Suomikuvaa ulkomaalaisen silmin

  • 4 885
  • 27

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Totta vai tarua

Juttu on ollut esillä netin syövereissä viikonlopun ajan ja kehittynyt varsin mielenkiintoiseksi.

Niinjoo yksi juttu, sivujen tekijä on puolalainen heppu joka sai jokin aikaa sitten potkut Nokialta(luultavimmin Nokian työntekijöille tuttu henkilö, kertomusten mukaan mielenkiintoisista mielipiteistä Nokian sisäisissä uutisryhmissä).

Toki osa tekstistä on ihan tottakin ja aiheellista mutta...noh jokainen voi itse päättää miten asiaan suhtautuu.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
No joo

Kyllähän teksti meni paikoitellen hyvästä huumorista ja olihan osa ihan tottakin. Mutta kuten joskus tulee todettua esim. itäisestä naapuristamme tuleville joukkuetovereilleni näiden valittaessa jotain pikkujuttua a'la "Suomessa tämä ei hyvä, Venäjällä parempi...", totean sen myös tässä: jos täällä on niin huonosti, parempi sitten palata sinne paratiisiin. Myös entisen valmentajani tietyissä tilanteissa käyttämä lause on pätevä: jos ei kiinnosta, painu v***uun!
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Dumb Polack..

Tämän huvittavan sivun kirjoittaja sanoo heti alussa, että tekele perustuu FAKTOIHIN ja jo siinä kohdassa mennään pahasti mettään.

Kyseessä on huonosti itsensä kouluttanut - ilmiselvästi kovin vähän "worldly" - henkilö, jonka henkilökohtainen, lapsellinen kauna Suomea ja suomalaisia ja jostain syystä Nokia Oy:tä kohtaan tulee näin esille. Ehkä kirjoittaja voi nyt paremmin kun on saanut katkeruutensa kirjoitettua.

Mielestäni tämän polakin pahin ongelma on hänen omat odotuksensa. Entisten kommunistien ja oikeasti ryssän palvelijoina eläneitten ihmisten yhtäkkinen sopeutuminen vapaaseen maailmaan - jossa me suomalaiset olemme aina asuneet - on hankala.

Ylpeänä kanadansuomalaisena olen täysin eri mieltä kirjoittajan mielipiteestä suomalaisista ihmisistä. Suomalaiset ovat rohkeita ja yritteliäitä ihmisiä; hiljaisuus on suomalaisten oma myytti, jota ei kannata ottaa vakavasti.

Suomalaiset ovat aina tienneet mitä ovat, polakilla itsellään on vaikeuksia ymmärtää tämä. Taustalla on hänen luulonsa siitä, että me jotenkin ihannoimme Eurooppaa ja haluamme olla eurooppalaisia kuten tämä leipää jonottanut itse haluaa. haha

Suomalainen olut on hyvää.

Sauna on suomalainen juttu, sillä tavalla kuin sitä Suomessa eletään. Vähän samanlaista kuin väittää jääkiekon olevan muinaisesta Kreikasta tai Hollannista kotoisin on väittää saunan olevan jonkun muun juttu.

Ja vielä, suomalainen ruoka - Finnish Cuisine on perkele yksi parhaita asioita suomalaisuudessa; todellisia herkkuja vuodet ympäri aina siitä mitä on saatavilla; puhdasta aitoa ruokaa - polakki ei tiedä mistä puhuu.

Kirjoittajan jutut pellavapäistä voi jättää omaan onnettomuuteensa. Samoin vihjailut siitä, että englanninkielinen työntekijä saa helposti suomalaisilta naisilta - taitaa polakin oma katkeruus tässäkin asiassa paistaa läpi.

Kiskurivuokraisäntiin, EU-päätöksiin ja muuhun politiikkaan en osaa ottaa kantaa. Kirjoittaja ei edes onneton tiedä minkä maalainen mies keksi puhelimen.

Sen nyt ymmärtää Turusen Jupen koirakin ettei Suomen talouselämä ole yhden kaikkea valvovan yrityksen varassa - suomalaiset osaavat monella alalla.

Suomalainen arkkitehtuuri on oikeasti kova sana maailmassa ja on ollut sitä kauan. Polakki ei ole suunnitellut Toronton kaupungintaloa, tärkeitä rakennuksia New Yorkissa ja muualla - ehkä polakki oli työntämässä betonia näitten työmailla, mikä on sinänsä ihan hienoa. Puolalaisten arkkitehtien tekeleitä ei käytetä arkkitehtioppilaitten oppikirjoissa esimerkkeinä missään maailmassa - ei edes Puolassa.

Polakki mollaa suomalaista kulttuuria ja sitten haukkuu sitä ettei saanut kämppäänsä tarpeeksi amerikkalaisia ohjelmia kaapelitelkkariinsa! Ja joutui vähistäkin maksamaan liikaa.
Voi perkele.

Amerikkalaisten TV-ohjelmien paljous ei ole koskaan ollut suomalaisessa kulttuurissa mitenkään olennainen asia.

Polakki ei ymmärrä sitä tosiasiaa, että suomenruotsalaiset ovat suomalaisia kuten muutkin ja että ruotsi on toinen Suomen virallisista kielistä.

Koko kirjoitus on täynnä sellaista paskaa, ettei kaikkeen jaksa edes kommentoida. Polakin oma alemmuudentunne ja tarve kuulua Eurooppaan ja olla kavereita hienojen kulttuurien kanssa (kuten Irlanti, heh, sorry, vaikea kirjoittaa kun naurattaa niin perkeleesti) on hänen oma ongelmansa, joka näkyy läpi tekstin.

Mielestäni Suomen etu on juuri sijaita sen verran syrjässä ettei ihan kaikki gangsterit sinne pääse eivätkä kaikki siitä tiedä. Olen pahoillani siitä, ettei polakki onnistunut saamaan sen vertaa pillua Suomessa ollessaan, että kuva maasta olisi ollut positiivisempi, NOT! Suomi ei kaipaa tätä polakkia, hyvä kun lähti jonnekin muualle mussuttamaan, good fucking riddance!
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä tuon kirjoittajalla täytyy olla paha olla. Toki tekstissä on asioita, jotka pitävät paikkansa, mutta kyllä siellä on paljon käsittämättömiä kohtia. Toisaalta, mitä muutakaan voi odottaa, jos kaveri kirjoittelee olettamusten perusteella.

En jaksanut lukea vuodatusta loppuun asti, turha pilata viikkoaan mokoman tyypin takia.
 

Carlos

Jäsen
No huhhuh...

olen valmis luovuttamaan "JA:n tylsin työpaikka" -tittelin tälle kaverille, jos joskus rekisteröityy. Kyllähän oli juu kovin vakuuttava tarina, ja tietyistä näkökulmista katsoen ihan tottakin. Ei vaan tullut kertoneeksi niitä hyvä puolia Suomesta, ja sitä että Suomi on itse asiassa yksi kehittyneimmistä maista koko maailmassa. Tietysti jos kaverin näkemys Suomesta perustuu johonkin Nokian neuvotteluhuoneeseen, en voi moittiakaan.

Erityisesti huvitti toteamus että "Suomi valitsi liittoutua Natsien kanssa sen sijaan että olisi valinnut liittoutuneet". Niinkuin meiltä olisi kysytty jotain.

Noh, levittäköön tämä kaveri Suomesta ihan mitä haluaa, pysyypä Suomi enemmän suomalaisena kun ei ole pakolaisten virtaa tänne paratiisiin.

Aika jännää muuten että se on aina ex-itäblokin kansalaiset joilla on eniten valittamista länsimaista. Pysyisivät vaan siellä kotonaan, kun siellä kerran oli niin kivaa.

Ja mitä ahneisiin vuokra-isäntiin tulee, niin minulla on kämppä tällä hetkellä Rotterdamin esikaupunkialueella, n. 60 neliötä, ei millään lailla kehuttavassa kunnossa, ja vuokra 900€/kk. Että se niistä ahneista vuokrista.

Suomi on Euroopan halvin maa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sarjassamme julmaa kommenttia, mutta itseppähän aloitti...

"Actually Finns openly are so proud of this bigger than average number of people with blond hair in their country as if it would be some proof or their racial superiority! (but in fact, it is just a proof that Swedes that were occupying Finland for over 500 years had a lot of fun doing so)"

"During World War II, when USA and UK allied with Soviet Russia to fight Nazi Germany, Finns selected to be allied with Nazis!"

Sangen hauskoja toteamuksia, mikäli tämän kirjoittaja on todellakin puolalainen:) Miten se historia menikään? Ai niin, ensin tuli natsit, jotka raiskasivat naiset ja lapset ja pistivät suurimman osan väestöstä polttouuneihin, sitten tulivat bolsevikit, jotka raiskasivat naiset ja lapset ja lähettivät suurimman osan väestöstä Siperiaan. (tämä ei muuten vienyt 500 vuotta vaan noin viisi vuotta...)


Ei taida itse kirjoittajakaan tietää kantaako suonissaan natsien vai bolsevikkien verta...
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
hupia aamuun

Kannattaa lukea myös jonkun lähettämä selvennyskirje miten asiat todella ovat, sekä myös feedback osiot sivun alaosassa.
Sielä on vielä hauskempaa tekstiä.mm..
______________________________________________
"Another thing you could mention, about Finland's post-Soviet attitude, is that the country is essentially a police state, where the secret police is slowly growing into something that would put the former East German Stasi to shame."
_______________________________________________
Please visit this page from time to time because it will be expanded...

Coming soon to msmobiles.com : a shocking story: "How Microsoft can beat Nokia", that apart from tips for Nokia's competition will include also true story and facts about Nokia corporation.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
This is a humor

Katkeraa tilitystä. Kaverin sivut voisi lisätä ketjuun "Hyvät naurut netissä".

Ihan hauskaa luettavaa ja en minä ainakaan itse mitenkään suuttunut. Pitäähän puolalaista ymmärtää, jos on kokenut kovia. Osa tekstistä oli täyttä totta. Suomalaiset ovat tylsiä (muiden kuin suomalaisten mielestä), ainakin minä olen. Onneksi me viihdymme keskenämme niin hiton hyvin.

En lukenut koko tekstiä, mutta olihan siellä muutama selkeä virhekin. Eikös Linus Torvalds (meniköhän nimi oikein) ole suomalainen?

Onko kukaan käynyt Puolassa? Kirjoittajan mielipiteen perusteella voisi kuvitella, että se on todella ylivertainen Suomeen nähden. Pitää varmaan mennä katsastamaan.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyseisellä hemmolla on todellakin jotain Suomea vastaan. Eikä siinä mitään, saahan niitä mielipiteitä olla. Ja aika paljon hän on kieltämättä nähnyt vaivaakin tekstissään.

Kannattaa jättää teksti omaan arvoonsa. Se sisälsi niin paljon osatotuuksia ja suoranaisia valheitakin, ettei kukaan voi tuollaista todesta ottaa. Tai jos ottaakin, on sitten muutenkin aika hukassa tässä maailmassa. Siihen nähden, kuinka painokkaasti hän yritti tuoda kertomuksen "fakta-pohjaisuutta" esille, sisälsi juttu äärimmäisen paljon silkkaa mutu-pohjaista mielipidettä.

En nyt vallan hämmästyisi, jos kaveri olisi joskus ollut tai ainakin pyrkinyt Nokialle töihin, ja sitten syystä tai toisesta tuntenut itsensä kaltoin kohdelluksi. Täytyy yrittää ymmärtää.
 

Carlos

Jäsen
Kyllähän näitä hupaisia nettisivuja aina on, missä kerrotaan varmoja tarinoita siitä miten asiat todella ovat.

Kuten useampikin nettisivu, missä kerrotaan että Kuussa on itse asiassa ilmakehä, ja sen takapuoli kuhisee elämää.

Ja että esim. kaikki maailman hallitukset ja julkiset tahot ovat liittoutuneet saumattomasti yhteen tavallista ihmistä vastaan.

Yksi mielestäni hatunnoston arvoinen tekele on www.zetatalk.com. Siellä kerrotaan kuinka suunnilleen maapallo tuhoutuu tämän vuoden toukokuussa, mutta kuitenkin sivujen pääteemana näyttää olevan jenkkien hallituksen vastustaminen. (mikä sinänsä on ihan jees. ;-)) Envei, malliesimerkki sivusta missä kerrotaan tuhansittain osatotuuksia, sekä toinen toistaan ällistyttävämpiä totuuksia siitä miten kaikki todella on. Jos haluaa vaihtelua maailmankuvaansa, niin kyllähän näitä löytyy.

Samaan kategoriaan pistän siis tämän polakin kanssa, motiiveja voi vain arvailla, mutta mielikuvitusta ainakin riittää.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: This is a humor

Viestin lähetti Kullervo
Onko kukaan käynyt Puolassa? Kirjoittajan mielipiteen perusteella voisi kuvitella, että se on todella ylivertainen Suomeen nähden. Pitää varmaan mennä katsastamaan.

En itse ole Puolaan tutustunut, mutta muutama ystäväni kyllä on. Pari työkaveriani ajelivat moottoripyörillä maan läpi. Nimenomaan ajoivat läpi, sillä reitin varrella ei kuulema ollut oikeastaan mitään, minkä vuoksi pysähtyä.

Kolmas tuttavani taas oleskeli Puolassa pari päivää matkaseurueen kanssa. Hänen kommenttinsa taas oli: "Perkele se on valtion kokoinen Riihimäki". Selvennyksenä vielä, että kyseinen kaveri asui muutaman vuoden Riihimäellä haluten sieltä pois.

Tuo kyseinen teksti taas: minä luulin sitä ihan vitsiksi. Jollain kuitenkin sitten on ilmeisesti mennyt oikeasti hiekkaa ruumiinonteloihin...
 
Viimeksi muokattu:

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Hep!

Täältä löytyy yksi Puolassa käynyt.

Tuli vietettyä pitkä viikonloppu Zielona Gora nimisessä kaupungissa. Paikka sijaitsee Saksan rajan läheisyydessä, muistaakseni paria sataa kilsaa Frankfurt Oderista itään.

Tästä on aikaa 7-8 vuotta, kun visiitti tuli tehtyä. Olin siihen aikaan töissä Saksassa ja eräs suomalainen työkaveri kehui ko. kaupungin meininkiä, joten eikun sinne viikonloppua viettämään.

Vaikka vanhan DDR:n puolella oli suht saatanan ankeata, pisti Puola vielä paremmaksi. Heti rajan jälkeen oli rujoja huoria kauppaamassa itseään ja vaikka naisen puute vaivasi, ei niihin visvapesiin tohtinut edes vilkasta. Itse kaupunki oli ihan viihtyisä. Halpaa oli ja ruoka oli suht hyvää. Ihmisistä kyllä huomasi, että nyt ollaan Itä-Euroopassa. Pukeutumistyyli oli lievästi sanottuna "venäläinen". Naiset tuntuivat olevan paksuja ja karvaisia tyyliin DDR:n kuulantyönnön maajoukkue, miehillä oli taasen, ainakin 90-prosenttisesti, Adam Malysz viikset kuusinkertaisella tuuheudella. Nuoria ei tuntunut näkyvän ja ne mitkä näkyivät, yrittivät ritsata meiltä lompakot.

Ei kun yöelämään ja naisen kaipuuta tappamaan. Kierros piti aloittaa Hacienda ( mistähän ne on nimen löytänyt? ) nimiseltä ...miten nyt sanois.... rentoutumispaikasta. Ei päässyt siellä Suomi poika rentoutumaan, naisten taso oli aivan kamala. Muutama hevosnaamainen luuviulu ja loput näitä kuulantyöntäjien tyttäriä. Yksi meistä paineissaan naisen otti, yllätys että juuri tämä paikkaa kehunut sälli, mutta tämä mies piti jo lähtiessä tikapuita seksikkäänä.

Täysin pallein ulos ja yökerhoon metsälle. Sieltähän löytyi jo katseen kestävää naista, itse asiassa joukossa oli muutamia helmiäkin. Ei kun juttusille ja katso, puheisiin päästiin ja ilta näytti jo lupaavalta, todellakin. Muutamia hitaita ja kosteita suudelmia, nyt alkoi Suomi poika pitämään Puolaa vähintään Havaijina. Mutta tämä pelihän ei käynyt näille hiilikaivosmainareiden Malysz-viiksisille urhoille. Aluksi heiteltiin pullonkorkeilla, sitten pulloilla ja lopuksi käytiin päälle. Ei kun puolia pitämään, mutta ei sitä oikein meinaa selvitä, kun mursuviiksiä tuli kymmenkunta päälle. Onneksi ravintolan henkilökunta pelasti meikäläisen ulos paikasta, mutta sinnehän se nainenkin katosi kaaoksessa. Eikä vituttanut yhtään.

Aamulla herätys silmä mustana ja krapulakin vaivasi. Porukastamme ( viisi miestä ) minun lisäkseni toinenkin oli saanut turpiin, yksi oli ryöstetty ja tämä naisissa käynyt kaveri sai tippurin. Ainoa, kuka selvisi täysin ehjin nahoin, oli kaveri joka sammui koko illaksi hotellihuoneeseen.

Joten ei tuo Puolakaan ilmeisesti mikään onnela ole.
 
Viimeksi muokattu:

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
"IKEA is a nice Swedish company offering quality furniture with nice design, and Finland being over-the-Baltic-sea neighbor of Sweden, should have more IKEA shops, but it hasn't! Why?"

Koitin taistella ilman hymyä tekstiä eteenpäin, mutta tässä kohtaa loppui yritys, hehe. Minulla ei ole mitään IKEAa vastaan, mutta jos se otetaan esimerkiksi "laatu"huonekaluista, niin...

Nyt ilmeisesti puolaishemmon lopussa mainitsema pieni asiallinen väestönosa on pääsemässä vallalle, koska toista IKEAa rakennetaan kovalla vauhdilla kehäkolmosen ja lahden tien kulmaan.

Kuten on jo edelläkin mainittu, ainoa oikea tapa on ottaa tämmöiset kirjoitukset täysin huumorin kannalta. Jos jollain on niin paljon katkeruutta, että jaksaa tämmöistä tuhertaa, niin tämä on hyvä keino purkaa noita paineita. Toinen keino olisi tietysti käydä lasauttamassa pari puolalaista "toveria" kadulla, mutta emmehän me halua heidän kärsivän Suomen takia.

EDIT: Uuden IKEAn rakennuksesta...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Dumb Polack..

Viestin lähetti Jouni
Samoin vihjailut siitä, että englanninkielinen työntekijä saa helposti suomalaisilta naisilta

Kyllä ne antaa.. ja jos puhuu enklantia ne oikein pyytää!!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Re: Dumb Polack..

Viestin lähetti finnishninja
Kyllä ne antaa.. ja jos puhuu enklantia ne oikein pyytää!!
Saatika jos soitat vielä HIV-musiikkia....silloin on muijaa joka sormelle.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Dumb Polack..

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Saatika jos soitat vielä HIV-musiikkia....silloin on muijaa joka sormelle.

Saatika sitten jos olet vielä neekeri, ja mahdollisuuksien mukaan persaukinen "kapinallinen" ja ehkäpä vielä "luova taiteilija". Amisviikset luetaan myös eduksi.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Miksi tarvitaan kolme puolalaista vaihtamaan sähkölamppua?
Koska ne on niin saatanan tyhmiä.

Suomettumisesta ja kilpailun puutteesta Suomessa kirjoittaessaan kaveri on oikeassa, mutta muuten teksti on perseestä. Varsinkin blondikohdat laittavat blondin täällä päässä nauramaan. Toinen Ikea muuten aukeaa pääkaupunkiseudulle keväällä. Sauna on kyllä alkujaan kotoisin Volgan mutkasta, jossa suomensukuiset marilaiset saunoivat ensimmäisinä n. 1000 vuotta sitten. Eu:n laajentumista vastustaa enemmistö suomalaisista, koska laajentumisen jälkeen pitää suomalaistenkin maksaa itä-euroopan kivikaudella olevan maatalouden uudistamisen. Suomenruotsalaiset pitävät itseään suomalaisina. Suomessa ei ole aina kylmää ja pimeätä. Jne...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aivan hauskaa tekstiä: suomalainen ruoka on pahaa, itse en ainakaan puolustaisi maksalaatikkoa. Jokaisesta maasta saa helposti aikaan vastaavanlaista tekstiä, mutta kiinnostavaa olisi kyllä tietää, miten tosissaan tuo on kirjoitettu. Toivottavasti enemmän huumorimielessä, olisi vähän surkuhupaisaa, jos pakkomielteen aiheena olisi esim. kreationismin sijasta Suomen tasavalta...
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Eihän tuohon voi sanoa muuta kuin sen, että kylläpäs pieneen maahan mahtuu suurta vääryyttä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
No joo...

Kaiken takana jopa niinkin suuri taso kuin: "Dipteryx.com is a company located in Europe, specialized in Internet publishing and fully owned by Zachar Zawadzki."

No joo, no joo...

Luin tekstin. Turhaa tekstiä, josta ei juuri tosiasioita löydy satelliittianteenneista koirien kautta rantaruotsalaisiin...

Että silleen...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Puolasta ei ole niin paljon kokemuksia. Ajoimme tosin kerran prätkillä koko maan läpi. Panin merkille paljon asioita, mm. yhden jumalattoman pellon. Ei toista päätä näkynyt! Keskellä peltoa näin polakin kyntämässä - hevosen kanssa! Tuli väkisinkin mieleen kun saksalaiset rynnivät rajan yli Puolaan panssarivaunujen kanssa ja kohtasivat polakit, jotka tekivät vastarintaa hevosten, onnettomien tussareiden ja jopa miekkojen kanssa.

Jos alettaisiin puhumaan paskaa Puolasta, samalla tavalla kuin artikkelin kirjoittanut Suomesta, olisi helppo maalata koko Puola mustaksi käden käänteessä. Aina moottoriteillä kipittävistä huorista, rekoista Oslossa Wyborova vodkaa myyviin kuskeihin asti.

Täällä nuuskahuulien maassa on paljon polakkeja. Jos ovat suomalaiset joissakin asioissa hieman ahtaita, niin ovatten kyllä polakitkin!

Ei tosin sen puoleen, kyllä kaveri ihan paljon asiaakin kirjoittaa. Suomi on monessa suhteessa sarvikuonojen maa;-)
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti finnishninja

Ei tosin sen puoleen, kyllä kaveri ihan paljon asiaakin kirjoittaa. Suomi on monessa suhteessa sarvikuonojen maa;-)

Näin minunkin mielestäni, mutta liian monet "faktat" meni niin pahasti huumorin puolelle että uskottavuus lopahti.

Puolasta minulla on (en ole käynyt sielä) mutu että se on juurikin ddr:n tasolla oleva valtio, jossa byrokratia kukoistaa - varsinkin tulleissa.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Taas voisi Iltasanomat maksaa Jatkoajalle palkkion uutisvinkistä, ellei "tämän ketjun" lehdessä julkaissut toimittaja ole threadin aloittaja.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen pari kertaa matkustanut Puolan läpi ja olen kyllä
sitä mieltä että tuolla polaskilla ei ole paljon varaa haukkua
muita maita. Puola on ankea betonilähiöitä ja saastaa täynnä
oleva maa. Suomessa ei sentään enää ajella hevosilla kuten siellä
vielä näytti olevan tapana. Ja Puolan liikennekin vaikutti aika
kamikaze-touhulta. Ajelivat mutkissakin niillä ruohonleikkureita
muistuttavilla Polski-Fiateilla ohi vaikka näkyvyyttäkään ei ollut
lainkaan. Eli ei antaneet kovin mairittelevaa kuvaa nämä 2 visiittiä
sinne.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Eli ei antaneet kovin mairittelevaa kuvaa nämä 2 visiittiä

Lukuun ottamatta maaseudun ihmisten palvelualttiutta. Muistathan toki Zeppo kun bussi simahti ja melkein kaikki matkustajat jalkauduimme lähimmälle huoltoasemalle, jossa ei ollut tölkkiäkään olutta. Siinä vaiheessa kun letkunjatkeella kolahti että janoisia suomalaisiahan siinä on piha täys, hemmo kilautti kaverille ja karkasi autolla tiehensä palaten kyydissään koko kylän olutvarastot, jotka vietiin alta momentin käsistä.

Taisi tulla vuoden myynnit kertärysäyksellä. Ainakin miehen ilme oli luokkaa hangon keksi kun hän hetkeä myöhemmin tarjoili niska vääränä meille nurmikolla lojuville oluen ystäville ilmaista suolapalaa. Ei ollut taas hetkeen suomipojalla vara valittaa. Samat sanat voi sanoa varmaan paikan omistajasta, veikkaanpa että Puolan maaseudun tulotasoon nähden kannoimme miehelle pienen lottovoiton verran Sloteja.

Näin kai se ainakin suurinpiirtein meni :)

Muuta hyvää ei sitten maasta jäänytkään mieleen. Kilometrin mittaisia harmaita kerrostaloja, saastainen ympäristö ja suuri kontra maaseudun köyhyyden ja suurkaupunkien rikkaiden ihmisten välillä.

Puhumattakaan paikasta, jonka portissa luki "Arbeit macht frei". Olihan puhutteleva "nähtävyys", loppui kyllä iloinen humaltumisfiilis laakista. Tästä tosin ei voi puolalaisia syyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös