Sotšin talviolympialaisten vitutusketju

  • 22 401
  • 156

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse näen, että Suomen talviurheilun alamäkeen, kuten myös yleisurheilun, on yhtenä varsin suurena syynä se, että liikunnallisesti lahjakkaat lapset ja nuoret valitsevat mitä todennäköisemmin päälajikseen jääkiekon tai vaikkapa jalkapallon. Tästä johtuen hiihtoon, mäkihyppyyn tai vaikkapa sitten nyt yleisurheiluun ei riitä harrastajapohjaa samaan malliin kuin joskus vuosia sitten. Tai voi riittää, mutta siinä vaiheessa kun lajia pitäisi alkaa harrastaa tosissaan, nämä mediaseksikkäät lajit vievät helpommin mennessään.

Joukkuelajit/palloilulajit, etenkin jalkapallo ja salibandy, jyräävät kaupunkialueilla, joilla harrastusmahdollisuudet ovat monipuoliset. Kukapa ei pikkuskidinä pelaisi mieluummin vaikkapa jalkapalloa, jossa pääsee osallistumaan peliin koko ajan ja pelaamaan kavereiden kanssa kuin jotain lajia, jossa pitää iso osa ajasta venata omaa vuoroa ja tehdä suoritukset yksin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joukkuelajit/palloilulajit, etenkin jalkapallo ja salibandy, jyräävät kaupunkialueilla, joilla harrastusmahdollisuudet ovat monipuoliset. Kukapa ei pikkuskidinä pelaisi mieluummin vaikkapa jalkapalloa, jossa pääsee osallistumaan peliin koko ajan ja pelaamaan kavereiden kanssa kuin jotain lajia, jossa pitää iso osa ajasta venata omaa vuoroa ja tehdä suoritukset yksin.

Kyllä, ja monessa pienemmässäkin kunnassa on erittäin vireää seuratason toimintaa. Itse vietin lapsuuteni ja nuoruuteni alle 6000 asukkaan paikkakunnalla, ja pelasin itse jääkiekkoa luonnonjääsarjatasolla. Kavereitani pelasi samaisen kunnan jalkapallojoukkueessa, ja olivat jopa erittäin lähellä nousta junioreiden 1. divisioonaan. Lisäksi paikkakunnalla oli pesäpalloperinteitä. Nykyään salibandy taitaa olla tuolla se ykköslaji, kun kerran ovat saneet joukkueen Suomen toisiksi korkeimmalle sarjatasolle. Silloin kun olin itse nuori, oli onneksi myös yleisurheilu vielä voimissaan, mitä saattoi osaltaan edesauttaa paikkakuntalaisen urheilijan menestyminen silloin kansallisella ja myöhemmin kansainvälisellä tasolla. Nyttemmin yleisurheilupuoli lienee todella näivettynyt.

Nuo joukkuelajit jyräävät, ja se on ihan ymmärrettävää. Yksi syy on varmasti myös siinä, että jääkiekossa ja jalkapallossa on helpompaa päästä isommille liksoille verrattuna vaikkapa hiihtoon, mäkihyppyyn tai yleisurheiluun.

Itse en siis kritisoi kehitystä, vaan ainoastaan pohdiskelen sen syitä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jätit sitten olennaisimman esimerkin väliin. Kerro nyt tietäjä kuitenkin se, että miten kestävyyslaji hiihdossa voi repiä eroa minuuttitolkulla parempaansa ja pysyä sitten edellä, kun ikään kuin sinnittelee? Siis mikä ero siinä on siihen, kun vertasin 26,5 ja 29,5 minuutin kympin juoksijoita ja tuota sinun lätinääsi.

Yksinkertaistan. Oletko sitä mieltä, että suomalainen 29,5 minuutin kympin juoksija voittaa sen afrikkalaisen 26,5 minuutin kympin juoksijan, jos vaan alussa lähtee karkuun ja sinnittelee sitten lopun edellä? Juttujesi perusteella suomalainen voittaa jos vaan ei vässyköi. Vastaa tähän äläkä pasko housuun. Vaikka se suomalainen tekisi elämänsä juoksun ja parantaisi ennätystään jopa puoli minuuttia, niin siitä huolimatta se afrikkalainen lönkyttelisi voittoon. Sama se on hiihdossakin, minuutin ero kympillä on niin sanotusti valovuosi. Paitsi jos peesaa, niin saa etua ja jos on hyvä kiritykki, niin peesaaja voi joskus jopa voittaa. Alun irtiotolla ei varmasti voita, ellei sillä paremmalla ole joku tauti päällä.

Ja mitä tulee tuohon huuteluusi kaljamahaisesta yms. niin olen kuitenkin juossut SM-kisoissa muutaman kerran, niin on näistä ihan oikea käytännön ymmärryskin. On treenattu kuukausi Espanjassa yms. Ja ennen kuin innostut: tein niissä SM-kisoissa yhtä vuotta lukuun ottamatta joka kerta kauden parhaani. Sillä yhdellä kerralla oli poskiontelotulehdus, niin se laski suorituskykyä. Sinä varmaan olet joku sählynpelaaja. Kestävyysurheilua et ainakaan ole harrastanut ikinä. Mitään koulun maastojuoksukisoja tms. ei lasketa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä, ja monessa pienemmässäkin kunnassa on erittäin vireää seuratason toimintaa. Itse vietin lapsuuteni ja nuoruuteni alle 6000 asukkaan paikkakunnalla, ja pelasin itse jääkiekkoa luonnonjääsarjatasolla. Kavereitani pelasi samaisen kunnan jalkapallojoukkueessa, ja olivat jopa erittäin lähellä nousta junioreiden 1. divisioonaan. Lisäksi paikkakunnalla oli pesäpalloperinteitä. Nykyään salibandy taitaa olla tuolla se ykköslaji, kun kerran ovat saneet joukkueen Suomen toisiksi korkeimmalle sarjatasolle. Silloin kun olin itse nuori, oli onneksi myös yleisurheilu vielä voimissaan, mitä saattoi osaltaan edesauttaa paikkakuntalaisen urheilijan menestyminen silloin kansallisella ja myöhemmin kansainvälisellä tasolla. Nyttemmin yleisurheilupuoli lienee todella näivettynyt.

Nuo joukkuelajit jyräävät, ja se on ihan ymmärrettävää. Yksi syy on varmasti myös siinä, että jääkiekossa ja jalkapallossa on helpompaa päästä isommille liksoille verrattuna vaikkapa hiihtoon, mäkihyppyyn tai yleisurheiluun.

Itse en siis kritisoi kehitystä, vaan ainoastaan pohdiskelen sen syitä.
En aivan suoraan usko että jos Iivo saisi 450 000 dollaria kullastaan, tai no perskele laitetaan suoraan 450 000 euroa, niin se saisi pikku lapset ryntäämään hiihtoladulle. Tosiasia on että esim. Helsingissä on todella hyvin latuja ja paljon innokkaita hiihtäjiä, kyllä ne lapsetkin sen lajin löytää. Toki palloilulajit vie suurimman osan, mutta en näe että joku jääkiekko tarkoittaa että iässä tyyliiin 10 niin se söisi muita lajeja jotenkin ylen määrin, joka taas tuntuu olevan se selitys että miksi joissain lajeissa ei ole niin ja näin montaa huippua.

Sen tosin näen syövän touhua että kun ikää on 15 ja pitäisi alkaa oikeasti tapahtua, valmentajan pitäisi jo melkeinpä saada sitä palkkaa jostain, pitäisi alkaa tehdä niitä uhrauksia jne. niin edessä on joko vanhempien kukkaro tai siellä palloilussa se ns. valmis väylä. Siellä maksetaan jo kohta osa kamoista, siellä on ammatti valmennus, siellä on valmis portaikko jota pitkin päästä niin pitkälle kuin rahkeet riittää ja aikanaan tullaan ihan suoraan lyömään lappua eteen jolla myös ne rahahanat aukeaa.

Tuota kun vertaa siihen että sinä voit olla maailman huipulla ja kituutat jollain penneillä, satunnaisilla sponsoreilla, mietit että onko ensi talvena varaa lähteä sinne etelään reenileirille jne. ja olet jo huipulla, niin kyllä se 15v urheilijan tilanne on vaan TODELLA karmaiseva tässä maassa. Ei ole oikeasti ihme ettei tästä maasta tule enää huippu-urheilijoita, armeijankin kautta tie taitanee olla tukossa nykyisin, kaikkien leikkausten takia. Kun eihän täällä edes menestyvillä urheilijoilla ole miljoonia rahaa ja kaikki hyvin ja varaa reenata vaikka vuoden ympäri jossain ulkomailla. Ihan siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös