Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 568
  • 12 250

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ja Itäinen Pitkäkatu ei edes ole kaksikaistainen. Tuossa valottomilla suojateillä on kaikilla keskellä tietä kivetys, jolloin kahden auton rinnakkain ajaminen on melko hankalaa. Silti näissä näkee sellaisia oman elämän kekeruuspereita että alkaa hirvittää. Kadun varrella 10 vuotta asuneena tuli nähtyä jos jonkunlaista läheltäpiti-tilannetta.

Joo, tämä on se suurempi haitta tuossa kadussa. Harmi, että olin tuon aikaan vielä nuori ja tollo, joka ei jaksanut joka paikkaan valittaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Radio Suomen Ajantasassa puhuttiin jokin aika sitten liikenneturvallisuudesta, ja yksi hyvä aihe oli se, onko Suomessa liikaa suojatietä. Jalankulkijoille olisi turvallisempaa ylittää tie risteyksessä olevien suojateiden kohdalla. Ajokulttuurin parantaminen on niin pitkä prosessi, että nopeampi tapa parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta olisi vähentää suojateitä ja panostaa muiden suojateiden turvallisuuteen. Helsingissä, kuten Kioskin videossakin näkyy, ongelma on tietenkin ratikkapysäkit, joiden kohdalla tarvitaan suojateitä.

Joskus laskeskeltiin ohittamisen hyötyjä ja laskelmat päätyivät siihen että jotta ohittamisella saa merkittävää etua, tulee ajaa noin 20km/h kovempaa. Tosin tottakai nopeus ja matkan pituus vaikuttaa. Lyhyemmillä matkoilla harvemmin jaksan ohitella, pidemmillä sitten enemmän vaikkei noin suuri nopeusero olisikaan tosin. Ja nelikaistaiset onkin eri asia.

Tällä hetkellä tuntuu, että minä ohitan useammin epätasaisen vauhdin kuin hitaan vauhdin takia. On varsin turhauttavaa ajaa sellaisen kuskin takana, jonka ajonopeus vaihtelee 80:n alueella 70:n ja 90:n välillä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tällä hetkellä tuntuu, että minä ohitan useammin epätasaisen vauhdin kuin hitaan vauhdin takia. On varsin turhauttavaa ajaa sellaisen kuskin takana, jonka ajonopeus vaihtelee 80:n alueella 70:n ja 90:n välillä.

Näinpä. Ohitusta ei kannata ajatella pelkän ajansäästön kautta. Itse annan arvoa myös sille jos ohituksen jälkeen pääsee ajamaan ns. tyhjää tietä edessä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Näinpä. Ohitusta ei kannata ajatella pelkän ajansäästön kautta. Itse annan arvoa myös sille jos ohituksen jälkeen pääsee ajamaan ns. tyhjää tietä edessä.

Näinhän se on. Pitkällä ajomatkalla huomattavasti vähemmän stressaavaa ja näin ollen kaikille turvallisempaa on ajaa "puhdasta tietä".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näinpä. Ohitusta ei kannata ajatella pelkän ajansäästön kautta. Itse annan arvoa myös sille jos ohituksen jälkeen pääsee ajamaan ns. tyhjää tietä edessä.

Juuri näin. Itsekin huomaan että olen näin vanhemmiten, ja kun tulee ajettua nykyisin melko paljon, mukavoitunut ja rauhoittunut että ei tule ajettua enää ollenkaan ylinopeutta vaan sitä vaan lykkää vakkarin siihen pari-kolme kilometriä yli rajoituksen ja ajelee kaikessa rauhassa eteenpäin. Mutta kun yllättävän monelle autoilijalle tällainen tasaisen vauhdin ylläpitäminen näyttää olevan niin tavattoman vaikeaa niin sitten siihen tulee yleensä aika nopeasti eteen pumppaaja jonka vauhti vaihtelee 80-110 km/h välillä ja jatkuvasti saa olla säätämässä vakkaria. Näitä tulee sitten ohiteltua ihan sen takia että pääsisi taas ajamaan tyhjällä tiellä kaikessa rauhassa ilman että pitää koko ajan kytätä milloin se edessä ajava alkaa tulla taas perä edellä vastaan.

Mutta sitten jos tulee eteen esim. satasen alueella 95 km/h tasaisesti ajava auto niin eipä tällaista tule kyllä yleensä ohitettua koska siinä ei tule mitään ajansäästöä ja se pieni alinopeus ei haittaa kunhan vauhti pysyy vaan koko ajan tasaisena.
 
Tunnustan olevani tuollainen kuski, jonka takana on varmaan maantiellä vittumaista. ajaa. Tämä johtuu siitä, että tiellä jolla nopeusrajoitus vaihtelee alituiseen, olen tosi huono pysymään kartalla siinä, milloin ollaan kahdeksankympin ja milloin satasen alueella. Nopeuskylteistähän sen tietenkin näkisi mutta kun en koskaan tajua seurata niitä riittävästi.
 
Käsittämättömiä uutisia saa liikenteestä taas lukea. Eilen Turussa joku ajanut viidenkympin alueella 150 km/h. Ja nyt luin motoristista, joka oli ajanut yli 200 km/h - eikä ajo-oikeutta edes. Näissä tapauksissa voitaisiin suoraan takavarikoida kulkupelit.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tunnustan olevani tuollainen kuski, jonka takana on varmaan maantiellä vittumaista. ajaa. Tämä johtuu siitä, että tiellä jolla nopeusrajoitus vaihtelee alituiseen, olen tosi huono pysymään kartalla siinä, milloin ollaan kahdeksankympin ja milloin satasen alueella. Nopeuskylteistähän sen tietenkin näkisi mutta kun en koskaan tajua seurata niitä riittävästi.

Tämä on totta. Itsekin myönnän tekeväni näitä maantiellä 100kmh->80kmh "jarrutuksia" ennen tolppaa kun ei muista mikä se rajoitus oli. Myönnän että pitäisi tietty nähdä kaikki merkit ja bla bla bla. Mutta näin vain käy ja sen 20kmh ylitys riskin minimoimiseksi tulee joskus jarruteltua jos ei ole muuta liikennettä edessä mistä katsoa eikä hajua rajoituksesta. Syy tietty minun vaikka haluaisinkin osoittaa tolppakyttäämistä mikä aiheuttaa näitä tilanteita muutaman kilometrin välein, ai aina mulle mutta jollekin, siitä syntyy se kolarialtis haitari.

Sitten uskon myös että vakkarikuskeja vituttaa ei vakkariajajat koska se on liki mahdotonta pitää kilometrilleen samaa vauhtia kaasupolkimella ja toisinpäin vakkariajajissa vituttaa nämä moottoritiellä maleksijat jotka tekee ne ohituksetkin vakkarilla eli 2kmh kovempaa kuin viereinen ja ohitus kestää minuutteja, näitä ohituskaistalla maleksijoita on paljon.

_
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo 100km/h->80km/h tapahtuu itselläkin välillä. Itse on 99% varma että kyseessä on 100km/h alue, mutta ei viitsi sen takia 200€ lappua ottaa, niin parempi hieman jarruttaa.

@Radiopää tuo suojateiden määrä on kyllä hyvä pointti. Tarvitseeko niitä olla joka saatanan risteyksessä, varsinkin alueilla joissa noita on tällä hetkellä sen 50m välein. Hyvä esimerkki on Porissa se Otavankatu. Alle 1km pätkä jos lähtee siitä jonkun koulun(?) lähistöltä ja päättyen valtakadulle, onko siinä sitten joku 12kpl suojateitä. Kyllähän nuo merkitystään helposti menettävät kun joku paikassa noita on.

edit. Toinen asia joka vituttaa on polkupyöräilijät jotka vaihtavat ajoradan ja KEVlin välillä siitä riippuen että kumpi sopii paremmin. Jos autoille on vihreät valot ja jalankulkijoille punaiset, vaihdetaan ajoradalle, jos valot on toisinpäin, hypätään KEVlille. Saako autollakin ruveta hyppimään KEVlille jos pääsee nopeammin liikkumaan? Polkupyörä-kortti pakolliseksi olisi kyllä hieno temppu. Lapset sentään ovat niin varovaisia yleisesti etteivät vaara-tilanteita aiheuta, mutta sitten aikuiset jotka luulevat että suojatie on aina sama pyöräilijällekkin, aiheuttavat niitä eniten. Myös KEVlin käyttämättä jättäminen noiden keskuudessa vituttaa (tai sitten se pomppiminen). Jos KEVli on toisella puolella tietä, niin vittu menkää sinne saatana. (tietyille) Pyöräilijöille tuntuu kaikki olevan sallittua. Itsekkin pyörällä kuljen, ajan siellä missä pitää ja näytän jopa suuntamerkkiä kädellä. Ei se ole niin vaikeata. Kaikenlisäksi poliisit eivät pyöräilijöiden virheistä tai liikennerikkomuksista tunnu välittävän lainkaan, ellei ole juuri tietty tehovalvonta käynnissä. Jos ajan autolla KEVlillä, kun vieressä on ihan autoille tarkoitettu ajorata, niin varmasti tulee sakot. Jos pyörällä ajan ajoradalla vaikka vieressä on KEVli, niin poliisi korkeintaan moikkaa. Sitten ihmetellään miksi pyöräilijöillä ei ole säännöt hallussa. Poliisille helvetin iso miinus tästä hommasta. Vuoden tehovalvonta pyöräilijöille ja katsotaan kun sääntöjentuntemus paranee.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyöräilijöiden kuvitelmat omasta etuajo-oikeudestaan suojateillä ja aina on heille itselleen vaarallisia. Muutaman kerran ollut todella lähellä näiden suhahtelijoiden kanssa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kandee silti muistaa, että tutkaan ylinopeutta päräyttäessä ohitustilanne ei ole lieventävä tekijä sanktioita määrätessä.
Tiedän. Ohittaessa pitäisi myös noudattaa rajoituksia lain mukaan. Mut mä oon niin pelkuri, että haluan viettää vastaantulevien kaistalla mahdollisimman vähän aikaa. Rikon lakia ihan tietoisesti ja tahallaan, vaikka pelko ei olekaan lieventävä asianhaara.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit. Toinen asia joka vituttaa on polkupyöräilijät jotka vaihtavat ajoradan ja KEVlin välillä siitä riippuen että kumpi sopii paremmin. Jos autoille on vihreät valot ja jalankulkijoille punaiset, vaihdetaan ajoradalle, jos valot on toisinpäin, hypätään KEVlille.

Ja miksi/miten tämä häiritsee sinua? Koska se pyöräilijähippi pääsee nopeammin liikkumaan? Se on toki yleensä itseltä pois. Sama lienee kaikkien "kiilailijoista" puhuvien ajatusmaailman taustalla. kovasti häiritsee jos joku haluaa ohittaa.

Toinen asia on, että aika moni ei osaa edes perusliikennesääntöjä, ja pyöräilijöiden joukossa näitä on hyvin paljon. Mutta jos joku fillaristi ajaa äkisti suojatielle ja etuajo-oikeutettu auto ajaa päälle, niin kummallekohan käy huonommin? Aika moni tuntuu pitävän fillaristeja suurimpana riskinä liikenteessä, mutta kovin vähän urpot liikennesäänöistä piittaamattomat pyöräilijät saavat vahinkoa aikaiseksi, toisin kuin samat/eri urpot auton ratissa, jotka eivät kunnioita suojateita ja ajavat päin punaisia. Poliisia ei toki näiden valvominen kiinnosta kuin kerran vuodessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ainakin Helsingin keskustassa muutamat jalankulkijat ja joskus myös pyöräilijät toimivat toisinaan aika minimaalisella itsesuojeluvaistolla. Erityisesti Mannerheimintien alkupää, eli Erottajan ja Mannerheimin patsaan välinen alue, on seutua, jossa punaisia päin käveleminen on paremminkin sääntö kuin poikkeus. Joskus 15-20 vuotta sitten meininki oli mielestäni paljon varovaisempaa. Silloinkin oli ihan tavallista, että jengi saattoi lähteä tien yli valojen jo vaihduttua punaisiksi, mutta liikkeelle lähtevien tai lähestyvien autojen alta kiiruhdettiin juoksemalla pois. Nykyinen porukka tuntuu paljon välinpitämättömämmältä. Mennään surutta sivulle katsomatta suojatielle punaisten palaessa, ja löntystellään omaan tahtiin alta pois, luottaen ettei kukaan kuitenkaan aja päälle. Jos aika ei kultaa muistoja, niin 80-90-luvuilla tuollaista tekivät lähinnä spurgut ja hörhöt. Nyt tuolla saa varoa etenkin teinejä, hipstereitä, jopotyyppejä ja äplehomoja, mutta periaatteessa keitä vaan. Liekö supercool välinpitämätön asenne tarttuvaa laatua.

Jalankulkijan näkövinkkelistä Helsingin keskustassa saa varoa etenkin pakettiautolla suhaavia duunareita ja 30-50-ikäisiä miesfillaristeja. Osa polkupyöräilijöistä ei kunnioita suojeteiden sitä osaa lainkaan, joka on myös pyörätien kohdalta merkitty suojatieksi kohtisuoraan tuleville jalankulkijoille. Äreää kellonsoittoa ja huutoja kuulee tämän tästä, koska osa polkupyöräilijöistä kai kuvittelee olevansa oikeutettuja ajamaan keskeytyksetöntä matkavauhtia missä tahansa. Pakuautotyypeillä on toisinaan vähän samantapainen asenne kuin noilla fillaristeilla; mä ensin, mä kiilaan nyt tähän, ja mä ajan kuule niin kovaa kuin mua huvittaa kun mä olen ammattimies.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Helsingin keskustassa kävelijänä koen pyöräilijät suurimmaksi ongelmaryhmäksi, osalla ei ilmeisesti ole liikennesäännöistä mitään käsitystä ja osa ei vaan välitä kosaka virkavalta ei tunnu häröilyyn millään tavalla puuttuvan. Aiemmissa viesteissä ihmeteltiin vaihtelua ajoradan ja kevyenliikenteenväylän välillä; lähes päivittäin tulee bongattua tilanteita jossa vaihdetaan ajoradalta jalkakäytävälle ja jatketaan ajelua.

Näille liikenteen valopäille sellaiset käsitteet kuin jalkakäytävä, kielletty ajosuunta ja yksisuuntainen katu ovat täyttä hebreaa, onpa tullut bongattua niitäkin onnellisia, joille Aleksin remonttialue telineineen oli "katettu pyörätie". Raitiovaunupysäkkien katosten ja ajoradan välistä ajellaan reipasta vauhtia ja onpa kellokin välillä soinut, kuten silläkin keski-ikäisellä täti-ihmisellä, jolle jalkakäytävällä lastiaan purkanut pakettiauto kuskeineen oli liikaa. Kävelin itse kyseisellä puolella jalkakäytävää kun takaa alkoi kuulua raivokasta kellonsoittoa. En tosiaan itse ollut kohteena, vaan em. pakettiauton kuski, jonka ohitettuaan matami jatkoi tyytyväisenä jalkakäytävällä ajeluaan.

Toiveissa olisi poliisin puuttuminen näihin, Helsingin keskustasta saisi mukavat sakkotulot näistä oman elämänsä sankareista, viidenkympin pikavoitto saattaisi muuttaa ajotottumuksia, tyhmimmät maksaisivat vähän enemmän(tai useammin).

Toivossahan on tunnetusti hyvä elää...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mulla ei ole autoa ollut enää useampaan vuoteen, joten luokittelen itseni liikenteessä usein pyöräilijäksi tai jalankulkijaksi.

Ihan perkeleesti on liikenteessä ihmisiä joilla ei ole käsitystäkään liikennesäännöistä tai sitten mennään vaan MINÄ-asenteella.

Toissapäivänä laskeskelin pyörällä katua alaspäin ja edestäpäin tullut auto kääntyi suoraan eteeni ja tuskin edes huomasi koko tilannetta siitä päätellen ettei näyttänyt ilmekään värähtävän. Onneksi mulla on pyörässä hyvät jarrut, mutta tilanteen meinasi tehdä hankalaksi se, että kohta jossa alotin jarruttamisen eli maalattu suojatien merkintä, oli ihan helvetin liukas ja meinasi lähteä pyörä alta. Onneksi nyt selvisin säikähdyksellä. Virheitähän voi sattua kenelle vaan, mutta kyllä pyöräilijänä saa olla todella varovainen eikä ihan aina kannata pitää oikeuksistaan kiinni loppuun asti tai voi käydä huonosti. Silti koen, että kyllä moni autoilija voisi huomioida kevyen liikenteen paremmin, vaikka fillaristeissa on todella paljon täydellisiä kusipäitä liikenteessä.

Moni ei varmaan Hämeenlinnaa kaupunkina juurikaan tunne, mutta ajelin tässä yhtenä päivänä kaupungin läpi fillarilla pyörätietä pitkin noin kolmen kilometrin matkan Poltinahon liikenneympyrästä Hätilään ja laskeskelin huviksen kuinka moni pyöräilijä ajaa pyörätiellä ja kuinka moni jalkakäytävällä. Tuo matka on sellainen, että vain ihan muutamassa kohdassa on pyörätie molemmin puolin tietä. Tarkkoja lukuja en enää muista, mutta tuolla kertaa useampi ajoi jalkakäytävällä kuin pyörätiellä. On ilmeisesti niin saamarin vaikeaa mennä sen tien yli pyörätielle, että ajellaan mieluummin jalkakäytävällä.

Yks asia on toi kellon soittaminen fillarilla ajaessa. Minä harrastan sitä, mutta todella usein saan vastaukseksi erittäin vihaisia katseita ja pari kertaa olen saanut jopa huutelua osakseni. Mikä siinä harmittaa? Ilmeisesti ihminen kokee, että siinä jotenkin puututaan moittivasti hänen liikkumiseensa kevyen liikenteen väylällä, kun kehdataan soittaa kelloa. Toinen asia voi olla se, että ihminen vaan pelästyy sitä kellon soittoa ja sitten säntäillään päättömästi hetken aikaa minne sattuu. Tuo säntäily onkin sellainen asia minkä takia kehoitan pyöräilijöitä soittamaan sitä kelloa ajoissa ja alentamaan reilusti vauhtia kyseisessä tilanteessa.

Malttia ja turha kiire pois, niin kyllä hyvä tulee.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Polkupyörät tekee ongelmallisiksi nopeus näiden ongelmakuskien kohdalla. Joskus todella ihan tuurissa että ei osu vaikka oma pää pyörisi kuin tutka-antenni. Suojatiet ja luulottelut etuajo-oikeudesta suurin kipupiste.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Hämeenlinnassa tän kesän pyöräilleenä olen huomannut, että jalankulkijoilla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, vaan siellä pompitaan kevyenliikenteenväylää laidasta toiseen katsomatta ollenkaan josko sieltä takaa joku tulisikin. Ja siellä olen nähnyt enemmän tätä, että kävellään neljä vierekkäin pyörätiellä, kuin missään muualla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja miksi/miten tämä häiritsee sinua? Koska se pyöräilijähippi pääsee nopeammin liikkumaan? Se on toki yleensä itseltä pois. Sama lienee kaikkien "kiilailijoista" puhuvien ajatusmaailman taustalla. kovasti häiritsee jos joku haluaa ohittaa.

Toinen asia on, että aika moni ei osaa edes perusliikennesääntöjä, ja pyöräilijöiden joukossa näitä on hyvin paljon. Mutta jos joku fillaristi ajaa äkisti suojatielle ja etuajo-oikeutettu auto ajaa päälle, niin kummallekohan käy huonommin? Aika moni tuntuu pitävän fillaristeja suurimpana riskinä liikenteessä, mutta kovin vähän urpot liikennesäänöistä piittaamattomat pyöräilijät saavat vahinkoa aikaiseksi, toisin kuin samat/eri urpot auton ratissa, jotka eivät kunnioita suojateita ja ajavat päin punaisia. Poliisia ei toki näiden valvominen kiinnosta kuin kerran vuodessa.
Esimerkiksi moottoripyörien "splittaaminen" ei haittaa itseäni yhtään, eikä missään nimessä se että joku pääsee nopeammin liikkumaan, kunhan tekee sen muuta liikennettä haittaamatta (tuo "splittaaminenhan" nopeuttaa parhaassa tapauksessa muutakin liikennettä. Mutta tuo pomppiminen aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita ja pakottaa seuraamaan polkupyöräilijän liikkeitä, jolloin ei välttämättä huomioi kaikkea muuta yhtä hyvin. Jos polkupyöräilijöille on oma alue, niin miksi vitussa pitää hyppiä siitä autoille&yms tarkoitetuille alueelle? Kyllähän nuo urpo-pyöräilijät oikeasti saavat vahinkoa aikaiseksi. Ja varsinkin vaaratilanteita. Milloin ruuhka-aikaan autot joutuvat tekemään äkkijarrutuksia taikka väistöliikkeitä. Ainoa vaaratilanne ei ole se että autoilija meinaa ajaa pyöräilijän päältä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotkut pyöräilijät on hitaita & eivät uskalla ajaa autojen seassa, kevyen liikenteen väylä on oikea paikka näille. Jotkut pyöräilijät on nopeita, ovat kevyen liikenteen väylällä vaara jalankulkijoille, mutta uskaltavat ajaa autojen seassa eivätkä enimmäkseen ole siellä haitaksi autoilijoille. Ajorata on oikea paikka näille. Miten se voi olla niin vaikea muuttaa lakia siten, että polkupyörällä saisi valintansa mukaan ajaa kummalla tahansa? Jos poliisitkaan ei enää puutu asiaan, niin se kertonee siitä, ettei ole koettu isoksi ongelmaksi, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vaikka vieressä olisi kevyen liikenteen väylä.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ymmärrän että toimiva liikenne on yhteispeliä, mutta autoilijana ihmetyttää joskus joidenkin pyöräilijöiden härkäpäisyys. Pienemmän oikeudella joskus oikein hakeudutaan hengenvaaraan liikenteessä. Tällaiset pyöräilijät eivät tunnu koskaan huomioivan sään ja auton massan välistä vaikutusta.

Käytännön esimerkki viime talvelta: Olin itse lähestymässä autolla risteystä ja suojatietä lähti ylittämään pyöräilijä. Toki hänet ajoissa havaitsin, mutta jatkuvan lumisateen ja kosteuden vuoksi tie oli mennyt todella liukkaaksi. Autoni painaa melko tarkalleen kaksi tonnia ja eipä sitten tahtonut jäisellä tiellä 25-asteen alamäessä pysähtyä ennen suojatietä. Pyöräilijä joutui hyppäämään alas satulaltaan ylittäessään suojatietä, kun itse yritin ohjata autoa sivummalle. Sitten pyöräilijä vaan katsoi minua hölmistyneen näköisenä ja jatkoi matkaansa. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Keli voi yllättää, mutta pysähtyminen on kuitenkin aina helpompaa jalankulkijalle ja pyöräilijälle. Toki härkäpäisyyttä löytyy myös autoilijoissa.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Täällä Helsingissä turhan usein näkee pyöräilijöitä autotiellä, vaikka vieressä menisi ihan hyvä ja asfaltoitu kevyenliikenteenväylä. Täytyy olla kyllä aikamoinen itsekäs kusipää, että tuollaisessa tilanteessa tulee tahallaan hidastamaan autojen kulkua. ja kuten täällä on jo moneen kertaan mainittu, ei näillä pyöräilijöillä ole liikennesäännötkään yhtään hallussa. Monta kertaa väkisin ängetään eteen yhtään muista ja varsinkaan omasta hengestään välittämättä. Mutta olen todennut parhaaksi aina hidastaa suojatien kohdalla jos pyörä on tulossa vaikka olisinkin etuajo-oikeutettu, koska en halua kuitenkaan kenenkään päälle ajaa ja pyöräilijähän jää aina auton kanssa kolaroidessaan kakkoseksi...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ammattiautoilja taas kerran vauhdissa, tällä kertaa taksikuskin uhrina pari pyöräilijää: Taksikuski ajoi kahden pyöräilijän päälle Töölössä – silminnäkijöiden mukaan kuljettaja ajoi päin punaisia | Liikenneonnettomuudet | HS

Eilen henkilökohtaisestikin sai todistaa millaisia urpoja Stadin taksikuskit osaavat olla. Olimme ylittämässä suojatietä Senaatintorin kupeessa, taksikuski ei viitsinyt pysähtyä suojatien eteen vaan koukkasi vastaantulijoiden kaistan kautta meidän edestämme suojatien yli.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jotkut pyöräilijät on hitaita & eivät uskalla ajaa autojen seassa, kevyen liikenteen väylä on oikea paikka näille. Jotkut pyöräilijät on nopeita, ovat kevyen liikenteen väylällä vaara jalankulkijoille, mutta uskaltavat ajaa autojen seassa eivätkä enimmäkseen ole siellä haitaksi autoilijoille. Ajorata on oikea paikka näille. Miten se voi olla niin vaikea muuttaa lakia siten, että polkupyörällä saisi valintansa mukaan ajaa kummalla tahansa? Jos poliisitkaan ei enää puutu asiaan, niin se kertonee siitä, ettei ole koettu isoksi ongelmaksi, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vaikka vieressä olisi kevyen liikenteen väylä.
Tai vanhat mummelit ja pappaset jotka ajavat autoilla hiljaa, voisivat ajaa autojaan kevyen liikenteen väylällä? Jos pyörällä, moottoripyörällä tai autolla haluat kilpaa ajaa, niin sitä varten löytyy ratoja. Tilannenopeus pyöräilijöillä auttaa myös KEV:llä. Ja kyllä pyöräilijä yleensä ajoradalla on haitaksi autoilijoille. Milloin 50km/h alueella noita joutuu ohittelemaan (ja väistämään reilusti, jolloin joutuu ehkä jopa jarruttamaan joka taas aiheuttaa sitä hienoa haitariliikettä). On se kyllä helvetin jännä että autolla mulla ei ole ongelmia ajaa siellä missä kuuluu ja tilannenopeuskin on melkein aina kunnossa. Ja kun liikun pyörällä, ei ole mitään ongelmaa ajaa siellä missä kuuluu ja tilannenopeuskin on kunnossa. En ymmärrä miksi sitten se on joillekkin niin saatanan vaikeata kun vaihdetaan pyörään kapeat kumit ja jalkaan ne spandex-nanoshortsit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös