Stand up -komiikka

  • 183 036
  • 677
Veti myös hatusta n. 15 min improvisaation missä nöyryytti yhtä ylärivin huutelijaa niin ettei varmaan kotiin löytänyt.

Hatusta? Ihan täysin käsikirjoitettua settiähän se oli. Monet tämän "hatusta vedetyn" osion läpistä olen kuullut YouTubesta jo aiemmin, eivätkä ne siksi jaksaneet naurattaa, kun ne myytiin yleisölle ikään kuin muka uusina kaskuina. Vahvasti epäilen, että se yläkatsomon huutelija oli ihan töissä siellä. Pakko oli yleisön nauraessa ihmetellä sitä, että uskovatko ihmiset oikeasti tämän olevan jotain ad libbiä. Toisen suuren suosikkini Judah Friedlanderin keikalla 1,5 vuotta sitten Washingtonissa "nöyryytetyksi" joutunut katsoja oli aivan päivänselvästi Friedlanderillä duunissa.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hatusta? Ihan täysin käsikirjoitettua settiähän se oli. Monet tämän "hatusta vedetyn" osion läpistä olen kuullut YouTubesta jo aiemmin, eivätkä ne siksi jaksaneet naurattaa, kun ne myytiin yleisölle ikään kuin muka uusina kaskuina. Vahvasti epäilen, että se yläkatsomon huutelija oli ihan töissä siellä. Pakko oli yleisön nauraessa ihmetellä sitä, että uskovatko ihmiset oikeasti tämän olevan jotain ad libbiä. Toisen suuren suosikkini Judah Friedlanderin keikalla 1,5 vuotta sitten Washingtonissa "nöyryytetyksi" joutunut heckler oli aivan päivänselvästi Friedlanderillä duunissa.
No, ihan niin suureen salaliittoon en usko, että kaveri olisi siellä töissä. Sketsi voi hyvinkin olla sellainen, jota Jefferies pitää varalla tuollaisia tilanteita varten. En myöskään pidä mahdottomana, etteikö kirjoittaisi itse omaa materiaaliaan. Ei huumori nyt kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole ja tekee kuitenkin sitä täyspäiväisesti.
 
Sketsi voi hyvinkin olla sellainen, jota Jefferies pitää varalla tuollaisia tilanteita varten.

Sisällöltään tuo setti oli sellainen, että sen voi heittää hyvin monelle hecklerille. Ja jos se useimmille menee läpi ad libbinä, silloinhan se on asiansa ajanut. Minua vaan ei oikein jaksa naurattaa, jos minulle yritetään myydä improvisaationa päivänselvästi käsikirjoitettua materiaalia. Siksi se lauantainen "improvisaatio" oli mulle keikan huonoin osio.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
No, ihan niin suureen salaliittoon en usko, että kaveri olisi siellä töissä.

Taikuritkaan ei huijaa, ne on vaan taitavampia.
Itse veikkaan, että yleisö on jutussa mukana.
Oma ongelma näiden suhteen on, että nautin myötähäpeäni parhaiten yksin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Netflixistä juuri katsotut Tom Segura ja Anthony Jeselnik nousivat suosikkien joukkoon. Hyvää läppää ilman turhaa kekkalointia tai paskaa musisointia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Dave Chappelle on julkaissut kaksi uutta spesiaalia (ensimmäiset 13 vuoteen). Löytyvät Netflixistä. Ensimmäisen katsoin tuossa äsken ja ihan hyvä materiaaliahan se tarjosi. Pari kertaa nauroin ihan ääneen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kävin pari viikkoa sitten katsomassa Wings of Comedyn Porvoon näytöksen ja Sami Hedberg oli aikamoinen pettymys. Hedbergiltä tuli todella vähän uutta matskua ja vaikka rakennustarkastaja läppä oli erinomainen niin kyllä sitä enemmän odottaisi tuon tason koomikolta. Niko Kivelän läpät toimivat todella hyvin ja mitään "mä oon jo kuullut tän vitsin" syndroomaa ei tullut vastaan.
 

Byvajet

Jäsen
Kävin pari viikkoa sitten katsomassa Wings of Comedyn Porvoon näytöksen ja Sami Hedberg oli aikamoinen pettymys. Hedbergiltä tuli todella vähän uutta matskua

Kirjailijoista on sanottu, että he toistavat ensimmäisen romaaninsa teemaa ja tyyliä läpi uransa. Toiston vaiva liittynee kaikkiin luovan työn tekijöihin.

Minusta tilanne stand up -komiikan suhteen on se, että jokaisella esiintyjällä on enintään muutama hyvä juttu. Loppu on teinimäistä paskaa. Yleisö ei naura siksi, että jutut olisivat hyviä, vaan siksi, että se on tullut nauramaan ja nauru tarttuu sosiaalisesti.
 

Tuamas

Jäsen
Kirjailijoista on sanottu, että he toistavat ensimmäisen romaaninsa teemaa ja tyyliä läpi uransa. Toiston vaiva liittynee kaikkiin luovan työn tekijöihin.

Minusta tilanne stand up -komiikan suhteen on se, että jokaisella esiintyjällä on enintään muutama hyvä juttu. Loppu on teinimäistä paskaa. Yleisö ei naura siksi, että jutut olisivat hyviä, vaan siksi, että se on tullut nauramaan ja nauru tarttuu sosiaalisesti.

Stand upissa se toki korostuu, koska settilistojen uusimisessa on niin isoja eroja.

Joku Pablo Francisco, Jerry Seinfeld tai Sami Hedberg vetää käytännössä samaa settiä vuodesta toiseen. Jutuista vaihtuu sen verran, että 5-10 vuoden välein setti on "uusi".

Taasen esim. Jimmy Carr, Ricky Gervais (toki oli nyt pidemmällä tauolla), Frankie Boyle, Eddie Izzard ja vaikkapa Jim Jeffries uusivat uudelle kiertueelle käytännössä koko settinsä.

Ja jos olet aidosti tuota mieltä, että muutama hyvä juttu ja loput teinimäistä paskaa, niin olettaisin että olet katsonut nimenomaan noita ylemmän kategorian jannuja.

Hedbergmäinen kädenlämpöinen, turvallinen paska on stand upin syöpä.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mautonta olisi haukkua kaikki paskaksi, mutta puolet Hedbergin showsta perustuu mukahauskalle ilmeilylle ja ääntelylle. Varsinaiset hyvät tarinat puuttuu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Stand upissa se toki korostuu, koska settilistojen uusimisessa on niin isoja eroja.

Joku Pablo Francisco, Jerry Seinfeld tai Sami Hedberg vetää käytännössä samaa settiä vuodesta toiseen. Jutuista vaihtuu sen verran, että 5-10 vuoden välein setti on "uusi".

Taasen esim. Jimmy Carr, Ricky Gervais (toki oli nyt pidemmällä tauolla), Frankie Boyle, Eddie Izzard ja vaikkapa Jim Jeffries uusivat uudelle kiertueelle käytännössä koko settinsä.
Carlin myös kirjoitti uuden setin, joka kiertueen jälkeen. Dave Chappellen kaikki spesiaalit ovat myös kaikki sisältäneet uudet jutut.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mautonta olisi haukkua kaikki paskaksi, mutta puolet Hedbergin showsta perustuu mukahauskalle ilmeilylle ja ääntelylle. Varsinaiset hyvät tarinat puuttuu.

Tämä on se tekijä, miksen Samia suostu seuraamaan. Olen tainnut yhdestä hänen keikastaan maksaa, samassa tapahtumassa tosin oli pari muutakin koomikkoa (jotka olivat ne hauskemmat juttujen sisällöllä).

Tässä toisaalta näkyy se, miksi nuoremmat Samia fanittavat. Nuori väki ei jaksa keskittyä aiheisiin, vaan juuri näihin ulkoisempiin seikkoihin. Olen siis vaan vanha.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on se tekijä, miksen Samia suostu seuraamaan. Olen tainnut yhdestä hänen keikastaan maksaa, samassa tapahtumassa tosin oli pari muutakin koomikkoa (jotka olivat ne hauskemmat juttujen sisällöllä).

Hedberg on Suomen Pablo Francisco.

Show perustuu hassuihin ääniin, turvallisiin vitseihin ja sisältää muutaman kohtuullisen tarinan. Ongelma siinä on se, että kun olet nähnyt yhden setin, olet nähnyt ne kaikki.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hedberg on Suomen Pablo Francisco.

Show perustuu hassuihin ääniin, turvallisiin vitseihin ja sisältää muutaman kohtuullisen tarinan. Ongelma siinä on se, että kun olet nähnyt yhden setin, olet nähnyt ne kaikki.

Tätä juu usein mietin. Tubesta olen ajan kuluksi herran vitsejä joskus tsekannut. Sisällössä taisin hörähtää pikaiseen, kun herra yleisti suomalaisia lentokentällä. No se oli se kertahörähdys. Samoin jokin muu suomalaisiin viittaava sai kerran hörähtämään.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hivenen harmittaa ettei Suomeen rantautunut roast-kulttuuri vaikka sitä yritettiin surkuhupaisin tuloksin viritellä joku vuosi sitten. En muista oliko Petterssonin isoluinen herra kun syytti Hedbergiä siitä että tämä oli ohjeistanut jengiä ettei saa ottaa osaa noihin roasteihin. Kyllähän tuo homma onnistuakseen olisi vaatinut että isoimmat nimet olisivat olleet mukana kuviossa.
 
Hedbergmäinen kädenlämpöinen, turvallinen paska on stand upin syöpä.

Mulle Sami Hedbergin komiikka ei ole turvallista, sillä sen katseleminen aiheuttaa hyvin aggressiivisia ajatuksia. Lähinnä sitä yleisöä kohtaan, joka nauraa röhöttää pissat housuissa, kun Sami vääntelee naamaansa ja tekee hassuja ääniä. Ja vitutus vain kasvaa, kun miettii sitä faktaa, että tässä on Suomen hauskin mies. Kateudesta kai siinä täytyy olla kyse. Miksi minulla täytyy olla niin rajoittunut huumorintaju, että en vaan ymmärrä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Vaikken mikään Ismo Leikolan varsinaisesti ole, niin mä tajusin, kuinka järjettömän hyvä komiikko on. Hänen kykynsä visualisoida mielikuvaa tilanteesta ja asettaa siihen itsensä. Lavatodellisuudessa hän nauraa itselleen, omille fiiliksilleen, omalle käyttäytymiselleen, omalle itselleen. Ja se naurattaa ihmisiä. Ihmiset samaistuvat Leikolan kriittiselle mutta humoristiselle itseoivalluksille omassa toiminnassaan. Minusta Leikolan herkkyys tutkia identiteettiään on jotain poikkeuksellista suomalaisessa komiikassa.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvät keikkapaikat?

Eli tarkoitus olisi pitkästä aikaa lähteä katsomaan stand uppia ja ottamaan bisseä. Mutta missä nämä onnistuisi yhtäaikaa? Isot nimet eivät enään pajoa pubeissa esiinny ja monilla keikoilla juotavaa saa vain väliajoilla. Tämä ei itselle käy. Eli mitä paikkoja olisi, kaupungilla ei niin väliä ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös