Suomen huutokauppakeisari

  • 23 157
  • 60

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mua kummastuttaa tuo kuparipannujen suuri suosio. Tai no, mun lapsuudessani niitä oli joka tuvassa muutama. Maaseudulla vielä enemän. Mutsillakin on vielä niitä jemmassa vintillä. Sama oli silloin myrskylyhtyjen kanssa. Meilläkin oli ainakin kolme erilaista viiskyt, kuuskyt luvulta. Nekin ovat tallessa. Ihme ettei mama ole niitä myynyt kun kirppareita kiertelee ja katselee myöskin huutokauppakeisaria silmät tapillaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei niillä pannuilla oikeasti mitään suosiota ole. Siitä vaan sattui tulemaan kulttituote, yhtä hyvin se olisi voinut olla mikä vaan muukin tuote.

Samaa mieltä tuosta, ettei Akin piheys ole mikään normaali yrittäjän piheys, vaan on vienyt sen ihan omalle tasolleen. Jopa vastenmielistä katsoa kun tinkaa vielä viimeistä kymppiä hinnasta pois tv-kameroiden edessä, vaikka tietää tekevänsä satasia voittoa.

En ymmärrä miksi joistakin tuotteista otetaan ensin kymmenen huutoa salista ja sitten Heli huutaa jonkun täysin poskettoman ennakkotarjouksen. Haiskahtaa kyllä pahasti...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Otti harvinaisen koville tuon viimeisimmän jakson katsominen, koska käsikirjoitus ampui rajusti yli. Markun apujoukot on nähty jo ajat sitten, mutta toki Markun täytyi "löytää" suomalaisia apureita myös Fuengirolassa. Markku-cam sai myös aikaan itkun ja naurun sekaisia reaktioita. Ei, se ei naurata, että hieman tönkölle miehelle annetaan selfiekeppi.
 
Palsanmäen liikevaihdosta ja voitosta suurin osa tulee ihan muusta kuin myytävistä tuotteista. Oheismyynti ja tulot Sanomalta tuonevat ainakin 70-80% viivan alle jäävästä rahasta.

Juuri näin. Tuo huutokauppa on todennäköisesti tänä päivänä hengissä vain, koska sitä kautta Team Aki & Heli pysyvät pinnalla ja TV tuo sitten vielä siihen päälle. Kuulin tässä jokunen aika sitten Palsanmäkien taksan yhdekstä meklauskeikasta ja jos kyse olisi pelkästään lyhyen aikavälin ahneudesta, kaksikko tekisi vain noita ja jättäisi kotikamarinsa hetkeksi tauolle. Ja Markku voisi takoa siinä siivellä aikamoisen tilin, mutta ainakaan tuolle minun tietämälleni keikalle ei ollut Markulla aikomustakaan mukaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noi meklarien (hyvien) palkkiot on Suomessa olleet korkeita jo 80-luvulta asti. Aikoinaan konkurssipesien tuotossa saattoi tulla huimia heittoja, kun meklarina toimi joku asiaan vihkiytymätön. Akiin en meklarina ota sen enempää kantaa, kun en koskaan ole ollut paikanpäällä. Yli sata huutokauppaa paikanpäällä kokeneena kyllä tunnistan hyvän meklarin välittömästi huutokaupan alettua.
Tärkein ominaisuus meklarille on aistia huutokauppa yleisön "koostumus", ja sen myötä houkutella huutamaan tavaraa. Huutokauppa on tällaisen ammattilaisen meklatessa loistava kokemus. Meklari on kuin artisti, joka esiintymisellään ja ammattitaidollaan, joko villitsee yleisön tai latistaa tunnelman.

Joku hieno antiikkihuutokauppa taas on itselleni varsin pliisu kokemuksena, liian fiiniä ja hienotunteista, vaikka summat hipookin pilviä.

Ruudusta mahtaa vielä löytyä jollain nimellä heidän kokonaisia huutokauppoja jos on kiinnostusta niitä katsella. Oli muistaakseni viime vuonna joku spin-off kokeilu noista pelkistä huutokaupoista.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mua kummastuttaa tuo kuparipannujen suuri suosio. Tai no, mun lapsuudessani niitä oli joka tuvassa muutama. Maaseudulla vielä enemän. Mutsillakin on vielä niitä jemmassa vintillä. Sama oli silloin myrskylyhtyjen kanssa. Meilläkin oli ainakin kolme erilaista viiskyt, kuuskyt luvulta. Nekin ovat tallessa. Ihme ettei mama ole niitä myynyt kun kirppareita kiertelee ja katselee myöskin huutokauppakeisaria silmät tapillaan.

Ystävän äiti on kaikinpuolin järki-ihmisiä mutta hänellä on tapana pitää sängynalla kuparipannuja. Ehkäisee kuulemma reumaa, syöpää, etc...

Itsekkin olen ihmetellyt, miksi juuri kuparipannu on profiloitunut Palsanmäen vetonaulaksi eikä esimerkiksi Muumi-muki tahi Suomalainen lasi design.

Tuotteena kuparipannu on symbolinen, lukuunottamatta ystäväni äitiä. Minusta kuparipannu synnyttää nykyajan ihmiselle tiedostomattomia impulsseja menneisyydestä, isiensä mailta. Se muistuttaa meitä juurista jollain tavalla.

Asiakas taas on pyryharakka, jolla on synnynnäinen taipumus ja intohimo kiiltävän perään.

Palsanmäki hyvänä meklarina tunnetietoisuuden näkökulmasta on saanut haalittua halliinsa ohjelman avulla harakoiden ylimystön. Aki ei tunne pelkästään tuotetta (kuparipannu) vaan ennenkaikkea hän tuntee asiakaskunnan. Siksi Akin autotalli on kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti autotalli on ääriään myöten täynnä ilman että kukaan jäisi ilman sisäänpääsyä. Minusta tämä asiakaskunnan haaliminen on Palsanmäen vahvuus ja josta varsinaisesti muodostuu @T1971 mainitsema "koostumus".

Itteäni kiinnostaa, miten vitussa Palsanmäki vetää ns "oikeasta narusta". Tunnetasolla hänen täytyy kyllä samaistua asiakkaaseen, mutta kuinka hän tekee sen. Sosiaalista peliähän tämä elämä loppuviimein on.

Mä jos sanoisin jollekin, että "osta pannu", niin mulle naurettaisiin.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Näissä "maaseudun" huutokaupoissa on yleistä, että maksu on vain käteinen. Isoimmat huutokauppatalot julkaisevat netissä vasarahinnat suurinpiirtein minuutin lyönnin jälkeen.Hirvaskankaan lyöntihintoja saa etsiä, voi olla resurssipula. Varmaan verottaja hoitaa osuutensa...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllä on tämäkin ohjelma polttanut jo kynttilänsä molemmista päistä, jos formaattia ei jotenkin muuteta. Ensin Aki ja Heli on hokenut kilpaa, että kauas ei kannata lähteä pientä kauppaa tekemään. Viime jaksossa kaksikko ostaa myhäillen jotkut vitun baarijakkarat kolmella kympillä Lempäälästä joltain nevöhööd-bodarilta. Lisäksi prosenttikauppa on vedetty pois, joka toi mielenkiintoa. Oliko Akille ja Helille liian huono vaihtoehto? Yhtä kaikki kaikesta huomaa, että Palsanmäet eivät ole olleet aikoihin riippuvaisia huutokaupan rahamääristä. Markun kyhäelmät lienevät nykyisin ohjelman mielenkiintoisin osuus.
 

rpeez

Jäsen
Viime jaksossa kaksikko ostaa myhäillen jotkut vitun baarijakkarat kolmella kympillä Lempäälästä joltain nevöhööd-bodarilta. Lisäksi prosenttikauppa on vedetty pois, joka toi mielenkiintoa. Oliko Akille ja Helille liian huono vaihtoehto? Yhtä kaikki kaikesta huomaa, että Palsanmäet eivät ole olleet aikoihin riippuvaisia huutokaupan rahamääristä. Markun kyhäelmät lienevät nykyisin ohjelman mielenkiintoisin osuus.
Näyttää siltä ettei nuo itsekään aina tiedä mitä tavaraa on vastassa. Ei ne olis niitä baarijakkaroita kolmellakympillä varmasti hakenut, mutta kun kaverilla ei vaan ollut muuta sopivaa tavaraa. Tuohon tulokseen minäkin olen tullut että prosenttimyynti on jäänyt pois huonon prosentin takia (ja olisko byrokratiaakin enemmän?). Ostamalla tavarat tuntuvat pääsevän aika usein lähelle 50 pinnaa. Eri mieltä olen tuosta huutokaupan merkityksestä, täytyy muistaa ettei TV:ssä näytetä kuin pieni osa tavaroista. Mutta toki ohjelmasta varmaan rahaa tulee myös, ja huutokauppakeikoista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näyttää Palsanmäki asuvan Fuengirolassa ja pitää huutokauppojaan suomalaisten omistamassa sporttibaarissa joka torstai.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös