Hyviä huomioita. Omaan silmään osuu tuo, kun kerrot, että olet joutunut jarruttamaan niin, että abs oikein laulanut. Silloin on virhe tapahtunut joko sinun tai sen bussinkuljettajan osalla ja luulenpa, että oikea vastaus on molemmat. Vaatii toki jonkinmoista harjoittelua, että oppii ennakoimaan nuokin tilanteet niin, että ei tule mitään tilanteita. Syitä noihin typeriin ohituksiin on vaikea arvailla, mutta varmasti nuo sinun mainitsemat ovat ihan oikein ja lisäksi löytyy muitakin.Ok. Itsellä ei ole siltä bussin puolelta kokemusta, vain muutama vaaratilanne täälä Oulussa missä bussi kääntää eteen ja joutuu ABS:n apuja kiittämään. Se bussi on kuitenkin pienelle henkilöautolle melkoinen seinä törmätä ja ihmisen aivothan toimivat siten että tunnistetaan ennen muuta aiemmin kohdattuja vaaratilanteita. Niin tosiaan sitä huomaa ainakin itse jotenkin keskittymisen nousevan pysäkillä oleviin bussiihin "milloin se vilkku välähtää" -ajatuksella, mikä on toki hyvä asia, mutta samalla ihmismieli toimii niin että siinä bussin kohdalla se keskittyminen voi herpaantua koska aivot tulkitsevat "vaara ohi". Todellisuudessa se seuraava vaaratilanne voi olla sieltä bussin keulan takaa tulossa, mutta tätä henkilöauton kuljettaja ei ole koskaan kokenut. Sinulla bussikuskina taas tämä on mahdollisesti usesti kohdattu vaaratilanne ja varmasti tunnistat sen siksi paremmin myös ollessasi itse henkilöautoilijan roolissa.
Kaikkea tätä tapahtuu, myös sitä, että bussikuski vetää ilman vilkkua tai ainakin niin, että sitä vilkkua ei jostain syystä havaita. Seuraava kommenttini olisikin koskenut tätä, kun tiedän, että kovin montaa kolaria ei bussikuski oikein pysty aiheuttamaan kuvailemaasi tyyliin. Virheitä toki sattuu, kun ihmiset ajelee, itsekin olen saattanut umpiväsyneenä joskus niin tehdä.Lieköhän noilla ohi kiihdyttävillä sitten jotenkin se logiikka väärin päin eli ajatellaan että ei se vielä liiku ---> ehdin. Vaikka ei pitäisi kyllä olla yllätys että muutaman sekunnin päästä liikkuu ja väistämisvelvollisuuskin on itsellä. Vai ajattelevatko jopa että kun nyt kiihdytän niin ehdin siihen kohdalle ja ei se silloin saa tulla eteen jolloin se ohittava autoilija itse on kyllä puhtaasti se joka vaaratilanteen aiheuttaa Vittumaista varmasti. Pääkaupunkiseudulla liikennemäärätkin suurempia niin auto sattuu kohdalle tietysti useammin, enkä usko että bussikuskina olisi kovin kauaa mahdollista ajaakaan kolaroimatta jos tekisi koko ajan tuota eteen kääntämistä ilman vilkkua. Täälä ruuhkia vähemmän ja jostain syystä osalla kuskeista unohtunut miten siitä liikenteeseen liittymisestä ilmoitetaan vilkulla.
Se kuvailemani paikka on sellainen, jossa sitä ei ihan heti osaa odottaa, laitan siitä ehkä kuvan, kun ehdin ja muistan. Olin siis vielä ovet auki ja vilkku oikealle, kun tämä kaveri yritykseensä lähti. Nämä liikkeelle lähtevän bussin ohitukset tulivat sitten mieleen, kun ne tässä hommassa oikeastaan eniten nyppivät.Kommenttini koski oikeastaan tuota putkinäön syytä ja miksi bussin takaa ilmestyvä ihminen voi olla niinkin suuri yllätys, ei sitä ohittavatko ihmiset paljon busseja silloin kun ei enää pitäisi. Periaatteessa kuitenkin juuri silloin kun bussia ohitetaan liian myöhään pitäisi holtittoman jalankulkijan todennäköisyys olla kaikkein olemattomin, sillä eihän bussikuski voi lähteä liikkeelle jos keulan edestä kävelee ihminen.