Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 994 254
  • 12 250

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Murmeli kirjoitti:
Niken ei siis tarvitse olla tarkkana suojateiden läheisyydessä, koska Nikke on turvassa autossaan?
Voi sen noinkin tulkita jos haluaa ;-)

Ei vaan, tarkennan. Eilen oli Helsingissä ainakin täällä ihan vitun liukasta. Vaikka täällä körötteli 30-40 km/h niin aikamoista luistelua oli. Eipä siinä paljoa meinannut ehtiä tehdä kun tämä yksi sankari juoksi suoraan kulman takaa melkein auton eteen. Tiedän, hän olisi ylittänyt suojatien mutta eipä meikäläisellä ollut mitään mahdollisuutta nähdä häntä, varsinkaan kun ei henkilö katsonut kumpaankaan suuntaan katsoakseen tuleeko sieltä ketään. Enpä tiedä velvoitetaanko sitä tieliikennelaissa mutta oletan että jokainen edes jonkinasteisen itsesuojeluvaiston omaava ihminen katsoo hieman eteensä ennenkuin kulman takaa juoksee suoraan suojatielle. No, onneksi ei kummallekaan käynyt mitään.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Nikke kirjoitti:
Voi sen noinkin tulkita jos haluaa ;-)

Ei vaan, tarkennan. Eilen oli Helsingissä ainakin täällä ihan vitun liukasta. Vaikka täällä körötteli 30-40 km/h niin aikamoista luistelua oli. Eipä siinä paljoa meinannut ehtiä tehdä kun tämä yksi sankari juoksi suoraan kulman takaa melkein auton eteen. Tiedän, hän olisi ylittänyt suojatien mutta eipä meikäläisellä ollut mitään mahdollisuutta nähdä häntä, varsinkaan kun ei henkilö katsonut kumpaankaan suuntaan katsoakseen tuleeko sieltä ketään. Enpä tiedä velvoitetaanko sitä tieliikennelaissa mutta oletan että jokainen edes jonkinasteisen itsesuojeluvaiston omaava ihminen katsoo hieman eteensä ennenkuin kulman takaa juoksee suoraan suojatielle. No, onneksi ei kummallekaan käynyt mitään.
Juu ei maar, tällä hetkellä suurin ongelma on kuitenkin mielestäni kultuuri siitä, että autoilijan ei tarvitse huomioida jalankulkijoita, jollei jalankulkija ole jo keskellä tietä suojatiellä.

En väitä, että nyt oli siitä kyse. Kyllä lenkkeilijöiden pitäisi ymmärtää, että on eri asia juosta suojatielle kuin kävellä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ei jaksa tarkistaa, mutta muistaakseni laki käskee jalankulkijan varmistua siitä, että autoilijalla on riittävä aika/matka pysähtyä ennen suojatietä ja että tämä huomaa jalankulkijan, jotta voi suorittaa ensin mainitun toimenpiteen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tampereella jäi pari päivää sitten iäkäs jalankulkija Sammonkadulla auton alle suojatiellä. Paikassa oli ollut katuvalo pimeänä kuulemma pitemmän aikaa, eli tämä varmasti vaikeutti jalankulkijan havaitsemista. Uutinen oli aamulehdessä kirjoitettu kutakuinkin niin, että on kaupungin vika kun tuo jalankulkija jäi pimeän katuvalon alla auton alle. Henkilöauton kuljettajahan nyt tietenkin saa syytten kun ajoi jalankulkijan päälle, mutta olen aika varma, että jalankulkijalla EI ollut heijastinta? Miksi me Suomalaiset olemme niin tyhmää kansaa, että emme käytä heijastinta tai turvaliiviä kun kuljemme pimeällä ulkona. Ei ole kovin suuri taloudellinen satsaus ostaa heijastin tai turvaliivi. Eikös heijastinta kuulu lain mukaan käyttää pimeässä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo kaistakateus on kyllä yksi koomisimpia ilmiöitä Suomen liikenteessä. Eilen viimeksi tuli tuttu tilanne kotimatkallani Linnainmaan S-Marketin (Puster: joojoo, Sesto, Etujätti, whatever) kohdalla. Tuossahan Aitolahdentietä suoraan jatkavat vaihtavat vasemmalle kaistalle heti liikennevalojen jälkeen, oikea kaista johtaa jonnekin Linnainmaan uumeniin seuraavista valoista. No, eikös joku puhelinkopilla ajava kiihdytä perä vipattaen kohti takapuskuriani, kun pelkäsi oikeanpuoleisen kaistan kuskin kiilaavan eteensä (ei muuten ollut edes vaihtamassa kaistaa). Oli meinaan todella liukasta ja itse seisoin paikallani jonossa odottaen valojen vaihtumista, taustapeiliä huolestuneena vilkuillen. Hyvä kun sai minipakunsa pysähtymään tällä kertaa. Kuvaavaa tilanteen idioottimaisuudelle oli, että itse jatkoin normaalia 50 km/h vauhtia risteyksen jälkeen, mutta tämä Jumper-sankari jäi kauas taakse köröttelemään omaa rauhallista vauhtiaan, kun ei tarvinnut enää taistella paikastaan autojonossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niilo kirjoitti:
Ei ole kovin suuri taloudellinen satsaus ostaa heijastin tai turvaliivi. Eikös heijastinta kuulu lain mukaan käyttää pimeässä?
Asiaan liittyen, mistä löydän Tampereelta sellaisen hihansuuhun kiinnitettävän heijastinklipsin? Ei ole sattunut missään silmiin, vaikka olen erityisesti etsinyt. Ei oikein huvita laittaa hakaneulaa nahkatakista läpi. Vai joudunko tyytymään joustonauhamalliin?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ossi kirjoitti:
Ei oikein huvita laittaa hakaneulaa nahkatakista läpi. Vai joudunko tyytymään joustonauhamalliin?

Päivä Niksi-Pirkka:
Voit laittaa heijastimen hakaneulalla kiinni taskun "sisäpussiin", näin takin päällikangas ei vahingoitu ja heijastimen saa kätevästi taskuun valoisan aikaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ossi kirjoitti:
Asiaan liittyen, mistä löydän Tampereelta sellaisen hihansuuhun kiinnitettävän heijastinklipsin? Ei ole sattunut missään silmiin, vaikka olen erityisesti etsinyt. Ei oikein huvita laittaa hakaneulaa nahkatakista läpi. Vai joudunko tyytymään joustonauhamalliin?

Oletko ajatellut ostaa sen turvaliivin? Ei tarvitse kuin pukea se takin päälle. Maksaa ehkä 10€ kalleimmillaan? Lisäksi tuota turvaliiviä voi käyttää myös kesällä. Euroopassa monessa maassa on pakko käyttää turvaliiviä, kun nousee autosta ulos pimeällä (siis jos joudut pysäköimään maantiellä autosi). Turvaliivi kuuluu samalla tavalla pakolliseksi varusteeksi kuten varoituskolmio.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niilo kirjoitti:
Oletko ajatellut ostaa sen turvaliivin?
En ole. Kun olen liikkeellä jalan, kävelen bussipysäkille mustassa nahkatakissa, suuntana O'Connell's Irish Pub. En todellakaan aio marssia se niskassani yhtään mihinkään, vähiten kantapubiini.

Ja turvaliivi on kyllä tulossa autoni vakiovarusteeksi, kunhan TM sen vaivautuu toimittamaan.
 

Veijari

Jäsen
Sinä pelle, jolla oli niin saatanan kiire, että piti roikkua puskurissa, vilkutella valoja ja keskisormikin sinulta oli jäänyt pystyyn, lähde aikaisemmin sille työmatkallesi niin voit ajella rauhallisemmin! Vai toivottelitko vain hyvää joulua kanssaihmisille? Vitun hyvää joulua sullekin!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä, joka ajoin liian lähellä edelläajavaa Sammon valtatien risteyksessä, ansaitsen risuja. Ruusut autoni jarruille. Ja sinä, joka ensin näytit ajavan risteyksen yli, mutta tulit vielä 0,5 m ennen suojatietä toisiin ajatuksiin, älä tee sitä enää. Please. Ainakaan näillä keleillä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ossi kirjoitti:
Minä, joka ajoin liian lähellä edelläajavaa Sammon valtatien risteyksessä, ansaitsen risuja. Ruusut autoni jarruille. Ja sinä, joka ensin näytit ajavan risteyksen yli, mutta tulit vielä 0,5 m ennen suojatietä toisiin ajatuksiin, älä tee sitä enää. Please. Ainakaan näillä keleillä.

Jaa että on parempi ajaa suojatietä ylittävän päälle tai TKL:n bussin eteen, jotta välttää takapuskurissa roikkujan peräänajon?

PS. Se en ollut minä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Veijari kirjoitti:
Sinä pelle, jolla oli niin saatanan kiire, että piti roikkua puskurissa,

Tuohon asti sama. Tapahtui tosin jo pari päivää sitten, mutta onko se oikeasti niin vaikeaa ajaa maantiellä edes kohtuullisella etäisyydellä? Päivällä nämä vielä menee, vaikka ei siinä silloinkaan mitään järkeä ole, mutta pimeällä se oikeasti häiritsee, kun valot polttaa takaraivoon reiän. Kiirettä ei tosin tuntunut olevan, kun ohi ei mennyt, kummallakaan kerralla, mutta jokin siinä Peugeotin takapuskurissa viehättää.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Wagner kirjoitti:
Jaa että on parempi ajaa suojatietä ylittävän päälle tai TKL:n bussin eteen, jotta välttää takapuskurissa roikkujan peräänajon?

PS. Se en ollut minä.

Ehkä kuitenkin paras vaihtoehto on näyttää muillekin tielläliikkujille ajoissa mitä meinaa seuraavaksi tehdä. Jarrupoljinta voi esimerkiksi painaa ensin hyvin kevyesti jarruvalot sytyttäen ennen varsinaista jarruttamista, vilkkua saa käyttää jo ennen kuin tällää jarrut pohjaan, ei ole pakko ajaa reilua ylinopeutta ja päättää sitten pysähtyä 10 m:n matkalla. Tällaisia asioita sitä mieleen putkahteli.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Wagner kirjoitti:
Jaa että on parempi ajaa suojatietä ylittävän päälle tai TKL:n bussin eteen, jotta välttää takapuskurissa roikkujan peräänajon?
Unohdin näköjään sanoa, että kyseessä on valoristeys ja ne valot vaihtuivat keltaisiksi, mikä säikytti jo melkein tolpan kohdalla olleen kuskin niin, että päätti lyödä liinat kiinni. Jalankulkijoiden vuoro olisi ollut paaaljon myöhemmin, mikäli niitä tuossa risteyksessä edes joskus olisi. Ja TKL:n bussit eivät tietääkseni kulje Hervannan valtaväylää tuossa kohtaa. Eivät ainakaan siihen suuntaan, mihin seuraavat vihreät tulevat.

Toki vastuu kolahduksessa olisi ollut minulla, mutta aika huonoa pelisilmää se toinenkin kuski osoitti. Ei sillä, että pysähtyy heti keltaisilla, vaan sillä, että ensin näytti kiihdyttävän ja sitten löikin liinat kiinni. Oli muuten tiukin tilanne, mikä itselle on osunut 20 vuoden aikana. En siis pidä itseäni mitenkään holtittomana kuskina.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Minä en enää ikinä aja autoa. Taaskaan.

Miten voi mokata näin typerästi niin yksinkertaisessa ja päähän taotussa asiassa kuin kaistan vaihto? Swiddu katsotaan sinne kuolleeseen kulmaan.

Meinasin aamulla kiilata jonkun viattoman autoilijan eteen ja pistää peltiä ruttuun. Ja ihan omaa hajamielisyyttäni ja tyhmyyttäni. Voin kertoa, että pelästyin aikas hemmetin paljon. Kädet tärisi vielä töissäkin.

Tämä varoituksen sanana: jos näette Tampereen seudulla vihreän opelixin, jota ajaa nuori neiti-ihminen, niin menkää karkuun. Ja lujaa.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perässä roikkujat ovat tosiaan rasittavia, mutta toisinaan on kiva ihan kiusaksi ajella, kun ei huomaisi takana olevaa ja ajatella vain, että takana oleva maksaa jos pelti rytisee.

Olen alkanut vähän skarppaamaan ja päästän usein mielellään jalankulkijoita suojatien yli (jos ei ole kiire). Monilta tulee kädenheilautus kiitokseksi ja se on ihan mukavaa. Välillä se on vaan niin pelottavaa päästää jotain pientä lasta tien yli, jos vastaan tuleva ei päästäkään.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Grome kirjoitti:
Perässä roikkujat ovat tosiaan rasittavia, mutta toisinaan on kiva ihan kiusaksi ajella, kun ei huomaisi takana olevaa ja ajatella vain, että takana oleva maksaa jos pelti rytisee.

Olen alkanut vähän skarppaamaan ja päästän usein mielellään jalankulkijoita suojatien yli (jos ei ole kiire). Monilta tulee kädenheilautus kiitokseksi ja se on ihan mukavaa. Välillä se on vaan niin pelottavaa päästää jotain pientä lasta tien yli, jos vastaan tuleva ei päästäkään.

Tuo jarrun painaminen kieltämättä pyörii helposti tuolloin mielessä, mutta häviöllehän siinäkin jäisi, kun jäisit hetkellisesti autottomaksi ja korvauksen suuruuskin on vähän kysymysmerkki. Toisaalta se toinen kyllä kärsisi huomattavasti enemmän.

Itse yleensä morjestan autoilijoita, jotka selkeästi pysähtyvät, jotta pääsen ylittämään suojatien. Siis tilanteissa, joissa vaan seison siinä tienvarressa odottamassa, että pääsen turvallisesti tien yli. Minulle ei ole vielä kukaan koskaan morjestanut, vaikka useasti teenkin tilaa jalankulkijoille.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Grome kirjoitti:
Olen alkanut vähän skarppaamaan ja päästän usein mielellään jalankulkijoita suojatien yli (jos ei ole kiire). Monilta tulee kädenheilautus kiitokseksi ja se on ihan mukavaa. Välillä se on vaan niin pelottavaa päästää jotain pientä lasta tien yli, jos vastaan tuleva ei päästäkään.
Samat sanat. Maanantaina oli lähellä sattua pahasti, kun olin kääntymässä pikkukatujen tasa-arvoisessa risteyksessä oikealle. Risteävän tien ylitystä oli vastakkaisella puolella odottamassa pieni tyttö, joka selvästi arasteli suojatielle astumista, liikennettä kun piisaa keskustassa näin joulun alla. Pysähdyin odottamaan ylitystä, täyttäen vain väistämisvelvollisuuteni. Onneksi lapsi lähti varoen suojatielle, sillä minusta katsoen vasemmalta tuli Volvo ihan jarruttamatta risteyksen läpi. Autoa kuljettanut keski-ikäinen mies oli siis väistämisvelvollinen sekä minuun, että kävelijään nähden. Silloin kyllä kiehahti. Mielessä kävi jo sen hikisen läskin työntäminen bussin eteen seuraavassa valoristeyksessä.

Paljon tosiaan tulee hymyjä ja kädenheilautuksia, kun päästää jalankulkijoita suojatien yli, vaikka toimii vain tieliikenteen määräysten mukaan.
 

baldie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Tuntemattomat, HJK, Liverpool
Juntit liikenteessä

Siirsin tämän tänne, koska tyhmyyttäni avasin uuden otsikon, joka lukittiin aiheesta:

Neljä vuotta ulkomailla asuneena, alkaa pikkuhiljaa jurppimaan suomalainen liikennekulttuuri.
Syy 1 Ohituskaistan käyttö:

Edessäsi köröttelee auto alle nopeusrajoituksen, kunnes tulee ohituskaista. Kaistan alkaessa tämä köröttelijä lisää kaasua ja ajaa rajoituksen mukaan tai yli rajoituksen. Kuinkas ohitat ilman ylinopeutta?

Syy 2 Tasa-arvoinen risteys/ramppi ruuhka-aikana:

Olet kääntymässä vasemmalla tai tulossa rampista tielle. Tie jolle olet tulossa on täynnä autoja, mutta kas kas, kukaan ei suostu antamaan sinulle tietä ilman, että kiilaat väkisin tielle vilkkua käyttäen.

Syy 3 Kävelijän kunnioittaminen suojatiellä:

Suomeen tarvisi tulla sääntö, että jos et pysähdy suojatien eteen, kun kävelijä aikoo ylittää tien suojatietä käyttäen, niin kova sakko jokaiselle säännön rikkojalle.

Kuinka nämä edellä mainitut "säännöt" toimivat ulkomailla?


Esim. asumassani maassa tasa-arvoisissa ja rampeissa ruuhka-aikana herramiesmäisesti päästettiin joka toiseen väliin vasemmalta tullut auto. Suomessa nostetaan nokka pystyyn ja ajatellaan, "minähän en kerkee ketään väistään."

Suojatielaki asumassani maassa meni sillei, että jos et pysähtynyt, niin poliisin nähdessä rikkomuksen, paukahti tuntuvat sakot autoilijalle.
Muuttaessani suomeen lain oppineena, oli pelko persiissä, että joku pamahtaa perään, jos päästän kävelijän yli. Nyk. jos päästän kävelijän yli, niin jokainen on järjestään aivan ällikällä lyöty, kun vielä löytyy "herrasmiehiä".

Että semmosia terveisiä meille kaikille suomalaisille junteille liikenteeseen. En tarvi vastauksia, jossa toivotaan minun muuttoa takaisin ulkomaille!
Hyvää joulun jatkoa liikenteeseen ja muutenkin!
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muistanet laulun: kun Suomi putos puusta. Vasta 60- ja 70-luvulla Suomi autoistui ja aluksi tiet ja nopeus oli vapaita. Vaikka bensa maksoi markan litra, saattoi kuski kuitenkin tervehtiä vastaantulijoita, koska pääasiassa tuttuja tuli vastaan.

Nyt viimein alkaa esim pääkaupunkiseudulla olla oikeasti ruuhkan tapaista ja suomalainen minä itte - kulttuuri ei todellakaan auta joustoja. Pitäisi laittaa vanhat Karpo&Itkonen pätkät opetusvideoina tulemaan. Ihan pikku joustolla saadaan liikenteeseen kaikille paljon mukavampi olo.

Varmaan palstalaisten kannattaa toimia tässä hyvänä esimerkkinä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen jo pitkään miettinyt, miksei Liikenneministeriö masinoi tv-kampanjaa sujuvan liikennekulttuurin edistämiseksi. Nopeasti tulee mieleen ainakin pikakurssit aiheista "vilkun käyttö", "tilan antaminen", "huomaavaisuus moottoritiellä", "sumuvalojen liikakäyttö", "turvavälin merkitys" ja "ylinopeuden vaikutus matka-aikaan". Lisäesimerkkejä löytyisi varmaan kymmenittäin ja pari tärkeätäkin saattoi jäädä pois, mutta tuossa olisi hyvä alku.

Erikoisjakson voisi kohdistaa pääkaupunkiseudun hyville kuskeille. Teillä kun on niin mahtava silmä maalaisten spottaamiseen rakkaassa pääkaupungissanne, miksei se sama silmä yhdisty aivoihin tavalla, jolla ne heikommat (ehei, en kuulu heihin) otettaisiin huomioon kiusaamisen sijaan? Jos toisella on vaikeata sopeutua liikenteen erityistilanteisiin oudossa paikassa, ei kai sitä ahdinkoa ole pakollista syventää? Oon vaan hiukan kattellut teidän touhua.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sid kirjoitti:
Paljon tosiaan tulee hymyjä ja kädenheilautuksia, kun päästää jalankulkijoita suojatien yli, vaikka toimii vain tieliikenteen määräysten mukaan.

Johtuu tosiaan siitä, että todella harva sitä tekee. Itselläni on työmatkalla muutama suojatie, ja en kyllä lähde sitä ylittämän, jos autoja on näköpiirissä. Ne tulee päälle, tai vähintääkin töttäilee, jos joku kävelijä heidän työmatkaansa hidastaa, vaikka hän ylittää vain suojatietä.
Jotenkin tuntuu siltä, että suojatie on suurimmalle osalle autoilijoista vitsi. Ja menee vielä melkeimpä siten, että mitä kalliimpi auto, sitä vähemmän kuski kunnioittaa jalankulkijoita.

Itsekkin kyllä heilautan kättä niille autoilijoille, jotka pysähtyvät suojatien eteen.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
repe_joke kirjoitti:
Itsekkin kyllä heilautan kättä niille autoilijoille, jotka pysähtyvät suojatien eteen.

Näin teen itsekin.

Ellei jotain sopivaa heitettävää osu käden ulottuville, niin vähintään sentteriä ja runkkarielettä puolestaan tarjoan sen sijaan heille, jotka katsovat oikeudekseen päästellä suojatien yli sen eteen pysähtyneen auton takaa.
 

Shelter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä en taas koskaan kiitä autoilijaa joka pysähtyy suojatien eteen.... Miksi kiittää siitä että noudattaa liikennesääntöjä, silloinhan sais olla koura ojossa koko ajan.... Suomalaisten autoilijoiden kannattaisi oikeasti tehdä tutusmismatka Tallinnaan siitä miten tomitaan kun on suojatie ja sinne on jalankulkija menossa..... Tallinnassa joka ainut autoilija pysähtyy ja päästää jalankulkijan menemään suojatien yli ilman sen suurempaa numeroa siitä... Mutta Suomessahan auto on Jumalasta seuraava, ylöspäin kun katsotaan, tottakai ne saa mennä miten huvittaa....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös