Suomen kielioppi

  • 4 626
  • 59

Maestro

Jäsen
Hermoni ovat lähes riekaleina silmäiltyäni tänä iltana Jatkoajan keskustelupalstain kirjoituksia. Mikäli tuskaani haluttaisiin lievittää, kehoittaisin jokaista jatkoaikalaista muistamaan, että kansallisuussanat kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella. Jo apukoulun päästötodistuksen saamiseen kuulunee tämän mitättömän yksinkertaisen kielioppisäännön hallinta. Pilkkusääntöjen rikkomiseen syyllistyn itsekin, eikä se muidenkaan tekemänä aiheuta minulle minkäänlaisia negatiivisia tuntemuksia. Pelkään pahoin, etten enää kauan viitsi silmiäni näissä, sisällöltään Suomen parhaan kiekkofoorumin viesteissä lepuuttaa, ellei asiaan tule muutosta. Uskon, että moni tästä uutisesta ilahtuu tai huomattavasti useampi on tälle tiedolle autuaan välinpitämätön, mutta silti toivoisin, että kantani otettaisiin mahdollisimman monen kirjoittajan taholta huomioon. Kiitos.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Toimituksen kesken samasta asiasta on keskusteltu. Itse korjailen aina silloin tällöin räikeimpiä kielivirheitä ja tiedän että muutkin tekevät samaa, mutta joka paikkaan ei pysty repeämään. Muutoksen täytyisi lähteä kirjoittajista itsestään. Ikävää vain on että monet suorastaan suuttuvat jos tällaisesta asiasta huomauttaa. "Ei tää oo mikää koulu, ei täällä tartte osata kirjotaa." Se vaan auttaa huomattavasti jos viestin ulkoasu on selkeä. Ja miellyttävämpi lukea.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutamia muita:

Täysin kamalaa katsottavaa ovat lisäksi:

-Järjetön määrä huuto- tai kysymysmerkkejä peräkkäin, varsinkin otsikoissa. Aivan turhia, ja kamalan näköisiä.

-Kiroilu

-yhdys sanat

-Lukuisia hymiöitä peräkkäin

Pilkutus taasen on asia, jota ei varmasti voi korjata, vaikkakaan tuo ei niin hirvittävän vaikea asia olekaan.

Mutta ei tämänkaltaisia viestejä:

28.10.2001

Kyllä nyt vituttaa!
HIFK:n ja Penan puolesta olisi lipunostaneille aiheellista
antaa rahat takaisin ja vapaanpääsyn korvaavaan otteluun!
Ja tämä on vielä kohtuullinen korvaus.

Jos vika on ollut vielä kauan tiedossa.

Jollei korvausta kuluista ja vaivasta tule
voi Pentti työntää sen fööninsä analiinsa ja puutarhasakset perään,saatana!

---

Tälläisiä viestejä ei mielestäni tämä keskustelupalsta kaipaa.

-TommyT-
 
Lukiessani juttuja sekä Keskustelupalstalta että muita kolumneja sivulta olen huomannut valtavan määrän svetisismejä, joita käytetään etenkin pelaajaesittelyissä. En ole mikään äidinkielenlehtori, mutta minulle ainakin opetettiin ja taottiin päähän lukiossa, että svetisismien käyttö on todella paha virhe.

Näin ollen, kun luen tekstejä, muun muassa omata, löytyy yms. svetisismit aiheuttavat kylmiä väreitä, sillä mitkään niistä eivät suomen kieleen kuulu.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiva huomata, etten ole ainoa, jota asia häiritsee. Itseäni ärsyttävät eniten yhdys sana virheet - voiko kamalampaa näkyä edes kuvitella? :confused:

Mitä vikaa on muuten sanassa 'löytyy'?
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Maestro
Hermoni ovat lähes riekaleina silmäiltyäni tänä iltana Jatkoajan keskustelupalstain kirjoituksia. Mikäli tuskaani haluttaisiin lievittää, kehoittaisin jokaista jatkoaikalaista muistamaan, että kansallisuussanat kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella. Jo apukoulun päästötodistuksen saamiseen kuulunee tämän mitättömän yksinkertaisen kielioppisäännön hallinta. Pilkkusääntöjen rikkomiseen syyllistyn itsekin, eikä se muidenkaan tekemänä aiheuta minulle minkäänlaisia negatiivisia tuntemuksia. Pelkään pahoin, etten enää kauan viitsi silmiäni näissä, sisällöltään Suomen parhaan kiekkofoorumin viesteissä lepuuttaa, ellei asiaan tule muutosta. Uskon, että moni tästä uutisesta ilahtuu tai huomattavasti useampi on tälle tiedolle autuaan välinpitämätön, mutta silti toivoisin, että kantani otettaisiin mahdollisimman monen kirjoittajan taholta huomioon. Kiitos.

Pyyntööni on vastattu! Loistava kirjoitus itse Mestarilta. Annan täyden tuen.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Maestro
Hermoni ovat lähes riekaleina silmäiltyäni tänä iltana Jatkoajan keskustelupalstain kirjoituksia. Mikäli tuskaani haluttaisiin lievittää, kehoittaisin jokaista jatkoaikalaista muistamaan, että kansallisuussanat kirjoitetaan suomen kielessä pienellä alkukirjaimella. Jo apukoulun päästötodistuksen saamiseen kuulunee tämän mitättömän yksinkertaisen kielioppisäännön hallinta. Pilkkusääntöjen rikkomiseen syyllistyn itsekin, eikä se muidenkaan tekemänä aiheuta minulle minkäänlaisia negatiivisia tuntemuksia. Pelkään pahoin, etten enää kauan viitsi silmiäni näissä, sisällöltään Suomen parhaan kiekkofoorumin viesteissä lepuuttaa, ellei asiaan tule muutosta. Uskon, että moni tästä uutisesta ilahtuu tai huomattavasti useampi on tälle tiedolle autuaan välinpitämätön, mutta silti toivoisin, että kantani otettaisiin mahdollisimman monen kirjoittajan taholta huomioon. Kiitos.
No voi jumalauta nyt sentään. Jos ensin jeesustellaan kielioppisäätöjen kanssa, ja sitten samassa kirjoituksessa yritetään ymmärtää pilkkuvirheitä, niin eihän sitä nyt perkele voi mitenkään ottaa tosissaan. Virheitä me kaikki teemme, mutta kirjoitusvirheet ovat nyt ne viimeisimmät, joita lähtisin arvostelemaan. Varsinkin kun edes arvostelijat eivät osaa äidinkieltämme oikein.
 

Maestro

Jäsen
No voi jumalauta nyt sentään. Jos ensin jeesustellaan kielioppisäätöjen kanssa, ja sitten samassa kirjoituksessa yritetään ymmärtää pilkkuvirheitä, niin eihän sitä nyt perkele voi mitenkään ottaa tosissaan. Virheitä me kaikki teemme, mutta kirjoitusvirheet ovat nyt ne viimeisimmät, joita lähtisin arvostelemaan. Varsinkin kun edes arvostelijat eivät osaa äidinkieltämme oikein.

Pilkkuvirheet ovat niin sangen yleisiä jopa Suomen mediassa, etten viitsinyt niistä tuohtua. Voin väittää, että suomen kieliopin pilkkusäännöt hallitsen. Kirjoittaessani Jatkoaikaan ne tosin saattavat joskus satunnaisesti unhoittua. Minua ei valitettavasti kiinnosta, mitä itse Perkele kirjoituksistani on mieltä. Kirjoitusvirheestä ei voi puhua, jos virhe on toistuva jokaisessa tietyn käyttäjän kirjailemassa viestissä. Kun kansallisuussanan ensimmäinen alkukirjain on pieni, vältytään monilta valitettavilta sekaannuksilta. Usein on mahdotonta tietää, tarkoitetaanko suomalaisen henkilön sukunimeä vai jonkin sortin kansallisuutta.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Aletaanpa sivistää jatkoaikaisia...

A G G R E S S I I V I


Suomen kielen vanhojen modusten rinnalle on puhekielessä vakiintunut aggressiivi.
Se taipuu persoonissa ja luvuissa ja kaikissa tempuksissa. Aggressiivin tunnus on toistaiseksi hyvin vaikeasti mihinkään sanaluokkaan määriteltävissä oleva VITTU.

Vittu ei koskaan esiinny yksin, se edustaa siis eräänlaista pohjarakennetta tai osamorfeemia. Vittuun agglutinoidaan aina jokin persoona- tai relatiivipronomini.
Jälkimmäiset esiintyvät poikkeuksetta paikallissijoissa. Vittu + pronomini -kombinaatio muodostaa siis aggressiiville tunnusomaisen modusrakenteen. Aggressiivirakenteen rektio on sellainen, että se vaatii peräänsä joko kieltomuodon pääverbin tai vaihtoehtoisesti paikallissijamuotoisen (harvemmin partitiivimuotoisen) kielteisen
liitepartikkelin sisältävän pronominirakenteen. Funktioltaan aggressiivirakenne on siis kieltoapuverbiä (en, et, ei) vastaava.


PREESENSTAIVUTUS
1.sg vittumä jaksa mitään myydä.
2.sg vittusä rupee mulle iniseen.
3.sg vittuse tullu ees paikalle, turhaan venasin.
1.pl vittume mitään pikkulapsia syödä, paskapuhetta.
2.pl vittute mihinkään raflaan tule, kunhan jauhatte.
3.pl vittune mistään mitään tiedä.

Persoonattomia:
Vittusiellä mitään ilmaista viinaa ollu.
Vittutäällä mikään kesä ole.
Vittutäällä jaksa pitempään notkua.

Muissa tempuksissa aggressiivi taipuu saman kaavan mukaan.

Imperfekti:
Vittumä jaksanu sitä kissaa pelastaa.

Perfekti:
Vittumä oo jaksanu kahteen viikkoon tiskata.

Pluskvamperfekti:
Vittumä ollu jaksanu ees syödä päiväkausiin ennenku jouduin tiputukseen.


HUOM!

Lause "Vittuse tippu tohon avantoon" ei ole aggressiivi, koska lauseen
imperfektimuotoinen predikaatti on indikatiivissa! Kyseessä on siis tavallinen kirosanalla höystetty indikatiivilause, jonka nimeäminen aggressiiviksi osoittaa sangen pitkälle kehittynyttä lingvistisen silmän verkkokalvon rappeumaa.


AGGRESSIIVI MODUKSENA
Koska aggressiivi on modus, se ei voi esiintyä samassa lauseessa eri modukseksi laskettavan predikaattimuodon kanssa. Aggressiivi, vanhan kansan suussa ponsitapa, ilmaisee aktiivista närkästystä, kyllästymistä, turhautumista, hermostumista ja suoranaista suuttumusta.Tarkemman taustatunteen voi vastaanottaja päätellä kontekstista. Aggressiivin yhteydessä käytetään eräissä piireissä tehokeinona elekieltä, jonka luonne voi vaihdella sormimerkeistä aina täyskontaktimanööveriin. Tämänhetkisen tietämyksen mukaan aggressiivia ilmaistaan samalla tavalla suurimmassa osassa maailman viittomakieliä.
 
Viimeksi muokattu:

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
onkelmia

On se hyvä, että joillekkin kirjoittaminen on helppoa. Itse painin seuraavanlaisten ongelmien kanssa koko ajan:

Homertuoppi - tuopista kaiketi juotaisiin Homeria vrt. Oluttuoppi tai se olisi tehty Homerista vrt. Tinatuoppi
Homer tuoppi - Homer (subjekti) tuoppi (predikaatti, indikatiivi, yksikön 3. persoonan imperfekti) ??
Homer-tuoppi - tämä kaiketi olisi oikein, ikään kuin Marko-pakki tai Esko-setä


Elämä on hankalaa. Ja liian totista.

-Maila
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Maestro


Pilkkuvirheet ovat niin sangen yleisiä jopa Suomen mediassa, etten viitsinyt niistä tuohtua. Voin väittää, että suomen kieliopin pilkkusäännöt hallitsen. Kirjoittaessani Jatkoaikaan ne tosin saattavat joskus satunnaisesti unhoittua. Minua ei valitettavasti kiinnosta, mitä itse Perkele kirjoituksistani on mieltä. Kirjoitusvirheestä ei voi puhua, jos virhe on toistuva jokaisessa tietyn käyttäjän kirjailemassa viestissä. Kun kansallisuussanan ensimmäinen alkukirjain on pieni, vältytään monilta valitettavilta sekaannuksilta. Usein on mahdotonta tietää, tarkoitetaanko suomalaisen henkilön sukunimeä vai jonkin sortin kansallisuutta.
Onko mahdotonta tietää? Itse en ole siihen ongelmaan törmännyt kertaakaan, mutta kerron heti sinulle, mikäli sen seinän kohtaan. Olen myös havainnut, että ehkä sittenkin kannattaa viljellä hymiöitä, koska kanssaeläjät ovat niin tottuneita niihin. En toki ole mikään sanaseppo ja siksi nuo selventävät naamat helpotttavat minun ja myös tuttujeni elämää. Miksi en siis niitä käyttäisi.

Ymmärrän myös omaa dilemmaasi, mikäli olet äidinkielenopettaja. Epäilen sitä kuitenkin vahvasti, sillä kohtelet tuota pilkkua niin säälimättömästi. Jotkuthan viilaavat sitä pilkkuraukkaa niin paljon, että käy sitä jo sääliksi, että haistatan usein viilaajalle sen tutun jutun. Täällähän se on ankarasti kielletty.

Kirosanoja ilmestyy kirjoituksiini aivan kummasti, mutta en pyydä niitä anteeksi, koska en tiedä, mistä ne kumpuavat. Varmaan moderaattorit lisäävät ne sopiviin paikkoihin - niin ainakin luulen.
 
Mitä vikaa on muuten sanassa 'löytyy'?

Käsitykseni mukaan on virhe sanoa: "Joukkueesta löytyy paljon potentiaalia". Esimerkki ei välttämättä ole parhain mahdollinen, mutta toivon, että tajuat mitä ajan takaa.

Eikös kuuluisi sanoa: "Joukkueessa on paljon potentiaalia".
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Suomen kielioppi

Viestin lähetti Tunkki
Pyyntööni on vastattu! Loistava kirjoitus itse Mestarilta. Annan täyden tuen.

Etkos sina nyt itse syyllisty paljon manaamaasi ruskeakielisyyteen?
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei minua juurikaan se haittaa, että keskustelupalstoille kirjoittavilla ihmisillä on kielioppi surkeasti hallussa. Monilla sisältökin. Kieliopin täydellistä tai edes hyvää hallitsemista kun ei voi oikein keneltäkään tavalliselta kirjoittelijalta edellyttää. Mutta se minua häiritsee, että Jatkoajan kolumnistit ja raporttien kirjoittelijat ovat monet täysin tietämättömiä kielioppisäännöistä. Pilkkuja heitellään minne huvittaa ja kansalaisuudet ovat todella monesti isolla kirjoitettuna. Ei luo oikein uskottavaa kuvaa koko sivustolle. Toki tiedän, että yksikään tai ainakaan harva kolumnisti tai raporttien kirjoittaja ei ole mikään toimittaja ammatiltaan, eikä sivustolla ole esilukijaa töissä. Siksi on ihan ymmärrettävää, että kielioppi ei ole monestikaan lähelläkään korrektia kirjoituksissa. Mutta silti se harmittaa. Pitäisi kai alkaa huomauttelemaan asianomaisille - kuten on neuvottu tekemään - tarpeeksi monesti, että asiaan saisi vähän parannusta. Tai toisaalta, onko se niin vaikeaa kolumnistien ja raporttien kirjoittajien painaa mieleensä paria simppeliä juttua vaikka lehtiä tai taitavampien kirjoittajien juttuja lukiessa?

Eihän tämä nyt maailmaa kaada, mutta ainahan sitä saa parempaa toivoa. Ja toki on mainittava, että kyllä löytyy monta sellaistakin kolumnistia tai raporttien kirjoittajaa, jolla on kielioppi hyvin hallussa.
 

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Demon Allbran
Mitä vikaa on muuten sanassa 'löytyy'?

Kyse on siitä, että se johdetaan ruotsin kielen sanonnasta "det finns", joka suomen kielessä pitäisi ilmaista verbillä "on", eikä verbillä "löytyy". Mahavishnu esitti ihan kelvollisen esimerkin.
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Re: Re: Re: Suomen kielioppi

Viestin lähetti Suomi-Salama


Etkos sina nyt itse syyllisty paljon manaamaasi ruskeakielisyyteen?


Syyllistyn, syyllistyn. Huomaatko nyt, kuinka läpinäkyvää se on? Varsinainen syy edelliseen kommenttiini ja ruskeakielisyyteen on se, että asia on erittäin lähellä sydäntäni. Olen muistaakseni joskus kirjoittanut tästä kielioppi- ja kieliasuasiasta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse yritän..

..kirjoittaa "suomea". Kielioppi pitäisi toimittajana olla hallussa, mutta kuten lehteenkin, niin tännekin tulee kiireessä kirjoitettua mitä sylki suuhun tuo. Arvatenkin "rapatessa roiskuu"!

Vaarallista "hoonon soomen" kirjoittaminen ei missään tapauksessa ole..:o
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Vth
Pitäisi kai alkaa huomauttelemaan asianomaisille

Tekisi mieli huomauttaa jostakin... :) Vaikka olen kyllä kuullut huhua, että "alkaa tekemään" olisi nykyään aivan oikein sanottu. Voiko tuo olla totta?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jos joku asia on tärkeä niin kielenhuolto.
Myös muoti-ilmaukset ovat pahasta.Viimeisin on ´aidosti´, jota viljellään,kun joku on jotain ´ihan oikeasti´.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Aivan kuin olisin jo jokin aika sitten jossain törmännyt tähän Eisenhowerin juttuun?
Jos kyseessä on lainaus, olisi asiallista merkitä lähde, jos ei niin ehkäpä olet esitellyt tätä juttua jo aiemmin. Hyvä näin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Ja sitten nämä muotisanat:
Tämän hetken ykkönen lienee "huikea", kun jokin aika sitten joka paikassa oli "osioita".
Jonkun vuoden takaa mieleeni on jäänyt "edukas".
Jne.

Kieliopista sen verran, että valitettavan yleistä on näilläkin sivuilla eräänlaisen kännykkäkielen ilmestyminen. Eli ei ole eroteltu pieniä ja isoja kirjaimia, ei pisteitä tai pilkkuja jne. Kännykkäviesteissä sen jotenkin voi ymmärtää, mutta kyllä normaalinäppäimistöllä pitäisi jaksaa kirjoittaa sanat ja lauseet kokonaisina.
Tai jotain.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
58...

...

Tuon aggressiivijutun olisin mielelläni nimennyt oikeaan osoitteeseen. Tekijää en kuitenkaan valitettavasti tiedä. Tuo kierteli sähköposteissa jokin aika sitten. Hauska juttu, joka putosi ainakin minuun ihan täysillä. Vaan kuten sanottu, tekijä on tuntematon. Siksi en tuohon viestiin tietenkään laittanut alle omaa nimeäni.

Ike
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös