No jaa, voiko tuota nyt ihan talveksi sanoa, vettäkin satoi juuri. Toki aivan uskomattoman liukasta on/oli.Talvi ei ilmeisesti yllättäny autoilijoita täällä päin. En ainakaan työmatkalla nähnyt yhtään autoa ojassa.
Tasa-arvoiset risteykset näyttävät tuottavan vaikeuksia.
Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.Olen opettanut omille lapsille sen että älkää luopuko vapaaehtoisesti oikeuksistanne liikenteessä, toki varuillaan pitää olla aina eikä pidä asettaa itseään tarkoituksella vaaraalliseen tilanteeseen.
Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.
Vähän sama on risteysaleiden nopeusrajoitusten noudattamatta jättäminen.Paitsi oikeuksista ja velvollisuuksista liikennesäännöissä on kyse myös siitä yhteisymmärryksestä, että on etukäteen sovittu missä järjestyksessä mennään niin ettei tarvi joka saatanan kerta arpoa, kuka nyt menee. Eri asia sitten, kun on sellainen ruuhka, missä sieltä väärästä suunnasta tulevat eivät kertakaikkiaan pääse luvallisesti ja silloin on kohteliasta välillä päästää joku jonon väliin.
Vähän ehkä ennalta valittu tulokulma.Tämäkin on mahdollista. Monesti vaan tuntuu että semmoinen tietty ylimielisyys ja välinpitämättömyys auktoriteettejä ja sääntöjä kohtaan oikein huokuu näistä ”menestyjien” lapsista. Toki perustuu vain omiin ohuisiin kokemuksiin ja kuultuun.
Miten on, jakaako poliisit sakkoja näille palaneilla polttimoilla ajaville vai pelkästään muistutuksia? Mun puolesta saisi jakaa sakkoja ja niin reiluja, että jatkossa ei huvita ajaa yksisilmäisenä.Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.
Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Joo näitä kyllä tuli taas vastaan useampi kun perjantai-iltana kävin tuolla naapurikunnassa. Aina se ihmetyttää. Itse kun varsinkin näillä syksypimeillä haluaisi keulaan paljon enemmän valoja kuin siellä saa laillisesti pitää.Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.
Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Ei varmaan suoraan ketjun aiheeseen, mutta nyt kun kelit on hämärtyneet, niin yllättävän paljon tulee autoja vastaan jossa ei taka/etuvalot pala. Uskoisin, että yleensä johtuu siitä, että ajellaan automaattivaloilla eikä auto vaihda kaukovaloille vaikka imo on jo aika hämärää. Kovemmissa vauhdeissa ja esim. vesisateella iloinen yllätys huomata kun joku tumma auto ajelee ilman että valot palaa.
Toinen juttu on kun on polttimo palanut eikä kiinnosta vaihtaa ehjää. Tänä syksynä pahin esimerkki oli kun kuorma-autossa ei palanut muu kun edessä yksi parkkivalo.
Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Tämä + sitten se että se ajovalon lasi on puhdas. Tuohonkin kertyy helposti kaikkea paskaa ja valoisuus heikkenee huomattavasti silloin.Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Hondan valoissa on kiusallista, että huomiovalot syttyvät "auto" -asennossa vain eteen. Vasta kun on riittävän hämärää, ja ajovalot syttyvät, myös takavalot palavat.Kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossa, milloin ne valot menee päälle hämärässä ja tarkistaa joskus että polttimot on ehjät. Kiitos.
Motomaatilla taidetaan vaihtaa lähinnä sellaisiin autoihin joihin vaihtaminen onnistuisi myös omatoimisesti. On kuitenkin myös autoja, joissa polttimon vaihto vaatii jopa osien purkamista konehuoneesta. Tämän lisäksi on xenonvalot joita ei suositellakaan itse vaihtelemaan, ne myös maksavat enemmän kuin "ei juuri mitään". Liikaa noita valottomia silti on suhteessa, kyllä talviaikaan varsinkin auto pitäisi pikapikaa viedä huoltamolle jos valo menee pimeäksi (autosta johon vaihto ei omatoimisesti onnistu).Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Niin, varmaan jossain 2000-luvun alun autoissa. Omassani oli juuri ledpäiväajovalonauha osittain pimeänä. Osa merkkiliikkeessä 1500€ ja työ päälle, koska nykyajan ledien osalta pitää useissa automalleissa vaihtaa koko umpio.Jep.
Etenkin kun polttimoiden vaihtaminen on niitä harvoja autolle tehtäviä toimenpiteitä, jotka eivät maksa juuri mitään. Esim Motonetissä 5eur työ + polttimot.
Ehkä jossain uusissa autoissa, omasta 2012 autosta ei ainakaan löydy.Jos autossasi on ajovaloihin automaattitoiminto, niin todennäköisesti toiminnon herkkyyttä pystyy myös auton valikoista säätämään. Suosittelen tämän tekemään ja säätämään herkemmälle, niin syttyy keulaan ajovalot ja taakse takavalot helpommin esimerkiksi sateella ja hämärässä.
Muutamaan ranskikseen sopii vastauksena: liika varovaisuus ajaessa. Sen takia ei kiihdytetä, ryhmittäydytä reilusti, ajeta reippaasti jne. Taitaa monella olla auto harvakseltaan alla niin ei vaan uskalleta ajaa reippaasti.Miksi suomalaisille on niin vaikeaa
- ajaa parkkihalleissa
- kiihdyttää motarille
- ryhmittyä
- näyttää vilkkua ennen kuin painaa jarrua
- ymmärtää liikenneympyröitä
- näyttää vilkkua liikenneympyröissä (ajoissa)
- olla näyttämättä vilkkua vasemmalle liikenneympyröissä
- kääntyä mutkassa yli 30 km/ nopeudella?
Meni ihan saatanasti hermot välillä Etelä-Haaga - Kaaren kauppakeskus, ja kohta pitäisi mennä takaisin.
Miksi suomalaisille on niin vaikeaa
Juuri viime viikolla kirosin voimakkaasti tälläistä tilannetta.Kiihdyttäminen moottoritielle tapahtuu joskus n.60 km/h mittarissa.
Täysin käsittämätöntä ja siinä vaarannetaan muut tielläliikkujat.
Siinä on mukava mennä perässä motarille henkeä pidätellen.
Muutaman kerran olen nähnyt talvella kun yhdistelmä on joutunut väläyttämään pitkiä ja torvea kun eteen on menty 50-60 km/h:ta.
Se kiihdytyskaista on sitä varten että kiihdytetään eikä sitten vasta varsinaisen liittymisen jälkeen ajokaistalla.