Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 417 075
  • 11 257

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitkästä aikaa kävin twitteriä vähän lueskelemassa, ei ois kannattanut....

Lindtman sanoo twitterissä: Jos joku kuvittelee, että levittämällä ja manipuloimalla yli 20v vanhoja kuvia, luopuisin vastustamasta ääriliikkeitä, hän erehtyy.

Milläs tavalla niitä kuvia on manipuloitu, muuten kuin munat on pixelöity? Vai kiertääkö siellä jotain hassuttelu kuvia sitten jo jossain?

Johan niitä eilen kiersi vaikka kuinka.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sanasta sanaan samaa mieltä. Eihän 18-vuotias enää mikään lapsi ole, eivätkä nuo kuvat millään tavalla ole fiksuja 18-vuotiaalle.

Noo, sanoisin että kyllä 18-vuotias, jos ei nyt lapsi, niin todella kehittymätön vielä on. Itse asiassa juuri tuollaista se meno oli, saatiin joku kuningasidea kännissä, ja kohta näytettiin paljasta persettä ohi ajaville autoille. Fiksuahan se ei todellakaan ollut.

Minä en todellakaan jaksa tuomita tuossa iässä tehtyjä tempauksia (ellei tehdä rikoksia), oli nykyinen poliittinen suuntaus mikä tahansa. Minäkin olin ihan saatananmoinen vajukki tuossa iässä, ja osa tehtiin ihan provosoimisen takia.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiinnostavaa nähdä mitä kaikkea haaviin tarttuu nyt kun tähän on lähdetty. Veikkaan että aika monet kansanedustajat istuvat tällä hetkellä hikipisarat otsallaan perkaamassa vanhoja kirjoituksiaan erinäisillä keskustelufoorumeillaan. Puhumattakaan tällaisista Antin kaltaisista valokuvista näitä nyt löytyy varmaan monilta myös.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Suomi
Noo, sanoisin että kyllä 18-vuotias, jos ei nyt lapsi, niin todella kehittymätön vielä on. Itse asiassa juuri tuollaista se meno oli, saatiin joku kuningasidea kännissä, ja kohta näytettiin paljasta persettä ohi ajaville autoille. Fiksuahan se ei todellakaan ollut.

Minä en todellakaan jaksa tuomita tuossa iässä tehtyjä tempauksia (ellei tehdä rikoksia), oli nykyinen poliittinen suuntaus mikä tahansa. Minäkin olin ihan saatananmoinen vajukki tuossa iässä, ja osa tehtiin ihan provosoimisen takia.
Kyllä minun mielestäni jopa 18-vuotiaalla ei-natsisymppaajalla pitäisi olla sen verran järkeä päässä, ettei laittaisi tuollaista kuvaa nettiin. Minä olen 17-vuotias, ja kyllä minä tiedostan minkälaista materiaalia ei ainakaan kannata laittaa nettiin. Kyllä minäkin oon laittanut tässä iässä noloja kuvia nettiin, mutta rajansa kaikella. Sanottakoot kuitenkin, ettei nuo kuvat saa mielestäni enää vaikuttaa kyseisen herran uraan. "Rikos" on jo mielestäni täysin vanhentunut.

Jos joku Suomen U-20 joukkueen MM-pelaajista laittaisi jotain vastaavaa someen mahdollisissa kultajuhlissa, niin olisihan se todella noloa, kiusallista ja tuomittavaa.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä minun mielestäni jopa 18-vuotiaalla ei-natsisymppaajalla pitäisi olla sen verran järkeä päässä, ettei laittaisi tuollaista kuvaa nettiin. Minä olen 17-vuotias, ja kyllä minä tiedostan minkälaista materiaalia ei ainakaan kannata laittaa nettiin. Kyllä minäkin oon laittanut tässä iässä noloja kuvia nettiin, mutta rajansa kaikella.
Hyvä näin, mutta sellainen ero teillä kahdella on, että Lindtman oli 18-vuotias vuonna 2000. Silloin ei internetin lainalaisuuksista käsitetty kuin murto-osa siitä mitä nykyään. Tai näin ainakin luulisin, itse menin silloin ekaluokalle joten empiirinen kokemus on hieman vähissä, vaikka sitä sitten tulevina vuosina alkoikin kertymään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä olen 17-vuotias, ja kyllä minä tiedostan minkälaista materiaalia ei ainakaan kannata laittaa nettiin.

Sinä oletkin 17-vuotias vuonna 2023 ja syntynyt maailmaan, jossa netti on ollut "aina" olemassa.

Aika harva 1970- tai edes 1980-luvulla syntynyt ymmärsi netinkäyttöä aloitellessaan kovinkaan syvällisesti, mistä netissä on kyse tai osasi ajatella, että kaikki mitä sinne laittaa esille, voi tulla vielä joskus myöhemmin vastaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sinä oletkin 17-vuotias vuonna 2023 ja syntynyt maailmaan, jossa netti on ollut "aina" olemassa.

Aika harva 1970- tai edes 1980-luvulla syntynyt ymmärsi netinkäyttöä aloitellessaan kovinkaan syvällisesti, mistä netissä on kyse tai osasi ajatella, että kaikki mitä sinne laittaa esille, voi tulla vielä joskus myöhemmin vastaan.
Ei myöskään koko somea ollut vielä 2003 olemassakaan sellaisena kuin sen nyt tunnemne. Erilaisia keskustelufoorumeja ja chatteja toki oli, mutta ihan eri kulttuurissa elettiin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ei myöskään koko somea ollut vielä 2003 olemassakaan sellaisena kuin sen nyt tunnemne. Erilaisia keskustelufoorumeja ja chatteja toki oli, mutta ihan eri kulttuurissa elettiin.
Jeps, kovin oli erilainen netin maailma silloin ennen wanhaan. Tässä keväämmällä pohdittiin työkavereiden (nörttien) kanssa, että milloin internet meni rikki. Leikkisä vastaus oli, että silloin kun sinne alkoi päästä tavan tallaajatkin. Totaalisesti me meni rikki kun "kansanradion" kuuntelijat pääsi netin ääreen. Harmi juttu, mutta oli mukava päästä mukaan ennen vuosituhannen vaihdetta ja lukea uutisia Gopherilla ja sähköpostit Elmillä hakea pelejä ftp:lla funetista yms. Se oli aidosti viattomampaa aikaa. Nyt siitä viattomuudesta ei ole jäljellä kun "vanhojen pierujen" haikeat muistot ja kaikkea paskaa tunkee ovista ja ikkunoista.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinä oletkin 17-vuotias vuonna 2023 ja syntynyt maailmaan, jossa netti on ollut "aina" olemassa.

Aika harva 1970- tai edes 1980-luvulla syntynyt ymmärsi netinkäyttöä aloitellessaan kovinkaan syvällisesti, mistä netissä on kyse tai osasi ajatella, että kaikki mitä sinne laittaa esille, voi tulla vielä joskus myöhemmin vastaan.
Olen muuten hirveän onnellinen, että nuoruudessani ei ollut käytössä nettiä. Kännykkä kyllä olisi ollut kiva olla olemassa.
 

12961

Jäsen
Sinä oletkin 17-vuotias vuonna 2023 ja syntynyt maailmaan, jossa netti on ollut "aina" olemassa.

Aika harva 1970- tai edes 1980-luvulla syntynyt ymmärsi netinkäyttöä aloitellessaan kovinkaan syvällisesti, mistä netissä on kyse tai osasi ajatella, että kaikki mitä sinne laittaa esille, voi tulla vielä joskus myöhemmin vastaan.
Maailma on muuttunut netin murroksessa enemmän kuin äkkiä osaa edes ajatella.

Minä olen Lindtmania jokusen vuoden nuorempi 80-luvun puolivälissä syntynyt, eikä 2000-luvun alussa tullut vielä nykytilanne edes villeimpiin kuvitelmiin.

Sen lisäksi, että varovaisuus on uuden edessä helposti puuttunut on paljon muutakin aivan eri tavalla kuin 20 vuotta sitten. Markkinointi on mullistunut ja uutismediat muuttuneet melkoisesti. Uutisiin on tullut mahdollisuus huudella välittömästi kommentteja isoon eetteriin, tavalla missä ennen oltiin hitaan ja tarkasti moderoidun sanomalehden yleisönosaston varassa. Maalittaminen ja vastaava vittuilu ei ollut millään tavalla mahdollista ennen ja vanhojen kaivelukin piti tehdä kirjastossa tai muista paperikokoelmista. Nyt siihen on yleensä tarjolla varsin kehittynyt hakukone.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Sinä oletkin 17-vuotias vuonna 2023 ja syntynyt maailmaan, jossa netti on ollut "aina" olemassa.

Aika harva 1970- tai edes 1980-luvulla syntynyt ymmärsi netinkäyttöä aloitellessaan kovinkaan syvällisesti, mistä netissä on kyse tai osasi ajatella, että kaikki mitä sinne laittaa esille, voi tulla vielä joskus myöhemmin vastaan.
Meillä lukion atk-opettaja sanoi jo vuonna 1996, että "älkää laittako internettiin mitään mitä ette haluaisi Ilta-Sanomien kanteen". En tiedä sitten oliko hän ainoa profeetta alallaan.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Nyt on jo Norjassa ja Ruosissa uutisoitu.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti

Nyt on jo Norjassa ja Ruosissa uutisoitu.
Jo Marin-uutisten aikaan huomasi, miten puutteellisella kokonaiskuvalla tai tarkoituksella valitun näkökulman kautta ulkomainen(kin) media uutisoi Suomen politiikasta. Ulkomaillahan oltiin ihan puulla päähän lyötyjä siitä, kun super-Marin ei voittanutkaan vaaleja, kun kaikki jutut olivat olleet pelkkää ylistystä ja henkilökulttia.

En siis antaisi juuri painoarvoa sille, että Lindtmanin kuvatkin on kaivettu ulkomailla kauhisteltavaksi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Meillä lukion atk-opettaja sanoi jo vuonna 1996, että "älkää laittako internettiin mitään mitä ette haluaisi Ilta-Sanomien kanteen". En tiedä sitten oliko hän ainoa profeetta alallaan.
Samaa hoettiin meikäläiselle vielä 2000-luvun alussa. Ei noilla sanoilla mutta samalla idealla.

Toki se oli aikaa kun IRC-galleria alkoi yleistyä. Silti, se oppitunti itselle jäi mieleen eikä musta mitään naama- tai harrastuskuvia kummempaa netistä löydy.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meillä lukion atk-opettaja sanoi jo vuonna 1996, että "älkää laittako internettiin mitään mitä ette haluaisi Ilta-Sanomien kanteen". En tiedä sitten oliko hän ainoa profeetta alallaan.
Joo, kyllä tuo ohje oli jo olemassa, mutta ihmiset olivat tuolloin vielä muutenkin varovaisempia asiasta, kun käytännössä kanavaa oman elämän jakamiselle ei vielä ollut, ellei perustanut omia kotisivuja, jonka hyvin harva teki. Eli siis ihan riskitöntä ei asia tuolloinkaan tietenkään ollut, mutta kuvien lähtö villisti leviämään oli mahdotonta ja se Iltalehdenkin kanteen päätyminen hyvin epätodennäköistä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei myöskään koko somea ollut vielä 2003 olemassakaan sellaisena kuin sen nyt tunnemne. Erilaisia keskustelufoorumeja ja chatteja toki oli, mutta ihan eri kulttuurissa elettiin.
Internetin alkuvuosina tapahtunutta:
"Seminaarissa esiteltiin uusi hakukone, Google. On kuulemma selvästi tehokkaampi kuin Altavista ja AskMrJeeves".

"Onko teidän firmalla Internet-sivut?
- On toki, Firmapiste.fi.
Ei toiminut, mutta työkaveri tiesi, että "piste" ei ole sana vaan välimerkki...
-
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
90-luku oli vielä hyvin neitseellistä aikaa vaikka netti yleistyikin sen kuluessa vauhdilla - muistan vielä kun 2000-luvun alussa muutettiin yhteen tulevan vaimon kanssa niin ei meillä alkuun ollut nettiä. Ei nähty miksikään itsestäänselvyydeksi. Toki aika pian ostettiin "hieno" ISDN-liittymä ja modeemi alkoi meilläkin ratisemaan. Puhelinluettelotkin olivat vielä arvotavaraa, joita ei niin vaan saanut - sitten niitä alettiin vähitellen suorastaan epätoivoisesti tuputtamaan ja sitten ne katosivat.

Nopeaa on ollut muutos tähän täyteen someaikaan, että alkaa jo unohtaa, että se on itse asiassa sangen nuori. Ja murros ei kun vaan jatkuu, saa esim. nähdä mihin AI:n kehitys vielä johtaa, ja mm. kuva- ja videomanipulaatiot tulevat olemaan yhä helpompia tehdä ja yhä korkeatasoisempia jne.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
90-luku oli vielä hyvin neitseellistä aikaa vaikka netti yleistyikin sen kuluessa vauhdilla - muistan vielä kun 2000-luvun alussa muutettiin yhteen tulevan vaimon kanssa niin ei meillä alkuun ollut nettiä. Ei nähty miksikään itsestäänselvyydeksi. Toki aika pian ostettiin "hieno" ISDN-liittymä ja modeemi alkoi meilläkin ratisemaan. Puhelinluettelotkin olivat vielä arvotavaraa, joita ei niin vaan saanut - sitten niitä alettiin vähitellen suorastaan epätoivoisesti tuputtamaan ja sitten ne katosivat.

Nopeaa on ollut muutos tähän täyteen someaikaan, että alkaa jo unohtaa, että se on itse asiassa sangen nuori. Ja murros ei kun vaan jatkuu, saa esim. nähdä mihin AI:n kehitys vielä johtaa, ja mm. kuva- ja videomanipulaatiot tulevat olemaan yhä helpompia tehdä ja yhä korkeatasoisempia jne.
Puhelinluetteloista minulle tulee aina mieleen tämä Kirsi Kunnaksen runo:

Eräs itseopiskelija sosiaaliopissa
luki puhelinluetteloa puhelinkopissa.
Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!
Sanoi tuo yksineläjä puhelinkopissa.

Mutta nyt aletaan olla jo aika kaukana aiheesta, joten siitäkin sen verran, että tämä "kohu" ei vielä tiputa Lindtmania tulevan puheenjohtajan pallilta, niin tyhmiä eivät ole demaritkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku tuossa tapahtumassa mukana ollut tai siitä tietoinen on sen täytynyt vuotaa mediaan sillä eihän Lindtman ole siinä kuvassa edes tunnistettavissa. Surullista touhua tuo menneiden kaivelu, riippumatta kenestä vuorollaan on kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös