Soppa Sormusen lähtölaskenta

  • 2 178 530
  • 7 196

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis Tomppa on oikeasti parasta mitä IFK:lle on tapahtunut pitkään aikaan.

Rohkenen olla erittäin vahvasti eri mieltä. Ota Tom Nybondaksen UTJ-uralta Kari Jalonen pois ja osoita, mitä jää jäljelle. Mestaruuksia? Tasapainoisesti kasattuja joukkueita? En ole kaatamassa koko paskaa Nybarin niskaan, mutta resursseihin nähden IFK:ssa on moni UTJ:n vastuulle kuuluva asia ihan päin persettä.

Soppaan liittyen: En ole tyytyväinen joukkueen peliesityksiin, mutta en myöskään ole yllättynyt näkemästäni. Valmennuksella on vastuunsa, tietenkin. Pelaajilla on vastuunsa, tietenkin. Ville Peltosen paluu IFK:hon on yksi hienoimmista asioista viime vuosina. Mutta pakko sanoa, että juuri tällä hetkellä mulla on sellainen fiilis, että monessa mielessä Ville on joukkueelle rasite. Valitettavasti. Kokematon ykkösvalmentaja ja erittäin itsevarma ja jopa dominoiva joukkueen kapteeni on erittäin haastava yhdistelmä. Eikä tilanne edes ole kenekään syytä. Tai on se, Petri Matikaisen, mutta syyttelemisellä ei nyt saavuteta mitään.

Annan aikaa sekä valmennukselle että joukkueelle. Olin henkisesti valmistautunut jonkinlaiseen välikauteen joka tapauksessa, vaikka Matikainen olisi jatkanutkin. Periaatteessa en hyväksy välikausia IFK:lta. Tietenkään. Mutta valitettavasti periaatteet ja realiteetit eivät aina kohtaa reaalimaailmassa. Kunpa olisi sellainen viisastenkivi, jolla voisi kurkata, miten joukkue ihan oikeasti itse kokee nykytilanteen. Tällöin olisi itselläkin helpompi valita "puolensa".

Odotan mielenkiinnolla kevättä. Jos IFK dyykkaa, uskaltaako seuran hallitus antaa monoa Nybondakselle, joka vastaa urheilupuolesta? Ja jos ei anna, miksei. Ollaanko seurajohdossa isossa kuvassa tyytyväisiä kokonaistilanteeseen? Mutta se taitaa olla toisen ketjun juttuja.
 

scholl

Jäsen
Odotan mielenkiinnolla kevättä. Jos IFK dyykkaa, uskaltaako seuran hallitus antaa monoa Nybondakselle, joka vastaa urheilupuolesta? Ja jos ei anna, miksei. Ollaanko seurajohdossa isossa kuvassa tyytyväisiä kokonaistilanteeseen? Mutta se taitaa olla toisen ketjun juttuja.

ensisijaisesti kaikki on Nybarin syytä. Petu, Soppa, paska menestys jne. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että urheilupuolen pomon pitäisi olla Suomen kunnianhimoisin tyyppi. Hänen ei pitäisi vain haluta olla mukana osa IFK-perhettä, vaan hänellä pitäisi olla niin kova kunnianhimo ja halu tehdä 24h joka päivä hommia sen eteen, että voitetaan. Toisen sijan pitäisi olla tappio hänelle ja syy reagoida. Nyt Nybarista välittyy sellainen häviäjämäisyys. Hänelle on samantekevää miten pärjätään kunhan ollaan yhtä perhettä. Jos ajatellaan noita eri seurojen urheilutoimenjohtajia niin Matthias Sammer on esimerkki henkilöstä, jonka katseesta, olemuksesta ja jokaisesta lausunnosta välittyy se hirveä palo voittaa ja menestyä. Hän ei katselisi yhtään huonoa valmentajaa tai pelaajaa, joka ei pelaa tosissaan. Sellainen utj:n pitää olla. Lisäksi hänen pitää olla jossain määrin todellisuudessa kiinni, jotta ei joudu älyttömillä vaatimuksilla liikaa napit vastakkain talouspuolesta vastaavan kanssa.

Totuus on se, että nyt Valtanen eli talouspuoli, on tehnyt parempaa työtä kuin Nybari eli urheilupuoli ja jos olisin IFK:n puheenjohtaja niin olisi kova haku päällä nimen omaan urheilutoimenjohtajan löytämiseksi. Ei tarvitse antaa kellekään kenkää, vaan etsiä uutta ja sitten kun parempi mies löytyy niin ilmoittaa, että Nybari lähti tänään ja tilalle tuli herra x. Sen jälkeen ehkä kuukausi ja uuden valmentajan julkistus. Tämä kausi on joka tapauksessa välikausi, mutta mikään ei mene eteenpäin, jos kunnollista urheilutoimenjohtajaa ei hankita.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kokematon ykkösvalmentaja ja erittäin itsevarma ja jopa dominoiva joukkueen kapteeni on erittäin haastava yhdistelmä.

Hyvä kun joku muukin uskaltaa sanoa tämän ääneen. Joukkuehan on käytännössä Villen ja Söden käsissä. Kun toimittajat haluavat keskustella HIFK:n pelillisistä ongelmista, haastattelut antaa näköjään edelleen Söde. Mulla ei ole yhtään mitään HIFK-legendoja Villeä ja Södeä vastaan, mutta pelaajien pitäisi olla vain pelaajia. Jos joukkueessa pelaajat kävelevät heikon päävalmentajan yli, niin syntyy vastaavaa jälkeä kuin jos lentoemännät rupeavat piloteiksi. Noin niinkuin karrikoidusti sanottuna. HIFK on helvetin sekaisin ja Soppa on täydellinen kynnysmatto. Se ei voi eikä saa mennä näin.

Annan aikaa sekä valmennukselle että joukkueelle. Olin henkisesti valmistautunut jonkinlaiseen välikauteen joka tapauksessa, vaikka Matikainen olisi jatkanutkin.

Mä en ollut varautunut välikauteen. Olin varautunut siihen, että PS näyttää omaavansa munat ja hoitaa hommat pikkuisen pidemmälle kuin puolivälieriin. Näin toivoin oikeasti, eikä tässä ole mitään tekemistä PS:n fanittamisen kanssa. Odotin vain, että mies maksaa velkansa pois ja tekee tällä kertaa duuninsa. Olen varma, että PS:n kanssa liiga menisi paremmin kuin nyt. Siitä mulla ei ole minkäänlaista käsitystä, kuinka pitkälle vauhti olisi riittänyt. Perkele, tässä on sellainen fiilis, että on ostanut autokauppiaalta paskan vaihtoauton ja äijä on luvannut, että seuraava bilika on helvetin hyvä. Mutta kaveri onkin muuttanut ulkomaille ja multa jäi saamatta se parempi auto.

Odotan mielenkiinnolla kevättä. Jos IFK dyykkaa, uskaltaako seuran hallitus antaa monoa Nybondakselle, joka vastaa urheilupuolesta?

En usko, että antaa. Onhan Nyballa sentään mestaruus vm. -11 ja aika hyvä käsikassara hän Nokalle oli. Mun mielestäni yhteistyö Nokka/Nyba todistaa sen, että kyllä Nyba pärjää hyvän valmentajan kanssa. Tosin hän on itse valinnut Sopan, joten vähän kaksijakoinen fiilis. Mun mielestäni Nyba on jo useilla hankinnoilla osoittanut, että kyllä hän on ihan eri planeetalta kuin Pentti, kun puhutaan pelaajamarkkinoista. Penan aikana meillä oli paskat valmentajat ja surulliset pelaajahankinnat. Nyballa on vielä mahdollisuus näyttää, että välikaudet loppuvat tasan tähän kauteen.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
BOL;ilta ja Schollilta taas terävää pohdiskelua Nybarista. Ei tosin kuulu tänne, mutta sanotaan nyt omat ajatukseni. Ymmärrän että täällä joillakin keulii päksyissä kun mainitaan Nybarin nimi, Penan jälkeen jopa Paaavo Väyrynen UTJ;na olisi kuulostanut hyvältä. Ei ollut Nybarilla vaikea tehtävä parantaa Penan ajasta, varsinkin kun sai heti tehdä duunia KJ;n kanssa joka oli SE joka teki HIFK;sta urheilullísen, ei Nybari. Nyt niistä ajoista ei ole kuin muistot jäljellä ja HIFK;n suunta on taas takaisin Penan ja Dinojen aikaan.

Mä annan Nybarille 5+ korkeintaan. Ei ihan turha jätkä, mutta kaukana siitä millainen UTJ HIFK;lla pitäisi olla.
 

Stigu

Jäsen
Hyvä kun joku muukin uskaltaa sanoa tämän ääneen. Joukkuehan on käytännössä Villen ja Söden käsissä. Kun toimittajat haluavat keskustella HIFK:n pelillisistä ongelmista, haastattelut antaa näköjään edelleen Söde. Mulla ei ole yhtään mitään HIFK-legendoja Villeä ja Södeä vastaan, mutta pelaajien pitäisi olla vain pelaajia. Jos joukkueessa pelaajat kävelevät heikon päävalmentajan yli, niin syntyy vastaavaa jälkeä kuin jos lentoemännät rupeavat piloteiksi. Noin niinkuin karrikoidusti sanottuna. HIFK on helvetin sekaisin ja Soppa on täydellinen kynnysmatto. Se ei voi eikä saa mennä näin.
Vikahan ei ole Villessä tai Södessä vaan meidän keltanokkavalmentajassa. Olen muutenkin sitä mieltä, että HIFK on aivan väärä paikka yhdellekään valmentajalle alkaa harjoitella valmentamista liiga-tasolla. Olkoonkin, että tätä samaa harrastetaan esim Ilmalassa ja Jyväskylässä, ja vielä hyvin tuloksin.

Tuohon KJ:n aikakauteen liittyen: Me kaikki muistamme (luonnollisesti) vain mestaruuden, mutta kyllä ainakin itse mietin usein noita kahta ensimmäistä kautta. Kyllähän ne aikamoista paskaa olivat. Kaivelin hieman tilastoja ja alla IFK:n pisteet 16 pelatun ottelu jälkeen aikavälillä Nokka-Soppa:

2012-2013 Soppa 25
2011-2012 Petu 23
2010-2011 Nokka3 33
2009-2010 Nokka2 28
2008-2009 Nokka1 20

Eli jopa pisteiden valossa Nokan ensimmäinen kausi oli vielä paskempaa, kuin missä nyt kynnämme. Haluaisinko silti nähdä Sopan vielä 2 vuotta puikoissa? En missään tapauksessa. Itse olisin kaikkein eniten halunnut nähdä Petun toisen kauden IFK:ssa, mutta tällä hetkellä tämä nudisti-poliisi pilkkoo moottorisahallaan pisteitä vakuuttavaan tahtiin Venäjällä. Toiseksi paras vaihtoehto tässä vaiheessa on palkata joku kokenut projektivalmentaja loppukaudeksi puikkoihin.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rohkenen olla erittäin vahvasti eri mieltä. Ota Tom Nybondaksen UTJ-uralta Kari Jalonen pois ja osoita, mitä jää jäljelle. Mestaruuksia? Tasapainoisesti kasattuja joukkueita? En ole kaatamassa koko paskaa Nybarin niskaan, mutta resursseihin nähden IFK:ssa on moni UTJ:n vastuulle kuuluva asia ihan päin persettä.

Ensinnäkin sanon, että "päin persettä" on mielestäni todellista liioittelua, mutta onhan joukkueen kasaamisessa tehty virheitä. Kirjoitin tänne jo viime kaudella siitä miten teidän hyökkäyksenne oli koottu kokonaan samanlaisista taitopelaajista, eikä sieltä löytynyt lainkaan laadukkaitai duunareita. Tällä kaudella sama ongelma onkin sitten käänteisesti, eli joukkueessa on laadukkaita duunareita kahteen joukkueeseen (Petrel, Talaja, Pakarinen, Liivik, Sallinen ja myös Bergenheim edusti tätä), mutta laadukkaita taitopelaajia on vähänlaisesti. Tätä ongelmaa korostaa todella paljon Kuhdan, Peltosen ja Somervuoren ongelmat, sillä nämä ovat ne pelaajat jonka varaan Nybari on varmasti hyökkäystä tahtonut rakentaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä ongelmaa korostaa todella paljon Kuhdan, Peltosen ja Somervuoren ongelmat, sillä nämä ovat ne pelaajat jonka varaan Nybari on varmasti hyökkäystä tahtonut rakentaa.

Niin, kierros jatkuukin jälleen Sopan kykyihin valmentajana. Samoilla ukoilla on tehty hyvääkin jälkeä pelisysteemin toimiessa, vaikka ukot luonnollisesti vanhenee ja hidastuu kausi kaudelta. Jos ja kun Sopan joukkue pelaa huonosti, niin taas katsotaan hänen valitsijaansa eli Nybondasiin. Eli kun joukkue pelaa huonosti, katsotaan valmennukseen. Jos valmennus todetaan huonoksi, katsotaan hänen pestaajaansa. Sopan ja Nybarin ainoa puolustus on Paskansyöjän yllättävä lähtö. Sopan valinta oli iso riski, mutta mitä muuta siinä tilanteessa oli tarjolla?
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Tuohon KJ:n aikakauteen liittyen: Me kaikki muistamme (luonnollisesti) vain mestaruuden, mutta kyllä ainakin itse mietin usein noita kahta ensimmäistä kautta. Kyllähän ne aikamoista paskaa olivat. Kaivelin hieman tilastoja ja alla IFK:n pisteet 16 pelatun ottelu jälkeen aikavälillä Nokka-Soppa:

2012-2013 Soppa 25
2011-2012 Petu 23
2010-2011 Nokka3 33
2009-2010 Nokka2 28
2008-2009 Nokka1 20

Jos tilastoja tarkastellaan vain niiden ottelujen perusteella, jossa Soppa on seissyt penkin takana on tulos huomattavasti murheellisempi. Samalla uskaltaisin väittää, että Nokan ykkönen oli kokonaisuudessaan heikompi kuin Sopan tämän kauden rosteri. Maalissa teillä oli Pitkämäkeä jne. (HIFK 2008-2009) Soppa on lisäksi hengittänyt HIFK:ta koko viime kauden, jolloin koko ympäristö pelaajineen ja pelitapoineen on tuttu. Nokalle kaikki oli uutta ja joutui aloittamaan koko homman nollista pelitavan rakennusta myöten.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sopan valinta oli iso riski, mutta mitä muuta siinä tilanteessa oli tarjolla?

Mun mielestäni Sopan valinta oli siitä ylin, mistä aita on matalin -meininkiä parhaimmillaan eli tavallaan ihan olematon riski. Kokeillaan osaako tiiliskivi lentää ja pystytään kuitenkin myymään juttu vakavalla naamalla "harkituksi teoksi". Veikkaan, että kun Petun lähtö selvisi, HIFK:ssa ei yksinkertaisesti viitsitty nähdä isompaa vaivaa ja otettiin helpoin vaihtoehto. Riskit tietäen.

Tein saman kuin Stigu ja kaivelin vanhoja ketjuja. Ja kyllä se niin on, että monena syksynä täällä on nähty "paskinta HIFK:ta koskaan". Mukaanlukien Nokan ykköskausi. Mua ei enää kiinnosta vatvoa vuosientakaisia juttuja ja antaa jotain vapaakortteja ajankohtaan, joka juuri sillä hetkellä on tuntunut paskalta. Pitää luottaa omaan ensivaikutelmaan. Hyvä huomio jokerileiristä: HIFK hyppäsi tikutakuista toiseen ääripäähän ja nyt on ikävä olla, kun tikutakut eivät kannakaan joukkuetta taidoillaan. Mun mielestäni esimerkiksi Kuhdan pitäminen kokoonpanossa ja hänen kierrättämisensä ketjujen 1-4 välillä rupeaa olemaan jo kalmanhajuinen adoptiovitsi. Tällä HIFK viestii omille junnuilleen, että turhaan yritätte edareihin, meillä on vapaamatkustajapaikkoja omille ikoneille. Ainakin silloin, kun valmentajana on kaveri, jolle nimenomaan merkitsee nimet selässä. Nokan ajoista olisi voitu ottaa edes se oppi, että nimet selässä eivät saa merkitä mitään ja peliaika pitää ansaita. Nenähän se oli, joka teki pelaajia Wärnistä, Liivikistä, Nyholmista ja monesta muusta. Ei hän olisi pitänyt vanhuksia mukana jollain ikonistatuksella.
 

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopan aika on yksinkertaisesti tullut täyteen. Ei tule koskaan olemaan Sm-liigan tasoinen "valmentaja". Enkä tule syömään sanojani tai hatullista paskaa ,koska tästä olen sata varma. Mitä tulee ikoni pelaajiin Kuhta,Peltonen toivon todellakin ettei kaksikko ensikaudella pelaa enään missään. Kuhdan ura olisi saanut jo mestaruus kaudella arvoisensa sinetin. Ei vaan riitä jos osaat skodata. Kaikella kunnioituksella kyseisiä pelaajia kohtaan. Joskus on vaan tajuttava ,että tämä oli tässä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK(Nyba) teki suuren virheen valitessaan Sopan. Ehkä joskus tulevaisuudessa olisi voinut natsata mutta että keltanokkana HIFK:n keulalle? Valtakunnan tuulisin ja kaikkein seuratuin paikka(jopa HIFK:n veska jää tämän El Classico-paikan taakse).

HIFK:n ei pidä ikinä lähteä keltanokalla. Nordis ei ole mikään paikka oppia vaan täällä pitää toimittaa. Simppelisti sanottuna, tänne tullessaan pitää olla näyttöjä. A-junnut ei riitä, liigatasolta tai vastaavaa pliis.

Nyba meni sieltä mistä aita oli matalin. Tämä on mulle henk.koht. suurin mysteeri: Rahaa on kuin roskaa ja takana järkyttävä paskakausi. Tuolloin missä tahansa ammattibisneksessä isketään kaikki sen viimeisen varmuuden päälle. HIFK:n olisi pitänyt polttaa rahaa kuin viimeistä päivää heti kun Cacan lähtö selvisi: Ei mitään helppoa tietä vaan riihikuivalla fyrkalla tuoden joku rautainen ammattilainen. Tämä kohta olisi vielä nyt pelastettavissa niin ettei koko kaudesta tulisi pannukakkua.

Nämä kaksi megavirhettä jättää taakseen sitten muut jutut. Joukkueen rakentaminen oli mitä oli mutta sekään ei mitään selitä. HIFK:lla on tälläkin hetkellä liigatasolle toimiva nippu(liigan top3 veskalla). Joku Shedden esim. repisi tosta laumasta aivan järjettömät tehot irti vaikka se olisi viimeinen teko mitä mies tekisi.

Nämä Villen ja Söden joukkueenjohtamisjutut ovat aivan luonnollista 'what follows'- kategoriassa. Tottakai siellä alkaa majurit ja everstit heilumaan jos kenraalin pallille on tuotu korpraali.

Annoin Sopalle aikaa siihen 1.11. blegi-matsiin asti. Ei näytä kurssi millään kääntyvän mutta katotaan nyt sinne asti. Ellei HIFK sitten herää järkiinsä ja tee sitä mikä on joskus tehtävä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hankalinta omasta mielestä tässä tilanteessa on että Soppa on "oma poika", veikkaan että kynnys ulostamiseen on aika suuri ja veikkaan heti perään ettei johto sitä tule tekemään kesken kauden.

Sarjataulukon sijoitus näyttää hyvältä, mutta se vääristää. Nopeat johtopäätökset siihen vedoten on bullshittiä. Liiga on erittäin tasainen ja muutaman ottelun tappioputki voi tiputtaa sijoituksen playoff-viivan alapuolelle.

Ongelmat on pelillisiä ja perustavanlaatuisia.
Tämän lisäksi pakkaa sekoitetaan koko ajan, pelaajia siirtyy ykkösestä neloseen ja päinvastoin.
Peli on jo menetetty sen suhteen että maltilla olisi pystytty rakentamaan yhtenäinen joukkue jolla yhteinen pelisuunnitelma, syitä on monia, Perrault tulille vasta joulukuussa, Töykkäläkin poissa luvattoman pitkään. Alan olemaan sillä kannalla että tulkoot lopullinen NHL-lockout ja tervetuloa O.J, Tuomokin samalla oven avauksella. Soppa voi teutaroida penkin takana, ihan sama.

Hyvällä tuurilla yksilöt vie tämän kauden HIFK:n pleijareissa pitkällekin ja Soppa saa sopimuksen Siperiaan.


_
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hankalinta omasta mielestä tässä tilanteessa on että Soppa on "oma poika", veikkaan että kynnys ulostamiseen on aika suuri ja veikkaan heti perään ettei johto sitä tule tekemään kesken kauden.

Hyvä pointti, samaa olen kelannut itsekin. Ulospääsytie olisi se, että MrX otetaan "täydentämään HIFK:n valmennusta" eli uusi ykkönen sisään. Toisaalta tämäkin olisi eräänlainen nöyryytyksen maailmanennätys; 2-valmentaja nostetaan ykköseksi ja pudotetaan vähän ajan päästä uudelleen kakkoseksi?
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Periaatteessa en hyväksy välikausia IFK:lta. Tietenkään.
Mä olen sen verran tuore kannattaja, että mun silmä ei riitä näkemään milloin on välikausi ja milloin ei menestytä muuten vaan.

Toivoisin Sopan kenkäämistä asap. Mies on kuitenkin ollut treenauttamassa HIFK:ta jo kesällä, ja kun vieläkään ei ole tietoa pelisysteemistä niin ei sitä ole tulossakaan. Joku projektivalmentaja saattaisi vielä ehtiä ajamaan pelisysteemin sisään ennen pleijareita. Tosin mitään varmuutta siitäkään ei ole, ja vaikka ehtisikin niin onko muilla silti liian pitkä etumatka?
Kyllä varmaan jokainen näki että Sopan palkkaaminen Matikaisen seuraajaksi oli helppo ja pakon edessä tehty ratkaisu. Silloin vaan energia täälläkin kului PS:n haukkumiseen ja Soppa sivuutettiin olankohautuksella ja toivomalla parasta.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä pointti, samaa olen kelannut itsekin. Ulospääsytie olisi se, että MrX otetaan "täydentämään HIFK:n valmennusta" eli uusi ykkönen sisään. Toisaalta tämäkin olisi eräänlainen nöyryytyksen maailmanennätys; 2-valmentaja nostetaan ykköseksi ja pudotetaan vähän ajan päästä uudelleen kakkoseksi?

Sopasta ei nyt vaan valitettavasti ykköseksi ole , liian kokematon, epäilen myös ettei auktoriteettia ole tarpeeksi, eli on liian mukava kaveri. Nöyryytyksistä viis, kyllä Soppa tietää mihin on lähtenyt. Uusi kokenut ykkösvalmentaja pitäisi ehdottomasti saada, johdolta oli virhe pestata noin kokematon luotsi ykköseksi. Mikähän se paljon puhuttu plan B on, toivottavasti ei pelkkää sanahelinää, tai toimittajien arvuuttelua.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä pointti, samaa olen kelannut itsekin. Ulospääsytie olisi se, että MrX otetaan "täydentämään HIFK:n valmennusta" eli uusi ykkönen sisään. Toisaalta tämäkin olisi eräänlainen nöyryytyksen maailmanennätys; 2-valmentaja nostetaan ykköseksi ja pudotetaan vähän ajan päästä uudelleen kakkoseksi?

Ellei sitten Sormunen selkä suorana ilmoittaisi, että 1. valmentajan pesti tuli liian aikaisin ja samalla itse hyväksyisi faktat. Ainoa tapa, että Sormunen itse jäisi valmennusryhmään on se, että hän itse hyväksyisi tilanteet. Muussa tapauksessa tilanne olisi kestämätön.

Sormusen valinta HIFK:n päävalmentajaksi oli Nybondakselta ja Sormuselta molemmilta huono tai ainakin riskialtis veto. Mikäli Sormunen saa nyt potkut, niin käytännössä Sormusen ura päävalmentajana SM-liigatasolla on ohi. Hyvin samantyyppinen tilanne, kuin Waltteri Immosella. Liian aikaisin ja täysin puutteellisella pelitavalla. No Immonen sitten vedellyt Sheddenin kakkosvalmentajana Sveitsissä, mutta päävalmentajan pestejä tuskin tippuu paasarjatasolta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Mielestäni lisäavun pyytäminen valmennukseen ei missään tapauksessa olisi Sormuselle kasvojen menetys. Päinvastoin. Jo kesällähän Nybondas nimenomaan ilmoitti, että alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksena oli, että Sormunen olisi ottanut päävalmentajan tehtävän vasta seuraavaksi kaudeksi.

Nyt voidaan aivan hyvin todeta, että tehty ratkaisu oli välttämätön hätäratkaisu ja että nyt voidaan palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja hankkia täksi kaudeksi vahvistusta valmennukseen. Samalla voidaan kiittää Sormusta siitä, että hän on kunniallisesti kantanut alkukauden ajan suurta vastuuta vaikeassa tilanteessa.

Näin selvitettäisiin kaksi ongelmaa: saataisiin uutta osaamista sisään eikä potkaistaisi pitkän linjan IFK:laista ulos tyhjän päälle. Tietysti ongelmana on edelleen se, ettei Sormusen siirtyminen päävalmentajaksi tämn kauden jälkeenkään tunnu oikein houkuttelevalta...
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Päinvastoin...

Tismalleen samaa mieltä. Tämä olisi helppo selittääkin

...täysi haku päällä koko alkukauden.....fokus tässä kaudessa - tavoitteena mestaruus......ei otettu ensimmäistä koukkua näykkivää ehdokasta......saatiin mitä etsittiin......täysi luottamus valmennuskolmikkoon........paras mahdollinen paikka Sopalle oppimiseen.....jne......

Tämä tietysti vaatii sen, että uusi ykkösvalmentaja olisi The Valmentaja [wow-efekti], you know
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n täytyy nyt olla äärimmäisen tarkka valmentajavalinnoissa. Kolmanteen peräkkäiseen hutiin ei ole varaa. Kuka on saatavilla täski kaudeksi? Jatkaako sama valmentaja ensi kaudella, vai onko projektivalmentaja? Tärkein kysymys on se, että kuka tarpeeksi vakuuttava valmentaja saadaan kiinnitettyä pidemmäksi projektiksi ja jonka aikana menestytään jo ensimmäisenä kautena. Mitä pidemmälle tätä puuhastelun välitilaa jatketaan, niin sitä kauemmin taas menee, että huippuvalmentajakaan saa iskostettua ammattimaisen vaatimustason joukkueeseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
HIFK(Nyba) teki suuren virheen valitessaan Sopan. Ehkä joskus tulevaisuudessa olisi voinut natsata mutta että keltanokkana HIFK:n keulalle? Valtakunnan tuulisin ja kaikkein seuratuin paikka(jopa HIFK:n veska jää tämän El Classico-paikan taakse).

Nyba meni sieltä mistä aita oli matalin. Tämä on mulle henk.koht. suurin mysteeri: Rahaa on kuin roskaa ja takana järkyttävä paskakausi. Tuolloin missä tahansa ammattibisneksessä isketään kaikki sen viimeisen varmuuden päälle. HIFK:n olisi pitänyt polttaa rahaa kuin viimeistä päivää heti kun Cacan lähtö selvisi: Ei mitään helppoa tietä vaan riihikuivalla fyrkalla tuoden joku rautainen ammattilainen. Tämä kohta olisi vielä nyt pelastettavissa niin ettei koko kaudesta tulisi pannukakkua.
En ole ihan samaa mieltä, tai en ainakaan noin jyrkkä. Kakán lähtö tuli niin puskista, että reagoimisaikaa oli äärimmäisen vähän. Olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli oikea olosuhteisiin nähden. Vaikka peli onkin ollut kuraa enimmäkseen, sekin asia voi vielä kääntyä plussan puolelle. Vaikka nyt näyttää siltä, että jäi tyhjä arpa käteen, minusta se piti katsoa. Jälkiviisastelu on aina helppoa, mutta mikä olisi ollut se maaginen rahasumma ja kuka olisi ollut se messias, joka olisi hoitanut homman satavarmasti himaan? En odota vastausta näihin kysymyksiin, koska en halua enää ikinä kuulla Summasen nimeä. Se vasta olisikin megaluokan virhe.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ajatusleikkinä => Sopalla irvistellen kausi loppuun ja Jukka Jalonen useamman vuoden pahvilla siitä eteenpäin? Joo joo, onhan tuo ote Teuvo Tulion elokuvasta "Unelma Karjamajalta", mutta ajatusleikkinä kiinnostava...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajatusleikkinä => Sopalla irvistellen kausi loppuun ja Jukka Jalonen useamman vuoden pahvilla siitä eteenpäin? Joo joo, onhan tuo ote Teuvo Tulion elokuvasta "Unelma Karjamajalta", mutta ajatusleikkinä kiinnostava...

Olen lähes 100% varma, että Kari Jalonen valmentaa KHL:ssä ensi kaudella. Rivien välistä tämän on voinut haastatteluistakin lukea.

Suikkanen menossa Turkuun ja en olisi Pelicansin pelejä nyt nähneenä, että Suikkanen mikään sateentekijä on. Ensimmäinen kausi menee hyvin ja sitten on vaikeaa.

Kari Heikkilä. Pitäisi napata nyt, koska valmentaa varmasti vielä tällä kaudella ja sitä kautta menetetty tapaus ensi kautta ajatellenkin.

Doug Shedden. Tiedettäisiin tasan tarkkaan mitä saadaan, mutta nakkikatiloita Sheddenillä tuskin nostellaan. Ryminäpronssimies.

Summanen. Riski pidemmällä aikavälillä. Tekisin tämän kauden diilin ja option seuraavasta. En yhtään pidempää.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Olen lähes 100% varma, että Kari Jalonen valmentaa KHL:ssä ensi kaudella. Rivien välistä tämän on voinut haastatteluistakin lukea.
Mites KARI Jalonen liittyy tuohon, että Salama puhuu JUKKA Jalosesta? Mä kannatan sitä ajatusmallia, että uusi ykkönen sisään. Sopalle ei kenkää, vaan kasvaa kakkosena kohti vastuuvalmentajan pestiä.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Ajatusleikkinä => Sopalla irvistellen kausi loppuun ja Jukka Jalonen useamman vuoden pahvilla siitä eteenpäin? Joo joo, onhan tuo ote Teuvo Tulion elokuvasta "Unelma Karjamajalta", mutta ajatusleikkinä kiinnostava...

Irvistellen ja irvistellen. Ei se Jalosenkaan rakentaminen ihan ruususissa merkeissä vain sujunut. Tai no ehkä toisin sanoin, pari piikkiäkin löytyi matkalla :)

Jalonen olisi kyllä erittäin mielenkiintoinen haku. Varmaan Jalonen saa Helsingistä tarjouksia ...
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Hyvä pointti, samaa olen kelannut itsekin. Ulospääsytie olisi se, että MrX otetaan "täydentämään HIFK:n valmennusta" eli uusi ykkönen sisään. Toisaalta tämäkin olisi eräänlainen nöyryytyksen maailmanennätys; 2-valmentaja nostetaan ykköseksi ja pudotetaan vähän ajan päästä uudelleen kakkoseksi?

"Lehdistötiedote/HIFK"
HIFK on palkannut uudeksi päävalmentajaksi mr X:n. Tilapäisenä vastuuvalmentajana toiminut Pasi Sormunen palaa hoitamaan omaa tehtäväänsä kakkosvalmentajana.

Yllämainittu voisi toteutua ilman, että se olisi noloa Sormuselle ; hänethän palkattiin alunperin joukkueeseen nimenomaa kakkosvalmentajaksi ja sopivilla sanakäänteillä uudistus valmennukseen voisi näyttää siedettävältä jopa Sormusen näkövinkkelistä katsoen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös