Sykemittarit?

  • 73 933
  • 324

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Käyttävätkö Jatkoaikalaiset ko.vempeleitä ja onko niistä sanottavaa hyötyä? nimim. tuleva sykemittarin omistaja
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mihis niitä tarvitsee?
Kyllä tiedän ilman mittareita millon jaksan, millon en jaksa ja koska pitää mennä vaihtoon.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Olen käyttänyt sykemittaria toistakymmentä vuotta, nykyään tosin vähemmän kuin ennen. Parasta sykemittarissa on sykkeen ylä- ja alarajan varoitus, jolloin varmistaa, ettei juokse liian kovaa tai liian hiljaa. Jos haluaa kohentaa kestävyyttään, ero sopivan ja liian kovan vauhdin välillä ei välttämättä ole kovinkaan suuri ja tässä sykemittari on hyvä apuväline. Aikansa kun seurailee sykettään, sen oppii melko tarkasti arvioimaan ilman mittariakin. Itselläni ainakin suurin ongelma oli pitkään liian kova vauhti, kunnes rupesin juoksemaan sykerajoja seuraten.

Lisäksi kunnon kohentumista on mukava seurata esim. lepopulssin laskevista lukemista sekä palautumismittarin kasvavasta lukemasta (kuinka monta lyöntiä pulssi laskee esim. minuutin kuluessa rasituksen päättymisestä).
Suosittelen sykemittaria motivaation lisääjänä joskus tylsäänkin kuntoharjoitteluun.
 

erzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Les Habs, Man Utd
Itse kokeilin kerran sykemittaria kiekkomatsissa, siis katsomonpuolella. Pulssi nousi parhaillaan yli 160:n, joten hyvästä treenistä kiekkomatsi käy, ihan katsomostakin!
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Viestin lähetti erzo
Itse kokeilin kerran sykemittaria kiekkomatsissa, siis katsomonpuolella. Pulssi nousi parhaillaan yli 160:n, joten hyvästä treenistä kiekkomatsi käy, ihan katsomostakin!

Minäkin kokeilin kerran finaalimatsin aikana kotikatsomossa:
160-170 välillä pyöri.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
jepujee kirjoitti:
Suosittelen sykemittaria motivaation lisääjänä joskus tylsäänkin kuntoharjoitteluun.

Niin on moni muukin suositellut ja ajattelin nyt sitten sellaisen hommata juuri tuon kuntoilumotivaation lisääjäksi. Jos joku noista enemmän tietää niin voisi jotain vinkkiä heittää?

*Mitkä merkit noin yleisesti on pärjänneet?
*Mistä ominaisuuksista on eniten apua perushölkkääjälle?
*Onko jossain nyt tarjous mikä kannattaisi hyödyntää?
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itselläni on käytössä Polar F6-sykemittari. Hinnasta en tiedä, koska sain sen lahjaksi, toverimme google varmaankin valaisee asian tiimoilta mielellään.

Oma kuntoiluni on lähinnä perushölkkäystä ja kuntosaliharjoittelua. Minulle on ainakin ollut sykemittarista kovasti apua. Itse huomasin myös juosseeni liian kovalla sykkeellä, ja alussa jouduin paljonkin himmaamaan, että syke laskisi toivotulle alueelle.

Suurin hyöty minulle on ainakin ollut juuri se kuntoilumotivaation nostaminen: omaa harjoittelua ja mahdollista edistymistä pystyy seuramaan vaivatta. Treenien kestoa, kulutettuja kaloreita ja käytettyjä sykealueita voi seurata niin päivittäin, viikoittain kuin koko käyttöajaltakin. Ja treenittömistä viikoista seuraa toivottua morkkista, kun mittarit näyttävät nollaa.

Tuo omistamani F6-malli ainakin laskee, montako kaloria harjoittelussa kuluu ja arvioi, kuinka suuri prosenttiosuus on rasvaa. Lisäksi se määrittää käyttäjälleen automaattisesti yksilölliset sykerajat pienen alkulämmittelyn aikana. Tiedot voi siirtää kätevästi rannelaitteesta nettiin mikrofonin avulla, jolloin voi rakentaa itselleen "treeniohjelman" Polarin sivuille ja tallentaa sinne kaikki harjoitukset. Omien kokemusteni perusteella suosittelen kyllä hankkimaan sykemittarin avuksi kuntoiluun.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Juu, tuo F6 on kyllä oiva mittari..hintaa sillä on 110 (OVH) ja tuossa tulikin edellisessä hyvä kuvaus ominaisuuksista.

F4 on F6:sta halvempi ja pelkistetympi...se anna sykerajoja päivittäisen kunnon mukaan, mutta kertoo toki kalorinkulutuksen ja antaa arvioidut sykerajat...hintaa tällä 85 (OVH)

F11 on sitten jo kunnon peli..f6 ominaisuuksien lisäksi se laatii kuntoiluohjelman. Eli kuinka paljon tulee liikkua ja millä sykkeellä. Se antaa motivaatiota, sillä näet kuinka paljon viikkossa tulee liikkua. Lisäksi tässä mallissa on kuntotesti. Testissä käydään 5 minuutiksi makuulle ja mittari kertoo sinulle missä kunnossa olet. Kunnon seuraaminen on siispä helppoa. Hintaa tällä 155(OVH)

Tuossa nuo polarin perusmittarit, jota kannattaa harkita. Itse ottaisin juuri tuon F6 mittarin...Niin ja kaikissa Polarin mittareissa on 2 vuoden takuu, ja takuu korjaukset on hoitunut suhteellisen nopeasti ja mutkattomasti.

Kannattaa ketella netistä vielä lisä tietoa ja ainakin polarin omasta esitevihkosta löytyy todella hyvin tietoa mittareista ja niiden eroista/ominaisuuksista.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Kiitoksia kovasti vinkeistä. Taidan kallistua tuon F-6:sen puolelle nyt kun itsekin kävin Polarin sivuilla selailemassa. Toisaalta tuo F-11 kuntotestijuttu kuulostaa mielenkiintoiselta, tiedä sitten että tekeekö sillä oikeasti hittoakaan. Ykkösjuttu tässä on se että välttäisin edellisen kerran syksyllä kokemani tilanteen, jossa kunto laski ylireenaamisen takia nollille ja muutenkin alkoi paikat hajoilemaan. Ei vaan malta juosta hiljempaa kun vauhtiin pääsee, josko nyt sitten kun on jotain faktaa millä perustella itselleen pikku himmailu.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ostin maaliskuussa 2006 Polarin WM41 painonhallintamittarin. Olen saanut mittarin avustuksella laskettua painoa tähän mennessä n. 20 kg. Eihän se mittari painoa pudota, mutta on "kertonut" minulle miten paljon minun pitää viikossa liikkua painonpudotustavoitteeseeni pääsemiseksi. Mittari on toiminut hyvin, kunhan vaan on kostuttanut elektrodit. Ainoa paikka missä mittari on seonnut on sähkölinjojen alla, mutta siitäkin varoitettiin ohjekirjassa. Polarin mittaria on myös helppo käyttää.
Polarin mittari on tällä hetkellä myynnissä, ja aion seuraavaksi ostaa ehkä Suunnon T3-mittarin, koska siihen saa mm. polkupyörään anturin, jolloin mittaria voi käyttää myös polkupyörän mittarina.
Mittarista on ollut minulle paljon hyötyä, koska en ole ennen harrastanut liikuntaa juuri ollenkaan, enkä tiennyt miten paljon minun pitää liikkua ja miten kovaa. Esimerkiksi huomasin, että pelkällä kävelyllä en saanut sykettä tarpeeksi korkealle.
 

scholl

Jäsen
Mielestäni sykemittarin merkitystä liioitellaan. Tottakai jos tarkoitus on tehdä monen tunnin mittainen suoritus niin sykemittari auttaa siinä ettei syke karkaa alkuvaiheessa liian korkeaksi tai pitkäkestoisen peruskuntoharjoituksen pystyy tekemään kohtuualhaisella sykkeellä.

Muuten taas jos tekee ihan perusharjoittelua niin kyllähän tuntemalla oman kroppansa tietää millaista vauhtia pitää esim. juosta tai hiihtää. Eivät ne sykkeet tai ajat kovin paljon vaihtele, vaikkei mukana olisi minkäänlaista kelloa tai sykemittaria.

Itse ostin ensimmäisen Polarin joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla ja sen jälkeen on ollut niiden asiakas. Välillä toki laitteita on ollut hajallakin, enkä ole todellakaan panostanut siihen tieteelliseen puoleen tai jälkianalyysiin, vaan se on vain apuna antamassa sykettä ja kulutettua aikaa.

Nyt on sitten vähän sellainen epämääräinen tilanne, kun olen lukenut tuota Polarin katalogia niin en ole oikein löytänyt sopivaa laitetta. Se johtuu siitä, että haluan käyttää sykemittaria juoksun lisäksi satunnaisesti spinningissä ja kesäfillaroinnissa. Kuitenkin laitteet ovat ilmeisesti hyvinkin erilaisia juoksu- ja fillarikäyttöön. Niinpä asia on nyt harkinnassa ja ostin välikauden laitteeksi Suunnon perusrouskun, jotta voi vertailla Suunnon ja Polarin toimintatapoja ja käytettävyyttä. Mutta tosiaan aika monet lenkit tulee tehtyä ihan ilman mitään mittaria omaa kehoa kuunnellen.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Mulla on ollut Timexin Ironman -sarjan mittari käytössä pari vuotta. Ei sitä sykettä ole kylläkään tullut hirveästi seurailtua, sillä aika nopeasti oppi tuntemaan varsin tarkasti sen, millä tasolla pumppu operoi. Viime lenkin jälkeen katkesi tuon sykemittarin hihna, enkä tiedä jaksanko tilata uutta jenkeistä.

Enemmän olen tykännyt käyttää sen kanssa GPS:aa, josta näkee kulloisenkin kilometrivauhdin, väliajat jne. Harmi vain että tuo GPS tuppaa heittämään itseään päältä aina silloin tällöin, ja silloin lenkkifiilis menee välittömästi pilalle. Samaa ongelmaa ollut valtaosalla kavereista jotka tilasivat omat mittarinsa samaan aikaan. Sen sijaan hiukan aiemmin omansa tilannut kaverini sai nähtävästi eri valmistuserän GPS-yksikön, joka se on toiminut koko ajan moitteitta.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Sykemittarin tärkein tehtävä on optimoida monipuolisia harjoituksia. Sykemittarin avustamana on helpompi juosta peruskuntolenkkejä. Ainakin itselläni on kokoajan hirvittävä halu jousta kovempaa kuin mikä on peruskuntolenkillä takoituksenmukaista. Tästä ainakin itselläni on ollut vaikea päästä eroon, joten sykemittari on ollut jo pitkään ollennainen osa harjoittelua. Itse suosittelen Suuntojen ja Polarien jäleen Garmin Forerunner 305:sta. Hyvin toimiva GPS ja sykemittaus mahdollistaa monipuolisen harjoittelun, kun ei tarvitse tuntea matkaa ja siihen kuluvaa aikaa lenkillä. Loistava systeemi.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Sykemittareista

Sykemittari tulee valita käyttötarkoitusen mukaan joka erottelee turhat ominaisuudet tarpeellisista. Polarilla on selvät luokat ja helppokäyttöiset käyttöliittymät kelloissa. Ensimmäinen polarin mittari mitä kannattaa edes harkita on mielestäni F6 johtuen siitä ettei ota mitään muuta koodia kuin omastalähettimesta tullutta. F6 on niin sanotusti allaround (fitness) mittari. Polarilta toki löytyy samanhintainen ja tasoinen erikoismittari esim. jouksijalle.. Mitä enemmän haluaa erikoisuuksia ja erikoistuvuuksia saa maksaa tasaisesti lisää. Ostaessa mittaria kannattaa aina muistaa mihin tarvitsee ja sitä mukaa valita. Eli listaa vaikka paperille mitä haluat ja tarvitset ja mene kauppaan..jolloin taitava myyjä myy mitä sattuu

oman suositus perusmittariksi on F11
juoksumittariksi RS200sd
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
JimmyConway kirjoitti:
Mittarista on ollut minulle paljon hyötyä, koska en ole ennen harrastanut liikuntaa juuri ollenkaan, enkä tiennyt miten paljon minun pitää liikkua ja miten kovaa. Esimerkiksi huomasin, että pelkällä kävelyllä en saanut sykettä tarpeeksi korkealle.

Erikoinen juttu koska kovaa kävely polttaa tavaraa paremmin kuin taas juokseminen.. Esim laihtuminen siis tehokkaampaa kovassa kävelyssä kuin juoksiessa, joten ehkä kävelysi ollut liian löntystelyä?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Nostetaanpa tättäketjua takaisin ylös. Tarkoitus olisi ostaa syke mittari ja tämän ketjun perusteella vaaka alkaa kallistua Polarin F6:n puolelle ehkä F11 mutta muutama kyssäri. Salilla monissa aeroobisessa kuntovälineessä kuten fillareissa ja cross trainereissä on sykemittarit, jossain jopa lukee että on Polar yhteensopivia. Miten on ne joissa lukee että niissä on vastaanotin, ovatko kaikki käytänössä yhteen sopivia Polarin mittarin kanssa? Onhan se kivempi tuijottaa laitteen ruutua kun omaa rannetta. Entäs muut merkit? Jos vaikka sortuu ostamaan Suunnon tai jokun muun merkkisen mittarin. Onko niiden lähetin yhteensopiva?
 

scholl

Jäsen
Osaako joku neuvoa, miten Suunto footpodin saa irti siitä kiinnikkeestä?
Ohje on niin sekava, etten tajua mistä painetaan ja minne suuntaan.
 

scholl

Jäsen
Jos vaikka sortuu ostamaan Suunnon tai jokun muun merkkisen mittarin. Onko niiden lähetin yhteensopiva?

En tiedä ovatko kaikki laitteet yhteensopivia kaikkien laitteiden kanssa. Ne juoksumatot ja cross-trainerit, mitä itse olen viimeisen vajaan 1,5v aikana käyttänyt, ovat toimineet myös Suunnolla.

Tosin nyt on jo toinen Suunnon mittari. Niissä tuntuu olevan kestävyys huonompi kuin Polarissa. Se sykevyö tarjosi nimittäin koko ajan check beltiä, vaikka vaihdoin pariston. Vitutti sen verran paljon, etten jaksanut viedä huoltoon, vaan tilasin uuden ja samalla otin footpodin.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
käyttökomemuksia?

Olen harkinnut ostavani Beurer-merkkisen sykemittarin.
Onko jollain käyttökokemuksia tämän valmistajan mittareista?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itsellä on Polarin F7 sykemittari, jonka Korvatunturin setä toi. Ihan kiva kapistus on ja se on parhaimmillaan näyttänyt sykkeeksi 195.
Tosin tässä pari kesää sitten sain jollain Polarin härvelillä huippulukemiksi 204.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko jollain käyttökokemuksia suunnon t3c -mallista. Ja jos on, niin haluaisiko jakaa niitä täällä.
Mulla on. Tänään alkoi vituttamaan kun siitä ei saa sellaista tarkkaa graafia ulos mistä näkee että miten syke käyttäytyy harjoituksen aikana vaan pelkästään sykealueet. Lähtee huuto.netiin ja ostan tilalle T6:sen. Tuota varten tuli kuitenkin PC POD hankittua. Muuten ihan toimiva peli eli perusominaisuudet kuten keskisyke, maksimisyke, harjoitusalueet, 15 viimeisen harjoituskerran muisti ja muut löytyvät ja toimivuuden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joulusta saakka käytössä on ollut Polar F7. Laite on kulkenut hiihtolenkeillä mukana ja kertyvää dataa on ihan mielenkiintoista katsella. Yksi asia kuitenkaan ei onnistu ja se on leposykkeen (HRsit) muuttaminen. Laite antaa oletusarvoksi 60 ja vaikka sen muuttaa, niin oletus tulee uudelleen käyttöön. Itsellä leposyke on tällä hetkellä max 50, joten mitähän tuo heitto vaikuttaa esim. kalorikulutuksen laskemiseen?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mulla on. Tänään alkoi vituttamaan kun siitä ei saa sellaista tarkkaa graafia ulos mistä näkee että miten syke käyttäytyy harjoituksen aikana vaan pelkästään sykealueet. Lähtee huuto.netiin ja ostan tilalle T6:sen. Tuota varten tuli kuitenkin PC POD hankittua. Muuten ihan toimiva peli eli perusominaisuudet kuten keskisyke, maksimisyke, harjoitusalueet, 15 viimeisen harjoituskerran muisti ja muut löytyvät ja toimivuuden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
Ok. Tota ominaisuutta olisin kyllä vähän kaivannut, mutta kai sitä täytyy jostain tinkiä. Ajattelin ostaa 200e:llä tollasen päkin, mihin kuuluu gps podi. Sulla ei varmaan ole sitä? t6 olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta vähän turhan kallis kuitenkin.

pitääkö toi pc pod olla, että pystyy siirtämään tietoja koneelle?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mulla ei gps-podia ole kun tulee vain pallopelejä harrastettua. Voisihan se olla mielenkiintoista kokeilla, että montako kilometriä sählyssä tulee juostua, mutta veikkaan että satelliitin tarkkuus ei riitä tuon mittaamiseen. En tiedä auttaisiko foot-podi. Onko joku muu noita koittanut pallopeleihin?

PC POD tarvitaan tosiaan tietojen siirtämiseen koneelle, mutta kun kerran tuossa ei sitä graafia saa niin sen hyödyt ainakin minulle ovat hieman kiistanalaiset. Nuo kaikki muut minua kiinnostavat tiedot (keskisyke, harjoitusvaikutus, maksimisyke, poltettujen kalorien määrä) kun saa kaivettua kellon näytönkin kautta ja muistia tuntuu olevan useammaksi kuukaudeksi. Minä en ole kiinnostunut noita vuosien päästä seuraamaan.

Jos tuon gps-palikan saat yksittäin, niin t3 lähtee kaksinumeroisella summalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös