Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 196
  • 12 217

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.
Tämä nyt kertoo ehkä enemmän siitä, kuinka kassalla tuo toimittaja on. Väittäisin, että suurin osa autoilijoista on aika hyvin kartalla, minkä verran heillä on mittarivirhettä. Jos ei ole ikinä käyttämyt mitään navigointisovullusta tai muuta, joka näyttää todellisne nopeuden, niin aika vaikea on välttyä ikinä ajamasta mihinkään nopeudennäyttötauluun ja todeta siitä asia. No sen uskon, että Nissan- ja Toyota-kuskien joukossa on varmasti enemmänkin niitä, joilla ei ole asiasta mitään käryä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo liikenne vaan niin paljon sujuvammin tuolla soljuisi, kun ihmiset ottaisivat sen oman auton mittarivirheen huomioon.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
Onhan tienpäällä ihan hitokseen kaikkia vuokra- ja lainavehkeitä, firmojen autoja (valkkaat rivistä jonkun ja lähdet liikenteeseen) jne, joilla ajetaan kuskin näkökulmasta satunnaisesti. Ei niissä kukaan jouda tarkistella mittarivirheitä jonkun 10-15 kisan siirtymän takia.

Itsekin poikkeuksellisesti isäukon paku lainassa tänään. Päivän ajosuorite ehkä 50 km yhteensä. suurin osa 80 km/h rajoitusta. Toki nakkasin mittariin 85-86, eköhän tuo kata virheet, mutta sakkoja tuskin ropisee.

Ja toki omassa autossa tiedän virheet ja pikkaisen plussaa on sen lisäksi mittarissa. Peliverkkarit pysyy kuitenkin ehjänä vaikka joku ajelisikin edessä 78@80.

Tämä nyt kertoo ehkä enemmän siitä, kuinka kassalla tuo toimittaja on. Väittäisin, että suurin osa autoilijoista on aika hyvin kartalla, minkä verran heillä on mittarivirhettä. Jos ei ole ikinä käyttämyt mitään navigointisovullusta tai muuta, joka näyttää todellisne nopeuden, niin aika vaikea on välttyä ikinä ajamasta mihinkään nopeudennäyttötauluun ja todeta siitä asia. No sen uskon, että Nissan- ja Toyota-kuskien joukossa on varmasti enemmänkin niitä, joilla ei ole asiasta mitään käryä.
Missä näitä nopusnäyttöjä valtateillä nykyään on? En ole vuosikausiin nähnyt yhtään.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Miten pitkäaikainen ajamattomuus vaikuttaa liikennekäyttäytymiseesi? Ajatko rauhallisemmin vai onko sinulla kaasujalka herkemmässä? Entä kuinka on tarkkaavaisuutesi laita? Lisääntyykö se päästyäsi vihdoin ratin taa vai onko se heikentynyt tauon aikana?

Itse olen huomannut olevani entistäkin rauhallisempi ja varovaisempi, kun pääsen ratin taa pitkän ajamattomuuden jälkeen ja se näkyy sekä ajonopeuksissa, että tilanteisiin reagoimisissa. Olen viimeksi ajanut autoa pitkälti yli kaksi vuotta sitten ja vaikka taidot eivät ole mihinkään hävinneet näiden vuosien aikana, olen varma siitä, että jos esimerkiksi tämän vuoden aikana pääsen ajamaan autoa, kestää minulla useamman minuutin ajan päästä takaisin siihen rytmiin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
Vaaditko tienkäyttäjänä myös sitä, että kukaan ei aja ylinopeutta eli riko lakia? En usko, että oman auton mittarivirheen tietämättömyys rikkoo lakia tai aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselle tai muille. Ei ole myöskään perusteltua, että jokainen kuljettaja tietäisi oman mittarivirheensä, jotta ei vain missään nimessä ajaisi esimerkiksi 3-4 km/h alle nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitushan on edelleenkin se suurin sallittu nopeus.

Usein tulee itsekin ajettua muutama kilometri tunnissa ylinopeutta ja tiedän oman autoni mittarivirheen, mutta en kyllä koe ärsyyntymisen tai "kortti pois!" - -kaltaisen möläytyksen arvoiseksi sitä, jos joku ajaa hieman alle nopeusrajoituksen.

Kovaa kiirettä taitaa tien päällä monella olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omassa Enyaqissa mittavirhe on maantienopeuksissa 3 km/h. Ajelen norminopeutta mittarin mukaan 10 km/h yli nopeusrajoituksen, eli todellinen nopeus 7 km/h yli nopeusrajoituksen. Tuolla ei saa kameraan ajaessa sakkoja, mutta perään saa kyllä silti ihan helvetin usein jonkun "kuumottelijan", joka ei ymmärrä mikä se turvaväli on.

Jos joku nyt ajaa 76 km/h todellista nopeutta 80 km/h tiellä, niin siinä ei kyllä ole mitään pahaa. Enemmän ärsyttävät ne sankarit, jotka ajavat tasaista 85 km/h nopeutta on se rajoitus sitten 100, 80 tai 60 km/h. Ilmeisesti heitä eivät nopeusrajoitukset koske tai heillä ei ole silmälaseja, jotta näkisi liikennemerkit.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toisaalta on myös "mustan Volvon" tms. kuskeja, jotka ulosmittaavat sekä mittarivirheen että rikesakkorajan, ja polttavat päreensä jos muut eivät näin tee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tienpäällä ihan hitokseen kaikkia vuokra- ja lainavehkeitä, firmojen autoja (valkkaat rivistä jonkun ja lähdet liikenteeseen) jne, joilla ajetaan kuskin näkökulmasta satunnaisesti. Ei niissä kukaan jouda tarkistella mittarivirheitä jonkun 10-15 kisan siirtymän takia.
Toki tällainen satunnaisuus sallitaan. Vastaavasti tuollaisen kertalaakin voi ajaa vaikka ei tietäisi miten autolla vilkutetaan, eikä se ole maailman loppu. Tai jos ajaa kerran elämässään jonkun liikennemerkin ohi eikä tiedä mitä se tarkoittaa. Ei nämä ole ongelmia.
Vaaditko tienkäyttäjänä myös sitä, että kukaan ei aja ylinopeutta eli riko lakia? En usko, että oman auton mittarivirheen tietämättömyys rikkoo lakia tai aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselle tai muille. Ei ole myöskään perusteltua, että jokainen kuljettaja tietäisi oman mittarivirheensä, jotta ei vain missään nimessä ajaisi esimerkiksi 3-4 km/h alle nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitushan on edelleenkin se suurin sallittu nopeus.
Niin kuin sanoin, jokainen ajakoon sitä nopeutta mitä tahtoo, kunhan tietää oman nopeutensa. Vastaavasti: en ole poliisi jonka tehtävä on valvoa vilkun käyttöä mutta edellytän että vilkku ei jää käyttämättä sen takia että sitä osattaisi. Sama koskee nopeusmittaria. Mittarivirheet ovat usein 10% tai enemmänkin, tuo 3-4km/h on aika best case eli sen verran alakanttiin ne näyttävät pienimmillään.
Jos ei muuten niin edes oman auton todellisen polttoaineen kulutuksen takia asia olisi hyödyllistä tietää.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Toki tällainen satunnaisuus sallitaan. Vastaavasti tuollaisen kertalaakin voi ajaa vaikka ei tietäisi miten autolla vilkutetaan, eikä se ole maailman loppu. Tai jos ajaa kerran elämässään jonkun liikennemerkin ohi eikä tiedä mitä se tarkoittaa. Ei nämä ole ongelmia.
Mistäs sää kanssa-autoilijana näet ulospäin, onko joku liikkeellä omalla autollaan, vai jollain muulla autolla (jolloin tarkka nopeuden määritys ei olekaan pakollinen liikennerutiini)??
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistäs sää kanssa-autoilijana näet ulospäin, onko joku liikkeellä omalla autollaan, vai jollain muulla autolla (jolloin tarkka nopeuden määritys ei olekaan pakollinen liikennerutiini)??
En mistään, miksi pitäisikään.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.
Oli niin ärsyttävä testi ettei sitä pystynyt ääneen kiroilematta lukea. Ainoa oikea johtopäätös testistä on, etteivät nopeusrajoitukset ole turvallisen ja luonnollisen ajonopeuden tasalla. Tilaisin hesarilta seuraavaksi testin mitä tapahtuu, kun jalkakäytävälle määrätään kiiruhtamiskielto ja kaikkien kävelyvauhti pakotetaan hitaimman mukaiseksi. Sen jälkeen voi joku liikennehihhuli kertoa huolestuneena näkemyksiään lisääntyvästä jalankulku-raivosta ja tilastoida millaiset kengät kenelläkin oli.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oli niin ärsyttävä testi ettei sitä pystynyt ääneen kiroilematta lukea. Ainoa oikea johtopäätös testistä on, etteivät nopeusrajoitukset ole turvallisen ja luonnollisen ajonopeuden tasalla. Tilaisin hesarilta seuraavaksi testin mitä tapahtuu, kun jalkakäytävälle määrätään kiiruhtamiskielto ja kaikkien kävelyvauhti pakotetaan hitaimman mukaiseksi. Sen jälkeen voi joku liikennehihhuli kertoa huolestuneena näkemyksiään lisääntyvästä jalankulku-raivosta ja tilastoida millaiset kengät kenelläkin oli.
Mäkin yleensä kävelen rauhallisesti, kun lähden aina tosi ajoissa, mutta odota kun pääsen jäähalliin matsin aikana niin silloin kyllä puikin ja ohittelen hidastelijat, kun pitää tauon aikana ehtiä käymään vessassa ja nauttimaan virvokkeita. Eli tilanteen mukaan…
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Joskus olisi kyllä kiva keskustella tuoreeltaan tapahtuneen jälkeen niin sellaisen kuljettajan kanssa, joka ohittaa jotain rekkaa kolmen kilometrin ajan tukkien vasemman kaistan, kuin sellaisenkin joka liimautuu jo vähän ylinopeuttakin ajavan perusohittajan taakse vilkuttelemaan valoja eikä voi odottaa sitä kymmentä sekuntia. Että mitä sieltä pään sisältä löytyy ja miten itselleen perustelee sen oikeuden toimia niin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mäkin yleensä kävelen rauhallisesti, kun lähden aina tosi ajoissa, mutta odota kun pääsen jäähalliin matsin aikana niin silloin kyllä puikin ja ohittelen hidastelijat, kun pitää tauon aikana ehtiä käymään ja nauttimaan virvokkeita. Eli tilanteen mukaan…
Kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää, ettet kulkemalla nopeammin pääse yhtään nopeammin perille. Kysy vaikka niiltä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tänään oli malliesimerkki saatana ihan kaikesta Tampereen motarilla.

Ajoin Vantaan Kaivokselasta Hyvinkäälle. 120 km/h alueella ohiteltiin jonossa hitaampaa liikennettä, taakse aivan tuntumaan ajoi pikkuinen Huyndai/Daewoo/Kia/tms. Aika pian alkoi pitkät räpsymään, sitten soi jo torvikin. Vauhtia oli siinä kohtaa mittarin mukaan ehkä n. 120, eli todellista varmaan jossain 115 km/h tiedoilla. Alkoi se puskurissa roikkuminen ärsyttää siinä määrin, että päästin kiireellisemmän edelle - ja palasin hänen peräänsä jatkamaan raskaan liikenteen letkaohittamista. Hän (nuorehko naisihminen, muuten) siirtyi hiillostamaan seuraavaa, joka myös jossain kohtaa kyllästyi, ja päästi kiireellisen edelleen.

Aika tavalla peräkkäin siinä sitten ajeltiin letkassa. Hän oli Hyvinkään liittymässä n. 10 sekuntia ennen minua.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
Tai sivutieltä on päästävä valtatielle sen ainoan auton auton eteen voidakseen vaikka puolen kilometrin päästä kääntyä taas toiselle sivutielle.

Hehee, jouduitko hidastamaan? Huomasitko, että minäkin olen täällä?
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
En mistään, miksi pitäisikään.
En minä enää tiedä.. Aiemmin sanoit, että tienkäyttäjänä vaadit, että nopeusheitto pitää olla autoilijalla tiedossa. Ja sitten olikin poikkeukset sallittuja. Että jos tuo asia jotenkin tien päällä häiritsee, niin mistä sitten tiedät kenen pitää vaatimukset täyttää?

Ehkä kommentit oli jotain huumoria tai sarkasmia, jota en ymmärtänyt tai jotain. Pikku nyansseja, antaa olla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tai sivutieltä on päästävä valtatielle sen ainoan auton auton eteen voidakseen vaikka puolen kilometrin päästä kääntyä taas toiselle sivutielle.

Hehee, jouduitko hidastamaan? Huomasitko, että minäkin olen täällä?

No mutta jos tämä onkin sitä taloudellista ajoa, jota nykyään opetetaan nuorisollekin. Eli ei saa pysähtyä turhanpäiten risteyksissäkään, koska liikkeelle lähteminen vie enemmän bensaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo liikenne vaan niin paljon sujuvammin tuolla soljuisi, kun ihmiset ottaisivat muut tielläliikkujat huomioon.
Niinpä! Älä siksi ole satojen metrien letkoja perääsi keräävä hidastelija, vaan ota muut tielläliikkujat huomioon, ja aja sallittua nopeutta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
No mutta jos tämä onkin sitä taloudellista ajoa, jota nykyään opetetaan nuorisollekin. Eli ei saa pysähtyä turhanpäiten risteyksissäkään, koska liikkeelle lähteminen vie enemmän bensaa.
Eli se yksittäinen auto syö enemmän polttoainetta pysähtyessään risteykseen odottamaan järkevää väliä kuin se 5-10 auton letka, joka joutuu jarruttamaan matkanopeudesta sen Micran taakse ja sitten taas kiihdyttämään, kun tämä taloudellinen ajaja on poistunut uudelle kinttupolulle valtaväylältä?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eli se yksittäinen auto syö enemmän polttoainetta pysähtyessään risteykseen odottamaan järkevää väliä kuin se 5-10 auton letka, joka joutuu jarruttamaan matkanopeudesta sen Micran taakse ja sitten taas kiihdyttämään, kun tämä taloudellinen ajaja on poistunut uudelle kinttupolulle valtaväylältä?

Jos tämä letkakin ajaisi taloudellisesti, niin he ennakoisivat mahdollisen eteentulijan ja ajaisivat hetken aikaa moottorijarrutuksella, ja odottaisivat, että se eteen tullut Micra saavuttaisi oman tavoitenopeutensa. Sitten kaikki ajaisivat siististi yhdessä jonossa samaa nopeutta, jonka Micra on ylhäisesti sanellut. Kaikki voittaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös