Mitenkäs muuten menee väistämissääntö isoilla teillä, jos on 3 kaistaa menossa samaan suuntaan ja sekä vasemmanpuoleiselta että oikeanpuoleiselta kaistalta on autot vaihtamassa keskikaistalle? Näitä paikkojaan on pk-seudulla valtaväylillä useita.
Samaa olen monesti miettinyt ja maalaisjärjellä ajateltuna olen keksinyt kaksi vaihtoehtoa:
1) Mikäli toinen kaista on päättyvä/bussikaistaksi muuttuva liityntäkaista niin sen ajajalla on etuajo-oikeus
2) Autoista taaempana olevan on väistettävä, koska näkyvyys on parempi.
Nämä tosiaan vain omia mutuja, en tiedä onko tuota määritetty vai onko tapauskohtaista, ennemmin yrittää varoa tuollaisessa tilanteessa joka tapauksessa. Pari em. kaltaista läheltäpiti -tilannettakin on ollut.
Juntti-Suomessa eteen kaistaa vaihtavan auton toiminta on tunnetusti estettävä keinolla millä hyvänsä.
Turussa asuin ensimmäiset kortilliset vuoteni ja siellä muistan kulttuurin olleen juuri se että "minun eteeni ei kukaan tule" ja tietysti se tarttui itseenkin. Pk-seudulle kun muutin ja ensimmäisiä kertoja ajelin, monesti päättyvillä tai väärään suuntaan jatkuvilla kaistoilla, niin tuli ihan yllätyksenä että täällä viimeistään se kolmas auto tekee yleensä tilaa kun laittaa vilkun päälle päästääkseen vaihtamaan kaistaa. Ja pakkohan se toisaalta näissä ruuhkissa onkin. Onhan täällä ajaminen muuttanut omaakin ajamista joustavammaksi.
Nuo edellämainitut kiilaajat on kyllä helppo erottaa kaltaisistani "maalaisista". Kiilaajaat paahtavat väärällä kaistalla ihan loppuun asti ja kiilaavat sitten hädin tuskin autoa pidempään rakoon, aiheuttaen äkkijarrutusten ketjun, kun me "maalaiset" huomaamme n. 100 metriä ennen että "ei helvetti, tämä kaistahan loppuu/kääntyy väärään suuntaan", hidastamme vaistomaisesti ihmetellessä ja laitamme vilkun päälle. Jälkimmäisen kaltaisille tekee kyllä aina tilaa, mutta ensin mainittujen kohdalla pidetään välit tiukkana. Typeräähän sekin on, mutta vituttaa joidenkin itsekäs liikenteen vaarantaminen. Tuo vetoketju -systeemi ei kyllä mielestäni toimi em. tilanteessa, vaan aiheuttaa vain turhaa jarruttelua letkassa, joku päättyvä ramppi jota on pakko käyttää on eri asia.
Viimeksi muokattu: