @Roger Moore kanssa. Clone Warsin 7 kausi oli todella odotettu ja menestyikin vissiin varsin hyvin. Striimauspalvelut ovat vain heikkoja antamaan tietoja, kuinka moni katsoo.

Ja onhan näissä uusimmissa projekteissa ollut mukana hahmoja Clone Warsista ja Rebelsistä jota ei ole mitenkään selitetty. Ahsoka ja Cad Bane muutama mainitakseni.


Ne ketkä eivät ole katsoneet animaatioita niin suosittelen vahvasti. Varsinkin Clone Wars on erittäin hyvä. Rebelsistä olen nähnyt kaksi ensimmäistä kautta, kun 3 tai 4 kausi ei ole missään tällä hetkellä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitä nyt yleisesti vielä tuohon Kenobin sarjaan tulee niin tässä ollaan ehkä apauttiarallaa siellä mitä olisin toivonut esiosatrilogiassakin jo olevan. Eli periaatteessa Episodi II:ssa olisi jo ollut se Anakinin muuttuminen Darth Vaderiksi ja mahdollisesti myös se kärventyminenkin. Tai sitten se kärventyminen olisi tullut vaikka Episodi III:ssa jossain alkupuoliskolla, mutta anyway tuossa alkuperäisessä trilogiassa olisi ollut enemmän sitä "hunt down and destroy the Jedi Knights", nythän noissa nähdyissä leffoissa Anakin tappoi lähinnä lapsia ja otti sen jälkeen turpaansa Kenobilta. Ainakin itse ymmärsin Obi-Wanin alkuperäisistä horinoista sen että Vader olisi nimenomaan itse ollut pääarkkitehti suurimmassa osassa ainakin merkittävimpien jedien kohtaloita, mutta jälkeenpäin on selvinnyt että kloonisotilaat ja inkvisiittorit tekivät suurimman osan siitä duunista.

Tuota "koneellista Vaderia" olisi pitänyt näkyä juuri tuollaisena prequeleissa kuin se on nyt esitetty Rogue Onessa ja tässä Kenobin sarjassa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kun 3 tai 4 kausi ei ole missään tällä hetkellä.
Ja juuri nämä ovat ne merkittävät..

Eli Maul tarinan ja ennen kaikkea "world between worlds" saaga ja Palpatine.. asia jota faniteorioissa pyöritellään jatkuvasti vihattujen disneytrilogialeffojen mitätöimiseksi.. heh.. ikäänkuin sitä tapahtuisi.

Mutta Favreau ja Filoni ovat kyllä rakentamassa järkeävänoloista siltaa niitä kohti. Rey:n selittäminen tulee vaan olemaan vaikeaa.. ellei sitten WorldBetweenWorlds astu kuvioihin.

Ja toki Rebelssin kakkoskauden finaali Ahsokan ja Vaderin kohtaamisineen on huikea, jos on Clone Warsinsa katsonut (eli tietää ja tunteen Anakinin suhteen padwaniinsa)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitä nyt yleisesti vielä tuohon Kenobin sarjaan tulee niin tässä ollaan ehkä apauttiarallaa siellä mitä olisin toivonut esiosatrilogiassakin jo olevan.

Niin, eka leffa Anakinista lapsena on vähän turha... ja katastrofaalinen pettymys aikanaan, eikä aika ole sitä juuri parantanut, kun sen tässä parivuotta sitten istui pitkästäaikaa läpi töllökierroksella
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niin, eka leffa Anakinista lapsena on vähän turha... ja katastrofaalinen pettymys aikanaan, eikä aika ole sitä juuri parantanut, kun sen tässä parivuotta sitten istui pitkästäaikaa läpi töllökierroksella
Eipä siitä jäänyt tosiaan käteen oikein muuta kuin Anakinin esittely ja jonkinlainen fanservice kun pyörittiin Tatooinella. Jos siitä jotain hyvää voi hakea niin ainakin se että siinä oli suht paljon aitoja lavasteita verrattuna muihin esiosatrilogian leffoihin.

Periaatteessa Episodit I-II olisivat saaneet olla sellaista että Anakinin nassikkavaihe olisi sivuutettu käytännössä kokonaan tai sitten jos se nyt piti olla kuvioissa mukana niin pikku-Ani olisi ollut ihan normaali jedioppilas, mutta toki sitten helkkaristi muita vastaavia voimakkaampi ja parempi. Kloonisodat olisi voitu kuitenkin käynnistää jo ekassa leffassa ja sitten se Episodi II olisi ollut niitä kloonisotien aikaa ja sen leffan loppupuoli olisi voinut pitää sisällää Anakinin kääntymisen pimeälle puolelle ja mahdollisen "koneellistumisen". Episodi III:ssa olisi sitten nähty tätä jedien metsästystä ja muuta vastaavaa.

En tiedä olenko jotenkin yksin ajatukseni kanssa mutta aikoinaan nämä Episodi II:n ja III:n teaserit herättivät vähän ajatusta että sitä klassista Darth Vaderia olisi nähty "vähän" enemmän jo näissä leffoissa, mutta kovin vaisuksi jäi:









Toki teaserit on pelkkiä teasereita ja niitä heitetään pihalle kun materiaalia on kasassa vähän, mutta jo pelkkä tuo Episodi II:n teaser jonka äänimaisema on pelkkää Darth Vaderin hengitystä lupailee vähän enemmän kuin angstaavan teinin joka vihaa hiekkaa.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Eipä siitä jäänyt tosiaan käteen oikein muuta kuin Anakinin esittely ja jonkinlainen fanservice kun pyörittiin Tatooinella. Jos siitä jotain hyvää voi hakea niin ainakin se että siinä oli suht paljon aitoja lavasteita verrattuna muihin esiosatrilogian leffoihin.

Periaatteessa Episodit I-II olisivat saaneet olla sellaista että Anakinin nassikkavaihe olisi sivuutettu käytännössä kokonaan tai sitten jos se nyt piti olla kuvioissa mukana niin pikku-Ani olisi ollut ihan normaali jedioppilas, mutta toki sitten helkkaristi muita vastaavia voimakkaampi ja parempi. Kloonisodat olisi voitu kuitenkin käynnistää jo ekassa leffassa ja sitten se Episodi II olisi ollut niitä kloonisotien aikaa ja sen leffan loppupuoli olisi voinut pitää sisällää Anakinin kääntymisen pimeälle puolelle ja mahdollisen "koneellistumisen". Episodi III:ssa olisi sitten nähty tätä jedien metsästystä ja muuta vastaavaa.

En tiedä olenko jotenkin yksin ajatukseni kanssa mutta aikoinaan nämä Episodi II:n ja III:n teaserit herättivät vähän ajatusta että sitä klassista Darth Vaderia olisi nähty "vähän" enemmän jo näissä leffoissa, mutta kovin vaisuksi jäi:









Toki teaserit on pelkkiä teasereita ja niitä heitetään pihalle kun materiaalia on kasassa vähän, mutta jo pelkkä tuo Episodi II:n teaser jonka äänimaisema on pelkkää Darth Vaderin hengitystä lupailee vähän enemmän kuin angstaavan teinin joka vihaa hiekkaa.


Siis juuri noin olisin itsekkin käsikirjoittanut.

Tuon Anakinin löytämisen olisi voinut vaikka heittää niihin alkuteksteihin ja leffa alkaisi vähän vanhemmasta Anakinista, tai jotain sinnepäin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siis juuri noin olisin itsekkin käsikirjoittanut.

Tuon Anakinin löytämisen olisi voinut vaikka heittää niihin alkuteksteihin ja leffa alkaisi vähän vanhemmasta Anakinista, tai jotain sinnepäin.
Niin ja jos vielä miettii niin esiosatrilogian kannalta en ole vieläkään ihan täysin varma miksi Qui-Gon Jinnin ja Obi-Wan Kenobin täytyy olla eri henkilö. Joo, QGJ oli mahtava hahmo ja etenkin noiden leffojen jälkeen tulleessa materiaalissa hänen tärkeytensä on korostunut, mutta muuten miehen ansiot oli Anakinin löytäminen ja se että hän vakuuttaa Obi-Wanin kouluttamaan Anakinin. Käytännössä nuo Qui-Gonin ja Obi-Wanin seikkailut olisi hyvin voineet olla myös Obi-Wanin ja Anakinin seikkailuja koska Qui-Gon tapetaan jo ekassa leffassa.

Muutenkin pidän aika ristiriitaisena sitä kun vapaasti muistellen Episodi V:ssa Yoda ja Obi-Wanin force ghost juttelee siitä että Luke on liian kärsimätön ja kapinoi yms. ja Obi-Wan sanoo Yodalle tyyliin että "muista millainen minä olin" eli olisi annettu ymmärtää Obi-Wanin olleen joku vähän sellainen joka liikkuu harmaalla alueella jedien koodiston suhteen, mutta todellisuudessa Qui-Gon vaikutti enemmän sellaiselta Episodi I:ssä. Obi-Wan puolestaan oli sellainen että teki tasan kuten jedineuvosto käskee ja suurinpiirtein kaikki oma älyllinen ajattelu oli kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noissa prequeleissa on tosiaan se ongelma että Anakin on melko kusipäisen oloinen jo Episodi kakkosessa. Ja tosiaan Obi-Wan tuntuu olevan järjen ääni jo ensimmäisessä osassa kun hänelle olisi kuulunut enemmän rooli kuumakallena.

Sinällään Pimeän uhkaa ei tosiaan tarvitse katsoa. Kaikki olennainen backstory annetaan toisessa osassa. Itse asiassa se tekee Jar Jar Binksin hahmosta siedettävän ja Padmen päätös asetta Jar Jar sijaisekseen vaikuttaa ihan järkevältä päätökseltä. Kun tiedämme millainen kömpelys ja hölmö Jar Jar on niin Padmen päätös muuttuu naurettavaksi.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muutenkin pidän aika ristiriitaisena sitä kun vapaasti muistellen Episodi V:ssa Yoda ja Obi-Wanin force ghost juttelee siitä että Luke on liian kärsimätön ja kapinoi yms. ja Obi-Wan sanoo Yodalle tyyliin että "muista millainen minä olin" eli olisi annettu ymmärtää Obi-Wanin olleen joku vähän sellainen joka liikkuu harmaalla alueella jedien koodiston suhteen, mutta todellisuudessa Qui-Gon vaikutti enemmän sellaiselta Episodi I:ssä. Obi-Wan puolestaan oli sellainen että teki tasan kuten jedineuvosto käskee ja suurinpiirtein kaikki oma älyllinen ajattelu oli kielletty.
Allekirjoitan edellä olevat mietteesi täysin. Ja mielestäni kyseisten leffojen ongelma on Obi-Wanin hahmon tylsyys. Hänellä ei ole minkäänlaista kaarta. Valmis paketti. Qui-Gonin olisi ehdottomasti pitänyt Obi-Wan, jotta tämä voisi myöhemmin tuskastella päätöstään kouluttaa Anakin.

Mitä tähän itse Kenobi-sarjaan tulee, niin kolme jaksoa läpi taisteltuani, alkaa usko vähän hiipua. Ewan näyttelee todella hyvin, Vader herättää mielenkiintoa, ja tuota maailmaa on kiva katsella. Periaatteessa tykkään tällaisesta vähän hiljalleen avautuvasta sarjasta. Mutta itse tarina on köykäinen ja toiminta on aika surkeaa - etenkin ohjauksellisesta näkökulmasta. Reva on mielestäni hyvä hahmo ja tykkään itse näyttelijästä, vaikka roolisuoritus onkin ala-arvoinen noin keskeiselle hahmolle. Mutta väitän, että tähänkin vaikuttaa ohjaukselliset elementit. Nuori suhteellisen kokematon näyttelijä luottaa paljon ohjaajan kykyyn nähdä mikä toimii, mikä ei.

Lisäksi itseäni alkaa kyllästyttää tuo pikku-Leia. Lapsinäyttelijä vetää ihan ookoo, hänellä on paljon vuorosanoja, mutta tuon parivaljakon seuraaminen ja pikkutytön viisastelu alkaa olla pirun kliseistä seurattavaa. Jos sarjan moottorina toimii Kenobin ja pikkutytön matkan teko, edes jonkinlainen omaperäisyys tai kitka kaksikon välisessä suhteessa olisi plussaa. Ongelma tosin lienee siinä, ettei (8-vuotias?) lapsinäyttelijä suoriudu erilaisista tunteita vaativista olotiloista, kuin ehkä hetkittäin pelästynyt ja suutahtanut - joka sekin meni vähän vihkoon kakkosjaksossa, joten sirpsakalla perusolemuksella mennään todennäköisesti päätyyn asti. Introvertti ja sulkeutunut pikku-Leia olisi mielestäni toiminut paremmin ja moniulotteisemmin, ja olisi ollut näyteltävissäkin lapsinäyttelijälle. Samalla olisi voinut pohtia saako Ben tyttöä vähän avautumaan kuorestaan. Nyt kaksikko vaan taittaa matkaa ja pulisee erilaisia ekspositioita.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Nyt oon kyllä melkein jokaisen lauseen kanssa erimieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa. Eikä siinä mitään

Allekirjoitan edellä olevat mietteesi täysin. Ja mielestäni kyseisten leffojen ongelma on Obi-Wanin hahmon tylsyys. Hänellä ei ole minkäänlaista kaarta. Valmis paketti. Qui-Gonin olisi ehdottomasti pitänyt Obi-Wan, jotta tämä voisi myöhemmin tuskastella päätöstään kouluttaa Anakin.

Obi-Wan oli prequelsien parasta osuutta. En millään saa hänestä tylsää. Sassyt kommentit ja kipuilu opettajana on parasta antia. Pienet nyansit hahmossa oli parasta. Tähän päälle, kun katsoo Clone Warsin Anakinin ja Obi-Wanin kemia syvenee ja tarjoaa uusia näkemyksiä aikaisemmista elokuvista.

Mitä tähän itse Kenobi-sarjaan tulee, niin kolme jaksoa läpi taisteltuani, alkaa usko vähän hiipua. Ewan näyttelee todella hyvin, Vader herättää mielenkiintoa, ja tuota maailmaa on kiva katsella. Periaatteessa tykkään tällaisesta vähän hiljalleen avautuvasta sarjasta. Mutta itse tarina on köykäinen ja toiminta on aika surkeaa - etenkin ohjauksellisesta näkökulmasta. Reva on mielestäni hyvä hahmo ja tykkään itse näyttelijästä, vaikka roolisuoritus onkin ala-arvoinen noin keskeiselle hahmolle. Mutta väitän, että tähänkin vaikuttaa ohjaukselliset elementit. Nuori suhteellisen kokematon näyttelijä luottaa paljon ohjaajan kykyyn nähdä mikä toimii, mikä ei.

Tähänkin pakko olla erimieltä. En saa sarjan alkua millään hitaaksi. Tässä on tapahtunut vähän kaikenlaista. Vaikea nähdä toimintaa myöskään köykäisenä. Ainoastaan se Leian jahtauskohta oli noh huvittava, mutta sen yli pääsi nopeasti. Enkä näekkään Revan roolisuoritusta ala-arvoisena. Mun mielestä hän on oikein uskottava inkvisiittori. Ja toki sarja on kesken ja niin on hänen tarinansa. Ohjaustakaan en pidä huonona. Päinvastoin.

Lisäksi itseäni alkaa kyllästyttää tuo pikku-Leia. Lapsinäyttelijä vetää ihan ookoo, hänellä on paljon vuorosanoja, mutta tuon parivaljakon seuraaminen ja pikkutytön viisastelu alkaa olla pirun kliseistä seurattavaa. Jos sarjan moottorina toimii Kenobin ja pikkutytön matkan teko, edes jonkinlainen omaperäisyys tai kitka kaksikon välisessä suhteessa olisi plussaa. Ongelma tosin lienee siinä, ettei (8-vuotias?) lapsinäyttelijä suoriudu erilaisista tunteita vaativista olotiloista, kuin ehkä hetkittäin pelästynyt ja suutahtanut - joka sekin meni vähän vihkoon kakkosjaksossa, joten sirpsakalla perusolemuksella mennään todennäköisesti päätyyn asti. Introvertti ja sulkeutunut pikku-Leia olisi mielestäni toiminut paremmin ja moniulotteisemmin, ja olisi ollut näyteltävissäkin lapsinäyttelijälle. Samalla olisi voinut pohtia saako Ben tyttöä vähän avautumaan kuorestaan. Nyt kaksikko vaan taittaa matkaa ja pulisee erilaisia ekspositioita.

Mä en myöskään nää Leiaa ongelmana. Hän on oikeastaan juuri sellainen kun pitää olla. Sulkeutunut ja introvertti Leia ei vaan sovi siihen hahmoon. Leia on määrätietoinen, oikeudenmukainen ja snappy. Aivan adaptiovanhempiensa tuote ja perinyt vanhemmiltaan itsepäisyytensä. Mun mielestä osunut hahmoon täydellisesti. Ja toi kohta missä viime jaksossa Obi-Wan sanoo Leian muistuttavan äitiänsä on kyllä todella hyvä. Tässäkin Clone Wars tuo aivan eri ulottuvuutta Obi-Wanin ja Padmen hahmoille ja suhteelle.

Miinuksen annan, että Leia napattiin uudestaan. Mutta selviän sen kanssa.



Korostan vielä, että mun kanssa saa olla eri mieltä ja en koita kääntää kenenkään mielipidettä. Star Warsin suhteen monella on nimittäin aika die hard -näkemyksiä. Anakinin tyyliin ”If you aren’t with me then you are my enemy”.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Allekirjoitan edellä olevat mietteesi täysin.

Helppo olla samaa mieltä koko viestistä. Obi-Wan Kenobi on ollut tähän asti sarjana todella lattea, ainoastaan Vader tarjosi viime jaksossa vähän mieleenpainuvampaa kamaa.

Leian näyttelijä vetää varmasti ikäisekseen ihan hyvin, mutta hahmo on kuin kirjoitettu muutamaa vuotta vanhemmaksi: nokkela pikkuviisastelu, supernolot takaa-ajo yms kohtaukset jne eivät vaan sovi noin nuoren lapsen kohdalle. Pakko toivoa, että sarja saa jonkun järkevän suunnan vielä, jos kaikki jaksot ovat pelkkä OB1:a ravaamassa pikkutytön perässä, jää käteen lähinnä hukkaan heitettyä potentiaalia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Qui-Gon oli erittäin tärkeä hahmo Anakinin kehittymiselle Darth Vaderiksi. Anakinilla ei ollut isää ja hän sai Qui-Gonista isähahmon, joka jääräpäisesti vastoin Jedineuvoston kantaa halusi kouluttaa Anakinin muiden varotteluista huolimatta. Hyväksyi tämän varauksetta sellasiena kuin tämä oli.

Obi-Wan ei olisi Anakinin mestariksi lähtenyt, ellei hän olisi omalle mestarilleen sitä tämän kuolinvuoteella luvannut. Obi-Wan ei ollut Anakinille isähahmo, vaan velihahmo.

Anakin menetti isänsä, äitinsä ja lopulta uhka menettää rakastettunsa sai Anakinin lankeamaan Palpatinen juonittelulle.

Varsinkin kun Clone Wars on katsottuna, on Obi-Wan ja Anakin (ja Ahsoka) suhde syvä ja mielenkiintoinen.

Leija on juuri sellainen kun hän tuosta kuuden vuoden päästä on Rebelsissä, sanavalmis ja itsepäinen teini. Pikkutytön näyttelijätaidot ovat lapsinäyttelijätasoa, harva näistä on ”sihrelytemple” tai ”macaulaculkin” ja niitä tuleekin yleensä isoja tähtiä, eikä ”jakeloydeja”.

Erikoisin näkemys on että sarja olisi tylsä tai löysä, kun mielestäni se on tiivis ja jopa liian nopea. Obi-Wanin tunneskaala on ollut hieno nähdä, onneksi on siinä kovanluokan McGregor.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Qui-Gon oli erittäin tärkeä hahmo Anakinin kehittymiselle Darth Vaderiksi. Anakinilla ei ollut isää ja hän sai Qui-Gonista isähahmon, joka jääräpäisesti vastoin Jedineuvoston kantaa halusi kouluttaa Anakinin muiden varotteluista huolimatta. Hyväksyi tämän varauksetta sellasiena kuin tämä oli.

Obi-Wan ei olisi Anakinin mestariksi lähtenyt, ellei hän olisi omalle mestarilleen sitä tämän kuolinvuoteella luvannut. Obi-Wan ei ollut Anakinille isähahmo, vaan velihahmo.
Tässä taas päästään siihen ristiriitaan kun Episodi II:ssa Anakin sanoo Obi-Wanille nimenomaan että Obi-Wan on hänelle lähimpänä isää oleva asia. Toki voihan tuonkin tulkita siten että isoveli on lähempänä isää, en tiedä.

En tiedä miten animaatioissa menee, mutta leffoissahan Anakin ei muistaakseni edes mainitse Qui-Gonin nimeä tämän kuoleman jälkeen. Näkee sen painajaisen missä Qui-Gon huutaa mutta siinäpä se.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Korostan vielä, että mun kanssa saa olla eri mieltä ja en koita kääntää kenenkään mielipidettä. Star Warsin suhteen monella on nimittäin aika die hard -näkemyksiä. Anakinin tyyliin ”If you aren’t with me then you are my enemy”.
Hyvä kun laitoit mielipiteesi, ja kyllä noista aiemmistakin kommenteista yleensä näkee, kuka katselee TV-sarjoja samalla silmällä kuin itse katselee. En siis ollut yllättynyt.

Kirjoituksiesi kautta luonnehtisin, että sinulle maistuu nyansit ja tietynlainen toiminnassa "mukana eläminen", kuten varmasti monille (varsinkin tosi faneille), kun itse taas kaipaan jännitteitä, draamaa ja kaaria hahmojen kehityksessä, jotta jaksan uppoutua tarinaan. Ei ole oikeita tapoja seurata sarjaa. Jos tämä sarja toimii sinulle hyvin, niin tämä sarja on ainakin osittain onnistunut. Minulle esimerkiksi hyvä päähenkilö on joku, jolla on kasvettavaa ihmisenä, kuten tässä sarjassa Obi-Wanilla on - siksi hän on tämän sarjan isoin toimiva osa. Prequeleissa Obi-Wan oli jo mielestäni valmiiksi täydellinen, jonka takia häneen oli vaikeampi samaistua. Hän vaikutti sivuhahmolta läpi koko trilogian. Hän olisi ollut inhimillisempi ja samaistuttavampi, jos olisi ollut se, joka teki virhearvion Anakinin mukaan ottamisesta, mutta nyt tämäkin herkku oli annettu Quigonille.

Mä en myöskään nää Leiaa ongelmana. Hän on oikeastaan juuri sellainen kun pitää olla. Sulkeutunut ja introvertti Leia ei vaan sovi siihen hahmoon. Leia on määrätietoinen, oikeudenmukainen ja snappy. Aivan adaptiovanhempiensa tuote ja perinyt vanhemmiltaan itsepäisyytensä. Mun mielestä osunut hahmoon täydellisesti. Ja toi kohta missä viime jaksossa Obi-Wan sanoo Leian muistuttavan äitiänsä on kyllä todella hyvä. Tässäkin Clone Wars tuo aivan eri ulottuvuutta Obi-Wanin ja Padmen hahmoille ja suhteelle.
Et varmasti näe Leiaa ongelmana, koska et katsele sarjaa samanlaisin draamanälkäisin silmin kuin esimerkiksi minä. Sinulle riittänee nuo yhtymäkohdat muuhun Star Wars -kaanoniin ja sujuva toiminnankuljetus, kun itse kaipaan enemmän jännitteitä, joita nokkela jutustelu ja helpot taistelu- /pakenemiskohtaukset eivät itsessään tarjoa. Ja siinä missä itse näet mielenkiintoisena sen, että esimerkiksi Leia on samanlainen kun hän on myöhemminkin, itse näen mielenkiintoisena sen, että hän olisi toisenlainen, jolloin seikkailu Kenobin kanssa tulisi muuttamaan hänet sellaiseksi kun hän myöhemmin on - jolloin seikkailulla olisi merkitys, ja katsoja voi siinä sivussa miettiä miten se muutos tulee tapahtumaan. Mutta olennaisin syy miksi ehdotin muutosta oli se, että saataisiin noihin Kenobi-Leia kohtauksiin vähän edes jotain jännitettä. Pelkkä jutustelu on mielestäni tylsää, vaikka siellä olisi hetkittäin joku syvällisempi viittaus, kuten se "Leia muistuttaa äitiään".

Ohjaustakaan en pidä huonona. Päinvastoin.
Ohjauksen heikot puolet näkyvät mielestäni etenkin toimintakoreografioissa, joissa vedetään aika lailla mutkia suoriksi tehden niistä typerän yksinkertaisia. Myös käsikirjoituksen heikkous paistaa läpi sitä kautta, ettei jaksoissa ole oikeasti hirveän paljon panosta. SPOILERIVAROITUS! Mitä tuossa oikein jännitetään? Pääseekö Leia kotiin? Pahiksia ei kiinnosta Leia, ainoastaan Kenobi. Leiaa käytetään houkutuslintuna Kenobin saamiseen. No Vaderilla oli jo Kenobi hyppysissään, mutta ei se kovin palavasti tunnu sitä haluavan, koska aika heppoisasti se päästi sen menemään pikkuisen "liekkimeren" takia. Jos Vader osaa riepottaa Obi-Wania ilmassa pelkällä voimalla, se voisi lennättää niitä omia Storm Troopereitakin sen "liekkimeren" yli Obi-Wanin luokse... Jos siis haluaisi. Mutta ei tuntunut välittävän. Leikittelee mielummin kuin kissa hiirellä. (Joka myös tekee aika turhaksi koko Vaderin armeijan, jos he vain hengaavat maisemissa, eivätkä saa osallistua Kenobi-jahtiin.) Joten kysymys kuuluu edelleen - mitä tässä sarjassa jännitetään? Pääseekö Reva suur-inkvisiittoriksi? Se on tässä se selkein olemassa oleva tahdonsuunta, mutta pitäisikö sen kiinnostaa katsojaa?

Ja ymmärrän kyllä, että toisille parasta herkkua on se sarjan kyydissä oleminen ja tuttujen hahmojen seuraaminen, mutta itselleni se ei riitä. Ja yritän siis tässä vain kertoa miksi se ei itselleni toimi. Ja täytyy vieläkin pointata, että McGregor näyttelee tuossa niin hyvin, että halu olisi kova katsoa eteenpäin, mutta kovin työlästä se on kun apuja ei tule muualta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos Vader osaa riepottaa Obi-Wania ilmassa pelkällä voimalla, se voisi lennättää niitä omia Storm Troopereitakin sen "liekkimeren" yli Obi-Wanin luokse... Jos siis haluaisi. Mutta ei tuntunut välittävän.

Vader pysähtyi miettimään.. Oliko se hetkellinen Anakin? kuten Ahsokan kohtaamisessakin Rebels:ssä.. kuten lopulta Luken ja Palpatinen kanssa. Se Anakin, jonka Luke vaistosi olevan vielä olemassa johon Luke uskoi,. Obi-Wan ei...


Ja siinä mielessä, jos kaipaa sarjan toimivan itsenäisensä sarjana draaman kannalta, niin se on vähän väärä odotusarvo imo. Sillä tämähän on osa kaanonia, osa lorea ja se on vain osa pitkää jatkumoa ja tarinaa, jonka draamallinen lopputuloshan tiedetään. Nyt haetaan niitä vaikuttimia ja taustoja, jotka siihen kaikkien tuntemaan lopputulemaan lopulta johtavat. Sarjan odotusarvo on siis saada tietää, ei täyttää itsenäisen sarjan sisällä erillistä draaman kaarta aristotelelaisittain.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkoi ärsyttää sellainen yksityiskohta, kun eikö Reva lukenut sen feikkijedin ajatukset suunnilleen sekunnissa, kun se sano, ettei aio kertoa mitään ja nyt puoli jaksoa taas meni kuulustellessa 10v pikkutyttöä saamatta mitään irti? Aikaisemmin yritti nyhtää totuutta Owenilta uhkailemalla ja hakkaamalla käsiä irti ihmisiltä, missä ajatustenluku? Minkä takia tääkin taito piti esitellä pilaamaan kaikki edelliset ja tulevat kuulustelut...
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Alkoi ärsyttää sellainen yksityiskohta, kun eikö Reva lukenut sen feikkijedin ajatukset suunnilleen sekunnissa, kun se sano, ettei aio kertoa mitään ja nyt puoli jaksoa taas meni kuulustellessa 10v pikkutyttöä saamatta mitään irti? Aikaisemmin yritti nyhtää totuutta Owenilta uhkailemalla ja hakkaamalla käsiä irti ihmisiltä, missä ajatustenluku? Minkä takia tääkin taito piti esitellä pilaamaan kaikki edelliset ja tulevat kuulustelut...
Kai se Leia perhetaustastaan johtuen on jotenkin automaattisesti voimakkaampi noissa tilanteissa, olkoonkin että Leian kohdalla tuota "voimalle alttiutta" ei olla pahemmin koskaan isommin käyty läpi.

Tai ainakin itse olen jotenkin ymmärtänyt että Leia on sinänsä ihan vahva voimassa, mutta koska sai tietää tuosta vasta suht vanhalla iällä niin ei sitten aikuisena pahemmin niitä kykyjä käyttänyt. Mutta ehkä tuossa oli sitten jotain piilevää kykyä pelissä tai jotain.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alkoi ärsyttää sellainen yksityiskohta, kun eikö Reva lukenut sen feikkijedin ajatukset suunnilleen sekunnissa, kun se sano, ettei aio kertoa mitään ja nyt puoli jaksoa taas meni kuulustellessa 10v pikkutyttöä saamatta mitään irti? Aikaisemmin yritti nyhtää totuutta Owenilta uhkailemalla ja hakkaamalla käsiä irti ihmisiltä, missä ajatustenluku? Minkä takia tääkin taito piti esitellä pilaamaan kaikki edelliset ja tulevat kuulustelut...

Boba Fett oli järkyttävän tylsä ensimmäiset 4-5 jaksoa, mutta tämä on vaan epäloogisuudellaan naurettavan huono.

Kai tämä silti tulee katsottua loppuun saakka…
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Alkoi ärsyttää sellainen yksityiskohta, kun eikö Reva lukenut sen feikkijedin ajatukset suunnilleen sekunnissa, kun se sano, ettei aio kertoa mitään ja nyt puoli jaksoa taas meni kuulustellessa 10v pikkutyttöä saamatta mitään irti? Aikaisemmin yritti nyhtää totuutta Owenilta uhkailemalla ja hakkaamalla käsiä irti ihmisiltä, missä ajatustenluku? Minkä takia tääkin taito piti esitellä pilaamaan kaikki edelliset ja tulevat kuulustelut...

Leia on Anakinin lapsi, luonnostaan vahva voimassa. Eiköhän tuo sillä selity.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Leia on Anakinin lapsi, luonnostaan vahva voimassa. Eiköhän tuo sillä selity.
Kai se Leia perhetaustastaan johtuen on jotenkin automaattisesti voimakkaampi noissa tilanteissa, olkoonkin että Leian kohdalla tuota "voimalle alttiutta" ei olla pahemmin koskaan isommin käyty läpi.

Tai ainakin itse olen jotenkin ymmärtänyt että Leia on sinänsä ihan vahva voimassa, mutta koska sai tietää tuosta vasta suht vanhalla iällä niin ei sitten aikuisena pahemmin niitä kykyjä käyttänyt. Mutta ehkä tuossa oli sitten jotain piilevää kykyä pelissä tai jotain.
Voisin ostaa tämän paremmin, jos Reva tietäisi Leian olevan Anakinin tytär, tai meille olisi näytetty Revan yrittävän lukea Leian ajatukset.

Lisäksi samassa jaksossa Reva epäili Talan olevan vakooja ja olisi ollut sekunnin homma kurkata valehteleeko hän ja samalla selvittää heti Jedinauttajien olinpaikka, mutta ei jakson juonen takia jaksa, vaan keskittyy näsäviivastelemaan älyllään, että tietää tämän valehtelevan ja lopulta komentaa stormtrooperit viemään hänet kuulusteltavaksi ihan kuin se olisi isokin rasti.
Näytettiinkö tuota Talan pakoa Stormtroopereilta muuten mitenkään, vai oliko behind the scenes juttuja ja ilmestyi sitten vaan käytävälle ottamaan Leia vastaan, kun Obi Wan piteli voimalla lasia ehjänä?
 
Viimeksi muokattu:

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän iso jännite tässä kaudessa ole se, että mikä pihvi Revalla on OWK:n kanssa. Älkää spoilatko, jos se jostain on jo pääteltävissä. Veikkaan, että tätä tietoa pihdataan vähintään toiseksi viimeisen jakson loppuun asti.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Taisteluineen lähes samaa tasoa ja brutaalia katsojan aliarvioimista kuin TWD, mutta McGregorin ja suloisen pikku-Leian välillä on kohtalainen kemia. Kyllä tämän ehdottomasti loppuun katsoo.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitenniin?
Jos ei olisi pystynyt lukemaan luulisi, että se olisi herättänyt jotain kysymyksiä miksi ei pysty?
Siis tuo Revan touhuhan oli täsmälleen samaa mitä Kylo Ren teki Force Awakensissa ja luki ainakin Poen ajatukset siinä. Ja Leiaan tuo ei onnistunut koska Leia on vahva voimassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös