SM-liigan seurojen suosio itse liigapaikkakuntien ulkopuolella.

  • 26 273
  • 98

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tavallaan noin, mutta Kiukaisista on moni junnu tullut kuitenkin Ässiin pelaamaan ennemmin kuin lukkoon vaikka luulisi että siellä on pienemmissä piireissä paremmat mahdollisuudet.

Kyllä tuo taitaa aika fifty-sixty mennä oman kokemuksen perusteella. Patafaneja tuntuu välillä olevan jopa ärsyttävän paljon, varsinkin nyt tuntuu siltä. Onhan nuo junnutkin kai jakautuneet aika tasaisesti kumpaankin ja kai sen mukaan kumpaa sattuu kannattamaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Blues Fan Clubin huikeasta 250 jäsenestä kaukaisin taitaa asua kuitenkin Sodankylässä....


Tuli tästä mieleen, että miten paljon esim. Pataljoonalla on niitä jäseniä? Jostain olen kuullut, että olisi yksi Suomen isoimmista faniklubeista..Entä Jokereilla/Hifkillä?

Itse olen stadista syntyjäni, mutta aina ollut kiihkeä patafani (isän vaikutus).
Olen huomannut, että kyllä on yllättävänkin helppoa löytää samanmielisiä kovia ässäkannattajia oikeastaan mistä päin Suomea tahansa. Helsingin urheilubaareissa on yleensä enemmän sääntö kuin poikkeus, että joku ässäfani sattuu vastaan.
 

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
miten paljon esim. Pataljoonalla on niitä jäseniä? Jostain olen kuullut, että olisi yksi Suomen isoimmista faniklubeista..Entä Jokereilla/Hifkillä?.

Olen joskus ollut tekemisissä näiden lukujen kanssa ja muistelisin Jokerifanien jäsenmääräksi about 700. Joku voi korjata, jos olen täysin väärässä. IFK:lla hieman vähemmän?

Tapparahan näissä menee ihan omissa luvuissaan. Tappara Fan Clubin jäsenmäärä taitaa huidella yli 3000 jäsenessä.
 

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Kuopion ympärys voisi mennä jotenkin näin.

Itään päin mentäessä Tuusniemellä on KalPa kannatusta hyvinkin vielä, Outokummussa ei nimeksikään. Ohtaansalmi aika hyvin toimii tässäkin rajana. Pohjoiseen taitaa olla Iisalmi kannatusrajoilla. Länteen Pielavesi/Keitele ja etelään Leppävirta jossa hyvin kannatusta. Varkaus vähän epävarmaa itselle? Pieksämäki taitaa olla siinä ja siinä rajoilla onko pyllistämässä Jyväskylän suuntaan. Taitaa sieltä löytyä molempia joukkoja jo.

KalPan kannattaminen menee melkolailla maakuntarajojen mukaan. Kiuruvesi, Keitele ja Vesanto ovat vahvaa KalPan aluetta. Rautalammista en ole ihan varma, sillä siellä ihmiset tilaa Keskisuomalaistakin jonkun verran. Varkaus on vielä KalPan aluetta, ja käsittääkseni myös Etelä-Savon pohjoisimmat kunnat.

Leppävirralla on, tai ainakin oli, jonkun verran Jokereiden kannattajia, kiitos Virmasen Masan kesämökin ja LeKin Jokerit-yhteistyön.
 

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
Tapparan kuvioista en tiedä, mutta taitaa olla joku jatkuva systeemi?

Kyllä se Tapparassakin jäsenyys pitää joka vuosi uusia. Joku axe tai koohoo voi vaikka tarkentaa... Jäsenmaksu näyttäis olevan 15-17e/vuosi.

Tein tosiaan näistä joskus työn puolesta jotain tutkimusta, mutta siitä on jo kyllä aikaa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tapparan kuvioista en tiedä, mutta taitaa olla joku jatkuva systeemi?
Joka vuosi posti tuo kotiin laskun, jonka maksamalla jäsenyys jatkuu. Siinä mielessä "jatkuva systeemi" toki.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli tästä mieleen, että miten paljon esim. Pataljoonalla on niitä jäseniä?

Lähemmäs 500 tietääkseni, tarkan luvun saisi hallitusherroilta.

Itse huomasin kanssa aikoinani että pääkaupunkiseudulla oli yllättävän paljon Ässäfaneja, ei nyt valtavasti mutta jonkun verran kuitenkin ja mukaan mahtui tosiaan ihan natiivejakin eikä pelkästään porista tulleita emigrantteja.

Niin, ja jos et MK tiennyt, niin Pataljoonalla on myös Kaukapartio - niminen etäpesäke pääkaupunkiseudun faneille.

Edit. Tai siis "on ja on", Kaukopartio on oma porukkansa joka kuitenkin toimii tiiviissä yhteistyössä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Onkos mitään tuntumaa, miten Sastamalassa kannatusjakauma menee?

Taitaa olla eniten Tappara-henkistä seutua, sitten Ilves ja Ässät. Olen käynyt Sastamalassa paljonkin, mutta niin harvoin selvinpäin etten voi kyllä varmaksi sanoa.

Oma käsitykseni näistä tupla-seutukunnista (Helsinki, Tampere) on se, että kaupunkialueet ovat HIFK:n ja Ilveksen reviiriä vahvasti, ja sitten muiden seurojen fanikunta on lähinnä kehyskunnissa.

Luvia tosiaankin on Ässät/Lukko raja-aluetta, tosin lienee nykyään hiukan enempi taas Poriin päin kallellaan. Ässillä tuntuu yllättävän paljon löytyvän etäkannatusta muista jälkiteollisista ghetoista, kuten Forssasta, Parkanosta, Karkkilasta ym. Sitten henkilökohtaisesti tunnen paljonkin ässä-faneja Keravalta, ja nimenomaan sellaisia joilla ei ole mitään suku- ynnä muita siteitä Poriin.
 
Oma käsitykseni näistä tupla-seutukunnista (Helsinki, Tampere) on se, että kaupunkialueet ovat HIFK:n ja Ilveksen reviiriä vahvasti, ja sitten muiden seurojen fanikunta on lähinnä kehyskunnissa.

Sitten henkilökohtaisesti tunnen paljonkin ässä-faneja Keravalta, ja nimenomaan sellaisia joilla ei ole mitään suku- ynnä muita siteitä Poriin.

Töissä oli juuri taannoin puhetta tästä ja johonkin tutkimukseen viittasivat, että IFK on selvästi enemmän syntyperäisten helsinkiläisten joukkue ja Jokerit on muuttaneiden, ympäryskuntien sekä Itä-Helsingissä asuvien lemmikki.

Ja keravalainen ässäfani, Hans von Blumenstock.
 

St. James

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NUFC, AIK
Jebou, joo, kyllähän noita löytää ihmeellisiä "kaukorakkauksia" joskus. Itellä kuitenkin tulee kannatuspohja HIFK:n suhteen jo paljolti siitä, kun olen asunu koko ikäni Helsingissä, pk-seudulla/Uudellamaalla. Siis luonnollinen kotijoukkue! Kai Uudellamaalla (Hyvinkää, Kerava, Järvenpää, Porvoo, Kirkkonummi yms yms) kannatus jakautuu aika tasasesti HIFK:n, Jokereitten ja nyttemmin myös Bluesin kesken. Vai kuinkas on muut Uusmaalaiset? Oon mä kyllä törmänny täällä joskus Tapparaan, Tepsiin ja Ässiin ainakin. Siis semmoset nämä kuitenkin ihan syntyperäsiä stadilaisia/uusmaalaisia. Sittenhän on paljo pohjosesta yms muuttaneita Kärppä-miehiä/naisia...

Tapparalla on muuten semmonen kummajaisklubi ainaki Lohjalla ja myös kait stadissa. Etä-Tappara? ;)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Luvia tosiaankin on Ässät/Lukko raja-aluetta, tosin lienee nykyään hiukan enempi taas Poriin päin kallellaan. Ässillä tuntuu yllättävän paljon löytyvän etäkannatusta muista jälkiteollisista ghetoista, kuten Forssasta, Parkanosta, Karkkilasta ym. Sitten henkilökohtaisesti tunnen paljonkin ässä-faneja Keravalta, ja nimenomaan sellaisia joilla ei ole mitään suku- ynnä muita siteitä Poriin.
En ole enää 15 vuoteen Luvialla asunut joten saattaa tilanne olla jo tosiaan muuttunutkin (aiemmin siis kirjoitin että menisi 50/50 Lukon ja Ässien välille.) Mielestäni aikuisväestössä tämä jakauma voisi pitää edelleen paikkansa? Jotenkin sellainen tuntuma voisi olla etta kakarat ovat enemmän Porin suuntaan kallellaan - vaikka enää ei tarvitse yläastetta Porissa käydäkään.

Tunnen muuten minäkin yhden keravalaisen Ässäfanin. Outoa. Eikä todellakaan mitään suhteita Porin suuntaan.
 

Probert

Jäsen
Töissä oli juuri taannoin puhetta tästä ja johonkin tutkimukseen viittasivat, että IFK on selvästi enemmän syntyperäisten helsinkiläisten joukkue ja Jokerit on muuttaneiden, ympäryskuntien sekä Itä-Helsingissä asuvien lemmikki.

Ja keravalainen ässäfani, Hans von Blumenstock.

Niin, varmaankin viittaat tähän tutkimukseen.

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Tutkimus+Yllättävä+kannattajakunta+Jokerien+takana/1135262844279

Ei tuo (eikä laajempi printtiversiossa ollut juttukaan) kyllä tue väitettäsi siitä, että IFK olisi enemmän syntyperäisten helsinkiläisten joukkue. Mutta viisi prosenttia enemmän kannattajia IFK:lla Helsingissä tuon mukaan on.

IFK oli tutkimuksen mukaan Jokereita suositumpi Espoossa, Jokerit oli suositumpi Vantaalla. Oikeisto kannatti tutkimuksen mukaan IFK:ta ja vasemmisto Jokereita.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sitten henkilökohtaisesti tunnen paljonkin ässä-faneja Keravalta, ja nimenomaan sellaisia joilla ei ole mitään suku- ynnä muita siteitä Poriin.
Tunnen muuten minäkin yhden keravalaisen Ässäfanin. Outoa. Eikä todellakaan mitään suhteita Porin suuntaan.
Ja keravalainen ässäfani, Hans von Blumenstock.
Veikkaisin, että melkoinen vaikutus tällä "saksalaisella koripalloilijalla" on Keravan Ässä-kannattajuuteen. Keravan Kolli, supliikkimies ja jo äidinmaidostaan (oikeasti porilaiselta isoisältään) saanut sen Patasydämen! Voin sieluni silmin nähdä tämän yhden kannattajan vaikutusta muihin Keravan kolleihin vaikkapa ikävuosina 8-14, kun luokkakaverit vielä arpovat sitä omaa joukkuettaan. "Hans" liikkui jo tuolloin joka paikassa punaista päällään ja kertoi "omalla hiljaisella äänellään ja tyylillään", kuinka Pata painaa... Väkisinkin tuolla on jotain vaikutusta ollut!
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Luviasta sen verran, että 90-luvulla ainakin lukioikäisissä meni kannatus Ässille hyvinkin selvästi. Nyt puhutaan toki vain niistä, jotka kävivät koulua Eurajoella. Todella vaikea on uskoa, että siellä kannatus menisi 50/50 Lukon ja Ässien osalta. Kuitenkin lienee perusteltua olettaa, että Luvian väestöstä suurempi osa kannattaa Lukkoa kuin Eurajoen väestöstä Ässiä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Nokialla Tappara ja Ilves ovat ne kaksi suurta. Minä kannustan Kerhoa ja pari kaveria Ässiä. Muita en tiedä. Tampere on rajanaapurikaupunki joten ei ihmekään.

90-luvulla, kun kävin koulua Nokialla, Ilveksen ja Tapparan fanit jakautuivat varmaan aika tasan, ja näiden lisäksi löytyi pieni klikki kiihkeitä Jokeri-faneja. Vaikka kai nuo olivat vaan gloryhuntereita 90-luvun menestysvuosina, ja lienevät jo kuolleet sukupuuttoon. En muista noina aikoina tavanneeni ketään nokialaista, joka olisi kannustanut jotain muuta joukkuetta kuin kolmea edellämainittua.
 

koohoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paris Saint-Germain
Kyllä se Tapparassakin jäsenyys pitää joka vuosi uusia. Joku axe tai koohoo voi vaikka tarkentaa... Jäsenmaksu näyttäis olevan 15-17e/vuosi.

Ei tuossa Keymanin tarinassa sinänsä mitään tarkennettavaa ole, totta joka sana. Enkä sikäli ihan oikea henkilö ole asiaa kommentoimaankaan, ettei mulla sen enempää tekemistä TFC:n kanssa ole, kunhan nyt välillä olen autellut joissakin hommissa.

Tappara Fan Clubin jäsenmaksu on todellakin liityttäessä 17 euroa, seuraavalle kaudelle uusiminen on sitten maksanut tuon 15 euroa. Ja kuten Keyman ansiokkaasti tuossa aiemmin pohdiskelikin, jäsenmäärä huitelee reilussa kolmessatuhannessa. Ihan näppituntumalta sanoisin, että valtaosa jäsenistä uusii aina tuon maksun seuraavalle kaudelle.

Suurta jäsenmäärää muihin Fan Clubeihin nähden selittää varmaan osaltaan se, että TFC on kuitenkin toiminut nykymuodossaankin jo reilut 15 vuotta, joten toiminta on jollain tavalla vakiintunutta. Toinen, mikä kasvattaa jäsenmäärää, on erinomaiset jäsenedut, joita tuohon on kylkeen neuvoteltu. Onhan siellä joukossa ainakin muutamia Ilveksen ja Kärppien kannattajiakin juuri noiden jäsenetujen ansiosta. Tai sitten he eivät vaan vielä ihan täysin uskalla myöntää tapparalaisuuttaan.

Tapparalla on tunnetusti vankka kannatus muuallakin, tästä osoituksena esimerkiksi vuosien varrella varsin vireästi toimineet Helsingin, Kotkan ja Lohjan alajaostot. Luonnollisesti nuokin ovat osaltaan lisäämässä TFC:n suurta jäsenmäärää. Näiden alajaostojen puuhamiehinä (ja -naisina) toimineille henkilöille on kyllä nostettava hattua korkealle.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma käsitykseni näistä tupla-seutukunnista (Helsinki, Tampere) on se, että kaupunkialueet ovat HIFK:n ja Ilveksen reviiriä vahvasti, ja sitten muiden seurojen fanikunta on lähinnä kehyskunnissa.
En nyt viitsi toistaa kirjoitustani, joka löytyy tuosta muutaman sivun takaa, mutta siinä esitin perustellun väitteen, että Tampereella Tapparalla on vankka kannatus kantakaupungissa johtuen sekä ruotsinkielis-porvarillisesta taustasta että tarkoitushakuisista laajentumispyrkimyksistä keskustan työläiskaupunginosissa 1950- ja 1960-luvuilla.

Ilves on varmasti suositumpi Tampereen lähiöissä ja Tappara tosiaan naapurikunnissa. Tosin Tampereella ei ole aivan samanlaista lähiöt vs. kantakaupunki -asetelmaa kuin Helsingissä.

Ps. "Vankalla kannatuksella" en tarkoita, että se olisi - ainakaan olennaisesti - isompi kuin Ilveksellä, vaan pikemminkin, että päinvastaisista väitteistä huolimatta se olisi suurin piirtein samaa luokkaa.

nimim. "Pyynikin poikia"
 
korkki tuolla jo aiemmin mainitsikin, että Ässiä kannatetaan mm. Suupohjassa asti, mutta onko täällä tarkempaa kosketuspintaa kyseisen seutukunnan (Isojoki, Karijoki, Kauhajoki, Teuva) kannattajajakaumasta?

Henk.koht. tapasin tällä kaudella ainakin yhdessä viikonloppumatsissa Isomäessä kauhajokilaisen muutaman miehen seurueen, joka kuului Pataleiriin.
 

DiamondDoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Jesse Joensuu
Nykyään Ässät faneja löytyy jo Äänekoskelta kun poikakaverin lisäksi tämän isän, veljen ja sedän olen käännyttänyt tunnustamaan pataa. Ja käännytys jatkuu vielä :D

Olen alueella ollessani huomannut että sieltä löytyy myös paljon Tappara ja TPS faneja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös