Susi – tavattaessa rauhoitettava

  • 234 673
  • 2 197

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti FourForty
JEn koe, että petojen eläminen suht lähellä kotia olisi millään tavalla tuonut pelkoa tai hankaluutta omaan lapsuuteeni.

Sama, 15 vuotta kului lapsuudenkodissa syvällä korvessa. Aivan liepeillä on havaittu aikanaan ainakin karhu ja ilves, suden jälkiäkin. En minä ainakaan osannut metsän eläimiä pelätä. Varmasti olisi ollut ikävä joutua syödyksi, mutta kuoleminen toki onkin aina asia, jota mieluusti välttelee parhaansa mukaan.

Eläinkantoja pitää tietysti jossain mitassa säännellä. Ihmisen vaikutuksen minimoiminen lienee turvallisinta. Mikä siis voi tarkoittaa metsästystä tai suojelua. Esim. susikanta saattaisi ilman metsästystä nousta nopeasti epätavallisen suureksi, jos niille olisi ihmisen vaikutuksesta tarjolla epätavallisen helposti ja runsaasti ravintoa (porot).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Kaivanto
Mielenkiintoista tämä kannan muodostaminen ympäristökysymyksiin ns. viherpiiperöiksi kutsuttuun ihmisryhmään kohdistuvan henkilökohtaisen ärtymyksen kautta. Varsin yleinen tapa, tässä ketjussa ainakin Sistis sitä esittelee. Lapsi, pesuvesi?

Kannattaa lukea kaikki viestini läpi, ja etsiä jos siellä on jotain ajatustakin. Tyylini on kirjoittaa mustalla huumorilla ja varsin kärjistäenkin paikka paikoin ja sitten jossain kohtaa täyttä asiaa. Lienee kuitenkin tilanne niin, että viestini pointit hukkuvat sen paskan alle, mitä joidenkin palstatoverien mielestä suollan tänne foorumille jatkuvasti, että on paikan kertoa ihan oikea ja asiallinen kantani.

1. Susi ja karhu ja muutkin suurpedot kuuluvat suomalaiseen luontoon. Kannatan niiden suojelua ja ylipäätään olemassaoloa, kunhan otetaan järki mukaan.

2. Olen sitä mieltä, että on järjen köyhyyttä tuudittautua siihen luuloon, etteivät nämä pedot (susi ja karhu siis) kykenisi tarvittaessa tappamaan ihmistä. Susien hyökkäykset karjan ja kotieläinten kimppuun kertovat jo siitä, että ne eivät kavahda ihmistä. Nälkiintyessään ne saattavat varsin hyvin käydä pienten lapsien kimppuunkin.

3. Minä en leimaa ketään kaupunkilaisiksi tai kettutytöiksi sen perusteella, että joku puolustaa suurpetoja. Myöskään en pysty ilman säälinsekaisia tunteita seuraamaan sitä, kuinka joku city-eko-kako kertoilee omia näkemyksiään suurpedoista turvallisesta suurkaupungista. Ilomantsin Hattuvaaran ala-asteelaisilta voitaneen kysellä hieman tietoa pääkallopaikalta. Susia ja karhuja pelätään varmasti muunkin syyn takia, kuin joidenkin vanhojen satukirjojen.

4. Minä en pelkää susia, enkä karhuja. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut pienen maaseututaajaman keskustassa ja liikkunut metsissä paljonkin. Karhun jälkiin olen törmännyt kahdesti. Susista ei ole mitään havaintoa. Tästä huolimatta eräiden yksilöiden käytös viime aikoina (esimerkiksi lammaslaumojen raatelut) ovat osoittaneet sen, että eläimet ovat tulleet röyhkeämmiksi. Tällöin tuohon hataraan lapsenuskoon (mitään ei tapahdu, kun ei ole ennenkään tapahtunut) tuudittautuminen on mielestäni naurettavaa. Onnettomuus pitäisi tapahtua omalle kohdalle, ennen kuin tajuaa että tilanne ei olekaan niin, kuin voisi luulla.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Sistis
Tästä huolimatta eräiden yksilöiden käytös viime aikoina (esimerkiksi lammaslaumojen raatelut) ovat osoittaneet sen, että eläimet ovat tulleet röyhkeämmiksi.

Meidän kotona parikymmentä vuotta laiduntaneiden lampaiden kimppuun ei muuten susi ole koskaan hyökännyt, vaikka niitä on seudulla liikkunut. Pari koiraa sen sijaan on, ja aiheutti suurta tuhoa. Olisivatkohan samat koirat lähteneet jahtaamaan pikkulapsia samaan tapaan ja tappaneet ne lopuksi?

Tällöin tuohon hataraan lapsenuskoon (mitään ei tapahdu, kun ei ole ennenkään tapahtunut) tuudittautuminen on mielestäni naurettavaa. Onnettomuus pitäisi tapahtua omalle kohdalle, ennen kuin tajuaa että tilanne ei olekaan niin, kuin voisi luulla.

Viimeisestä virkkeestä olen samaa mieltä; tämä lienee yleinen ihmismielen ajatusketju. On kuitenkin mielestäni kyseenalaista, miten suuresta uhasta on kyse. Ihmisiä kuolee mitä omituisimmissa tapaturmissa ja onnettomuuksissa koko ajan. Tähän hätään en keksi esimerkkiä, mutta ihmiseen kohdistuvalta vaarallisuudeltaan esimerkiksi sutta voinee verrata jonkin asian tai esineen selvästi aiheuttamaan onnettomuuteen, johon on viimeksi kuollut ihminen Suomessa 1800-luvulla.

Käsittääkseni ihmisen pelkoreaktio syntyy mitä suurimmassa määrin mielikuvien pohjalta. Mielikuvat voivat perustua faktoihin tai sitten eivät. Siitä kai tässä pääasiassa on kyse, onko pelko riittävä syy tappaa eläimiä. Ja järjellä ja periaatteellisella tasolla ei mielestäni ole. Jos Ilomantsin Hattuvaaran lapset pelkäävät susien lisäksi pimeää, pitääkö valoja ryhtyä pitämään päällä tästä lähin 24/7? On ehkä vähän erikoista uskoa myöskin, että Hattuvaaran lapset tutkivat monenlaista susikirjallisuutta ja sen jälkeen muodostavat tieteellisen ajatteluketjun jälkeen käsityksen siitä, kuinka suuri riski on joutua suden hyökkäyksen kohteeksi, ja sen jälkeen miettivät alkaako pelätä sutta vaiko ei. Vanhempien esimerkki ja heidän oma asennoitumisensa asiaan vaikuttanevat tässä eniten siihen, alkaako lapsi pelätä koulutiellä.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti Kaivanto
Tässä jotenkin peilautuu se, mikä eilistä A-studiota katsellessa tuli mieleen; että susiasiassa tulee muutoksia sitten, kun on tapahtunut se, mikä väistämättä jollain aikavälillä tapahtuu, eli että joku ihminen joutuu suden suuhun. Iltapäivä-Serla rakentaa maansurun (jos syöty on lapsi tai nätti teini-Lucia, niin Serlalle aina parempi), ristiinnaulitsee jonkun kasvottoman virkamiestahon ja todennäköisesti myös maa- ja metsätalousministerin, maa- ja metsätalousministeri perustaa pika-aikataululla itse johtamansa työryhmän pohtimaan susiasiaa ja kansallisen kriisitilan vuoksi päättää lisätä susienkaatolupia.
Hauska ja valitettavan tosi huomio, jonka panen korvan taakse. Aivan varmasti nimittäin näin tulee käymään - pedot ovat petoja, ja jos sudet tottuvat tarpeeksi hyvin ihmisten nurkilla norkoiluun, joku yksilö pystyasentoisten nisäkkäiden ryhmästä päätyy kyllä ajan myötä hukan suuhun.

Ja sitten saadaan taas katsella vuodesta toiseen sen ihanan, viattoman teinirinsenssan samaa pärstäkuvaa Ilta-Serlojen kansista.

Änyhuu, kyllähän todelliset häirikköpedot tulee poistaa. Eläimet ovat oppivaista väkeä: kun huuhkaja tapettiin Suomesta lähes sukupuuttoon petovihan edellisen kerran ollessa voimainsa tunnossa, jäljelle jäänyt kanta oli sitä ihmisarkaa sorttia, jota juuri kukaan ei päässyt näkemään. Pöllön rauhoittamisen jälkeen rohkeita huuhkaimia alkoi taas tulla kehiin, ja nyt linnun voi pienellä lykyllä nähdä jo Helsingin keskustassakin ja takuuvarmasti ät tö kaatopaikka near you. Tällaisesta ei kukaan bongari olisi voinut vielä n. 30 vuotta sitten uneksiakaan.

Toisin sanoen: liian uskaliaat alias häirikköyksilöt pois kierrosta ja jäljelle jäävät ne, jotka eivät herrojen jahtihauvoja enää jahtimakkaraksi popsi.
 

Hazlewood

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin omassa kotikunnassani nuo ihanan lutuiset eläimet myös ovat alkaneet tunkea asutuksen keskelle. En voi sanoa että itse niitä pelkäisin siellä ollessani, mutta kyllä sen ihmisten ahdistuksen silti helposti ymmärtää. Vaikka nyt onkin äärimmäisen epätodennäköistä että sudet ihmisen päälle kävisivät, niin kyllä niiden läsnäolo silti lisää turvattomuuden tunnetta. Minä ainakin neuroottisen huolehtivaisena ihmisenä ymmärrän jos ollaan huolissaan jostain koulumatkoista jos susia on nähty noin sadan metrin päässä paikallisesta ala-asteesta kuten tuolla kotikylälläni. Ei niin että tuollakaan nyt ihmiset missään paniikissa olisivat ja että sudet nyt normaalia elämänmenoa mitenkään muuttaisivat. Ja varmaan niitä tarinoita myös helposti väritetään ja liioitellaan. Mutta joka tapauksessa röyhkeämmiksi ne ovat käyneet, koirien suojaksi on aitauksia tehty ja muutama koira on myös susien kynsiin jäänyt. En minä tiedä sitten mikä on oikea ratkaisu. Näin eläinrakkaana ihmisenä tappaminenkin tuntuu tylyltä vaihtoehdolta, mutta kyllähän tilanne voi muuttua aika sietämättömäksi jos kanta kasvaa. Se on kuitenkin niin pirun helppo jostain helsingin kerrostalokolmiosta sanoa että ei niille saa mitään tehdä, mutta se on vain hieman toista elää susilauma naapurina. Muutama pesue vaan isojen kaupunkien puistoihin niin katsotaan muuttuisiko mieli. Mutta myönnän kyllä ajattelevani asiaa itsekkäästi vain sen kotikyläni näkökulmasta enkä osaa suhteuttaa asiaa sen paremmin. Joten eipä minulla ole tämän enempää annettavaa tälle keskustelulle.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Sistis
Kannattaa lukea kaikki viestini läpi, ja etsiä jos siellä on jotain ajatustakin. Tyylini on kirjoittaa mustalla huumorilla ja varsin kärjistäenkin paikka paikoin ja sitten jossain kohtaa täyttä asiaa.

No joo, en oikeastaan epäillytkään, että kettutyttöantipatia olisi kaikki liikahtelu, mitä päässäsi kysymyksen tiimoilta tapahtuu. Pistipä vain silmään, miten toit ensimmäisessä viestissäsi keskusteluun tämän stereotyyppisen city-kettutytön/henkilön, vaikkei aktivistiryhmiä ole tällä kertaa puheena olevassa asiassa osallisena -- siis minä en ainakaan ymmärtänyt sitä eilisessä A-studiossa lausunnon antanutta naista 'kettutytöksi', jolla ymmärrän jonkin sortin ekoradikaalin.

Sinänsä mielenkiintoinen pohdinnan aihe, miten nimenomaan tässä tai jollain muulla alalla äänekäs ja näkyvä ääriliike muokkaa naiivilla radikalismillaan yleistä mielipidettä pyrkimyksiään vastaan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Wanhana Faskistina olen sitä mieltä, että "ei ole ihminen, kun ei tapa!".

Haulikkoa ja kivääriä ulkoiluttavana lahtarina harkitsen kaksi, ellen jopa kolme kertaakin suden nähdessäni ammunko vain en. Joissain tilanteissa tässä susiasiassa tulisi noudattaa "korven lakia".
Susi ja muutkin suurpedot kuuluvat luontoon, mutta siinä vaiheessa kun susi erikoistuu ihmisten pihoista ruokansa hakemaan, niin silloin susi ei ole siellä, missä sen kuuluu olla. Salomailla hirviä ym. pyytävät sudet tulee säilyttää ja tällaisia laumoja ei saisi metsästyksellä hajottaa. Lauman hajotessa itsekseen jääneet sudet alkavat jahtaamaan mm. metsästyskoiria.

Täällä Savo-Karjalassa näitä piisaa ja niitä voisi siirtoistuttaa esmes Hämeeseen ja Uudenmaan läänin alueelle. Näin saataisiin elinvoimainen kanta koko maahan ja susien ystävien ei tarvitsisi reissata tänne P-Arjalaan. Ajatus siitä, että ihminen aitaisi pihansa tuntuu huvittavalta. Pitääkö ihminen sulkea aitaukseen, jotta sudet saavat temmeltää vapaana?
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Holocaust
Susi ja muutkin suurpedot kuuluvat luontoon, mutta siinä vaiheessa kun susi erikoistuu ihmisten pihoista ruokansa hakemaan, niin silloin susi ei ole siellä, missä sen kuuluu olla.

Näinpä, kuten joku tuossa edelläkin taisi sanoa. Yksilöt, jotka eivät hanki ravintoa lajilleen ominaisesti saalistamalla, vaan ottavat tavaksi elää ihmisen siivellä, oli kyseessä sitten järjestelmällinen jäteastian tyhjentäminen tai kanalassa 'saalistaminen', ovat poikkeustapauksia. Tuollaiset taipumukset ovat käsittääkseni pysyviä sen jälkeen, kun yksilö on ne kerran oppinut, joten paras ratkaisu lienee metsästää nämä yksilöt ohi tavanomaisten kiintiöiden. Muistaakseni Aasiassa tavataan silloin tällöin ihmissyöjätiikereitä, jotka ovat ajautuneet uralleen huomattuaan saaliin helppouden.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Kaivanto
Muistaakseni Aasiassa tavataan silloin tällöin ihmissyöjätiikereitä, jotka ovat ajautuneet uralleen huomattuaan saaliin helppouden.

Yleensä nämä ihmissyöjätiikerit ovat tiikereitä jotka eivät kykene vammojensa tms. syyn tähden saalistamaan normaalia ruokaa, ihminen taasen on ainoa mitä ne saavat kiinni ja ihmiseen niiden on tyydyttävä vaikkei ihminen tyydytäkään täysikasvuisen tiikerin ravintotarpeita pitkäksi ajaksi - tästä sitten seuraa kierre, eli on iskettävä uudelleen ihmiseen tappotarkoituksessa.

Poikkeuksiakin löytyy mutta pääasiassa saalistamistarkoituksessa ihmisiä metsästävät tiikerit ovat juuri vammautuneita tai vanhoja.

vlad.

edit: typo.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen ymmärtänyt niin että ihminen ei yleensä ole petojen niitä ensimmäisimpiä saalisvaihtoehtoja joita nämä yrittävät metsästää. Eli peurat, jänöjussit sun muut (riippuen maailmankolkasta) helpot ja vaarattomat riistaeläimet menevät etusijalle. Ihminen ei kait maistu edes kovinkaan hyvältä... tästä ei ole omakohtaista kokemusta tosin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Ted Raikas
Ihminen ei kait maistu edes kovinkaan hyvältä... tästä ei ole omakohtaista kokemusta tosin.

Sehän kait riippuu, että mistä kohti maistelee. Ja onko paikat pesty...

Että silleen...
 

valas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Sistis
Niin, itsehän oikeastaan toivon, että seuraavan kerran kun susi tai karhu, tai vaikkapa ilves syö jonkun suomalaisen, tämä kyseinen henkilö on Kehä III:n sisäpuolella asuva kettutyttö tai minkkipoika. Tällaisen henkilön mielestä kun kyseessä on harmiton ja suloinen karvaturri, joka vaan toteuttaa luonnollisia ominaisuuksiaan.

Voi voi kun pelottaa. Susi on harmiton karvaturri, josta ei ole mitään vaaraa ihmiselle. Tilastollisena faktana voidaan todeta että käveleminen, hengittäminen, tupakointi, nusvoottaminen, autolla ajaminen, sienten poimiminen, hirvimetsällä käynti, työntekeminen ja moni moni moni muu asia on monta kertaa vaarallisempaa kuin metsässä asuva susilauma.

Susilauma nimittäin kiertää ihmisen kaukaa. Mieluiten todella kaukaa.

Pihakoirille voi tehdä häkin ja syödyt porot kustantaa valtio.

Viestin lähetti Sistis
Tällaisen henkilön mielestä kun kyseessä on harmiton ja suloinen karvaturri, joka vaan toteuttaa luonnollisia ominaisuuksiaan.

Juu, usko pois, susi, karhu, ilves ja koirakin toteuttavat vain luonnollisia ominaisuuksiaan. Muuhun eivät kykene.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti valas
Juu, usko pois, susi, karhu, ilves ja koirakin toteuttavat vain luonnollisia ominaisuuksiaan. Muuhun eivät kykene.
Ihminenkin toteuttaa vain luonnollisia ominaisuuksiaan päästämällä näitä petoja pois päiviltä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti valas
Voi voi kun pelottaa. Susi on harmiton karvaturri, josta ei ole mitään vaaraa ihmiselle. Tilastollisena faktana voidaan todeta että käveleminen, hengittäminen, tupakointi, nusvoottaminen, autolla ajaminen, sienten poimiminen, hirvimetsällä käynti, työntekeminen ja moni moni moni muu asia on monta kertaa vaarallisempaa kuin metsässä asuva susilauma.

"Ei ole mitään vaaraa" on melko totaalisesti sanottu. Minä puolestani pidän susia hyvinkin potentiaalisena uhkana esimerkiksi pienille lapsille. Lammaslaumojen raatelut ja koirien syönti pihapiiristä puhuvat vähän toista tuosta harmittomuudesta.

Tilastollisena faktana voidaan myös todeta venäläisen ruletin pelaamisen olevan turvallisempaa, kuin elämisen. Toisesta on 5/6-todennäköisyys selvitä hengissä. (Itseasiassa ilmeisesti suurempikin, luoti taitaa painovoiman vaikutuksesta mennä luotipesässä yleisemmin alhaalle, eikä siis ole piipussa)

Viestin lähetti valas
Susilauma nimittäin kiertää ihmisen kaukaa. Mieluiten todella kaukaa.

Miksi sitten tulevat lammaslaitumelle syömään lampaita tai napsivat pihakoiria ihan pihasta? Kyllä. Periaatteessa susi pyrkii kiertämään ihmisen kaukaa, mutta jos jollain seudulla on liikaa susia, on huomattavasti todennäköisempää, että osa näistä susista pakon edessä tulee väkisinkin lähemmäs ihmistä ja törmäyskurssilta ei voi välttyä.

Viestin lähetti valas
Pihakoirille voi tehdä häkin ja syödyt porot kustantaa valtio.

Ihana ajattelumaailma.

Viestin lähetti valas
Juu, usko pois, susi, karhu, ilves ja koirakin toteuttavat vain luonnollisia ominaisuuksiaan. Muuhun eivät kykene.

Totta virkat. Olen ehkä julma sadisti, kun lasken näissä ongelmatapauksissa ihmisten omistamien kotieläinten ja pienten lapsien turvallisuuden suden turvallisuuden edelle.

En minä siis kaikkia susia ole lahtaamassa. Susi on komea eläin ja sillä on oma paikkansa ekosysteemissä. Ongelmatapauksissa susi on kuitenkin riski, vaikkakin pieni sellainen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Sistis
Periaatteessa susi pyrkii kiertämään ihmisen kaukaa, mutta jos jollain seudulla on liikaa susia, on huomattavasti todennäköisempää, että osa näistä susista pakon edessä tulee väkisinkin lähemmäs ihmistä ja törmäyskurssilta ei voi välttyä.
Kenen mielestä liikaa? Ihmisten vai susien? Minusta ihmisiä on ihan liikaa ja ihan liian laajalla alueella. Ja kun niillä perkeleillä on vielä keinot hankkiutua eroon kaikista muista, jopa omista lajitovereistaankin. En osaa vieläkään syyllistää sutta tässä asiassa. Olen pahoillani.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Sistis
"Ei ole mitään vaaraa" on melko totaalisesti sanottu. Minä puolestani pidän susia hyvinkin potentiaalisena uhkana esimerkiksi pienille lapsille. Lammaslaumojen raatelut ja koirien syönti pihapiiristä puhuvat vähän toista tuosta harmittomuudesta.

Toki mutu on parempi pohja päätöksenteolle kuin vain reilu sata vuotta faktaa. Siltikin haluan uudestaan tuoda julki, että jos ihmisiä eläimiltä meinataan suojella, niin koirat ovat huomattavasti parempi vaihtoehto. Lasten puolesta nääs. Ja siksi, että ne kuolaa, haisee pahalta, haukkuu ja on muutenkin kaikinpuolin perseestä.

Saakohan suden muuten tappaa, jos sellaiseen pihallaan törmää? Sellaisen toki hyväksyisin, kuin myös piharosvojen ampumisen muutenkin, koska ei siitä mitään tule, että päästetään kaikenmaailman karvaturrit silmille hyppimään, mutta noin metsässä näkisin suden olevan sikäli omalla paikallaan, että olkoon siellä. Lisäksi mainittakoon, että susikannan pienentämisessä on aina se vaara, että sitten ne eivät enää syökään koiria.

Vaan eihän tämä nyt mikään kauhean olennainen asia ole. Kunhan nyt ei kokonansa mennä metsiä susista tyhjentämään, niin kyllä niitä aina muutaman ampuakin sietää. Että säilyy nöyryys silläkin suunnalla. Sitäpaitsi saisi semmoisesta varmaankin lämpimän karvalakin. Itse kun olisi ampunut sen sudenkin, niin kelpaisi kavereille kehua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Ossi
Kenen mielestä liikaa? Ihmisten vai susien? Minusta ihmisiä on ihan liikaa ja ihan liian laajalla alueella. Ja kun niillä perkeleillä on vielä keinot hankkiutua eroon kaikista muista, jopa omista lajitovereistaankin.

Susia on mahdollisesti liikaa tietyllä alueella sekä susien, että ihmisten mielestä. Liika tiheys aiheuttaa sen, että osa susista on pakotettu etsimään uutta reviiriä tai ravinnonlähteitä ja tällöin on riski että osa niistä tulee ihmisten piiriin.

Kyllä. Ihmisiä on joskus liikaa. Hervantaan viikonloppuyöisin vievät TKL:n bussit ovat tästä malliesimerkki. :)

Viestin lähetti Ossi
En osaa vieläkään syyllistää sutta tässä asiassa. Olen pahoillani.

Ei tarvitse olla pahoillaan. En minäkään sutta syyllistä. Olen itseasiassa pahoillani, jos joku sai tuon kuvan tuosta sarkastisesta kommentistani Kehä III:n sisäpuolen luontoaktivistien syömisestä.

Minun pointtini olivat siis seuraavat:

1. Susi saattaa edelleen olla vaarallinen ja se aiheuttaa vahinkoja ihmisille tai näiden omaisuudelle.

2. Minua ärsyttää se, kun luonnosta oikeasti vieraantuneet eko-ihmiset puhuvat susista vähätellen niiden vaaroja. Tultakin on hieno katsoa, mutta silloin vituttaa, kun oma talo palaa. Eli siis kaikki on tavallaan suhteellista.

3. Susi on osa luonnon kiertokulkua ja saakin olla sellainen. Paikallisten susikantojen kasvaessa liian suuriksi osa susista lähtee ihmisten ilmoille pakosta ja saattaa olla tällöin vaarallinen. Suden vaarallisuuden vähättely on siis mielestäni vaarallista.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
En olisi huolissani siitä että susi hyökkäisi ihmisen kimppuun,ne aiheuttavat isoa vahinkoa kotieläimille,montakohan koiraa ne ovat popsineet?puhumattakaan lampaista?
Ei niitä metsästetty aikoinaan(1800 luku)sen takia että ne olisivat ihmisiä syöneet,niiden tappamat kotieläin määrät olivat huikeita.
Minun puolestani ne voitaisiin vaikka tarhata jonnekkin;) Karhut ovat jo suurempi ongelma kuin nuo sudet,niitä vipeltää metsät täynnä!:D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Ossi
Minusta ihmisiä on ihan liikaa ja ihan liian laajalla alueella.
Käsittääkseni ketju käsittelee susitilannetta Suomessa. Onko mielestäsi Suomessa liikaa ihmisiä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Sistis
1. Susi saattaa edelleen olla vaarallinen ja se aiheuttaa vahinkoja ihmisille tai näiden omaisuudelle.
Yritän nyt mahdollisimman tiiviisti kiteyttää oman kantani tähän -ah niin tärkeään- susiasiaan: So fucking what? Koko tämä maapallo kaikkine lajeineen perustuu elämiseen, syömiseen ja kuolemiseen. Miksi ihminen pitää nostaa jalustalle? Mitä erikoista meissä on?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti sampio
Käsittääkseni ketju käsittelee susitilannetta Suomessa. Onko mielestäsi Suomessa liikaa ihmisiä?
Miksi sitten käytetään koko ajan argumenttina jotain sekundääristä susien vaarallisuutta jollekin Pohjois-Karjalan rääpäleelle? Ja kyllä, Suomessakin on liikaa ihmisiä, jos suden pitää tunkeutua asutuksen lähelle, kun muualla ei ole enää tilaa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Ossi
Yritän nyt mahdollisimman tiiviisti kiteyttää oman kantani tähän -ah niin tärkeään- susiasiaan: So fucking what? Koko tämä maapallo kaikkine lajeineen perustuu elämiseen, syömiseen ja kuolemiseen. Miksi ihminen pitää nostaa jalustalle? Mitä erikoista meissä on?
Niin, no niin no. Tässä voidaan käyttää hyväksi erästä kansanperinteen ilmaisua, jonka mukaan "kukapa kissan hännän nostaisi ellei kissa itse." Eli eihän meissä ihmisissä varmasti mitään erikoista olekaan, mutta totta kai jokainen laji pitää itseänsä parempina kuin muut. Varmasti kissakin tahtoisi ajaa ketut muualle, koska ne vaarantavat kissojen elinympäristön. Minusta se on perin luonnollista, että jokainen laji pitää omiensa puolta.

Ja ennen vastalauseita: mistä sinä tiedät, kuinka pitkälle kissat ovat miettineet tämän maapallon ekologian?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Susi - tavattaessa rauhoitettava

Viestin lähetti Master God
Ja ennen vastalauseita: mistä sinä tiedät, kuinka pitkälle kissat ovat miettineet tämän maapallon ekologian?
En tiedäkään, mutta ne ovat söpöjä ja niistä lähtee kiva ääni, kun niitä rapsuttaa leuan alta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Igor-suden tappo hajotti lauman

"Maa- ja metsätalousministeriö myönsi Kainuun riistanhoitopiirille viisi sudenkaatolupaa ongelmasusien poistamiseksi.
.
.
Paikalliset sudenpyytäjät olivat luvanneet tutkijoille vieläpä tappoaamuna jättää pantasudet rauhaan ja keskittää pyynnin vain nuoriin ja yksinäisiin eläimiin.
.
.
Marraskuun 18. päivänä paikalliset metsästäjät ampuivat ensi töikseen ja aivan tarkoituksellisesti kansalaisille harmittoman, mutta tutkimukselle tarkeän pantasuden, alfauros Igorin. Heidän tarkoituksenaan lienee ministeriön avoimen valtakirjan turvin poistaa myös alfanaaras Irina, joka onkin nyt ehkä tapettu. Johtajaparin tappaminen tuo aina ongelmia. Lauma hajoaa, jolloin emottomat pennut eivät itse kykene saalistamaan isoa riistaa. Nuoret sudet joutuvat nälissään hakeutumaan ihmisasutusten läheisyyteen helpon ravinnon houkuttelemina.

Näiden "ongelmasusien" poistamiseen anotaan taas uusia lupia.
.
.
Igorin ampumisen jälkeen metsästäjät kieltäytyivät jopa palauttamasta seurantapantaa. Tutkimuslaitos (Riista- ja kalatalouden tl.) sai omansa vasta ministeriön edustajan puhuttelun jälkeen ja poliisin hakemana." -Suomen Luonto 1/2005
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Sistis
Miksi sitten tulevat lammaslaitumelle syömään lampaita tai napsivat pihakoiria ihan pihasta? Kyllä. Periaatteessa susi pyrkii kiertämään ihmisen kaukaa, mutta jos jollain seudulla on liikaa susia, on huomattavasti todennäköisempää, että osa näistä susista pakon edessä tulee väkisinkin lähemmäs ihmistä ja törmäyskurssilta ei voi välttyä.

Voisiko olla mahdollista, että media ylikorostaa tätä törmäyskurssia?

Toisaalta laajenneen mökkiasutuksen myötä ihminen on siirtynyt monilla paikoin alueille joilla luonnostaan on jo asunut susia, mikä sitten lisää tämän törmäysvaaran syntymistä. Tästä löytyy runsaasti esimerkkejä itärajan tuntuman pitäjistä.

Siitä olemme kuitenkin samaa mieltä, että häiriintyneet sudet on syytä poistaa - eikä siirto syrjäseuduille auta vaan poisto on tehtävä lopullisesti. Kuitenkin joissain tapauksissa (esim. karhu) tätä siirtoa syrjäseuduille voisi vaikka kokeilla... mene ja tiedä kuinka menestyksekästä toimintaa se Suomen kokoisessa maassa olisi, Kanadassahan sitä harjoitetaan, toisaalla menestyksekkäästi mutta toisaalla taasen vähemmän menestyksekkäästi ts. (jää)karhut valetavat pitkiäkin matkoja helppojen ruokavarantojen äärelle.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös