SM-liigan puheenjohtaja Hannu Penttilän avoin kirje jääkiekkoväelle

• 68 215

Sopimustekninen verovelka
Nordlundin tapauksessa mokanneen liigahallituksen porilainen puheenjohtaja osoittaa uudelleen ymmärtämättömyytensä jääkiekon säännöistä avoimessa kirjeessään jääkiekkoväelle:

SM-liigan puheenjohtaja Hannu Penttilän avoin kirje jääkiekkoväelle - SM-liiga

Hannu hyvä, Nordlundin tapaus ei edelleenkään täytä laitataklauksen tunnusmerkkejä vaikka niin uudelleen väität.

Ja luuletko, että kiekkoväestä monikaan jaksaa lukea tuosta selittelystäsi yhtään enemmän kuin vähän alusta?

Viimeksi muokattu:

Handyy

Jäsen
Jep. Tuota laitataklauksen näkemystä eivät tule vaihtamaan, vaikka sitä miten kritisoitaisiin. Samoin alun teksti, että SM-Liiga on saanut kohtuutonta kritiikkiä osoittaa, miten vähän fanien mielipiteet heitä kiinnostavat. Ei, vaikka faniryhmittymät tekivät yhteistyötä keskenään tämän asian osalta.

Kaikista eniten haluaisin kuitenkin nähdä tuon NHL-tuomarin näkemykset tästä "laitataklauksesta".

MustatKortit

Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyseessä oli mielestäni mainio kirjoitus, joka selvensi erittäinkin paljon tapahtumien kulkua.

Mielestäni Penttilä olisi voinut paljon suoraviivaisemminkin kertoa etenkin niiden seurapomojen ja "lätkäjätkien" nimet, jotka ovat haitanneet kurinpidon ja hallituksen toimintaa sekä vahingoittaneet sm-liigaa, mutta ymmärrän hyvin ettei se olisi tässä tilanteessa kovinkaan rakentavaa.

Ja hei, turvakaukalot siis ovat tulossa. Hieno homma!

Todella. Tämä on farssi.
Ja miksi ylipäätään tämä aktiivisesti kurinpidossa mukana oelva NHL-tuomari tai 1500 ottelun liigatuomari toimivat anonyymisti? Eikö juuri tämä kasvottomuus ole ollut kurinpidon ongelma. Luoko tämä tapa "kurinpitopäätöksille suurempaa uskottavuutta seurojen keskuudessa".

Eikka86

Tappara
Hannu Penttilän avoimesta kirjeestä:

"SM-liigan hallituksella oli asiaa ratkaistessaan käytettävissä kaikki se tieto, mitä kurinpitoryhmää varten oli valmisteltu. Tämän lisäksi taustamateriaaliksi oli hankittu aktiivisesti kurinpitotoiminnassa mukana olevan entisen NHL-tuomarin lausunto sekä kuultiin mm. 1500 ottelua viheltäneen SM-liigatuomarin käsitys asiasta."

Mitähän erikoiskamerakuvattusalaastudiossa materiaalia siellä on katsottu, koska lopputulema on tämä:

"Hallitus katsoi materiaaliin ja annettuihin lausuntoihin perustuen, että kysymyksessä ei ollut päähän kohdistuva taklaus, josta Nordlund oli ottelussa saanut rangaistuksen. Samoin hallitus katsoi, että kysymyksessä ei ollut ryntäys, jollaisena videotuomari oli asian kurinpitokäsittelyyn saattanut. Sen sijaan hallitus katsoi, edelleen materiaaliin ja lausuntoihin perustuen, kyseessä olevan taklauksen täyttävän sekä kohtuuttoman kovan pelin että laitataklauksen tunnusmerkistön, jonka seurauksena Peltonen oli loukkaantunut."

PeteX

Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
"Kun kurinpitoryhmän käsittely ja päätöksen valmistelu kesti kohtuuttoman pitkään, päätin SM-liigan puheenjohtajana alun perin yhden kurinpitoryhmän jäsenen aloitteesta ottaa asian suoraan SM-liigan hallituksen käsiteltäväksi yhdessä saman kierroksen muista tapahtumista tehtyjen valitusten yhteydessä." Ja Liusjärvi ihmetteli lehdessä kuinka ensimmäistä kertaa hänen esityksensä meneekin hallituksen käsittelyyn. Aiemmin siellä on käsitelty vain valitukset. Nyt sitten puhutaan jostain kohtuuttoman pitkästä päätöksen valmistelusta. Ei mene läpi.

DAF

se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Kiekkoväestä monenkaan luetun ymmärtäminen ei riitä tuon kirjeen lukemiseen.

"Emme elä missään umpiossa, jossa vallitsisi omien sääntöjen ja käytäntöjen laki. Jos kohtuullisuus ylittyy, yhteiskunta puuttuu tapahtumiin omien säädöstensä puitteissa."

Siinäpä se kirjeen avainkohta. Sääli, ettei varmaan yksikään liigavalmentaja tai seuran tj ymmärrä tahi tunnusta tuota kohtaa. Saati aamu-tv:ssä peeloilleet vesarantaset ja jpvuoriset.

Rauman Lukko
Kiekkoväestä monenkaan luetun ymmärtäminen ei riitä tuon kirjeen lukemiseen.

Onko enää tässä ketjussa tarpeen keskustella Ben-Amorin ja Peltosen tapauksesta? Minusta ei.

charger

Se Puree! , Україна
Eikö Liusjärvi juuri sanonut Urholla että kurinpidon päätöksen yli käveltiin, eikä hän pysty sitä ymmärtämään?

Mitä tässä nyt on mennyt ohi? Toinen puhuu toista ja toinen toista.

Hespeler

Ässät sympatiat HIFK
Hieno ulostulo, ainoa vaan, että Nordlundin taklaus ei ole laitataklaus.

Eli väärään suuntaan mennään edelleen.

OlviTenu

AVS
Paskapuhetta. Kurinpitoryhmältä ei virallista, vapauttavaa päätöstä tullut, luonnollisestikaan koska saivat kenkää.

Kuka NHL-tuomari? Miksei tuossa voi puhua nimillä? Onhan kurinpitoinstanssin muutkin nimet tiedossa.

NHL:ssä on sentään ammattituomarit. Duchene teki kyllä maalin oltuaan parisen metriä paitsiossa, joo'o, mutta yksikään NHL-tuomari ei voi nähdä tuossa laitataklausta. Ei varmasti, tästä menen kyllä lyömään vetoa mitä vain. Rahat tiskiin, ja katsotaan sitten kuka ammattilaistuomari rapakon takaa myöntää julkisuuteen että hänen mielestään tuo puhdas taklaus on laitataklaus.

Hyi saatana, kun syljettää lukea tuollaista.

Vai että vielä ihan toivottavasti katsojat löytävät tiensä playoff-katsomoihin. Tekisi mieli jättää koko leikin seuraaminen sikseen, ellei Jokerit olisi niin lähellä sydäntä. Farssi, sitä tämä on. Farssi.

aquanqua

HIFK
Miksei SM-liiga rehdisti tee sarjalle omat säännöt? Ei tarvitsisi valehdella itselleen - tässä tapauksessa - että kyseessä oli laitataklaus.

Rauman Lukko
Ei ole, mutta DAF:n lainaama kohta on tuon kirjeen ydin. Nykyään jatkoajan keskustelupalsta on itsensä tyhmentäjien itkumuuri.

Olen Penttilän kanssa ihan samaa mieltä, että "jos kohtuullisuus ylittyy, yhteiskunta puuttuu tapahtumiin omien säädöstensä puitteissa." Tämä on toki äärimmäisen harvinaista, Allu Lähteenmäki, Sjögren-Kovanen (sovittiin ennen oikeutta) ja Ben-Amor-Peltonen tulevat viime vuosikymmeniltä mieleen.
Tässä viime viikkojen tapahtumissa sen sijaan kävi niin, että yhteiskunta puuttui tapahtumiin SM-liigan säädösten puitteissa, mutta niiden vastaisesti.

Seksi-Lasse
"SM-liiga selvittää yhdessä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa rahoitusmalleja, joilla erityisesti kunnallisten hallien määrärahaongelmat pystyttäisiin taklaamaan ja joustokaukalot saataisiin useilla paikkakunnilla käyttöön mahdollisimman pikaisesti."

Määrärahaongelmien taklaaminen - wtf? Ei oikein sovi tiedotteeseen tuollainen katukieli.

Terveis

Jokerit
Ja taitaa ikävä kyllä olla näissä median perässä juoksemisissa ongelmana, että kun antaa sen pikkusormen niin saa kohta olla postittamassa koko jalkaa.

Nyt on jo ennakkotapaus että kun mediassa tarpeeksi itketään, niin puhtaasta taklauksesta saa pelikieltoa, ja eri mieltä olevat potkitaan pihalle. Laitataklaus, ei hemmetti...

TosiFani

Ässät

Jääkiekkofanien olisi hyvä ymmärtää, että Nordlund päätös oli hallituksen yritys rauhoittaa julkista keskustelua. Minusta tuossa tehtiin virhe, hallituksella olisi pitänyt olla selkärankaa tehdä nolla päätös ja sen jälkeen antaa seuroille kovat ukaasit hölmöilyjä varten. Kysymyshän on teatterista, pelaamisesta julkisuuden kanssa. Tällä palstalla on varmasti monia, jotka eivät tätä ymmärrä, mutta kyllä joukossa on monia, jotka tyhmentävät itsensä.

Rauman Lukko

Sen lisäksi tuosta voi saada sellaisen käsityksen, että liigan mielestä kaukalo on hallien kustannus, ei seurojen.

Penttilä voisi tämän sitten myöntää. Tuo lainattu lause, joka sinun ja Dafin mielestä on se oleellinen kohta, ei sitä tee, vaan sillä aivan yksiselitteisesti viitataan "yhteiskunnan omiin säädöksiin". Sm-liigan (jääkiekon kansainvälisten) sääntöjen soveltaminen julkisessa paineessa, on aivan eri asia, minusta.

JYP, Vatanen, Blackhawks

Minusta pelaajayhdistyksen pitäisi ehdottomasti ilmoittaa etteivät he hyväksy pelikieltoja ilman mitään syytä. Kyllä media pitää pystyä vaimentamaan muulla tavalla kuin antamalla päättömiä pelikieltoja. Jääkiekko on jääkiekkoa. Mediapeli on mediapeliä, mutta sitä on kahta lajia. Paskaa ja hyvää. Tämä meni viemäristä alas. En voi käsittää sitä, kuinka SM-Liigan puheenjohtaja kehtaa puhua paskaa, kun parempi vaihtoehto olisi olla hiljaa ja ottamatta kantaa mihinkään enää. Nyt tekee jokaisen lajia ymmärtävän silmissä itsestään pellen.

Sopimustekninen verovelka

Minä näen tuon viittauksena jo kaikissa instansseissa käsiteltyyn syksyn kohuotteluun, jossa kohtuullisuus ylittyi. Viime perjantain päätös taas oli liigan ihan oma moka ja varmuuden vuoksi tuo moka halutaan uudelleen kiistää vaikka sitten keksimällä kuvitteellisia NHL-tuomareita.

Tokihan tuon voi lukea myös niin, että lajin kansainvälisiä sääntöjä esimerkiksi laitataklauksen osalta voidaan SM-liigassa tarvittaessa tapauskohtaisesti jälkikäteen muuttaa, jos olosuhteet niin vaativat.
Ja jos näin on ja tuo kohta ei ole viittaus syksyn tapahtumiiin, niin hyvähän se olisi suoraan sanoa.

Hawk #22

Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers

Tarkoitatko tällä niitä henkilöitä, jotka haluavat antaa mm. Välimaan taklauksesta pelikieltoa?

Jos tarkoitat, niin pelaajien oikeusturvan kannalta ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa. Nyt Hannu Penttilällä oli hyvä tilaisuus kertoa, että liiga teki virheen tuossa Nordlundin tapauksessa. Hän ei sitä tehnyt, vaan väitti kyseistä taklausta edelleen laitataklauksesksi, joten liiga osoitti tällä kirjeellä vielä vahvemmin, että se ei hyväksy puhtaita, laitaa vasten suoritettuja taklauksia. Toivottavasti kukaan tuomari ei noudata tätä annettua linjaa, mutta niin kuin tuosta Välimaan tapauksesta huomattiin, sitä valitettavasti noudatetaan, ainakin joissain tilanteissa.

Olen muutaman palstaveljen kanssa samaa mieltä siitä, että tuo "asiantuntijoiden" käyttö on aivan naurettavaa. Miksi ei tulla nimillä ulos? Todennäköisesti näitä "entisiä NHL-tuomareita" ei ole edes olemassa, tai ainakin tuo kuulostaa täysin mahdottomalta ajatukselta. Varsinkin kun liiga ei ole viitsinyt edes julkaista suoraan, kenestä tuomarista nyt on kyse.

Uskottavuus on tasolla nolla, eikä tuo kirje nyt oikeastaan mitään muuttanut. Turvakaukalot taitaa olla ainoa hyvä uutinen, mutta sekin olisi voitu ilmoittaa erillisellä tiedotteella, sillä nyt suurimman huomion vie edelleen tuo Nordlundin taklaus ja 1.9.-tapaus.

SergeiK

pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Asia selvä - Penttilä valehtelee

Jääkiekkofanien olisi hyvä ymmärtää, että Nordlund päätös oli hallituksen yritys rauhoittaa julkista keskustelua. .
Jääkiekkofanit varmaan tajuavat tämän. Siitä vaan on erimielisyyttä että moni katsoo ettei syytöntä voi uhrata susille "yleisen edun" nimissä.

On kaksi aivan eri asiaa antaa kovempi rangaistus julkisen paineen alla kuin rangaista syytöntä. Normaalisti kolmen pelin arvoisen taklauksen antanut saakin kolmen pelin sijasta viisi peliä koska kohteena joku Kulta-Ville, Hopea-Hannu tai Pronssi-Seppo ja iltapulut huutavat hoosiannaa ja A-Talkissa keskustellaan juurta jaksaen miksi kiekossa saa lyödä vaikka vaimoa ei saa edes läpsäistä. Tämä on ymmärrättävää ja Pronssi-Seppoa taklannut rötöstelijä olisi voinut välttää viiden pelin pannan olematta suorittamatta tuota kolmen pelin arvoista rikettä.

Sen sijaan syytön pelaaja ei voi olla välttämättä täysin mielivaltaista rangaistusta pelitilanteesta. Nordlundin taklaus oli puhdas ja mitkään avoimet kirjeet eivät sitä faktaa muuta.

Ok, Nordlundin pitää syyttömänä ottaa "one for the team" julkista keskustelua rauhoittaakseen. Miten tämä korvataan Nordlundille ja Jokereille? On täysin oikeustajun vastaista että yksittäinen pelaaja joutuu kantamaan vastuun muiden aiheuttamasta pahasta karmasta.

Uskon muuten että Hannu Penttilä valehtelee tuossa kirjeessa useammassakin osaa. Kuvaus tapahtuneesta eroaa merkittävästi Liusjärven versiosta ja Liusjärvellä on merkittävästi vähemmän syytä valehdella kuin Penttilällä. Uskoisin että aika pian kuulemme Liusjärven eroamisesta. Varmaan "terveydellisiin syihin vedoten" kunnon neukkutyyliin.

Kiusalliseksi Penttilälle tilanteen tekee että luottomiehenä erottujen tilalle tuotu Iiro Järvi ehti jo Hesarille kertomaan ettei olisi antanut Nordlundille peliäkään. No, kenties Järvikin eroaa pian "terveydellisiin syihin vedoten".

Sopimustekninen verovelka

Mahtaako PorinHannu myös päiväduunissaan Stockkalla uhrata täysin kaikkien sääntöjen mukaan toimineita alaisiaan median paineen kasvaessa liian suureksi?

Melko Huono

HIFK
Kyllä minä ainakin tuon jaksoin lukea loppuun asti.

Ihan tuo nyt on linjassa aikaisempiin julkaisuihin, kutakuinkin ainakin. Selventää tuota tapahtumien kulkua lähinnä lisää. Ihan positiivista että ovat ottaneet mahdollisimman paljoa ulkopuolisilta apua vastaan, että pystyisivät oikean päätöksen tekemään.(Mitenkäs se joku menestynyt johtaja sanoikaan? Palkkaan ainoastaan itseäni viisaampia henkilöitä??) En enään ota kantaa onko päätös ollut oikea vai väärä. Mielestäni noiden ulkopuolisten mielipiteiden näkemysten esittäjien nimillä ei oikeasti ole mitään merkitystä yhtään kenellekkään tällä palstalla. Johtaisi taas siihen että henkilöistä ruvettaisiin kaivelemaan kaikki mahdollinen tieto mitä saatavilla on. Sitten vänkääjät irrottaisivat sieltä täysin epäoleellisia asioita joilla pönkittäisivät omaa mielipidettään.

Tärkeintä tässä on, että myös hallitus tekee kaikkensa pelaajien turvallisuuden eteen jatkossa(mm. kiirehtivät sitä turvakaukaloasiaa). Uusi kurinpitoryhmä pääsee kuitenkin aloittamaan puhtaalta pöydältä ja toivotaan, että farsseilta säästyttäisiin tulevaisuudessa. Kaikki lähtee sitten kuitenkin itse pelaajista. Kunnioittakaa nyt jumaluta toisianne edes vähän alusta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös